×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

FIFA 12

Door , 76 reacties

Gameplay in balans

Eind mei reisden we af naar Keulen, waar EA Sports en 'mister FIFA' David Rutter ons het eerste voorproefje van FIFA 12 gaven. Het spel was destijds verre van af en we konden alleen met Arsenal en Chelsea spelen. In de anderhalve maand die sindsdien zijn verstreken, heeft EA zeker niet stilgezeten. Afgelopen week organiseerde EA een event in de Allianz Arena in München, waar we de voortgang konden bekijken. Ook kregen we meer te zien van de carrièremodus in FIFA 12 en zagen we de pc-versie - dit jaar gelijk aan de andere versies - voor het eerst in actie.

Voordat we die nieuwe onderdelen nader bespreken, is het wel aardig om de verschillen te bekijken tussen de versie die we in mei in Keulen speelden en de versie die op de debugs in München draaide. Waar we toen namelijk een afgesloten spel of eigenlijk meer een demo voorgeschoteld kregen, had EA de game dit keer meer 'open' gezet. Logisch, want anders konden we de carrièremodus natuurlijk niet bekijken. Het gaf ons echter ook de kans om wat losse potjes met andere clubs te spelen.

*Vooruitgang

In die potjes kwam naar voren dat EA behoorlijk wat tweaks heeft aangebracht aan de features die we de vorige keer hebben besproken. We vonden toen dat de Impact Engine weinig realisme met zich meebracht. Spelers tuimelden als 'ragdolls' over elkaar heen en het leek daardoor meer op Comedy Capers dan op voetbal. Dat was in deze versie al een stuk beter. We zagen nog steeds wel wat aparte tuimelingen, maar dat is ook een kwestie van gewenning; het was soms wat onhandig, maar niet onrealistisch, en dat is al een hele vooruitgang.

Ook kregen we dit keer het verdedigen wat meer onder controle. Dat geeft hoop voor de leercurve. Het leuke van de nieuwe manier van verdedigen is dat juist spelers die FIFA 11 erg vaak hebben gespeeld, in het nadeel zijn. Nieuwelingen pakken de nieuwe controls sneller op, zo lijkt het. Veteranen vallen bij split-second beslissingen vaak terug op ingebakken routines uit FIFA 11, en aangezien een groot deel van de controls is veranderd, zorgt dat voor problemen. Zoals gezegd ging het dit keer echter al een stuk beter dan anderhalve maand geleden, dus het lijkt erop dat de 'aanpassingstijd' binnen de perken zal blijven.

*Fysiek

De losse potjes leerden ons verder dat het nieuwe Precision Dribbling, waarbij je in een zeer kleine ruimte kunt kappen en draaien, FC Barcelona niet zoveel extra voordeel geeft als we na vorige keer hadden verwacht. Je kunt met Iniesta inderdaad op een postzegel draaien, maar als er een Rio Ferdinand of een Pepe tegen hem aan loopt, pakt die beer vrij gemakkelijk de bal af en ligt onze vrolijke vriend van Barca even verderop de grassprietjes uit zijn tanden te flossen. De 'fysiek' blijkt dus ook in FIFA 12 erg belangrijk, en we zijn erg benieuwd hoe de uiteindelijke balans tussen techniek en fysiek zal uitpakken in het volledige spel.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*