Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

In FIFA 12 zal het fysieke contact tussen spelers realistischer worden weergeven dan in de voorgaande delen van het voetbalspel. In een video toont ontwikkelaar EA Sports hoe de nieuwe 'impact engine' botsingen en tackles simuleert.

EA Sports heeft eraan gewerkt om het fysieke contact tussen spelers in het voetbalspel realistischer weer te geven. Dat laat de ontwikkelaar zien in de eerste video die van het nieuwe spel is vrijgegeven. Spelers zullen, afhankelijk van waar ze worden geraakt, steeds anders vallen en behouden hun vaart als ze omver worden gelopen.

In het verlengde van de impact engine ligt de nieuwe wijze waarop spelers blessures kunnen oplopen. De engine registreert namelijk welk lichaamsdeel geraakt wordt bij fysiek contact. Ook kan een speler geblesseerd worden als hij de bal niet heeft, vooral als hij in een spelsituatie net te laat is en zich probeert uit te strekken.

FIFA 12 verschijnt voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc. EA heeft nog geen releasedatum genoemd voor het voetbalspel, maar traditioneel verschijnt een nieuw deel in de FIFA-reeks eind september of begin oktober.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Hoe zit dit nu met de PC? Die krijgt dit zeker niet? net zoals Professional+ gebeuren?
Is daar iets over bekent?
Twee weken geleden kwam er eerst dit nieuws uit een interview met David Rutter op de site gry-online.pl
"Rzeczywiście, line producer jako mam wreszcie możliwość nadzorowania prac nad wszystkimi trzema wersjami PlayStation FIF-y i Moge zapewnić, że ciezko pracujemy i robimy, co w naszej mocy, aby w tym roku edycja PC byla taka sama jak na dokładnie Xboksa 360 i 3"
Vrij vertaald met Google translate:
"In fact, as a line producer I'm finally in a position to monitor the work on all three versions of FIFA and I can assure you that we work hard and do everything we can to make this year the PC Version will be the same as the Xbox 360 - and PlayStation 3 version"
Toen leek het er even op dat de PC versie dit jaar wel eens gelijk kon worden aan de console versie.

Alleen kwam Eurogamer vandaag met dit artikel waar het volgende in staat:
However, the Impact Engine will only power the PS3 and Xbox 360 versions of the game. FIFA 12 will also be released on PC, Wii, PS2, 3DS, PSP and the iOS trinity of platforms.
Het zou mooi zijn als de PC versie nu eindelijk eens gelijk aan de console versie is, maar eerst zien dan geloven. Houdt er maar rekening mee dat de versies niet gelijk zullen zijn, dan kan het altijd meevallen.

[Reactie gewijzigd door SR8 op 27 mei 2011 17:20]

Potverdorie, dat ziet er erg goed uit!

Zinin, Fifa11 al helemaal grijs gespeeld. Dit is 1 van de weinige punten dat nog wel beter kon. Neem aan dat ze de AI ook weer verbeteren iig.
Dit is zeker een goed punt, en ziet er zeker goed uit!

Maar ik denk dat er nog wel een aantal andere dingen verbeterd kunnen worden. Neem bijvoorbeeld het passing systeem, dit is voor mij nog vaak een frustratiepuntje, omdat niet altijd naar de speler wordt gepassed, naar wie je wilt.. Echter hebben ze aangegeven dat dit ook aangepast gaat worden :)
En in het echt gaat het wel altijd goed? Realisme moet er in blijven. Dat het af en toe niet goed gaat is frustrerend maar het hoort erbij. Of wil jij heel graag dat alles aankomt (kant en klaar)....
Tis denk meer dat als je naar boven mikt, dat de pass dan naar een ander schuin eronder gaat oid. Het is al minder dan vroeger, maar in sommige situaties nog steeds.

De pass hoeft niet per se goed te zijn, maar het is wel frustrerend als die naar een heel ander mannetje gaat als wie je bedoelde.
Ik heb ook vaak genoeg dat ik bijvoorbeeld naar boven duw (ik mik dus op een bepaalde speler) en pass en dat de bal dan naar een speler gaat. Heel frustrerend! Niet elke bal hoeft aan te komen natuurlijk. Maar het gaat er dus echt om dat de 'keuze' die het spel maakt, soms gewoon niet klopt.

Andere frustratie is het automatisch wisselen van speler. Hoevaak fifa 11 niet de speler kiest, die ik dus echt niet wil. Kan ik weer handmatig van speler gaan wisselen. Nog een puntje met verdedigen: Soms loop je gewoon zo langs een speler, terwijl je toch echt drukt om de bal af te pakken.

Er zijn nog wel meer puntjes in fifa 11 die verbeterd kunnen worden. Een-tweetje is heel makkelijk door te passen met R1 ingedrukt, waardoor je te vaak makkelijk door de verdediging loopt.

Stomme botsingen tussen twee spelers of spelers die tijdens een tackle vallen waardoor de ander er alsnog met de bal vandoor gaat..

[Reactie gewijzigd door Dj-sannieboy op 27 mei 2011 16:53]

Manual passing aanzetten, dan heb je het zelf in de hand.
Ziet er inderdaad schitterend uit, het enige bezwaar wat ik eigenlijk heb bij Fifa11 is dat als je het vaak genoeg hebt gespeeld het op een gegeven moment te makkelijk wordt. Heb daar vooral last van op de PC, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan mijn controller-skills (of de absentie daarvan) op de Xbox.

Maar laat maar komen die Fifa12, want m'n Fifa11 manager mode is toch corrupt geraakt dus ik kan nu geen enkele match meer starten op de PC tenminste en op de Xbox360 ziet het er toch een flink stuk minder uit helaas.
Pfft, ik vond anders bij Fifa 11 behoorlijk slechte graphics hebben voor een spel uit '11 . Daarnaast vind ik simulatie van het publiek nog steeds vrij slecht en eentonig.

Ik hoop dat ze dit ook zullen aanpakken in Fifa 2012 :)
Beter maken ze de graphics wat beter op de pc, de huidige graphics lijken nergens op.
De engine van Fifa11 is al een soort van 'next-gen' wat bij Fifa10 nog niet het geval was en je het idee had dat je een PS2 spel zat te spelen, 10 jaar na dato.

Bij Fifa11 ziet het er op de PC zelfs beter uit dan op bijvoorbeeld de Xbox360, althans dat is mijn ervaring, ook loopt 't spel soepeler op de PC. Weet niet hoe het met de graphics op PS3 zit, maar ik vermoed hetzelfde als op de Xbox360?
FIFA11 ziet er juist mooier uit op de Xbox360. FIFA is nooit mooi geweest op de Computer en dat weet iedereen. Soepeler lopen? Ik heb geen stotter niks tijdens het spelen van mijn FIFA potjes, dus ik weet niet waar jij je mening vandaan haalt?
Fifa 11 ziet er op de PC wel wat mooier uit als op de console.
Fifa 11 op de pc is dan ook de eerste Fifa game die de zelfde engine als de console versies gebruikt

Voeg daar hogere resoluties en AA aan toe en je snapt dat het er op de PC beter uitziet
Beter maken ze de graphics wat beter op de pc, de huidige graphics lijken nergens op.
Ja idd. Wanneer wordt de PC-versie qua graphics nu eens eindelijk next-gen?
Wel mooi dat deze impact engine er nu in zit. Langere schorsingen bij heel zware overtredingen mag er wat mij betreft ook wel in.
Verder mag de scheidsrechter in FIFA wel wat realistischer fluiten (lees: meer fouten maken) :)
Met de graphics is niks aan de hand, je bedoelt de engine zeker. Die stamt nog van FIFA 10.
De graphics zijn slecht voor deze tijd. Misschien om de systeemeisen wat lager uit te laten vallen, maar doe er dan opties in om graphics te verhogen/verlagen....
Ziet er goed uit, maar om al die kleine details van een tackle te zien moet je wel erg ver ingezoemd zijn.. wie speelt Fifa met de camera zo dicht op de spelers??
wat dacht je van de instant replay? Daar staat de camera wel dicht op de spelers en je krijgt er ook een realistische uitstraling door
in de normale view zie je het effect van de engine natuurlijk niet zo goed. En dat is niet handig bij een showcase ;)
Persoonlijk vind ik dit nou niet echt een verbetering die een neiuwe game van 60 euro waard is....

Ik zou liever een ander model zien bij dit soort series.

Elke 2 jaar een game, en in het jaar dat er geen game is alleen een DLC met de transfers voor een zacht prijsje a 15 euro ofzo...

Want door de jaren heen is het echt niet zo dat Fifa elk jaar nou echt zoveel beter is geworden, als je het realistisch (dus niet vanuit fanboy hoek) bekijkt.
Breng liever elke 2 jaar een game met echt goede verbeteringen, en hou ondertussen je fanbase tevreden met wat DLC in de vorm van transfers en dergelijke...

maar goed het publiek koopt ze elk jaar weer dus waarom zouden ze het niet doen....
FIFA 11 tegenover FIFA 10 is een hele verbetering. Maar dat merk je alleen natuurlijk als je ze daadwerkelijk gespeeld hebt. Zelfde met FIFA 08 en 09. Ben je het er niet mee eens? Dan koop je toch om de 2 jaar een FIFA titel? Opgelost.
Persoonlijk haat ik het iedere keer weer voor de release dat mensen gaan zeiken over weinig toevoegingen van spellen als Fifa en PES.

Zoals iPodKiller als zei zitten er daadwerkelijk veel verschillen tussen de versies in, maar deze ontdek je alleen wanneer je de spellen regelmatig speelt / hebt gespeeld. Ook moet je het hele spel spelen om het verschil te zien, dus niet alleen 1vs1 met je vriend(in).

Veel mensen vinden het steeds maar weinig nieuws aan, ook niet gek voor een voetbalspel. Elke keer hetzelfde veld, 22 spelers op een veld, 2 teams. Voetbal?
Met deze vooruitgangen worden het echt hele mooie en realistische spellen, misschien wel een van de realistische spellen relatief gezien.

Bij een spel als CoD is het veel makkelijker om te 'innoveren', die zitten aan weinig dingen gebonden. Bij een voetbalspel kan je moeilijk ineens een compleet ander veld, regels of spelers gaan maken.

Daarnaast verplicht niemand het je om het ieder jaar aan te schaffen en de mensen die niet van voetbal houden kunnen beter niet reageren.

[Reactie gewijzigd door lucfr op 27 mei 2011 16:21]

niet vermeld, maar wel zo interresant;

De nieuwe battlefield3 game, leent dit stukje techniek van de fifa ontwikkelaars om de soldaten realistischer te doen bewegen. [ bron ]

@BvZ; kun je de bal nu niet koppen dan?
(ik weet 't niet, :r voetbal :X)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 27 mei 2011 15:15]

Battlefield 3 gebruikt ANT, de animatie engine van Fifa. Ik vermoed dat dit een vernieuwde versie is.
Nope, sterker nog... BF3 gebruikt nieuwere versie van ANT.
Lichtelijk offtopic, maar bij elk bericht over BF3 kan ik steeds minder goed wachten tot het najaar... Dat moet gewoon the bomb worden.
Battlefield 3 gebruikt ANT, de animatie engine van Fifa. Ik vermoed dat dit een vernieuwde versie is.
Een animatie is wat anders dan iets als een 'impact engine' als dit. Bij deze 'impact engine' komen namelijk ook physics om de hoek kijken, wat bij een animatie engine niet per se zo hoeft te zijn. En waarom zou deze 'impact engine' niet gebruikt kunnen worden nst ANT in BF3? :? Voor geluid zit er namelijk ook een aparte engine in. Het is niet dat 1 engine alles moet afhandelen... ;)
Dat is zeker wel interessant om te melden, straks kan je waarschijnlijk in fifa12 namelijk ook headshots maken!

Wel ontzettend knap dat ze die naturlijke bewegingen kunnen genereren in een dit spel!
en dat terwijl het om dat balletje gaat :P
Ik had toch liever rode en blauwe staafjes op het scherm met een wit blokje, veel minder afleiding. Graphics zijn overrated bij competitive gameplay. :+
Als je je laat afleiden door mooiere graphics ben je geen competitieve speler..
Ah dus waarom draaien de meeste competitieve spelers dan vaak op lagere grafische instellingen? Dit gebeurt voornamelijk in FPS en Strategy games, aangezien je dan vaak meer detail van de bewegingen ziet.
Zorgt er gewoon voor dat je makkelijker en altijd vloeiend kan reageren.

Om eerlijk te zijn: Als ik Starcraft 2 op hoogste instellingen speel vind ik het minder fijn spelen dan op medium, aangezien op medium alles overzichtelijker lijkt, onder andere door minder complexe schaduwen die dingen dan opeens NIET meer in de weg staan.
Ziet er goed uit. Ik ben geen FIFA fan maar dit soort technologische ontwikkelingen daar kan ik me wel in vinden. Ben benieuwd in wat voor games dit nog meer van toepassing kan zijn.

Edit: Zo te zien wordt het in Battlefield 3 ook gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Weyland op 27 mei 2011 15:03]

Onder andere GTA 4 gebruikt een zelfde soort techniek maar dan onder de naam van Euphoria.
Het eerste waar ik aan moest denken bij het lezen van het artikel was het gestruikel van Nico, blijkbaar toch niet zo heel vreemd dus.

Is het overdreven als ik me afvraag wanneer je schorsingen in een spel aan kan vechten? Het wordt allemaal zo veel realistischer en er komt steeds meer bij wat minder 'core' gameplay is (al wordt dat dan de nieuwe core gameplay).

[Reactie gewijzigd door crizyz op 27 mei 2011 21:32]

Ziet er gelikt uit, nu nog de puntjes op de -i- zetten en dan hopelijk wordt het een spektakel!

FIFA 11 al helemaal kapot gespeeld met de online modus, 24/7 totdat mijn ps3 kuren toonde laatst.

Kan al niet wachten om de demo te proberen! Ik denk dat PES 2012 al verslagen is..

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 27 mei 2011 15:08]

Nouja, PES 2012 al verslagen vind ik wel erg op de feiten vooruit lopen...

Persoonlijk zijn realisitsche valpartijen wel een van de laatste dingen waar ik op zit te wachten (qua verbetering dan...). Ik heb PES 2011 best een tijd gespeeld en speel het nog steeds wekelijks en hoewel er echt nog een hoop aan te merken is (o.a. panelties tijdens de wedstrijd, computerspelers staan veel te vaak buiten spel), zit er wel redelijk wat potentie in de nieuwe engine van PES. Die moet alleen flink gladgestreken worden. FIFA is toch redelijk anders, maar PES 2011 heeft wel een inhaalslagje gemaakt. Persoonlijk zou ik het tof vinden als ze dit aanpakken om weer echt de strijd met FIFA aan te gaan. Ik zou dus zeker nog niet zeggen dat PES al verslagen is, want ik mag hopen dat FIFA met nog meer verbeteringen komt, want met alleen een 'impact engine' ben je er nog niet. We zullen zien!
Ik kan me herinneren dat een aantal jaar gelden iets was gedemonstreerd voor bullit impact animations. Dat een model animatie bij inslag van een kogel van de scripted animation afweek en dan met phisics overgenomen werd om een realistische beweging te simuleren, waarna het weer overgenomen werd door de scripted animatie. Kan zijn dat het een unreal technology was maar weet ik niet meer zeker.

Maar uiteindelijk nooit ergens gezien in een game.
Ik vind persoonlijk dat hier de ontwikkeling op grafisch gebied moet liggen. Want hoe mooie (statische) beelden we tegenwoordig in games hebben de illusie duurt vaak heel erg kort omdat de personages houterig bewegen, lichaamsdelen door muren steekt of enkel op hun linker kleine teen op de rand van een klif kunnen staan.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor FIFA, maar ook voor shooters, adventures, etc.

Want hoe mooi graphics tegenwoordig (kunnen) zijn, qua animaties is er veel te verbeteren en dit stukje techniek vind ik een geweldige ontwikkeling.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind dit er overigens best goed uitzien, maar vooral de overgangen tussen de verschillende bewegingen mogen nog wat soepeler en de kleding zou bijvoorbeeld nog los moeten kunnen bewegen ten opzichte van de speler. Nu zijn dit gewoon statische modellen met textures erop. Het lijkt wel alsof de details om games realistisch eruit laten zien worden vergeten, statisch ziet alles er goed genoeg uit.

Wat me overigens ook vaak stoort aan games is dat de wereld er zonder spelers eigenlijk heel erg levenloos en saai uitziet. Dit heeft niet echt betrekking op Fifa, want dit zijn gewoon spelers op een grasveld, misschien een beetje publiek, maar in FPS games is dit wel het geval.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True