Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Uitgever Electronic Arts heeft de eerste details van FIFA 12 vrijgegeven. Het jaarlijks verschijnende voetbalspel van EA is voorzien van een nieuwe physics engine, en de visie van spelers gaat een grotere rol spelen bij het rondspelen van de bal.

De nieuwe Impact Engine moet er onder meer voor zorgen dat botsingen tussen spelers op een realistischere manier worden gesimuleerd. Het spel bepaalt zo bijvoorbeeld waar op het lichaam de voornaamste impact plaatsvindt, zo schrijft website Techtudo naar aanleiding van het artikel in het Franse officiële PlayStation magazine. In het verlengde daarvan ligt dat spelers op die manier realistische blessures oplopen. Het spel registreert bij een schop welk lichaamsdeel geraakt wordt en past waar dat op zijn plaats is een blessure toe.

Nieuw daarbij is dat spelers ook zelf een blessure op kunnen lopen, zonder dat daar inmenging van een andere speler bij komt kijken. Dit kan ook gebeuren als een speler de bal niet heeft, vooral als hij in een spelsituatie net te laat is en zich probeert uit te strekken.

Een andere vernieuwing die de gameplay in FIFA 12 belooft te veranderen ten opzichte van FIFA 11 is wat PlayStation magazine omschrijft als 'AI Vision Game'. De werking van deze feature wordt niet beschreven, maar het moet er voor zorgen dat spelers minder makkelijk passes kunnen geven naar spelers die niet direct in hun blikveld staan. Op deze manier hoopt EA de overdaad aan blinde passes tegen te gaan.

Behalve deze features weet de website te melden dat presentatie van met name de stadions in Engels voetbal onder handen is genomen. Ook heeft EA de interface versimpeld, een camera dichter op het veld toegevoegd en het spel voorzien van drie nieuwe stadions die nog niet eerder in FIFA zaten. FIFA 12 zal verschijnen voor de PlayStation 3, Xbox 360 en de pc. EA heeft nog geen releasedatum genoemd voor het voetbalspel, maar traditioneel verschijnt een nieuw deel in de FIFA-reeks eind september of begin oktober.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Hopelijk fixen ze de careermode want die sloeg in FIFA11 nergens meer op (FIFA 10 wel, los van de -3 miljard bug na 3 seasons die nooit gefixed is :S)
Enkele dingen die gefixed moeten worden...

- Player Growth moet echt terugkomen, sommige spelers worden geen haar beter in 10 seizoenen ookal krijgen ze elke match een 10, player growth was juist zo goed in de oudere fifa's. Beetje saai met een jong team spelen van rond de 21 jaar, en 10 seizoenen later als ze 31 zijn zijn de meeste spelers nog steeds even goed.

- "Speler speelt al lang bij de club en wil niet weg" Zelfs al bied ik 10 miljoen per week voor Messi / Fabregas enzovoort nog gaan ze niet op het aanbod in. Vooral na een paar seizoenen zijn spelers die nog nooit getransferd zijn onhaalbaar hierdoor.

- "Speler vind je competitie niet prestigieus genoeg" Echt verschrikkelijk. Speel je een seizoen als FC Twente bijv. dan kan je amper spelers kopen. Zelfs de slechtste speler van Stoke City van 40~ skill wil niet komen, zelfs niet voor 10 miljoen per week weer.

Ook naar de skill-levels van niet-premier league spelers mag wel eens naar worden gekeken. Van Bommel onder de 80 , Robben onder de 85, Müller 78(!) enzovoort. FIFA wordt door allemaal britten gemaakt en dan merk je onderhand wel te duidelijk. Alle Premierleague spelers lijken zowat, maar buitenlandse spelers buiten de allerbekendste zijn vaak een lachertje met een veel te laag skillniveau

Wordt de laatste FIFA die ik probeer en dan kap ik ermee, game-breaking bugs worden nooit gefixed ( Hoe kan het ook met EA) en altijd pas in de volgende FIFA gefixed ( als ze al gefixed worden).
Wacht deze keer met kopen totdat ik weet dat er geen gamebreaking bugs inzitten en ook dat die online exploit ( Bal over de lijn schieten, spel gaat infinite op pauze totdat iemand quit. De verliezende partij probeert dat vaak om toch met 3-0 te winnen door de andere eerst te laten quitten. Ik moest een keer 1 uur wachten totdat die loser quitte :S)

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 29 april 2011 11:34]

Hier ben ik het verschrikkkelijk mee eens. Als ik voetbalprimeur.nl moet geloven behoort van Persie bij de top5 snelste voetballers op de wereld, terwijl hij in Fifa TERGEND maar dan ook TERGEND langzaam is.
Wat maakt dit spel anders dan alle andere fifa spellen.. Spel is nog precies hetzelfde dan fifa 97
Als je niet van voetbal en voetbal games houd, reageer dan niet. Dit is ook zon kansloze onwetende reactie waar niemand wat mee kan.

Goede verbeteringen. Kan me dood ergeren aan tegenstanders die constant de bal rondspelen terwijl het IRL nooit zo snel kan gaan. Spelers die niet de motoriek of handelingssnelheid hebben om 180 graden te draaien, moeten niet zo makkelijk een bal rond kunnen spelen als nu het geval is.

Andere is ook wel een aardige verbetering, maar moet nog ontwikkeld worden. Geheel in traditie zal FIFA12 bekend staan om de overdreven veel blessures, zoals iedere feature overdreven het spel in wordt gebracht.
Geheel in traditie zal FIFA12 bekend staan om de overdreven veel blessures, zoals iedere feature overdreven het spel in wordt gebracht.
Inderdaad, nieuwe geïntroduceerde features zijn vaak overdreven in het spel gebracht om het volgende jaar gebalanceerder gemaakt te worden (en uiteindelijk wel wat realisme toe te voegen!).
Als dat een passingsysteem is, kan dat zo geen kwaad, je stelt je erop in en past je spel aan.

Bij blessures zal dat enkel zorgen voor grote frustratie vrees ik. Het is mooi dat de impact per lichaamsdeel gemeten wordt maar dan zou ik dat primair gebruiken om de speler op een correcte manier uit balans te brengen en secundair pas gebruiken om blessures te bepalen.
Als een speler schouder tegen schouder komt ingelopen, moet de tegenstander niet gaan struikelen, maar gewoon van zijn looplijn afwijken. Als er getackled wordt, mag ie wel degelijk tegen de grond gaan.

De kans op blessures was in Fifa 10 slecht uitgewerkt. Je had heel soms een blessuregeval, maar dat duurde dan slechts één of twee dagen.In Fifa 11 is dat sterk verbeterd, daar heb je geregeld (maar ook niet overdreven veel) een speler die weleens een week aan de kant moet en heel sporadisch een maand ofzo.
Lijkt me zeer realistisch zonder ook echt de fun uit het spel te halen.

Ik vrees bij Fifa 12 voor scenario's waarbij ofwel elke match een speler een blessure oploopt ofwel dat die blessure geregeld een half jaar zal duren.
Laten we hopen van niet maar afgaande op de drang van EA om nieuwe features overdreven aan het spel toe te voegen, vrees ik ervoor.

De FIFA-reeks is er de laatste jaren sterk op vooruit gegaan. Ik heb de laatste jaren elke editie gekocht omdat er wel degelijk serieuze verbetering te merken was.
Aan de hand van wat ik nu al aan informatie kan vinden (true, dat is schaars), lijken de verbeteringen zeer miniem.

EDIT:
Wat ik liever had gezien is dat ze het schietsysteem hadden aangepast. Momenteel is het enkel mogelijk om met goede afwerkers met bijna zekerheid alleen voor doel een bal binnen te schieten.
Ik begin het seizoen altijd met een team in de laagste Engelse voetbalcompetitie. Kom je vier keer alleen voor doel, scoor je nog niet.

Akkoord, de afwerking is niet dezelfde als een speler in de premier league, maar uit vier of vijf kansen zit er zelfs in eerste provinciale in België minimum één in. De afweging aanvaller/keeper zou beter gemaakt moeten worden.
Als mijn spelers dan beter worden, ik promoveer enkele klasses en doe enkele transfers, dan lukt het allemaal wel.

Ook afstandschoten horen daar bij. Het moet niet zoals in Fifa 98 waar elk afstandschot een goal was, maar nu gaan er wat te weinig binnen op die manier.

[Reactie gewijzigd door Nullius op 29 april 2011 09:00]

Wat ik liever had gezien is dat ze het schietsysteem hadden aangepast. Momenteel is het enkel mogelijk om met goede afwerkers met bijna zekerheid alleen voor doel een bal binnen te schieten.
Ik begin het seizoen altijd met een team in de laagste Engelse voetbalcompetitie. Kom je vier keer alleen voor doel, scoor je nog niet.

Akkoord, de afwerking is niet dezelfde als een speler in de premier league, maar uit vier of vijf kansen zit er zelfs in eerste provinciale in België minimum één in. De afweging aanvaller/keeper zou beter gemaakt moeten worden.
Als mijn spelers dan beter worden, ik promoveer enkele klasses en doe enkele transfers, dan lukt het allemaal wel.

Ook afstandschoten horen daar bij. Het moet niet zoals in Fifa 98 waar elk afstandschot een goal was, maar nu gaan er wat te weinig binnen op die manier.
Dat vind ik bij PES11 wel goed uitgewerkt, je schiet niet alles er klakkeloos in (ook niet met een Drogba, Rooney, Ronaldo of Messi), maar kan ook met mindere aanvallers scoren als je een paar redelijke kansen hebt. Van afstand lijkt het soms een beetje random, maar ik wel de mooiste goals gemaakt uit de tweede lijn uit de rebound van corners.
Sowieso vind ik bij PES de situaties voor het doel een stuk mooier. Op eigenlijk alle gebieden is Fifa de betere game, behalve met schieten en kansen creëren. Dat is de reden waarom ik PES eigenlijk nog steeds leuker vind. Ondanks dat het passingsysteem en uiterlijk in Fifa mijlenver voorligt op PES. Kwa voetbalgevoel weet Fifa nog steeds niet te tippen aan PES.
Nergens is gezegd dat dit alles is.. dit is wat PS magazine onthuld heeft, Gisterenavond heeft EA een presentatie gegeven waarin enkele andere dingen aan bod kwamen, maar die info is onder embargo tot 20 mei.
gek he....het voetbal wat jij nu kijkt is ook anders dan het voetbal uit 97.

nog steeds 22 spelers op een veld. nog steeds 2 keepers en 2 goals en 11 spelers per team.


Of het de moeite waard is om elk jaar een nieuwe versie te kopen moet iedereen zelf beoordelen maar tenzij je de pc versie speelt, is er elk jaar wel het nodige verbeterd.

De PC-versie is jarenlang een ondergeschoven kindje geweest waar inderdaad weinig aan gewijzigt is sinds 97.
De PC-versie is jarenlang een ondergeschoven kindje geweest waar inderdaad weinig aan gewijzigt is sinds 97.
Waar baseer je dit op? Mij lijkt dat de PC versie min of meer identiek hoort te zijn aan de console versies. Ik speel zelf geen FIFA, maar zijn er dan echt zulke grote verschillen tussen de console en de pc versies?
kijk hier maar eens: http://en.wikipedia.org/wiki/FIFA_11

new features voornamelijk voor de consoles

en deze is ook leuk:
Next Gen Gameplay Engine (PC): The game engine that is used for the PlayStation 3 and Xbox 360 versions of the game will now be used also on the PC.[2][3] There is a new career mode which lets you be a manager,player or a player-manager. Also, the "Two Button" control system, introduced in the 2010 FIFA World Cup game has carried through to FIFA 11, making it ideal for novices and new players to the series.
pas sinds FIFA 11 gebruiken ze de next gen engine op de pc.

Het is gewoon een feit dat de consoles meer aandacht krijgen bij EA en dat resulteert in, in verhouding, mindere versies op de pc.
Tx! weer wat wijzer geworden:D
Ja de PC versie heeft jarenlang achtergelopen.
Bijvoorbeeld FIFA10 op de PC was de FIFA09 van de console.
Nee, |FIFA10 op de pc was FIFA08 voor de consoles. FIFA10 op de pc gebruikte nog de oude engine. FIFA11 op de pc is FIFA10 op de console.
Nee, het was nog erger: Fifa10 op de PC was simpelweg een slecht geporte FIFA10 van de PS2.
@GAIAjohan & Top-Rob: bronnen?

Ik vond 11 op de pc afgrijselijk, bakte er niks van, terwijl ik 11 op de consoles (waarin ik voorheen een drama was) juist heel fijn kon spelen.

OT: ik hoop dat ze in 12 ook de anticipatie van spelers die de bal niet "behoren" te krijgen, nog meer finetunen. Ik heb nog te vaak dat wanneer een bal op het middenveld net niet aankomt bij de bedoelde speler en zo ingeleverd wordt bij de tegenstander, terwijl er een andere speler in de buurt stond die de bal makkelijk had kunnen onderscheppen. En voor multiplayer (als in: met ze 3 of 4-en in 1 team) wat beter te onderscheiden icoontjes voor halfblinden zoals deze mol hier :F
[...]

Waar baseer je dit op? Mij lijkt dat de PC versie min of meer identiek hoort te zijn aan de console versies. Ik speel zelf geen FIFA, maar zijn er dan echt zulke grote verschillen tussen de console en de pc versies?
Die zijn er inderdaad. Ik speel zelf wel FIFA en jarenlang was het zo dat er bij elke verandering slechts een marginale verandering was. Tussendoor kwamen er nog wel grote veranderingen, zoals een stukje management bij FIFA 2005, maar qua engine is de pc versie jarenlang gewoon een geporte ps2 versie geweest. En ze vroegen gewoon doodleuk de volle mep ervoor.
Pas sinds de huidige editie FIFA 11 heeft EA Sports eindelijk de pc versie voorzien van een nieuwe engine.
Onzin.
Tussen 2004 en 2010 is er mss weinig veranderd, maar alle andere versies hadden grote verschillen tov hun voorganger. Met name fifa11 op de pc vs fifa10. Maar ook FIFA99 was ten opzihte van FIFA98 een grote stap. Ik zelf vond FIFA2000 wat minder,. maar 2001 was goed.

Mensen die zeggen dat er niks veranderd lijkt te zijn hebben de spellen vaak niet gespeeld of niet genoeg waardoor ze de verschillen niet opmerken.
Echt, als je de spellen niet kent, reageer dan in godsnaam niet. Dit vind ik altijd zo'n domme opmerkingen. Is gewoon hetzelfde als zeggen dat CoD1 nog hetzelfde is als CoD: BO.

Ik kan je genoeg opnoemen wat anders is in FIFA 11 ten opzichte van '97.

1) Hoe het uitziet
Grafisch is het gewoon gigantisch veel verbeterd en ook in FIFA 12 komt er weer een verbeterde/nieuwe engine in.

2) Hoe het speelt
Sinds '97 zijn de mogelijkheden gigantisch veranderd. Trucjes, steekpassen, steekpassen door de lucht, het penalty systeem is compleet anders, de scheidsrechters zijn anders, enzovoorts

3) Wat je allemaal kan
Manager mode, speel-als-prof, speel-als-manager/prof, ultimate team, enzovoorts
Ze moeten het zo moaken dat je 2 GTX 480's nodig hebt om het te renderen bij MAX.......... ik vind de graphics er standaard waardeloos en antiek uitzien. UT 2004 gezichten

[Reactie gewijzigd door A87 op 30 april 2011 14:26]

1. Laat ze liever iets doen aan al die quitters die elke keer disconnecten als ze achter staan, SUPER irritant... Disconnecten is met 5-0 verliezen!

2. En laat ze mij in staat stellen om een team met mijn favoriete formatie en spelers op te slaan, zodat ik niet steeds voor elk potje 25 seconden mijn team moet ombouwen. Tis zo simpel eigenlijk...
1: Tjah, dit is lastig, want stel jij hebt net even een hikje in je internetverbinding zitten en je disconnect. Verlies je meteen met 5-0.

Ik denk dat ze zich hier maar overheen moeten zetten en dit gewoon uitvoeren, want anders houd je die mensen die hun internetkabel eruit trekken en zo de wedstrijden niet winnen of verliezen en geen punten kwijtraken.

Inderdaad, gewoon 5-0 verlies als de ander disconnect, internet problemen of niet.

2: Inderdaad, is ook erg vervelend. Volgens mij neemt 'ie wel de aangepaste tactieken wat je in single player instelt mee.
Als je je internetkabel eruit trekt verlies je ook met 3-0, dus dat heeft geen nut.
Dan moet je maar in een goede internetverbinding investeren Als iemand bij jou koekjes komt eten, haal je ook geen goedkope Euroshopper maar kwaliteit van LU of Verkade. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor fatsoenlijk internet waarop iig goed te gamen valt. (FIFA11 werkt wireless ook erg fijn trouwens!)

EA moet een maximum van 3 disconnects per maand instellen, ben je van het hele gezeik af.
Blessures bij virtuele voetballers! Netjes, ik miste dit soort 'schade' ook altijd in de racespellen, waar je met een gecrashte auto net zo hard kon als een nieuwe.

Dit zal de gamplay veel realistischer maken, dit wordt ook nog eens ondersteund door het 'gezichtsveld van de speler' toe te voegen aan het spel en hieraan afwijkingen van passes te gaan hangen.
ik miste dit soort 'schade' ook altijd in de racespellen, waar je met een gecrashte auto net zo hard kon als een nieuwe.
Dat heeft ook nog wel eens te maken met automerken die eisen stellen als de licenties om hun auto's in games te mogen gebruiken worden vastgelegd. Meestal zijn ze niet zo blij als hun sjieke wagens onder de krassen te zien zijn, ook al zijn het games.

Laatste tijd stappen ze volgens mij daar wel van af, maar vroeger was dit zeker een issue, dus niet alleen luiheid van programmeurs.
Het idiote hieraan alleen is dat bij bijvoorbeeld oude spellen van need for speed schade meteen invloed had op je rijprestaties (bij meerdere games toen). Op een gegeven moment is dat verdwenen, en dat is vrijwel altijd zo gebleven.
Ik vind fifa 11 al perfect, maar het is gewoon zo dat als je sommige teams tegenover elkaar zet. Dat er een aantal bugs aanwezig zijn en deze zijn behoorlijk vervelend !
  • De scheidsrechter heeft soms wel een zelfde kleur shirt als 1 van de 2 teams ;(
  • Soms heeft de keeper dezelfde shirt als van een voetballer.. wat inprincipe ook niet mag.. ( en verwarrend is soms)
  • Ook dat soms een terugspeelbal gewoon de keeper het met de hand oppakt. dit mogen ze in mijn ogen nog perfectioneren
Ik hoop zo dat deze bugs eruit zijn en dan die nieuwe engine.. want prachtig zag het er toch al uit hoor fifa 11 :o
Ja en ook als je tegen inter speelt met sneijder, en jijzelf maakt een tackle op een willekeurige speler, dat de commentator dan zegt: "sneijder maakt een tackle"(oid)

Of als je tegen barca speelt en je een vrije trap meekrijgt, dat de commentator dan zegt: "vrije trap barcelona"

Opzich niet zo heel erg, maar na een tijdje begint het wel te irriteren.
Engels commentaar selecteren. Beduidend beter dan het Nederlandse.

Evert ter Napel kon aardig goed wedstrijden verslaan maar hij is geen stemacteur. Voor een spel als FIFA moet je beide kunnen.

Nederlands commentaar lijkt gewoon op het voorlezen van zinnetjes.
Engels commentaar heeft toch nog aardig wat passie erin kunnen krijgen waardoor het echter lijkt.
ik begin te twijfelen of EA niet gewoon de fifa pc games weg moet doen.
daar worden niet veel veranderingen in gebracht (maarja dat is wel al een paar x vertelt)
maar ik denk ook , er zijn genoeg pc gamers, die tog altijd nog fifa kopen, en zolang dat geld blijft op leveren stoppen ze niet met de pc game van fifa.

zelf vind ik het ook goed dat ze alleen een paas kunnen geven in hun gezichtsveld.
ik hoop alleen niet dat dit te extreem gemaakt is ... of dat het voor iedereen geld, er zijn genoeg spelers die een bal blind kunnen geven aan een medespeler. denk maar aan een messi.
Blind spelen is best goed te doen, als je op je omgeving let. Als je iemand al in zag lopen en hoort, kan je redelijk goed inschatten waar je in moet spelen nadat je open hebt gedraaid.

Het gaat natuurlijk niet altijd goed, maar ik zie EA er voor aan om dit bij slechtere spelers dan altijd fout te laten gaan.
FIFA 12 zal verschijnen voor de PlayStation 3, Xbox 360 en de pc.

Waarom niet voor de WII?
Hé nee nu je het zegt, beetje jammer inderdaad :o
Ik vond het juist ook altijd wel grappig om een potje op de Wii te doen met vrienden.. Speel dit al sinds de Wii uit is elk seizoen op de Wii, en niet meer echt op de PC of andere consoles.. Ik wil ook dat deze voor de Wii verschijnt!
En anders tsja.. dan zal het wel weer ouderwets op de PC gamen worden, just like '98 waar je nog in de zaal wedstrijdjes kon doen :D
Ik ben die hard PC gamer maar FIFA speelt gewoon lekkerder op de console :)

maja toch kan ik niet wachten!
Ben benieuwd een nieuwe versie in de reeks die ik vanaf 1998 al bezit :D. Lijkt me wel allemaal wat moeilijker spelen. Eerlijk gezegd vindt ik fifa 2010 en 2011 niet erg realistich. Ben dus erg benieuwd naar 12.
de enige reden dat ik dit spel koop is als die vreselijk irritante bug op de PS3 versie dat ie een paar keer in een wedstrijd gewoon een paar seconden blijft hangen eindelijk eens NIET in het spel zit.... zo irritant en het wordt ook nooit gefixed....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True