Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Volgens een Amerikaanse website zou Microsoft van plan zijn om gratis speelbare games toe te laten tot Xbox Live, met daarbij de optie om via microtransacties virtuele voorwerpen aan te schaffen, zoals bekend van gratis speelbare pc-games.

Xbox LiveVolgens de Amerikaanse website IGN wil Microsoft in 2012 gratis speelbare games toelaten tot Xbox Live. De website heeft het gerucht opgevangen van een 'betrouwbare bron'. Net als bij gratis speelbare pc-games als Battleflield Heroes is het spelen van de game dan gratis, maar kunnen spelers via microtransacties extra virtuele voorwerpen kopen. Het model is gangbaar bij Aziatische games, vooral mmog's. Ook steeds meer Westerse uitgevers stappen over op het model. Zo gaf Electronic Arts onlangs aan dat het veel toekomst ziet in dergelijke games. EA wil naast Battlefield Heroes ook Battlefield Play4Free en Fifa Online op de markt brengen, die beide gratis speelbaar zijn.

Over de plannen van Microsoft is verder niets bekend. IGN maakt duidelijk dat de stap niet al te groot hoeft te zijn voor zowel Microsoft als deelnemers aan Xbox Live. Het afrekenen van het veelgebruikte Xbox Live Gold-lidmaatschap verloopt, zeker in de VS, al via een creditcard; de infrastructuur voor het afrekenen van de microtransacties is er dus al. Overigens worden er al gratis speelbare games aangeboden op Xbox Live. Daarin is het echter niet mogelijk om extra virtuele voorwerpen aan te schaffen via microtransacties. Microsoft heeft nog niet op de geruchten gereageerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Ik heb echt hlemaal NIETS met microtransactions. Ik vind het al vervelend genoeg om losse missions/characters te kopen via DLC, terwijl deze net zo goed in het spel inbegrepen hadden kunnen zitten. In die gevallen wacht ik liever tot er een "ultimate edition" of een "GoTY" edition uitkomt waar alle additionele DLC en expansions bij inbegrepen zitten.

Maar games die puur gebaseerd zijn op microtransactions hebben een "nasty habit" om dit vaak in je gezicht te wrijven. Constante meldingen "Click here to upgrade!" or "You can perform even better with...", of "You've reached the maximum level cap. Want to grow stronger? Upgrade now!".

Constante ergernis omdat je wt dat je beter kan presteren met bepaalde items....tot je plots tientallen euro's hebt uitgegeven aan kleine upgrades.

Verkoop 't dan gewoon als volledig spel, met lle wapens/characters/maps/missions inbegrepen.

Dit is t makkelijk cashen voor items die in verhouding de prijs niet waard zijn. Voor 60 euro krijg ik meerdere gigabytes aan character models, maps, wapens, het verhaal, plus de soundeffects/soundtrack. Hier heeft een team van developers maanden dan niet jaren op gezeten.

Nu moet ik een euro betalen voor een simpel reskinned pistooltje of zwaardje met een iets hogere damage modifier of andere stats. Iets wat een eenzame programmeur even in 5 minuutjes in elkaar flanst.

Het spreekt blijkbaar aan, maar van mij hoeft het niet.
Aan de andere kant heb je natuurlijk ook een keerzijde. Wil je het simpel houden, hoef je niet de volle mep te betalen. Bij een voetbalspel zou je bijvoorbeeld genoeg hebben aan enkele teams om er flink wat plezier van te hebben. Daar hoef je geen nieuw stadion of splinternieuw veld bij te kopen voor ''betere prestaties''. Voor veel mensen is dit dus wel een goede oplossing, echter moet de mogelijkheid blijven bestaan om spellen in n keer helemaal te kopen.
True, maar het moeten dan simpele games blijven. Een voetbalspel waar een merkbaar verschil ligt tussen het n en het andere team, of de ene en de andere speler (hogere snelheid, meer stamina, beter op bepaalde posities, hardere trappen, betere accuracy) zorgt er weer voor dat je plezier flink ten onder kan gaan als iemand anders (in het geval van multiplayer) wl juist die spelers/teams heeft aangekocht.

Of zodra je in singleplayer tegenover een CPU opponent wordt geplaatst die te krachtig is voor jouw "gemiddeld" team, zal je wellicht ook genoodzaakt zijn om f te stoppen, f toch die additionele spelers te kopen.

Maar ik zie je punt. Bij simpele games (of eventueel Singleplayer games) kan een free-to-play game ook leuk zijn zonder per s additionele aankopen te doen. En je hoeft inderdaad niet lles te kopen als het niets bijdraagt. Maar toch, het is denk ik niet voor mij weggelegd. Ik houd van complete, gedetailleerde games. Ik wil geen "demo zonder tijdslimiet" spelen en voor alle additionele functionaliteit steeds extra kleine bedragen neerleggen.

Personal preference I guess :)

[Reactie gewijzigd door Seroth op 12 april 2011 14:04]

Ik zou het wel zo handig vinden als het aankopen van punten dan ook eenvoudiger gemaakt wordt. Zo kan je bij Microsoft zelf alleen met een creditcard je punten-tegoed opwaarderen, tenzij je naar de winkel (of andere webshop) gaat om een kraskaart te kopen. De meest simpele webshops bieden al iDeal, Paypal, of wat niet meer aan, dat moet voor een bedrijf als Microsoft toch een binnen een dag geregeld zijn.
Microsoft, zoals veel andere bedrijven, is erg USA-centrisch. (niet geheel onlogisch, ze zijn nou eenmaal een Amerikaans bedrijf). Dat maakt dat ze simpelweg niet echt veel intresse hebben in andere betalingsmethoden, aangezien iedereen in de USA een credit of debit card heeft. (debit card is exact hetzelfde, maar wordt direct van je bankrekening afgehaald, net zoals bij ons met iDeal gebeurt - maar nog steeds via het bekende 'credit'-card nummer).
En je geeft zelf al een oplossing voor het probleem: de meest simpele webshops bieden iDeal etc. aan. Bij veel van die simpele webshops kan je MS points kopen. En betalen met iDeal, PayPal etc. :)
Ik weet niet hoe ik mij hierbij moet voelen. Bij de iPhone is dit al op veel spellen het geval, de games worden dan superveel gedownload omdat het gratis is, maar eender welke actie in het spel kost dan geld. En dat geeft een verkeerd beeld.
Ik denk dan wel dat wanneer een actie bijvoorbeeld 5 points kost dat het wel wat kan opleveren. Ik zit nog met iets van 20 points, ik kan ze nergens anders uitgeven dus het zou een leuke uitkomst zijn.
Ik begin het op de iPhone ook steeds irritanter te vinden. Heb je een leuk spelletje, maar kan je alleen betere wapens krijgen door ze te kopen met in game credits. Die weer alleen te krijgen zijn via een in-app purchase.
Wil je dan liever up front gewoon 2 euro betalen? Ergens moet er natuurlijk geld uit komen :)
Dus hieruit kan ik opmaken dat voor bepaalde games binnenkort geen Xbox live tegoed kocht hoeft te worden?
ik denk dat de microtransacties ook wel via xbox live tegoed gaan?
of is dat weer iets anders als microsoft points?
Je hebt MS points, wat je cash is, maar wat Zhalix hier geloof ik bedoelt is Xbox Live tegoed als in een Xbox Live Gold subscription, wat dus je abo/tegoed voor toegang tot online multiplayeren inhoud. Heeft 'ie dus waarschijnlijk verkeerd begrepen aangezien het artikel hier verder niet over gaat.
Dit lijkt mee een logische stap, de installed base van spelcomputers is tegenwoordig ook al behoorlijk groot dat dit interessant kan zijn. Echter zal deze martk bij lange na niet zo groot zijn als voor deze games die op een gemiddelde PC afgespeeld kunnen worden.
klinkt mij als een zeer goed besluit,

ze zullen niet voor niks zoveel verdienen in die aziatische landen met dit type van games.
en het zou idd een mooi idee zijn als er ook voor de xbox games komen waar je meer vrij kunt spelen dan gebonden aan een level
dit is namelijk mijn ervaring met de games die ik heb het is allemaal zo level gebonden

ook het idee dat deze soort games gratis speelbare versies krijgen voor je verplicht bent te betalen klinkt mij goed in de oren.
Weer van die spelletjes waar je waarschijnlijk dik wordt ingemaakt door mensen die wel een dikke euro's neer leggen voor items die stukken sterker zijn als de standaard uitrusting, game vaak vol reclame zit, en waarschijnlijk in geval van de xbox alleen voor de mensen met een betaalde gold aansluiting zijn?

Battlefield heroes destijds nog geprobeerd, maar ik vond het echt niks, uberhaubt al die games waar je dik geld voor betaald, en vervolgens de andere helft van de game nog moet downloaden tegen extra betaling.. Waarom konden spellen als Battlefield 2 bijv wel gewoon uitgebracht worden, met gratis map downloads enz later der bij, en enkele uitbreidings pack?
Leuk om te horen, ik zou graag zien dat bijvoorbeeld Battlefield P4F (waar ik nu de beta van speel) ook uitkomt op de Xbox! Nu alleen nog cross platform servers met PSN (alsof dat ooit zal gebeuren :P) en het feest is compleet.
Maar als er veel gratis spellen zijn (zoals in de android market of appstore) dan lijkt het me dat je veel meer verschillende spellen speelt en er minder van geniet dan dat je een spel koopt. Je speelt in korte tijd dan veel verschillende games, nu speel ik bijvoorbeeld half jaar tot een jaar meestal wel een spel.

Ook moet het spel blijven vernieuwen en telkens bijgewerkt worden, zodat het leuk blijft.
Battlefield Play4Free is nu in de Open Beta fase, en in principe is het gewoon BF2 maar dan gratis :).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True