Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Microsoft gaat een nieuwe diskstructuur testen voor de Xbox 360. Amerikaanse bezitters van de spelcomputer kunnen zich inschrijven voor een testprogramma. Onduidelijk is wat er veranderd zal zijn aan de nieuwe schijfjes.

Microsoft-medewerker Larry Hryb, bekend als Major Nelson, kondigde het testprogramma aan op zijn blog. Volgens Hryb is Microsoft op zoek naar 'duizenden testers' die een Xbox 360 bezitten en in de Verenigde Staten wonen. Geselecteerde gamers krijgen toegang tot een bètaversie van de Xbox 360-systeemsoftware en krijgen Halo: Reach opgestuurd. Het is aannemelijk dat het schietspel op een schijfje met de nieuwe diskstructuur opgeslagen zal zijn.

Larry Hryb heeft niet bekendgemaakt wat er precies is veranderd aan de schijfjes. Waarschijnlijk zal Microsoft de disks voorzien van nieuwe beveiligingsmaatregelen. Ongeveer een half jaar na de release van de Xbox 360 viel de kopieerbeveiliging van de spelcomputer ten prooi aan gemodde firmware van de dvd-speler. Digital Foundry zegt uit een betrouwbare bron te hebben vernomen dat Microsoft de Xbox 360-schijfjes naast betere beveiliging ook zal voorzien van een extra gigabyte bruikbare opslagcapaciteit. De dubbellaags dvd's waarop Xbox 360-spellen staan, kennen een opslagcapaciteit van 8,5GB, maar tot op heden hebben games hiervan maximaal 6,9GB gebruikt.

Update 17:23: Digital Foundry toegevoegd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

een schijf net iets groter maken en vol gooien met dummy data zou een optie zijn lijkt me?
Misschien is dit wat ze hebben gedaan.
dan trashed men toch iets aan overbodige data? Bij de dreamcast had je gdisk (toch?) waarbij ~1GB aan data opgeslagen kon worden. Bij groote games werd dan bijv. de intro getrashed en paste de game op een reguliere cd. Misschien dat men zoiets ook kan doen, indien nodig.
GD-Rom :) Sega was inderdaad vergeten met de release van de Dreamcast de ondersteuning van gebrande schijfjes uit te schakelen.

OT: Waarom niet gewoon een multi-disc game met een verplichte installatie naar de harde schijf ? (Ik weet dat er nog een hoop 20GB 360's bestaan, of sommige zelfs nog zonder harde schijf. IMO de grootste fout die Microsoft gemaakt heeft.). Als ruimte op je schijfje echt een probleem is zou dat een oplossing zijn. Maar ze zullen vast ook wel iets met de beveiliging gaan doen.
een harde schijf kun je wel bijkopen maar zolang je nog 150 euro betaald voor een 120GB HDD (oke mss geen 150 maar 120 ofzo) laat ik het lekker afweten.

ze vragen gewoon 5x zoveel als nodig is.. 0.20 euro per GB is het al tegenwoordig en als mensen custom HDD's maken worden ze gebanned omdat MS dan geen grote profits kan binnenslepen.

OT:

Ik denk dat MS meer iets aan de structuur van de Xbox zelf moet veranderen via een firmware update, dit wordt natuurlijk snel gehackt.
Ach, gewoon je xbox zo compleet mogelijk kopen, dan is er genoeg te regelen. Had tot voor kort een elite staan, verkocht via v&a aan iemand die em meteen wilde laten ombouwen. Alle data even op een normale USB HD gezet en het nieuwe modelletje gehaald bij de Bart Smit voor €220,00. Inclusief Halo Reach en Fable III. Deze "upgrade" kostte me €75,00 en nu heb ik een stillere kleinere xbox met een grotere harde schijf, ingebouwd wifi n en twee nieuwe spellen. Beetje slim shoppen is best te doen :)
Euhm een 250GB HDD kost 100 euro, en bij sommige shops niet meer dan 80..
Nog steeds duur, maar niet de prijzen die jij hanteert die minstens van een jaar geleden zijn..

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 30 maart 2011 11:16]

4 maanden geleden waren deze prijzen gehanteerd op Bol.com en bij de Intertoys, Free record store en lokale game store. ze hadden allemaal dezelfde prijs (Bol.com iets goedkoper) met betrekking tot de 120GB HDD namelijk 130-140 euro. Dan is het goed dat de prijs nu eindelijk omlaag is maar zelfs al was het een jaar geleden dan was het nog gelf aftroggeling.
Denk dat je je eigen toch echt vergist ben zelf retaoler en de 250 gig hdd is nooit duurder geweest dan 99,99 ook de adviesprijs van microsoft
Verder ben ik het met je eens dat het veels te duur is, had het zelf eerst overwogen maar vond de prijs niet in verhouding staan.

Als het nou 750 gig was had ik het wel gedaan voor 100 euro nog steeds niet goedkoop maar wel wat meer reel

OT
Als het echt om beveiliging gaat komen ze hier wel erg laat mee, ze hadden beter de HD-DVD niet kunnen droppen maar er standaart inbouwen, zeker gezien hd-dvd geflopt is niemand die daar een brander van zou hebben
En had heel wat games multi-dvd kunnen besparen enkele voorbeelden.
Final fantasy 13, star ocean, dead space 2, lost oddesey
Vreemd, ik heb in juni 2010 een 250GB HDD gehaald voor 100euro bij de Nedgame.
Bol.com is altijd duur en de overige winkels reageren altijd een beetje opelkaar in de regio. Blijkbaar heb je gewoon niet goed pricewatches e.d. bijgehouden..
In december heb ik het geluk gehad om een nieuwe X360 Arcade (Jasper met HDMI en 3 games, Forza 3, Banjo Kazooi, Halo ODST) voor 99 euro te kopen met een 250GB hdd voor 50 euro bij e-Plaza in Den Bosch. Er zijn genoeg aanbiedingen, vooral bij e-Plaza. Hoe hun het doen voor die prijs, beats me. :9
GD-Rom :) Sega was inderdaad vergeten met de release van de Dreamcast de ondersteuning van gebrande schijfjes uit te schakelen.
Zelfs dan nog is dit makkelijk te omzeilen door aanpassing van het booktype.
Zelfs dan nog is dit makkelijk te omzeilen door aanpassing van het booktype
Lijkt me toch niet moeilijk om in de gamebootloader te checken of de drive denkt dat het een geperste of gebrande disk is. De data, zoals het booktype, hoeft niet te kloppen, maar de fysieke eigenschappen van geperste en gebrande disks zijn nogal anders...
Bij de Dreamcast heette dit GD-Rom, waarop men 1.2gb aan data kwijt kon. Maar aangezien de GD-Rom drive van de Dreamcast ook gewone cd's kon lezen (vanwege oa. muziek-cd compatibility) werd er redelijk snel een manier gevonden om GD-Rom data zonodig inderdaad te strippen en op cdrom te zetten. In het begin mbv een te swappen bootdisc, later met geintegreerde bootdisc.

En daar ligt lijkt mij dan ook het probleem: Ik neem aan dat ze bij dit nieuwe diskformaat niet de DVD-video playback laten vallen, en zo lang gewone DVD's ondersteund worden ben ik bang dat wederom hetzelfde zal gebeuren als bij de Dreamcast.
Kan ook gewoon gedaan worden zodat de xbox een langer meegaat. Als er meer data op een schijfje past kunnen de ontwikkelaars de spellen groter of nog mooier maken dan het limiet dat ze nu hebben. Denk namelijk dat het voor een ontwikkelaar toch wel een stap is om een 2 disk versie uit te brengen voor een game, als er op het tweede schijfje maar 1/2 GB aan data zou komen te staan.
het mooier maken van games heeft meer te maken met de hardware limitatie dan de disc hoor.
Onzin...Voorbeeld: Veel levels met verschillende environments, als je genoeg ruimte op de disc hebt kan je voor al deze levels verschillende hires textures gebruiken. Ook streaming technologieen zorgen dat je meer textures en models kan gebruiken en afwisselen dan er op een disc kan.
Star Ocean was al 3 schijfjes.
ook en ze hebben een custom layer break inplaats van de standaard.
Wat ook nog zou kunnen is dat ze een ander systeem gebruiken dat het gebruik van verschillende lagen op de schijf efficienter maakt. zodat de laser niet continu heen en weer bewogen hoeft te worden, maar gewoon anders gefocust kan worden om andere content te kunnen lezen.

Zoiets zou ook het grote aantal testers kunnen verklaren aangezien het aanpassen van de beveiliging gewoon iets is dat microsoft zelf op ieder model kan testen. Werkt het wel, OK, werkt het niet op een model, dan niet. terwijl het focussen op een andere layer nogal drive afhankelijk kan zijn. (denk bijv aan de eerste dual layer wii games waarna heel veel klachten binnenkwamen)

Microsoft wil in ieder geval door zo'n grote groep te gebruiken kijken hoe vaak problemen voorkomen, en zal het niet om een check gaan om te kijken of het op alle modellen werkt (zoals bij kopieerbeveiliging het geval zou zijn) omdat ze dat zelf ook wel kunnen.
De enige reden voor dit zullen Anti-Piracy maatregelen zijn. Misschien dat ze twee vliegen in één klap slaan en ook nog de efficiëntie wat opschroeven van de gebruikte disk-ruimte.

C4eva, de grondlegger van de gemodificeerde firmware op de Xbox360 heeft met zijn laatste firmware de AP2.5 checks overwonnen. Dit was de laatste troef van Microsoft, en een 'slapend' Anti-Piracy systeem dat met Fable 3 en de laatste dashboard geactiveerd werd. Nu C4eva deze ook overwonnen had, waren letterlijk alle opties van Microsoft op met de huidige hardware.

Het lijkt me niets meer dan logisch dat dit nieuwe diskformaat een nieuwe troef van Microsoft zal zijn.
Microsoft heeft er zelf wel enigzins baat bij dat het systeem makkelijk te hacken is! Iedereen die ik ken met een 360 hebben hem gehackt of laten hacken... dus misschien toch een 1 april grap? Ik heb zelf een PS3 omdat ik het wel leuk vind om af en toe een spelletje aan te schaffen en ik steek er dan ook meer tijd in :) ieder zijn ding toch...
Schijnt nu geclaimed te zijn door een "hacker" wat de verandering is.

“MS will introduce xgd3 – this will add more ap checks, cvi (content integrity) checks, increase the disc size and adds a new layer for protection issues – all in the 20500 sdk! bring it on!”

bron: http://www.examiner.com/v...format-xgd3-claims-hacker
zal wel een extra beveiliging zijn, want ruimte gebrek is er niet zo te zien.. (max 6,9 gig gebruikt van de 8,5)


het word eigenlijk eens tijd voor een nieuw console.. het dak is al een jaartje of wat bereikt van de xdoos en de pc en de ps3 zijn al verder...
Die max van 6,9 GB komt voornamelijk omdat Xbox 360 schijfjes zo'n 1,5 GB reserveren voor system data, wat dat dan ook moge wezen. Het is dus goed mogelijk dat dit nieuwe disk format de hoeveelheid system data terugschroeft, om zo meer ruimte vrij te maken voor game data.

Maar extra beveiliging is ook zeker een voor de hand liggende reden. Het zou me niks verbazen als beide redenen van toepassing zijn.
Het gebeurt anders wel vaker dat developers kiezen voor texturen van minder hoge resolutie. Geen idee of dat is om ruimte te besparen of omdat de hardware het niet aankan.
Dat denk ik dus niet, dat het een 'extra beveiliging' zal zijn.

Ik ben van mening dat de hoofdzaak het volgende is: Microsoft is in het proces van het ontwikkelen van een nieuwe XBOX, natuurlijk zijn ze ook bezig met beveiliging, dat het goed beveiligd is tegen kraken/ombouwen maar goed, hoofdzaak is naar mijn idee dat de nieuwe "diskformaat" juist backwards compatible moet zijn! En hoe test je dat, nou hiermee dus :)

De oude Xbox en de 360 waren niet echt backwards compatible, alleen via game-updates kon je een "oudere" game nog spelen en dat was niet altijd het geval. Dat zal niet meer zo zijn met de nieuwe Xbox en de 360, denk ik, het zal meteen backwards compatible zijn.
Het ging mij om de compatibilty van de nieuwe Xbox en de 360, niet om de oude Xbox :)
De PS3 is op zn (weinig gebruikte) CELL processor en de BluRay speler niet echt verder dan de Xbox te noemen hoor...
En xdr ram die samenwerkt met ddr3 ram.
bij exclusieve games zie je wel degelijk verschil hoor, de best uitziende game van Xbox360 is wsl Gears 3 en van wat ik tot nu toe gezien heb zijn er al beter uitziende games uit op PS3.

Qua multiplats krijgt Xbox 360 vaak de superieure versie (of qua textures of qua FPS). Dit heeft echter meer te maken met dat het programmeren voor de Xbox 360 zo makkelijk is dan de kracht van de 2 machines. Bij exclusives waar ze slechts aan de beperkingen van 1 console gebonden zijn zie je ook duidelijk het verschil.
Laten we crysis 2 op de 360 niet vergeten, want die kan zeker wel tippen aan killzone 3.

En MS is bezig met nieuwe technieken om de graphics op te krikken en het schijnt dat alle komende exclusives hiervan gebruik gaan maken. Vooral Lionhead gaat ermee aan de slag.

http://www.youtube.com/watch?v=D3vf1CPaR38

http://www.youtube.com/watch?v=BsywGu-irf0

De xbox 360 zit dus nog ver van zijn limiet :)

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 30 maart 2011 11:20]

ik kan zo op werk de links niet bekijken (naja mag ik niet (A)) maar ik neem aan dat het Crysis 2 video's zijn?

graag een link met text over deze nieuwe technieken, klinkt interressant maar heb ik nog nooit iets over gehoord
Nee, het zijn videos over technieken die door MS worden ontwikkeld om betere graphics te bewerkstelligen op de huidige 360. Technieken zoals Mega Meshes en betere belichting.

Hier kun je wat meer lezen http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=424731

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 30 maart 2011 11:47]

ik kan zo geen filmpjes zien van Mega Meshes maar het ziet er goed uit aan de plaatjes!

ik lees wel dat performance niet stabiel genoeg zou zijn maar dat eigenlijk het enigste probleem is (30FPS normaal met dips tot 18 FPS)

zijn er al echte ingame video's met dit geimplementeerd? graag even linkje kan ik die thuis bekijken, lijkt me indrukwekkend om te zien maar zoals altijd, I'll believe it when I see it. Ik ben bijzonder sceptisch naar sommige dingen die MS uitbrengt sinds Milo & Kate ineens geannuleerd werd.
Dit gaat om de mega meshes technologie van Lionhead.

Impressive stuff!

http://miciwan.com/GDC2011/GDC2011_Mega_Meshes.pdf
zo groot is het verschil tussen xbox 360 en ps 3 echt niet hoor
kan ook niet ze liggen tedicht bij elkaar ja mischien als je ze naast elkaar zet zie verschil maar ik heb maar een tv in mijn kamer an kan maar een apperaat tegelijk aan zeten dan zie ik het verschil niet meer hoor
Wel raar, als Mircrosoft cloud écht als de toekomst ziet, waarom dan investeren in het vergroten van fysieke opslagmedia? Puur ervan uitgaan dan dat dit de insteek is met deze test ;)
Ze vergroten de schijfruimte niet gewoon, want daar is geen bèta voor nodig (zie de 20Gb versie die ze hebben vergroot naar 60, 120 en 250)
Wie zegt dat het hier geen cloud computing, of hun hybride cloud oplossing betreft? "discs" is een erg breed begrip. Er kunnen fysieke schijfjes mee bedoeld worden zoals dvd's enz, maar ook bijvoorbeeld hardeschijven, SSD's, flashdiscs en zelfs virtuele discs zoals iso's.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 30 maart 2011 20:11]

Wie zegt iets over het vergroten van fysieke opslagmedia?
Het kan ook gewoon gaan om een andere manier om de data te structureren om zo de leessnelheid te verhogen of de hoeveelheid bewegingen van de lens te minimaliseren.
wie weet wordt het iets... maybe not? één ding is zeker.. als ze denken de modders tegen te werken zo lukt ze dat nooit. they are always there..
Ach als ik ontwikkelaar zou zijn dan zou ik gewoon ervoor zorgen dat dr elke maand een nieuwe hack moet komen om illegale spellen te kopiëren. Op deze manier doe je niet enorm veel moeite om elke keer weer een nieuwe beveiliging te verzinnen maar pas je de huidige beveiliging gewoon elke keer een beetje aan. Zo moeten mensen die illegaal willen gamen de community echt in de gaten houden en hun xbox blijven updaten om nog nieuwe games te kunnen spelen. Ik vermoed dat het percentage illegale gamers snel onderuit zal gaan omdat minder mensen zin hebben om maandelijks lastige handelingen uit te voeren
Nutteloos. Dan moeten de hackers elke maand 5min hun kleine aanpassing maken en gebruikers een maandelijks kleine update.
Werken voor geld willen ze heel soms nog doen maar geld geven aan iemand anders z'n werk is ondenkbaar.
Tja, maar je kunt het ze natuurlijk wel zo moeilijk mogelijk maken :Y)
Duizenden testers die ze nodig hebben en elk krijgt halo reach opgestuurd? Mooi :o

Er zullen vast hackers bij zijn die zich aanmelden voor deze betatest, kunnen ze mooi meteen aan de slag om het weer te kraken :+ .
Zoals al staat aangegeven, waarschijnlijk is Halo al geinstalleerd op het schijfje. Het is dus niet zo dat iedereen een aparte versie van Halo opgestuurd krijgt ;)

En mbt het hacken, dat lukt altijd wel weer na een tijdje. Zo gaat het gewoon in computerland en beveiligingsland. Je vind iets nieuws uit en het is nog maar afwachten hoelang het duurt voordat het weer gehackt is.
Geselecteerde gamers krijgen toegang tot een bètaversie van de Xbox 360-systeemsoftware en krijgen Halo: Reach opgestuurd


dit staat in de bovenstaande text ik denk dus wel dat diegene die zich aanmelden voor de test een schijf opgestuurd krijgen met een nieuwe diskstructuur die ze willen testen...
Misschien dat ze de ruimte wat uitgebreid hebben? Dat games meer kunnen gebruiken van de max capaciteit? Zou wel een leuke vooruitgang zijn!

Maar helaas ben ik bang dat het niet meer is dan beveiligingsmaatregelen..
Nope, het is inderdaad een 'uitbreiding' van de capaciteit.
Al is het waarschijnlijk beter om te zeggen dat nu de volledige capaciteit van de dvd gebruikt kan worden.

Het schijnt om 1gb meer te gaan.

zie ook: http://www.eurogamer.net/...ndry-1gb-360-disc-upgrade

edit: kan iemand me vertellen waarom ik als off-topic gemodereerd wordt?
Ik vul het artikel nota bene aan met extra informatie.

[Reactie gewijzigd door ocmerius op 30 maart 2011 12:52]

ik voorspel op hyprid hybrid disk... (bijv. read only bluray met herschrijfbare gedeelte)

Edit: thanks FragNeck ;)

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 30 maart 2011 12:03]

dat zal moeilijk gaan met enkel een lees-laser in de xbox... tevens is het een rode laser, deze kan gewoon geen bluray disks lezen omdat de straal te breed is
Eh, het is wel microsoft die aan het ontwikkelen is he. Geen Philips technici.
(en het is hybrid ;))

[Reactie gewijzigd door FragNeck op 30 maart 2011 10:57]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True