Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Microsoft heeft maandag zijn nieuwe Xbox Development Kit aangekondigd. De verbeterde XDK moet de ontwikkelkosten voor Xbox 360-ontwikkelaars drukken. Hij bevat onder andere meer intern geheugen en ingebouwd flashgeheugen.

Microsofts nieuwe XDK heeft ook een grotere harde schijf en net als de Xbox 360 Slim een slankere behuizing, zo schrijft het bedrijf. De prijs van de XDK is volgens Microsoft aanzienlijk verminderd, maar bedragen worden niet genoemd. "Het was met de oude XDK al mogelijk om relatief snel kwalitatieve games te produceren. Nu kan dat ook nog eens goedkoper", meldt Microsofts Pete Isensee. Ontwikkelaars die reeds een licentieovereenkomst voor Xbox Development Kits hebben met Microsoft, krijgen als eerste de beschikking over de nieuwe XDK.

Het wordt voor ontwikkelaars een optie om de Sidecar-attachement in licentie te nemen. Voorheen zat deze er voor ontwikkelaars standaard bij. Met deze attachement krijgt de XDK debug-mogelijkheden en is het mogelijk om disks te emuleren. Deze Sidecar-attachement kan nu ook gebruikt worden op meerdere XDK's.

Afgelopen woensdag werd ook al bekend dat Microsoft bezig is met het testen van een nieuwe diskstructuur voor Xbox 360-schijfjes. Amerikaanse Xbox 360-bezitters kunnen zich momenteel inschrijven voor een testprogramma, maar wat er precies is veranderd aan de schijfjes is nog niet bekend. Het is echter aannemelijk dat Microsoft de opslagcapaciteit vergroot en verbeterde beveiligingsmaatregelen aanbrengt.

Nieuwe Xbox Development KitNieuwe Xbox Development KitNieuwe Xbox Development KitNieuwe Xbox Development Kit

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Kan zo'n XDK ook gebruikt worden om gewoon bestaande Xbox 360 spellen op te spelen, of is dat apparaat uitsluitend bedoeld voor ontwikkeling?
Dan kan wel, maar het is zinloos. Deze Xbox heeft extra features die niet bedoelt zijn voor consumenten, dus je hebt er niks extra's bij. Bovendien is zo'n XDK console peperduur.
Nee dat kan niet. Retail disks werken niet in de devkits. Ze zijn ook niet verbonden met Xbox Live, maar met PartnerNet, wat feitelijk gewoon een geheel losstaande Xbox Live omgeving is voor ontwikkelaars. Veel van de XBLA games zijn er overigens wel op te vinden (en dus ook speelbaar), en XBLA points aanschaffen is gratis :9

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 april 2011 16:46]

Het apparaat is uitsluitend bedoeld voor ontwikkeling van nieuwe spellen. Deze zullen we dus nooit in de winkel gaan tegen komen.

Dit kan wel resulteren in meer spellen, ook van kleinere ontwikkelaars. Of de spellen goedkoper zullen worden betwijfel ik heel erg!
DVD EMU staat er naast die poort op de laatste foto. Ben wel benieuwd hoe en wat zoiets gebruikt wordt door ontwikkelaars.
Wss gewoon een pc aan de X360, waarna de PC zich kan voordoen als een DVD? En dus zo wordt geŽmuleerd waarna een spel getest kan worden?

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 5 april 2011 16:38]

Met deze attachement krijgt de XDK debug-mogelijkheden en is het mogelijk om disks te emuleren.
Staat dus gewoon in het artikel. Dat is dus lekker makkelijk bij het debuggen, kun je gewoon je laatste build en aanpassingen meteen testen zonder een disk te moeten branden.
Nou daar heb je dus echt geen DVD emulator voor nodig, want dat betekent dat je de image van de disk nog steeds moet maken, ookal brandt je 'm niet fysiek :).

De meeste developers gebruiken gewoon tools om de content over het netwerk direct van je harde schijf te lezen. Alleen de executable zelf deploy je fysiek op de 360, maar dat doet Visual Studio voor je.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 april 2011 16:55]

De DVD emulator. Daarmee kun je op je PC de DVD drive van de 360 emuleren. En dan geen Daemon tools achtige emu, maar echt eentje die de seek times van de disk zo reŽel mogelijk simuleert.
1 port maar in de sidecar, dat waren er toch 2 in de oude?
Klopt, een USB voor PIX en een USB voor de emulator. Het nut van die PIX verbinding heb ik nooit gesnapt, dat kan ook over ethernet.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 april 2011 16:42]

Misschien dat nu eindelijk ook het fabeltje de wereld uit gaat dat games altijd op een PC ontwikkeld worden? Op een PC, Mac. MSX etc wordt de code geklopt, met XDK kun je het resultaat zien..dat is iets anders dat een game loopt op een PC
Je test op je platform, en je developed op een pc. Wat jij beschrijft is dus nog steeds ontwikkelen op een pc. De assets maak je toch ook op een pc. Dus dat is toch geen fabeltje?

Tuurlijk test je op de console, dat is een heel ander verhaal
Alleen is een PC een Personal Computer, dat doe je dus op een windowsbak volgens jou...

Overigens Hubman, dat ontwikkelen doe je wel op een PC. Voor het ontwikkelen voor de Xbox (360) heb je namelijk Visual Studio nodig en laat dat nou niet op de mac draaien (net als Xcode alleen op OS X draait).
Bootcamp/Parallels Desktop/VMWare kan ook hoor als ze zowel XCode als Visual Studio wilt.
Zou mooi zijn als dit zou resulteren in goedkopere games, maar ik denk dat wij die illusie kunnen laten varen.

Ah well, als programmeren gemakkelijker/efficienter wordt of hiermee gemakkelijker kleine ontwikkelaars in kunnen stappen is het natuurlijk al mooi meegenomen. Jammer alleen dat er niet te lezen valt of er verder op softwarematig vlak nog iets veranderd is naast de hardwarematige sidecar attachment.

Ik denk persoonlijk bij zaken als prijsverlagingen toch eerder aan kleine bedrijfjes welke games voor Live maken bijvoorbeeld.
Voor een triple A titel waar miljoenen ingepompt worden maken de kosten van de devkits echt geen drol uit. Dus die games worden niet goedkoper.
Het betekent hooguit dat meer kleinere ontwikkelaars een kans krijgen om (bv XBLA) titels te ontwikkelen.
Als je een paar ton aan dit soort dingen uitgeeft maakt het in ieder geval een beetje uit. Ik ken studios waar honderden van deze Xbox kits nodig zijn om grootschalig te kunnen testen.
Ach ja daar zijn weer regeltjes aan verbonden waardoor je fiscaal voordeel krijgt :P
Dus omdat de XDK goedkoper wordt denk je dat games ook goedkoper worden?
Een beetje een kromme redenatie he. Als gereedschap goedkoper wordt, dan worden meubels ook niet goedkoper.

De kosten van het maken van een game zit hem in de ontwikkeling er van, dus met name de manuren. Een XDK is puur een stukje gereedschap om dit mogelijk te maken.
Waarom een kromme redenatie? Misschien minder van toepassing op games industrie maar ZEKER op andere industriŽen.

Ik benader een ontwikkelaar voor een op maat gemaakte applicatie voor mijn bedrijf:

Developer A: 1M man-uren voor programma X
Developer B: 0,7M man-uren voor programma X

Welke van de 2 developers gaat je de goedkoopste offerte opsturen om zo toch dat projectje binnen te halen?

Als je zijn redenatie krom vindt zou je misschien eerst je vergelijking nog eens moeten bekijken:
Als gereedschap goedkoper wordt, dan worden meubels ook niet goedkoper.
Sinds wanneer heeft goedkoper gereedschap met minder manuren te maken? Als de HW van mijn PC goedkoper wordt, ga ik dan minder lang aan een game werken? :)

Maar in ieder geval, ik denk dat in de games-industrie, je wel gelijk hebt dat games niet goedkoper worden. :) Als je kijkt naar de kosten voor development naast die van reclame etc. (Ik was aan het zoeken naar een artikel met de verschillende kosten & profit van b.v. CoD:MW2 maar ik vind ze helaas niet meteen) Ik denk dat iets minder manuren niet echt veel/geen effect gaat hebben op het prijskaartje van een game.

EDIT: Deze cijfers kloppen wel niet meer (van tijdens de eerste launchweken) maar kunnen een ideetje geven:
According to the LA Times, Activision’s Modern Warfare 2 (MW2) cost between $40million and $50-million to develop. This does not include the marketing and distribution costs, which are estimated to amount to around $150-million.
Als je ziet dat het ontwikkelen (en das dan niet enkel programmeren en debuggen) maar 1/4 van het totale kostenplaatje is... Dan gaan die paar uurtjes die ze winnen met die nieuwe XDK niet echt veel effect hebben =)

[Reactie gewijzigd door Rinzler op 5 april 2011 17:41]

Waarom een kromme redenatie? Misschien minder van toepassing op games industrie maar ZEKER op andere industriŽen.
We hebben het hier toch over een device dat gebruikt wordt om games te ontwikkelen!?... We hebben het toch juist NIET over andere industrieŽn, waarom dan van het ontwerp weggaan om je gelijk te krijgen?..
Ik denk dat de kosten van een dergelijke console in het niets valt bij de andere kosten die een game-bedrijf maakt.
Interessant, ik wist helemaal niet van het bestaan af van deze afwijkende apparaten, ik heb er blijkbaar nooit zo goed over nagedacht hoe ze dat deden aangezien ik hier eigenlijk wilde plaatsen wat ik dacht.. maar verhip.. niks!

Ben wel benieuwd naar het hele ontwikkeltraject in combinatie met dit apparaat, hopelijk mag ik het ooit eens meemaken.
Het grootste verschil tussen deze apparaten en de retail consoles is niet eens de hardware zelf alswel de software die erop staat die het mogelijk maakt om unsigned programmacode te runnen en te debuggen. Het is niet veel anders dan remote debugging op de PC. Je runt een debugger op de PC die via het netwerk is verbonden met de console, zodat je op een willekeurig moment het programma kunt onderbreken, door je code kan steppen en variabelen kunt inspecteren.

Verder komt het met een shitload aan tools (en van alle consolefabrikanten is MS daar echt de koning in), zoals bijvoorbeeld PIX (Performance Investigator for Xbox), waarmee je een frame kunt capturen zodat je vervolgens alle tekencommando's tot in detail kunt bekijken (inclusief inhoud van allerlei gebruikte resources zoals textures, vertexbuffers, indexbuffers en shaders), en van een willekeurige pixel precies kunt zien waarom hij een bepaalde kleur heeft.
In hoeverre de disk changes invloed hebben op de hardware voor gebruikers denk ik dat je goed zit.

Verder gaat het hier om een development kit en daar heb je als eindgebruiker dus niks mee te maken. Je kan dus nog gewoon vrolijk verder met je XBOX 360 ;)

On topic: waarom heeft een development kit niet standaard debug mogelijkheden, waarom moet je in vredesnaam een lost component erbij aanschaffen 8)7

[Reactie gewijzigd door MittaM op 5 april 2011 16:28]

Je kunt ook een devkit bij tweakers of IGN neer zetten zo dat je daar een prerelease review exemplaar heen kunt sturen. Die kunnen namelijk niet afgespeeld worden op een consumenten versie.

Die hoeven dan niet te kunnen debuggen.
Ik dacht eens gelezen te hebben dat bijv de PowerUlimited een debug kit heeft staan.
Waarom maken ze hier dan onderscheid tussen? Is het niet zo dat wanneer je een XDK neemt je ook gelijk wilt debuggen?
Misschien, maar ik zie hier geen prijzen staan dus het kan best zijn dat een licentie op beide nog steeds goedkoper is als een nieuwe. En dan kan het dus een stuk goedkoper zijn als je meerdere van die dingen nodig hebt met maar 1 of 2 met debug mogelijkheden.
Zij hebben zo'n XDK omdat daar de games eerst op draaien vanwege meer geheugen enzo. Na optimalisatie word het geschikt gemaakt voor reguliere 360's maar naar de pers worden vaak preview builds gestuurd.
Ik zie de link niet helemaal tussen jou 360 en een XDK... Ook snap ik je opmerking over upgrades niet helemaal... Wat wil je nou precies updaten??? Een losse HDD is het enige wat ik zo 123 kan verzinnen.

Je snapt hopelijk wel dat wij deze dingen hoogstwaarschijnlijk nooit zullen zien? Ga dr vanuit dat Tweakers wel zo'n apparaat heeft staan...

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 5 april 2011 16:27]

Ga dr vanuit dat Tweakers wel zo'n apparaat heeft staan...
Ga daar maar niet vanuit. Een deel van de pers heeft hoogstens toegang tot testkits, maar zelfs die kunnen over het algemeen prima overweg met retail consoles. De testkits zijn alleen nuttig voor previews, maar daarvoor wordt over het algemeen gewoon de pers uitgenodigd ipv dat ze een schijfje krijgen (ook een stuk minder risicovol).

De echte dev kits zijn er alleen voor gelicenseerde developers, en kosten klauwen vol met geld (in de orde van grootte van 10 tot 100 keer de prijs van een retail console)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 april 2011 16:34]

Er van uit gaande dat een teskit een devkit zonder sidecar is (reviewer hoeft niet te debuggen): die heeft T.net inderdaad staan naast een retailversie.
Ik neem niet aan dat jullie de nieuwe al hebben? Op de oude testkit zit namelijk ook een sidecar. Dus dan hebben jullie waarschijnlijk een speciale pers-kit die wel unsigned code kunnen runnen maar verder niets.
Dat zullen Paul en Jurian beter weten dan ik, ik ben al een tijd niet op T.net HQ geweest. Waar ik zelf mee op heb gespeeld is idd het oude model (met HDMI-aansluiting) dat na booten een launcher presenteert waarmee je een game of het dashboard op kan starten.
Aah thnx voor de info... vind het altijd wel interessant hoe zoiets in elkaar steekt.

Mijn aanname is dan ook gebaseerd op een stukje wat ik heb gelezen in de PU (die beschikken over een XDK) zoals ik hieronder al aangeef.
Ben je ontwikkelaar dan?

Deze Xbox is namelijk speciaal gemaakt voor spel ontwikkelaars, het is dus niet voor de consument.

[Reactie gewijzigd door michel1991 op 5 april 2011 16:28]

Dit gaat heel ergens anders over.
Deze XBOX is niet voor consumenten maar voor ontwikkelaars.
Je begrijpt dat het hier over de Development Kit gaat en niet over de Xbox 360 voor gewone gebruikers?

Als gewone (eind)gebruiker heb je niets aan een XDK, deze zijn puur gericht op ontwikkelaars(en hobbyisten?)
Nee, als je zelf games wil ontwikkelen (als hobbyist zijnde) dan kun je dat GRATIS doen met de XNA framework van Microsoft, in combinatie met de Visual C# Express Edition.

Dit is echt voor gamestudios, en niet voor hobbyisten.
voor games te maken voor Xbox betaal je wel 99 euro/jaar als hobbyist
Wanneer is iets echt een gamestudio? Is een Indie studio geen game studio? Waarom zou je je XNA game niet op een XBOX360 willen debuggen als kleine ontwikkelaar?
lees eerst eens goed het verhaal door voordat je heel snel een first post maakt... dit gaat over een XDK. Xbox development kit. dit is niet bedoelt voor consumenten, maar voor ontwikkelaars die op een Xbox systeem willen gaan testen.
Het zou wat worden als dit bedoeld werd voor consumenten zo dom als de topic starter (:
Uhm, je hebt in de gaten dat dit een debug console is voor ontwikkelaars en niet voor de consument?

Edit: sow, veel reacties tegelijkertijd zeg.

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 5 april 2011 16:29]

Ehh?

Je had het artikel nog niet gelezen? Dit gaat om developer units, niet om upgrades voor mensen die gewoon een spelletje willen spelen.
Ik heb net sinds een paar maanden een Xbox 360. Ik hoop dat je ook een upgrade kan doen bij de slim versie. Maar ik lees er niets van.

Ik vindt het wel belachelijk. Elke keer kleine upgrades doen..
Ik denk dat je helemaal gelezen hebt waar het over gaat, dit is de XDK, de devkit voor de xbox. Niet iets wat jij in de huiskamer zet.

Verder raakt je commentaar kant nog wal, natuurlijk kun je updates doen bij de slim.
Vervolgens ga je lopen klagen over kleine updates, ik zie het probleem niet. Die kleine updates zijn echt zo gebeurt.
@Diigii

Gast lees de tekst, of ga naar school en leer lezen. Direct huilen altijd van jullie 15 jarige.

[Reactie gewijzigd door Cyclonic op 5 april 2011 19:07]