Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Electronic Arts heeft bekendgemaakt dat de pc-versie van FIFA 11 voor het eerst dezelfde engine zal krijgen als de PlayStation 3- en Xbox 360-versies. Voorheen moest de pc-versie van het voetbalspel het met een oudere engine stellen.

EA heeft er twee jaar aan gewerkt om de nieuwere engine voor de pc te optimaliseren, met als resultaat dat FIFA 11 als eerste spel in de franchise dezelfde engine krijgt als de FIFA-versies voor de consoles van Microsoft en Sony. Dat maakte Electronic Arts donderdag bekend. Ook werd bekend dat FIFA 11 in de Benelux vanaf 30 september verkrijgbaar zal zijn.

Uitvoerend producent Kaz Makita toonde zich in een verklaring tevreden met de stap. "De FIFA-franchise van EA Sports heeft altijd veel geïnvesteerd in de pc-ervaring en blijft deze vernieuwen. Deze vernieuwing betekent een keerpunt in de game-beleving. We breiden FIFA 11 voor pc nu uit met de superieure gameplay, de vernieuwende speltypen en de verbluffende graphics die van FIFA de best beoordeelde sportgame voor de PlayStation 3 en de Xbox 360 hebben gemaakt", aldus Makita.

FIFA 11 pc
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Lol, en dan te bedenken dat beide consoles niet eens op werkelijk HD draaien, maar een lagere kwaliteit opgestretched beeld:
http://www.hardcoreware.n...ideo-games-mostly-not-hd/
http://www.yougamers.com/forum/showthread.php?t=67676
http://www.qj.net/qjnet/p...-is-600p-on-consoles.html
http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=46241

Dus er is absoluut niets next-gen aan console engines ten opzichte van pc engines, althans, hoort er te zijn. Want ze kunnen het in de meeste gevallen niet eens aan.

EA zegt dus gewoon met dit artikel dat ze oridnaire geldwolven zijn, omdat ze eerst de pc half links hebben laten liggen, maar toch met een oude engine zoveel mogenlijk geld uit de IP wilde wringen. En nu gaan ze het spel eindelijk opzetten hoe het zou moeten, om nog meer geld uit hetzelfde IP te wringen.

Maar dan natuurlijk verpakt in mooie marketingpraatjes zoals in artikel beschreven.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 9 juli 2010 17:43]

en de verbluffende graphics die van FIFA de best beoordeelde sportgame voor de PlayStation 3 en de Xbox 360 hebben gemaakt
Zou s tijd worden eerlijk gezegd. Qua hardware is de pc de consoles allang weer voorbij.
Ze willen me niet vertellen dat ze 2 jaar meer nodig hadden voor "optimalisaties" voor de pc als ze het allang op de PS3 voor elkaar hadden.
Die word toch over het algemeen aangemerkt als het moeilijkste om op te programmeren.
Ik kan me best voorstellen dat ze twee jaar nodig hebben om een engine die from scratch voor de PS3 of de X360 is geschreven helemaal goed om te zetten naar een PC versie. De engine is natuurlijk wel de kern van het hele spel, en daar mogen geen grove fouten in zitten. Ik heb nog geen resultaat gezien, maar ik denk (en hoop daarbij) dat ze gewoon verstandig zijn geweest en ruim de tijd hebben genomen, zodat het ook goed werkt en er tof uit ziet..
Xbox 360/PS3 waren nooit sterker dan High-end PCs. Inmiddels zijn zelfs budget PCs beslist sterker.
Bij de PS3 is het omzetten echter niet heel makkelijk. Een Xbox360 daarentegen kan je echt makkelijk omzetten omdat die gewoon DirectX draait.
Om een PC te kopen die de console voorbij is ben je het dubbele kwijt. Het is zo nutteloos om op de pc te blijven gamen. Als je 1 keer een console koopt weet je zeker dat spellen die over 3 jaar uit komen er nog goed op draaien. Als je op de pc gamed weet je zeker dat je over een jaar weer een nieuwe videokaart moet kopen om bij te blijven.
Leuk zo'n "next-gen" (ahum) engine voor de pc, eerst maar eens kijken of je framerate boven de 10 uit komt...
Ten eerste kun je met een el-cheapo budget pc al zonder problemen goedkoper uit zijn dan een console (+hdtv), daarnaast kun je meer met een pc.

Ook op een pc kun je over meerdere jaren nog prima games draaien, je doet het zelde als op de consoles: je downscaled je resolutie en kwaliteit en dan kun het nog jaren volhouden, wil je vervolgens wel iets beters kwa graphics (of uberhaupt iets anders doen) dan kun je dat wel op de pc en niet op de consoles.

Bottom line: consoles zijn nog geen vervanging voor de pc, misschien in de toekomst (indien ze meer functionaliteit krijgen) maar vooralsnog richten ze zich op een compleet ander publiek (alle casual gamers die een pc gebruikte zijn dan misschien over, maar ik ken geen enkele pc gamer die een console als een vervanger beschouwd)
Dat is nu echt innovatie........oh wacht die 2 consoles zijn in verhouding tot een beetje PC volledig verouderd en stammen van 4 tot 5 jaar geleden.

Echt top van die jongens om onze wankele pctjes nog wat te gunnen

De plaat voor de kop van deze ontwikkelaars is naar mijn mening innovatiever dan een oude console engine naar de pc porten. Maar wat wil je ook met EA.
volledig verouderd, je vergeet alleen dat intel/AMD nu pas de chips verscheept die 2 tot 3 jaar geleden ook al op de markt waren :+

het is eigenlijk intel/amd's schuld dat de PC qua prestatie op cpu niveau niet echt kan mee komen met een vrij simpele PowerPC/Cell chips.
Ik heb het dan ook wel over 4 tot 5 jaar, en voornamelijk de graphics power, die op de pc veel beter is dan welke console.
valt eigenlijk ook wel wat tegen DX10 is al 4 jaar op de markt, en DX11 voegt eigenlijk niets toe wat ook niet via OpenCL (CL niet GL) al kan op DX10 kaarten.

er is haast niets verrandert afgezien dat DX11 slechter presteert dan DX9, en daarom zullen veel games kiezen voor DX9 aangezien dit ook werkt op 100% van windows (ook wel doordat Windows XP nog steeds 70% marktaandeel heeft, waar OpenCL trouwens ook op functioneert)

*edit* woordverplaatsing

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 juli 2010 23:31]

en CPU's zijn nu duidelijker belangerijker als GPU's, dat laat vooral de PS3 ook wel zien met MLAA (MLAA anti-aliasing zoals in alle toekomstige sony games, beste voorbeeld tot nu toe God Of War 3)

en ook cross-platform verslaat MLAA zelfs de PC qua anti-aliasing GPU prestatie: http://www.eurogamer.net/...ry-saboteur-aa-blog-entry
Neuh, ze hebben gewoon ingezien dat alleen geeks op een pc gamen, en de rest van de wereld liever op een console speelt. Stomme pc games met hun anti-kopieer software, eindeloos instellingen goed zetten om meer framerate er uit te krijgen en patches ophalen van download sites die je in een wachtrij zetten :r Om het nog maar niet eens te hebben over de afhankelijkheid van het windows OS |:(
Next gen? Dat is alweer 5 jaar geleden..
next gen staat voor next generation, oftewel volgende generatie, dat kan ieder moment zijn, 5 jaar geleden was de xbox 360 of een ps3 een next gen gonsole, nu is dat current gen, oftewel huidige generatie.
De ps4 is voor nu next gen.
"Next gen" in de gamesindustrie gaat om het omslagpunt van de fixed function pipeline naar de fully programmable pipeline met vertex- en pixelshaders. Dit kenmerkte zich vooral in het implementeren van realtime per pixel lighting en shadowing, ipv pre-baked lighting mbv lightmaps, en compleet programmeerbare materials ipv de standaard bewerkingen die de fixed function pipeline je bood. HollovVpo1nt heeft wat dat betreft gewoon gelijk.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 juli 2010 17:28]

Nee totaal niet. Dat is gewoon de laatste overgang wat je aanhaalt maar next gen kan je eender in welk moment zeggen en het slaat op de volgende technische overgang die komt/recent is geweest.
Nu spreek je in de consolewereld nog over zaken die eigenlijk al in het verleden zijn gekomen maar binnenkort wordt de Xbox720, ps4 en Wii 2 aangekondigd en dan hebben we weer een nieuwe next gen.

HollovVpo1nt heeft gelijk in het punt dat de next gen vandaag al terug jaren oud is en daarom staat in de titel ook gewoon 'next-gen' met aanhalingstekens.
En dat voor iemand die geld verdient in de gameswereld.

Een iPhone4 is next gen, .net4.0 is next gen, 802.11ac is next gen, ...
HollovVpo1nt heeft gelijk in het punt dat de next gen vandaag al terug jaren oud is en daarom staat in de titel ook gewoon 'next-gen' met aanhalingstekens.
En dat voor iemand die geld verdient in de gameswereld.
Ten opzichte van de PS2 engine van de vorige delen, is het gebruik van dezelfde engine als de Xbox360/PS3 wel degelijk 'next-gen'. Dat is dan ook wat bedoeld wordt.
je kon een paar dingen op de consoles doen waar je op de PC niet mee weg kan komen.
Gaan jullie ff fijn discussiŰren over wat Next- gen is.... Mijn god zeg!
Als Lada nu besluit om airco te gaan gebruiken is dat ook niet 'next-gen', dat is achter de techniek aanhobbelen
Als de Xbox/PS3 het al had is het dus niet "next-gen". Dan was het vroeger "old-gen" en hebben ze het nu naar de huidige versie bijgewerkt. Het zou pas next-gen zijn als ze een nieuwe engine hadden gebouwd. Dat het voor pc gamers verbeterd zegt niet dat het ook nieuw is.
Nee totaal niet. Dat is gewoon de laatste overgang wat je aanhaalt maar next gen kan je eender in welk moment zeggen en het slaat op de volgende technische overgang die komt/recent is geweest.
Ja totaal wel. Misschien moet je mijn reactie nogmaals doorlezen, met name focussen op het subzinnetje "in de gamesindustrie". Als een gamedeveloper de term "next gen" bezigt, dan bedoelt ie hetgeen waar ik het over had, met name omdat het zo'n ommezwaai in manier van renderen en content creation teweeg bracht. Het is binnen die context dus een begrip op zich geworden, en heeft daarbij zijn algemene betekenis verloren. En EA bedoelt dat in dit geval ook zo. Je kunt zelf wel vinden dat next gen in het algemeen veel meer betekent en tijdsafhankelijk is, en daar heb je natuurlijk ook gelijk in, maar dat is hier totaal niet aan de orde. iPhone, .net en 802.11ac zijn compleet off topic. Het gaat niet om "next gen" in het algemeen, het gaat om de context waarin EA het bedoelde, en zo legde ik het ook (duidelijk) uit.
En dat voor iemand die geld verdient in de gameswereld.
Dat maakt dat ik snap hoe mijn collega's dat bedoelen, itt jij die er maar vanuit gaat dat iedereen de algemene betekenis bedoelt als er een bepaalde term gebruikt wordt, die bovendien over het algemeen niet naar buiten wordt gecommuniceerd (omdat het immers verwarrend is). En daarom is het ook logisch dat jij daar niets van weet. Maar dat jij er niets van weet maakt het niet meteen onjuist, en dus kun je opmerkingen als "en dat voor iemand die..." maar beter achterwege laten want je zet jezelf er alleen maar mee voor gek.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 juli 2010 18:48]

voor games developers kan dit de betekenis zijn. Echter gaat het verder dan dat. Ook multi-touch, intelligent gebruik van een webcam of een nieuwe cloud service worden wel eens aangeduid met next-gen technologieen.
Om maar niet te spreken over de game publishers en aanverwanten, hier smijten ze zelfs met next-gen broodbeleg :)
Beleg dat zichzelf over hety brood verdeeld?
beter nog, brood dat zichzelf belegd, sexy is, en zichzelf zeer eetbaar ten toon spreid op
je bord. Al zeggende
<schatje, wil je me hebben>
Yep, per kruimel programmeerbaar brood :)
Maar ff on-topic: Ik denk dat .oisyn wel gelijk heeft met z'n uitleg/interpretatie van het EA gebruik van 'next-gen'.

Algemeen gesproken heeft 'next-gen' inderdaad meer de betekenis van 'nieuwe technieken die nog geen mainstream zijn' en zodanig praat EA onzin; een 'jaren oude' console-engine porteren naar een PC (die inmiddels al veel krachter is dan de source-console) heeft niets met 'next-gen' te maken, maar in de context van een volledig programmeerbare shader-engine; klopt het weer weer ...

Beetje krom van EA, maar flame .oisyn niet voor zijn toelichting, hij roept niet hard dat de engine 'next-gen' is, dat doet EA ;)
Ik vond als gamesconsument -die maken ook deel uit van de "games industrie"- de Wii met z'n revolutionaire bediening anders ook wel "next gen", hoor :)
Maar goed, in mijn ogen is die hele 'next gen' betiteling gewoon pure marketing van "deze is/wordt beter dan die".
gamesconsument -die maken ook deel uit van de "games industrie"
Op zich heb je daar helemaal gelijk in, maar ik denk dat jij ook wel begrijpt dat ik die niet bedoelde :)
misschien vandaar die aanhalingstekens voor en na next-gen

en eindelijk eens wat betere graphics voor FIFA op de PC. die 2010 viel echt zwaar tegen.

[Reactie gewijzigd door fANAT1C op 12 juli 2010 09:20]

Ben benieuwd hoe Konami hierop reageert, aangezien zij nog steeds de verouderde engine op de pc gebruiken.

goed nieuws iig!
Zij gebruiken dezelfde engine ook op de consoles. Zij boden in tegenstelling tot FIFA dezeflde ervaring op de P.C. als op de Consoles. Ze hebben het al jaren over een compleet nieuwe engine maar tot nu toe zijn altijd evoluties geweest en niet de nieuwe engine onder het mom van revolutie. Dit jaar lijkt wederom een evolutie te zijn, maar wel een die weer de goede kant op gaat.
Dezelfde ervaring op zowel de pc als consoles in de PES-serie? Niet dus. De pc versies uit de reeks van Konami zien er in vergelijking misschien beter uit dan de pc versies van EA, maar ze lopen nog steeds niet zo 'lekker' als op de consoles. Zo zijn PES 2009 en PES 2010 vele malen langzamer op de pc dan de broertjes op de consoles. En dat verschil is erg goed te merken als je even naar een vriend gaat die gewend is op de 360 of PS3 te spelen, terwijl jij hebt lopen oefenen op de vertrouwde pc.

Het is even omschakelen, maar uiteindelijk is het net als fietsen ;)
PES op de pc is een console port. Waarom kun je dan in het menu de controller instellingen veranderen, terwijl je met 't toetsenbord speelt. En waarom zit er dan een setting.exe file bij waarmee je vier controllers kan instellen...

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 9 juli 2010 19:06]

Dan kan het net zo goed een PS2 poort zijn
PES10 op de pc is grafisch van ps2 niveau en de gameplay ook.
Vroeger had je een optie om de graphics laag te zetten op de PC, dan had je PS2 graphics(volgens mij speelde je op een andere engine, omdat je online niet laag tegen hoog kon spelen) Maar anders is de PC versie van PES grafisch sterker. Weet niet of dat tegenwoordig nog is met die lage settings, alleen demo gespeeld van 2010.
ik heb veel PES op de 360 gespeeld en heb het altijd ervaren als dezelfde versie, alleen dat de PC geen framedrops bij de replays had. Ik zet wel altijd VSync uit wat wat tearing veroorzaakt maar daardoor reageert de PC versie alleen wat sneller. En met 360 controllers.
hmm klinkt goed want die belabberde grahpics voor de pc van fifa10 waren niks die draaiden nog onder de zelfde engine als van ps2
ik dacht dat er geen pc versie kwam goed nieuws dit :)
hier kom ik bij de preview van fifa 11 daaar staat
dar er geen pc versie kwam

[Reactie gewijzigd door careltjuh op 9 juli 2010 18:11]

Het zal idd tijd worden, als je ziet hoe fifa10 eruit ziet op de pc lijkt het net of je 10 jaar terug bent gegaan in het verleden..

Zet Fifa 1998 en 2010 naast elkaar, en het enige verschil wat je ziet is de grensrechters :o
Gelukkig zitten ze op de console wel op de goeie rails en ziet het er daar al verbluffend mooi uit :)
Ik lees dit topic en denk meteen, wat is dit voor onzin....

Het gaat er meer over om de pc / console met elkaar te vergelijken en de beste te kunnen kiezen, dan om het echte spel. Wat ik zelf denk, is dat je het niet met elkaar kan vergelijken, want de console heb je er maar 1 van, 1 type bedoel ik, dus ps3. En van de gewone computer heb je van budget tot high tech. Niet echt te vergelijken.

Verder is de console vooral gericht op gamen, en met de computer kan je veel meer dan alleen gamen.

Beetje onzin waar het hier allemaal over gaat.

Wat ik nou graag is wil weten, wat de verschillen tussen de oude engine en nieuwe zijn?
Met next-gen wordt bedoeld de laatste generatie consolen, xbox 360 en ps3.
De oude engine is dezelfde engine als die van de ps2. Pc gamers hebben dus erg lang moeten wachten om ook te kunnen genieten van de nieuwere ps3/xbox360 engine.

Het excuus van ea was dat er maar een beperkt aantal pc gamers het spel konden spelen door de hoge systeemeisen, al heb ik wel zo mijn vraagtekens bij de cijfers die ze hanteerden.
Trouwens pc-spelers mogen naar mijns inziens hun handen dichtknijpen met Ea ..

Ze hebben gratis Fifa10 Online

http://fifa-online.easports.com/
Dat is inderdaad ook zo !
Maar de beta van Fifa world online zat al vol bugs, en veel bugs hebben ze gewoon laten zitten terwijl op het forum het duidelijk gezegd werd dat die bugs erin zaten
Ik speel het nu een maandje en heb weinig tot geen problemen gehad .. loopt eigenlijk als een zonnetje terwijl ik een supertraag internet abo'tje heb .. had ik niet verwacht.. werkt super ook met controller :P
"De FIFA-franchise van EA Sports heeft altijd veel ge´nvesteerd in de pc-ervaring en blijft deze vernieuwen. daarom zitten we al jaren op diezelfde (lelijke) engine fifa te spelen
Geweldig nieuws! Eindelijk, hier had ik echt heel erg op gehoopt. Heb alle FIFA delen vanaf 1999 altijd heel veel gespeeld maar ben na fifa 10, die alweer hard tegen viel, stiekem eens bij PES gaan kijken maar hopelijk word FIFA 11 stukken beter.

Nu kijken wat Konami gaat doen :)

[Reactie gewijzigd door P-aul op 9 juli 2010 17:34]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True