Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties

Sony heeft een drietal nieuwe Cyber-shot-compactcamera's aangekondigd. Met de WX5 en de TX9 kunnen 3d-foto's worden genomen, terwijl de TX9, net als de T99, ook nog is voorbereid om onder water panorama's vast te leggen.

De WX5 en de TX9 zijn de eerste Cyber-shot-camera's die met de 3D Sweep Panorama-functie zijn uitgerust. Eerder al kregen de NEX-3- en de NEX-5-evil-camera's van Sony update met deze functionaliteit. Net als bij de normale Sweep Panorama-toestellen moet de gebruiker de sluiterknop ingedrukt houden terwijl de camera met een constante snelheid wordt gedraaid, maar in plaats van voor een panoramafoto wordt de sensordata gebruikt om een 3d-beeld op te bouwen. Deze 3d-foto kan dan op een 3d-tv worden vertoond.

Ook overgenomen van de NEX-cameralijn is de Background Defocus-functie. Hierbij worden twee achter elkaar genomen foto's gecombineerd tot een foto waarbij het onderwerp scherp is en de achtergrond een mooie zogeheten bokeh heeft. Nieuw is verder de Superior Auto-optie. In deze stand maakt het toestel zes foto's achter elkaar, die vervolgens gecombineerd worden tot een foto met minder ruis.

De WX5 en de TX9 hebben een Exmor R-beeldsensor. Deze cmos-sensors is van het extra lichtgevoelige bsi-type. De T99, die net als de TX9 een compact ontwerp met een interne zoomlens heeft, is voorzien van een ccd-sensor. Zowel de T99 als de TX9 hebben een speciale Sweep Panorama-stand voor onder water, waarbij rekening wordt gehouden met de andere lichtomstandigheden onder water. In tegenstelling tot de huidige TX5 zijn de TX9 en de T99 niet waterdicht, dus voor onderwaterfotografie is nog wel een speciale behuizing nodig.

De drie toestellen kunnen overweg met sd-, sdhc- en sdxc-kaartjes en Sony's propriëtaire Memory Stick Duo. De WX5 heeft een adviesprijs van 320 euro, de TX9 gaat 400 euro kosten en de T99 krijgt een adviesprijs van 290 euro. De drie modellen zijn vanaf september leverbaar.

FeaturesDSC-WX5DSC-TX9DSC-T99
Megapixels 12,2 12,2 14,1
Beeldsensorgrootte

1/2,3" Exmor R

1/2,3" Exmor R
1/2,3" Super HAD
Sensortype bsi-cmos bsi-cmos ccd
Processor Bionz Bionz Bionz
Lens Sony G
Carl Zeiss
Carl Zeiss
Zoom 5x 4x
4x
Accuduur
(aantal foto's)
230
230 230
Iso-bereik iso 125-3200 iso 125-3200
iso 80-3200
Sweep Panorama ja, 3d/intelligent
ja, 3d/intelligent/onder water
ja, onder water
Lcd-grootte 2,8" 3,5" 3"
Video 1920x1080 50i,
avchd/mpeg-4
1920x1080 50i,
avchd/mpeg-4
1280x720 30p,
mpeg-4
Beeldstabilisator optisch optisch optisch
Intern geheugen 32MB 32MB 32MB
Afmetingen
91,7x51,9x21,5mm 97,8x59,5x17,5mm 93,0x55,6x16,8mm
Nettogewicht
130gr 133gr 105gr
Kleuren zwart, zilver, bruin, goud, violet
donkergrijs, goud, rood
zwart, zilver, roze, groen, violet
Sony Cyber-shot WX5 Sony Cyber-shot TX9 Sony Cyber-shot T99
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

Jammer dat het artikel (of iig in de tabel) niet vermeld hoeveel mm (35mm equivalent) de lenzen zijn.

edit:
WX5 = 24-120mm equiv
TX9 & T99 = 25-100 equiv.
fixed typo ;) thanks knirfie244

bron met nog wat meer specs
http://www.dpreview.com/n...01sonywx5tx9t99.asp#specs

[Reactie gewijzigd door njh op 9 juli 2010 17:01]

De WX5 lijkt een mooie opvolger van de WX1, alleen jammer dat ie er minder mooi uit ziet en geen GPS heeft.

De extra modussen, 1080i opname (tov 720p), 12MP en SD ondersteuning zijn wel hele mooie verbeteringen op wat al een hele fijne supercompact is, vooral vanwege de goede prestaties bij weinig licht.

@njh - hoe kan de TX9 24-120mm zijn met 4x zoom?

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 9 juli 2010 20:56]

1080i is over het algemeen geen verbetering ten opzichte van 720p, in vrijwel alle situaties geeft 720p een beter resultaat, zowel in kwaliteit als in gebruiksgemak.
Toegegeven, als je gaat bewerken is 1080i (en andere i modi) materiaal klote en natuurlijk willen we allemaal 1080p@50fps, maar als ik moet kiezen tussen 720p@30fps of 1080i@50fps, kies ik meteen voor 1080i. De beweging is gewoon veel vloeiender.
Evenzogoed prefereer ik PAL boven NTSC.

Maar misschien zijn het mijn (snelle) ogen, want ik zie ook de LED- achterlichten van auto's knipperen, dat ziet lang niet iedereen.
Misschien een domme vraag, maar wat is het verschil tussen i en p?
Ik had al door dat 1080p beter is dan 1080i, maar veel verder kwam ik niet.
De i staat voor interlacing. Dit houdt in dat er in tegenstelling tot 1080p geen 1920*1080 pixels worden opgeslagen, maar 1920*540 met afwisselend de even en oneven lijnen. Door 2 opeenvolgende beelden te combineren krijg je weer 1080p.

Interlacing is ooit bedacht om bandbreedte te besparen.

Er zijn echter 2 manieren om interlacing toe te passen. Er kan 1080p opgenomen met opgenomen worden met 25fps en opgeslagen worden als 1080i50, of er kunnen daadwerkelijk 50 subframes opgenomen worden. Bij die laatste methode kan je interlacing artefacten zien, vooral bij snelle horizontale bewegingen.
dat probleem treedt alleen op als je het de even en oneven frames eerst combineert tot 1 enkel frame en dat afbeeldt. Als je het materiaal ook interlaced afbeeld, zie je helemaal geen interlacing artefacten.
Op (CRT) TV zie je zeker geen artefacten, maar op een computer-monitor wel omdat daar de beschreven situatie zich voordoet.
Zeker niet met je eens. Mijn sony filmt hx5v echt goed op 1080i.
Als je alleen afspeelt, dan is de deinterlacer van ffdshow trouwens een uitkomst.
Het zijn blijkbaar 3D camera's, maar gek genoeg zit er op de toestelletjes maar 1 lens. Hoe werkt dit? Wordt er gebruik gemaakt van een 2d naar 3d conversie? Beetje nep als je het aan mij vraagt. Een echte 3D camera heeft twee lenzen naast elkaar en maakt voor ieder oog een aparte foto, waarbij het gene dat gefotografeerd wordt ook daadwerkelijk vanuit twee verschillende posities wordt bekeken. Je kan wel 3d simuleren met een slim algorimte, maar informatie die er niet is, kan je ook niet verzinnen, wat dan weer tenkoste gaat van het effect en de beeldkwaliteit.

Nou ja, waarschijnlijk begrijp ik het niet helemaal. :)
Zodra je de camera verplaatst langs dezelfde as (als in een panorama) dan heb je genoeg informatie:

Punt A --> Punt B --> Punt C

Ipv een panorama te maken door die a,b en c bij elkaar te plakken kan je nu van punt B zowel links als rechts om een object kijken. En dat is wel echt 3d.
Oké. Slim. En logisch. Echter hoe weet de camera de exacte afstand tussen je ogen, dus m.a.w. het moment dat hij van punt A naar punt B springt. Want de sprong tussen A en B is de afstand tussen je ogen en de afstand tussen de twee lenzen bij een stereoscopische camera. Omdat je de camera nooit met een vaste snelheid opzij beweegt, kan de camera nooit iedere keer de zelfde, vaste afstand tussen punt A en punt B aanhouden. Het 3D effect is afhankelijk van de afstand tussen de linker lens en de rechter lens. Als hij standaard 1 seconde wacht tussen het nemen van de foto's bij het verplaatsen van de camera over dezelfde as, dan is het dus van groot belang dat je de camera altijd met de zelfde door Sony vastgestelde snelheid opzij beweegt.

Daarnaast is het derhalve onmogelijk om 3d fimpjes te schieten met deze techniek. Ook staat dit garant voor vreemde effecten. Want hoe gaat dit systeem om met bewegende objecten? Stel je neemt een 3d-foto van een druk verkeersplein, eenmaal bij punt B bevinden de auto's zich op een andere plek dan bij punt A...

Oké, ik blijf er bij dat ik dit een zeer vreemd systeem vind, mocht het inderdaad zo werken. Bij mijn weten heeft Fuji het wel bij het rechte eind. De Fuji 3d camera heeft gewoon twee lensjes en heeft zelfs een 3d schermpje waarop je zonder brilltje het 3d-effect kunt waarnemen.
Nee, dezelfde afstand is niet nodig en zelfs ongewenst. De echte 3D fotografen varieren de afstand afhankelijk van het onderwerp (immers de afstand bepaalt in welk gebied je diepte ziet -bij een berglandschap is dat anders dan bij bloemen). De techniek in de Sony camera maakt het mogelijk net zo flexibel er mee om te gaan, en dit te varieren al naar gelang dit voor het eindresultaat gewenst is.

3D filmen wordt niet genoemd in de specs. Sony levert wel andere producten waarmee dit mogelijk is. Sla het Tweakers-archief er eens op na...
Het is waarschijnlijk dan ook meer bedoeld als "Jaaah! Nou kunnen we ook vakantiefotoos in Drie-Dee makuh"
Bedankt voor je uitleg. Ik ben ook geen fotograaf, maar het probleem waar ik het over heb, aangaande de bewegene beelden blijft staan. De foto's voor het linker en het rechteroog worden immers niet op het zelfde moment geschoten. Bewegende objecten bevinden zich eenmaal op de 'rechterfoto' niet langer op de zelfde plek als op de 'linkerfoto'. Op deze manier kan je alleen 3d-foto's van stilleventjes maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True