Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

De oprichters en leiders van uitgever Chillingo hebben eigenaar Electronic Arts laten weten dat zij hun dienstverband bij de uitgever niet verlengen. Daarmee ziet EA voor de derde keer in een week leidinggevenden van een van zijn bedrijven opstappen.

Chillingo-oprichters Chris Byatte en Joe Wee verlaten hun bedrijf en beëindigen daarmee hun dienstverband bij Electronic Arts, zo meldt MCV. Byatte, Wee en EA hebben nog niet gereageerd op het ontslag. Ook is nog niet bekend wat de reden van het vertrek van het duo is.

Chris Byatte en Joe Wee waren in 2005 verantwoordelijk voor de oprichting van Chillingo, dat in de jaren daarna onder meer de eerste Angry Birds-game en Cut the Rope op mobiele platforms uitbracht. In 2010 kocht Electronic Arts het bedrijf voor 20 miljoen dollar. Byatte en Wee bleven het bedrijf leiden als directeur en general manager. Het duo was ook voor een groot deel verantwoordelijk voor het '100% Indie'-initiatief, dat Chillingo in samenwerking met Samsung heeft opgezet om onafhankelijke ontwikkelaars te ondersteunen.

Met hun vertrek treden Byatte en Wee in de voetsporen van Dave Roberts en Jason Kapalka van PopCap, en Alex Ward en Fiona Sperry van ontwikkelstudio Criterion, waardoor EA in een week tijd, op drie verschillende plaatsen leidinggevenden ziet vertrekken. De uitgever heeft nog geen commentaar gegeven over de toekomst van Criterion en Chillingo of door wie de afzwaaiende werknemers kunnen worden vervangen. De directeursstoel van Dave Roberts bij PopCap zal ingenomen worden door medeoprichter John Vechey.

Chris Byatte en Joe Wee

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Vast bij de overname van hun bedrijf in hun contract moeten opnemen dat ze een bepaalde tijd werkzaam zouden blijven (is gebruikelijk bij een overname waarbij de mensen de waarde van het bedrijf zijn).
Ray Muzyka en Greg Zeschuk zijn exact 5 jaar na de overname door EA ook vertrokken bij BioWare. Waarschijnlijk was een deel van het overnamecontract dus ook dat ze een minimum van 5 jaar moesten blijven.
Chris Byatte en Joe Wee waren in 2005 verantwoordelijk voor de oprichting van Chillingo, dat in de jaren daarna onder meer de eerste Angry Birds-game


Is dit niet Rovio?
Rovio maakt angry bids, Chilingo was de uitgever (zag je het logo ook altijd van voorbij komen bij het opstarten).

Interessante quote hiervoer

"Vesterbacka told TechCrunch,”We only did the first iPad/iPhone integration with Chillingo and aside from that we’ve published everything ourselves. We will not use Chillingo again.”

Vesterbacka also added that the role of the publisher has diminished in modern game development; “You don’t need publishers.”

[Reactie gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 6 januari 2014 14:43]

Rovio is de maker van de game en Chillingo was de uitgever. Net als bij veel andere games. Game X wordt gemaakt door gamestudie X en wordt uitgegeven door EA.
Ze brachten die games uit. Ze waren niet de ontwikkelaars. Cut The Rope was van Zeptolabs, en inmiddels brengt Rovio onder eigen beheer hun games, en die van andere, uit.
EA valt uit elkaar, ik kan niet zeggen dat ik dat erg vind.
Inderdaad. EA is voor veel franchises alcohol geweest: Het maakt meer kapot dan je lief is.
Yup. Hier wat titels en studio's die ikzelf veelvuldig gespeeld heb en die letterlijk om zeep zijn geholpen.... De ene wat meer dan de andere maar Westwood spant de kroon naar mijn mening en Battlefield staat op de duikplank. Of het wordt een prachtige sprong, of het wordt een landing plat op de buik vanaf 10 meter :)

Command & Conquer / Red Alert (Westwood)
Mass Effect (Bioware)
Theme Park (Bullfrog)
Sims, Simcity (Maxis)
Medal of Honour (DreamWorks Interactive)
Battlefield (DICE)

En er zijn er vast nog meer die ik niet of nauwelijks gespeeld heb. Het komt er in ieder geval op neer dat hun monopolie de games en studio's niet ten goede komt...

Voordat EA deze games over nam kwam er een spel uit eens in de zoveel jaar, nu elk jaar met nog tig expansions. Dik betalen moeten we tegenwoordig. EA is gewoon een melkbedrijf met miljardenomzet, kwaliteit is niet belangrijk meer.
inderdaad, en er zullen nog genoeg andere spellen om zeep geholpen zijn. Ik vind het zelf jammer dat er nooit een vervolg is gemaakt op het spel Populous The Beginning van Bullfrog Productions. Dat blijft voor mij toch een van de mooiste spellen.
inderdaad, en er zullen nog genoeg andere spellen om zeep geholpen zijn. Ik vind het zelf jammer dat er nooit een vervolg is gemaakt op het spel Populous The Beginning van Bullfrog Productions. Dat blijft voor mij toch een van de mooiste spellen.
Dit ja! Wat een fantastisch spel was dat! Zou een moord doen voor een vervolg
(van de orginele devs uiteraard)
Die is er nu, min of meer. Godus wordt ontwikkeld door 22 cans. Peter Molyneux is er de grote man. http://www.22cans.com/kickstarter/
War for the Overworld wordt een spiritueel vervolg op Dungeon Keeper, ik heb in de kickstarter als meteen gebackt voor de beta toegang

https://wftogame.com/

het lijkt enorm veel op dungeon keeper, (maar ze mogen niets echt gebruiken uit de originele series (horny) omdat EA de rechten daarop zelf nog heeft..

Peter Molyneux zelf support dit spel ook.
Let op, het is een opvolger van DK2, niet DK1!!

Verder nog erg vet spel hoor, ben blij dat ik het al heb :) elke week (zowat) updates om uit te mogen proberen... Neigt voor mij nog teveel naar DK2... DK1 had een veel betere sfeer en stijl in mijn ogen.

En EA werkt erg goed mee met WFTO :) (enorm onverwachts) De developers hebben er constant contact mee en EA werkt hieraan goed mee.

[Reactie gewijzigd door batjes op 6 januari 2014 18:18]

Of nog een bullfrog game, Dungeon Keeper
Of nog een bullfrog game, Dungeon Keeper
Dungeon Keeper II gemist? :) Ok, is ook een oude game intussen, maar wellicht gemist? :)
Nee niet gemist, en geloof dat DK2 wel onder EA vlag was uitgebracht? Hoe dan ook, hoe lang is dat geleden?

Als ze slim zijn maken ze een tabletgame remake van de eerste DK ofzo.
Als je toch Bullfrog noemt, dan had ik verwacht dat je syndicate ook mee zou nemen. Wat jammer dat ze daar jaren niets mee gedaan hebben en dan vervolgens iets uit te brengen wat wel de naam draagt maar er niets mee te maken heeft.
Bullfrog... wat een bedrijfje was dat. Had zelf graag een opvolgen van Theme park, en nog liever een opvolger van Theme Hospital gezien. wat een game was dat.
Wie waren die anderen dan die opstapten? Zie de betreffende artikelen niet bij Gerelateerde content staan?
Met hun vertrek treden Byatte en Wee in de voetsporen van Dave Roberts en Jason Kapalka van PopCap, en Alex Ward en Fiona Sperry van ontwikkelstudio Criterion
Stond in het artikel zelf
Ah ja, had gehoopt op de reden waarom ze opstapten :D
Waarschijnlijk vindt T.net het nu pas nieuws omdat er zoveel personen zo kort na elkaar opstappen.

@Hieronder. Je schrijft ongeveer hetzelfde wat ik in n zin heb gezegd :).

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 6 januari 2014 14:40]

An sich is het opstappen van een paar leidinggevenden van een of andere dochteronderneming van een grote naam niet zo bijster spannend. Dat wordt het pas op het moment dat het zeg drie keer in n week gebeurt. Er zijn tech newssites die alle kleine wijzigingen in de wereld voor wat betreft techniek en games verslaan. Daar is t.net er echter niet een van. Persoonlijk vind ik dat ook niet echt erg, nu weet ik het ook, en ik heb er maar 1 artikel over hoeven lezen in plaats van drie.
benieuwd naar wat de motivatie is , EA is niet echt lekker in het nieuws geweest afgelopen jaar met sim city en battlefield 4 .
Deze mannen hebben 0,0 met battlefield of sims te maken, zij zijn metname bekend vanwege de angrybirds.

Maar ik kan wel speculeren wat de reden is; waarschijnlijk hetzelfde als van die andere mannen: niet kunnen vinden met visie en werkwijze die EA (:r) hanteerd
1. deadlines pushen
2. kwaniteit over kwaliteit
3. bijstellen doelstelling projecten (herhaaldelijk alles 180gr omgooien werkt demotiverend)

Wat ze nu gaan doen? Waarschijnlijk hetzelfde als die andere mannen; doen het kunstje gewoon opnieuw. Maak een toffe game, of concept, ga daar voor de 110% voor en wordt een succes. Verkoop je franciece weer etc.
Deze mannen hebben 0,0 met battlefield of sims te maken, zij zijn metname bekend vanwege de angrybirds.
Dat maakt niet uit, het is allemaal EA. En bij EA hangt nu eenmaal de smet van de punten die je zelf al noemt, het hangt er al jaren, we weten dat al jaren.

Daarnaast zitten de faalprojecten Sim City 5 en Battlefield 4 ook in de portfolio van EA, dus ik begrijp wel waarom stresskiller die aanhaalt.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 6 januari 2014 15:32]

Je spreekt jezelf nu compleet tegen. Je zegt als reactie op stresskiller dat zij niets met Battlefield of Sim City (niet Sims) hebben te maken, maar vervolgens zeg je dat je denkt omdat het met de werkwijze van EA heeft te maken. Dit is dan ook waar stresskiller duidelijk op doelt, namelijk de manier waarop EA bezig is, en dat dit voor al die negatieve publiciteit heeft gezorgd het afgelopen jaar.
Daarnaast geeft hij ook aan dat ze het afgelopen jaar negatief in het nieuws is geweest, deze constatering heeft niets te maken wie aan welke spellen heeft gewerkt enz.


Maar dit is dus allemaal niet zo verassend, EA is nou eenmaal een typisch bedrijf die puur gericht is op geld verdienen, nu heeft ieder bedrijf dat als doel, echter zie je wel dat het ene bedrijf wat meer wilt inleveren op inkomsten tegenover een goed product afleveren. EA heeft er nog nooit moeite mee gehad om buggy spellen en gewoon ronduit afschuwelijke spellen uit te brengen.
Stom genoeg heeft dit nog lang niet zoveel effect gehad als je zou denken, want ja je zou denken dat EA hier keihard op zou worden afgestraft, maar de verkopen lopen geweldig.
EA is zolang al sik het ken al slecht in het nieuws. K*tbedrijf dat alles wat het opkoopt kapot maakt :D. Zal me niks verbazen als de achterliggende bedrijfscultuur reden is voor dit soort mensen om op te stappen.
Ik heb BF4 sinds de release gehad en misschien 4 crashes gehad, verder nooit problemen!
maar 10minuten gespeeld?
nee 14 uur nu in totaal, 0 crashes. Er zitten bugs in btf4, maar aantal crashes vind ik toch wel mee vallen. Gameplay zelf en de server-browser vind ik tot nu toe niet heel geslaagd evenals dat de backspace toets niet meer te gebruiken is.

Ik merk dat ik btf3 aanmerkelijk minder gespeeld heb dan btf2 en btf4 nog weer vl minder dan btf3 en ik eigenlijk btf2 leuker vind dan die andere twee.

Zelfde geld voor arcade racer need for speed series, Na debacle prostreet afgehaakt(gigantische 41111input-lag!)

Games crashen niet zo zeer maar EA cashed zo graag dat ze games bij de nieuwe versies gameplay uit het oog verliezen
Meer geluk dan wat anders gok ik :P alhoewel ik niet direct ervaring heb met BF4 op de PC.

Op PS3 valt het na een hele stapel updates wle mee opzich. maar de eerste weken zag ik iedereen constant "X signed in" en 5-15min later "X signed off" rechtsboven in :P
En zelf ook vooral de eerste week of 2 dat 1 op de 2,5-3 games de boel crashde.

En nog steeds blijft het leuk om met je hele squad in een klein gebied granaten te gooien, iedereens FPS daar in de buurt dondert naar <5. Erg goed voor snipers :P
Nee, 60 uur om precies te zijn, exclusief singleplayer.
Hoe eerder EA op de fles gaat hoe beter.
Het word tijd voor een nieuwe wind.
Snap nog steeds niet dat er mensen deze rotzooi nog pikken.
Battlefield 4 is toch gewoon een goede game?
Bf4 is een goede game, maar er was wel de nodige ophef over de bugs etc. En met BF4 nog niet eens uit wisten we alweer dat er een premium kwam (nog eens 50 eu overmaken naar EA)

EA games stond vroeger voor leuke spellen, nu staat het voor spellen opkopen en uitmelken.
Dus wat mij betreft mag de bezem er wel even doorheen.
Maar die bugs, is dat EA z'n schuld of de ontwikkelaar? EA zal waarschijnlijk wel druk leggen op de releasedatum omdat ze waarschijnlijk ook de advertenties doen, maar afgezien van dat ligt die verantwoordelijkheid toch bij de ontwikkelaar.
Er is een verschil tussen druk leggen en een game willens en wetens met bugs op de markt brengen. Het spel is voor mij de eerste weken volledig onspeelbaar geweest. Het gerucht is dat EA Battlefield 4 door de kwaliteitscontrole zou hebben gedrukt om het op tijd te leveren. Hier zijn vele artikelen over te vinden, waaronder :
http://bf4central.com/201...efield-4-quality-control/

Edit: zinsopbouw.

[Reactie gewijzigd door ongewoongewoon op 6 januari 2014 16:16]

Beiden.
De ontwikkelaar moet zorgen dat een game zo veel mogelijk bug vrij is, maar een uitgever als EA heeft uiteindelijk, helaas, het laatste woord over de release datum.
Als ze willens en wetens een spel op de markt willen brengen dat het f net wel doet, f net niet doet dan is het in dit geval 'de schuld' van EA.
Ik neem hierbij voor het gemak aan dat DICE EA heeft laten weten dat het nog niet volledig stabiel was, zoals in iedere professionele omgeving zou moeten kunnen.

Het kan ook nog zijn dat EA naast de 'normale' druk ook een contractuele druk heeft uitgeoefend en daarmee de releasewindow nog kleiner heeft gemaakt.
Zo onder het mom van 'Als jullie niet tijdig leveren dan zoeken we voor het vervolg een ander en doeken we jullie op.' Zie ik ze ook wel voor aan.
De game an sich is niks mis mee, ook de developer niet. De game developers, designers, programmers ( het klootjesvolk ) doen hun best om een top product neer te zetten. Het is echter de publisher ( EA ) die deadlines steeds krapper blijven pushen en onafgemaakte games de markt op rushen en de boel ook nog eens belazeren om de beurswaarde hoog te houden. Het moet eens afgelopen zijn dat consumenten worden behandelt als oud vuil, ook al zijn we het zelf schuld.. we blijven de marketing geloven en de rommel telkens weer opnieuw kopen. Zolang de consument geen gezamelijke vuist maakt tegen deze wanpraktijken zullen ze er ook niet mee stoppen, tegen dit soort praktijken zou een bond nog niet zo verkeerd zijn. Een bond die de consument beschemd tegen zijn domme koop gedrag ( zijn ook veelal tieners natuurlijk ), een bond die er weer voor zorgt dat er een kwaliteits standaard komt en publishers gestraft worden voor het uitbrengen van gebrekigge producten ( zoals dat in elke andere branche ook vanzelfsprekend is ).

BF4 was een prima game geweest als deze minimaal 6 maanden later was uitgekomen, zelfde verhaal met BF3 en SimCity.

[Reactie gewijzigd door quintox op 6 januari 2014 15:24]

Met SimCity ben ik het niet eens, dat had hoe dan ook een belabberd spel gebleven gewoon door de vreemde keuzes die bij het ontwerpen al zijn gemaakt.
Het 'samen' ontwikkelen van een stad is een prima idee, maar dan wel graag met de mensen die ik zelf uit kies, op het moment dat ik daar voor kies (oftewel: niet ALTIJD online) en op een oppervlakte die niet zo bekrompen is.

Daarnaast is het nog best lastig om een grote uitgever als EA 'de vinger' te geven; ze hebben wel (voormalig) topgames als C&C, BF, Mass Effect, Bioshock e.d. onder hun vleugels. Ik zou het erg jammer vinden als die titels verdwijnen omdat ze te idioot zijn om een fatsoenlijke game neer te zetten.

Aan de andere kant schept het ook weer mogelijkheden voor franchises die gebaseerd zijn op de huidige, maar dan onafhankelijk en met verbeteringen.
Die voormalige topgames zijn gestorven (en zouden al verdwenen moeten zijn om hun herinnering intact te behouden) zodra EA in de picture komt en de helft (of meer) van de orginele development teams per direct opstapt.
Volgens mij heeft EA wel de policy gestart dat je via origin gekochte games kunt teruggeven als je het toch niet leuk vindt. Dat vind ik opzich een goed gebaar, als je een fysiek product koopt in een winkel kun je dat vaak ook terugbrengen als het toch tegenvalt. Afgezien van dit ben ik het ermee eens dat EA een schande is voor de game-industrie.
Ik kan de games van Bioware moeilijk negeren. Mass Effect is gewoon keigoede gamereeks die ik persoonlijk en vele andere fans vind dat nog niet om zeep is geholpen door EA.
Weet iemand meer hierover of zijn deze mensen het niet eens met het verdien model van EA. App inkopen overal introduceren?
Die gasten wisten prima wat voor bedrijf EA is en dat hun brainchild zeker niet in goede handen terecht kwam voordat ze de boel hebben verkocht. Er zal ongetwijfeld in het overnamecontract hebben gestaan dat ze nog x tijd na overname de leiding zouden moeten voeren over het bedrijf en hebben geen intentie gehad om ook maar een dag langer dan nodig daar te zitten.
100% Indie en dan werken bij EA :')? Klinkt niet echt als een goede combinatie.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 6 januari 2014 14:24]

100% Indie en dan werken bij EA :')? Klinkt niet echt als een goede combinatie.
Voor wat 't waard is: ze hebben uiteindelijk wel hun ontslag in gediend :+
Reactie verkeerd geplaatst, mijn excuus

[Reactie gewijzigd door Daantjeeuh op 6 januari 2014 14:43]