Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Spelontwikkelaar en -uitgever Electronic Arts heeft laten weten dat het speluitgever Chillingo zal overnemen. Chillingo is een grote speler op de markt voor mobiele games en is onder andere uitgever van het populaire spel Angry Birds.

Electronic Arts wilde de overname wel bevestigen, maar gaf geen informatie over het bedrag dat ermee is gemoeid. Reuters meldt dat EA minder dan 20 miljoen dollar voor de uitgever neerlegt. Met de overname wil de gamesgigant zijn positie op Apples iOS-platform verstevigen. Chillingo heeft momenteel tientallen iOS-games in zijn portfolio, waarvan een aantal erg populair is. Angry Birds was lange tijd de populairste game in de App Store en de Android-versie werd in de eerste twee dagen meer dan 2 miljoen keer gedownload.

Rovio Mobile, de ontwikkelaar achter Angry Birds, laat via Twitter weten dat het de volledige rechten op het spel bezit en dat de overname van de uitgever geen invloed zal hebben op de ontwikkelaar. Rovio blijft gewoon zelfstandig en wordt geen onderdeel van EA. Toch lijkt de relatie tussen de ontwikkelaar en de uitgever bekoeld. Rovio kondigde deze week een Halloween-versie van Angry Birds aan en gaat deze zelf uitgeven. De oorzaak hiervoor 'zal duidelijk worden', tweette het bedrijf.

Angry Birds
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Deel drie, na de Halloween-versie, wordt dus een rip-off zoals EA dat zo goed kan. Minder levels, minder mogelijkheden dan in het origineel, een draak van een DRM-systeem en uiteraard moet het spel vijf euro gaan kosten.

d:)b
Goed lezen is heel moeilijk zodra het over EA gaat. Halloweenversie wordt door de ontwikkelaar uitgebracht, want EA heeft de rechten op het spel niet.
Goed lezen is heel moeilijk zodra er meer dan één regel in een reactie staat. Ik zeg toch "Deel drie, na de Halloween-versie"?
Je weigert echt te lezen. EA heeft de rechten op dit spel NIET!! Is dat echt zo moeilijk?

Alsof EA het enige bedrijf is dat bepaalde games uitmelkt. COD anyone?

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 21 oktober 2010 09:44]

Wat niet is kan nog komen, en EA heeft in het verleden voor mij in ieder geval bewezen dat ze goed zijn in het vernachelen van succesvolle games.

En het maakt natuurlijk niet uit dat EA niet de enige is.
Is een Halloween-versie al geen rip-off dan?
Verder DRM, tja. Hoe zag je dat voor je in de app store en iOS waar je verder weinig mee kan rotzooien.
DRM-systeem op iOS? Dat is er toch al?

Maar inderdaad, ik verwacht weer leuke prijzen. :O
EA heeft niet de rechten van angry birds zoals je kan lezen in het artikel.

Rovio Mobile gaat de volgende delen gewoon zelf uitgeven en niet EA
Angry Birds HD (de iPad versie dus) is al een enorme ripoff. Deze kost 4 euro terwijl de iPhone versie 80 cent is. Het enige verschil zijn de high res graphics.
en dat is niet ea's schuld, dat is gewoon met iedere ipad app, die zijn allemaal veel te duur (hi-res graphics is eigenlijk niet waar want ik heb hem voor 80 cent ook op mijn retina)
De iPhone versie is qua resolutie nog steeds alleen gechikt voor de 3-serie.

Op de Android is ie wel 800x480.
In 1 van de laatste updates (eind september - begin oktober ofzo) is Retina kwaliteit toegevoegd. Misschien moet je een keertje updaten?
Tsja, wij (ik...) WebOS'ers betalen 2 euro voor het spel. Denk dat de markt heeft uitgewezen dat dit spel meer dan 80 cent waard is. :)

[Reactie gewijzigd door RSpliet op 21 oktober 2010 09:56]

als je thet zo steld wel, maar de ipad versie heeft ten op zichte van de android versie (bijvoorbeeld) meer content en ach die 4 euro, daar heb ik wel al uren plezier van.
het is maar hoe je het ziet denk ik... ;)
Het zit er dan ook heel dik in dat je bij Android binnenkort levels (die wij minder hebben tegenover jouw versie) voor $$ aanbied, als iedereen verslaafd is :D
fijn... daar gaan "gratis" games. EA de studio/uitgever vernietiger.....

Dit heeft EA echt al te vaak gedaan.
Eerst overnemen, de studio de game niet goed laten afmaken door idiote deadlines.
studio opheffen en deel van het personeel ontslaan en een deel opnemen in andere studio's

[Reactie gewijzigd door ArgantosNL op 21 oktober 2010 09:18]

Angry Birds is niet gratis. Er is wel een gratis versie, de light, maar de 'normale' versie kost toch zeker 80 cent ;) Voor de iPhone heb ik het dan over he, Android zou ik niet weten.
Maar goed, het is natuurlijk de vraag wat er met die prijzen gaat gebeuren. Als het spel 3 of 4 euro gekost zou hebben zou het wellicht een stuk minder vaak verkocht zijn. Misschien dat EA de prijzen wel in stand houdt. Wat mij betreft wel te hopen in ieder geval want ik heb toch inmiddels aardig wat uurtjes besteed aan Angry Birds ;)

[Reactie gewijzigd door Rupie op 21 oktober 2010 09:19]

Ik heb hem mooi gratis op mijn Galaxy S gezet, legaal.
Voor Android is hij inderdaad wel gratis. Ik verbaas me hier overigens over. Als ze hem voor 1 dollar / euro te koop hadden gezet hadden ze aardig wat centen binnen kunnen halen en was iedereen net zo blij.
Wat denk je dat ze voor inkomsten binnenhalen dankzij die kleine reclame banner onderin beeld?
Minder dan 1 versie met ads en 1 zonder ads (betaald)... Dan hadden ook 2 miljoen mensen hem gedownload in de eerste 2 dagen en een deel daarvan had hem dan aangeschaft ipv de versie met ads gedownload (waaronder ik)...

En geloof me aan mij verdienen ze niet met ads, geen 1 developer ;) Aangezien ik op 1 keer na (per ongeluk) in 2 jaar op een ad heb geklikt...

@fred, himlims, gassiepaart: ik neem aan dat die reactie op Relief2009 was en niet op mij?

@relief: lekker zwart wit, omdat het niet zo loopt als op de iphone is het meteen maar een gierig volk, echt kansloos er zijn zoals genoemd genoeg redenen die de oorzaak kunnen zijn. Daarbij heb ik de top1000 nagebladerd en zelfs onderin zijn apps nog tussen de 1000 en 5000 keer verkocht, meer daar de top toe ook genoeg apps tussen de 100.000 en 250.000 en zelfs een grote groep die meer dan 250.000 verkocht is... Ik vind het gierig dat jij android gebruikers voor gierig uit maakt :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 oktober 2010 10:21]

Ik denk dat je de Android gebruikers overschat. Hele belangrijke en grote apps worden ongelofelijk weinig gedownload zodra er een prijskaartje erop zit.

Android gebruikers zijn veel gieriger dan iphone gebruikers. Dat moet ik helaas wel concluderen.
Probleem is dat je voor android een credit-card 'moet' hebben (of work around)
maar niet gewoon met ideal/paypay/op rekening kunt betalen zoals bij een bepaalde fabrikant wel is. Ik ga niet de moeite nemen om zo'n workaround te doen, of een cc aan te vragen.... denk dat ik daarin niet de enige ben
Ik denk dat het grootste "probleem" bij Android is dat je door één vinkje te plaatsen alles buiten de market om kan installeren, en dat veel (illegale).apk'tjes gewoon met Google te vinden zijn. Je hoeft dus niet te jailbreaken of rooten om aan je gratis spellen/apps te komen.
Als je dus zowel een betaalde en een ad-supported versie van een spel op de markt zet, kun je er donder op zeggen dat een groot deel van de gebruikers de "betaalde" versie op hun toestel zet, zonder dat jij daar ooit een cent voor ziet.
Hell, er is zelfs een alternatieve (illegale) Android market, waarbij zelfs de moeite van het googlen je bespaard blijft. Deze market is nauwelijks te onderscheiden van het origineel.

Een iPhone moet je eerst jailbreaken; een Symbian telefoon moet je eerst hacken of je apps signen met een zelfgemaakt certificaat voordat je de Jack Sparrow kan uithangen...
Bij Android hoef je alleen maar een vinkje te plaatsen.

Het is dus veel makkelijker om aan je gekrakkerlakte zooi te komen en installeren voor Android. Als men heel veel moeite moet doen om het gratis te krijgen zijn mensen vaak geneigd om te zeggen "laat maar, ik kan wel een euro missen". Hoe makkelijker het wordt, hoe meer mensen gekraakte meuk installeren.

[Reactie gewijzigd door Puf op 21 oktober 2010 10:33]

Dat is ook wel zo maar dat maakt het te koop zetten van apps echt niet overbodig, hoe verklaar je anders dat de meeste betaalde apps/games bij de normale market alsnog 1000den downloads hebben?

Tuurlijk zal er wat meer piracy zijn, boeie, dat wil niet zeggen dat het te veel is om apps betaald aan te bieden... Dat is nergens bewezen, dus we kunnen er nog uren over blijven speculeren maar meer als speculaties en eigen interpretaties van getallen kan je niet krijgen ;) Oftewel een helder beeld hoe het er nou ECHT voorstaat is er niet!
1000-en downloads zijn niet voldoende om de ontwikkeling van zoiets van Angry Birds rendabel te maken, ik denk dat je eerder aan miljoenen downloads moet denken, er werken geloof ik 15 man aan dat spel... Ik ben niet zo bekend met de Android Market, maar zijn er veel betaalde applicaties die miljoenen downloads hebben?

In ieder geval is het een bekend gegeven dat er bizar veel illegaal verspreid wordt voor android. Uit de statistieken van bijvoorbeeld Flurry blijkt telkens weer dat bijna 75% van de geinstalleerde betaalde applicaties niet gekocht zijn. Op iOS is het niet heel erg veel beter trouwens, maar daar hebben in-app purchases het probleem min of meer opgelost, de content en functies die je daarmee koopt kun je niet piraten (voor zover mij bekend).
Bij mij komt dan direct de vraag op of je wel apps waar eigenlijk voor betaald moet worden gebruikt, want ik vind het "het is zo lastig om te betalen" wel een heel slap argument.
Voor mij was een grote drempel zoals himlins al noemde dat je met credticard MOET betalen en dat dit ook nog eens via Google Checkout Moet gebeuren. Het mooie aan google is, dat de google apps accounts (gmail gdocs etc op eigen domein) totaal niet samenwerken met de google accounts. ik heb dus twee three2five accounts, eentje bij google apps, eentje bij google. En om deze reden kan ik weer geen checkout gebruiken op mijn three2five account.

Gevolg: ik heb een prepaid creditcard moeten aanschaffen en een nieuw google account moeten aanmaken (mijn derde dus!) puur om google checkout te gebruiken.

Ik heb serieus overwogen om alle software illegaal te gaan gebruiken door dit geneuzel van google, en ik geloof met enige zekerheid dat er heel veel gebruikers zijn die er zo over denken.
Gieriger? Je bedoelt misschien zuiniger of minder verspillend.. Hoe kan je nou gierig zijn als je de ontvangende partij geen geld schuldig bent omdat deze apps gratis worden aangeboden.
Nou als je geen 0,79 euro over hebt voor zoiets als Angry Birds maar het wel gaat spelen als het gratis is, dan ben je wat mij betreft gewoon gierig hoor. Hetzelfde geldt voor heel erg veel andere applicaties en games. Het is geen geheim dat developers erg ontevreden zijn met de opbrengsten van betaalde Android applicaties, dus het lijkt er wel degelijk op alsof Android gebruikers veel minder bereid zijn om geld te spenderen voor applicaties.
Of het betaalsysteem op Android is veel beperkter, waardoor het een veel grotere stap voor Androidgebruikers is om een applicatie te kopen dan voor iOS gebruikers.
Bron? Ik heb al mijn Android apps netjes gekocht.
Ja hier ook. Beetje ongefundeerde uitsrpaak. Android of iPhone, als je er niet voor wil betalen doe je het toch niet.
De ads hoeven maar 1 euro op leveren om meer opbrengst op te genereren dan die 1e euro die ze er anders voor vragen. Dus ze hoeven met de ads van één gebruiker geen developer te verdienen.

Bovendien hebben ze liever 100% van de gebruikers die de app met ads heeft, dan 10% betaald en 90% de illegale versie waar ze helemaal niets aan verdienen.

Misschien krijgen ze wel een bedrag per view, het zal niet veel zijn, maar als je zo aan iedere gebruiker zeg 10ct verdient, tikt het op een gegeven moment toch best aan.
sterker nog...

wat denk je dat het meest verdient?

1x 80 cent

elke level die ingeladen wordt 4 cent (per view dus)
....

na 20 levels brengt de 'gratis' versie al meer op.... en als je het spel een tweede keer speelt brengt het nog meer op...,

misschien is 80 cent wel te weinig dan voor de betaalde versie?
Ik heb hem op me N900. besturings systeem Maemo, is die ook gratis
Klopt, maar aangezien je in Europa alleen met Creditcard kan betalen, zou dat de illegale downloads aanwakkeren omdat de meeste jongeren in NL geen Creditcard hebben. Gelukkig komt Google ook met ondersteuning van PayPal voor de Market over niet al te lange tijd!
Als ze ervoor zorgen dat ik gewoon kan betalen via mijn telefoon rekening (iets wat al jaren in de Ovi store kan) dan ben ik best bereid om een paar euro per maand te betalen voor wat leuke games. Nu kan het alleen via credit card en ik weiger een credit card te nemen (iets in de trend van jezelf kennen ;) ) en ALS ik games koop wil ik dat gewoon onderweg doen (want dan denk ik eraan) waardoor Ideal voor mij niet ideaal is :P
Je hebt ook iets als debit-cards. Gedraagt zich als een credit card, maar er moet eerst geld op gezet worden voordat de kaart gebruikt kan worden. Zie bv. https://www.neteller.com/home/index.jsf
Werkt prima op market en http://checkout.google.com/
Elke Android-ontwikkelaar moet zijn apps wel gratis maken, want het gierige volk dat Android heeft weigert te betalen.
Ja en alle buitenlanders zijn crimineel 8)7 (niet dus)

Had toch wel wat snuggerders verwacht van je ;)

edit: ze geven zelf aan dat het om te experimenteren is/was, niet omdat android-gebruikers gierig zijn, waar ik het absoluut niet mee eens zou zijn...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 oktober 2010 09:44]

Edit: blijkbaar is het nu gratis. Maar een game met reclame noem ik niet gratis ;)

Elke Android-ontwikkelaar moet zijn apps wel gratis maken, want het gierige volk dat Android heeft weigert te betalen.
Relief2009, ik vraag mij af hoe vaak jij betaald heb om google te gebruiken en hoe vaak jij je dan wel niet gierig heb gevoeld omdat je alweer 'gratis' van hun zoekmachine gebruik maakt.

Feit is gewoon dat google een zeer winstgevend bedrijf is dat geld binnenkrijgt via advertenties. En dat ze daarvoor gratis diensten aanbieden die zeer goed bedacht zijn, daarmee vergroten ze alleen hun eigen marktaandeel. Denk jij nu werkelijk dat mensen gieriger worden wanneer zij gratis diensten aangeboden wordt?

Feit is gewoon dat JIJ in de vorige millenium bent blijven hangen met je oude gedachten over geld verdienen.
hoezo? EA heeft ook enkele gratis online games zoals battlefield heroes en need for speed world (je hoeft niet perse items te kopen om het spel te kunnen spelen en verder te komen)..
nu is hij voor android geheel gratis met wat ads, EA zou zo iets met 10 a 20 level brengen en je par 10 levels laten betalen.

heb toch al een hekel aan het betalen = voordeel systeem.
Ik snap echt niet wat er zo speciaal aan Angry Birds is. Het is een oude game in een nieuw jasje. Het is wel een goede game, daar niet van, maar waarom zoveel heisa?

Ontopic: 20 miljoen, ik heb geen idee of dat nou veel is of weinig voor zo'n uitgever. Weet iemand of er ergens wat meer informatie is over overnames en de bijbehorende bedragen?
Een richtlijn die vaak gebruikt wordt is de jaaromzet dat een bedrijf gemaakt heeft.

Natuurlijk spelen dan nog andere factoren een rol, maar er wordt met dat bedrag gestart als richtlijn.
Ik hoor ook wel eens 10 maal de winst.
Welk gedeelte van 'miljoenen verkopen', 'miljoenen mensen die het spel dagelijks spelen', en 'maandenlang bovenaan alle hitlijsten' begrijp je niet? :+
Weet niet of ik dit goed of slecht moet vinden. Ik sta eigenlijk niet echt te wachten op dure EA games op mijn iPad. Doe mij maar games die gewoon betaalbaar/goedkoop zijn. Als ik veel te dure games met matige gameplay, matige support en veel te zware graphics wil spelen doe ik dit wel op mijn desktop, xbox of ps3.

Enige spel van EA op mijn iPad is Red Alert, en dat spel is niet echt geweldig en is met 10 dollar niet de meest betaalbare app.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 21 oktober 2010 09:22]

Nee, maar naar mijn idee zijn sowieso vele ipad-apps gewoon duur. Vooral games :)
Als je 600 euro over hebt voor een ipad dan heb je ook wel 10 euro over voor een spel dat eigenlijk 5 euro had moeten kosten.
Overdrijven is ook een vak. Heb mijn 16GB versie uit HongKong over laten komen voor 360 euro!
99% van de ipad bezitters in nederland heeft dat waarschijnlijk niet gedaan. Dus die 600 euro is niet overdreven.
500 euro, dat is nog altijd 20% overdreven.
Vergelijking van niks. Het is ook net zo vaak niet zo.
Ik heb Angry Birds op m'n iPhone. 80 cent voor een spel, echt geweldig. Gameplay is subliem. Hopelijk blijven de prijzen zo laag, maar EA kennende zal het van 80 cent wel naar minimaal 4,99 euro gaan o.i.d.
Lezen dan, EA heeft de rechten op dat spel niet.
prima spel kost echt niks, had er ook wel 2 euro voor neergelegd. Ea kan dit spel niet uitbrengen tenzij ze rovio flink betalen voor de rechten. of ze brengen unhappy fishes uit ?
Laten we hopen dat de contracten van Chilingo niet worden overgenomen.
Of alleen aangepast.

Ik weet niet wat t contract is met Rovio.
In principe kan Rovio wel z'n eigen uitgever worden, ze hebben nu wel genoeg cash.
Hell anders wil ik met mijn account wel hun ipa indienen. :)
je mag 15 boeken schrijven over EA-games. Feit blijft dat het geld uitgegeven heeft aan de overname van de AngryBirds speluitgever.
Dit kan enkel nefast uitpakken voor de uiteindelijke "gamers". Immers de investering zal terug betaald moeten worden aan de gierige aandeelhouders. (aandeelhouders zijn per definitie gierig, omdat ze hun centjes graag in tweevoud ofzo terugzien) Waar gaan deze centjes vandaan komen denk je? Ik zie hier maar een potentiele geld-bron in het spel: de portemonnee van de Gamer. Empty your pockets gentleman!
Word het niet eens tijd een doorgeslagen gamer een aanslag voorbereid op EA-management-staff?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True