Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Speluitgever Gameloft heeft sinds de opening van Apples App Store in 2008 20 miljoen iPad-, iPhone- en iPod touch-games verkocht. Het bedrijf voegt dit jaar nog 15 games aan de winkel toe, waaronder Assassin's Creed: Alta´r's Chronicles HD.

De Franse spelontwikkelaar Gameloft is een van de grootste en bekendste uitgevers van mobiele games: het bedrijf heeft sinds de opening van de App Store naar eigen zeggen 100 games gepubliceerd via de softwarewinkel van Apple. Alleen dit jaar bracht het al 18 iPhone- en 29 iPad-games uit. 42 daarvan bereikten dit jaar de top 5 en 25 games namen zelfs de eerste positie in de app-top 5 in. Het succesvolste spel van de afgelopen twee jaar was Let's Golf. Andere titels die het goed deden waren Iron Man 2 en Brothers in Arms 2: Global Front.

Gameloft liet daarnaast weten dat er dit jaar nog 15 games worden uitgebracht in de App Store, waaronder NFL 2011 HD, Assassin's Creed: Altaïr's Chronicles HD, Spider-Man: Total Mayhem HD voor de iPad, en Dungeon Hunter 2, Gangstar: Miami Vindication, Star Battalion en Modern Combat 2: Black Pegasus voor de iPhone.

De mededeling onderstreept dat gaming voor de iPhone, iPad en iPod touch een belangrijke markt is geworden. Eerder dit jaar bleek dat 19 procent van de mobiele games in de VS via de App Store werd verkocht, waar dat een jaar eerder 5 procent was. Ook Apple zelf richt zich steeds meer op gamers. Bij de laatste iOS-update van begin september introduceerde het bedrijf uit Cupertino bijvoorbeeld het Game Center-platform voor multiplayergames.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

En Apple heeft vandaag een Games sectie toegevoegd aan hun eigen website:

www.apple.com/games

Dus deze markt gaat waarschijnlijk alleen nog maar toenemen....

[Reactie gewijzigd door badflower op 21 september 2010 17:59]

Er is nog steeds een groot verschil tussen gaming op de NDS en PSP, en de tijd doden met de eenvoudige spelletjes op de iPhone/iPad/Android. Als je dat gamen noemt, dan kan je iedereen die patience speelt op de pc of Farmville op Facebook ook een gamer noemen. :)

Het zijn volgens mij twee totaal verschillende markten die je niet met elkaar kan vergelijken.
Heb jij wel eens een spel van gameloft op de iphone gespeeld
Kijk is naar bijvoorbeeld Modern Combat 2 voor de iPhone en ga dat maar is vergelijken met patience. Zo eenvoudig is het echt niet en met beter hardware als de PSP kan er nog een hoop behaald worden
ik ben het eens met Ge0force... eenvoudige spellen, of een iets uitgebreidere game op de i/pad/pod/android is geen vergelijking met de PSP of NDS. Dat is hetzelfde als de Ngage met de GBA vergelijken, dat gaat niet op. Hoewel de mobieltjes platform het beter doet dan de Ngage, wil nog niet zeggen dat het gelijk staat op de mobiele game platform. Zelfs al zou de 3DS of PSP2 de mogelijkheid krijgen om te bellen enz met anderen, het verschil tussen de 2 is dat de een een mobieltje (of tablet) is met de mogelijkheid games te spelen (leukigheid) en de andere is een gameplatform (waarvoor het is gebouwd) met de mogelijkheid tot meer communicatiemogelijkheden. En dat zal gewoon niet veranderen.

de enigste concurrent van apple op dit moment is niet sony of nintendo, dat is android. En dat is het.
Sorry hoor maar dit slaat echt nergens op, alleen omdat het niet 100% voor iets ontwikkeld is wil zeggen dat het er niet voor geschikt is? Hokjesgeest much? :P

Op dit moment is het allemaal nog vrij nieuw dus zijn de 100% volwaardige games er nog niet zo veel voor iOS/Android (hoewel er toch al een aantal zijn) omdat men nog heel erg vast zit in dezelfde denkwijze waar jij in vast zit: het is een mobieltje dus niet geschikt om serieus mee te gamen. Als er straks geen consumententelefoon meer is zonder smartphone OS denk ik dat de zaken wel eens kunnen gaan.

Dit neemt niet weg dat er altijd een markt zal blijven voor apparaten als een Nintendo DS of een Sony PSP, sommige mensen hebben nu eenmaal graag aparte apparaten en de besturingswijze verschilt voorlopig nog te veel om veel van de bestaande genres te kunnen spelen.
Ik denk dat ik zowat elk spel van Gameloft gespeelt heb ja. En telkens trok ik dezelfde conclusie: knappe graphics, crappy gameplay. Goed als bezigheidstherapie voor casual gamers, maar zeker geen vervanging voor de core games op PSP en DNS.
Ik denk dat dat steeds minder wordt. Op de NDS heb je net zo goed ziljoen van die gimmick games die net zo goed op je mobieltje draaien (technisch gezien) (brain training, nintendogs etc). En dingen als GTA CW draaien nu ook prima op de iPhone. Ik vind het een mooie boost in de telefoongeschiedenis. Van de massale .jar-games naar veel betere native games.
Wow, geweldig hoe snel een platform zich kan bewijzen. Ik zie de groei alleen nog maar meer worden. Apple is innovatief. Nokia was marktleider maar loopt nu volgens mij achter de feiten aan... Android en iOS zijn in opkomst en domineren samen met Blackberry's de markt.....Vooral de Android store en de app store doen het goed! Volgens mij is Bada van Samsung ook flink wat markt aan het snoepen.
Ja, dat van bada weet ik niet maar ik weet wel dat iOS en Android een enorme groei hebben en dat android een deel van de vaste iOS gebruikers heeft weten over te halen. Binnenkort komt er echter nog een OS bij waarvan ik hoop en denk dat deze het ook goed gaat doen WP7 Wat je zei over Nokia gaat binnenkort ook voor BB gebeuren ben ik bang. Vaak is de enige reden voor het aanschaffen van een blackberry ping! en zodra dit op andere platformen werkt valt dat voordeel dus al weg.
Titels die het goed deden; Iron Man 2??? Volgens mij 1 grote marketing flop. Wel hoog scoren door je marketing maar niet echt lofende recenties:

http://uk.wireless.ign.com/articles/108/1087869p1.html
Recensies != verkopen, ;). Dat een spel kut is volgens reviewers (die overigens over het algemeen een kritischer blik hebben op games dan de gemiddelde consument en/of de 'nieuwe gamer') betekent niet dat hij kut verkoopt.
Ik heb het al eerder gezegd: als apple iets met een dpad en wat knopjes zou maken waar je iphone/itouch ingeklikt kan worden kunnen sony en nintendo de mobiele divisie wel sluiten.

Het touchscreen alleen werkt voor een hoop games wel, maar een hoop komen ook input mogelijkheden te kort om echt lekker te spelen.
Dat roep ik ook steeds..fifa bijvoorbeeld ziet er goed uit op de iPhone..alleen dat is nou een spel wat niet echt lekker op de iPhone speelt, maar met knopjes zou het werelds zijn.
Gelukkig zijn ze daar al mee bezig en komt er wel zoiets aan!
Valt me op...
De meeste spellen die ik van gameloft heb gezien op de Nintendo DS zijn van magere kwaliteit!
Aan de andere kant hebben ze best veel spellen die je even speelt en dan weer weg legt :)
De gameloft spellen zijn over het algemeen niet van uitmuntende kwaliteit nee, maar vrij aardig binnen het platform naar mijn mening. Daar tegenover staat dat ze ook niet al te hoog geprijsd zijn, zeker in vergelijking met de DS spelletjes ;) Daarnaast zet Gameloft in op diverse soorten games, van de goedkope 2d java spelletjes op de eenvoudige mobieltjes tot zgn. high-budget 3D games, voor ieder wat wils.
Eerder dit jaar bleek dat 19 procent van de mobiele games in de VS via de App Store werd verkocht, waar dat een jaar eerder 5 procent was
pff das een aardige markt
.. die apple dus aardig in handen heeft. nouja, doen ze leuk :)
Ranchoooooooorelaxooooooo

Tja het is natuurlijk heel slim, zo'n strak afgericht platform voor mensen die over het algemeen toch genoeg spenderen. Een appje meer of minder maakt ook niet uit.
Dat word natuurlijk ook aangegeven door een app als Let's Golf, waar je toch wel de doelgroep van kan schatten.

Denk dat Google het graag netzo goed zou willen doen maar die hebben natuurlijk een meer open imago waar ze zich aan moeten houden.
Google heeft niet echt een markt volgens Gameloft:
nieuws: 'Games verkopen op iPhone vierhonderd keer beter dan op Android'

Ze zeggen dat ze het 400x beter doen op IOS. Ik ben benieuwd wat er gebeurd naarmate Andriod groter wordt. Komt er meer versplintering onder ontwikkelaars? Of gaat Google het verplicht stellen dat er een rekening aan je Google account komt?

Uiteraard draait de wereld uiteindelijk helaas alleen om geld.......
Zou ook kunnen komen omdat gameloft zijn android games niet allemaal in de android market zet.
Ik zou trouwens niet weten waarom.
hahaha, Vandread, hou alsjeblieft op man.
Alsof alleen de wat beter verdienende mensen Let's Golf en dat soort spelletjes spelen.
Alsof de gemiddelde man dat soort spelletjes niet leuk vind. Veel mensen in mijn leefomgeving hebben een iPhone en dat zijn gewoon de normale mensen hoor, die in de bouw werken etc.
Gewoon normale burgers en niks geen poeha, vind jouw berichtje echt nergens op slaan.
Veel games kosten maar 0,79 cent tot 5 euro...hoef je nou echt niet veel voor te verdienen.
Want de Wii, DS, Xbox, Playstation etc zijn geen gesloten platformen ;)
Dat zijn consoles/spelcomputers, maar in wezen natuurlijk ongeveer hetzelfde, al zijn te technisch vaak lastiger/veeleisender om games op te maken.
De app store heeft natuurlijk een zeer breed assortiment van niet enkel spelletjes, ik dacht meer aan dit soort algemene appstores. Steam is natuurlijk ook een appstore maar de gedachtegang is iets anders, het is geen heersend iets voor de PC & Mac maar een platform waar men voor kan kiezen of gekoppeld is aan bepaalde spellen.
google en microsoft hebben al een aanvraag gedaan om een online bank te beginnen en allebei het recht gekregen voor de hele wereld. Google Bankieren voor je apps? rente in de vorm van de nieuwe android golf?
Het mooiste vind ik nog dat het grotendeel van de apps succesvol is geworden in een markt die vaak ervaren wordt als verziekt door piraterij en dat er prijzen worden gehanteerd van meestal $0,99.

Ik heb veel kritiek op vooral de handelswijze van Apple, maar de iPhone en de appstore, die verdienen echt een driedubbel compliment.
Van Apple op de Appstore? :z

Het is toch hun eigen store?
Ik wist niet dat er ook een iOS versie van monopolie was! wel multiplayer hoop ik?
U vraagt, wij draaien. Met multiplayer op je lan of bluetooth, of je telefoon doorgeven.
Ze hebben gewoon een licentie, dus niet op laten lijken maar hetzelfde. En b.v. Settlers is een uitstekende port
En hoe is dat precies anders dan de normale games industrie?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True