Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 128 reacties

De rechtbank in Almelo gaat de komende twee maanden op kosten van Kluwer experimenteren met de iPad als informatiesysteem. De tablet van Apple doet dienst als naslagwerk, maar rechters kunnen er ook zelf informatie in zetten.

Best Photoshop EVAHGedurende de testperiode krijgen acht rechters de beschikking over een iPad. Ze kunnen wetboeken als e-book raadplegen en krijgen via een internetverbinding toegang tot jurisprudentie. De rechtbank in Almelo is vooralsnog de enige rechtbank waar de proef wordt gehouden.

"Het gaat om een pilot", zegt rechtbankwoordvoerster Elly van der Wardt. De pilot start op 20 september en duurt tot 13 november. "Daarna zal het project worden geëvalueerd", aldus de woordvoerster.

De pilot is een initiatief van de Raad voor de Rechtspraak en de juridische uitgever Kluwer; laatstgenoemde bekostigt de proef. Van der Wardt zegt niet te weten waarom specifiek voor de iPad is gekozen; Kluwer was niet bereikbaar voor commentaar. Een potentieel nadeel bij het gebruik van de iPad is dat Apple de eindregie heeft over wat er op het systeem kan worden geïnstalleerd, zodat ook de juridische toepassingen en verbeteringen daarvan eerst door Apple moeten worden goedgekeurd. Dat kan worden voorkomen door gebruik te maken van Apples Enterprise-programma, waarbij zonder tussenkomst van de App Store programma's kunnen worden geïnstalleerd.

De Almelose rechtbank begint binnenkort ook met de bouw van een 'digitale' rechtszaal, waarin dossiers digitaal kunnen worden aangeleverd en getuigen via videostreams kunnen worden gehoord. De rechtbank van Rotterdam heeft al langer een dergelijke zaal.

Update, 16:49: Informatie over Enterprise-programma toegevoegd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (128)

Een nadeel bij het gebruik van de iPad is dat Apple de eindregie heeft over wat er op het systeem kan worden geïnstalleerd, zodat ook de juridische toepassingen en verbeteringen daarvan eerst door Apple moeten worden goedgekeurd.
Onzin, als je je inschrijft voor het enterprise development program ($299/jaar), kun je je eigen apps zelf installeren op alle iPhones/iPods/iPads in je bedrijf, zonder goedkeuring van Apple.

Denk niet dat ze het standaard programma nemen, en de apps door Apple laten goedkeuren om ze in de Appstore (voor de hele wereld zichtbaar) te zetten zodat ze ze daarna op hun eigen iPads kunnen installeren.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 15 september 2010 16:27]

Ik dacht dat ze moesten bezuinigen? Belachelijk dat ze dit doen.

Hebben ze nog steeds niet geleerd van usb sticks die ze laten slingeren en laptops die ze laten liggen? |:(
Voor zover ik uit het artikel opmaak wordt dit niet gefinancieerd door jouw en mijn belastingcenten :)
Ik ben te lui om de voorwaardes te lezen, maar mag Kluwer dan ook apps uitbrengen die dan op iPads van Justitie draaien?
Ja, alleen werken ze dan alleen op iPads die een provisioning profile hebben geinstalleerd dat via de inschrijving van Justitie is aangevraagd.
keer dat eens om.. zonder inschrijving mag je dus op je eigen apparaat niet je eigen apps installeren?
Nee, om zelf gecompileerde code op een iPad te zetten moet je ze versleutelen en daar heb je inderdaad een inschrijving voor nodig ($99 per jaar). Ontwikkelen en testen in XCode en de simulator is gratis.

Sluit je een enterprise development agreement af dan mag je alles op het apparaat knallen wat je wil, ook applicaties die gemaakt zijn door derden. Je kan ze dan echter niet verkopen via de App Store.
..., als je je inschrijft voor het enterprise development program ($299/jaar),
Alleen om mijn eigen apps te kunnen installeren ? Volgens mij zit er bij iemand een steekje los ofzo... ik betaal nog geen kwartje aan iemand om te kunnen doen wat ik zelf wel op mijn zelf gekochte (dus mijn eigendom) hardware.
uhm geldproblemen anyone? wie en waar wordt nu geschreeuwd over grote geldtekorten??? Juist bij de overheid, politie, openbaar ministerie en ga zo maar door. Nee dit is echt nieuws waar je A wat aan hebt, B je in de openbaarheid wil hebben als blijkt dat de complete overheid op zwart zaad zit en C er alternatieven zat zijn.

Nu is dit een pilot snap ik ook wel, maar dan kan je ook een kindle of sony e-reader pakken als je persé e-books moet lezen, fractie van de prijs. Maar je ziet het zo vaak, de overheid "het-geld-is-toch-van-niemand" mentaliteit, constant nieuwe technieken en snufjes. Vooruitstrevend en baanbrekend noemen ze het dan, ik zeg kapitaalvernietiging, belastingverspilling. Ze hoeven wat mij betreft geen bloknote met potlood, gum en abacus. Maar een iPad gaat gewoon te ver.
Een rechter kost per uur misschien wel een 10-voud van de kosten van een iPad, dus als ze over de levensduur van zo'n iPad maar 5 minuten van de tijd van zo'n rechter weten te besparen dan heeft het apparaat zijn geld al terugverdiend. Bij wijze van spreken natuurlijk, de precieze bedragen ken ik ook niet.

Al dat 'ze moeten toch bezuinigen dus lekker belachelijk dit' gezeur komt echt een beetje onbenullig over, de prijs van zo'n stukje hardware staat echt in geen enkele verhouding met (bijvoorbeeld) even een verdachte met 10 beveiligers en een escort met gepantserde auto's naar de rechtszaal vervoeren.
Ik denk dat een rechter niet een boven modaal maand salaris in een uurtje verdient :Y)

Wat ik wel begrijp is dat het natuurlijk tijd bespaart maar waarom zouden ze dan niet gewoon een goedkoper alternatief kunnen nemen? Precies zoals loewie ook al stelt.

Verhoudingen zijn ook bull, wat maakt het uit, zelfs als de rechter per uur 10 maal meer kost dan een iPad en je er echt 5 minuten tijd winst uit weet te halen, dan kun je zeggen "tja het was het geld waard" of je kunt na denken over een goedkoper alternatief en je winst alleen maar vergroten.
5 Minuten werken = 600 Euro

600 x 12 = 7200 Euro (Uurloon)

7200 x 40 = 288.000 (Week Salaris)

288.000 x 4 = 1.152.000 (Maand Salaris)


Yer right. Anders was Bill Gates ook rechter geworden.
Hmm.. wat zou "bij wijzen van spreken" nou betekenen.. lastig hoor, weet jij het?
Hoezo? Deze pilot kost "ons" (de overheid/politie/om/burger) toch geen geld?
Nee, maar als de pilot goed bevalt, dan wil iedereen er eentje en dan gaat bij Kluwer de kassa aan.
Jongens, bedankt voor de vermakelijke commentaren hierboven. Weet je dat het mij eigenlijk niet uitmaakt of ze nu een Ipad, netbook, laptop of wat dan ook gebruiken. Wat ik hoop te zien in de nabije toekomst is dat er een nieuwsbericht uitkomt dat de pilot succesvol is en dat (los wat welke hardware er is gebruikt) er nu winst gemaakt wordt in tijd tijdens de rechtzittingen. Daar gaan we allemaal van profiteren in de zin dat mensen snel(ler) berecht kunnen worden. Vergeet alleen niet dat als mensen roepen "langer straffen, meer mensen opsluiten i.p.v. taakstraffen" dat een gemiddelde gevangenne ongeveer € 80.000 per jaar kost om opgesloten te zitten. Dus als ze hierdoor sneller kunnen berechten, er meer mensen de gevangenis in gaan het per saldo nog maar af te wachten valt of wij er als samenleving goedkoper mee uit zijn. Ik weet niet wat een voorarrest kost en begrijp goed dat niet iedereen schuldig bevonden wordt dus vrijspraak = besparen voor ons. Het gaat mij om het totaalplaatje dat er straks hopelijk beter/goedkoper uit gaat zien voor ons. Een pilot van 20 september tot 13 november lijkt mij een beetje kort, en het succes hangt volgens mij ook nog af van hoe IT noob die rechter in Almelo is. Als hij er goed mee overweg kan zegt dat niets over de rest van de rechters in NL en vice versa. Ben benieuwd...
Wat een onzin. Dit kan al lang met een notebook, maar nu is het opeens nieuw en revolutionair met een Ipad. Voor de rechters wel leuk natuurlijk, een gratis Ipad.
Een iPad is wel even iets anders dan een notebook hoor, een iPad komt veel meer in de buurt van papieren dossiers, en het touchscreen is een stuk gemakkelijker in het gebruik dan zo'n klein trackpad of trackpointje
waarom gebruiken ze dan geen ereader met wifi ondersteuning? voor grote stukken tekst kijkt het sowieso niet fijn op een ipad. zie het verschil:
http://www.bit-101.com/blog/?p=2722
je kunt zelfs aantekeningen maken met een stylus op een ereader.
"en op foto 213, edelachtbare, kunt u duidelijk het gezicht van de verdachte zien"

Rechter:
1) pinch to zoom op iPad
2) druk op zoomknop, wacht op refresh, zoomt nog een ker, wacht, etc

Wat is beter?
Je gaat ervanuit dat je bij 2) ineens moet wachten op een refresh, waarom? Appels en peren enzo...
Jij hebt nooit een eink scherm in actie gezien?
ik heb hier een e-ink reader superstil scherm bijna echt papier. je kunt ook zoomen, heeft wel een lag dat geef ik toe maar tis rustgevender voor je ogen.
Haha...

Heerlijke discussies altijd zodra het over apple gaat!

Denk niet dat een rechter zit te wachten (android) op een advertentiebanner: "rechtsbijstand? Ga naar...." :)

Ik ben voor deze ontwikkelingen, weg met het papieren tijdperk!
Dit gaat ook zeker tot bezuinigen zorgen! Denk bv. aan bodes die een zaak een X aantal keer moet kopieren, bezorgen, etc...

Of dat er papiertjes op "straat" belanden....
Er zijn ook notebooks met touchscreen..
Dit is natuurlijk veel laagdrempeliger dan een notebook.

Maar verder zijn er gewoon manieren om business apps te deployen op ipad/iphone, buiten de app store om, ik begrijp dus niet dat "apple" hier de eindregie over zou hebben.
laptops zijn juist veel laagdrempeliger dan ipads. iedereen die rondloopt bij een rechtbank weet hoe je file explorer moet opstarten en dat je op een pdf bestand moet dubbelklikken.
Een iPad zet je aan, de betreffende app staat op de hoofd pagina dus je kan direct het icoontje aanraken en het programma start op, veel simpler dan dat kan bijna niet. Als zo een app een beetje fatsoenlijk is geschreven dan zal de interface veel soepler werken dan enige andere Windows (mobile) pdf applicatie.

Ik gebruik sinds vrijdag een iPad en pdfjes lezen gaat echt top. Ik vind iBooks erg onstabiel en gebruik nu dan ook Good Reader, erg fijn voor onder andere pdfs. Het is net alsof je door een papieren boek bladert en je kan het ook nog eens fatsoenlijk vasthouden (geen rare capriolen met een laptop). Zelfs typen gaat redelijk goed (prima voor zoek opdrachten en relatief korte teksten. Een flinke lap tekst zal ik altijd liever achter een computer beeldscherm doen.
Off topic: Geweldig he dat pdfjes gebruik op ipad. Je moet even kijken voor "pdf assistant" die werkt nog beter en je kan ook mappen aanmaken op je ipad met nog meer handige features.

B.t.w. Ik tik dit ook op ipad en het gaat heel snel. Denk dat het commentaar komt van mensen die er geen hebben zoals zovaak.
Iedereen die een iPaf heeft weet dat dat gewoon niet waar is en dat een notebook een iPad wel kan vervangen maar voor naslagwerk gewoon minder handig is.
Geef je oma maar een ipad en ze kan in een paar minuten zelf internetten. Probeer dat maar eens met een laptop. Op ipad kan eigenlijk niks mis gaan en draait hij niet in de soep door verkeerde klik. Dus veel laagdrempeliger hoor. Een aanrader voor ouderen die een laptop te ingewikkeld vinden en af en toe een mailtje willen tikken en internetten.
Misschien was notebook niet het goede voorbeeld aangezien er al legio tablets waren die prima bruikbaar zijn voor deze doeleinden, met Windows dat wel, maar hij heeft helemaal gelijk, eigenlijk is het bullshit :)
En een tablet met Windows of Android zeker niet? Tablets, mits vlot, kunnen weldegelijk interessant zijn. Ik gebruik mijn iPad steeds vaker voor precies dit, informatie opzoeken en af en toe notities maken (je moet eens zien hoe snel je erop kan typen). Een notebook is vaak traag, niet net zo handig mee te nemen als een iPad in een aktentas, gaat niet een hele rechtzaak-sessie mee op 1 acculading, etc. Remote desktoppen e.d. doe ik ook vaak en werkt echt schitterend op een prachtig, contrastrijk scherm (ook vaak niet het geval bij netbooks).

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 15 september 2010 16:46]

Windows sowieso niet... Dit kan niet de gebruikers ervaring leveren die je wilt hebben voor zo'n device (naar mijn mening)

Maar een Android Tablet had dit zeker ook kunnen doen... Misschien zelfs beter dmv een native app oid
ik heb gezien en ook op gespeeld op een ipad en het typt gewoon onwijs klote. je typt wel een miljoen x beter en fijner op een laptop.
De rechters moet er ook niet op tikken. Die moet bewijsmateriaal/documentatie lezen. Misschien inzoomen op foto's en afspraken nachecken. Wat dus op een iPad supersoepel gaat.
precies.
Ik heb ook niet echt het idee dat het voor de typsnelheid van een rechter uit maakt of hij/zij 2 vingers of 2 handen mag gebruiken. En wanneer er een verhaal gemaakt moet worden, hebben ze daarvoor een dicteerapparaat (en medewerkers die het uitwerken/op (e-)papier zetten.)
Ik heb anders sinds twee weken een iPad, en vind het juist een stuk beter typen dan ik verwacht had. Het enige wat in het begin traag gaat is speciale tekens invoeren, maar als je eenmaal weet waar die tekens staan die jij het meest gebruikt is ook dat geen groot probleem meer hoor :)

Kwa puur letters tikken ga ik trouwens niet veel trager dan op een 'gewoon' toetsenbord, en daar ben ik toch behoorlijk rap mee. Ik moest laatst meeschrijven met iemand die aan het praten was, en dat kon ik behoorlijk bijhouden met mijn iPad.
Wat een onzin. Dit kan al lang met een notebook, maar nu is het opeens nieuw en revolutionair met een Ipad. Voor de rechters wel leuk natuurlijk, een gratis Ipad.
Gelijk heb je sowieso.
Geen ontkennen aan. Maar Nederland is een land dat erg gevoelig is voor hype's.

Het feit dat het een ipad is zal weinig toevoegen aan de echte productiviteit.
Jammer is gewoon dat het apparaat weinig tot geen werkelijke productiviteit toevoeging heeft t.o.v. een gewone pc of laptop. Het ontbreken van een USB of andere gangbare connectiviteit is voor mijn gevoel een groot gemis.
Het ontbreken van een USB of andere gangbare connectiviteit is voor mijn gevoel een groot gemis.
Ik snap dit argument niet helemaal. Waarom zou je dingen willen aansluiten op een kleine/lichte tablet op hoogstens een geheugen kaartje met wat foto's na? Voor productie/film/muziek etc. gebruik je toch een laptop.
Nu heb ik nog nooit de neiging gehad om iets aan te sluiten op mijn iPad en waarom zou ik er in godesnaam een kaartje in willen doen? Staat toch allemaal op de server of in de cloud? Ben juist zo blij dat de iPad het allemaal niet nodig heeft.
op veel werkplekken héb je in verschillende sectoren gewoon geen internet (ook niet wireless/3G, gewoon echt niets), dan is lokale opslag hebben makkelijk.

Er zijn ook landen zoals België waar een iPad véél bruikbaarder zou zijn met USB, want aan de datakosten hier ga ik écht niet gaan files overzetten ;)
Wie zegt dat het nieuw en revolutionair is ? Maar qua form factor/UI gewijs is het waarschijnlijk een stuk handiger dan een notebook.

Mijn ebook (full color pdf) en comics kan ik ook op een notebook/pc lezen maar toch vind ik het op een ipad prettiger... .

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 15 september 2010 16:29]

Als dit tijdens een rechtzaak gebruikt wordt is het gebruik van informatie bronnen natuurlijk we een stuk een beter te verbloemen door de rechter dan als ie achter een laptop zit te typen.
Hopelijk dat ze deze niet laten slingeren, met belangrijke informatie erop.
Apple heeft toch al geruime tijd geleden (iPhone 3G?) een remote wipe clean functie toegevoegd?
Hopelijk is het een web applicatie waar je alleen de publieke bestanden kan downloaden en de rest altijd veilig in een database zijn opgeslagen
Inderdaad.

Vreemde zet eigenlijk, want ik dacht dat de overheid namelijk een open source systeem wilde invoeren. Apple is nog harder dichtgetimmerd dan Windows...
... de overheid namelijk een open source systeem wilde invoeren. Apple is nog harder dichtgetimmerd dan Windows...
alhoewel de uiteindelijke systemen van Apple wél een hoge mate van geslotenheid kennen, zijn ze wel gebaseerdop open source 'bouwstenen'....

de kernel, Darwin is geheel open source evenals belangrijke onderdelen als de webkit-engine, en OSX (waarvan iOSdus een flavour is) is ook een POSIX-compliant Unix...
daardoor kan je vrijwel alle unix-programmatuurer probleemloos op installeren..


het 'geslotene' is hooguit het oppervlak, de 'gebruikers-interface' die appe stevig afgeschermt is, maaralle 'hack-projecten' aseren zich ook daarop dat als je die kunt 'omgaan', je probleemloos alle vrijheid hebt en ook een veelvoud van anderesoftwarekunt installeren, juist doordat het op een 'open standaardgebaseerd is (POSIX)...


Ook voor een eventuele toepassing is het heel goed mogelijk een compleet 'platform-onafhankelijke toepassing te ontwikkelen die op de betreffende iPad geinstalleerd kan worden, maar evengoed op andere tabletten zou kunnen draaien, bv een android tablet dat evenzeer een unix-basis kent en bv ook de webkit engine toepast...
hooguit de 'GU-interface' is dan specifiek voor een bepaald platform, maar daar ontkom je moeilijk aan
iOS is niet hetzelfde als OS X. De kernel en de belangrijkste libraries van iOS bijvoorbeeld zijn niet open source, eigenlijk alleen de Webkit engine, Javascript en wat kleine dingetjes als de library voor Unicode support.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 september 2010 11:30]

aan RM-rf..

het 'geslotene' is hooguit het oppervlak, de 'gebruikers-interface' die appe stevig afgeschermt is, maaralle 'hack-projecten' aseren zich ook daarop dat als je die kunt 'omgaan', je probleemloos alle vrijheid hebt en ook een veelvoud van anderesoftwarekunt installeren, juist doordat het op een 'open standaardgebaseerd is (POSIX)...

ben het helaas maar deels met je eens. Het geslotene in dit onderwerp is zoals het artikel al zegt:

Een potentieel nadeel bij het gebruik van de iPad is dat Apple de eindregie heeft over wat er op het systeem kan worden geïnstalleerd, zodat ook de juridische toepassingen en verbeteringen daarvan eerst door Apple moeten worden goedgekeurd. Dat kan worden voorkomen door gebruik te maken van Apples Enterprise-programma, waarbij zonder tussenkomst van de App Store programma's kunnen worden geïnstalleerd.

Ik weet alleen uit mijn hoofd niet hoelang het duurt bij Apple voordat ze iets goedgekeurd hebben. Ik kan me best voorstellen dat een Rechtbank niet graag te lang wacht voordat hun software aangepast mag/kan worden.

Het is lullig als ze een proces hebben gepland waar ze die nieuwe functie voor nodig hebben dat ze nog langer moeten wacht totdat Apple het goedkeurd.
Wat is er mis met een gewone pc/laptop?
Het nut ontgaat mij geheel.
En die dikke dossiers die ze bij zich hebben zijn wel portable? Die wegen veel meer dan een laptop.
Vandaar dat ze dat nu dus proberen te vervangen....
Nee, ze gebruiken het voornamelijk om te raadplegen. De informatie die ze invoeren zal rechstreeks via een WiFi of secure internetverbinding opgeslagen worden op de centrale systemen van justitie :)
Als dat via WiFi zou gaan, hoe kan je dan voorkomen dat iemand gewoon lekker met z'n notebook of smartphone niet bij gevoelige data kan? Want als ze daar ook maar een beetje laks zijn met de WiFi verbinding dan kan je misschien heel simpel zelf op die centrale systemen rondsnuffelen.
Ik denk dat daar gewoon een hele pittige WPA2 enterprise beveiliging op zit. Misschien zelfs nog aanvullend voorzien van de eis dat je een IPSec verbinding opzet als je via WiFi verbind.

Dan moet je je dus behoorlijk identificeren, en je kunt dmv van policies ( ja, iOS ondersteund policies als je Mac OS X server hebt om die dingen uit te rollen ) afdwingen dat dat ding z'n wachtwoord niet onthoud. Dus bij verlies is het ook geen groot security risico.
Waarom is er eigenlijk gekozen voor de iPad?

Met bijv. de Archos 101 android tablet heb je een veel opener development platform, vergelijkbaar met iOS maar dan zonder restricties.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 15 september 2010 17:37]

die werkt simpelweg niet zo goed.

overigens beginnen je restricties al bij de vormfactoren, los van de resoluties, volgend jaar is er weer een ander android apparaat en dan mag je je app fijn opnieuw schrijven.
die werkt simpelweg niet zo goed.
Hoe weet je dat nou ? Hij is nog niet eens leverbaar.
Met bijv. de android tablet heb je een veel opener development platform, vergelijkbaar met iOS maar dan zonder restricties.
Welke restricties? Apple geeft enterprise klanten geen enkele restrictie qua apps die ze mogen uitrollen. Daar heb je een speciale enterprise licentie voor namelijk. En dat is prima een open platform. ( zo open is Android nou ook weer niet trouwens )

Daarnaast willen ze zelf waarschijnlijk heel veel restricties aanbrengen, zodat rechters niet zelf apps kunnen plaatsen op het ding. Dat kan wel met iOS (icm Mac OS X server), maar voor zover ik weet niet met Android.

Daarnaast ondersteund Android voor zover ik weet ook geen WPA2 enterprise of IPSec. Ook gewenste features in een dergelijke omgeving.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 15 september 2010 20:52]

Totdat je er eentje bestelt:

Coming soon!

Helaas pindakaas, ze zijn er nog niet.
Ja want een open source development platform is veruit het belangrijkste voor meneer de rechter.
}:O
Dit kan volgens mij ook gewoon met een e-reader die een bak goedkoper is dan een iPad. Maar ach, de uitgever betaalt, dus ik hoef niet te gaan zeuren over weggooien van belastinggeld etc.
e-readers zijn niet zo gebruiksvriendelijk heb ik 't idee. En bieden ook geen mogelijkheid tot het opzetten van IPSec verbindingen.
Een nadeel bij het gebruik van de iPad is dat Apple de eindregie heeft over wat er op het systeem kan worden geïnstalleerd, zodat ook de juridische toepassingen en verbeteringen daarvan eerst door Apple moeten worden goedgekeurd.
Dit maakt natuurlijk weinig uit, als de toepassingen zoals genoemd enkel documentatie + raadplegen is.

Documentatie kan prima op de dozijn beschikbare aps gelezen worden.
Raadplegen gaat via (beveiligd/vpn) intranet.

Dus waarom zullen ze een aparte app moeten hebben?
Het zijn geen normale apps maar enterprise apps, deze kennen geen goedkeuring en mogen veel meer dan normale apps. Apple zal deze apps nooit zien en nooit krijgen. Ligt er maar net aan welke developer licentie je neemt.
Het ging mij om dat er geen extra app nodig is, maar er zijn natuurlijk wel mogelijkheden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True