Ook Mac OS X krijgt een App Store

De App Store van Apple komt naar Mac OS X, zo heeft het bedrijf bekendgemaakt. Binnen drie maanden zal een desktopversie van de softwarewinkel zijn deuren openen. Apple introduceert daarnaast een nieuwe versie van iLife.

Developers die hun software via de App Store verkopen krijgen 70 procent van de inkomsten; Apple roomt de overige 30 procent af. Daarmee gelden voor de desktopversie dezelfde voorwaarden als voor de App Store voor de iPhone, iPad en iPod touch. De softwarewinkel moet gaan bestaan uit een mix van gratis en betaalde applicaties, zei Apple-ceo Steve Jobs tijdens een persconferentie.

Apps die in de Store worden aangeschaft zijn gelicenseerd voor 'al je privé-Macs', aldus Jobs. Het is daarmee onduidelijk door wie een in de App Store gekochte applicatie mag worden gebruikt: voor alle gebruikers van een computer, of alleen door de gebruiker die de aankoop heeft gedaan. De App Store biedt verder ondersteuning voor automatische updates van applicaties, net zoals bij de mobiele variant.

Naast een app-store voor Mac OS X werd tijdens de persconferentie een nieuwe versie van iLife aangekondigd. In versie 11 van het softwarepakket zijn zowel iPhoto, iMovie en Garageband voorzien van nieuwe functionaliteit. Zo kan er een keyboard aan Garageband worden gekoppeld en kunnen gebruikers trailers maken in iMovie.

Daarnaast krijgt de Facetime-app, waarmee iPhone- en iPod touch-gebruikers met elkaar kunnen videobellen, een desktop-equivalent. Facetime-gebruikers op een mobiel apparaat kunnen daarbij videobellen met desktopgebruikers, en vice versa. De desktop-versie laat gebruikers andere mensen bellen via het ingebouwde adresboek van OS X. Waarschijnlijk zulen Mac-systemen, net als de nieuwste iPods, via een mailadres aangemeld worden bij de Facetime-servers. Mac-gebruikers kunnen op de website van Apple een bèta-versie van Facetime downloaden.

Door Joost Schellevis

Redacteur

20-10-2010 • 21:20

132 Linkedin

Lees meer

Reacties (132)

132
131
70
1
0
38
Wijzig sortering
Anoniem: 353505
21 oktober 2010 16:23
Uitstekend dat Apple hiermee komt. Een paar maanden terug vroeg ik nog aan Apple-gebruikers of Mac OS X niet iets soortgelijks had als het softwarecentrum van Ubuntu. Het is gewoon super makkelijk in gebruik. De programma's die je download via het softwarecentrum worden allemaal geüpdatet via het centrale updatebeheersysteem. Ik moet toch altijd weer een traantje wegpinken wanneer ik in Windows meerdere programma's handmatig moet afgaan, of ze al dan niet up to date zijn. En dan nog werkt de updatefunctie soms niet, en moet je naar de betreffende productwebsite gaan. Inmiddels lijkt, volgens een aantal reacties, Microsoft er ook al mee bezig te zijn.

Er zijn legio voordelen voor gebruikers. Er is sprake van gecontroleerde software, dus er is zeer waarschijnlijk meer sprake van stabiliteit en virussen kunnen via deze weg worden uitgesloten. De (gratis?) updates kunnen nu centraal binnen worden gehengeld.
Illegale software is via dit kanaal niet meer beschikbaar.

Ik had via Google al het programma AppFresh gevonden. Software van derden zou centraal kunnen worden geüpdatet, maar een ingebouwde functie binnen OS X lijkt mij gebruiksvriendelijker.

Er is wel een maar: het dient goed te worden uitgewerkt. Ik hoop dat er binnen de App Store nog de ruimte wordt overgelaten voor (gratis) software van derden, zoals Adobe Reader/Flash, Firefox en haar plugins en extensies, VLC, iets soortgelijks als Foobar2000, etc. Zo kun je de software centraal blijven updaten zoals op Ubuntu.
Ik vind wel dat er de mogelijk moet bestaan om software buiten de App Store om te installeren, en dat lijkt ook te gaan gebeuren. Ik weet uiteraard echter niet wat Apple nog verder in de toekomst van plan is.
Daarnaast is er het betalen van applicaties. Hopelijk zullen niet de transacties alleen mogelijk zijn via een creditcard, maar ook bijvoorbeeld via een gift card of iDeal.
Bovendien hoop ik dat er een goed reviewsysteem in gebruik wordt genomen. In Ubuntu lijkt het vooral het aanbieden van software, en is er is vrijwel geen plek voor beoordelingen.

Mocht Apple het goed uitwerken, dan is wat mij betreft de deur helemaal open voor een MacBook Pro. Het lijkt voor zover ik kan zien dan echt een geïntegreerd geheel. Software en hardware zijn goed op elkaar afgestemd, waar je bij een installatie van Ubuntu nog bepaalde toeren moet uithalen om het goed te laten werken. Echter, dit ligt natuurlijk niet helemaal aan (het gratis) Ubuntu en met de prijzen van Apple mag je eigenlijk niet anders dan een goed product verwachten.
De aluminium body van de MacBook Pro en de veiligheid van Unix spreken mij behoorlijk aan. En in tegenstelling tot Ubuntu, zijn er voor Mac OS X toch aardig wat commerciële producten te vinden.
Ik wacht nog wel even op Mac OS X Lion, tot die tijd werk ik vrolijk verder met Windows Vista en Ubuntu. Want helemaal overstappen op een Mac kan en wil ik ook niet.
Uitstekend naar de zaak gekeken.. De meeste mensen die negatief reageren maken niks uit voor Apple jullie zijn hun doelgroep niet. Hun doelgroep kopen hun devices omdat ze innovatief zijn, en naar hun mening super, simpel, blah blah werken. Hun kwartaal cijfers laten zien dat zij het goed doen hun klanten zijn blij.

De aantal downloads van de appstore reflecteert dit. Dit gaat ook een succes zijn. Apt voor OS X. Ik verwacht dat de mensen die overgestapt zijn vanaf Linux naar OS X dit heel fijn zullen vinden.
Anoniem: 131162
20 oktober 2010 22:38
Vind nou niemand hier het fijn dat je als developer een stabiel platform hebt wat je apps kan distribueren en de betaling voor je afhandelt? Geen gezeur of je wel genoeg server capaciteit hebt oid, gewoon insturen naar de app store, wil je het niet dan bouw je gewoon lekker zelf een website voor je applicatie.
Nee, allemaal Apple-haters hier; Om van te kotsen.

Ik daartegen vind dit wel fijn. Ik vind de Apple store voor de iPad erg prettig werken en zou een Mac OS X variant leuk vinden.

Hopelijk zijn de kosten van de software die erop gezet wordt ook vergelijkbaar met die voor iOS producten. Ik zit dit in ieder geval als een extra stap voor meer gaming richting Mac OS X. Hopelijk worden iOS devs nu meer verleid ook voor Mac OS X te ontwikkelen en daar ook leuke kleine, betaalbare spelletjes voor te maken ipv. spellen met zware grafische eisen.
Hopelijk mag je applicaties ook nog los blijven installeren.
Inderdaad, maar ik ga er echt niet van uit dat ze het desktop OS gaan sluiten.

Bij iOS kon dat omdat ze gesloten begonnen waren en omdat het een mobiel OS is. Een desktop OS wordt veel wijder gebruikt. Als je dat gaat sluiten graven ze hun eigen graf.
Ja kut he dat reacties niet gecensureerd worden (hoewel het ratingsysteem is het begin van het einde :D), het is nou eenmaal zo dat niet iedereen overal blij mee is, en een aantal wel, en dan ontstaan er discussie's kan je wel kotsen over de non-apple fans, maar denk je niet dat die net zo hard over jouw heen kotsen die met been en merg Apple probeert te verdedigen :D

Jij wil je verhaal doen dat je het fijn vind... andere hun verhaal dat ze het niet fijn vinden, waarom denk jij dat jij wel rechten hebt en andere niet?

@dakpan: waar reageer je op?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 oktober 2010 08:39]

Het is heel simpel: iedereen gaat een appstore fijn vinden: een developer en een gebruiker en op OSX blijft het wel degelijk flexibel en een optie.
wil je het niet dan bouw je gewoon lekker zelf een website voor je applicatie.
Degenen met kritiek hierop zijn juist bang dat men deze optie gaat uitsluiten. Dat Apple daar niet vies van is hebben ze al bewezen.
Een selling point van Apple mbt OS X, is dat het Unix is en open source friendly.

Ze beseffen heus wel dat dicht timmeren van OS X ervoor zal zorgen dat een belangrijke doelgroep meteen zal vertrekken. Nee, als OS X gebruiker zou ik me echt geen zorgen maken.

En de niet OS X gebruiker met kritiek, waar is die dan bang voor? Wellicht dat als Apple het zou doen, Microsoft zou volgen en ze er wel last van krijgen?
Nee, dat hebben ze niet bewezen. Er is nog geen enkel apple platform van open naar closed gegaan.
Ik vermoed dat hiermee vooral de 'kleine' Mac ontwikkelaars veel beter hun software aan de man kunnen brengen dan op moment het geval is.
Ook denk ik dat de kans groter is dat mensen gewoon software direct aanschaffen ipv een key/crackje zoeken, gewoonweg omdat het simpeler is. Zelf heb ik nog nooit zoveel 'gekocht' als sinds ik m'n iPhone heb aan software omdat het allemaal via 1 partij loopt en gewoon lekker makkelijk is.

Ook is het helemaal makkelijk voor de ontwetende gebruikers want de App Store zal ook een closed-garden zijn dus de kans op 'vreemde' programma's wordt daardoor nog kleiner!

Tuurlijk zullen de meeste Mac gebruikers die al jaren ervaring hebben wel de meeste applicaties via de bestaande wegen (http://www.macupdate.com/) binnen hengelen maar toch! Mooie stap!
het eerste wat ik dacht toen ik dit nieuws hoorde was idd "dat is toch gewoon macupdate?"

Dit programma kan best handig zijn, het ziet bijvoorbeeld direct of een programma compatibel is met je systeem tevens wordt het aantrekkelijker om legale software aan te schaffen.

Hopelijk blijft wel de mogelijkheid om op de huidige manier programma's te installeren. Als OSX net zo gesloten wordt al iOS dan ben ik heel snel weer terug bij Windows, ook na jaren met OSX gewerkt te hebben.
In de presentatie gaf Steve Jobs aan dat de Mac AppStore niet de enige manier is om toepassingen te installeren (het was een klein tussenzinnetje, dat wel), dus de ouderwetste manier blijft gewoon mogelijk.

Het feit dat de AppStore ook al voor de bestaande Snow Leopard beschikbaar komt is ook al een indicatie dat deze AppStore niet zo gesloten zal zijn als op de iOS-devices. Verder verwachten gebruikers nu eenmaal dat ze op hun Mac OS X-computer veel vrijheid hebben en jaagt het inderdaad mensen weg als ze de boel zouden sluiten voor third party installaties.

Eigenlijk krijg je nu een win-win situatie, omdat je een de vrijheid hebt om toepassingen van derden te installeren en ook nog eens gemakkelijk via de AppStore aan programmatuur kan komen.

Mocht blijken dat die tussenzinnetje "it wil not be the only way", anders uitgelegd moet worden dan zal de populariteit van de Mac snel naar nul schieten.
Oh dat zinnetje heb ik niet gehoord, geeft wel weer hoop! Als het een gesloten systeem gaat worden dan ga ik zeker kijken wat mijn andere opties zijn, zeker voor mijn workstation...
In de presentatie gaf Steve Jobs aan dat de Mac AppStore niet de enige manier is om toepassingen te installeren (het was een klein tussenzinnetje, dat wel), dus de ouderwetste manier blijft gewoon mogelijk.
Nog wel... Maar Apple heeft met de iPhone al duidelijk wat ze van dat soort vrijheden vind.
[...]


Nog wel... Maar Apple heeft met de iPhone al duidelijk wat ze van dat soort vrijheden vind.
Je kan de iPhone (nooit die 'vrijheid' gehad) niet vergelijken met de Mac, waar dat altijd het geval was. Apple weet ook wel dat ze nooit al die honderdduizenden developers meer krijgen. Adobe z'n hele CS suite aanbieden via de appstore? Hell no. Dit is erg fijn en nuttig voor een beperkt aantal developers, zeker niet voor alle.


Apple weet donders goed dat als ze dat spel zo gaan spelen op de Mac, ze een heleboel trouwe klanten in 1 klap kwijt zijn.
Dus doen ze het stap voor stap om iedereen rustig te laten wennen. En over een paar jaar heb je geen vrijheid meer en vind iedereen dat normaal.
Jij werkt zeker voor wikileaks, met zulke wilde conspiracy plannen?
Terecht wordt opgemerkt dat kleinere ontwikkelaars waarschijnlijk beter hun software aan de man kunnen brengen. In het artikel staat dat Apple 30% afroomt. Maar vanuit de ontwikkelaar heeft Apple een marge van 30/70=43%!!!!!

Denk je zelf dat de ontwikkelaar in een later stadium (als het progamma populair geworden is) alsnog via andere wegen de app aan de man mag brengen? Reken maar dat Apple dat keihard dicht timmert.

En uiteindelijk krijg je dan de situatie dat je niet meer om Apple heen kunt, om je programma voor de mac aan de de man te brengen. In theorie kan het nog zonder, maar niemand die jouw programma nog weet te vinden, als het niet in de app-store staat.
Sjah als jij gewoon een applicatie maakt die iedereen wilt hebben en nog niet door andere is gemaakt dan kan je je app publiceren in een app store en kan je zonder marketing flinke winsten boeken die je anders nooit zou halen zonder een flink marketing budget.
Het voordeel van de app stores blijft toch dat je zoekt naar een app, hierdoor komt het publiek super snel met jou applicatie in aanraking (mits je het vraag en aanbod systeem een beetje snapt natuurlijk) en kan jij verkopen realiseren die je anders nooit zou halen.
Terecht wordt opgemerkt dat kleinere ontwikkelaars waarschijnlijk beter hun software aan de man kunnen brengen. In het artikel staat dat Apple 30% afroomt. Maar vanuit de ontwikkelaar heeft Apple een marge van 30/70=43%!!!!!
Je hebt een prachtige fantasie.

Apple heeft geen marge van 43%, ik weet echt niet waar jij hebt leren rekenen :)

Apple pakt van de verkoop prijs 30%, daar gaan vervolgens nog allerlij kosten vanaf, zoals creditcard transactie (ook een percentage van de verkoopprijs, tot wel 15%), kosten voor hosting, bandbreedte, etc.

De cijfers van Apple hebben al meerdere malen laten zien dat iTunes en de Appstores kiet draaien. Ze maken winst op de hardware, maar de sleutel in de verkoop daarvan zit in software.

Je kunt in deze constructie altijd om Apple heen. Jij hebt de broncode, en als jij groot genoeg bent, kun je zo om apple heen. Je zult dan wel zelf je marketing moeten doen, en de hosting en alle andere ellende die erbij komt kijken. (best veel). Maar het kan zonder meer.

Bovendien zullen bedrijven als Adobe, Autodesk, Microsoft, Steam (wat notabene al een appstore is, in weze) nooit via die store gaan werken. Best of both worlds.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 21 oktober 2010 10:05]

43% marge is inderdaad erg laag, dus ik weet wel zeker dat die ontwikkelaar dan geen andere paden gaat bewandelen.
Ik gebruik ook MacUpdate als ik een programma zoek voor OS X. Het eigenlijke zoeken naar updates laat ik het programma zelf doen (mits ik toegang geef in de firewall) of via het (vooralsnog gratis) programmaatje AppFresh. Laatstgenoemde kan in een keer de meeste programma's up-to-date maken.
Ik ben eigenlijk verbaasd dat dit zo lang heeft moeten duren, had bijna de basis van je OS moeten zijn. Maar goed via de AppStore hebben lering getrokken.

Denk dat dit best een grote boost kan geven in terms of development, en daarmee de verkopen van Macs. Developers zien graag geld terug voor hun moeite (terecht). Dit maakt het zoveel makkelijker.

Zolang men niet verplicht word om de Mac AppStore te gebruiken is het meer dan levensvatbaar (en die verplichting is er niet).
Ik denk dat ik zelf gratis programma's (lite editie) via de AppStore aan de man zou proberen te krijgen en dan de betaalde versie (pro editie) via een aparte download beschikbaar maken op je eigen website. Weet niet of dat mag, maar het zou een handige optie zijn om makkelijk gebruikers te bereiken, zonder dat je de winst kwijt bent.
Zouden applicaties als Tinkertool, Onyx of BetterTouchTools geaccepteerd worden in de App Store, denk je? En Applicatiestores als Steam?

Edit: links toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door zeemeerman2 op 20 oktober 2010 21:38]

Dat is aan Apple, en zo niet, dan download je ze toch gewoon?
Overigens, waarom geen gamecenter als tegenhanger van steam?

sommige games spelen tegen iPhone/iPad/iTouch users lijkt me genious!
Misschien is het handig 1 van de weinige partijen die zorgt voor fatsoenlijke games (er zijn er nog wel wat maar het blijft een klein handje vol, geen kruiwagen) uitkomen op OSX te vriend houden ipv proberen te concurreren?
Als tegenhanger van Steam lijkt me niet handig, je kan nu al niet je vrienden zoeken in games als BC2 als de een Steamversie heeft en de ander een Retail.
Dus het voordeel wat je hebt met Steam op de Mac is dat je je vrienden kan uitdagen op Windows machines als die game voor beide platformen is uitgebracht.
sommige games spelen tegen iPhone/iPad/iTouch users lijkt me genious!
En om met een desktop tegen iPhone gebruikers te gamen zal net zo slecht verlopen als Windows (Toetsenbord+Muis) vs Console (Controller). Enige games waar dat niet zo veel bij zal uitmaken zullen turnbased games zijn, zoals schaken, dammen of zeeslag.
Anoniem: 372775
20 oktober 2010 22:05
Ik hoop niet dat Apple het wederom zo gaat censureren als ze op de iPhone doen en de iPad.

Maar ik verwacht dat de censuur net zo zal zijn als met hun andere App stores.
En dat je vaak ook lang moet wachten voordat je applicatie goedgekeurd is.

Maarja Apple is groot geworden juist door alles onder controle te houden.
Iets wat Microsoft nooit gelukt is omdat mensen het niet accepteerden, accepteren ze nu wel van Apple.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 372775 op 20 oktober 2010 22:05]

Mensen overdrijven ook een beetje met al die censuurverhalen hier imo. Er zijn wat omstreden verwijderingen geweest, die soms op het randje opereerden op het gebied van wat Apple toestond. Maar dat bijvoorbeeld porno geweerd wordt vind ik vrij logisch. Liever een groot publiek die daardoor wél het platform omarmd, dan dat die massaal afvalt omdat de goorste content in de top10 is te vinden.
En wat dacht je van de gulden middenweg? Echt zo zwart wit kijken veel mensen hier... Waarom niet gewoon een aparte rubriek voor porno, of 1 waarvoor je bij instellingen zelfs een vinkje moet geven met desnoods een wachtwoord (dan is het aan de ouders die verantwoordelijkheid), zorgen dat porno niet in de top 10 komt is sowieso heel makkelijk... Daarbij zie ik bij Android helemaal geen porno apps inde top 10 dus is het sowieso al overdreven dat dat bij iOs ineens wel het geval is.
Ik denk dat veel al afhaken bij een aparte rubriek. En ik denk dat heel weinig mensen afhaken omdat er geen porno te downloaden is. Apple zet iets neer wat gezinsvriendelijk moet zijn, ik snap hun keuze prima.
The internet is for porn, maar waarom zou ik in vredesnaam een app ervoor willen gebruiken? Safari Mobile doet 't prima...
(...) Daarbij zie ik bij Android helemaal geen porno apps inde top 10 dus is het sowieso al overdreven dat dat bij iOs ineens wel het geval is.
Hahaha... kun je nagaan wat een vunzen die iEigenaren zijn ;-)
Apple is nu veel erger dan Microsoft ooit was, zegt deze dagelijkse Apple-gebruiker
Als het niet voor alle gebruikers op 1 computer kan worden gebruikt zou het de grootste failure zijn van een op zich prachtige feature. Op de appstore zit ik echt te wachten in ieder geval, prachtige toevoeging!

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 20 oktober 2010 21:22]

Je kan gekochte apps op al je Macs (en dus ook alle accounts) (her)downloaden. ;)
Hoop je dan. Totdat de licentievoorwaarden veranderen. Wat is er mis met zelf een backup van je installers maken?
weet je wat het leuke is van licentievoorwaarden? Die kun je niet zomaar veranderen :)

Als ze opeens limitaties gaan opwerpen die er eerst niet waren, reken maar dat je alles van de consumentenbond tot de overheid achter je aan krijgt. Het moge duidelijk zijn dat niemand zich dat kan permiteren :)
Daarom zet je het niet in de licentievoorwaarden, kan men er ook geen aanspraak op maken als je het later verandert ;)
En wie 'beheerd' TimeMachine? ;)
Jij? of je systeembeheerder als je een Mac OS X server ergens hebt staan?
Nou voila, als dat dus zo is dan is dat zinnetje in het artikel niet nodig lijkt mij.
De volgende stap is dat Apple ook voor OS X bepaalt wat er wel draait en niet draait.
Dat was ook precies mijn gedachte.

De volgende generatie Mac's net zo opgezet als de iPhone en consorten, gesloten systeem, updates van je OS via internet, niet meer in de winkel te koop zodat het onmogelijk wordt om OSX op een PC te draaien. 'Jailbreaken' onmogelijk, want ze zullen ongetwijfeld checks uitvoeren of de bootloader nog wel klopt (zoals ook bij ChromeOS ingebouwd wordt), dus geen vrijheid meer met je systeem.

Hoe het gebracht wordt:
- Een systeem wat altijd stabiel is, omdat er alleen gecontroleerde software kan worden geïnstalleerd.
- Gratis OS updates zolang je systeem ondersteund wordt.
- Geen gedoe meer met CD/DVD-ROMs of moeilijke installaties
- Geen virussen meer

Voordelen voor softwarebouwers:
- Geen piraterij mogelijk
- 1 platform om je software te distribueren
- Updates eenvoudig verspreiden


En de fanboys zullen er natuurlijk mee weglopen ;)
De reden waarom er op iOS zo moeilijk wordt gedaan erover is simpelweg dat als je ziet wat voor troep je tegenkomt in Cydia... daar wordt je als gewone gebruiker niet happy van. Als je al zover bent dat je hem zelf gejailbreakt hebt, tja... dan weet je vast (hopelijk) wel wat je doet.
OSX is altijd open geweest, hele core systeem is open (Darwin) dus waarom zouden ze ineens dat allemaal willen afschermen en een bestaande markt compleet kapot maken?
Dit is gewoon een hele mooie toevoeging en kan eigenlijk niet wachten...

de "Highlights" in de AppStore bekijk ik 1x per week en vind meestal wat leuks... tis ook waar m'n duiten verdwijden, haha
Anoniem: 34095
@AlBundy21 oktober 2010 00:10
Dagdromen mag ergens anders. Je hebt wel door dat dit een heel ander soort klimaat is waar ze niet mee weg kunnen komen.
Hij beschrijft iOS, doet dat het zo slecht dan, ik las laatst nog iets van 120+ miljoen schapen gebruikers?
Waarom moet je nu "schapen" zeggen, wat ben je zelf ? een geit ? Waren er niet veel meer android/windows gebruikers ? Talking about goats.

punt is dat iOS een ander klimaat is dan OSX. iOS is op deze manier geintroduceerd en gaat niet verder dan "apps".

Als dezelfde regels zouden worden toegepast op OSX met de appstore als enige source, dan overleeft mac niet. iig niet als ze dit binnen 5 jaar zouden implementeren. Al denk ik wel dat het een hele grote source van apps gaat worden, heeft enorm veel voordelen voor developers.
Sinds wanneer kun je iOS niet jailbreaken doordat er checks op de bootloader zitten?
En de fanboys zullen er natuurlijk mee weglopen
Maar het hoeft toch niet niet slecht te zijn? Jij noemt het een gesloten systeem, dat heeft een negatieve klank. Maar als je het als een enorme bewaakte sandbox omgeving ziet is best wel positief. Vrijheid is zelf bepalen wat je doet en waarmee je dat doet, als jij ervoor kiest omdat wat je wilt met een gesloten systeem te doen dan heb je geen vrijheid ingeleverd.
Wat een bullcrap, hoe kom je daarbij?

Ik begin echt te kotsen van al die Apple haters hier.
Ik heb bijna alles van Apple, maar ik vrees hier ook voor hoor. We lijken te gaan naar en situatie waarbij we niet meer de admin van onze eigen systemen zijn en die gedachte beangstigd mij als professionele gebruiker...
Onzin. Waar we heen gaan is een situatie waarbij de casual user nooit een andere manier gebruikt om apps te draaien dan via de app store -- en dat ook niet wil.

Power users en dus mogelijkheden blijf je houden al was het maar omdat Apple graag ziet dat er ontwikkelaars zijn voor hun apps op de diverse platforms... En die hebben meer nodig dan alleen een devkitje.
Ik juich dit alleen maar toe. Van welke fabrikant dit ook komt. In Ubuntu is dit ook al een beetje in het klein bezig. Het creeert voor gewone stervelingen een breed scala aan toepassingen, welke wél gegarandeerd veilig en goed bevonden zijn. Uiteraard zal er een vorm van censuur zijn bij dergelijke bibliotheken, maar ik zie dat niet als erg, als je maar de mogelijkheid behoud om buiten het systeem om alsnog niet-geaccepteerde applicaties kunt installeren.

Hoop dat Windows ook met iets dergelijks komt aanzetten. Ik vind het nog steeds jammer dat ik bij Windows Update alleen Microsoft's eigen spullen binnenhaal, op wat third party drivers na. Maar dat ik voor een update van programma X weer naar de website moet van het bedrijf. In 2010 moet dat makkelijker kunnen.
Ik zou niet zeggen dat dit in het klein in Ubuntu bezig is, het is namelijk een volledig en goed werkend programma. Het enige verschil zit hem denk ik in het feit dat er (bijna) geen commerciële aanbieders zijn voor het Ubuntu softwarecenter, dit komt natuurlijk omdat er voor Linux überhaupt weinig commerciële software te verkrijgen is in vergelijking met Mac. De vraag is ook of de gemiddelde Ubuntu gebruiker dit zal gebruiken aangezien er genoeg opensource/gratis programma's bestaan voor linux.

Ik denk niet dat Windows binnenkort ook met zo'n appstore/marketplace aankomt zetten, want in tegenstelling tot Linux/Mac programma's kun je Windows software overal kopen.
Mwoah ik vind het tot nu toe nogal een achteruitgang. Een paar versies terug had Ubuntu een softwareprogramma ingebouwd met ratings en sortering. Beide is er nu in de nieuwe vorm nog niet, waardoor een willekeurige sterveling domweg een van de programma's bovenaan de lijst aanklikt. Wat soms gewoon dode Open Source-projecten zijn met een maximale versie van 0.1, oftewel niet-werkend spul. Het mag wel een stuk beter wil het bijvoorbeeld de Apple AppStore op de iPhone evenaren. Ik kijk dan ook uit naar de verdere ontwikkelingen, maar op dit moment is het in mijn ogen nog maar een begin.
zoals verwacht een appstore, natuurlijk een leuk concept maar word je niet gek van al die marktplaatsen op een bepaald moment? Heeft het nog wel een toegevoegde waarde.. Blijf me dit afvragen... market dit market dat lijkt wel de trand van 2010
Anoniem: 111970
@taeke1820 oktober 2010 21:24
Het gaat hier wel om de Mac, hè? Het is dus niet zo dat er zo 1-2-3 software voor Windows of Linux neergezet zou worden. Tevens zijn er niet echt 'app stores' voor OS X. Zijn er ook niet echt voor Windows...wel genoeg download sites met gehoste downloads, maar kopen gaat meestal via de ontwikkelaar zelf.

Overigens wel geinig...
De App Store biedt verder ondersteuning voor automatische updates van applicaties, net zoals bij de mobiele variant.
Onlangs nog een thread ergens waarin ik zei dat MS eigenlijk een kans mist door niet ook gewoon een update service voor software van derden beschikbaar te maken... met allerlei bezwaren in de reacties... en Apple doet 't gewoon.

Niet dat ik er vrolijk van wordt... wie weet is het een eerste stap om OS X ook maar geslotener te maken (alles niet goedgekeurd door Apple = eerst je OS X 'jailbreaken') ;)
MS doet dat ook al maar dan beperkter, bijv updates voor videokaart en printer drivers.
"videokaart en printer drivers", het zou ver***e voor álle windows-software juist eens moeten gelden. Zelfs in Windows 7 mis ik die optie! Wat is er nou niet ideaal aan het up-to-date hebben van al je software!?
Anoniem: 46304
@mor0n20 oktober 2010 21:54
Soms wil je een oudere versie draaien, zeker bij mobiele apps. Zo heb ik een djvu vieuwer geinstalleerd op m'n telefoon, en de laatste versie kan ook pdf lezen maar omdat ik al een pdf vieuwer heb op m'n telefoon wil ik dus niet de laatste, grotere versie draaien i.v.m. beperkte ruimte.
Hoe groot zijn die apps dan? Hier zijn vieuwers een paar MB, dat met minimal 16GB geheugen...
Anoniem: 46304
@ZpAz20 oktober 2010 22:02
Het interne geheugen van m'n telefoon is maar 256MB en daar moeten ook nog emails, smsjes e.d. in. Bovendien heb ik een hekel aan bloat om de bloat.
Als je de 'u' weglaat uit viewer scheelt het ook al weer 14%.
PSI van Secunia al eens geprobeerd? Het haalt het nog lang niet bij de mogelijkheden die de meeste Linux distributies bieden, maar het is tenminste iets en werkt best redelijk voor MS WIndows systemen: http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal/

[Reactie gewijzigd door zordaz op 21 oktober 2010 10:07]

Anoniem: 111970
@mkools2420 oktober 2010 21:47
ja.. had ik in die thread ook opgemerkt %) denk dat dat voortvloeit uit de vele klachten die MS -toch- al kreeg naar aanleiding van bluescreens (grafische kaarten) en printers die weigeren fatsoenlijk te printen met de generic drivers.
Niet dat ik er vrolijk van wordt... wie weet is het een eerste stap om OS X ook maar geslotener te maken (alles niet goedgekeurd door Apple = eerst je OS X 'jailbreaken')
Ik wordt er ook niet meteen vrolijk van, maar het zal er sterk aan liggen hoe Apple dit gaat managen.

Als het net zo streng is als de Appstore op de iPhone dan hoeft het voor mij niet. Als uTorrent bijv. gewoon toegelaten wordt zie ik er wel kansen voor. Nu wordt ik soms gek dat alle applicaties zelf komen met meldingen dat er nieuwe versies beschikbaar zijn, het zou fijn zijn om dat allemaal op 1 centrale plek te hebben.
Je kan het ook zo zien..

Mensen die geen eigen uitgever hebben kunnen zo veel makkelijker hun eigen software aan de man brengen. Met ja restricties die Apple oplegd. Als je niet voldoet aan die voorwaarden kan je altijd je software via andere bronnen beschikbaar stellen.

Aan de andere kant zal Apple niet het OS net als de iOS platform opslot gooien zodat je geen eigen software meer kan draaien. Als zij dat wel doen zullen er een heleboel mensen niet meer kunnen werken met het systeem. omdat OS X dan een embeded OS wordt met een HDD.

Als ze het OS op slot gaan gooien dan verliezen ze een heleboel gebruikers die dan overstappen naar Linux of Windows.

Ik zie het dus meer voor de jonge developer die een leuk idee heeft en deze aan de man probeerd te brengen.
Ik gebruik al 2 jaar ubuntu en kan maar één ding zeggen:

Zo'n app-store (of softwarecentrum of hoe je het ook noemt) is GENIAAL. _O_. Het is me een raadsel waarom apple zolang gewacht heeft om dit naar de desktop te brengen.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 20 oktober 2010 22:55]

Precies! APT WTF!!

Maar het was natuurlijk al lang voor ubuntu een linux ding om een repository te hebben.
Dit is echt een geweldig iets wat ik ook niet begrijp dat de industrie niet eerder op heeft gepakt.
Je bedoelt FTW (For The Win), niet WTF (What The Fuck) ;)
Maar het was natuurlijk al lang voor ubuntu een linux ding om een repository te hebben.
Inderdaad; dpkg (de motor voor het package management in Debian-based distro's zoals Ubuntu) stamt uit 1993...

Bovendien omvatten package management systemen in (GNU) Linux varianten veel meer dan de doorsnee app(l)stores: niet alleen spelletjes en koersconverters maar complete pakketen met "echte" software, waaronder het OS en de desktopomgeving.

De rest van de (IT) wereld komt er ook nog wel ;-)
kost geld?
maar ik had het van appel wel verwacht dat er een appstore kwam. hier hebben ze de nodige ervaring mee ;)

met Windows gaat het denk ik langer duren aangezien er gewoon teveel programma's voor zijn. (niet allemaal even legaal)
dat sofwarecentrum in ubuntu is inderdaad ideaal, als je iets zoekt heb je het veel sneller dan op windows (intypen in store en wachtwoord ingeven vs. googlen, naar website gaan, programma downloaden, installeren (eerst nog tig beveiligingsschermpjes wegklikken, starten en er dan achterkomen dat je een hoop functies mist omdat het een trial is.)

aan de andere kant ben je heel wat minder blij als je dan weer iets via de terminal moet installeren.
en dat gebeurd bijna alleen als je een tutorial volgt en waarom. omdat een copy-paste-oplossing makkelijker uit te leggen is dan een click here click there oplossing...

voor een text van 80kb heb je soms al mergere megabytes nodig om het zelfde in plaatjes uit te leggen. en dan gebruik je al het maximum haalbare compressie niveau.
(...) aan de andere kant ben je heel wat minder blij als je dan weer iets via de terminal moet installeren.
Inderdaad wat i-chat al zegt: tekstuele uitleg is specifieker dan grafische; met screenshots kom je op 'n Apple een heel eind natuurlijk. Omdat je als gebruiker niets aan de interface mag wijzigen, ziet het er voor iedereen hetzelfde uit.

Een plaatjes-uitleg voor verschillende Windows versies en al helemaal voor verschillende Linux-distro's is maar voor een heel klein deel van de gebruikers exact herkenbaar.

Naast dat commando's copy/pasten veel specifieker is, werkt het ook duidelijker: een hele tutorial past dan wél op 'n (web-)A4'tje, tegen verscheidene pagina's/schermen als er plaatjes bij staan.
Alleen jammer dat nog niet alle software die ik gebruik in Synaptic zit (medibuntu anyone?)
Ik ben het helemaal met je eens, en ik gebruik het nu ook voor 2 jaar.
Op een plek al je software installeren, en verwijderen (en met de nieuwe versies ook aparte .DEB bestanden)
Dat is ook de trend van 2010, alleen is het bij Apple producten gewoon vrij simpel en logisch. Er is geen Vodaphone appstore (of whatever) voor Android bijv. maar gewoon de Apple appstore voor je Apple product, klaar. In hun lijn van producten is dat zeer logisch.
Het is ook een manier om consumenten te binden aan jouw merk en Appstore. Doordat je software kan blijven gebruiken en er updates blijven komen, zou het "zonde" zijn om over te stappen op een ander platform, omdat je dan alle software min of meer in de prullenbak gooit (totdat je weer terug zou stappen). Vaak koop je via een Appstore toch net iets meer, omdat het allemaal zo makkelijk werkt en je alles zo simpel kan vinden.
Inderdaad me SGS heeft ook z'n vervelende market naast de gewone... Het vervelends is nog wel dat ik spellen GRATIS van kan installeren die bij zowel bij android als ios betaald zijn... Je zet ze wel erg makkelijk aan de 'dark side'. En hij is btw nog simpeler dan beide markets ook :).
Dat jij het dan geweldig vind om zoveel markten voor 1 platform te hebben, kan ik inkomen. ;)
ik snap helemaal niks van je post. Hoezo is het vervelend dat je ze gratis kan downloaden?? (of is het een rare vorm van ironie die ik niet doorheb). :/

[Reactie gewijzigd door Dr C op 21 oktober 2010 12:15]

Ik ben benieuwd.
Zoiets als de Ubuntu Software Centrum...
dat is inderdaad het eerste wat ik dacht, ben alleen bang dan er meer animo is voor commerciële bedrijven om iets aan te bieden via de mac app-store dan via Ubuntu app-store.

Verder doen ze maar, ik gebruik liever een open systeem... <vul zelf maar in>

Apple zal zeker meer obstakels gaan inbouwen zodat het allemaal veel makkelijker gaat via de app-store dingen aan te schaffen om het veel later helemaal dicht te gooien.

Ik zat echt op deze stap te wachten die was voorspelbaar en één van de redenen geweest voor mij om voorzichtig te zijn met Mac Os en voor een ander alternatief te gaan.


hopenlijk zie ik gewoon spoken, maar als het aandeel van Mac Os blijft stijgen gaan ze deze gok wel nemen denk ik, onder het mom van veiligheid ofzo O-) .

[Reactie gewijzigd door DummyXL op 20 oktober 2010 22:54]

Anoniem: 164920
@DummyXL21 oktober 2010 07:17
Precies mijn gedachten...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee