Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 324 reacties

Apple heeft op zijn 'Back to the Mac'-evenement een kleinere versie van de MacBook Air gelanceerd met een schermdiagonaal van 11,6". Tevens heeft het bedrijf uit Cupertino de bestaande 13,3"-variant een upgrade gegeven.

Apple zegt een paar dingen die het geleerd heeft van de iPad, te hebben toegepast op de nieuwe notebooks. Zo is er geen harde schijf meer aanwezig, maar wordt gebruik gemaakt van solid-state geheugen dat rechtstreeks op het moederbord is aangesloten. Verder zouden beide modellen het in standby-stand dertig dagen uit moeten kunnen houden. Bij normaal gebruik, waarbij wifi ingeschakeld is, zou het 13,3"-model zeven uur mee moeten gaan, en het kleine broertje vijf uur. Apple claimt dat het tegenwoordig een realistischer manier van testen gebruikt, waardoor de geclaimde accuduur vergeleken met het oude model beter is dan op papier zou lijken.

De twee nieuwe MacBooks geschikken grotendeels over dezelfde hardware. Beide maken gebruik van een Core2Duo-processor, die is gekoppeld aan een 320M-gpu van Nvidia en 2GB ddr3-werkgeheugen. Omdat Apple het hardwareplatform niet drastisch gewijzigd heeft, had het de mogelijkheid om de omvang van de componenten flink in te perken. Uit afbeeldingen valt op te maken dat de onderdelen bij elkaar minder dan de helft van de ruimte binnen de behuizing innemen; de rest wordt opgevuld door grote accu's.

MacBook Air 11,6"MacBook Air 11,6"MacBook Air 11,6"

Beide nieuwe modellen zijn gebaseerd op het inmiddels bekende aluminium unibody-design. Daarbij heeft Apple de laptops voorzien van een fullsized toetsenbord en trackpad. De behuizing is in gesloten toestand op zijn dikste punt 1,6cm hoog, en onderaan het toetsenbord loopt dit af naar 0,25cm. Boven het scherm is een webcam geplaatst die overweg kan met Apples Facetime-software, zodat vanaf de MacBook naar iPhones en iPods gevideobeld kan worden. De resoluties van de schermen komen uit op 1400x900 voor het 13,3"-model, en 1366x768 voor de 11,6"-variant.

De kleine behuizing biedt weinig ruimte voor aansluitingen, dus beide varianten moeten genoegen nemen met twee usb 2.0-poorten, een mini-displayport en een hoofdtelefoon-aansluiting. Het 13,3"-model heeft als extra een kaartlezer ingebouwd. De modellen wegen respectievelijk 1,06 en 1,32 kilo.

MacBook Air 11,6" flashDe nieuwe MacBooks zijn per direct te bestellen en zijn in verschillende configuraties leverbaar. Het 11,6"-model begint bij 999 dollar, en daarvoor krijgt de koper een 1,4GHz processor, 64GB opslag en 2GB werkheugen. Een 1,6GHz-cpu, 128GB opslag en 4GB geheugen zijn tegen een meerprijs beschikbaar. Het 13,3"-model beschikt standaard over een 1,86GHz-cpu, 2GB geheugen en 128GB aan opslag en kost dan 1299 dollar. Bij dit model kunnen de specificaties maximaal opgekrikt worden naar een 2,13GHz-processor, 4GB-werkgeheugen en 256GB aan opslagcapaciteit.

De aankondiging van een 11,6"-MacBook komt niet compleet als een verrassing. Afgelopen zomer doken de eerste geruchten over de notebook al op, en de laatste paar dagen werden deze steeds sterker. Ook het bestaan van het vernieuwde 13,3"-model lekte vroegtijdig, inclusief foto van de binnenkant. Toch blijft de keuze voor de 11,6"-variant opvallend: in 2009 gaf Apple nog aan helemaal niets te zien in notebooks van dat formaat, deels omdat de toetsenborden en schermen te klein zouden zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (324)

1 2 3 ... 6
Mijn grootste vraag: Wat maakt dit een "face-time" camera? Is dat niet zoals elk ander camera, maar dan met de mogelijkheid om via face-time te verbinden? Zou niet gewoon elk andere macbook (met Lion) gewoon face-time mogelijkheid bieden?

Verder zie ik toch (helaas) wel weinig verschil met mijn oudere macbook. De 13inch met SSD is zowat even duur. Design is gewoon net ff wat anders, maar niet perse mooier/strakker[mening]. Dat klepje vind ik juist cool.
in voornaamste, de nieuwste R heeft dus een extra usb, cardreader en strakke mousepad. Andere GPU, en wellicht wat langere batterijduur en iiiieeetsje pietsje dunner.
Die oude heeft: Bluetooth (die andere ook? ***edit***: ja ook), verlicht toetsenbord...
Dat lijkt wel veel, maar dat zijn allemaal net-niet upgrades, zeker na zo'n anderhalf jaar. Die mousepad hebben ze maar gewoon gekopieerd. En gewoon door goed engineer-ing hebben ze alles wat compacter gekregen. (de MBA bestaat eigenlijk nog langer, aangezien de laatste upgrade/update voornamelijk de prijsverlaging was) De MBA bestaat al sinds... BEGIN 2008! Dus na bijna 3 jaar.

Grappig hoe Apple al die upgrades zo heilig kunnen maken. Ik zelf vind ze ook wel heel chill, maargoed...
Als het ECHT innovatief was kan ik zelf zo nog wat coole dingen bedenken en die had ik liever willen zien: 3G, GPS, Wireless-USB, NIEUWSTE intel cpu (of dual-atom;) ), touch-gevoeligheid over de keyboard of zelfs "handgestures" met face-time camera (dus gewoon in de lucht wijzen }:O ), titanium behuizing, zwarte bezel om scherm, GEEN ventilator (ook al is die ws al best stil)

[Reactie gewijzigd door StWesleyT op 21 oktober 2010 00:57]

De Facetime-applicatie is voor alle Macbooks te downloaden.

Ten tweede is de nieuwe 13" MBA met 128 GB SSD goedkoper dan de MBP met 128 GB SSD. Ook heeft een MBP een scherm van 1280*800 terwijl deze MBA 1440*900 is.
Facetime IS er ook voor 'oudere' macs
De Air is een niche product en wordt dus minder vaak geupdate. Zo gek is dat niet.

Als de Air nu eindelijk echt aan gaat slaan (niet meer de gigantische meerprijs, en USPs als een 11 inch versie) dan gaat die ook netjes ieder jaar een nieuwe versie krijgen net als de MBP.
SSD schijf terwijl MacOS geen trim ondersteund? Lijkt me niet verstandig. Daarnaast blijf ik het schande vinden dat Apple deze prijzen durven te vragen voor hardware van 2 / 3 jaar oud.
Schandalig? Dat betekent dat Apple iets immoreels zou doen. Lijkt me enigszins overdreven.

Apple is niet de goedkoopste, maar je weet wel dat de bouwkwaliteit superieur is, hetzelfde geldt waarschijnlijk voor het scherm. Dingen als een aluminium unibody en glazen touchpad maken het apparaat nou eenmaal wat duurder, om nog maar niet te beginnen over de batterij. Wat denk je trouwens dat een 128 GB SSD kost? :)

Ik snap niet waarom mensen zich altijd zo druk maken om 'de specs'. Boeit het of er een C2D, i3 of wat dan ook in zit? Mij niet, en 95% van de mensen zou het niet moeten boeien. Dat soort specs zijn alleen relevant als je gaat videobewerken of soortgelijke heavy duty. Ik weet zeker dat een MBA van €1000,- met SSD snappier aan zal voelen als het gaat om Office, internet e.d. dan een HP met Core i3 van €599. ;)
2 -3 jaar oud? Ik denk dat het zo lang duurt voordat Dell of HP in staat is om met een flauwe kopie te komen.
Geen HDMI en Ethernet poorten? Bizar.
Wie heeft ethernet nodig op een laptop als een macbook air? Daar gebruik je toch sneller wifi.
mensen die in een studentenhome zitten waar enkel ethernet aansluiting is, maar toch hun macbook air willen meenemen naar de les?
Denk je serieus dat studenten een MacBook Air kopen? Als ze al zo rijk zijn, hebben ze toch thuis gewoon een iMac staan ofzo?

Apple zei het zelf al: dit is zoals we de laptops in de toekomst zien. Ik denk dat ze ook niet echt in hun hoofd hebben gehad dat het nu in elke situatie praktisch moet zijn, zoals bij een student, maar dat ze echt de innovatie zo ver mogelijk hebben gedreven. Dat zie je ook aan de prijs. Het is nou niet echt rendabel als je daar de MacBook pro tegenover zet.
Ja tuurlijk studentjes zijn straat arm. Doe normaal de meeste studenten die ik op scholen heb zien rondlopen hebben gewoon een dikke MacbookPro of een dikke Dell.

Hier en daar zie je wel is een Acertje maar dat vrijwel ook niet meer. Stomweg omdat je een gratis iPod krijgt bij een Macbook met hun acties.

MacBook Air begint nu bij €999 en da's dezelfde prijs als een MacBook. En gezien de meeste studenten simpelweg toch alleen maar beetje zitten te emailen/hyves/weetikveelwatallemaalnogmeer is een MBA perfect ;) De student die Architectuur doet heeft toch al wel een dikke Dell Precision :)
Uhm toevallig doe ik Architectuur (Bouwkunde TU Delft) en toevallig heb ik een MBA. En vreemd genoeg kan ik alle 3D programma's er op draaien dankzij de SSD. :D
Maare, ethernetaansluiting? Niet nodig, en daar heb ik een kabeltje voor.
HDMI? Mini-displayport naar HDMI adapter hangt aan de TV voor het geval dat ik oooit mn MBA eraan wil connecten.
CD/DVD? Verleden tijd.

Binnenkort zien we wel bedrijven als HP en Acer dit soort ideeen overnemen. Lees dit berichtje over een jaartje ofzo terug.
HP

HP heeft al iets wat in de buurt komt.

[Reactie gewijzigd door ronny op 21 oktober 2010 17:02]

Ik heb nog nooit zoveel Macbooks bij elkaar gezien als in de aula's van de KUL, en dan al die Iphones! Het gaat die jongeren vaker gewoon om het imago dan het product.
Of apple maakt gewoon heel erg goede producten, maar die verklaring komt gewoon nooit in tweakers op lijkt het wel....

Als iedereen het koopt en iedereen er blij mee is, is het dan onwaarschijnlijk dat het gewoon goed spul is?
Dat is volstrekte onzin. De kwaliteit van een MACwhatever ontstijgt de kwaliteit van de meeste laptops niet eens met een factor 10 en om er dan meteen honderden euro's meer voor te lappen alleen vanwege het image? Waanzin!

En dan nog het gevoerde beleid omtrent osX, alleen voor MAC? Klinkt erg dictatoriaal in mijn oren. Er zijn mensen die claimen dat ze de software fijner vinden werken, ik kan osX net zo goed/stabiel laten draaien op een machine die niet door apple verkocht is. Maar dat willen ze niet want dan zijn ze weer een deel van hun imperium kwijt.

Kan me nog herinneren dat we met zijn allen hard boe aan het roepen waren tegen Microsoft en haar monopolistisch opgebouwde imperium, Apple joins the ranks with flying colours.

Blijf er maar intrappen, dat flashy image en die goede software.
Waarom accepteren mensen niet dat de combinatie hardware/software bij Apple gewoon lekker werkt en dat mensen daar dan geld voor over hebben?
Bij auto's is het nooit een probleem. Mensen zijn bereid veel meer geld uit te geven voor een Audi, terwijl er dezelfde hardware in zit als in een Skoda. Ze zijn beiden een Volkswagen... Maar dan heet het opeens 'driving experience'...
Heb jij een MacBook? Ooit langer als een dag met alleen al het touchpad gewerkt? Nou op mijn HP van het werk zit ook multi-touch en dat werkt voor geen meter. Op de MacBook heb ik gewoon geen externe muis nodig, werkt perfect. En dan nog in standby het "openklappen en werken". Iedereen zegt: "doet mijn Win7 laptop ook!", totdat ze mijn MBP binnen 2 sec. aan het werk zien, dan hoor ik: "howly hell, dat gaat wel heel rap!".

Dat is een combinatie van OSx en hun hardware en dat is voor mij al de prijs waard.
Ik begrijp je reactie niet helemaal? dbonline verwijt Apple's hardware toch niets? Je zit wel een beetje te stoken hoor. ;)
Ik heb sinds kort een Macbook Pro 13". Waarom ik ervoor gekozen heb?
Nadat mijn Dell Vostro het begeven had, wou ik een premium merk (meerprijs = service/kwaliteit). Mijn keuze beperkte zich dan tot Sony en Apple, maar het is de laatste geworden want:

- Het oog wil ook wel wat
- Batterijduur
- OSX werkt heerlijk weg

Zelf heb ik liefst dat zo min mogelijk mensen naar Mac overstappen, zo wordt het niet al te interessant voor malafide personen
Ik ben ook altijd bang dat "mijn" merk malafide personen aantrekt.

Ehm wtf?

OT: ziet er zeer mooi uit, alleen de prijs hè :X
Hij heeft het hier dan ook niet over het merk apple of over de hardware van een Mac. Hij heeft het eerder over Mac OS X dat net zoals alle andere (general-use) besturingsystemen fouten bevat.

Ik denk dan ook dat Corman bedoelt dat als er meer mensen een Mac gebruiken en als dus het gebruikersaantal van Mac OS X zou stijgen er meer malafide personen interesse gaan krijgen in Mac OS X. De PC met Windows is een zeer populair doelwit voor diegene die een botnet willen opbouwen owv de niet al te beste reputatie mbt veiligheid van het Windows besturingsysteem doorheen de jaren EN door het enorm hoge gebruikersaantal van Windows besturingsystemen.

Als je bv. een exploit maakt voor een bepaalde Windows versie (of indien mogelijk voor meerdere versies) dan zal je een groter zombie netwerk kunnen creëeren dan met eender wel ander besturingsysteem.
Inderdaad. Op de keynote werd gezegd dat ze aan 20% zaten (zal misschien wat overdreven zijn maar alleszins meer dan de 6% die ik enkele maanden gelezen las). Ik vermoed dat het niet de Linux gebruikers zijn die naar OSX overstappen maar Windows gebruikers
Kwestie van prioriteiten stellen en hard werken. Mijn broertje heeft er al een (MBA) en is deze zomer begonnen op het mbo.
Ik ken als student niet veel mensen met een Macbook, en ik gok dat hier in Wageningen nog geen 5% van de studenten een Mac heeft. Veelal omdat een laptop van de helft van het geld ook wel alles kan.

Jammer dat deze revisie geen iX processoren mee heeft gekregen, die weten algemeen per watt toch een betere prestatie neer te zetten.
Denk je serieus dat studenten een MacBook Air kopen? Als ze al zo rijk zijn, hebben ze toch thuis gewoon een iMac staan ofzo?
Een MBA is echt niet duur hoor. Als je een kwalitatief goede IBM-compatible koopt, dus geen Acer o.i.d., dan ben je hetzelfde bedrag kwijt.

Het ontbreken van een netwerkpoort is helaas wel een groot gemis. Had er dan UWB in gestopt ofzoiets. USB to Ethernet werkt nooit lekker, de bandbreedte van USB is niet voldoende.
USB 2.0 ondersteunt 120 Mbit/s, dus zelfs met wat overhead werkt het gewoon als een 100Mbit ethernet aansluiting. Zelf heb ik iig. nooit issues ervaren (behalve eerste keer Time Machine)

Overigens kan ik me niet zo goed meer heugen wat nou de laatste keer is dat ik mijn laptop op ethernet heb ingeplugd. Praktisch iedereen bij wie ik langsga met de computer heeft WiFi, net als alle hotels/conferentieoorden.

De gebruikstoepassing voor de MacBook Air moet je zien als de iPad, die heeft ook geen ethernet.

In de VS is het trouwens nog veel wijdverbreider dan hier. Daar heeft elk restaurant, koffietent en cafe een WiFi-netwerk voor de klanten. De dekking die je daar krijgt lijkt soms wel beter via WiFi dan met 3G.

Overigens is dat iets waar ik nog niemand over gehoord heb: waarom zit er geen (micro)SIM-slot in de Air?

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 21 oktober 2010 09:55]

Ik bedoel niet dat studenten er te arm voor zijn, maar dat een andere MacBook rendabeler is. Daarom zeg ik dat de meeste studenten daar niet voor zullen gaan. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar daar heb je het meestal niet over als je het over een grote groep hebt.

De MBA is zeker wel duur. Een ferrari is ook duur. Betekend dat dat de ferrari het geld niet waard is? Nee. betekend dat dat de MBA het niet waard is? Nee. Hij IS duur. 1000 euro voor een 11" laptop met 2GB werkgeheugen is duur, maar hij is wel erg dun en dat flashgeheugen kost ook veel, maar dan zou ik toch voor een MacBook met een groter scherm gaan of een MacBook pro met een SSD en meer werkgeheugen.

Conclusie: ik bedoel dus dat de MacBook air niet zozeer rendabel is voor de gemiddelde student aangezien je voor net wat meer een betere MacBook hebt.
Deze student denkt er anders sterk aan om een macbook air te halen als zn scriptie volgende week wordt goedgekeurd. Mooi begin van mn master.

Als je hard werkt naast je studie is 1000 euro snel bij elkaar gespaard.
De afschrijving op zon apple laptop is al gauw een stukje lager dan van een vergelijkbare andere laptop dus je bent met zon ding ook nog goedkoper uit,
Apple heeft, in Nederland, een aandeel van 10% onder studenten. Dus ja, er zijn zat studenten die de cash hebben voor een Macbook Air.
Als je een macbook air kunt kopen kan er ook nog wel 40 euro af voor een router met draadloos netwerk.
een routertje van 30 euro is zo gekocht hoor! en met een mac air wil je niet op de ether
Ow? Tiranofice wilt dat nu net wel ;)
"AIR" welk onderdeel van dit woord ontgaat je ?
"Relevantie" welk onderdeel van dit woord ontgaat jou? Sinds wanneer is een product-benaming een goede verklaring van eigenschappen? Kan een "iPhone" alléén telefoneren?
Kan een iPhone niet telefoneren? Daar gaat 't bakman om ;)

Met een iPhone kun je telefoneren, met een MBA heb je een ultraportable.
Dan zitten er zeker ook een stapel accu's bij en geen netsnoer, want het is een air |:(
Ik wil een netwerkaansluiting punt. Mijn werkgever heeft bijvoorbeeld om veiligheidsredenen geen wireless.
Maar daar mag je om veiligheids redenen wel met eigen laptop op het netwerk?

Er zijn altijd situatie's te bedenken waarvoor het mogelijk minder praktisch is.
Ik heb een 13" laptop met VGA en HDMI en netwerk. Ik heb ze geen van 3 vaker als 1 of 2 keer gebruikt.
Als ze er de volgende keer niet op zouden zitten zou ik er geen seconde van wakker van liggen.
daar bestaat toch usb --> ethernet voor?
Mja, en hoeveel USB poorten heeft het ding? De air is voor mij zoals vele andere producten van Apple. Een leuk concept, leuk uiterlijk maar op gebied van functionaliteit net niet.
Als je dan toch door een UTP kabel beperkt wordt dan kun je net zo goed een USB hubje aansluiten voor je .... DVD ?
Mac tobo's en muizen zijn bluetooth he.

Dus het concept is best ok.
plus; een MBA is geen thuis apparaat, alleen meenemen. Thuis gebruik je je computer, iMac whatever
Op m'n MacBook Pro gebruik ik 99,9% van de tijd geen van de ingangen USB/Ethernet/Display. De DVD drive heb ik slechts 1 keer gebruikt. Dus het is wel leuk om allemaal te hebben, maar wat moet je er mee? Wil je een desktop replacement dan is het inderdaad niet handig een Air aan te schaffen. Maar zeul je dat ding overal mee naar toe of gebruik je hem met name als portable, dan kan ik me niet voorstellen dat je niet genoeg hebt aan bijvoorbeeld 2 USB poorten.
Bij het rondreizen in de VS viel me op dat een aantal hotels een ethernet aansluiting op de kamer hebben, maar geen wifi (of eventueel alleen in de lobby). Het is een beetje jammer bij zo een lichte machine nog een router/access point mee te moeten zeulen om te kunnen internetten...
"Geen HDMI en Ethernet poorten? Bizar."
Alsof Apple nu alle laptops die ze al hebben laten vallen.

Dit is een productkeuze tussen alle andere Mac's.
D
it is nu de kerst lineup.

"Instap"
MacBookAir 11" $999
MacBook 13" $999

"Mid"
MacBookPro 13" $1199
MacBookAir 13" $1299


" HighEnd"
MacBookPro 15" $1799
MacBookPro 17" $2299

Best netjes.
Ik zie alleen wel de mbp13 uit de lineup vallen. Die heeft toch verdomd weinig meerwaarde meer boven de air 13.
Nou, dat ding is voor minder geld toch een stuk vlotter. Snellere cpu, meer RAM, snellere FSB... een beetje jammer van de resolutie, maar er zit dan weer wel een DVD drive in.

Ben je niet veel on-the-go zou ik alsnog daarvoor gaan.
De Mini DisplayPort stuurt er naast beeld ook multi-kanaal audio uit. Er zijn kabels te koop met aan de ende zijde Mini DisplayPort en aan de andere HDMI. Werkt dus eigelijk het zelfde als een HDMI aansluiting, gewoon 1 kabeltje. Maar daarnaast kan de Mini DisplayPort er ook nog veel hogere resoluties uitsturen dan een HDMI poort (2560x1600 dacht ik).
HDMI kan ook gewoon hoger als 1080p uitsturen: 1440p, 1600p, 2160p is geen probleem sinds hdmi 1.4:

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Maar naar alle waarschijnlijkheid zal de geforce 320m die in deze macbooks zit niet in staat zijn om hoger als 1600p uit te sturen. Maar die 320m blijft een mooie gpu voor een 11.6" laptop.

[Reactie gewijzigd door Trishul op 20 oktober 2010 23:48]

Dat gaat juist tegen de filosofie van een Macbook Air in: Portabiliteit. Bovendien zou ik ook niet weten waar ze dat kwijt zouden moeten..
Helemaal niet. Ik moet er niet aan denken m'n netbook aan een draadje te moeten hangen. WiFi is the way to go.
Apple gebruikt voor z'n ganse MB lijn momenteel Display Port, het zou maar raar zijn als ze heir dan HDMI gaan gebruiken.

Ethernet op een Macbook AIR.. Het is bedoeld voor mensen die hun macbook veel moeten meenemen, dan hebben ze meestal wel een wireless connectie. Als ze al geen Ethernet/3G dongle hebben..
lees: mini-displayport waar je dus gewoon een kabel op kan prikken naar hdmi of vga etc.. voor ethernet mag je aan de Apple USB Ethernet Adapter.
HDMI kan ik nog wel begrijpen maar waarom geen ethernet, het moet perse maar klein he.
dit geeft het wel goed aan: http://www.youtube.com/watch?v=ayKyABcnjLA
Ik kan geen HDMI ook niet begrijpen. Maar daarvoor is het dan ook Apple he? Vooral geen standaarden aanhouden maar extra klooien met dure kabels. Die ook nog eens fragiel blijken te zijn (zie commentaar): http://store.apple.com/us...=MTg5OTI2MzM&s=topSellers
En dan heb je nog niet eens HDMI maar DVI. Kan je er nog wat tussen zetten. Gelukkig zijn er wel 3rd partij kabeltjes voor 1/3 v.d. appelprijs.
HDMI is juist een non-standaard die geld kost om te licensen. Displayport (zoals gebruikt op Macs) heeft geen license-fee.
En tegenwoordig wordt het ook al op de High-end nVidia-kaarten gebruikt. Maar zodra ze wat vaker gaan worden gebruikt op de PCs hoor je deze lui opeens niet meer klagen en wordt het plotseling geaccepteerd

[Reactie gewijzigd door arda4 op 20 oktober 2010 23:25]

De nieuwe (mini) Displayport ondersteunt sinds de laatste revisie MacBook Pro dacht ik ook audio via een HDMI adapter.
En daarnaast is HDMI ook nog eens een brakke connector, zo fragiel als wat.
(mini)Displayport is imo toch iets steviger.

Het feit dat je "HDMI connector-bespaar-kabels" hebt, met als reden dat je daarmee je connector spaart, met het aansluiten op het verloopje i.p.v. op je onboard-connector, zegt mij al genoeg. :) Brak.
Ja inderdaad, om mijzelf die 1€ te besparen neem ik wel genoegen met een DP. :P
Het is niet eens zo gek, aangezien ze heel erg inzetten op "streaming video" straks met AirPlay. Dan heb je dus een AirPlay compatible settopbox en stuur je het gewoon via lokale (draadloze) netwerk over naar je TV.
Ethernet kan je aansluiten via een USB connector van Apple.
Hoewel hilarisch, is het wel een beetje overdreven. Ik heb op mijn laptop eigenlijk zelden meer dan 1 usb apparaat aangesloten (usb stick en/of externe hdd). Een cardreader ingebouwd was natuurlijk leuk geweest bij die 11.6, maar dat overleef je ook wel zonder.

Had niet verwacht dat deze zo 'goedkoop' zou zijn trouwens, bijna dezelfde prijs als een gewone macbook.
Beetje irritant is die ene USB-poort wel hoor, je kunt geen USB-muis gebruiken en tegelijk je telefoon laden, bijvoorbeeld.

Bluetooth muis heb ik geprobeerd, maar geen prettige optie, want dat ding heeft zowel zelf batterijen, die altijd leeg zijn als je ze nodig hebt, als dat je dan telkens Bluetooth aan het uit/aanschakelen bent. Immers, wanneer je onderweg even bezig bent, gebruik je gewoon trackpad, maar staat die Bluetooth anders wel je accu leeg te trekken.

En om dan weer een losse usb-hub mee te nemen is dan weer tegen het principe van zo min mogelijk mee op reis.

Wat dat betreft, goede les die Apple geleerd heeft van eerste Macbook Air.
MIjn apple muis en tobo hebben misschien 1 keer in het halve jaar een nieuwe batterij nodig.
Waarom geen ethernet??? Misschien omdat het een mobiel apparaat is?!?! Die wil je met zo weinig mogelijk draden gebruiken!
Mini Displayport.
Wel HDMI (hoewel via een mini displaypoort naar HDMI adapter), geen ethernet idd, gaat net zoals bij het vorige model via een USB adapter
Ik moet zeggen dat ik de ethernet poort op mijn macbook pro zelden gebruik... meestal wireless

[Reactie gewijzigd door arjenhiemstra op 20 oktober 2010 21:09]

Mini displayport kan via een verloopkabel HDMI geven.

De ethernetpoort vind ik een groter probleem maar je kan een USB ethernetkaart kopen. Of gewoon wifi gebruiken. Beide zijn dus niet onoverkomelijk en de meeste mensen zullen de poorten niet missen. (Ik gebruik ze zelf namelijk bijvoorbeeld nooit)
Mooi spul, erg jammer dat Apple van 999 dollar weer vrolijk 999 euro maakt, ipv 775 euro.
Vreemd genoeg is hij bv. in Japan wel gewoon omgerekend 780 euro 8)7
@matthijst: het grote "prijszeiken" is weer begonnen! :O

In Amerika adverteert men met de ex. BTW prijs. Daar komen nog nationale en (meestal) provinciale belastingen overheen. Dat samen is meestal zo'n 15%.

De prijzen in NL zijn in. BTW prijzen. Daarbij fluctueren de wisselkoersen nogal, en Apple (en andere Amerikaanse bedrijven) dekken zich in tegen die wijzigingen.

Maar als je niet teveel wilt betalen: spring op het vliegtuig en haal er zelf één uit de US of A!
Je doet je naam geen eer aan: in de VS hebben ze voorzover ik weet geen nationale belastingen en met +/- 8% (OK, 8,875)heb je alle tax voor bijvoorbeeld New York te pakken.

Ik loop niet te zeiken, ik constateer dat het apparaat in Europa 230 euro duurder is, maar dat hij in Japan wel gewoon omgerekend wordt naar Yen en daar dus net zo duur is als in de VS.... Het KAN dus wel, de vraag blijft: waarom daar wel en hier niet.

Naar de VS voor een macbook? Neu...
Ga m in Japan wel even bekijken.

[Reactie gewijzigd door matthijst op 20 oktober 2010 22:24]

maar dan heb je wel 2000 toetsen met symbooltjes op je toetsenbord ;)
Of een US key board versie kopen ;)
Daar gebruiken ze ook gewoon quwerty, voor de mensen die het niet wisten.
Je vergeet de BTW/ Salestax die oom Amerikanen moeten betalen maar bij hen wordt het niet meegenomen in de advertentieprijs.
Nee, die vergeet ik niet.
999 / 1,40 * 1,08 = 770

Eerst rekenen, dan pas schreeuwen ;)
Moet je de berekening wel goed doen:

$999 + 19% BTW = $1188. Dat is volgens Google op het moment 851 euro.

Je kunt natuurlijk niet gaan rekenen met de state tax van een willekeurige Amerikaanse staat, want daarvoor kun je hier nooit iets krijgen.
Huh? Wat zwets je nou?
Als je de prijs in de VS wilt weten, dan pik je een random staat, waarmee je met 8% redelijk gemiddeld zit. Een Amerikaan betaalt dus (omgerekend) 770 euro voor zijn Macbook Air. Wij betalen er 999 euro voor.

Met jouw berekening kun je hooguit zeggen dat wij netto:
999 / 119% * 1,40 = $1175 netto betalen voor hetzelfde apparaat dat in de VS netto $999 kost.

[Reactie gewijzigd door matthijst op 20 oktober 2010 22:26]

Hij zwetst niet, jij zegt toch duidelijk "erg jammer dat APPLE " enz.

Apple gaat voor zover ik niet weet over de hoogte van de BTW hier of de sales tax daar dus het enige dat je kan vergelijken als je het hebt over hoe duur Apple het maakt is door te compenseren voor het verschil in belasting.
Dat is nogal onzin. De prijs in de VS is exclusief sales tax. De prijs die apple in Europa zou moeten vragen is dus [prijs VS] / [koers US$]. Daar bovenop gooit de overheid in de VS en Europa nog wat belasting maar daar heeft Apple natuurlijk niets mee te maken. Ook is in Nederland die belasting voor bedrijven gewoon terug te vragen.

Dus een prijs ex btw van 1000/1,40 (+/- 715,-) zou logisch zijn. Daar nog 19% BTW over en de winkelprijs zou 850,- Euro opleveren. Gunnen we Apple wat extra winst om koersverschillen te dekken zou de prijs onder de 900,- inclusief BTW moeten liggen. Apple zit daar echter 11% boven met een prijs van 999,-

Gokken hoeveel sales tax men in de VS betaald is dus totaal overbodig. Je weet de prijs ex belasting in de VS en de koers. Dus weet je ook exact wat de prijs ex belasting in Euro's is. Daar gooi je de lokale belasting overheen en je weet wat de lokale prijs zou moeten zijn.
Dat is inderdaad heel vreemd, aangezien ze in Japan met de Yen betalen. :+

OT:

Die dunne macbook zou wel een mooie vervanger kunnen zijn als opzoek bent naar iets ter grote van een iPad. Een dongel erop en je kan overal internetten + fatsoenlijk documenten etc typen,
Doen zoveel fabrikanten, nooit gemerkt dat heel veel artikelen in (west) Europa duurder is dan elders in de wereld? Is gewoon omdat er hier meer te besteden is...
Dat is bij veel producten zo: BTW/Invoerrechten/EU toeslagen Patenten voor europese markt, goedkeuringen van verschillende waarborg buro's (TuV?) En natuurlijk is de software en support spotaan in het nederlands verschenen
Ja belachelijk, ik zou toch zweren dat de Europese Unie hier in het verleden tegen in actie is gekomen, kan me vooral dit bij Steam wel herinneren. Daar zijn de prijzen nu ook (enigzins eerlijk) bijgesteld.
Waar is dat plaatje van "Not this sh!t again!" als ik't nodig heb? :N

Dit is al twintigduizend keer besproken: USA prijs is zonder belasting, NL prijs is -met- belasting. En ongetwijfeld is de JAP prijs ook weer zonder belasting.

[Reactie gewijzigd door Liegebeest op 21 oktober 2010 09:14]

Leuk, maar daarmee red je het niet. 1000/ 1,19 = 840 Euro * 1,4 is 1176 US$ Exclusief belasting. Ook laten andere bedrijven gewoon zien dat de prijsverschillen tussen de EU en de VS niet zo extreem hoog moeten zijn. Het prijsbeleid van Apple pakt gewoon slecht uit als je in Europa woont. Wie dat niet wil zien moet vooral de Struthio camelus blijven nadoen. Ik koop mijn Apple producten wel ergens anders.
Daar gaan we weer.
Belachelijke prijs voor die specificaties gebundeld met maar 5 uur batterij zie ik niet echt een goede doelgroep voor dit apparaat behalve de mensen die absoluut een apple willen.

Je kan al een ULV 13 inch met 10 uur batterij kopen voor onder de 500 euro en die heeft dan wel ethernet en hdmi enkel geen discrete videokaart, maar gamen is toch niet het doel van zo'n laptop nietwaar.
En als ik een laptop veel dikker zou maken kan ik er ook wel 10 uur uit persen, het is niet voor niets de Air.
Zoek jij maar eens op hoe dik een netbook is.
Onzin. De goedkoopste MBA heeft een aluminium behuizing, C2D, SSD en 9300M. Van een ander merk is dit absoluut niet onder de €500 te krijgen.

Je hebt dan een normale harde schijf, Intel Atom of ULV Celeron (wat ook erg langzaam is), Intel graphics en een goedkope plastic behuizing.

Jouw bewering is aantoonbare onzin.
"je kan al een ULV 13 inch met 10 uur batterij kopen voor onder de 500 euro"

Link in de pricewatch? Volgens mij zijn er genoeg die graag de discussie aangaan, maar dan is het wel fijn om een echte bak te hebben waar je het over kunt hebben. Anders is men alleen maar tegen windmolens aan 't knokken.
Is het niemand opgevallen dat er mindere processoren in zitten (t.o.v. de vorige modellen)?
Nu: Core 2 Duo 1.4 Ghz / 1.6 Ghz 3MB L2 cache
Vorige: Core 2 Duo 1.86 / 2.13 Ghz 6MB L2 cache
Waarom zouden ze dat gedaan hebben? Kosten besparen?
De 13"-versie heeft nog steeds een 1,86 GHz CPU, enkel het goedkoopste model is 1,4 GHz. :)
je hebt gelijk, verkeerd gelezen op apple.com :)
Die 1.86 zat wel in het 13,3 inch model he! En die zit er trouwens nog steeds in (betere versie uiteraard). Omdat de 11,6 inch zijn klein broertje is, heeft ie ook een wat "kleinere" en zuinigere CPU.
Door plaatsgebrek en gebrek aan koeling. De kleinste gebruikt een SU9400 of SU9600. Dit zijn de extra zuinige ULV CPUs met lage TDP.
Toch we sneu eigenlijk dat je voor 1000 euro een laptop/netbook koopt weliswaar met Flash geheugen maar slechts een Core2Duo en 2GB geheugen ok het is een degelijke Mac maar toch.

Hallo het is oktober 2010 de tijd waarin de Corei3,i5,i7 en 4GB standaard is in diverse andere laptops van Asus, MSI & co.
Op bovenstaande reacties: prijs is absoluut niet onverwacht, net zoals afwezigheid van HDMI of Ethernet.

Om bv. iets te zeggen, de laptop is niet dik genoeg voor een ethernetpoort.
Ik gebruik vrijwel nooit ethernet, maar een geen cardreader vind ik eerder bizar. Dé reden dat ik hem niet ga kopen, vrij duidelijk.
In de 13 inch versie zit een SD-cardreader. ;)
heb je nog zeeën van ruimte in het apparaat kunnen ontdekken ?
Het is nogal compact.

Word zo makkelijk gedacht hier, deze manne zijn een jaar bezig om iets in elkaar te zetten wat niet normaal knap in elkaar zit, maar hier is guru MAher die het even komt uitleggen.
Mijn Asus netbook ook niet, maar die heeft een heel slim uitklap-poortje. Maar das misschien gepatenteerd?
Idd, 3com had vroeger ook van die pcmcia ethernetkaartjes met een uitklap poortje, volgens mij zou dat best passen. Voelde altijd wel erg fragiel aan.
Voelde altijd wel erg fragiel aan.
En dat is waarschijnlijk de reden waarom Apple zoiets niet doet. ;)
Zo.. "het 11,6"-model begint bij 999 dollar".. nou daar gaat mijn mooie plan om m'n netbook te vervangen.. Ik vraag me af wat op welke markt ze hier mikken.. want voor de netbooks is ie echt te duur en voor de laptops is ie weer net te klein/langzaam.. Alhoewel dat natuurlijk mijn mening is..
En toch presteert Apple het toch weer om met elk "nieuw" product gigantisch te veel te verkopen. Het geeft mensen toch een beetje een gevoel van, "ik heb iets speciaals".

Voor de rest een mooie product, jammer dat er geen ethernet poort in zit. Maar eerlijk gezegd gebruik ik nooit ethernet als ik er zo even over na denk.
En dat is nou net waarom velen Apple verafschuwen. Bij een Apple product hoort het gevoel dat jij een beter en mooier product dan een ander hebt, en dat is het toppunt van arrogantie.
Absoluut niet!

Ik gun iedereen ook een Mac, het is zoveel fijner dan windows. Ook de meegeleverde iLife suite is een van de beste op de markt. En dat krijg je er allemaal gratis bij! Koop eens een fatsoenlijk video bewerkingsprogramma? Kost ook een hoop centen!

[Reactie gewijzigd door Siebelouis op 21 oktober 2010 08:54]

Dat respecteer ik, maar in mijn nabije omgeving heeft helaas niemand deze instelling. Ze komen met dusdanig debiele argumenten op de proppen om alle niet Apple producten lekker de grond in te boren dat ik een soort van Apple haat heb ontwikkeld.

Hun producten zijn mooi, maar ik zou er zelf helemaal niet snel één kopen.
Je kunt de makers van een product toch niet verantwoordelijk houden voor het gedrag en de instelling van een groep gebruikers??

Misschien kom je te veel in contact met foute figuren. ;)
Wat jij beschrijft is dus puur een vorm van jalouzie.
Jammer, voor jezelf. Het leven is zoveel prettiger als je jezelf de ruimte gunt dat anderen iets kunnen kopen wat jij niet kunt betalen.

Ik vind een dure Audi ook mooi, maar omdat ik hem niet kan betalen hoef ik mensen of dat merk toch niet te haten?
Zou dat al zo zijn dan wordt dat wel afgestraft door de Sony VAIO Z series. (Dat Steve en Co maar eens opschieten met Core i5 processoren en hogere schermresoluties in de kleinere maten MacBook Pro).
;(
Complete onzin, die opmerking geeft juist aan wat mij zo afstoot in de anti-apple groep, juist die groep lijkt in hoge mate gevoelig voor uiterlijkheden en imago en vanuit dat kader lijkt er veel gal te komen richting apple..de arrogantie om maar aan te nemen dat mensen die apple producten kopen dat alleen vanwege het imago of de marketing doen, gewoonweg treurig :S
En reken maar dat deze mannen er ook zo over gedacht hebben.
Apple heeft altijd al gezegd niet in Netbooks te geloven. Dit is dan ook geen Netbook, maar een volwaardige MacBook, met dezelfde mogelijkheden als de grotere broers. Dus met 2-4GB geheugen, een "normale" laptop CPU en GPU (geen Atom o.i.d.), een normaal OS (geen Android of een oude Windows) en nu dus met flash storage.
Flash storage hoort IMO niet bij een normale laptop, maar dat even terzijde.

Een netbook hoeft van mij niet langzaam te zijn. Ik zie een netbook meer als een type laptop door zijn lage gewicht, kleine vormfactor en goede accu. Je kan het ook wel een thin & light of ULV noemen maar dat maakt niet uit.
Spreek je over 2 jaar als elke laptop ssd of een vergelijkbaar systeem als Apple gebruikt.. Flash niet normaal laptops... Was vorig jaar al normaal op de markt..

En netbooks en een goede accu? Ken een aantal mensen met zo'n netbook en die nemen altijd hun adapter mee en sluiten die altijd gelijk aan.. En persoonlijk vind ik ze vaak ook niet bepaald licht of dun. Wat ze in het oppervlak missen, maken ze vaak goed in de hoogte.

Zoals gebruikelijk bij een product die het anders doet dan men gewend is, is er veel ophef en wordt het na een jaar geaccepteerd en door andere bedrijven gekopieerd. En zo hoort het ook blijkbaar ;-)
Als ze al komen in laptops zullen ze in elk geval wel 2 maal zo groot zijn als die van Apple, in dezelfde prijsrange. :)
wiki:
Netbooks are a category of small, lightweight, and inexpensive laptop computers.
http://en.wikipedia.org/wiki/Netbook

Het is dus in ieder geval geen netbook ;)
Persoonlijk vind ik het erg knap dat ze deze relatief hoge specs in zo'n kleine behuizing weten te proppen. Ik denk dat dit voor veel mensen een perfecte laptop is.
@rubenvanvliet:
...want voor de netbooks is ie echt te duur...
Het is geen netbook! Een netbook is een apparaat met maximaal een 10" scherm, rammelende priegeltoetsjes en een trage (Intel Atom) processor, niet geschikt om een volledig OS (Apple OS X of MS Windows) te draaien.

Een MacBook Air is een volwaardige laptop!

Daarbij is de MBA veel dunner dan een netbook...
...en voor de laptops is ie weer net te klein/langzaam...
Hij is inderdaad klein, dat klopt. Het gaat terug naar de tijd dat 12" schermen normaal waren. Maar nu is het scherm wel beter dan toen! En de MBA is qua performance een gewone laptop, echt niet langzaam! Door de SSD zal hij waarschijnlijk jouw laptop in snelheid overtreffen!
Ik ben het met je eens, maar een kleine correctie: flashgeheugen (solid state) =/= SSD. Een compact flash of SD kaart heeft ook geen performance van een SSD toch?
flashgeheugen (solid state) =/= SSD
kleine correctie: SSD = solid state disk = NAND flash
Flash is solid State, en het wordt gebruikt als disk. Dus SSD.

Wat de performance is dat moeten we maar afwachten, maar ik denk niet dat het anders is dan de goedkopere middenmoten sata-based SSDs.
Had het inderdaad verkeerd verwoord: had moeten zijn SD-kaartjes =/= SSD, althans niet op de manier zoals dat zit in normale computers, met de performance van deze :)
Ligt eraan wat je met je laptop doet. Als je niet programmeert en geen films bewerkt kan je hier prima mee uit de voeten, why not. Een netbook is meestal stukken trager.
programmeren is snelheid nou niet echt mega belangrijk (afhankelijk wat je doet), ik bedoel op een 486 hadden we ook software.
Ja en op mijn Commodore C16 ook, dat is wel even wat anders natuurlijk. Het compileren, bouwen, etc. is behoorlijk reken-intensief kan ik je vertellen.
Niet als je voor OS X of iOS ontwikkelt hoor, Objective C compilatie is bizar snel vergeleken bij bijvoorbeeld C++ of Java, en XCode is ook zeer efficiënt. Mijn MacBook van bijna 2 jaar oud compileert projecten van 100k+ regels in seconden, terwijl mijn computer op werk minuten over ongeveer dezelfde hoeveelheid C++ doet met vergelijkbare specs. Als je voor de Apple platforms ontwikkelt is zo'n Air dus meer dan prima, al helemaal met SSD. Extern toetsenbord en scherm is natuurlijk wel aanbevolen ;-)
Helaas duurt het ontwikkelen in Objective-C met Cocoa helaas ook 2x zo lang vergeleken met .NET/WPF, omdat de taal en libraries echt ouderwets zijn. Zet VS2010 met C# naast XCode 3 met Objective C en die is net zo snel. Ik programmeer voor beide platformen, maar C# heeft toch duidelijk de voorkeur.

C++ compilers zijn zo traag door de grote headerfiles die vaak moeten worden meegenomen.
En daarom gebruiken de meeste mensen tegenwoordig SaS. ;)
Wat moet je hier dan wel mee doen dat je niet op een netbook kan?

@kmf hieronder: degene waarop ik reageerderde (vgroenewold) zei juist dat dat niet kon...

[Reactie gewijzigd door gekkejopie2 op 21 oktober 2010 12:37]

Half life 2 draaien 8-)
Tja Apple zal nooit in een echt goedkoop segment gaan zitten. Dat is nog nooit echt zo geweest, niet om te flamen maar als je echt enorm van de prijs bent zit je bij Apple gewoon verkeerd.
Hoezo 'niet om te flamen' dan? Lijkt me gewoon een heel simpele constatering. Audi zit ook niet in hetzelfde segment als Dacia, en daar is ook helemaal niks mis mee.
Macbooks zijn over het algemeen duurder (dan hun Windows tegenhanger), degene die geen genoegen neemt met een normale netbook zou wel de MBA kunnen overwegen. Volgens mij toch wat krachtiger, en er draait gewoon een volwaardig OS op, wat ook nog eens zeer snel opstart, en gewoon goed draait.

En wanneer is een laptop langzaam? Deze speelt prima 1080p af, je kan er alles mee doen wat je op een normale laptop ook kunt. Dus langzaam? Denk het niet...
Deze wil waarschijnlijk concurreren met de Sony Vaio Z, zelfde idee maar zijn ze wel een stuk goedkoper (en minder uitgebreid/luxe)
Of mensen die gewoon geen vaak lelijke dikke laptop willen volgeplakt met merk stickers, voorgeïnstalleerd met windows + tig trial apps ter reclame om de prijs te drukken waardoor je je hem eerst moet herinstalleren zodat die troep i.i.g. de performance niet meer beïnvloed door een bloated registry.

Anyway binnenkort ga ik hem halen, eerst maar is uittesten of de 11" wat is i.p.v de 13" :-).

@The_Double
Een dun mooi design + Mac OS X + een product wat gewoon af is out of the box is mij het extra bedrag wel waard, nu moet ik erbij zeggen dat ik niet zo bijster veel om geld geef :-).

[Reactie gewijzigd door dotnetpower op 20 oktober 2010 21:44]

Lekker belangrijk! Voor de helft van de prijs pulk ik wel eerst even een paar stickers eraf en doe ik in een uurtje even een clean install. Daarnaast heb ik liever een wat dikkere netbook die minder heet wordt dan eentje die daar wel last van heeft (ik zeg niet dat de Apple dit heeft maar in het algemeen) en/of die wat zwaarder is (waait minder snel weg, lol :)).
Een netbook heeft een Atom, dit ding heeft geen Atom.
Het spijt me zeer maar een beetje net boek is qua specs bijna beter dan een instap model MacBook Air.
Dat moet je toch eens uitleggen dan, want volgens mij 9 van de 10 netbooks een slomere CPU en een veel slomere GPU. Een C2D loopt rondjes om iedere Atom, en een 320m om de IGP in de i3/5/7.
Ik zeg ook bijna beter. Daarnaast noem ik een laptop een netbook vanwege de grootte, niet de prestaties. Er zijn genoeg kleine ULV's die sneller zijn dan een Macbook Air.
hoe weet je dat? heb je benchmarks gezien? Dat is appels met peren vergelijken. Mindere specs betekent niet altijd minder snel. Overigens ben ik gaan zoeken en ik kan geen 11" vinden met betere specs.
Er zijn genoeg kleine ULV's die sneller zijn dan een Macbook Air.
Maar dat zijn geen netbooks (met Atom processor enz.), en die zijn minstens net zo duur als de 11-inch MacBook Air (denk bijvoorbeeld aan de kleine en lichte Sony VAIO's met ULV processor - daar betaal je zo € 2000 voor). De vergelijking gaat gewoon niet op.
Collega van me heeft een Vaio X... Mooi ding hoor, maar je betaalt er net zoveel voor als een fully loaded mbp i7.
Helaas gaat dat niet op, netbook is een merknaam van intel (?, iig zoiets).
Geen backlight keyboard, wordt hm niet voor mij.
Verder heel mooi apparaat...
Dat is voor mij ook een reden om dit model links te laten liggen... Sinds m'n eerste powerbook met backlit keyboard wil ik niet anders meer.

Volgend jaar m'n huidige unibody macbook vervangen en dat zal dan waarschijnlijk een 13" macbook pro worden... Dat keyboard is voor mij tegenwoordige een belangrijkere feature dan de cpu...
Wel raar, er komt toch ook licht uit je scherm? Daarnaast, als je blind kan typen zou het helemaal geen probleem moeten zijn. [mening] ik zelf vind het meer mooi dan daadwerkelijk een functie hebben...
Als ik 's avonds in bed lig en nog even iets op m'n laptop doe is die verlichting wel heel handig. scherm staat dan op low light, dan kun je de toetsen niet aflezen.
Blindtypen gaat wel, maar cijfers is al lastiger, en zeker de functietoetsen...
Klein detail, maar jammer dat het niet is geïntegreerd...
Bij het bestellen staat anders "Verlicht toetsenbord"
klopt, maar als je de specificaties vergelijkt zie je wel degelijk verschil bij keyboard: http://store.apple.com/nl...id=tg_tabcontroller&tab=2
Denk dat het een foutje in de shop is, gewoon copy-paste...
Kzou hm bestellen en een verlicht toetsenbord eisen:P
Sexy maar wel weer des apples om voor 64gb flash mooi even 200 ducaten meer te vragen, voor dat geld heb je in je generieke webshop zo 120gb er bij. Knettertjeslimnatuurlijk.
je hebt gezien dat het een kleinere variant is dan standaard 2,5 inch?
Nou en? je neemt gewoon flash chipjes met een grotere capaciteit. Verder is het gewoon de zelfde toshiba SSD controller die ook de andere Apple SSD's hebben. Dat is toch wel weer erg jammer omdat deze kwa perfromance toch echt wel achter loopt op de rest. Ik had hier toch liever een sandforce gezien.
Er zit geen SSD in de Macbook Air, alleen flash geheugen rechtstreeks op het logic board geklonken. Dus er zit ook geen SSD controller in.
Volgens mij heb jij het (nog) niet helemaal begrepen he vent?

Of je de flashchips nou in een doosje stopt of op het mainboard plakt maakt niet uit, Het zal aangestuurd moeten worden als een 'diskdrive' en dus heeft het (mogelijk) exact dezelfde controller onboard als die in de standard SSD.
Beter kijken. Het is namelijk (met goede reden) een los printje. Aangezien de betrouwbaarheid van SSD's net als bij disks over het algemeen lager is dan de rest van het systeem is het erg handig om deze te kunnen vervangen.

Een SSD blijft het natuurlijk, of het ding nu los of vast zit maakt niet uit.
Hoe weet jij dat er een toshibacontrollerop zit en dat hij ueberhaupt sata based is?

Overigens is die toshiba controller wel eentje die hele kleine devices mogelijk maakt, dat is sandforce niet echt.
Dit is bij elke fabrikant zo. Probeer bij Dell, Sony of HP een SSD erbij te configuren, dat kost je zo 400 euro voor een 120GB SSD.
Tja maar die webshop handel is een stukje groter en anders hè, lang verhaal kort: appels<> sinaasappels.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True