Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 157 reacties

Volgens een gerucht komt Apple volgende week met een nieuw model MacBook Air. De nieuwe versie zou kleiner zijn dan de huidige versie, maar onbekend is hoe groot het notebook zou worden. Eerder gingen geruchten over een 11,6"-scherm.

Dat meldt Cnet op basis van een anonieme bron. Wat de afmetingen van het verbeterde model zouden moeten zijn, is niet duidelijk, maar het zou in ieder geval kleiner zijn dan de huidige uitvoering van de MacBook Air. Het gerucht gaat echter al langer dat er een MacBook Air met een 11,6"-scherm aankomt, en dat gerucht zou wel eens kunnen kloppen, denkt de website. Het notebook zou een ouder model uit de Intel Core-processorreeks gebruiken, naast een MCP89-chipset van nVidia.

De nieuwe MacBook Air zou niet alleen kleiner in formaat, maar ook in prijs zijn. Consumenten die nu een MacBook Air willen kopen, betalen 1400 euro voor het goedkoopste model met een 13,3"-scherm, 2GB intern geheugen en een Intel Core 2 Duo-processor op een kloksnelheid van 1,86Ghz.

Website AppleInsider bevestigt dat er een nieuw model aan zit te komen, en dat het om een MacBook Air met een 11,6"-scherm zou gaan. De site meldt bovendien dat het kleinere model blijft bestaan naast de 13,3"-versie. Daarvan zou volgende week eveneens een nieuwe versie worden aangekondigd. Zowel de 11,6"- als de 13,3"-versie zouden een nieuw unibody-ontwerp krijgen, naast een door Apple zelf ontworpen ssd. Een opgedoken prototype van de 13,3"-versie zou een op 1,86Ghz geklokte Core 2 Duo SL9400-cpu bevatten.

Gelekte MacBook Air

Een uitgelekt prototype van de 13,3"-versie van de MacBook Air met linksboven de door Apple ontworpen ssd.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (157)

Het ziet er eerder uit als een geheugenbankje dan een SSD.

Ik blijf de MacBook Air een raar product vinden, ik zie de doelgroep niet maar dat ligt waarschijnlijk aan mij.
Langzaam, duur en maar weinig voordelen (alleen gewicht imho).
Het hoeft niet perse een een SSD met een SATA aansluiting zijn :+ Je hebt ook SSD's met een PCI aansluiting.
in het geval van een ssd met een pci-e aansluiting zit er ook een sata controller op de ssd, dat neemt ruimte in, dat is nou net wat je wilt besparen in dit apparaat want er zit zowieso al een sata controller in de northbridge, ik denk dat het een variant op de sata aansluiting is.

Maargoed het betekend wel dat als de ssd kapot gaat, je er niet zomaar een andere in kan zetten (tenzij je een vermogen uit wilt geven bij apple)
Ik heb genoeg kapotte ssd's langs zien komen de laatste tijd dus ik ben niet erg zeker van dit concept.

[Reactie gewijzigd door HKS-Skyline op 17 oktober 2010 14:29]

Dat is inderdaad een nadeel maar eigenlijk wat dit onvermijdelijk: door je niet meer te laten beperken door de reguliere afmetingen van HDD's is het mogelijk met SSD's veel ruimte te besparen. En dat is wel zo prettig in een computer als de Macbook Air.
Je *kan* een pcie SSD maken door een pcie sata controller en een sata ssd controller en een sloot flash aan elkaar te knopen (of zoals OCZ het doet, nog een pcie->pcix bridhe chip ertussen), maar als er nu iemand is die een chip kan (laten) ontwikkelen met pcie lanes in en flash kanalen uit dan is het apple.

Overigens.. het printje in de (mijn) Kingston SSDNow V 30 GB heeft dezelfde oppervlakte als dat ding in de pic.
de enige chips die apple "ontwerpt" zijn varianten op bestaande chips, zelfs dat doen ze volgens mij niet eens in eigen huis. Bijna alles op dat gebied wordt uitbesteed aan bedrijven als Samsung, IBM, Via enz.
de enige chips die apple "ontwerpt" zijn varianten op bestaande chips, zelfs dat doen ze volgens mij niet eens in eigen huis. Bijna alles op dat gebied wordt uitbesteed aan bedrijven als Samsung, IBM, Via enz.
Apple heeft een lange historie van in-house chip ontwikkeling hoor. Vergis je niet in die tent.
D'r staat niet voor niks "(laten) ontwikkelen".

Overigens hebben ze niet zo lang geleden nog een chip ontwerp bedrijf opgekocht, en voor die tijd hebben ze al zelf de A4 ontworpen -- weliswaar door het integreren van een library standaardcomponenten, maar Qualcomm doet zelf niets meer bij het in elkaar prikken van een Snapdragon, alleen ontwikkelen ze ook in-house een aantal van de modules die er dan in gaan. Samsung produceert wel de A4, maar heeft ze niet ontworpen.

Een simpel CPUtje samenvoegen met een of meer pcie lanes aan de ene kant en een flash controller building block aan de andere kant is volledig binnen de capaciteiten van Apple.
sony doet het ook, in de Z kan je 4x een pci-e 64GB ssd zetten.

volgens mij ter Groote van een 1.8" schijf
Een C2D is niet bepaald langzaam voor normaal computergebruik.

Behalve dat het de afmetingen van een geheugenreepje heeft, is daarmee alles gezegd.

Wat verder opvalt op de foto is de ventilator. Dit wijst op er op dat de aluminium unibody niet in staat is om passief voor de warmteafgifte te zorgen zoals wel het geval is bij de MBP.

Ook de 4 aparte batterijen zijn opvallend.

edit: weer iets bijgeleerd...

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 17 oktober 2010 14:09]

In een mbp zitten gewoon 2 fans, die ook altijd draaien.
Dat de behuizing ook nog als koelblok gebruikt wordt klopt dan weer wel.
De i5/7 MBPs hebben er volgens mij zelfs 3 -- of was dat alleen de 17?
Euhm.. mijn macbookpro heeft anders zelfs twee ventilatoren hoor. Een alu body wil niet zeggen dat alles passief gekoeld wordt.
Die nieuwe MBPs worden wel bloedheet anders...
Oude ook wel hoor. Mijn 2008 MBP (eerste generatie unibody) wordt zo'n 80-90 graden op full load. Voorheen werd mijn MBP ook idle erg warm, kwestie van open schroeven en het stof uit de fan en heatsinks halen. Sindsdien werkt het idle allemaal weer lekker koel.
80-90 graden
Fahrenheid, mag ik hopen? Want iets van 80-90 graden Celsius oppakken levert binnen seconden brandblaren op.
Celsius. Dat gaat over de cpu en gpu, en zo heet worden ze wel. Je wilt ze dan idd niet meer op schoot houden (dat beperkt ook de airflow door de spleet achter het scharnier nogal), en je gaat niet bepaald een tijdje met je vingers op het aluminium zitten. De behuizing is natuurlijk al een stukje koeler, en de toetsen al helemaal. Maar warm worden ze op zich wel, en dat kan je ook voelen.

[Reactie gewijzigd door Jesse op 17 oktober 2010 14:43]

Ik heb een Dell Vostro gehad, met de beruchte GeForce 8600GS gpu, en die kreeg ik naar 107 graden gestookt.. Daarna begon 'ie uit te vallen :o
Nou, ik krijg mijn MBP 13", laatste model, toch echt niet warm, en de fan gaat niet vaak boven de 2000 rpm? Zelfs wanneer ik mijn MBP op mijn bed het staan valt het allemaal nog mee. Ik vraag me dus af waar je je wijsheid vandaan haalt, heb je een bron oid?
Er is nogal verschil in MBP's.

De 13" modellen zijn stuk minder zwaar uitgerust kwa cpu en GPU. De 15" modellen krijg je met redelijk wat gemak flink heet ;)
Hmm okee.. Dan zal het daar aan liggen :+ Hoewel mijn Sony Vaio met i5 ook nooit heet werd, geloof ik.. Zelfs niet als de Ati 5650 aan het werk was (als ik er over nadenk heb ik maar een trage laptop terug :9 :9 Maar toch geen spijt O+ )
haha idd, mijn 15" is geen schoothondje ;-)
Een MacBook Air is voor sommige mensen gewoon een leuk ding om te hebben denk ik. Het geeft sommige mensen het gevoel van "Hé ik heb iets speciaals". Want eerlijk is eerlijk, je komt ze niet heel vaak tegen?!

En het zal vast wel handig zijn om mee te nemen naar vergaderingen en dat soort dingen.
Ik zie ze met name bij marketing afdelingen en dat type werk, lekker creabea doen en zo. ;) Je hebt natuurlijk ook de verdwaalde account manager of andere metro seksueel die met zo'n ding op de gekruiste beentjes zit maar die zie je inderdaad niet zo veel.

Het probleem met het ding is dat voor de serieuze gebruiker het apparaat gewoon net even te klein is en voor even snel iets op zoeken kun je inderdaad ook een netbookje kopen voor minder dan de helft van het geld. Dus de meeste mensen kiezen dan toch ook daar voor. De andere kant is dan weer dat als Apple met een nieuwe versie komt die naast de bestaande versie op de markt wordt gezet (de bestaande krijgt een upgrade) dan is er schijnbaar genoeg vraag naar. Immers Apple is nooit met een tweede Apple TV gekomen en dat is echt niet omdat het ding zo goed verkocht dat het niet nodig was. Ik denk dat Apple met de Air maar al te goed weet dat het een niche product is en dat de verkoop aantallen nooit in de buurt zullen komen van de iPhone of iPod gewoon omdat het apparaat te duur is voor de meeste mensen om de aanschaf te kunnen verantwoorden. En zo als Apple steeds maar weer zegt dat geeft helemaal niet als iets net even te duur is om te betalen dan zullen veel mensen juist om die reden het ding toch willen kopen gewoon omdat mensen nu eenmaal zo in elkaar zitten en door de marketing afdelingen over de gehele wereld aangemoedigd worden zo te denken.

Voor een vergadering zie ik steeds vaker iPads op duiken gewoon omdat ze niet alleen mooi zijn maar ook verdraaid handig zijn, zeker als je een presentatie moet doen.
Zelf heb ik een 13,3" MBP en had toch liever voor de Air gegaan. Slecht 2 dingen die mij weerhielden om deze te kopen: maximaal 2Gig geheugen en een te kleine disk.

Als dat opgelost is, dan zal ik er zeker 1 kopen.

Portabiliteit is echt veel waard (voor mij incl. OSX), koppel dat aan het design (subjectief) en de duurzaamheid en restwaarde.

Ik blijf het vreemd vinden dat een hoop mensen meteen een sticker plakken op anderen die meer geld kunnen en willen uitgeven aan _net_ even andere zaken dan jan-gemiddeld.... Het kan altijd goedkoper, maar we lopen ook niet allemaal in een spijkerbroek van de hema en shirts van de Zeeman ;)
Iemand die een MBP 15" uit zijn Kia Picanto haalt heeft gewoon andere prioriteiten dan iemand die een Acer 15" uit een BMW 3-serie haalt..

Moet je trouwens eens nagaan hoeveel AppleTax je kan betalen van het prijsverschil tussen die twee autos (die alletwee gewoon de maximumsnelheid kunnen overigens..)

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 18 oktober 2010 08:27]

Immers Apple is nooit met een tweede Apple TV gekomen en dat is echt niet omdat het ding zo goed verkocht dat het niet nodig was.
...Apple heeft net een maand ofzo geleden juist de tweede versie van Apple TV (voor $99) aangekondigd...

nieuws: Apple komt met nieuwe versie Apple TV

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 17 oktober 2010 17:09]

En raar genoeg: anders dan de eerste verkopen de nieuwe als warme broodjes. Ondanks de nogal negatieve ontvangst op t.net/engadget/etc.
Mensen die het ding constant meeslepen lijkt mij een geschikte doelgroep.
Precies, dit is voor mij al 2 jaar de reden dat ik een Air heb en het ding is hard aan een upgrade toe. Voorheen had ik een vorige generatie MBP welke simpelweg niet handig is om mee te slepen. De Air is ideaal voor iedereen die veel reist en zijn laptop primair nodig heeft voor vpn/mail/web/pdf/powerpoint.
Een iPad is lichter en perfect geschikt voor de dingen die je aanhaalt. En nog eens beduidend goedkoper.
Hmm, nou een echt toetsenbord is toch wel verdomd handig. iPad on-screen keyboard werkt maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Typ dit overigens met drie vingers op m'n iPad nu ik op de wc zit haha. Dus geheel los van multitasking tijdens menselijke behoeftes raadt ik voor productiviteit wel een fysiek keyboard aan.
Dank je voor de tip, ik zal in vervolg niet zo maar meer met iemand anders iPad spelen ivm. hygiëne.
Ach als je je dan maar realiseert dat het gemiddelde toetsenbord meer bacteriën bevat dan de gemiddelde wc-bril. Mobieltjes bevatten er doorgaans ook zeer veel, waar wel
Opgemerkt noet worden dat een touchscreen beter te reinigen is dan een conventioneel toetsenbord, wat natuurlijk ook voor de ipad opgaat ;)
Ik heb vorig jaar een bacterie cultuur genomen van een Blackberry 8800 en een iPhone, bleek dat de iPhone meer bacteriën bevatte.. Uiteraard is dit maar 1 test al zal je hoogstwaarschijnlijk gelijk hebben van dat poetsen enz, toch vond ik het een rare uitkomst :)
Dat zegt waarschijnlijk meer over de eigenaar (of z'n vrienden) dan over de telefoon.
En genoeg geld hebben, mensen in de eerste klas in de trein. Daar zie je ze af en toe.
Ik reis altijd eerste klas, zit zelf met m'n MBP 15 inch prima.
Het nut snap ik er ook niet van..
Mijn vrouw is bevoorbeed een doelgroep.

Die neemt um mee van de huiskamer (op de bank), naar de keuken, naar haar buro en weer naar buiten. Dus makkelijker meenemen dan een macBook of andere 'zware' laptop.

En ja, hij is wat duurder, maar ze heeft wel plezier van het lichte gewicht,
Kom op zeg, dan voldoet een 1,5 kilo Acer van 600 euro ook wel. En ja die heeft dan ook de mogelijkheid in Windows 7 dynamisch van grafische kaart te wisselen heeft een lichtmetalen behuizing en een 160GB SSD. Maakt vrijwel nooit geluid etc.

Maar goed, ik hoop voor jou dat ze het met een van haar eigen ribben heeft betaald :+
tja je hebt mensen die goed op een ikea bank kunnen zitten, en je hebt mensen die liever een bank van 5k kopen. Niet iedereen leeft van een studenten loon he ;)
Een laptop met vergelijkbare speccs en beter betrouwbaarheid kan je makkelijk kopen voor dergelijke bedragen.

nieuws: 'HP-laptops gaan vaker stuk dan die van Asus en Toshiba'

pricewatch: Toshiba Satellite R630-13P
zonder ssd:

pricewatch: Toshiba Satellite Pro L630-11L

Ok iets zwaarder, maar de eerste is net zo zwaar, en de tweede is een half pak suiker.

Daarnaast als je bv de HD wisselt voor een SSD zelf is de keuze nog veel groter. En wordt de prijs lager.

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 17 oktober 2010 15:46]

Een laptop met vergelijkbare speccs en beter betrouwbaarheid kan je makkelijk kopen voor dergelijke bedragen.
Behalve als je kan aan kunt geven waarom een MacBook Air minder betrouwbaar is noemen we dat een troll.
Het is al tientallen keren aangetoond dat Apple helemaal niet de meest kwaliteitsvolle producten verkoopt. Als je het zelf nog niet geloofd heb je nog steeds Google om het nog eens zelf te vinden.
Het is al tientallen keren aangetoond dat Apple helemaal niet de meest kwaliteitsvolle producten verkoopt. Als je het zelf nog niet geloofd heb je nog steeds Google om het nog eens zelf te vinden.
Leuk Rizon, maar mijn persoonlijke ervaring is anders. Ik wil nooit meer terug naar Windows. De hardware van een Mac is voor mij prima (ik game niet), en het OS is waar ik primair voor ga. De stabiliteit van Mac OS X op Apple hardware is naar mijn beleving ongeevenaard.
Als Apple hardware de respectabele leeftijd van 5 jaar niet haalt, dan is dat groot nieuws. Als een Asus laptop de 5 jaar niet haalt (mijn Asus laptop was na een jaar al kapot overigens), dan is dat geen nieuws.

Nieuws kun je vinden op internet, en dus met Google, geen nieuws is niet te vinden.
Je snapt er ook gewoon geen drol van he :) Als het bij dit apparaat ergen NIET om gaat zijn het wel de specificaties qua Ghz/RAM/SSD/LCD enz. Dat is leuk voor mensen die denken dat een laptop bedoeld is om op te gamen, maar in dit geval gaat het daar dus gewoon NIET over.

Je zit niet bij de doelgroep, dat is duidelijk, de doelgroep zal dan ook niet zo groot zijn, maar er is een markt voor, dat is ook een van de redenen dat het ding bestaat. (En het is natuurlijk een showcase: kijk, een dunne laptop!)

De wereld zit vol met rare dingen waar van je denkt: dat kan toch anders/beter e.d.? Maar zo werkt het simpelweg niet. Niet met de markt, niet met mensen en niet met producten.
Elk programma draait beter met betere specs. Enkel mensen die Apple kopen denken dat een programma beter draait als er maar een appeltje opstaat en ze te veel hebben moeten betalen.

Makes them feel special.
Haha en jij bent een lekker kuddedier ? Wat is dit voor onzin reactie.
Ik gebruik zelf alleen nog maar OSX (een game op windhoos daar gelaten). Ga eens aan OSX voelen om te weten waarom mensen er voor kiezen en ga hier niet dingen roepen waar je niks van weet ;). W7 is een prachtig systeem, en OSX net zo. Het is maar net wat je beter past ;) Ik vind OSX veel fijner werken en jij W7 :) iedereen tevreden toch ? Blijkbaar zit het je erg dwars dat er mensen zijn die meer geld uitgeven aan een laptop dan jij ...
Jij hebt duidelijk nog nooit gewerkt met een Macbook. Het zijn kleine dingen, niet alleen "specs" als een videokaart of CPU. De kwaliteit van de behuizing, het onovertroffen trackpad, de aansluiting van de stroom (om er een paar te noemen) - het zijn dingen waar je geen besef van hebt totdat je het een paar maanden gebruikt hebt. En die dingen vind je gewoon niet op een laptop van 600 euro.

[Reactie gewijzigd door sumac op 18 oktober 2010 09:34]

Je post één laptop die 1,5 maal zo zwaar is (2,1 ipv 1,4kg) en dus onvergelijkbaar (de essentie van de air is ten slotte het lage gewicht), en één die ongeveer even duur is (1250 euro...).

En hoe kom je erbij dat de MBA onbetrouwbaar is? Het is wel zo dat rev. A een paar flinke problemen had, maar onbetrouwbaar was hij niet.

Overigens heb ik bij mijn MBA ook zelf de HD voor een aftermarket SSD gewisseld. Kan net zo makkelijk met een Mac als met een Toshiba =)
En hoe wilde Kevinp daar ook alweer legaal OS X op draaien?
Schrap dat legaal en het kan (Als je hardware compatible is). En waarom zou je überhaupt Mac OSX willen draaien als er ook Windows 7 is (of Linux, maargoed dat kent vrijwel niemand, behalve IT'ers en hobbyisten). Met Windows kan je net zoveel creatieve dingen doen en het werkt net zo stabiel.

Ik heb Windows 7 en Mac OSX beide gebruikt voor meer dan 1 jaar (en ik gebruik ze nog steeds, Win7 meer dan Mac OSX)

Ik irriteer me echt werkelijk aan mensen die een Apple willen omdat er een appeltje op staat, alleen om iets speciaals te hebben (iets wat "populair" is)

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 17 oktober 2010 22:00]

En waarom zou je überhaupt Mac OSX willen draaien als er ook Windows 7 is
Leuk, maar dat is persoonlijk.

Ik ken iedere Windows die ooit verschenen is, inclusief 7, en ik vind het een ramp om mee te werken. Ik gebruik duizend keer liever Mac OS X.

Maar zoals ik al zei: dat is persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 18 oktober 2010 07:57]

ga even ergens anders lopen trollen
Helaas kun je daar niet legaal MacOS op draaien, wat voor de meeste gebruikers nog steeds de doorslaggevende factor is om een Apple laptop aan te schaffen. Een paar meelopers daargelaten.
Het design van die laptops, en hun bouwkwaliteit, is dan ook absoluut niet te vergelijken.
Dan vergeet je erbij te zetten: vanaf een ikea bank ;) :P

Het zijn trouwens vooral studenten die met macbooks rondlopen, een beetje bijbaantje is al genoeg, of cadeaugeld voor diploma, of een deeltje van je spaargeld.
Maar zoals Mr_Atheist al zegt, ik hou ook het geld liever in me zak, had (en kan) makkelijk een macbook kopen maar mijn 500 euro HP is prima voor school en ik hoef hem niet te behandelen als een swarofski beeldje, tevens kan ik er ook nog prima een spelletje op spelen.

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 17 oktober 2010 18:55]

die ikea banken zitten ook wel goed hoor O-)
Ikea banken zitten prima! Windows 7 is een prima OS! En Dell kan laptops maken.

Maar na 2 jaar begint die Ikea bank wat door te zitten, en je Windows 7 installatie moet eigenlijk opnieuw gebeuren, want het systeem is wat vervuild (nee, niet door virussen, Windows 7 is goed en stabiel, maar gewoon door installeren & de-installeren), en je Dell laptop kraakt bij het openen en sluiten, het stekkertje van de voeding valt er snel uit en de accu heeft ook zijn beste tijd gehad.

Dan heb je aan een MacBook (gewoon, Pro of Air) gewoon een goede en probleemloze laptop!
Een 160GB SSD in een acer laptoppie van 600 euro? Geloof jij in sprookjes of bedoel je misschien toch een HDD? Als het dat laatste is, daarmee zal de laptop gelijk VEEL trager zijn in reguiler gebruik, het effect van een SSD op een laptop is echt immens.
Daarnaast is het toch wel bekend ondertussen dat je voor apple altijd meer betaalt. Ik heb het geld er ook niet voor over maar om nou iedere keer er over te blijven zeuren...
Daarnaast is het toch wel bekend ondertussen dat je voor apple altijd meer betaalt. Ik heb het geld er ook niet voor over maar om nou iedere keer er over te blijven zeuren...
Precies, daarnaast zijn het vaak ook nog is mensen die wel dure merk kleding kopen terwijl ze ook gewoon namaak / merkloos van dezelfde kwaliteit voor een fractie van de prijs kunnen kopen :-), de discussie van te duur is dus gewoon zinloos.

Ik wacht al een ruime tijd op de nieuwe Air en ga hem ook zeker kopen, als voornaamste reden dat het geen lompe en lelijke laptop is (en nee een iPad of Netbook is ook niks voor mij), dan boeit het me verder niet dat ik er het dubbele voor betaal dan een andere laptop. Ben er alleen nog niet uit of ik de kleinere wil dan de huidige 13,3" versie, eerst dus maar is langs de store rond 20 oktober :-).
Precies, daarnaast zijn het vaak ook nog is mensen die wel dure merk kleding kopen terwijl ze ook gewoon namaak / merkloos van dezelfde kwaliteit voor een fractie van de prijs kunnen kopen :-), de discussie van te duur is dus gewoon zinloos.
Zinloos niet direct. Maar het is vooral persoonlijk.

Ik koop liever / loop in Fjall Raven, wat ook behoorlijk dure kleding is, maar dat doe ik ook met in het achterhoofd dat het de beste kwaliteit is. (heel wat beter dan bijvoorbeeld van die 'in' merken, die loop ik heel snel aan gort).

En die kwaliteit keuze is dus ook waarom ik voor Apple ga. :) (en voor A/V spul weer voor een ander merk, wat helaas voor m'n arme bankrekening ook weer prijzig is :) )

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 18 oktober 2010 08:51]

mn vriendin, student, heeft een mba
Heb je er wel eens eentje vastgehad? Die dingen zijn zo dun, plat en licht als een gemiddeld magazine. Uitermate handig dus als je altijd en overal een laptop bij je wil hebben die je gewoon tussen je stapeltje papieren overal mee naartoe neemt.

En 'traag' is natuurlijk ook maar relatief, alleen maar omdat er nu core i5's en i7's beschikbaar zijn wil nog niet zeggen dat een C2D 'traag' is, de C2D is al vanaf het begin een zeer prima CPU geweest en is zelfs nu nog niet veel trager dan bijvoorbeeld een i3.

Elke keer als het hier over tablets gaat begint iedereen gelijk te mekkeren dat je veel beter een netbook kan nemen 'want die kan veel meer', nu heb je met een MB air de perfecte ultraportable laptop met specificaties die 10x beter zijn dan de gemiddelde Atom netbook, en dan is het weer 'te traag' of 'niet nuttig'. Het is misschien fors duurder dan een netbook, maar als je tot de doelgroep van zo'n ultraportable hoort en er ook echt nut van hebt, dan heb je waarschijnlijk werk dat meer dan voldoende betaalt om het er voor over te hebben.
Dik is ook relatief natuurlijk. Je wilt niet dat de mooie glimmende casing beschadigt, dus het is niet handig hem los in je koffer tussen de papieren te doen.

De extra dikte die een beschermhoes met zich meebrengt maakt hem weer zo dik als een laptop waar een paar krasjes niks uitmaakt.
Ik heb er een en het is inderdaad precies wat je zegt: een netbook die WEL groot en snel genoeg is om fijn mee te werken zonder draagbaarheid op te offeren. Kost alleen een bak meer.
In principe is een SSD ook gewoon een geheugenbankje. Het is alleen een ander type geheugen en wordt voor wat anders gebruikt. Maar op zich lijkt het op elkaar.
@Osxy:
Is een MacBook Air langzaam? Het is de ultieme draagbare laptop, lichter dan een netbook, maar, in tegenstelling van NetBooks, wel bruikbaar, er zit een echte Intel Core 2 Duo in, geen Intel Atom zoals in netbooks.

Zelf zou ik voor de 13" MacBook gaan, maar er is zeker een markt voor de MBA!

@rvantwisk: voor jouw vrouw heeft Apple de iPad uitgevonden!

[edit: tikfout]

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 17 oktober 2010 21:05]

De doelgroep is een beetje niche, maar is zo'n beetje de groep mensen die voor de Macbook Air een Powerbook 12" gebruikten.

Voor mijzelf gold:
Ik wilde wel graag volwaardig OS X hebben, maar vooral niet te veel computer meeslepen. Indertijd was Hackintosh nog niet zo'n optie, anders had ik misschien een Netbook van OS X voorzien.

Aan de andere kant, de MBA is een superstrak vormgegeven apparaat (was sowieso indertijd de enige unibody) en het volwaardige scherm (13.3") en bijbehorende toetsenbord zijn echt heerlijk. Ondersteunde volgens mij ook als eerste alle multitouch features (dus ook met 4 vingers enzo), maar dat weet ik niet zeker. En dat werkt echt superlekker.

Over een jaar of wat heb ik mijn MBA weer 3 jaar, en dan mag ik van mezelf wel aan een opvolger gaan denken. Eerlijk gezegd weet ik nog niet zeker of ik dan een nieuwe MBA of juist een iPad zou aanschaffen. Die laatste vervult namelijk tot op zekere hoogte veel van de niche waarvoor ik nu de MBA heb: het lichtere surf- en media-werk.
Ach ja aan de lange lijst hieronder te zien zie ik alweer de meest bekende "niet-voordelen" van een MBA ten opzichte van elke andere laptop inclusief alle vooroordelen over Apple kopers.

Ik heb zelf al paar jaar een MBA, naast mijn Toshiba gaming notebook, HP Elitebook voor mijn werk, mijn high-end Windows 7 PC en TOCH vind ik elke keer weer als ik ergens heen ga het fijn zowel met Mac OS te kunnen werken in combinatie met een dun maar wel stevige laptop. En tuurlijk kan ik alles wat ik met de MBA kan ook met een laptop van 600 euro... maar eerlijk gezegd kan ik het leeuwendeel ervan ook met een P3 met 256 MB geheugen. Daar zie ik bijna niemand meer mee though...

En als je 1400 euro voor een echt goed en mooi notebook te veel vindt blijf dan inderdaad lekker bij je laptopje van 600 euro waar er 13 in een dozijn van verkocht worden. Ik koop gewoon lekker wat ik mooi en fijn vind en de prijs interesseert me gewoon een stuk minder. Een notebook dat zo dun is, wel 4 uur meegaat, groot multitouch mousepad heeft en alle bijkomende apple software voordelen heeft is voor mij het geld meer dan waard. Iets wat ik trouwens niet van mijn "goedkopere" HP laptop kan zeggen waar al voor de 2e keer in een jaar onderdelen van vervangen zijn.
Gewicht, betrouwbaarheid,design. Voldoende snel. Lange batterijduur. Een werkelijk ideaal apparaat voor mensen die dagelijks een notebook moeten meenemen en fysiek niet veel willen of kunnen meenemen.
Raar, want toen de netbooks 2 jaar geleden erg in waren zei apple dat ze daar geen brood in zagen.
http://www.computeridee.nl/nieuws.jsp?id=2492670

"Apple heeft bevestigd dat € 899,- de bodemprijs is voor een Apple-notebook. Hoewel het bedrijf gekeken heeft naar netbooks, acht Apple de prestaties te slecht en zal het zich niet in dit marktsegment mengen. De scheidslijn tussen netbooks en low-end laptops begint sowieso steeds vager te worden, nu netbooks met 12-inch schermen op de markt "

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 17 oktober 2010 13:47]

ze zagen er geen brood in omdat ze niet houden van flinterdunne marges.
Ze houden wel van flinterdunne computers ;)

Maar goed, in het mark segment waar Apple opereerd moet je wel meer winst maken om er voor te zorgen dat je kunt groeien en blijvent innovatief kunt zijn. En daar hangt een grote prijskaart aan vast.

Kijk je naar de andere fabrikanten, dan lopen de meeste fabrikanten (Dell) achter de meute aan en komen zelf met niet iets nieuws. Dus wat dat betreft lof voor Apple.
Dell is zelfs nog erger dan de andere fabrikanten.

Ondanks de miljardenwinsten zijn ze niets meer dan een veredelde dozenschuiver gebleven.

Terwijl ze volgens mij kwa omzet en winst 10 jaar geleden volgens mij groter dan Apple waren.

Laat Apple maar lekker marktaandeel pakken van de "grote jongens" als HP en Dell, dat is de enige manier dat ze erachter kunnen komen dat er wat innovatie nodig is.

Terwijl het gebruiken van een unibody ontwerp of het gebruik van een IPS scherm niet zo innovatief is maar de conservatiefe fabrikanten zoals Dell en HP lieten zelfs dat soort dingen liggen om een paar euro extra winst.
Dell en HP hebben al die dingen ook. En ze hebben zelfs betere kwaliteit dan Apple kan leveren voor een lagere prijs.

Mensen die Apple kopen betalen gewoon hun ziel zodat Apple al de marketing kan blijven betalen. Dat geld gaat niet naar topkwaliteit of naar de Chinezen aan de band.
Apple doet overigens relatief weinig aan marketing. En een HP of Dell met de kwaliteit van een Apple product heeft ook de prijs van een vergelijkbaar Apple product.
Relatief weinig aan marketing?

Oh wacht je bent sarcastisch. Is niet altijd makkelijk leesbaar op het internet.
En daar hangt een grote prijskaart aan vast.
Eigenlijk valt dat wel mee, het zou me niet verbazen als de afschrijving op apple hardware gemiddeld lager is dan van een vergelijkbare pc/laptop (dat was iig het geval bij mijn eigen apple hardware > ergo: apple is vaak zelfs goedkoper)
@swartzkip: teveel advocaat gehad? :)

Apple opereert niet in de onderkant van de markt, maar zoals bij elk bedrijf bepalen de kosten, de handel, de kwaliteit, de positionering en de markt de verkoopwaarde.

In een vechtmarkt (telefonie; iPhone) zal de marge kleiner zijn dan in een pro-markt (Mac Pro). In een niche markt (MacBook Air) zal de marge hoger zijn dan aan de onderkant van de markt (die van de netbooks).

Mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zullen niet snel bij Apple uitkomen!
Dit is dan ook geen netbook. Niet op gebied van afmetingen (onder de 10), niet op gebied van prijs (onder de 500 dollar) en dus ook niet op gebied van andere specs.
Klopt. Een netbook heeft doorgaans ook een trage processor (een Intel Atom), die niet fatsoenlijk in staat is een volledig desktop OS te draaien (MS Windows 7, Apple OS X).

De huidige MacBook Air (MBA) heeft een Intel Core 2 Duo, de nieuwe zal dezelfde CPU of een Core i3 krijgen. Hier kun je dus wel fatsoenlijk OS X op draaien.

Ondanks de trage CPU, haalt een netbook nauwelijks 2 a 3 uur op een acculading. Een MBA haalt 5 uur op een acculading.

Dus je hebt gelijk, een MBA is geen netbook!
Mijn netbook haalt anders 7uren op een acculading. Het is onzin dat de batterij van een netbook niet goed is, je moet gewoon de juiste netbook kopen. Ik heb een Asus en die heeft een zeer goede batterij.
Je hebt maar één MacBook Air, en heel veel netbooks. Als ik een MBA met een netbook vergelijk, vergelijk ik 'm met een gemiddelde netbook, vaak een nog geen 300 euro kostend flutdingetje, want de meeste netbooks zijn goedkoper. Dat er incidenteel betere netbooks zijn dan het gemiddelde model weet ik.

Maar netbooks hebben ook niet slechts één gebrek (accuduur), ze hebben er vele. Het voornaamste gebrek is dat het platform niet geschikt is om er een volledig desktop OS (Windows XP, Windows 7) op te draaien, maar dat ze er toch mee geleverd worden!
Je weet er blijkbaar gewoon niks van. Meeste netbooks hun bestaansreden is net de batterijduur van +6uur. En een Atom draait zonder moeite een Windows7 starter of pro.
^ wat hij zegt.
Mensen lijken te vergeten dat zelfs een lullige Atom N450 nog sneller is dan een P4 @ 2.5 GHz of een Athlon XP 1700+, die in hun tijd (2003/2004) XP met 2 vingers in de neus draaiden. En dat hij misschien minder dan half zo snel is als een moderne SU2300 (c2d culv), dat is niet zo gek - hij verbruikt ook minder dan de helft. En kost de helft.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 oktober 2010 00:07]

Volgens mij moet je de cijfers over de duur van je acculading omdraaien. In elk geval zit ik op 2 a 3 uur met mijn MBA, en ik zie netbooks het over het algemeen veel langer uithouden.
Dus als een fabrikant met een Netbook komt met 13 inch scherm met een Atom CPU en wat bescheiden specs om het goedkoop te houden dan noem jij het geen netbook omdat het niet 10 inch en kleiner is?

De definitie van Netbook staat niet 100% vast, iets kan net zo goed een Netbook zijn als het een 12 inch scherm heeft.

Een smartbook is toch ook zo genoemd omdat het tussen een smartphone en notebook inzit (4 tot 10 inch).

Waarom kan je dan een Netbook niet een Netbook noemen als het tussen de 7 en 14 inch zit?
Als je de gemiddelde computeraar vraagt wat een netbook is dan zal deze in 100% van de gevallen geen 12 of 13" scherm noemen.

Het is de consensus dat een netbook: 1. erg licht is, 2. erg klein is, 3. goedkoop is.

Deze Apple zal geen van de 3 zijn. Wellicht punt 1 wel, maar dan alleen gezien zijn formaat, maar niet netto op gewicht.
En net nu de netbook verkopen weer afkalven (door oa de iPad) zou Apple met een netbook komen. Snap t niet zo eigenlijk, ik denk dat het gat tussen een iPad en een Macbook helemaal niet groot genoeg is voor een nieuw model. Maar goed, meer keus is altijd leuk.
Omdat het voor een heel andere doelgroep is?
De Macbook Pro 13 inch is een mooie kleine laptop, maar ook weer niet extreem licht.
De iPad is leuk, maar is geen volwaardige laptop vervanging.
Zo' n Macbook Air is ideaal voor mensen die erg veel onder weg zijn en de laptop gewoon tussen de kleren in de koffer willen gooien, zonder een extra tas mee te nemen.
En voor dit soort ultra-light laptops is een flinke (zakelijke) markt. Een volwaardige laptop, vlot en makkelijk mee te nemen.
En het missen van de CD-Speler? Ik vraag me af hoeveel mensen die gebruiken, vooral zakelijk gezien. erg weinig.
Ik heb een 15" MBP en mijn ODD is al meer dan een jaar kapot, en daar heb ik geen last van.

Ik vond bij de originele introductie de Air echt een nutteloos product voor mezelf, maar nu ben ik juist aan het kijken naar netbooks of tablets om mn laptop een aantal dagen in de week te vervangen en lijkt zo'n 11,6" Air toch wel heel handig. Tenminste een echt volwaardige PC, groter dan de onhandige netbooks met hun kleine toensenborden, en als slagroom op de taart ook nog OSX.

Als de specs beter zijn dan mn huidige MBP, de prijs goed is, en er ook nog iets bijzonders aan is dan denk ik dat ik mezelf deze nog wel zou kunnen laten kopen.
apple zei dat netbooks te traag waren, het toetsenbord te klein de kwaliteit te laag, en nergens écht goed in waren.

dus als apple nou een 11,6 inch notebook maakt die daar niet aan voldoet, wat is het probleem?

een netbook kenmerkt zich door meer dingen dan alleen het formaat. Een apple "netbook" zal echt niet goedkoper zijn dan 900 euro. Ook zal er minimaal een c2d/i3 in zitten en dus niet een atom.

[Reactie gewijzigd door harrald op 17 oktober 2010 14:05]

Er staat een 'oudere' CPU, dus een i3 zal het helaas niet worden. Toch een vreemde keuze... Intel heeft voor elk budget en elke toepassing een geschikte processor, waarom dan iets ouds in een nieuwe laptop stoppen?
Omdat Intel effectief alternatieve chipset makers buiten spel heeft gezet met de nieuwere processors. Dat gebrek aan keuze kan ze nekken.

Ik denk dat apple het meer doet voor de zuinigheid echter.
AMD heeft inmiddels ook alleen nog maar eigen chipsets. Het concept 3rd party chipsets is feitelijk dood.
Voortschrijdend inzicht noemt men dat, niets raars aan...
Niks voortschrijdend inzicht -- ook als de Air goedkoper wordt dan de huidige dan zal hij echt niet onder de 900 euro duiken.
Hoewel het bedrijf gekeken heeft naar netbooks, acht Apple de prestaties te slecht en zal het zich niet in dit marktsegment mengen.
En de technologie heeft de laatste 2 jaar stil gestaan ?
Nou...
De kans is klein dat dit apparaat (op prijs) met netbooks gaat concurreren. (Ik verwacht ook niet dat ie goedkoper zal zijn dan 900 euro.) Daarnaast zullen de specs beter zijn (al eens een netbook gezien met een c2d?) en waarschijnlijk zijn ze daarbij half zo dik als een gemiddelde netbook, met een minstens zo goeie accuduur, (en ze draaien Mac os.)
Het design van MBP is voor velen aantrekkelijk,
Lekker laag gewicht...
Maar waarom geen ULV i3/i5; dat is het minste wat ik voor deze premium prijs verwacht.
Eerlijk gezegd weet ik niet of een ULV i3 wel sneller is dan een normale C2D. Daarbij is is dit allemaal nog maar speculatie en schijnen deze foto's uit April te zij,pn. Preproductie dus, en het hoeft geenszins zo te zijn dat dit ook de specs zijn. Woensdag zullen we weten wat er nu echt gaat komen en wat er in zit.
Eenvoudig. Apple wil een grafische chipset die OpenCL ondersteunt. De IGP's van Intel voldoen hier niet aan en er is in de Air geen plaats voor een discrete oplossing. Bijgevolg kiezen ze voor een oudere processor, zodat er een nVidea IGP ingaat.
Ik vind de huidige MacBook Air mechanisch een beetje slap, vergeleken met de witte MacBook. Goed te merken bij de scharnieren. Misschien te dun voor de grootte? Een kleiner beeldscherm en evt. ietsje dikker zou hem weer steviger maken.
Ik heb een plastic laptop ( msi x340) met equivalente afmetingen, die is behoorlijk stevig. Heb hem al 1 jaar meegedragen in mijn tas met zware boeken, nog even stevig.
Uh, ik sleep mijn macbook air al meer dan een jaar dagelijks mee in mijn tas, maar heb echt geen idee waar jij die mening over de scharnier op baseert? Ik klap m dagelijks vele malen open en dicht, maar heb echt nog nooit het gevoel gehad dat dit een zwak punt is.