Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 139 reacties

Apple wil iPhone OS op meerdere nieuwere apparaten zetten. Dat kan afgeleid worden uit een personeelsadvertentie op de site van de fabrikant. Momenteel draait iPhone OS op drie productseries: iPhone, iPod touch en iPad.

De nieuwe apparaten zullen waarschijnlijk draaien op socs gebaseerd op ARM-architectuur: Apple vraagt iemand met ervaring op het gebied van ARM-socs om iPhone OS naar nieuwe 'platformen' te brengen. Apple laat echter in het midden welke nieuwe apparaten op iPhone OS zouden moeten gaan draaien.

Volgens Computerworld, dat de vacature ontdekte, zou de fabrikant Apple TV kunnen gaan voorzien van iPhone OS. Op die manier zouden iPhone-applicaties ook op televisies moeten draaien. Ook de Macbook Air zou weleens op iPhone OS kunnen gaan draaien, speculeert de technologiesite.

Mockup: Macbook Air met iPhone OS

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (139)

Ik denk eerder aan wasmaschines, koelkasten, microgolfovens, auto's.
Ze gaan globaal met die OS. En dat zal ook lukken omwillen van de super makkelijke GUI, de mooie GUI en de snelheid (die de iphone niet heeft helaas) gekoppelt aan een snelle cpu.
Ik waag het te betwijfelen, ik kan me zo voorstellen dat Apple met een TV komt en of met een afstandsbediening, dat ze een personal navigation device uit brengen en ook zie ik ze nog wel met een Macbook air netbook apparaat uit komen met iPhone OS er op. Al dat soort dingen zie ik nog wel gebeuren.

Maar een wasmachine waarom zouden ze? Wat is het voordeel van een extreem zwaar OS op zo'n ding zetten als alles wat het moet doen is het onthouden van een 20 tal verschillende was programma's die eventueel met behulp van het gewicht in de trommel aangepast worden aan de omstandigheden.
Een koelkast doet niets anders dan koelen, en de temperatuur zo veel mogelijk gelijk houden in de kast zelf totaal geen reden om er een OS op te zetten dat duizenden andere dingen kan doen dat kun je veel goedkoper en veel simpeler doen met een kleine micro controller.
Een magnetron? Al weer totaal geen nut er is te weinig dat een magnetron kan doen om het de moeite waard te maken er zo'n zwaar OS op te zetten.

Apple zal waarschijnlijk wel met meer producten gaan komen maar ik kan me niet voor stellen dat ze in het witgoed willen, het is een lastige branch waar veel concurrenten al een goede naam hebben, ze kunnen weinig echt toevoegen aan de producten (een koelkast is niet echt veel anders nu dan in de jaren '50 bijvoorbeeld) en dus is er heel erg weinig reden voor mensen om flink in de buidel te tasten voor een Apple koelkast of een Apple magnetron etc...
koelkast kan ik me nog wel wat bij voorstellen: bijhouden wat er in gaat, wanneer iets over datum raakt, aan de hand van opgemaakte spullen boodschappenlijstje maken etc etc.

Magnetron: dmv touchscreen aangeven wat er in gaat, hoe je het wil bereiden, recepten etc.

Laat je fantasie eens de vrije loop en en laat je niet beperken door wat je nu ziet maar wat straks wellicht mogelijk is. Maken wat er al is geeft geen vooruitgang, nieuwe toepassingen bedenken wel.
Ik zal nog verder fantaseren.
usecase:
Een kitchentablet welke in verbinding staat met je koelkast/voorraadkast.

Je zoekt op je ipad/iphone/desktop op een maaltijd wat je wilt eten.
Je krijgt een boodschappenlijstje van producten die op zijn zodat je even na je werk kan ophalen.

Je komt thuis met boodschappen, deze zijn gescanned met je iphone of remote door je koelkast/voorraadkast zodat de voorraadstatus weer bijgewerkt is.

Je kitchentablet/ipad geeft aan wat je nodig hebt.
Dus je klikt even "start cooking" als je alles verzameld hebt.
je doet toch even handmatig wat werk (Groente wassen en electronica gaat nou eenmaal niet goed samen.)
Ondertussen warmt je tablet alvast de oven voor en speelt even een toepasselijk muzakje.

Je krijgt stap voor stap instructies.
Je gooit de schotel in de oven.

En je tablet stuurt je pushmessages als je het weer uit de oven halen.
ik kan me zo voorstellen dat Apple met een TV komt
http://www.apple.com/appletv/ bedoel je zeker :)


Overigens zal het voor apple zeker interessant kunnen zijn om eenvoudig randapparaten te kunnen kopelen, via Airport-netwerkjes en met behulp van Bonjour: http://developer.apple.com/opensource/internet/bonjour.html


Apple heeft ook de door hen ontwikkelde mDNSResponder daemon vrijgegeven met een apache licentie en fabrikanten kunnen dat ook al inbouwen in randapparaten...
mogelijk zal apople daarbij echter ook de mogelijkheid via iPhones of AppleTV zulke randapparaten te bedienen willen vereenvoudigen en verder promoten.
Ik denk niet dat ZeroConf het probleem is (en dan bedoel ik niet Windows ZeroConf, maar de algemene ter Zero Configuration). Avahi kan al lang met multicast DNS om gaan, en printers met AppleTalk (geen mDNS) en/of Bonjour zijn er ook al lang.

Waar eerder op gewacht wordt is een praktisch toepassing..
In de auto kan ik het me nog wel voorstelling icm een navigatiesysteem maar denk je niet dat het iphone OS voor de rest van die dingen die je noemt een beetje overkill is?
:) In de auto, dan heb je geen idee hoe enorm veel werk het is een OS te bouwen dat in een auto gebruikt kan worden. Microsoft heeft een aparte afdeling hier voor en de paar linux distro's die gebruikt kunnen worden worden geheel onderhouden door dedicated teams die niets anders doen dan dit OS zo stabiel mogelijk te krijgen.
Welke crash dan ook kon nog wel eens een mensen leven kosten en dus is het heel erg moeilijk om software voor een auto te schrijven. Kijk voor de grap maar eens naar Toyota en hun gaspedaal probleem het was puur een software issue maar had wel een aantal doden tot gevolg. Iets wat de software maker aardig wat geld zal kosten...

Apple heeft totaal niets aan een OS voor in de auto, op zijn meest zullen ze een radio/cd speler/navigatie ding maken als ze ooit al hun OS in een auto gebruikt willen zien worden. Maar ik weet 99,9% zeker dat ze nooit hun OS als het hart van een auto zullen willen zien. Het kost enorm veel geld niemand ziet het OS (de meeste auto's rijden op Linux trouwens) en als iemand het ziet dan betekend het dus dat er een heel erg groot probleem is met de software. Nee een Apple OS auto zullen we echt niet snel zien.
Je hebt software voor de motormanagement, maar je hebt ook software voor het multimedia gedeelte.
En juist in het multimedia-gedeelte kan iets als een ingebouwde iPhone-apparaat heel goed z'n werk doen.

En het gaspedaalprobleem van toyota is een mechanisch iets. Die zijn te lang en blijven haken op de vloermat. Wat jij bedoeld is de ABS-software.
Wow, dan heb ik in de toekomst een reden om bepaalde merken auto niet te kopen. Of moet ik dan met een Laptopje erin gaan zitten om m'n media / nav center van m'n auto te gaan flashen met custom roms?

Persoonlijk zou ik nergens graag iphoneOS ergens op zien staan namelijk... Net als win mobile, bah...
Goh, nooit gedacht dat er wel eens nieuwe technologieen mogelijk zijn? Als je nou een simkaart er in zit, of wifi.
Dat ie dan zelf alles updates via 3G, of als ie in jouw wifinetwerk bevind?
Of als je gaat zitten met je Iphone 5G, dat ie even je itunes library synct? Zodat je je audioboek verder kan luisteren in de auto? En als je uitstapt weer verdergaat op je iPhone?


Daarnaast... Hoe vaak update je trouwens jouw huidige mediacenter/navsysteem?
Net zo vaak als dat ik een nieuwe ipod/phone koop ;)

Mijn iphone is al mijn mediacenter in de auto, kabeltje er aan en de bediening op het stuur bedient de ipod... Thuis is de ipod een remote voor iTunes, alleen jammer dat ik nog geen app gevonden heb om andere software aan te sturen zoals de mediaplayer of als een muis gebruikt kan worden ... (en ja ik heb alleen Windows PC's, maar apple apperatuur is vaak meer compatible dan men denkt (od dan Apple je doet geloven), de wireless keyboard en mighty en magic mouse doen het prima op m'n media center).

Ontopic: Er moet nog aardig wat apps ontwikkeld worden om het iphone OS net zo effectief te kunnen gebrukken (op bijv. een macbook air) als de desktop OSX. Ik denk dat het vooralsnog de flexibiliteit mist. Maar wie weet, Apple is vast creatief genoeg om daar wat op te verzinnen.
airmouse, zie Google en App store. Schijnt redelijk soepel te werken, kun je je OSX volledig mee bedienen (windows ook, claimen ze trouwens)
Logitech Toouchmouse installeren, mits je een iPhone/iPod Touch hebt.
Dat soort dingen heb je echt geen iphone voor nodig, met andere Osen kan exact hetzeflde gedaan worden, enkel zonder het VERPLICHTE Itunes, dat zal nooit in me leven op een PC/Laptop van me komen :) Ik houd niet van verplichtingen, ik ga voor keuze, zelfs als dat minder goed is!
Tuurlijk kan dat ook met andere OSen, alleen heb ik tot nu toe geen goed (as in soepel, snel en gebruiksvriendelijk) automultimedia-interface gezien.

Misschien heb je wat voorbeelden?
Geen idee hoe die dingen heten (BWM maakt zeker wel smooth interfaces) maar ik bedoel als je het gaat MAKEN kan het net zo goed met wimo, android als met iphone...
Persoonlijk zou ik nergens graag iphoneOS ergens op zien staan namelijk... Net als win mobile, bah...
Je mening over Windows Mobile (uitgezonderd versie 7 waar ik nog te weinig van weet) deel ik helemaal, maar hoeveel weet je precies van iPhone OS om er zo'n negatief oordeel over te hebben?

Ik ontwikkel als tijdverdrijf namelijk het een en ander voor iPhone OS, en ik kan alleen maar zeggen dat het heel erg goed in elkaar zit. Het is efficient, de API's zijn modern, erg uitgebreid, goed gedocumenteerd en het OS in zijn geheel is super compleet en perfect toegesneden op de toepassingen waar het voor bedoeld is. Net als OS X is het echt een pareltje van software engineering, ik kan het echt niet anders zeggen.
Dan gaat je auto je precies vertellen waar je wel en niet naar toe mag. Jobs knows best. :+

Waar je gisteren naar toe mocht wil niet zeggen dat vandaag nog steeds mag.

nieuws: 'Apple haalt ruim 5000 seksueel getinte applicaties uit App Store'
Auto's zijn voor Apple niet eens zo'n hele rare markt om zich op te storten, het is immers een plek waar veel muziek geluisterd word en waar al enigszins mee is geëxperimenteerd in combinatie met de iPod. Verder zou het systeem ook prima de achterbank kunnen voorzien van video's.

[Reactie gewijzigd door PrisonerOfPain op 23 februari 2010 11:18]

mee eens,

veel auto's zijn daarom al voorzien van een iPod/iPhone dock.
Het zal mij niets verbazen als Apple met een multi media interface voor auto's komt, of in iedergeval een SDK en licentie schema qwaar je als fabrikant dan gebruik van kunt maken.

Dit heeft om dat moment niets met een appstore te maken, maar alleen met de mogelijkheid voor frabrikaten een embedded systeem te ontwikkelen op basis van iPad OS.

Ries
Het lijkt me dan ook normaal dat dit enkel en alleen betrekking zou hebben tot multimedia systemen in de auto en niet de software van de auto zelf.

Een goed en innoverende ui in de auto zou wel leuk zijn, ingebouwde iPOD enz... waarom niet.
"Een Apple OS" is wat breed gegrepen.. Maar hoe dan ook zal geen van de huidige OSsen van Apple in een auto te vinden zijn. Dat klopt.

Maar als een OS van Apple die op ARM draait (Darwin, OS X zonder GUI) en dan Real-time ondersteuning heeft uit komt, dan zal dat zeker bruikbaar zijn in een auto.

Wat dan wel weer zo is, is dat de markt voor software voor auto's niet een is waar Apple zich direct mee bezig houdt.
Darwin zou inderdaad wel geschikt zijn, maar daar hebben we Apple weer niet voor nodig.
Hoezo heeft de iphone niet de snelheid om deze OS te draaien? De 3GS kan perfect overweg met deze versie. De 2G wat minder, maar dat heeft meer met de hoeveelheid geheugen te maken dan de cpu.

En OS zal heus niet op wasmachines etc. komen.
Een wasmachine heeft ook een OS, en bijna al jouw apparatuur draait op Java geschreven apps/OS.

(autoradio, wasmachine, koffie automaat (modernere))
Ik denk niet dat java er wat mee te maken heeft (behalve misschien een Blu-Ray speler).

Voor de echt simpele apparaten die toch een OS hebben zal je vaker VxWorks tegen komen, en op de 2e plek Linux.
Vergeet QNX niet, ook een oude rot op het RTOS gebeuren...

MAAAAR, ik denk dat de meeste simpele apparaten geen RTOS draaien meer een zelf een simpel inelkaar geschreven C programma. Zodat je niet de licenties aan QNX, VxWorks etc hoef te betalen.

De meer compleze apparaten zullen wel weer QNX, VxWorks en andere gebruiken.

Ries
TRON is ook erg populair, vooral in Japanse apparaten.
Java zit in bijna alle apparaten met een chip. Zelfs in je auto.

Bron: Java.com
EDIT: en daarmee bedoel ik niet alleen het navigatiesysteem.

[Reactie gewijzigd door kmsch op 23 februari 2010 19:37]

Dat slaat nergens op,
veel embedded systemen draaien een RTOS geschreven in C.
De kleinere micro´s zonder RTOS, programma wel in C.

Java zal echt wel gebruikt worden, maar ik ben het weinig tegengekomen.
Bron: Java.com
:X
't is niet omdat het logo van java een koffiemok is dat alles koffie gerelateerd op java draait :+

Ben overigens ook wel benieuwd wat voor apparatuur ze hiermee willen uitrusten.
Ik denk eerder richting TV / GPS of misschien iets thin client-achtigs of een of ander simpel toestel om naar cloud-diensten te connecteren....

time will tell :)
Handy Multi touch op mn wasmachine :), maar inderdaad voor in de auto zou het schitterend zijn, voice recognistion en dan navigatie laden en specs van de auto tonen (snelheid benzine etc).
Ik denk dat je beter kunt gokken op de AppleTV en natuurlijk de iPod Nano...

Wasmachines is echt niet interessant voor Apple....
Dat gaat ze niet lukken, want ten eerste is het geen opensource, ten tweede is het een OS waar relatief weinig developers mee werken en ten derde is Apple te dictatoriaal om goed samen te kunnen werken met andere bedrijven.
dat lijkt me waarschijnlijker dan deze stelling:
Ook de Macbook Air zou weleens op iPhone OS kunnen gaan draaien, speculeert de technologiesite.
ik zie nog niet direct een ARM opduiken in een macbook, terwijl die in huishoudelijke apparaten waarschijnlijk zelfs al in zit
Voor alle toepassingen die multipasser opnoemt is mutlitasking absoluut niet nodig.
Dat mag dan jouw mening zijn, maar voor bijvoorbeeld de auto is multitasking toch echte een vereiste. Enkele activiteiten die bij mij in de auto tegelijkertijd draaien:
- navigatie
- mp3's
- bluetooth carkit
- climate control

Ik wil dat als ik gebeld wordt, dat de mp3's tijdelijk stopgezet worden, de navigatie alleen nog de belangrijkste aanwijzingen geeft, maar ik intussen wel de temperatuur kan aanpassen.
Wat jij doet doe ik al. Alleen dan zonder bluetooth.

Ik heb gewoon een 3,5 mm jack in mijn iphone waarmee ik muziek kan luisteren. Als ik gebeld word kan ik opnemen en via de carkit praten (gaat via hetzelfde 3,5 mm stekkertje).

Navigatiesoftware draait ondertussen op de achtergrond. Op het moment dat ik op hang verdwijnt de bel status en kom ik weer terug in mijn navigatieprogramma. De muziek draait ook gewoon weer door want dit is uiteraard een background service die weer begint zodra je ophangt.

Ik zal het nog sterker vertellen. Ik heb het programma backgrounder op mijn iphone geplaatst maar niet echt een applicatie kunnen vinden die ik echt perse op de achtergrond wil laten draaien. De meeste applicaties waarbij dit handig is kunnen het toch al. Het scheelt mij een hoop frustratie om actieve programma's te sluiten zoals dat in windows mobile wel vaak moest om enigszins een snelle telefoon over te houden.

Die climate control die bedien je toch niet met je iphone :S?
het gaat ook om iPhone OS als systeem voor je auto :)
In dat geval wil ik ook de climate control e.d. bedienen...
Dan open je de CC-app.
Want wat doe je nu eigenlijk nou echt als je op een scherm dingen bediend? Je zit in nav, dan doe je tik, tik, tik, tik, tik tik op de <mode>-tabbie zodat je het CC-schermpje krijgt.

Wat is dan het verschil tussen "home"->"CC"->home->"nav"?

[Reactie gewijzigd door kmf op 23 februari 2010 12:31]

de vraag is natuurlijk of als de CC app die mijn CC aanstuurd niet in de achtergrond mag draaien, hoe werkt mijn CC dan? :)

Als ik instel dat ik het 19 graden wil hebben moet dat uitgelezen kunnen worden uit de applicatie en deze moet dan dus ook de lucht 'sturen' e.d. zodra die app niet meer draait hoe werkt mijn CC dan verder?

Overigens ga ik er vanuit dat als ze uberhaubt dit soort zaken in de auto gaan bouwen of er dan geen aangepaste versie komt van iphoneOS of dat de navigatie/cc etc niet gewoon in 1 applicatie gebouwd zullen worden.

(buiten dat ging mijn reactie meer over het feit dat Tormentor1985 de opmerking maakte dat je de CC niet met je Iphone wil bedienen...)

[Reactie gewijzigd door Yoshi1983 op 23 februari 2010 12:59]

de vraag is natuurlijk of als de CC app die mijn CC aanstuurd niet in de achtergrond mag draaien, hoe werkt mijn CC dan? :)
Datgene wat je op het scherm ziet (en dus in die app), is niets meer dan invoeren van instellingen. Instellingen waar het CC-systeem iets mee kan.

Het zal niet zo zin dat dat schermpje/computer ook daadwerkelijk CC aanstuurt.

Zie het als een afstandsbediening voor je tv. Tis niet zo dat jouw afstandsbediening het signaal decodeerd of zo.
Ik kan me wel voorstellen waarom ik multitasking in een auto nodig heb, bijvoorbeeld op bijenradar kijken(of gebruikt dat flash?) terwijl ik ondertussen navigatiesoftware draai op mijn apperaat dat het Iphone os gebruikt.
Multitasken hoeft toch ook niet persé?

Maar dat even terzijde. Ik zou het erg leuk vinden om bijvoorbeeld een GPS systeem in je te hebben, zouden voor heel veel mensen in de kosten schelen. Ja oke, je hebt waarschijnlijk een radio nodig van 300+ euro. Of dat mijn wasmachine een smsje stuurt dat de was klaar is. Je hier een beetje out of the box gaan denken wat er allemaal mogelijk is. En als je denkt dat dit overdreven is, moet even een kijkje in Japan gaan nemen. Daar is het nog veel gekker.
Lijkt me dat dit alleen op devices zal gaan draaien waar een touchscreen aanwezig is. Denk aan een televisie van Apple met touchscreen :9~
Wat dacht je van een auto-entertainmentsysteem? Jij, als chauffeur een nav. Achteren een verbonden ipadachtig iets om de kinderen stil te houden. Ook toepasbaar vliegtuigen.
Ehm.... afstandsbediening?

Lijkt me niets om met je vette chips/popcornvingers steeds je scherm te moeten besmeuren om te zappen :)
Lijkt me dat dit alleen op devices zal gaan draaien waar een touchscreen aanwezig is. Denk aan een televisie van Apple met touchscreen :9~
Opzich een leuk idee, maar ik zit toch liever op de bank, dan dat ik steeds naar m'n TV moet lopen :)

Ik denk, oordelende op de vacature, dat er echt iets compleet nieuws komt. Wat dat is kunnen we voorlopig alleen maar over speculeren.
Met je iPhone onderweg naar huis je iCoffeemachina alvast een cappuccino laten brouwen terwijl je iOven alvast opwarmt en je in je iFridge checkt of je die ene pizza er nog wel in had liggen.
En als dat er komt zijn er miljarden mensen verbaast dat het nog kan ook... Terwijl ik mensen ken die maar een SMSje naar huis hoeven sturen en hun bad loopt vol op het gewenst aantal graden (dan doel ik op het aantal graden van het water :P)...

Zelfde geld voor andere dingen in huis, remote control van je huis bestaat al jaren! niks nieuws aan.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 februari 2010 10:43]

Voor de iPhone is er een badmaker die een Applicatie daarvoor heeft geschreven.

http://www.telegraph.co.u...ws-you-to-run-a-bath.html

De applicatie is gratis, het systeem kost enkel 4000$
Nou laat nu je bad dan vol lopen en maak er een filmpje van dat je dat met je iphone doet... Je hent natuurlijk al een tempsensor ingebakken en een kraan die reageerd op je iphone (wifi of BT? of bellen? sms?)...

Grapjas, de app is gratis maar daar is het ook mee gezegt, en dat hun hun eigen product natuurlijk met een alternatief van zo veel mogelijk geld gaan vergelijken is logisch, voor 100euro ben je klaar!

Daarbij heb ik het over je complete huiskamer, van bad tot verwarming tot de vaatwasser activeren... ALLES wat elektronisch is of kan!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 februari 2010 12:04]

Zelfde geld voor andere dingen in huis, remote control van je huis bestaat al jaren! niks nieuws aan.
Alleen ontbreekt tot nu toe een goeie manier voor de normale mens (geen nerds) om zoiets op te zetten. Domotica is momenteel nog niet voor de massa, daarvoor is het te duur en te moeilijk. Inmiddels zijn op CES een aantal Domotica controllers aangekondigd zoals deze. Dat doet hoop geven voor die markt en de toekomst er van. (Intel zelf heeft er ook eentje aangekondigd overigens, ook op CES)
klopt. Het kan ook allemaal al lang, dat is het punt ook niet. Apple giet het simpelweg in een voor vele goed te begrijpen/bedienen interface waardoor het ineens interessant wordt voor velen.

Alleen als de koffie uit de iCoffeemachine net zo goed is als het geluid uit een iPod dan drink ik zelfs liever nog bruine meuk uit een Senseo.
Ja zodat je lekker niks leert en alles lekker eenzijdig wordt en we over 10 jaar helemaal niet meer voor onszelf kunnen/mogen (als het aan apple ligt) denken!

Wat is het probleem dat je iets niet direct snapt, dan LEER je het en hoppa je snapt het :D Maar moet zeggen op school was ik altijd tegen leren, nu ik eindelijk van school af ben ben ik leergieriger dan ooit!

En genoeg goede touchscreen-interfaces die hardstikke duidelijk zijn, net zo of duidelijker als apple het zou doen... (knopje voor kamertemp, klik er op en je kan omhoog + of omlaag -... makkelijk he :D)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 februari 2010 12:07]

Daarom is linux ook zo mooi doorgedrongen he? Je weet niet hoe je iets moet doen, dan LEER je toch effe compileren!
Alleen als de koffie uit de iCoffeemachine net zo goed is als het geluid uit een iPod dan drink ik zelfs liever nog bruine meuk uit een Senseo.
Die opmerking snap ik echt niet. Het geluid van een iPod is prima, die van m'n iPhone ook. De standaard koptelefoon die er bij zit is niet alles qua audiokwaliteit, maar daar heb ik sennheisers voor. Nou ben ik geen audiofiel, maar m'n vriendin is dat toevallig wel, en zelfs die heeft niet echt veel te klagen over het geluid dat uit d'r iPhone komt. (wel over de kwaliteit van de speakers in m'n woonkamer)
(wel over de kwaliteit van de speakers in m'n woonkamer)
Wil je er over praten? :+
En alvast je iRecorder je favoriete TV show opneemt zodat als je thuis bent je alleen nog maar je pizza in de oven hoeft te gooien en je kan ernaar kijken :P
Daar hebben we iDroid voor (HA!) die haalt de Pizza uit de iFridge en doet die in de iOven :+

HA!: de iDroid werkt op Android ;)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 23 februari 2010 13:03]

Veel mensen zullen waarschijnlijk negatief reageren omdat het een uitgekleed OS is zonder multitasking.

Maar ik denk dat het wel een goede ontwikkeling is, omdat de apparaten niet hun doel voorbij hoeven te schieten en omdat gebruikersvriendelijkheid nog steeds het belangrijkste is.
Veel mensen reageren negatief omdat ze teveel in hun eigen hokje denken, en niet inzien welke mogelijk nieuwe toepassingen een klein OS juist wel goed zal werken.

Alleen al het feit dat er wordt beweerd dat de iPhone OS geen multitasking aan kan toont al een duidelijk tekort aan inzicht en onderzoeksdrang.
Vele mensen reageren negatief omdat Apple in zen eigen hokje denkt, en niet inziet dat sommige mensen nieuwe toepassingen bedenken die niet verenigbaar zijn met de beperkingen van het OS

Iphone OS kan wel multitasking aan, maar het is niet toegestaan voor Apps. Ook de controle die apple over het toestel heeft is voor velen een doorn in het oog. Zo kan bijv. apple perfect een applicatie terug wissen van je toestel.
Het is juist apple die buiten de bestaande hokjes denkt en een nieuw hokje heeft bijgebouwd met de iPad.

"nieuwe toepassingen" as in "ik wil een camera", "ik wil usb", "ik wil services op de achtergrond draaien" zijn gewoon bestaande toepassingen. Wil je zoiets? Pak je laptop!

De iPad en de andere mogelijke apparaten die de iPhone OS kunnen gebruiken bedienen een andere markt. Namelijk de nieuwe "gemiddelde gebruiker die snel, niet gebonden aan een bureau/tafel, effe iets wilt checken".

Ze geven USB, achtergrondprocessen, etc op, maar krijgen ipv daarvan een apparaat ergens op de koffietabel dat ze direct laat doen wat ze willen doen. Surfen, spelletje spelen, mail checken, recept lezen, tijdschrift bladeren, effe snel paar spelfouten wegwerken van een document..

Willen ze wat serieus wat werk verrichten, gaan ze achter hun desktop.

En wegwissen van een applicatie? Je verward je met amazon kindle. Apple kan applicaties uit te appstore halen. Maar als jij het op je iphone hebt staan, dan wordt deze niet meer weggegooid. Je krijgt geen nieuwe versie, maar hetgeen wat je hebt, behoud je.
Maar door de gebruiker net beperkingen op te leggen, want dat zijn het, geen features maar beperkingen, beperk je ook net de mogelijkheden van het apparaat. Dat gebruikers a en b een hoop zaken niet willen kunnen doen met hun apparaat betekend nog niet dat gebruiker c daar geen nood aan heeft.

En Apple kan wel degelijk apps wissen, zoek maar eens op het net. Tot op heden hebben ze het evenwel nog niet gedaan.
Jij je zin de Iphone KAN MULTITASKEN!!!! Maar Apple wil het niet dus houd 99% van de apps tegen om te multitasken... Ik weet persoonlijk niet wat ik erger vind, het niet kunnen om technische reden of omdat de maker van me telefoon me wil vertellen wat ik wel niet mag/kan op een apparaat!
Apple houdt 3rd party-apps tegen om op de achtergrond te draaien. Willen ze toch dat er notificaties of wat dan ook gebeurt, dan moet dat via Push. Ipv dat een chat-app dus constant xx% resources inneemt, wordt dit vervangen door push die veel minder resources verbruikt, maar toch doet wat ie moet doen.
Jou notificeren van een incoming message.
Met de beperkte geheugen van een iPhone (256MB) is dat een prima oplossing als de actieve app daardoor sneller werkt.

Maar binnen hun eigen app-window kunnen ze andere processen erbij halen. Als een appmaker besluit om een chat-app te maken die zowel een balkje hebt voor chats en een framepje om te browsen, dat kan.
Alleen is zoiets niet gemaakt omdat het op een klein schermoppervlak toch onhandig is.
Er zijn genoeg toepassingen te bedenken voor een klein OS
Maar of Iphone OS de geschikste kandidaat is voor al deze toepassingen betwijfel ik.
het OS kan wel multitasken hoor, Mail, iPod etc draait gewoon op de achtergrond. Alleen Apple laat het niet toe in de Apps, sommige apps die in Cydia zijn te krijgen draaien ook gewoon in de achtergrond

@kmf
-knip-

[Reactie gewijzigd door Crp op 23 februari 2010 10:39]

@kmf
Nogmaals, het is niet het OS wat het niet kan, het is Apple die het niet toelaat. Dit omdat multitasken op de iPhone de batterijduur snel achteruit gaat. Multitasken op het iPhone OS is gewoon mogelijk!
Dat is wat ik zeg.
sorry ik las te snel :$
Maar op een MacBook Air kan toch ook gewoon OS X draaien?
Het iPhone OS is leuk voor... iPhones. Maar toch niet voor complete netbooks ed?
Dit is speculatie van iemand, dus helemaal niets zeker. Maar ben bang dat de stortvloed van reacties daar overheen gaat lezen.

Zelf denk ik dat het misschien wel op de Apple TV zal worden geplaatst, maar dan wel met een compleet aangepaste interface, en zal de mogelijkheid om 'iPhone' applicaties te draaien, hmm weet niet. De meeste applicaties zijn gebasseerd op 'touch' (evt multitouch) hoe wil je dat 'emuleren' met een afstandsbediening?

Oww, ook is het geen OS zonder multitasking, enkel draaien de 'dev-apps' in een sandbox. Als ik een applicatie heb opgestart kan ik nog muziek luisteren e.d, dus in die zin is er zeker wel multitasking mja.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 23 februari 2010 10:26]

Met een iPod-touch (of soortgelijk apparaat) als afstandsbediening natuurlijk.
Op die manier maak je geen gebruik van de touch interface van de TV zelf
Kun je 'm er beter uitlaten
En daarmee is er dan direct geen enkele reden om de iphone os op de tv te hebben,
Dualcor had de cPC (in 2006), HTC had de Shift: twee toestellen die een normale Windows konden draaien, maar ook konden dualbooten in Windows Mobile (met gebruik van zelfde resource voor contact personen, agenda, e.d.). De idee was dat je bootte in Windows voor het serieuze werk, en in Windows Mobile als je meer autonomie wou en enkel maar emails of internet browsing nodig had.

Misschien wil Apple ook zoiets (dualboot tussen OS X en iPhone OS)?
Eerst multitasking en dan spreken we verder Apple! :)
want jij wilt natuurlijk een torrentclient runnen op je tv.

Multitasken kan de iPhone OS al, anders kan je niet muziek luisteren terwijl je spelletje speelt.

http://www.apple.com/iphone/gallery/ads/#first-steps-large
Er zijn voldoende situaties te bedenken waarbij multitasking toch echt noodzakelijk is.
Tuurlijk, en voor die situaties gebruik je de tool om dat uit te voeren.

Als je dingen bedoeld als chats/tweets. De iPhone heeft daar iets leuks voor gevonden. Push.

Jij zit te surfen en je hebt de volledig scherm nodig, omdat je natuurlijk alles wilt lezen met zo min mogelijk scrollen, en je krijgt een bericht (mail,tweet, msn) dan piept er iets en je kan zo even switchen.

Voor andere dingen die je echt alleen op achtergrond wilt draaien omdat het 1)lang duurt, 2) veel kracht nodig heeft. Torrents, downloads, image optimizing, encodes.
Delegeer dat AUB naar je desktop/server.
Dat kan je ook goed vanaf de bank doen, door even met je ipad een VNC-desktop te starten.

Als je alle negativiteit leest, dan lijkt het of mensen denken van "ik koop een iPad, dan moet al mijn desktops, laptops, servers weggooien."
Nee, maar een gemiddelde smartphone kan het wel, en dan moet je gewoon zelf de appmanagement doen, of automatisch voor je laten doen.

Maar het verschil zit erin dat je op een Android phone, een website open kan laten staan, muziek kan spelen, die onderbroken wordt voor youtube als je dat start, terwijl je je notitieblokje nog open hebt staan. En als je dan dat notitieblokje wilt mailen, dan kan dat gewoon, zonder dat dingen afgesloten worden. En ondertussen verteld je navigatie je nog steeds waar heen moet, en als je klaar bent met dat alles kan je gewoon weer terug naar de nav-gui voor de rest van de reis.

Tot dat je geheugen op is, dan gaat het appje dat het langst passief bezig is, of die met het meeste geheugen in gebruik, of de snelst startende, die wel voldoende vrije ruimte oplevert (enz. enz.) dicht, zodat je verder kunt. Maar je kunt tenminste zelf ingrijpen in wat je toestel doet. Ga je een 3d game starten, ok, dan doe je gewoon even facebook sync dicht en sluit je de browser. Maar op een iphone willen ze gewoon dat iedere app altijd alle bronnen maar vrij heeft. Aan de ene kant wel handig, maar niet erg van deze tijd.
Leuk verhaal maar dat alles kan dus ook zonder 'echte' multitasking, jouw grote probleem is blijkbaar 'dat er applicaties opnieuw opgestart moeten worden', maar daar is dus over nagedacht, een fatsoenlijk gemaakte applicatie slaat zijn state op en restored deze in no-time, waardoor je niet eens doorhebt dat er iets afgesloten wordt.
Juist wel van deze tijd. Apparaten worden geacht altijd snel te zijn en de batterij moet niet leeg gaan 'als je maar met 1 app bezig bent'.

De doelgroep voor iPhone OS is dan ook niet de linux guru die graag met 500 processes op zak rondloopt, of voor de windows xp geit die altijd taskmanager wil kunnen open door control-alt-delete in te drukken. Het is eerder de groep mensen die 1 ding tegelijk doen (99% van de windows gebruikers behoort tot die groep), en die mensen weten niet eens wat multitasking is, laat staan wat je er mee kan doen. Bovendien hebben die geen zin in daemons, lauchdeamons, init, services of background apps. Die willen youtube als ze op youtube drukken, die willen mail als ze op mail drukken, en muziek als ze op muziek drukken. Meer hoeft er niet te zijn, en meer willen ze ook niet echt..

Dat jij persoonlijk graag je tijd spendeert aan het handmatig taken uitvoeren die het OS voor je zou moeten doen is jouw keuze, maar dan val je gewoon niet binnen de doelgroep en daarom maakt het niet zo veel uit wat je er van vind.. (Behalve dat besteden de meeste mensen tijd aan een leuk filmpje kijken of mailen, en niet aan het constant bijhouden van je OS)

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 23 februari 2010 12:25]

<sarcasme> tuurlijk, de ipad ondersteund vnc of ssh, net zoals mn ipod touch dat nu doet en wisselen tussen safari en email gaat ook heerlijk soepel, safari hoeft de pagina namelijk helemaal niet opnieuw te laden als je klaar bent met je email lezen </sarcasme>
so confused as what i've been using to login to my server...

Newsflash. Zoek eens in de appstore naar VNC en SSH.

VNC: mocha vnc lite: gratis
Remote Desktop: Remote desktop
SSH: TouchTerm SSH.


Oh, en safari<->mail. Nope. Actieve pagina, waar je mee bezig bent, hoeft niet opnieuw te laden. (Misschien is dat iets wat alleen op de iphone met nieuwste firmware werkt)
Sterker nog, ik open een trage pagina, geen zin om te wachten, ga een mailtje schrijven, komt terug, is pagina binnen.

[Reactie gewijzigd door kmf op 23 februari 2010 11:15]

Oh, en safari<->mail. Nope. Actieve pagina, waar je mee bezig bent, hoeft niet opnieuw te laden.
Dat klopt, applicaties op iPhone OS worden zo geschreven dat wanneer ze het scherm op moeten geven (bijvoorbeeld bij een app switch), ze geacht worden de huidige toestand van hun view op te slaan, zodat deze eventueel weer kan worden gerestored wanneer de applicatie weer actief wordt. Applicaties mogen zelf weten welke data ze expliciet opslaan en welke ze willen reconstrueren wanneer ze weer actief worden, en Safari zal hoogst waarschijnlijk de hele interne toestand van de HTML renderer opslaan. Met alle plaatjes en teksten nog in de cache kost het opnieuw renderen dan verwaarloosbare tijd omdat al het rekenwerk en het netwerkverkeer al gedaan is.

Niet alleen Safari werkt zo maar elke goed geschreven iPhone applicatie, alle data die veel tijd kost om te herberekenen of opnieuw op te halen etc. wordt bij een app switch weggeschreven, waarschijnlijk (maar dat weet ik niet zeker) initieel nog in een RAM cache ook, zo lang er voldoende geheugen beschikbaar is, en dat is doorgaans meer dan op een multitasking systeem waarbij elke applicatie continu compleet in het geheugen blijft staan, zelfs als ie niet actief is.
Jah zo kan je dat bij alles wel redeneren... als mijn internet pagina te sloom laad. Gaat ik toch ff een boodschap doen op het toilet. En als ik terug ben is hij geladen..

Zoiets mag je niet als excuus gebruiken.

Ik snap heus wel waarom Apple niet graag aan de multi-tasking wil. Er is 1 groot reden:
Je iphone/ipad/ipod touch word er traag van.

Iets waar andere producenten zich vaak minder om schamen.
Dit is opzich wel goeie marketing. Een product wat niet traag word. Maar dit gaat tenkoste van de functionaliteit. Ze voegen wel steeds meer functionaliteit toe met nieuwere versies voor hun OS. Maar ze omzeilen het probleem om niet compleet over te gaan op volledige multitasking.

Ik vind het terecht dat bepaalde mensen niet kiezen voor dit OS. Puur omdat het gewoon niet werkt voor een groot aantal mensen.
En kan je nou al b.v. mapjes maken voor je apps? ( zoals Games, Office, etc. )
Ik vind dat os net een bureaublad wat helemaal VOL is gegooid. ( Dus ook lelijk ).
Maar dit is voor mij het grootste minpunt. Het is te beperkt... als dat niet zo is had ik allang een iphone. ( Begin niet over jailbreak ... vind dat het zo moet kunnen want mensen die jailbreaken zijn dus automatische niet tevreden hoe het product afgeleverd wordt )
Stel je zit in de auto en TomTom staat op. Je passagier wil even iets opzoeken met behulp van een andere app. Damn, gaat niet.

Je moet het niet altijd ver gaan zoeken.

En waarom moeilijk doen als makkelijk ook kan?
Er zijn voldoende situaties te bedenken waarbij multitasking toch echt noodzakelijk is.
Apple kan gewoon applicaties schrijven die multitasken op iPhone OS, of 3rd parties expliciet toestaan gebruik te maken van multitasking onder strenge voorwaarden en controle van Apple.

Als ze iPhone OS op een Apple TV of een ander geintegreerd apparaat willen laten draaien dan zal alle systeem software en de onderdelen die baat hebben bij multitasking gewoon door Apple zelf geschreven worden (als onderdeel van de firmware). Dat je er dan ook nog iPhone apps op kan draaien is leuk maar onderling hoeven die niet met elkaar te kunnen multitasken, daar is het Push systeem voor.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 23 februari 2010 11:53]

Het lijkt me raar deze achilleshiel van het Iphone OS weg te moffelen met een torrent client excuus. Het is een ontzettende handicap van het OS.

Het gerucht dat de macbook Air op Iphone OS gaat draaien is wel wat raar. Wie wil er nou 1700 euro(ofzo) betalen voor een ipad met toetsenbord. Dat slaat natuurlijk nergens op.

De Iphone kan alleen multitasken wanneer Apple dat bepaald heeft.

Het lijkt me verdedigen van een standpunt dat kant nog wal raakt. Als een OS kan multitasken dan moeten dat niet processen zijn die standaard op het OS draaien maar ook gebruikersprocessen. En misschien wil ik wel graag Torrents downloaden en ondertussen skypen. Natuurlijk is het dan traag en slecht geluid, maar dat is dan weer mijn afweging.

De iphone OS (de jailbreaked phones) kunnen wel multitasken. Maar goed ook! Dus ze kunnen het wel. Maar het OS laat het niet toe. En dat is nog het scheefste als je het mij vraagt.
google, het grootste bedrijf in de wereld, doet voor miljoenen onderzoek en komt tot de conclusie dat een 'netbook' slechts de browser hoeft te kunnen draaien, zie google os.

Mochten ze gelijk hebben, dan is een iphone OS powered netbook dus perfect mogelijk, markttechnisch.
Alleen wilde Apple nooit en te nimmer de netbook markt op gaan, want dat is niet hun ding :)
Want dat is niet hun ding

Dat vind ik wel een heel kortzichtig, ik denk dat 90% van de mensen dat ook zei toen ze met de Ipod's aankwamen.

Edit: je hebt helemaal gelijk ik las je bericht verkeerd ik dacht dat het jouw mening was ;)

[Reactie gewijzigd door Voxyn op 23 februari 2010 11:37]

Dat vind ik wel een heel kortzichtig, ik denk dat 90% van de mensen dat ook zei toen ze met de Ipod's aankwamen.
Apple heeft alleen nooit beweerd niet zelf met een muziekspeler te komen, terwijl ze expliciet, en meerdere malen hebben ontkend enige intresse te hebben in de netbook markt.

Dat is het verschil. Apple trekt zich nooit iets aan van mensen die roepen: "Da's niet een terrein voor Apple!". Dat hebben ze wel bewezen met eerst de iPod en vervolgens de iPhone.
op de Macbook Air zie ik 't niet zitten, op een laptop wil je doorgaans toch echt gewoon je applicaties instaleren, zoals omnigraffle etc. Het is niet zo geschikt voor dingen als photoshop enzo, maar als lightweight zakelijke laptop is het ding uitstekend.

Als ze nou eens full-blown domotica gingen doen, dan zou 't misschien nog eens intressant kunnen worden. De apple-tv is ook prima te doen denk ik.
Wellicht maken ze een dual boot systeem. Als je de laptop als een tablet vast houd iphone OS en zodra je hem open klapt OSX.

Dat zou echt een heel mooi systeem zijn die ik direct zou aanschaffen.
Het zal me niet verbazen als Apple (in de lijn met "hun" "eigen" chipontwerp in de iPad) X86 al weer snel buiten de deur zet (Apple jumpt door minder legacy hardware vrij eenvoudig), en met op ARM-gebaseerde PC's komt (hoe zal een multi-core 120W TDP ARM CPU schalen?). Uiteraard allemaal met het economisch rendabele beperkende "marketplace" en "lockin" concept wat de iPhone en iPods zo winstgevend maakt.

Wie weet (en het zal me niet verbazen), kondigt Apple over een kleine 2 jaar MacOS XI (of weer met een gewoon nummer, dus "11"), en een serie iMacs, Powermacs en MiniMacs die dat platform draaien. Alles met ARM-CPU en een evolutie van het iPhone OS, hoewel uiteraard wel met multitasking (maar een beperking er op afhankelijk van wat voor klasse apparaat je koopt, mini = 4app, imac = 8, power = 16 per CPU). Uiteraard met een steam-like platform zoals nu al op de iPods is, en niks geen USMD of Optical ondersteuning meer (hoewel de power eventueel nog met een BD-brander geleverd kan worden, voor ontwerp doelen, gelooft Apple in die tijd hevig in on-line distributie).
Gezien de rel toen MS aankondigde dat windows 7 voor netbooks maar een paar applicaties gelijktijdig zou kunnen draaien denk ik niet dat het zo ver komt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True