Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Apple zou in de tweede helft van dit jaar een MacBook Air met 11,6"-scherm en zuinige Core i-cpu gaan uitbrengen, nog dunner en lichter dan het huidige model. Ook zou er een iPod touch met camera en Apples A4-processor op komst zijn.

Dat claimt Mingchi Kuo, analist bij Digitimes Research. De site baseert zich vaak op bronnen bij fabrikanten. In dit geval zou dat Quanta zijn, een notebookfabrikant uit Taiwan die de opdracht voor de productie van de nieuwe Air zou hebben gekregen.

Digitimes heeft het lang niet altijd bij het rechte eind, maar een update van de MacBook Air in het komende halfjaar zou niet vreemd zijn. De laatste update van de MacBook Air dateert van juni 2009 en toen kreeg het model een snellere Core 2 Duo dan zijn voorganger. De overstap naar een 11,6"-scherm zou wel een verrassing zijn. Door een krachtig 11,6"-model uit te brengen zou Apple nog meer de concurrentie aangaan met netbooks en thin & light-notebooks dan het nu al doet met de iPad en de huidige MacBook Air. Wel is het de vraag welke prijs een kleinere Air gaat krijgen. Aangezien de zuinige Core i-chips niet goedkoop zijn, zal deze mogelijk niet veel verschillen van de huidige MacBook Air.

De claim dat een iPod touch met camera zal worden uitgebracht komt ook niet uit de lucht vallen. Dergelijke berichten doen al langer de ronde. Het zou om een 3-megapixelcamera voor zowel foto's als video gaan. Daarnaast zou de nieuwe iPod touch de A4-processor aan boord hebben die ook het hart van de iPad en de iPhone 4 vormt. De mediaspeler zou in augustus of september op de markt komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

ben benieuwd naar de resolutie, die van mijn huidige MacBook Air is erg klein voor een 13" scherm.
1280 x 800 klein voor 13.3"? Sony heeft in de Vaio Z serie 1600 x 900 en zelfs FullHD, dat is pas klein
Ik denk dat hij weinig bedoelt, wat ik dan met hem eens ben.
ja, ik bedoel te laag. Voor een notebook met die prijs had ik een hogere resolutie verwacht (ik heb die van mij via Ebay).
Ik vind een resolutie van hoger dan 1280x800 een beetje overkill voor een 13" scherm. De huidige resolutie vind ik prima, en op een afstand van ong 50 cm zie ik echt geen pixels op het scherm van mn MBA.
Ik snap dat gezeur om Full HD resoluties op een laptop-scherm ook totaal niet, ik denk dat dat pas nodig is voor schermen groter dan 20" ofzo.
Ben het deels met je eens. De eerste iphone schermen waren mooi, maar als je deze vergelijkt met de hogere resolutie schermen in telefoons tegenwoordig, zijn deze schermen toch echt scherper, terwijl de displays even klein zijn gebleven. Een hoge resolutie op een klein scherm vind ik dus geen slecht plan. Daarnaast kan er ook meer op een scherm met een hogere resolutie, wat browsen e.d. makkelijker kan maken.
een netbook heb je dan 2 tot 3 keer zover van je ogen af. Het is dus niet belangrijk hoeveel pixels per inch je hebt maar meer hoeveel pixels je ziet op het boloppervlakte van je zicht.

Daarom is Full HD op een 40" tv goed, maar kunnen mensen erover zeuren als ze dat krijgen op hun 30" monitor.
Ik zou erg graag een Full HD resolutie krijgen op mn 15.4" scherm (of 1680 iig) je hebt dan gewoon meer werkruimte, je kan dan evenveel er op kwijt als een 20" scherm.
hp elitebook 8540w heeft die optie ;) typing on it as we speak...
15"@ fullHD
Ik heb een werk laptop, Dell Latitude E6500, met Full HD op een 15,4" scherm, en ik vind het niet prettig werken met Windows XP. Het is haarscherp, maar net te klein.

En nee, ik heb geen leesbril en ik heb ook geen leesbril nodig.

Op een 20" scherm is Full HD echt perfect.
Mag je die straks ook niet vasthouden anders doet het internet het niet. :+

[ontopic]

Opzich zijn het mooie machines, maar waarom zo'n krom aantal inches? Full size wordt het sowieso niet en de resolutie is ook niet echt om naar huis toe te schrijven.

Vindt het trouwens wel raar dat Apple zijn computers (haast) niet meer uitrust met hun eigen processoren. In het verleden gebeurde dit wel vaker, maar nu... is dat slechts omdat er ook nog een Windows mogelijkheid moet zijn, of gewoon omdat Intel processoren sneller zijn? :?

[Reactie gewijzigd door My_self op 16 juli 2010 09:37]

Intel had een betere mobiele roadmap dan IBM, dat is de reden dat ze over waren gestapt op Intel. Apple maakte 'hiervoor' ook niet hun eigen processoren maar IBM maakte de PowerPC processoren.

Grappig weetje, de Xbox360 draait ook op een PowerPC processor
De PS3 heeft ook een PowerPC CPU aan boord.

En de overstap is idd gemaakt omdat Intel een beter prestatie/verbruik had.
En de Wii ook ;)
De eerste softwareontwikkeling voor de Xbox360 werd op Apple PowerPC G5 hardware gedaan omdat deze erg op de 360 architectuur lijkt.
Vindt het trouwens wel raar dat Apple zijn computers (haast) niet meer uitrust met hun eigen processoren. In het verleden gebeurde dit wel vaker
Doel je op de PowerPC-processoren? Die werden door IBM gemaakt. Apple is sinds 2006 al overgestapt op Intel-processoren.

[Reactie gewijzigd door Icelus op 16 juli 2010 09:48]

(Blijft belachelijk dat er door de verkopers botweg wordt beweerd dat je zonder apple-care plan eigenlijk effectief niet echt garantie hebt).
Wat Apple dealers allemaal beweren staat los van Apple zelf. Heel veel winkels proberen je bij electronica dure verzekeringen en extra garantie aan te smeren, terwijl je als consument wettelijk al bepaalde rechten hebt die die dingen overbodig maken. Dat doen ze bij alle merken die ze verkopen.

Als je iets bij de Apple webshop koopt dan is de omruilgarantie heel coulant. Ook heb ik zelf goeie ervaringen met service in de garantietijd. Ik kreeg zelfs een reparatie vergoed die 1.5 maand buiten de garantie werd uitgevoerd, na een belletje met de service desk. Wat dat betreft is de service van Apple uit helemaal niet slecht.
Als consument heb ik niets met het verschil te maken, wanbeleid van een verkoper slaat rechtstreeks op apple terug. En er zijn talloze verhalen over geweigerd reparaties van net 1 jaar oude apple produkten die niet meer onder de garantie gerepareerd werden, ondanks dat de wet zegt dat dat in dat geval wel zou moeten. En of dat nu ligt aan een dealer of apple zelf, mij boeit dat niet, maar geeft wel een slecht gevoel bij het merk.
De wet zegt dat na 1 jaar de bewijslast bij de gebruiker/consument ligt. Met andere woorden: jij moet aantonen dat het probleem al in fabriek onstaan is, en niet door eigen handelen.
Dat is allemaal prima, maar er zijn zat voorbeelden van problemen met apple produkten waarbij het vrij zeker geen gebruikers schade was, maar toch niet gerepareerd werd.
Een beroemde link is natuurlijk die van kassa:
http://kassa.vara.nl/tv/a...beleid-van-apple/speel/1/
maar ook in de VS zijn er dergelijke verhalen, al geldt daar natuurlijk een geheel ander garantiestelsel. Maar het feit dat je een extra "verzekerings"pakket moet kopen km zo van enig gezeur af te zijn, doet me denken aan die verhalen van pestkoppen die tegen betaling je dag niet verpesten...

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 16 juli 2010 11:11]

Er zijn net goed verhalen waarin Apple producten kostenloos repareert lang nadat de garantie is verstreken, zie mijn eerdere post.
Je hebt wel gelijk, maar het is voor Apple lastig om alle resellers in de gaten te houden op dit gebied.

Voor mezelf weet ik dat ik mijn dure appleproducten het liefst gewoon bij een goede premium reseller haal, heb zelf erg goede ervaring met iCentre A'dam (ook buiten de garantie).

Zowel mijn voeding als mijn batterij zijn na ruim 2jr gratis vervangen.
11,6 volgens mij past daar geen eens een fullsize (zonder numeric-keypad) op. Lijkt me daarom niet echt iets wat ze gaan doen.

Bij de 13,3" van de huidige heb je in ieder geval nog wat 'werkruimte' op je scherm. (De resolutie had wel hoger gemogen imho).

Daarnaast hebben ze meerdere keren aangegeven niet in de 'netbook' markt te willen stappen, en imho is 11,6" te klein om het nog een "volwaardige laptop" te kunnen noemen.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 16 juli 2010 09:33]

Exact wat ik ook dacht, ik vind persoonlijk 13,3" een perfect schermformaat voor een laptop.
11,6 is echt een stap terug! Voor mij iig te klein om echt goed op te kunnen werken.

Maar het is me niet helemaal duidelijk of ze nu alleen nog maar een 11,6" willen uitbrengen of ook nog een 13,3"
De 12inch PowerBook was anders heel populair, heb er nog zo eentje, doet het nog steeds uitstekend.
Vroeger was een bakkeliete telefoon met gekruld snoer en draaitoetsen ook erg populair en zal het ongetwijfeld nog steeds goed doen.
Heb lange tijd een 12" powerbook gehad was een heel goed formaat. Had zelfs niet door dat het zo'n klein scherm was tot ik mijn15" kocht
Een toetsenbord op 90-95% dan. Dat merk je toch bijna niet.
Ik hoop stiekem op een 15" Air. Zou voor mij echt ideal zijn. DVD-ROM gebruik ik toch nauwelijks.
Dat heb ik idd ook, mensen vinden dat een minpunt van de Air, maar in mn MBP raak ik de DVD drive niet aan, imho snap ik alle ophef over het missen van Blu-ray dan ook niet, dat wordt volgens mij veel minder verkocht dan DVD's en wordt door alle kanten ingehaald door on-demand services e.d.

Losse 'schijfjes' zijn zo 2004.
Wel is het de vraag welke prijs een kleinere Air gaat krijgen. Aangezien de zuinige Core i-chips niet goedkoop zijn, zal deze mogelijk niet veel verschillen van de huidige MacBook Air.
Dat is niet zo belangrijk voor Apple, in hun nichemarkt verkopen ze de MBA wel zodat ze er winst mee maken.
Dat klopt zeker. De Macbook Air is eigelijk in de markt gebracht om Apple populair bij zakenlui te maken. Voornamelijk omdat de laptop vrij licht, dun en klein is.
Ook een voordeel waarmee geadverteerd werd was het draaien van Windows op dezelfde computer.

Ik zie ook er veel mensen (zakenlui plat gezegd) die maar al te graag een Macbook Air zouden willen hebben.
Ik blijf het in ieder geval raar vinden dat Apple kan adverteren met het feit dat je Windows zonder problemen kan draaien op een Apple, maar dat als je OSX op een windows machine draait, dat het dan vervolgens inbreuk is op de rechten van Apple ;) (Ook als je netjes de CD van OSX hebt gekocht inderdaad).

Steeds meer zakenlui gebruiken ook een mac, die dingen verschijnen meer dan wekelijks op het bureau bij een meeting kan ik uit persoonlijke ervaring melden. Ook steeds meer ipads overigens om aantekeningen te maken ;)
Die zijn nu vast ook tevreden met een Sony VAIO uit de Z series die 'iets' meer processorkracht levert en bovendien grafisch beter presteert. Moet het nog wat mobieler dan voldoen de X series. Laat Apple daar eens de kunst gaan afkijken.
:+

[Reactie gewijzigd door sjun op 18 juli 2010 13:41]

Door een krachtig 11,6"-model uit te brengen zou Apple nog meer de concurrentie aangaan met netbooks en thin & light-notebooks dan het nu al doet met de iPad en de huidige MacBook Air.
Lijkt me niet echt. Gezien de prijs is dit toch echt een compleet ander product voor een ander publiek en een andere markt.
Thin & light zijn sinds de komst van de energiezuinige Core i-cpu's ook weer wat duurder geworden hoor en Apple zou een prijs tussen die van de Air en iPad kunnen overwegen. Ik denk dat veel mensen die een netbook overwegen wel een paar honderd euro meer neer willen tellen voor een kleine MacBook Air.
Voor mij blijft dan de meest interesante vraag: "Komt er een multi-touch touchscreen in?"
Als dat zo is, word het een plaatje!
Dat lijkt me sterk, dat ze de Air gaan uitrusten met een multi-touch scherm. Moesten ze met zo'n idee spelen, zouden ze gewoon een nieuwe productlijn uitbrengen ofzo, "Macbook Air Touch" ofzo.. Zoals bij de iPod?

Verder lijkt me dat ook niet erg handig, als je op het scherm je movements begint te doen, kantelt die om, aangezien die zo licht is enzo :D

Maarja. Persoonlijk heb'k de Air nooit iets interessant gevonden, die leek mij gewoon zoooo fragiel :S En nu wordt die nog eens wat kleiner? Ik ben zeker benieuwd hoe dat gaat aanslaan!
Hij bedoelt denk ik een Multi Touch Trackpad ;).
http://www.onemorething.n...-mini-schermpje-duikt-op/
3x3 cm voor een trackpad is erg klein. De huidige trackpads zijn een stuk groter, en ook multitouch. Ik denk niet dat dat schermpje een 'trackpad' moet gaan worden, veel te klein om er lekker op te werken.
Nee, ik bedoel touch screen! Ik ga er vanuit dat er een standaard Apple trackpad op komt.
Die werken heerlijk BTW!
Hmm dan zouden ze ook spontaan met een nieuwe OSX versie moeten komen. Éentje die geoptimaliseerd is voor multi-touch. Is daar iets van bekend dan?
Wat voor mij een interessante vraag is. Doet je wifi het nog als je je hand op je toetsenbord legt... en!! Will it blend ;)
oor een krachtig 11,6"-model uit te brengen zou Apple nog meer de concurrentie aangaan met netbooks en thin & light-notebooks dan het nu al doet met de iPad en de huidige MacBook Air.
Dit product kan toch echt niet als een alternatief voor een netbook aanzien worden. Een netbook is populair omdat de prijs zo laag is. Dit toestel zit helemaal aan de andere kant van de prijsschaal.
Je bedoelt aan de andere kant van de prijsschaal waar de iPad gepositioneerd staat. Tuurlijk mikt Apple op het netbook segment. Netbooks worden niet enkel verkocht omdat ze goedkoop zijn. Veel mensen willen ze omdat ze klein en licht zijn.

Ik denk zelfs dat de mensen die netbooks kochten omdat ze zo goedkoop zijn nog steeds aan het bekomen zijn van hun kater nu het besef is gekomen dat een netbook geen goedkope volwaardige notebook is.
Lijkt erop dat Apple bezig is de hele markt af te dekken. Vraag me af wanneer ze eens wat aan hun klantvriendelijkheid gaan doen. (Blijft belachelijk dat er door de verkopers botweg wordt beweerd dat je zonder apple-care plan eigenlijk effectief niet echt garantie hebt).
Lijkt erop dat Apple bezig is de hele markt af te dekken. Vraag me af wanneer ze eens wat aan hun klantvriendelijkheid gaan doen. (Blijft belachelijk dat er door de verkopers botweg wordt beweerd dat je zonder apple-care plan eigenlijk effectief niet echt garantie hebt).
Gewoon doorzeuren, dan kom je er wel hoor. Ik heb een in totaal een 20 minuten moeten zeuren, maar toen kreeg ik gewoon een nieuwe accu in m'n macbook.
het scheelt je in ieder geval een hoop gezeik als er wat is. Er zijn genoeg mensen die betalen voor een stukje gemoedsrust. De een vind zeg 250,- daar veel te veel voor en de ander vind het het waard.
Neemt niet weg dat je een stukje extra service kan verwachten door je telefonische support, aangezien niet iedereen zo veel weet/kan als de gemiddelde tweakert kan je daar ook nog eens wat aan hebben....
In Nederland heb je zonder bij te betalen altijd recht op garantie. Dus tja.. daar zou ik sowieso niet extra voor betalen.
Achja, met telefonische ondersteuning en reparatie aan huis, desnoods komen ze hem thuis ophalen zie ik de voordelen van Apple Care wel. Wat is nou 180 euro op een Mac van 1800 euro?
180 euro teveel voor iets wat in Nederland wettelijk verplicht is, en 10% extra voor iets wat al ERG duur is.
Helemaal met je eens en er is een verschil tussen ergens recht op hebben en iets krijgen. Dat is de reden dat een hoop mensen garantie 'bij kopen'.

Verder is het zo dat garantie voor bedrijven weer anders in elkaar zit dan voor particulieren dus in ons geval, wij hebben imacs, macbooks etc in ons bedrijf, zou een leverancier zelfs zonder garantie kunnen verkopen. Bedrijven worden in tegenstelling tot particulieren namelijk geacht het risico in te kunnen schatten. En in ons geval hebben wij de afweging gemaakt dat het kopen van Apple Care bij al onze Macs een zinvolle investering is.
180 euro teveel voor iets wat in Nederland wettelijk verplicht is, en 10% extra voor iets wat al ERG duur is.
Het is alleen verplicht voor consumenten, voor bedrijven geld 1 jaar wettelijk.

Bovendien houden de resellers zich niet aan die garantie, als je via de online apple store zelf koopt is het echt geen probleem. Ik ken mensen die na 2,5 jaar zelfs nog vervanging kregen. Apple zelf is echt niet slecht qua garantie, de resellers zijn een ander verhaal.

Apple care geeft je wel wat luxere garantie. Als in: niet zelf op hoeven sturen (ze komen ophalen), en als je in het buitenland bent kun je ook bij iedere authorized reseller terecht. Maar eerder boeiend voor bedrijven dan voor de gemiddelde consument.
Ophalen=luxe :) Een echte Hollander stapt op zijn fiets (tegenwoordig scooter) en brengt hem zelf.

Ik neem voor dat geld liever een rechtsbijstand met dekking consument&wonen, daar kun je veel meer mee en als je garantieproblemen hebt, is één brief van hen meestal voldoende om te overtuigen ;)
hmmm, 180km op de fiets is toch echt wat veel hoor! En zo'n brief, daar trekken ze niks van aan is mijn ervaring.
Als je in Verweggistan woont en je verzekeraar ook met dito plaatsnaam dan zou ik je ook niet serieus nemen ;)

Mijn ervaring is dat zo'n verzekering juist wel de doorslag geeft.
Ik heb eens 150 euro (was het volledige bedrag) vergoed gekregen via hen, bij een webwinkel die zijn zaakjes niet nakwam.
Meestal wel hoor, ze weten dat ze de wet overtreden en als een advocaat via je verzekering een brief stuurt met daarin het verzoek garantie te verlenen of op de rechtbank te verschijnen zijn ze meestal wat behulpzamer is mijn ervaring
Die Macbook Air past toch in zown manilla envelope?? Stuur je hem daarmee op ;)
Die Macbook Air past toch in zown manilla envelope?? Stuur je hem daarmee op ;)
In Manilla wordt geheid de post opengemaakt hoor, is je MBA echt weg. Tja, zo'n ding kost meerdere jaarjalarissen voor een postbeambte daar. (Met €30-60/mnd is hel lang sparen)

Verder bied zo'n ding onvoldoende bescherming.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 18 juli 2010 14:31]

Ophalen=luxe :) Een echte Hollander stapt op zijn fiets (tegenwoordig scooter) en brengt hem zelf.
Ga jij dan maar 235km fietsen, en weer terug naar het dichtsbijzijnde Apple Service-centrum (vanaf hier)*. Trouwens ook als je dichterbij woont, kost zelf brengen ook tijd en dus geld.

* Kom niet af met "Er is wel een Apple Service-center dicherbij, nl in België" want in het buitenland kun je geen aanspraak maken op garantie op een Nederlands product.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 18 juli 2010 14:30]

Zowel MSI als Samsung hebben bij mij kosteloos hun defecte producten aan huis afgehaald, dus bij sommige fabrikanten is dit dus blijkbaar gewoon gratis ;).

In beide gevallen had ik de producten ook binnen enkele dagen weer kosteloos gerepareerd teruggestuurd gekregen.

edit:

Word trouwens afgehaald door de UPS, krijgt een label toegestuurd, uitprinten, op de doos plakken, UPS bellen en binnen een uur staan ze vaak al bij me voor de deur

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 16 juli 2010 15:15]

voor bedrijven geld 1 jaar wettelijk.
:?

[Reactie gewijzigd door Lounge Deluxe op 16 juli 2010 19:37]

En als student heb ik 38 pond oid toen moeten betalen voor 3 jaar. Tja, wie weet heb je er standaard recht op, maar 3 jaar geen gezeik met terugbrengen is mij die paar tientjes wel waard. Zeker als je weet dat iedere garantie afhandeling altijd duurder zal uitvallen dan dit bedrag na een bepaalde tijd.
38 pond is al snel 45 euro hoor, dat noem ik meer dan een paar tientjes.
Tsja, want een mac van 1800 euro is nog niet duur genoeg om een goede garantie te betalen.....
Zowel Fujitsu-Siemens als HP hebben bij mij kosteloos (en in 2 gevallen zelfs na het verstrijken van de officiele garantie termijn) de defecte apparatuur opgehaald, gerepareerd en weer thuisbezorgd. Dit zonder extra verzekeringen of wat dan ook. ;)
het scheelt je in ieder geval een hoop gezeik als er wat is. Er zijn genoeg mensen die betalen voor een stukje gemoedsrust. De een vind zeg 250,- daar veel te veel voor en de ander vind het het waard.
Neemt niet weg dat je een stukje extra service kan verwachten door je telefonische support, aangezien niet iedereen zo veel weet/kan als de gemiddelde tweakert kan je daar ook nog eens wat aan hebben....
Wellicht dat iemand mij kan verbeteren, maar volgens mij zijn dit soort "extra garantie praktijken" placebo gemoedsrust. Zou een beetje onrechtvaardig zijn dat een consument niet of nauwelijks ondersteuning krijgt op een product dat na aanschaf niet functioneerd. Hier zijn gewoon wettelijke afspraken over gemaakt.
ik denk ook dat het placebo gemoedsrust. Mijn eerste mac die ik kocht zat ik er ook mee in mijn kop dat een computer met zo'n prijskaartje extra garantie behoefde. Na meer dan 10 jaar klant bij Apple vind ik nu dat hardware met zo'n prijskaartje zelfs geen garantie hoeft. Heb nog nooit gebruik moeten van Apple garantie. Zelfs de apparaten die hier staan die in aanmerking komen voor een recall werken nog steeds zoals het moet.

Tuurlijk dat Apple graag heeft dat je Apple care neemt. €250 extra voor een product dat bijna zeker die Apple care perdiode overleeft. Da's goed en snel verdiend natuurlijk.
Als het goed is heb je die ook nooit nodig, het gaat juist om die gevallen dat er wel problemen zijn.
Zelf heb ik op beide macbooks (vriendin+eigen) Applecare.

Is het duur?
Ja, ik vind het duur, te duur, daarom heb ik het via Ebay aangeschaft, dan is het zeer betaalbaar ;)

Is het nodig?
Voor na het 2e jaar wel ja. Ik haal zoveel mogelijk speeltijd uit mijn spulletje :+
Ook is voor mij een extra reden om het te doen, dat ik het spul ook makkelijker verkocht krijg. Vooral als de 2 jaar voorbij zijn.