Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Electronic Arts heeft vandaag bekendgemaakt dat John Vechey, de ceo en mede-oprichter van Popcap Games, het bedrijf gaat verlaten. Vechey was de laatste van de drie oprichters van Popcap Games die nog voor Electronic Arts werkte.

PopcapIn een bericht dat Electronic Arts op zijn website plaatste zegt Vechey te gaan werken voor Grist.org, een non-profit nieuwswebsite met zijn focus op milieuzaken. Daarnaast wil hij zich ook met andere sociale kwesties gaan bezighouden. Hij sluit niet uit zich in de toekomst weer te gaan richten op het ontwikkelen van games, bij Popcap was Vechey sinds begin dit jaar ceo.

Popcap Games werd in 2000 opgericht door John Vechey, Brian Fiete en Jason Kapalka. De studio is onder meer de bedenker en ontwikkelaar van Bejeweled en Plants vs. Zombies. Fiete en Kapalka verlieten de studio al eerder. Electronic Arts nam het bedrijf in 2011 over voor 650 miljoen dollar, een bedrag dat door bonussen tot 1,3 miljard dollar kon oplopen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Dit is de standaard gang van bedrijfjes die worden opgekocht door EA. De eigenaars van de bedrijven worden verplicht om nog enkele jaren te werken bij EA. Na die termijn zijn ze ASAP weg. Dat zegt heel veel over de mogelijkheden en sfeer bij EA. Niemand wil er voor zijn lol werken.
aan de andere kant, zal hij wel goed geboerd hebben. Dus geef hem nou eens ongelijk als hij lekker dingen wilt doen die hij leuk vind. vooral in de gameindustrie, waar soms onmenselijke tijden achter elkaar gewerkt worden, kan ik het me goed voorstellen.

in idd, van een begin studiotje van 3 mensen waarin je alle vrijheid hebt, naar een grote organisatie EA, zal wel erg veel verschil uitmaken ja.
Ik denk dat hij ook al goed geboerd had met alleen de verkoop van. Waarschijnlijk nog beter als hij direct weer een ander bedrijf had kunnen beginnen, maar iets dergelijk zal in zijn contract wel geblokeerd hebben staan...
Ik vond de pop games altid erg geslaagd en verslavend alleen was het toch niet blijvend. En zeker niet meer toe er steeds meer clonen van spellen kwamen. Daar was de lol toch sneller vanaf...
Een enkel aantal voorbeelden van de bedrijven die EA dusver de grond heeft gewerkt, hun spel uitgemolken tot de consumenten het uitkotsen:
- http://i.imgur.com/RHSJ6.png
De sims 4, en sim city zijn een paar recente voorbeelden die iedereen zich wel mee kan vinden denk ik. DRM en zero-day DLC hell.

- Origin : 1983-2004
- Westwood studios: 1985-2003
- Bullfrog: 1987-2004
- Maxis: 1987-2004
- Dice: 1992-2004
- Criterion: 1993-2004
- Bioware: 1995-2007
- Mythic: 1995-2009

En nu ook Popcap, voor de volledige lijst zie:
- http://en.wikipedia.org/w...itions_by_Electronic_Arts

Wie zal de volgende zijn (Ubisoft wellicht?), of zal de consument eindelijk wijs worden en EA gaan vermijden?

[Reactie gewijzigd door bbr op 8 september 2014 20:52]

Totaal offtopic maar Autodesk doet jammergenoeg hetzelfde met veel plugindevs, kopen en hééél af en toe eens een update links en rechts :'( . Hopelijk doen ze het nooit met vray of redshift...

[Reactie gewijzigd door jan van akkere op 9 september 2014 13:24]

Te veel kinders die nog maar al te graag kansloze games zoals:
  • Call of Duty #7345: Rise of the Modern Advanced Warfare Recon Ghost Ops
  • FIFA
  • Mirror's Edge oftwel overbelicht parcour met gare mechanics, story en combat (toegegeven, leuk concept, baggerslechte uitvoering)
  • Sims met 9,999 uitbreidingspacks
maar al te graag kopen voor 50-65 euro on release en dan misschien ook nog wel een paar maandlonen aan DLC erbij.

EA maakt geen games. EA maakt producten die het kan verkopen. En dan vooral aan de "lowest common denominator" die zich keer op keer laat entertainen door praktisch hetzelfde spel in een net iets ander jasje. EA is niet revolutionair of creatief. EA koopt franchises waarvan de huidige lijn goed verkoopt en gaat vervolgens slechtere versies of klonen van deze games produceren. Zo zijn veel EA games post-1999 ook vooral series, niet enkele games.

De enige series die ik nog kan pruimen zijn de BioWare games ME en DA, waarvan een aantal delen duidelijk gerushed zijn als je ziet dat de DLC of patches later nog vrij vitale content toevoegt. ME zou na de trilogie afgelopen moeten zijn, maar klaarblijkelijk gaat een 4e deel ook het daglicht nog zien. De EA-formule hard aan het werk dus.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 9 september 2014 15:18]

Onzin.. Mensen blijven wel vaker langer zitten totdat ze het gewoon wel gezien hebben.. Dat heeft weinig te maken met werken voor EA.. Gebeurt bij elk bedrij wel..
Als jij zoveel geboert hebt als hun, dan hou je het vaak echt wel na een tijdje voor gezien, dan kun je je namelijk gewoon leggen op andere zaken die je dan weer leuker vindt, en DAT zie je veel gebeuren bij dit soort overnames...
T is niet alleen de gang van zaken op het gebied van de medewerkers volgensmy....
De laatste jaren is er geen spel van EA uitgekomen dat NIET achteraf nog vol bugs en fouten zit...
Ze zijn behoorlijk slordig geworden in hun totale gang van zaken en dat wordt behoorlijk teleur stellend.

Sims 4 ook, ik heb em op launch gekocht. en de titel zit echt vol met bugs wat me best wel droevig maakt af en toe :/
Games als Battlefield waren inderdaad vrij erg qua bugs bij de launch, maar ik moet zeggen dat Plants vs Zombies: Garden Warfare heel soepel speelt en ik vanaf launch nauwelijks enige bug heb gezien. (hier en daar miss wat netcode issues, maar het spel draait immers op de frostbite engine)

Popcap heeft iig met deze game goed werk afgeleverd, zeer vermakelijk spel, vrij goedkoop en het doet wat het moet doen.
dat zeg je goed :P Popcap :P en Mike en ik hadden het over de Grote games kant van EA die redelijk matig werk aan het leveren is.
(ik zeg niet dat PvZ GW geen grote game is btw maar popcap staat over het algemeen bekend om de kleinere titels)
Hij zit inderdaad vol met bugs, en mist de helft van de functies die de base game van De Sims 3 wel had...
die todlers kan ik nog mee leven.... maar geen zwembaden... kom op jongens dat zat er al in sims 2 standaard in .... en sims 1 was het uitbreiding....
Sims hebben geen verschillende lengtes meer, weinig verschillende lots, kleine steden (dorpen), 2 werelden en zo kan ik nog wel even doorgaan.
waarom heeft ie het bedrijf verlaten?
Bekijk het eens van de andere kant.

Waarom zou je bij EA willen werken?

(Nee echt, serieus, waarom?)
Tijd voor wat anders?
Hopelijk staat niet in zijn contract een verbod op werken bij een 'concurrent', of nog erger dat hij zelf niet een nieuw studio(tje) meer mag beginnen.

EA helpt elke overgenomen studio in enkele jaren om zeep, talloze voorbeelden hiervan. Ik hoop alleen dat ze niet werknemers van overgenomen studio's dwingen om louche contracten te tekenen waarmee ze in de toekomst worden beperkt in hun vrijheden en creativiteit, dat zou wel heel erg zijn namelijk.

Maargoed, in het wereldje waar miljoen of miljarden omgaan, sta ik nergens meer van te kijken. 8)7

[Reactie gewijzigd door xchristox1 op 8 september 2014 18:11]

Waarschijnlijk zal er wel iets in zijn contract opgenomen zijn dat hij niet binnen X aantal jaar bij een concurrent in dezelfde branche mag gaan werken.
Vandaar dat hij bij een non-profit nieuwswebsite is gaan werken.

Over een jaar of 2 zullen we deze naam waarschijnlijk wel zien terug keren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True