Plants vs Zombies: Garden Warfare 2

Meer planten, meer zombies, meer plezier

Nieuwe achtertuin

Plants vs Zombies: Garden Warfare 2 bouwt voort op het sterke fundament dat gelegd is door het anderhalf jaar geleden verschenen eerste deel. Veel liefhebbers van de vechtende planten en zombies zullen met een glimlach op hun gezicht terugkeren naar 'Zomburbia', voornamelijk vanwege de nog altijd vermakelijke multiplayer-modus. Buiten die modus om heeft de game wat meer cachet gekregen, onder meer door missies en quests die bonussen opleveren waardoor je personages sneller stijgen in level. Wel blijft het apart dat je weinig controle hebt over welke personages je vrijspeelt, en elk personage afzonderlijk naar een hoog level brengen kost te veel tijd. Dan nog is Garden Warfare 2 een laagdrempelige, vermakelijke, chaotische game, en dat bedoelen we zo positief als het maar zijn kan.

Plants vs Zombies Garden Warfare 2, PS4

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 14,45

Vergelijk prijzen

Het begon met lachen om de duidelijke knipoog richting de Call of Duty-serie, en eindigde met een heel aardige game. Plants vs. Zombies: Garden Warfare was eind 2014 een game die niet zozeer topscores in de wacht sleepte, maar er wel in slaagde gamers behoorlijk goed te vermaken. Nu, zo'n anderhalf jaar later, is het tijd voor opvolger Garden Warfare 2. Die versie blijkt een aantal van de mindere punten van zijn voorganger te lijf te gaan, zonder daarbij de elementen te verliezen die Plants vs. Zombies: Garden Warfare uniek maakten.

Onbewerkte gameplay van Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 op PS4.

Dat betekent om te beginnen natuurlijk dat de insteek van het spel niet is veranderd. Nog steeds zijn het de planten aan de ene kant en de zombies aan de andere kant die elkaar het leven zuur proberen te maken. Het is leuk om te zien dat Popcap geen ingrijpende aanpassingen heeft doorgevoerd bij een aantal basiselementen uit de serie. Zo zijn sommige ontwerpen van zombies en planten nog herkenbaar uit de eerste Plants vs. Zombies-game, die alweer uit 2009 stamt. De simpelste zombies met omgekeerde emmers als helmpjes zagen we toen al voorbij komen, en die zitten, zij het in opgepoetste vorm, ook in deze kersverse Plants vs. Zombies-game.

De vergelijkingen tussen het spel uit 2009 en deze nieuwe titel houden met de insteek en een aantal designs overigens wel op. Inhoudelijk lijkt Garden Warfare 2 logischerwijs meer op zijn directe voorganger. Plants vs. Zombies: Garden Warfare bracht een revolutie voor de franchise teweeg en introduceerde modernere, third-person gameplay, die nu dus als basis is gebruikt voor deel twee. Daarbij hebben spelers nog steeds de keuze of ze aan de zijde van de planten of aan die van de zombies spelen. Wisselen van zijde is altijd een optie, zowel tijdens multiplayer-potjes als in de standaardomgeving die als thuisbasis dient.

Die standaardomgeving, getiteld Backyard Battleground, is een stad die globaal uit drie delen bestaat: een tuin, een begraafplaats en een tussenliggend gebied waar doorlopend wordt gevochten door planten en zombies. De tuin is de thuisbasis van de planten, terwijl de zombies hun basis hebben op de begraafplaats. In beide kampen zijn dezelfde voorzieningen te vinden, zoals een plaats om je personage aan te passen, plaatsen om je voortgang bij te houden, en diverse portalen naar plaatsen waar je allerlei singleplayer-missies kunt vinden. Los daarvan zijn er nog de Graveyard Ops en Garden Ops: hierin bevecht je golven vijanden zoals je dat in het vorige spel ook al deed. Ook hebben beide basissen een portaal dat leidt naar de multiplayer-afdeling van Garden Warfare 2. Niet verrassend: in dat laatste onderdeel zullen de meeste gamers het gros van hun speeltijd doorbrengen.