Plants vs. Zombies: Garden Warfare

Alleen Microsoft

Tijdens de E3 van dit jaar zagen we Plants vs. Zombies: Garden Warfare al een keer voorbijkomen. Bij die gelegenheid mochten we de game nog niet spelen en alleen maar toekijken hoe leden van het ontwikkelteam elkaar afmaakten. Bovendien was nog niet duidelijk wanneer de game in de winkel verwacht werd, maar inmiddels heeft PopCap aangekondigd dat Garden Warfare vanaf 18 februari te koop is Noord-Amerika. Dat betekent waarschijnlijk dat wij hier op 20 februari naar de winkel kunnen. De game verschijnt bovendien niet langer eerst voor de Xbox One en daarna pas voor de andere platformen. In februari ligt zowel de versie voor de Xbox One als die voor de Xbox 360 in de winkel. De game verschijnt ook voor Windows, al kan PopCap nog niet zeggen wanneer deze versie in de schappen ligt.

Tijdens de E3 toonde PopCap vooral de coöp-variant van de game. Daarin is ook het verhaal van het spel verwerkt, al moet je je daar niet al te veel van voorstellen. Het draait om de uit de voorgaande delen van de serie bekende Dr. Zomboss en Crazy Dave, al lijkt hun rol minimaal. Het komt er simpelweg op neer dat de Plants een deel van de tuin van Dr. Zomboss bezet houden, dat daarmee fungeert als slagveld voor het coöp-gedeelte. De Plants proberen het er uit te houden tegen de oprukkende Zombies die de dokter op ze afstuurt. De Zombies komen in dit geval van alle kanten op de Plants af, wat de game minder voorspelbaar maakt dan het origineel. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Garden Warfare is in coöp met vier spelers te spelen. Het mooie is dat dit ook in split-screen offline kan. Je kunt je dus met vier vrienden ingraven in de tuin van Dr. Zomboss, en daar zo lang mogelijk standhouden tegen de hordes zombies die op je afkomen.

Team Deathmatch

Maar dat is coöp. Inmiddels hebben we zelf mogen spelen, in een aantal online potjes tussen collega's van diverse media en een aantal leden van het ontwikkelteam. In dit geval speelden we Team Deathmatch, hoewel de officiële benaming in dit geval Team Vanquish is. Dat kan met maximaal 24 spelers, waarbij twee teams van maximaal 12 spelers het tegen elkaar opnemen. Er wordt daarbij gespeeld in rondes, afwisselend in de rol van Plants en Zombies. Het team dat als eerste 50 Vanquishes scoort, wint de ronde.