Door Bas Roestenberg

Eindredacteur

Battlefield - Heroes

Getekend slagveld

Zeven jaar nadat het eerste deel werd uitgebracht staat de Battlefield-serie nog steeds bovenaan de prioriteitenlijst van ontwikkelaar Digital Illusions Creative Entertainment. Volgend jaar moet BF: Bad Company 2 uitkomen, er is een remake van BF 1942 in de maak en als klap op de vuurpijl werkt DICE - tegenwoordig onderdeel van uitgever EA - aan een gratis online-game in striptekenstijl.

Getest op: pc (exclusieve titel)

Toen DICE een paar jaar geleden in Zuid-Korea kennismaakte met het 'Play 4 Free'-model besloot de studio een experiment met dit betaalmodel binnen de Battlefield-franchise op te zetten. Het idee is eenvoudig: gamers kunnen het spel gratis spelen op een webportal, en de studio haalt zijn inkomsten uit advertenties en uit micro-transacties waarbij spelers uitrustingstukken voor hun character kunnen kopen. Om je held flink 'op te leuken' zul je regelmatig geld over moeten maken, want betaalde upgrades blijven in Heroes slechts tijdelijk beschikbaar. Voor minder vermogende spelers is het echter mogelijk om het uiterlijk van hun held aan te passen door veel te spelen en zo punten te verzamelen. Het is volgens DICE niet te bedoeling dat je door geld te storten een duidelijke voorsprong krijgt ten opzichte van tegenstanders. Beter wapentuig zal bijvoorbeeld niet te koop zijn, daarvoor zul je in-game aan de slag moeten.

*Beperkingen

De cartoony shooter Battlefield Heroes biedt op het eerste gezicht een vrolijke spelwereld, maar de makers zijn serieus tewerk gegaan bij het handhaven van typische Battlefield-elementen. Nadat je hebt aangegeven of je je aansluit bij de National Army - de 'Duitsers' - of de 'Royal Army - de 'Britten', kies je een klasse en kleed je je 'hero' aan. Dat laatste stelt in het begin weinig voor en het cartoony uiterlijk van het spel helpt niet echt om de verschillen duidelijk in beeld te brengen. Het aantal klassen is vooralsnog beperkt tot slechts drie. De gewone huis-tuin-en-keukensoldaat is voorzien van een automatisch geweer, een shotgun en een dynamietstaaf, de Gunner zeult een zwaar machinegeweer mee en is daardoor tergend langzaam, en de commando heeft een scherpschuttergeweer, een mes en de mogelijkheid zichzelf half-onzichtbaar te maken. Hoewel de keuze erg beperkt is, zijn de verschillen tussen de klassen groot genoeg om een flink verschil in speelstijl op te leveren. Overigens kun je niet onbeperkt tussen de klassen wisselen; in tegenstelling tot bijvoorbeeld BF2 kun je nu bij je account slechts een beperkt aantal heroes aanmaken.

*Punten tellen

Uiteraard kun je je Hero 'level-uppen', waarbij de level 'cap' vooralsnog op dertig staat. Dat uppen verloopt verbazingwekkend eenvoudig, want iedere rake kogel levert punten op, en ook tijdens het veroveren van een vlag loopt je teller gestaag op. Vijandelijke tanks onder vuur nemen met een eigen pantservoertuig - of door goed met dynamiet te mikken - zorgt helemaal voor een forse bijtelling. Als de strijd op een map is gestreden zie je op een meter hoeveel procent je van je volgende rang verwijderd bent. Meer punten levert ook een betere uitrusting op, want in de BF Heroes Shop kun je je held op uiterlijk gebied opleuken, of hem van betere wapens en tijdelijke 'abilities' voorzien. Deze 'abilities' zijn klassespecifieke krachten; zo is er het Heroic Shield waarmee een gunner zichzelf en zijn teammaten tijdelijk beschermt, of de Grenade Spam waarmee een soldaat meerdere granaten tegelijk kan gooien.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite