Door , , 49 reacties

Al lange tijd waart er op internet artwork rond van Battlefield Bad Company. Hierin zien we op de achtergrond vier silhouetten van mannen en op de voorgrond een handgranaat met een grote, gele smiley als veiligheidspin.

Het is de metafoor voor het achtergrondverhaal van de first-person shooter Battlefield Bad Company, waarin geweld en destructie met de nodige humor tot leven komen. Het is bovendien de eerste shooter van Zweedse ontwikkelaar DICE die zoveel nadruk legt op de singleplayer gameplay en het bijbehorende verhaal. DICE is natuurlijk vooral bekend van haar succesvolle Battlefield-serie, maar Bad Company lijkt een geslaagdere spin-off te gaan worden dan het halfbakken Battlefield 2: Modern Combat dat in retrospectief een beetje vlees noch vis was. Overigens is Bad Company geen singleplayer only game; het spel dat vooralsnog enkel op PlayStation 3 en Xbox 360 uitkomt, kent eveneens een multiplayer component. Het bloed kruipt bij de Zweden waarschijnlijk toch waar het niet gaan kan.

Battlefield Bad Company

Terug naar de singleplayer, waar de makers zelf de meeste nadruk op leggen. De speler kruipt in de huid van nieuwkomer Preston Marlow die bij een drietal heetgebakerde, triggerhappy soldaten hoort. Speciaal voor dergelijke types heeft het Amerikaanse leger de zogenaamde B-Company opgericht waar het prima toeven is voor lieden ‘die graag dingen opblazen’ zoals een van je teammaten Haggard het zo mooi omschrijft. Het kwartet wordt aangevuld door tolk Sweetwater en teamleider ‘Sarge’.

Battlefield Bad Company

Tijdens een missie in de Balkan stoten jij en je strijdmakkers op een Russische truck met goud. Vervolgens valt er maar een ding te doen: de huidige missie afbreken en op goudjacht te gaan. DICE heeft goed naar de film The Three Kings met George Clooney gekeken, die een soortgelijk verhaal heeft. De makers steken deze invloed voor het achtergrondverhaal overigens nergens onder stoelen of banken. Wat volgt is een ware klopjacht waarbij destructie en het vernietigen van omgevingen tot kunst wordt verheven. Nu hebben games ons al vaker dergelijke zaken beloofd maar Bad Company houdt voor de verandering eens een keer zijn woord.

Battlefield Bad Company