Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Volgens uitgever Electronic Arts zal de distributie van games in de te voorziene toekomst niet ingrijpend veranderen. Een game-industrie waarbij games uitsluitend in de cloud worden gespeeld, ziet het bedrijf niet zitten.

"Voorop staat dat gamers willen dat hun games werken", stelt Electronic Arts-directeur John Riccitiello in een interview met IndustryGamers. Hoewel de EA-topman vorige week aangaf te verwachten dat de digitale gamesmarkt in 2011 de markt van fysieke dragers zal overstijgen, blijven discs hun functie houden en zit een cloud-only toekomst er voorlopig niet in. Niet altijd werkende internetverbindingen vormen daarbij een van de obstakels.

"De consument geeft weinig om hoe de technologie in elkaar zit, als de game maar werkt. Voor de ene game werkt een model waarbij een deel van de game op een server en een deel van de game lokaal wordt gedraaid het best, terwijl een andere game wellicht helemaal kan worden gestreamd. Een spel als Scrabble leent zich daar weer helemaal niet voor; een gamer kan dat spel in drie minuten downloaden. Wil je daaraan dan bandbreedte spenderen? Cloud-based gaming is voor niet alle games een efficiënte oplossing", aldus Riccitiello.

Een ander probleem dat de EA-directeur aanstipt, is de extra vertraging die het gamen in de cloud oplevert. Bij diverse games speelt latency een belangrijke rol. Riccitiello meent dat cloud-based gaming hierdoor voor bijvoorbeeld het first-person shooter genre niet snel een aantrekkelijke oplossing zal zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Lijkt me logische conclusie. Nu al merk ik te vaak dat bij diverse games de internetverbinding voor problemen zorgt. Dat hoeft dan niet eens aan mijn verbinding te liggen, als die van mijn medespelers slecht is, is dat net zo irritant. Het lijkt me verstandig om zolang dat euvel niet is opgelost, niet meer data te laten genereren via het web.

Overigens vind is die schijfjes wel erg irritant. Ik heb geen cd`s en dvd`s in huis, die staan allemaal op mijn HTPC, maar voor mijn playstation moet ik er wel aan. Disks wisselen vind ik eigenlijk zó jaren 00.
Overigens vind is die schijfjes wel erg irritant. Ik heb geen cd`s en dvd`s in huis, die staan allemaal op mijn HTPC, maar voor mijn playstation moet ik er wel aan. Disks wisselen vind ik eigenlijk zó jaren 00.
Niet iedereen denkt daar gelukkig zo over. En het is niet zo jaren 00 om cd's te wisselen. Beetje popi jopi praat.
Ik heb liever cd/dvd's dan enkel iets via een digitaal platform a la stoom.
Al haal ik wel eens wat van GoG af, maar dat zijn in feite herpakte cd's en zonder drm grappen. Maar met een cd of dvd heb je het spel tenminste fysiek bij de hand en kun je het ten alle tijden spelen. Je bent niet afhankelijk van de grillen van 1 bedrijf.
Dat is helemaal niet popi jopie maar realiteit. Als ik het opsla op mijn HTPC dan heb ik het toch ook fysiek in huis? Voordeel is enkel dat ik op de bank kan selecteren welke CD ik wil luisteren zonder dat ik er heen moet lopen en een CD hoef te wisselen. Gewoon praktisch handig en comfortabel.
Je bent niet afhankelijk van de grillen van 1 bedrijf.
Volgens mij wordt steeds meer functionaliteit van offline games online geregeld dus dat gaat helaas steeds minder op.
nee jong, dat is ook de enigste reden waarom ik de PS3 hack op dit moment handig vind.
Moest sony dit in de ps4 direct implementeren, dan koop ik er direct 1.
NL bij het installeren, of bij het eerst een nieuwe disk in je apparaat steken de optie krijgen om er een persoonlijke image van te maken, ge hashed met jouw persoonlijk apparaat key, CD key & (sony key ?).
en dan alle games van de HDD kunnen spelen , super.
Die latency van medespelers zal voornamelijk komen doordat ze ondertussen zitten te leechen of te downloaden, of omdat ze aan de andere kant van de wereld zitten.
"Voorop staat dat gamers willen dat hun games werken"

De consument geeft weinig om hoe de technologie in elkaar zit, als de game maar werkt
Wat een onzin "als het maar werkt"

- EA propte games (vroeger) vol met DRM; waarvan computers ophol sloegen

nieuws: EA voor de rechter gesleept vanwege drm in Spore

- EA games vereisen soms een actieve internet-verbinding (ivm DRM);

(zie hierboven)

- EA trekt de multiplayer-service bij games van nog geen 2 jaar er al uit, zodat multiplayer niet meer werkt;
- EA werkt de 2e hands verkoop van games actief tegen, zodat mensen meer moeite moeten doen om een 2e hands game werkend te krijgen.

nieuws: EA bestrijdt doorverkoop games met 'Project Ten Dollar'
nieuws: EA Sports vraagt geld voor online gamen met tweedehandsgames

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 12 januari 2011 11:28]

- EA werkt de 2e hands verkoop van games actief tegen, zodat mensen meer moeite moeten doen om een 2e hands game werkend te krijgen.
Ze hoeven niet echt meer te doen, alleen even geld naar de rekening van EA over maken en je bent klaar.

Die multiplayer is echt een schandalig punt. Zorg er dan op zijn minst voor dat mensen zelf servers kunnen hosten (dedicated servers) maar dat is voor console games natuurlijk weer lastig van wege de Sony's en Microsofts die daar gevoelige informatie in hebben zitten.
Groot gelijk Ventis.

Ik zie dat cloud computing echt niet als een verbetering!
Ik wil mijn gegevens zélf bijhouden, en niet laten streamen en dan afhankelijk zijn van de kwaliteit van verbinding van hun serverpark
Ik heb al een hekel aan het feit dat blizzard z'n spellen elke week een halve dag offline houdt.
Klopt ja, en van die irritante game ontwikkelaars die elke week een "server-controle" hebben.
opzich heel mooi gameshops blijft altijd handig maar ik zou zegen via online games verkopen en dan prijs omlaag gooien perfect dan mag je online gaan verkopen maar geen enkele provider doet dat xbl is net zo duur als in de winkel vaak zelfs duurder(xbox 360 games) steam is soms goedkoper maar vaak net zo duur bij nieuwe releases

ik kan niet wachten totdat een systeem als onlive uitkomt klein kastje onder de tv en dan high end games spelen
"Voorop staat dat gamers willen dat hun games werken", stelt Electronic Arts-directeur John Riccitiello in een interview met IndustryGamers.
't is net een politicus. Die hebben er vaak een handje van om datgene te roepen wat het volk wilt horen. Meneer Riccitiello probeert hier dus de gamers even zand in de ogen te strooien.
En nog niet zo lang geleden hebben ze de ondersteuning van diverse spellen stop gezet, iets wat trouwens elk jaar een vast ritueel is. Daar zit je dan met je niet werkende EA spel. Hoe durft die knakker die zin in de mond te nemen.
Overigens ben ik er nog niet gerust op dat het niet gebeurt. meestal als het wordt aangegeven dat het niet gebeurt, dan gebeurt het toch. ja wordt nee en nee wordt ja.
Ook de cloud dienst an-sich zal een bottleneck vormen:
Als je ziet hoe problematisch het is voor sommige partijen om voor een populair spel de dedicated servers in de lucht te houden..
Vermenigvuldig dat nog maar eens met een factor 1000 als je de game "zelf" ook gaat hosten.
Ik denk dat de dienst hier (voorlopig) zo kostbaar van wordt dat het alleen interessant is voor de casual gamer die een uurtje in de week gamed.
Als je echter de dienst een paar uur per dag afneemt en dat gaat een paar euro per uur kosten zullen mensen snel afhaken...
Allicht dat EA niet kiest voor alles in de cloud te willen hebben. De afzetmarkt wordt daarmee kleiner, gezien zeker niet de hele wereld (en zelfs niet alle delen van de 'ontwikkelde' wereld) over voldoende snelle internetverbindingen beschikt om games te streamen.
helemaal mee eens.
Ik zit hier in het ontwikkelde Nederland, maar in mijn dorpje komen we echt niet verder dan 1.5 mbps.
Dan is het natuurlijk geen pretje als je alleen nog maar kan streamen :/
Daarom zou het goed zijn als het nog een tijdje duurt voordat alles in de cloud terecht komt

[Reactie gewijzigd door PeterThePirate op 12 januari 2011 13:18]

Thank god dat ze toch nog een beetje verstand kunnen opbrengen.
Toch zie ik er wel heil in. Volledig overstappen misschien niet (zeker bepaalde genres, daar heeft EA wel een punt), maar kijk eens naar een succesvolle dienst als Steam.

Hier worden alle voordelen van cloud min of meer genegeerd, je hebt bv altijd toegang tot je games, je kunt een spel dat je online gekocht hebt meteen spelen, als een game niet werkt kun je de gamefiles laten controleren via de online dienst.

Ik denk dat waar we op afstevenen een hybride vorm is, waarbij een deel op de 'terminal' thuis gebeurt (zeker als lag een issue is) en waarbij een steeds groter deel via de cloud gaat (kijk bv ook naar de vernieuwingen in wow:cataclysm, waarbij delen van de game tijdens het spelen gedownload worden).

Edit:
Bovendien is het hele punt dat 'er niet altijd een werkende internetverbinding is' steeds meer achterhaald. Ontwikkelde landen hebben hoge dekkingspercentages wat betreft breedbandinternet. Ook ziet de moderne burger het tegenwoordig bijna als een levensbehoefte. Als je geen werkende internetverbinding hebt tegewoordig, is je grootste zorg waarschijnlijk niet dat je je game niet kunt spelen.

Edit2: @ Loei
Ja dat snap ik, maar hij negeert alle voordelen en het succes van hybride-cloud computing. Zo te zien weigert die ook stappen te ondernemen in die richting, terwijl steam bewijst dat het wel een heel vructhbare markt/onderneming is.
Vanuit een businessperspectief is het wat kortzichtig.
Zijn redenering is volgens mij dat 'ik zie niets in de doorontwikkeling ervan (pure cloud-gaming waar jij het over hebt) dus doen wij als bedrijf er maar helemaal niets mee. Dat is een ontwikkeling waar ik mij helemaal niet in kan vinden.

[Reactie gewijzigd door Urza- op 12 januari 2011 12:57]

Met Cloud doelt JR meer op het systeem waarbij de game zich volledig op de server bevindt, en de volledige game wordt gestreamt tijdens het spel. Je hebt dan zelfs geen fantastische grafische kaart nodig, omdat alle grafische effecten op de server worden berekend. Het enig wat je op je computer hebt is een generieke app die doorseint naar de server welke controls je activeert. De server vertaalt dat naar control X = ability Y en regelt de rest. De server genereert een beeldscherm, en dat wordt weer naar jou computer gestuurd en verschijnt op je scherm, alsof je computer een livestream afspeelt.
Zoals jij cloud gaming beschrijft is het zeker niet realistisch. Dat zou betekenen dat je binnen een fractie van een seconde een afbeelding over de lijn heen moet gooien van enkele MB's, en dat (minimaal) 30x per seconde.

De manier om 3d games in een cloud te spelen is via WebGL waarbij je de definities van de wereld download, maar de game (3d) lokaal wordt gerenderd door je browser.
Edit:
Bovendien is het hele punt dat 'er niet altijd een werkende internetverbinding is' steeds meer achterhaald. Ontwikkelde landen hebben hoge dekkingspercentages wat betreft breedbandinternet. Ook ziet de moderne burger het tegenwoordig bijna als een levensbehoefte. Als je geen werkende internetverbinding hebt tegewoordig, is je grootste zorg waarschijnlijk niet dat je je game niet kunt spelen.
eregisteren geen adsl. Een avondje gamen gaat erg lastig als je een deel van de hedendaagse gespeelde spelen via valve hebt of als mmorpg. Geen www is niet zo een probleem, maar je merkt wel dat je er erg afhankelijk van bent voor andere dingen zoals minimaal authenticatie.
"Hier worden alle voordelen van cloud min of meer genegeerd, je hebt bv altijd toegang tot je games, je kunt een spel dat je online gekocht hebt meteen spelen, als een game niet werkt kun je de gamefiles laten controleren via de online dienst."

Persoonlijk vind ik dit echt een non-issue. Wat is precies het probleem van een halfuurtje installeren? Het weegt voor mij in ieder geval niet op tegen de voordelen die 'fysieke' aanwezigheid van de software biedt.
Ik vind Steam toch wel heel makkelijk veel sneller en makkelijker een game installeren, in vergelijking met een fysieke versie. Alleen de prijs is vaak een stuk minder. :( Waardoor ik toch weer fysiek versie bestel, en een ISO + no-dvd crack download.
Je hoeft niet te wachten tot je postpakket verstuurd is. Je hoeft niet naar de winkel te fietsen rijden/etc.
Je koopt het, en kunt direct beginnen met een (meestal vrij vlotte) download.
Dat is wat ik ermee bedoelde.
Toch is het juist wel leuk om een pakje te krijgen met een game. Of om er eentje op te halen in een winkel. Is toch een beetje een cadeautje.

Neemt niet weg dat ik regelmatig ook games download. Maar als ik een spel in de winkel koop (of online bestel), is het dan toch wel weer fijn om het spel dan toch daadwerkelijk in mijn handen te houden. :D
waarbij een steeds groter deel via de cloud gaat (kijk bv ook naar de vernieuwingen in wow:cataclysm, waarbij delen van de game tijdens het spelen gedownload worden).
Dat heeft niets met de cloud te maken, dat is meer een lokale feature van de client die nu "live" kan patchen
Ik heb een tijdje WoW gespeeld, maar alweer een paar jaar niet meer. Als ik nu weer wil gaan gamen mag ik eerst minstens een uur op het downloaden van de patches wachten en dan nog een uur op het configureren van de patches die ik in de afgelopen jaren heb gemist. Daarom laat ik WoW voorgoed liggen, (o.a.) dat patchen duurt me te lang voor het aantal uur dat ik het per week speel(de).
Nu is WoW uiteraard door de vele content changes zo groot, maar als ik een spel wil spelen dan wil ik dat het liefst instant.
"..., als een game niet werkt kun je de gamefiles laten controleren via de online dienst."

:/ De enige games die ik de laatste jaren opnieuw heb moeten installeren omdat ze niet meer werkten waren Valve games.
Ook is het superirritant als je een tijdje niet gespeeld hebt je opeens alle games moet updaten. Als de update groot is of je hebt een tijd niet geupdated dan is de kans groot dat je nog een uurtje of wat bezig bent steam op orde te brengen.
En dat om je single-player game op te kunnen starten.
Dan heb je echt eeuwen niet gespeeld. Je kunt nu de client installer downloaden van battle.net en haal je de laatste versie binnen. En zo lang duurt dat niet.

Waarschijnlijk heb jij nog 15 cd's die je er 1 voor 1 in moet insteken en dan nog patchen, maar dan kan je beter de client gewoon downloaden.
gelukkig hebben ze het over "de te voorziene toekomst"

Natuurlijk gaat het hiernaartoe. Ooit. Voorlopig zitten we nog in 2011.
De te voorziene toekomst zullen ze wel de komende 5 jaar mee bedoelen.
Piraterij is een gigantisch probleem, maar streamen wordt te duur. Juist ja.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True