Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Games voor Sony's NGP zullen gelijktijdig in de winkel en digitaal op PlayStation Network te koop zijn. Spellen in de winkel zullen verkocht worden op een nieuw soort geheugenkaartje, waarmee Sony de umd van de PSP in de ban doet.

Andrew House, ceo Sony Computer Entertainment Europe, heeft in een interview bekendgemaakt dat spellen voor Sony's Next Generation Portable tegelijkertijd in de winkel en digitaal verkrijgbaar zullen zijn. Volgens House biedt deze strategie kansen voor winkeliers maar hebben gebruikers ook het gemak van digitale aankopen. De topman zegt dat het Japanse bedrijf geleerd heeft van de PSP Go, waarvoor spellen alleen digitaal verkrijgbaar waren. House verwacht dat met name de grote titels in de winkels komen te liggen.

Spellen in de winkel zullen op een nieuw soort geheugenkaartje uitkomen, dat voorlopig onder de naam NVG bekend staat. NVG-kaartjes zullen in eerste instantie een opslagcapaciteit van twee of vier gigabyte hebben, waarvan vijf tot tien procent wordt gereserveerd voor save games, patches en downloads. Volgens House zijn de kaartjes niet alleen energiezuiniger en kleiner dan de umd-discs die de PSP gebruikt, maar kunnen in de toekomst ook kaartjes met meer opslagcapaciteit uitgebracht worden.

Sony kondigde zijn nieuwe spelcomputer eind januari aan en zal in het laatste kwartaal van 2011 uitkomen. De elektronicagigant heeft nog niet bekendgemaakt wanneer de NGP in Europa verschijnt; volgens geruchten zou de handheld wereldwijd op 11 november uitkomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Aaah, eigen kaartjes i.p.v SD kaartjes voor extra beveiliging.

Maar tenminste ben ik blij dat het nu definitief duidelijk is dat ze van het hopeloze formaat genaamd UMD zijn afgestapt.
Sony lijkt wel tamelijk hardleers voor wat betreft het op de markt brengen van nieuwe formats die niet aanslaan (Minidisc, UMD). Je kan mij toch niet wijsmaken dat het niet op de een of andere manier mogelijk is om SD-kaartjes te beveiligen.
minidisc niet aanslaan? moet je toch eens in japan gaan kijken, en ook in de professionele industrie..
Met niet aanslaan doel ik op geen groot commercieel succes. Ik geloof je op je woord als je zegt dat minidisc in Japan nog veel wordt gebruikt, maar dat is niet te vergelijken met het bereik van formaten als CD, DVD, SD etc.
Inderdaad kunnen aan het rijtje 'geflopte' formaten zoals Ramoncito hieronder zegt ook nog Memorystick Pro en Pro Duo worden toegevoegd, die bij mijn weten nooit echt groot zijn geworden.
UMD is geen succes geworden nee, maar minidisk is een systeem wat bij mij ook nog steeds hoog aangeschreven staat hoor ;)

dan zou ikzelf eerder sony's memorystick, memorystick pro, memorystick duo en aanverwanten als geflopt beschouwen, veel te duur en niet echt beter dan alternatieve flashgeheugens, en dat heeft sony zelf inmiddels ook door volgens mij...

(en dan zijn er nog minimaal evenveel geflopte formaten van evenzoveel andere fabrikanten, denk aan video2000, CD-i enz, andere bedrijven kunnen er ook wat van)
Dat was ook mijn eerste gedachte..

Sony lijkt het maar niet te leren met de afwijkende nieuwe formaten. iedereen heeft DVD, Sony heeft alleen BluRay (wat weer extra kosten met zich meebrengt). Talloze geheugenkaarten waren er in omloop maar Sony moest weer zijn eigen geheugenkaart soort hebben (wat weer veel duurder was). De MD was een interessant formaat, maar Sony had er weer zijn eigen moeilijke geluidsformaat op staan (wij wilden destijds die MDs gebruiken om data op te slaan ipv de C64 cassette of schijf ;) ). HD-DVD was de beste opvolger voor de DVD qua opslagruimte en consumenten-vriendelijkheid, maar nee, we zitten met 25/50GB schijfjes voor films die makkelijk in 10-15GB passen, wederom met dank aan Sony (nee, ik zie echt geen nut in het ongecomprimeerd opslaan van Dolby 6.6 of 7.1 DTS en al helemaal niet voor een film als Bambi uit 1936 die origineel een mono track had..). En dan nog de SACD natuurlijk, hartstikke mooi formaat, maar veel te duur in de markt gezet natuurlijk, en veel te weinig bedrijven en labels die de belachelijke licentiegelden wilden betalen (en dat was meteen ook de doodsteek voor DVD-Audio). UMD, ook begrijpelijk want die kon je niet kopiëren. Maar te weinig om films met extra's er op te zetten en de console te klein om 2 uur naar te kijken. Ook een flop.

Beetje moe van Sony, ik koop niets meer van ze.
Formats die niet aanslaan? Je weet toch wel dat Sony ook mede uitvinder was van CD, DVD en Blu Ray he? En ik zelf vind trouwens de Minidisk absoluut geen flop! Dat er een aantal formats zijn die geen commercieel succes werden is niet zo gek als je zoveel dingen "uitvindt" zoals Sony en Philips....
Klopt, laadtijden waren alleen al een reden om je games the backuppen naar memorystick.
op zich wel handig dat de savedgames ook worden opgeslagen op het spelmedium zelf. dan kan je later als je console stuk gaat gewoon door gamen met het kaartje erin. dit lijkt mij overigens wel kraak gevoelig aangezien het gewoon wat flashgeheugen is dat door een kaartlezer wordt uitgelezen. een computer kan dat ook wel. ff kopieren naar een leeg kaartje et voila!
Als de savegames met (onder andere) de fuse_id van de NGP encrypted worden gaat dat al niet meer op

Daarnaast bestaat het gevaar dat:
- het spel direct gekoppeld wordt aan de NGP waarin hij het eerst opgestart word [geen 2e hands markt of zelfs maar uitlenen]
- het flashgeheugen van matige kwaliteit is waardoor over 20 jaar het spel onspeelbaar is [ik heb VCS2600 games uit 1982 die nog steeds werken]
Je hebt het over het gevaar dat het spel direct aan de NGP wordt gekoppeld, maar dit zou dan gebruiken maken van je PSN account of iets dergelijks, daarmee lijkt het me dan ook logisch dat je het later weer kan downloaden, op de manier dat Steam bijvoorbeeld werkt.
het kan toch ook zijn dat ze een registratie nummer hebben die je in je NGP can releasen? zeg maar een koppeling aan een systeem waar bij opstarten met de database van sony wordt gecheckt of het product op je naam staat. ;)
jij speelt nog elke dag spellen van 20 jaar geleden wil je zeggen :+
games waren altijd al wegwerp waren.
Ik pak regelmatig als we wat kinderen op bezoek krijgen de N64 weer uit de kast, dat is nou eenmaal voor hun de leukste spelcomputer. Geen 20 jaar oud, maar wel 10 of meer en alles doet het nog prima.

On topic: Het is wel mooi dat ze dan geen bewegende onderdelen meer hebben, die UMD's draaiden zo hard dat het voelde alsof de PSP in je hand wilde opstijgen als je hem aanzette. Misschien ervaar je dat als PSP bezitter niet, maar als je dat niet gewend bent is het heel raar dat zo'n ding ineens zo'n herrie maakt.
Maar dan zal men wss wel eerst adapters moeten zien te bouwen om deze flashmedia met de computer te verbinden. Daarnaast zullen er ook wel wijzigingen inzitten om alles beter te beveiligen tov standaard flash media.
Handig he? Doet Nintendo al sinds de Gameboy/NES.
Het feit dat Sony rekening houdt met de klandizie van winkeliers gaat waarschijnlijk ook inhouden dat het online kopen van games niet betekend dat je een game voor een lagere prijs dan in de winkel kan aanschaffen.

Het doet me denken aan het model van Apple, kennelijk mogen ontwikkelaars / uitgevers niet zelf de verkoop gaan regelen en dit is een mooie manier om hierop controle te houden en meer geld te verdienen.
Ik zou het eerder vergelijken met Steam waarbij uitgevers net zelf ervoor kiezen om de downloads aan eenzelfde prijs aan te bieden. Bij steam zie je vaak zelfs hogere prijzen dan in de retailkanalen en worden prijsverlagingen pas later doorgevoerd.
Probleem is natuurlijk dat als een winkel geen games kan verkopen ze ook niet happig zullen zijn om een console te verkopen. Dan kunnen ze die opslag- en displayruimte beter besteden aan een console waar ze wel games van verkopen.
Wow Sony heeft eindelijk die draaiende disc in de ban gedaan en gaat qua "innovatie" Nintendo achterna en maakt een cartridge.

Iets wat Nintendo al sinds de NES doet. :+

Je weet wel, die console uit 1983 :+

En dat deze kaartjes niet te kopiëren zijn?

HAHA!

Dat zei Nintendo voor de GB, GBA, DS en 3DS ook :+

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 21 maart 2011 07:32]

Alle kaarten zijn te kopiëren... anders had je nu nooit ROMS...

Het kan wel zo zijn dat deze kaarten vanwege hun unieke formaat een soort 'uitstel van executie' krijgen omdat er eerst een reader op de markt gebracht moet worden. Sony heeft hier blijkbaar goed over nagedacht, want als ze het idee patenteren (geen idee of dat zo heet) dan kunnen ze tegen de fabrikanten van zo'n dergelijke reader een rechtszaak aanspannen...

[Reactie gewijzigd door bdalenoord op 21 maart 2011 08:44]

De GB/GBA/DS/3DS kaartjes zijn ook uniek ;)
Sony zal naast deze kaartjes ook softwarematige beveiliging implementeren, combinatie lijkt me toch redelijk sterk dat het kraken snel gaat.

De PS3 duurde ook erg lang en daar hebben ze nu ook weer van geleerd, dus de beveiliging wordt alleen maar beter.
@supersnathan94
Dat kan handig zijn maar als het zoals bij de nintendo ds is uitgewerkt vind ik dat negatief.
Waar je gemiddeld 3 slots hebt per game (bij pokémon zelfs maar 1)
De dsi heeft ook ingebouwd geheugen en daar heb je ook geen keuze dus ik hoop dat je wel kunt kiezen bij ngp wat eigenlijk wel logisch lijkt nu er ook digtale versie te verkrijgen zijn..

[Reactie gewijzigd door hndrk op 20 maart 2011 14:52]

ik denk dat er een NVG kaartje komt waar een sd kaartje in past,
dan krijg je net zo iets als de r4 voor de nintendo ds.
Ohh dat is inderdaad iets innovatiefs. Alleen geloof ik dat er hackers mee gaan klooien en uiteindelijk NVG gaan gebruiken om een soort van CFW te installeren, of zelfs zonder de CFW een andere spel te spelen via de NVG.
Ik voel nog steeds helemaal niks bij Digital Distribution (games digitaal kopen in plaats van een fysiek kopie van het spel in je kast hebben), ik houd er gewoon van om te zitten gamen en als je naast je kijkt een kast met 30 spellen te zien, dat vind ik veel mooier.

Ook dat gekloot met downloaden en beperkte harde schijf ruimte moet worden opgelost. een update hier en daar maakt me niet zoveel uit maar om nou even een paar gig te downloaden.. nee bedankt.
Is er nog iemand die bij NGP aan NeoGeo Pocket denkt?


Nee?
Dat ding wat het niet van de GameBoy kon winnen? Nee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True