Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 122 reacties

Nintendo bracht eerder dit jaar de 3DS op de markt, en Sony slaat keihard terug door met een alternatief te komen, in de vorm van de handheld die voorlopig door het leven gaat als NGP, ofwel Next Generation PlayStation. Sony wil het apparaat nog dit jaar op de markt brengen, wat een interessante strijd op gaat leveren tussen beide consolebouwers. Sony heeft namelijk goed gekeken naar de handhelds van Nintendo. Op 3d na doet de NGP niet onder voor de 3DS. Sterker nog, de NGP doet alles wat de 3DS kan, maar dan beter, zo durven we te stellen nadat we de NGP een middag mochten vasthouden.

De NGP, die wellicht als PlayStation Vita in de winkel verschijnt, heeft dan ook indrukwekkende specificaties. Zo zit er een quadcore ARM Cortex A9-processor in de handheld, aangevuld met een SGX543MP4+ grafische processor. Ook die heeft vier kernen, terwijl elke kern over vier Universal Scalable Shader Engine's beschikken. De kloksnelheid is onbekend, maar met de standaardkloksnelheid van 200 MHz zou de gpu 134 miljoen polygonen per seconde kunnen verstouwen en heeft hij een fillrate van ruim 4GPixels per seconde. De 3DS blijft daar ruimschoots bij achter. De handheld van Nintendo is uitgerust met een Pica200 als gpu, die ook draait op 200 MHz, maar die slechts 800 MPixels per seconde kan verstouwen en 15 miljoen polygonen per seconde kan verwerken.

Volgens Sony zou de NGP krachtiger zijn dan zowel de Xbox 360 als de PS3, maar niets is minder waar. Dat komt onder andere door het aanwezige geheugen in de NGP, dat hoe dan ook trager is en zwaar drukt op de beschikbare geheugenbandbreedte. Daar staat tegenover dat de NGP met een scherm van 960 x 544 minder pixels hoeft te genereren dan de Xbox 360 en de PS3, die hun games veelal op 1280 x 720 renderen. Daardoor kunnen de graphics op de NGP akelig dicht in de buurt komen van die van de PS3 en de Xbox 360.

Sony NGP

* Ruwe processorkracht

De ruwe processorkracht van de NGP is dus indrukwekkend. Voeg daarbij dat het apparaat een 5 inch groot oled-scherm heeft van 960 x 544 pixels, en je weet dat games er op de NGP erg goed uit kunnen zien. Maar er is meer dan die ruwe processorkracht. Zo is het oled-scherm van de NGP aanraakgevoelig en kan het multitouch waarnemen. Hoewel inmiddels gemeengoed op Nintendo's DS en verreweg de meeste smartphones, is het nieuw in het PlayStation-universum. Sony gaat echter nog verder. Het concern gaat de experimentele kant op, door een touchpad op de rug van de NGP te monteren. Het is een aanraakgevoelig vlak dat ruwweg even groot is als het scherm aan de voorkant. Ook de touchpad kan met multitouch overweg. Games kunnen dus zowel via het scherm als via de touchpad worden bediend.

Om het nog mooier te maken, heeft Sony de NGP ook nog voorzien van de traditionele knoppen zoals bekend van de PlayStation Portable, en daar bovendien nog een tweede analoge stick aan toegevoegd. De NGP komt daarmee akelig dicht in de buurt van grote broer PlayStation 3. Wat knoppen betreft mist de NGP eigenlijk alleen twee schouderknoppen. De PS3 heeft er daar vier van, terwijl de NGP het met twee moet stellen. Maar verder is het apparaat even rijk bedeeld als de PS3, zij het dat de indeling iets anders is. Omdat er ook ruimte voor het scherm moet zijn, zijn de twee analoge sticks verder naar buiten geplaatst, bijna recht onder de d-pad en het cluster met gemerkte knoppen.

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (34)


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True