Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Sony Computer Entertainment heeft 'PS Vita' als merknaam met bijbehorend logo laten registreren bij de Trade Marks and Designs Registration Office van de EU. Hiermee stapelen de aanwijzingen dat Sony's NGP zo gaat heten zich verder op.

De trademarks staan sinds vrijdag op de site van de Europese Trade Marks and Designs Registration Office, zo ontdekte een NeoGaf-gebruiker maandagochtend. Het Japanse bedrijf registreerde ook de merknamen PSVita en PlayStation Vita. Sony's nieuwe handheld staat vooralsnog te boek als de NGP, wat staat voor Next Generation Portable, maar Sony maakt de uiteindelijke naam van de PlayStation Portable-opvolger in de komende nacht bekend. Dan vindt Sony's E3-persconferentie plaats. Met deze nieuwe aanwijzingen blijft 'PlayStation Vita' de grootste kanshebber. Vorige week verscheen al een foto die hetzelfde logo op een NGP toonde. Sony heeft daarnaast al de domeinnamen psvita.com en playstationvita.com in zijn bezit.

Er is al veel bekend over de hardware van Sony's nieuwe handheld. Zo is de NGP opgebouwd rond een quadcore ARM Cortex-A9-cpu en een SGX543MP4+-gpu van Imagination Technologies met eveneens vier cores. De kloksnelheid van die gpu is vooralsnog onbekend, maar met de standaardkloksnelheid van 200 MHz moet hij al 134 miljoen polygonen per seconde kunnen weergeven. De NGP heeft daarnaast een 5 inch groot oled-scherm van 960 bij 544 pixels, dat aanraakgevoelig is en multitouch ondersteunt. Het apparaat bevat ook een aanraakgevoelig vlak op zijn achterkant. Tot slot is de NGP voorzien van een accelerometer en gyroscoop, dezelfde technologie als Sony's Move.

PS Vita

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Leuke naam, maar niet voor een handheld console. Dan vind ik Sony NGP nog beter klinken.
hoe spreek je dit uit? vaita of vieta? en daarnaast klinkt het niet echt aantrekkelijk... ik ga mee met dat de Sony NGP beter zou klinken :/
Vita kan overigens slaan op de moderne Griekse uitspraak van de Griekse letter 'beta',
2e letter, dus eigenlijk ps2 maar dan in het grieks en doelend op de portable versie. (beetje vergezocht imo, maar ik bedenk de namen nu eenmaal niet)
The name of the letter is pronounced /ˈbeɪtə/ (US) or /ˈbiːtə/ (UK)), and in Greek βήτα [ˈvita].

In the system of Greek numerals Beta has a value of 2.

In Modern Greek, Beta represents the voiced labiodental fricative /v/. The name of the letter is spelled βήτα in the modern monotonic orthography, and pronounced [ˈvita].
bron: Wikipedia

Edit: typo's en bron

[Reactie gewijzigd door Wild Fox333 op 6 juni 2011 13:34]

Denk gewoon Vita. Latijn voor het leven. Vind het in ieder geval een beetje cheesy klinken.. NGP was inderdaad wel wat toffer geweest. Hopen dat Sony nog bij draait..


Edit: Oh, mooi. Sony zegt dat ze inderdaad doelen op de betekenis uit het latijn: leven.
Beetje jammer, had gehoopt dat er eigenlijk meer achter zat dan dat..

[Reactie gewijzigd door Jace op 7 juni 2011 17:12]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hagiografie
Een andere betekenis voor Vita is: de biografie van een heilige. Het voelt nu wel alsof sony het ergens hoog in de bol heeft. :P
Is in het zweeds leuk :) . spreek uit fieta.
Dan denk ik: Fitta med pńron. Ofwel Kut met peren. :P
Lololol!!1!11 xD
Denk dat Sony inderdaad bewust inspeelt op de zweden ja
Sony kennende is de kans groot dat ze er toch nog op terug komen en het de PSP2 gaan noemen.

De PS3 had eerst ook totaal andere controllers op de E3 tot dat er toch maar weer naar het oude dual shock design werd terug gegrepen.

Het lijkt soms alsof ze bij Sony bang zijn om zelf met vernieuwingen te komen en eerst even de concurentie afwachten.
De kans is groot van niet, omdat Sony wil dat de originele PSP niets met de Vita heeft te maken, omdat de originele PSP geen geweldig succes was, en wil dus met de PlayStation Vita waarschijnlijk een nieuwe start maken.

Want een gemiddelde consument weet van de kleine problemen van de origenele PSP (weinig games beschikbaar, geen UMD, etc) en koopt daarom minder snel een PSP(2) Bij de naam PlayStation Vita denkt de consument echter dat het een totaal nieuw product is, zonder deze "kinderziektes" (en dat is het ook), dus marketingtechnisch is de naam PlayStation Vita beter

[Reactie gewijzigd door tweeny op 6 juni 2011 11:37]

Ik denk dat iedereen meteen ziet dat het een PSP2 is, hij ziet er praktisch het zelfde uit. Daarbij heeft Sony weer voor een eigen formaat opslag medium gekozen, dit hoeft geen probleem te zijn, Nintendo doet het al jaren, zolang ze het maar niet gaan proberen te pushen op andere vlakken.

Het gebruik van diskless opslag media kan wel de irritante laad tijden van de PSP flink drukken, en hopelijk ook de batterij sparen, er hoeft immers geen laser en motor worden aangedreven.

Wat betreft kinderziektes zou het juist een averechts effect kunnen hebben, het is immers zoals je zecht een nieuw product en dus niet een verbeterde PSP. Dikke kans op nieuwe kinderziektes.

Marketing technisch kan het wel beter zijn, maar Sony is nu eenmaal niet het bedrijf dat risico's neemt op het vernieuwings vlak, en gaat voor de bigger and better strategie, ze hebben immers altijd vast gehouden aan de playstation naam plus een versie nummer en gewoon portable voor de handheld. Vita is dus een voor Sony standaarden een riskante stap.
Ik sluit me bij LOTG aan, als Sony elke connectie met de PSP had willen vermijden, dan hadden ze hem wel *iets* anders mogen ontwerpen. Op wat details na is het exact hetzelfde design en layout.

De Vita (althans, het concept op het plaatje waar naar gelinkt wordt, dus onder voorbehoud) is ietsje hoger dan een PSP, waardoor het schermpje iets groter lijkt, en er onder de knoppen ruimte lijkt te zijn voor een paar nieuwe knoppen. Iets van functietoetsen, of een Playstation knop ofzo? En verder kan ik echt geen noemenswaardige verschillen qua uiterlijk noemen.
Omdat tweakers het zo schrijft neemt iedereen automatisch maar aan dat het ook daadwerkelijk over de NGP gaat?

Wie weet hebben ze het wel geregistreerd voor een of andere WII-SPORTS of WII-FITNESS kloon of zo?

Ik kan me niet voorstellen dat ze zulke slechte marketingnamen bedenken in de top bij sony.
Daarom laten ze het ook zo "uitlekken", dan kunnen ze de reacties van tweakers zoals ons lezen en eventueel bijstellen als teveel mensen de naam niet aanstaat ;).
Daar hebben ze bij Nintendo met de Wii anders geen rekening mee gehouden, Revolution klonk oneindig veel beter. Of bij MS met Kinect (vond Natal toch beter klinken).

Blijkbaar is het een ongeschreven regel dat de uiteindelijke naam veel meliger moet zijn dan de projectnaam.
zo dit lijkt me echt een mooie handheld (qua specs)! Ben benieuwd naar het formaat :)
zo dit lijkt me echt een mooie handheld (qua specs)! Ben benieuwd naar het formaat :)
Als je naar dat plaatje kijkt waar in het artikel naar gelinkt wordt lijkt het vergelijkbaar met de PSP, maar in verhouding wel ietsje hoger volgens mij.

Het enige dat op het plaatje te zien is waaraan je echt objectief de maat kunt aflezen, is de 3,5mm jack en wat op een USB-poort lijkt aan de onderkant. Dus, iemand die een lineaal en een rekenmachine bij de hand heeft? :P

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 6 juni 2011 11:36]

Of je leest deze even hands-on tweakers :)
Er is bovendien nog een laatste pluspunt, en dat is zeker niet het onbelangrijkste: de NGP ligt opvallend prettig in de hand. Beter dan de wat hoekige eerste versie van de PlayStation Portable en ook beter dan de later ge´ntroduceerde PSP Slim & Lite, om maar te zwijgen van de PSPGo en de 3DS. De NGP is iets breder dan de PSP en minder hoekig dan zijn voorganger. Zelfs minder hoekig dan de Slim & Lite. Door de plaatsing van de twee analoge sticks zijn de d-pad en gemerkte knoppen iets naar boven verschoven, waardoor beide duimen op een prettiger manier op de handheld liggen. Het maakt de NGP tot een zeer complete handheld die erg prettig in het gebruik is en er bovendien lekker stijlvol uitziet.
De naamgeving vind ik ook niet echt ideaal. PS NGP sprak me eigenlijk wel aan. Klinkt tamelijk "stoer" en dan zeker in vergelijking met vita. Ik denk dat ze wat willen mee liften op het fit gedoe dat zo in is tegenwoordig. Maar zo willen ze de PsNGP nu toch ook weer niet plaatsen het is en blijft een handheld waar je gewoon mee gaat zitten niet om mee rond te staan springen (hoop ik.

[Reactie gewijzigd door PietrKempy op 6 juni 2011 15:54]

Als je het snel uitspreekt met een japanse/engelse tngval dan klinkt het wat als psthree de naam psvieta.

Ik denk dat ze daarmee de connectie tussen PS3 en hun handheld willen laten zien.
En PSP3 slaat nergens op.

Ik ben benieuwder naar de prijs van het ding...
Ik snap niet hoe jij een connectie ziet tussen PSVita en PS3? En PSP3 zou dan ook niet nu zijn maar de volgende.

PSP3 slaat even veel nergens op als PS3. Verder zie ik ook geen enkele link tussen de PSVita en de PS3, de ene is een handheld en de andere een console.

Ik vind de screenshots van MGS3 3D, en RE: The mercenaries 3D wel dicht in de buurt van de nieuwe PSVita komen.

Ik denk dat de prijs, en het daadwerkelijk uitkomen van goede spellen deze handheld hier in het westen een beter leven dat de PSP moeten gaan voorzien. Ik wacht in ieder geval even af.
Ze blijven hameren op de PS3 ervaring in de palm van je hand.

Ze willen volgens mij laten zien dat ze boven de 3DS uitsteken kwa kracht en features.

En dus is een PSP2 als naam eerder een stap terug, Microsoft heeft ook de xbox 2 de xbox 360 genoemd omdat sony al met een PS3 uit zou komen.

Dus ik kan me voorstellen de PSP2 tegenover de 3DS lager staat in de ogen van marketing mensen. een 2 is toch altijd minder dan een 3.

Daarom hebben ze gekozen voor een naam die op drie lijkt maar het absoluut niet is.

En als een Jappaner op het podium Piee es Vieta uitspreekt klinkt het als PSthreeta...

Het klinkt misschien wat vaag en vergezocht maar ik ga er van uit dat er uren en uren aan marketing onderzoek is gaan zitten in deze naam. En dat PSP2 minder goed lag bij het publiek als PS Vieta.

Verder vindt ik het een belachelijke naam, maarja we vonden Wii ook een suffenaam en die verkocht als een dolle...
Daarom hebben ze gekozen voor een naam die op drie lijkt maar het absoluut niet is.
Huh? In wiens ogen lijkt Vita op drie? Waar baseer je dat op?
Zoals hier een paar keer door anderen genoemd is, kun je de Griekse letter B (Beta) die ook als het cijfer 2 werd gebruikt, als "Vita" uitspreken, en zelfs dat vind ik al ver gezocht.
En als een Jappaner op het podium Piee es Vieta uitspreekt klinkt het als PSthreeta...
Ja dat zei je in je eerste reactie ook al, maar net als LOTG hiervoor snap ik ook nog steeds echt niet hoe jij erbij komt dat een Japanner een "V" als "thr" zou uitspreken.

Wordt dan eerder "fita" of "pita" denk ik, maar "threeta" slaat werkelijk nergens op. Misschien als je "threeta" op zijn Nederlandse steenkolen-Engels uitspreekt als "frieta", maar Nederlands steenkolen-Engels is nog geen Japans steenkolen-Engels, en dan nog snap ik niet waar je die R vandaan haalt, want die kunnen Japanners al helemaal niet uitspreken, laat staan dat ze hem er zelf bij verzinnen.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 6 juni 2011 14:36]

Japanners kunnen de R wel uitspreken -al spreek ik bij deze enkel over de belgische R, niet de hollandse of franse of wat dan ook- als ze genoeg oefenen, t is niet zo dat het onmogelijk is.
Japanners kunnen de R wel uitspreken -al spreek ik bij deze enkel over de belgische R, niet de hollandse of franse of wat dan ook- als ze genoeg oefenen,
Ik neem aan dat je met "de hollandse R" bedoelt wat wij hier een "Gooische R" noemen. Ik kom zelf uit Noord-Brabant, dat is zeg maar het gedeelte van Nederland waar we er trots op zijn dat we die Gooische spraakafwijkingen *niet* hebben, en waar we bijvoorbeeld ook trots zijn op onze zachte G; maar dit even terzijde. ;)

Maar hoe spreken ze in Japan die belgische R dan uit volgens jou? Er zijn inderdaad wel degelijk worden in het Japans waar een R in voor komt (de eerste die me te binnen schiet is Akira,sorry :P) maar die R spreken ze volgens mij uit op een manier die niet op onze R lijkt, ˇˇk niet op een Vlaamse R. Anyway we gaan offtopic, mijn punt was dat een V ook in het japans never nooit als "thr" gaat klinken. ;)

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 7 juni 2011 08:50]

Vita is italiaans voor leven.
PS Life/PS Live denk ik dan. En dus uitspreken zoals je het ziet.
Ik denk eerder dat het is vanwege het Latijns voor leven. Dit is wat bekender dan Italiaans, die het overigens van het Latijns hebben overgenomen.
Latijn, zonder s..
Volgens mij bestaat er al sinds 1983 een heel bekend liedje met de songtekst "La Dolce Vita van Ryan Paris" denk dat heel veel mensen dit nummer kennen en iedereen weet dat het "Het Zoete Leven" betekend.

BTW. Italiaans, Spaans, Frans en nog een paar talen stammen af van het Latijn vandaar de woorden overeenkomst. Wil nog niet zeggen dat Italiaans minder bekend is als Latijn, want Latijn word vrijwel niet meer gesproken op de wereld en Italiaans nog steeds.

Ik vind het dus wel een mooie naam een handheld voor naast het gewone leven.

Met niet gesproken Latijn bedoel ik dat er geen complete gesprekken worden gevoerd in het Latijn (voor de gene die weer bijdehand willen zijn en zeggen dat ze bij de dokter nog wel pancreas gebruiken bijv.)
Weet wel dat ze in Japan geen helden zijn in het uitspreken van de V. Heb me regelmatig afgevraagd waarom ze toen onze ICT leveranciers allemaal benders noemden.
Klopt. Dit probleem is ook in Zuid Korea. Daar roepen ze bijv. "high pipe" in plaats van "high five". Zo is de associatie met PS Pita(broodje) wel weer makkelijker gemaakt... :+
Wordt het dan in de volksmond "Vita" of "Pee-es-Vita"?
En is het [ vie-ta ] of [ vai-ta ] ?

De naam klinkt in elk geval meer als een fitness-apparaat voor 55-plussers als je het mij vraagt. :P

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 6 juni 2011 11:29]

De naam klinkt in elk geval meer als een fitness-apparaat voor 55-plussers als je het mij vraagt. :P
Ik denk meer aan de doelgroep van de truttige puber en 20'er die zo'n ding in het roze wil hebben en hem vol wil zetten met nummers van Rihanna, Justin Timberlake en Chris Brown. Om hem vervolgens onder te plakken met Swarovski-stickers en hem hÚÚl protserig uit haar nieuwe Prada-tas te halen... want een smartphone, dat is toch z˛˛˛ 2009, die nieuwe Pee-Es Vita, die is toch Ŕnig! :+

Conclusie: Misschien dat Sony met de PS-Vita niet echt op de hard-core gamer mikt maar juist op de 'lifestyle'-gamer. Wat me niet zou verwonderen sinds die lui vaker consumenten zullen zijn van Sony Music (indirecte kerching!) en, belangrijker, waarschijnlijk de ballen verstand zullen hebben van hoe ze spelletjes moeten kopiŰren, iets wat de hard-core gamer waarschijnlijk makkelijker onder de knie krijgt.
Dat is nu Úcht de doelgroep voor launchgames als Uncharted en WipeOut.
PRECIES! dat bedoel ik nou :D

Edit: zie vorrige post hier ergens boven.

[Reactie gewijzigd door IIsnickerII op 6 juni 2011 11:35]

Daar moest ik ook aan denken, soort van ballanseboard of een touw dat je tussen je move controllers kan doen om touwtje te springen ed.

vita -> vitality ....
PSP(ee)
PSV(ee)

Simpel toch :+
Aparte naam, ik vind het alleen niet echt bij passen.
Verder leuke specs, als de games grafisch maar beter worden dan de psp
waar ik wel vanuit ga
Andere uitleg die ik gezien heb is dat de naam komt van het Griekse Beta.
Beta (tweede letter, dus 2e versie) spreek je in het (Nieuw-)Grieks namelijk uit als Vita.
Ik vind het ook wel een beetje een rare naam voor het apparaat, maar het went vanzelf. Ik weet nog toen Nintendo de naam Wii bekendmaakte. Het zou nergens op slaan, het rijmt op "pee", en "wee" betekent ook nog eens hetzelfde, enz. Het ding had volgens velen een andere naam moeten hebben. Jaren later is een potje "Wii-en" de normaalste zaak van de wereld. Het zal (als de PSV een succes wordt) in dit geval niet veel anders gaan denk ik.