Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties

Een geheugenkaart is vrijwel onmisbaar bij het spelen van games op de PlayStation Vita, stelt het Japanse tijdschrift Famitsu. Veel games slaan data op een geheugenkaart op en kunnen zonder een dergelijke kaart niet worden gestart.

Het is 'zo ongeveer een vereiste' om een geheugenkaart te gebruiken bij de PS Vita, stelt Famitsu. Games als Uncharted: Golden Abyss, Disgaea 3: Absence of Detention, Hot Shots Golf 6 en Monster Radar willen niet starten zonder dat er een geheugenkaart in de handheld zit, omdat de games data opslaan op de kaart. Op de cartridge waarop PS Vita-games geleverd worden, flashkaarten die sterk lijken op het type dat Nintendo gebruikt bij de Nintendo DS, is ook geheugen aanwezig, waarop bijvoorbeeld savegames opgeslagen kunnen worden. Toch maken veel games gebruik van een extra geheugenkaart om data op te slaan, stelt het Japanse tijdschrift. Dat is helemaal het geval bij gedownloade games. Daarbij is er enkel de optie om data op een geheugenkaart op te slaan.

Sony levert voor de PS Vita een eigen formaat geheugenkaart. Dat formaat lijkt sterk op dat van bestaande sd-kaarten, maar de behuizing wijkt iets af, zodat bestaande kaarten niet passen. Sony levert zelf kaarten in vier afmetingen; 4, 8, 16 en 32GB. Een kaart van 4GB gaat ongeveer 20 euro kosten, een kaart van 32GB zal ongeveer 90 euro gaan kosten. De Japanse versie van de PS Vita, die op 17 december op markt verschijnt, wordt zonder geheugenkaart geleverd. De handheld verschijnt op 22 februari op de Europese markt, zover bekend ook zonder geheugenkaart.

Gamecartridge en geheugenkaart PlayStation Vita

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Nintendo gaf tenminste nog een gewone 2GB SD kaart bij de 3DS..
Dat wel, maar een 2e analoge stick moet je erbij kopen en daanraast was Nintendo ook zo 'goed' tegenover hun klanten om het prodcut binnen 2 maanden met 1/3 van de prijs te laten zakken. Als de Sony-prijs stabiel blijft en ik zie niet in waarom niet, heb ik geen moeite met het kopen van een kaartje.

[Reactie gewijzigd door GetBack op 27 oktober 2011 12:08]

Beetje jammer dat ze weer hun eigen formaat geheugenkaart ontwikkelen :{.
Vind ik erg logisch. Anders help je de piraterij een handje als je standaard SD kaarten gaat gebruiken. Ook wil Sony verdienen op de kaarten, logisch.
Das onzin, dan heb je gewoon een slecht business model. Kijk eens naar Apple, hier is piraterij een stuk lager en verdienen zowel Apple als de developers er goed aan.
Als iemand er koning is van koppelverkoop is Apple dat wel. Het OS kan je alleen op hun hardware draaien, en randapparatuur (zoals Airport of die externe monitor-kabeltjes) kan je beter ook maar bij Apple kopen.
Waarom? Iedere router werkt prima met Apple? En mini displayport is een open standaard dus er zijn genoeg concurrenten voor die kabeltjes.

Dat alleen Apple hardware Mac Os mag draaien is geen koppelverkoop. Het is vaker het geval dat die afhankelijk van elkaar zijn dan niet. Ooit XMB op je Xbox geïnstalleerd soms? Of gewoon Windows? Probeer eens Windows of web OS te installeren op een Samsung galaxy? Mercedes software in een Dacia? Sony bravo's software op je samsung tv?
Sony wil overal geld op verdienen en dat steek gewoon. Ze verdienen al geld op de software en dat kunnen ze goed doen door goede spellen te releasen. Maar nee het moet ook op de geheugenkaartjes. Tegen piraterij, nou hoe lang gaat dat stand houden ? Er komt geheid een adaptor voor mini SD en dan is dat ook weer voorbij.
En als ze pech hebben nog voordat ze zelf op de markt komen met de kaartjes in EU.
Hackers / hardware freaks zien het juis dan als een uitdaging, blijft toch een soort wedstrijd ;)
Sony wil overal geld op verdienen en dat steek gewoon.
Nee, dat is gewoon een gezonde instelling van een bedrijf. Een bedrijf moet winst maken, dat doe je niet door zooi gratis weg te geven. Ze maken verlies (sony kennende - iets wat ik belachelijk blijf vinden) op de verkoop van de hardware zelf, dus moeten ze hun geld wel verdienen aan accesoires en games.
Het wordt gewoon weer het volgende dataformaat van Sony dat gaat falen, ze leren het toch nooit:

U-matic
BetaMax
HiFD
DAT
DASH
Minidisc / Hi-MD
ATRAC
MicroMV
Elcaset
Super Audio CD
MemoryStick
UMD (relevant voor deze handheld want het is de opvolger van de PSP).
En zelfs Blu-Ray heeft huidig nog steeds een marktaandeel onder de 25% van de optische schijven.

Dit lijstje is zo even uit mijn hoofd, er zijn er vast nog meer. Een universeel geaccepteerde standaard is gewoon beter. Dit is gewoon puur om de touwtjes in eigen handen te houden door Sony. Maar het zal de hardcore piraten toch niet tegenhouden.
Dan nog het punt dat je voor je geld dus eigenlijk een incompleet apparaat koopt want een groot deel van de games kan je niet spelen zonder zo'n kaart. Pover!

[Reactie gewijzigd door Thief op 27 oktober 2011 12:28]

Ik moest bij mijn XBox 360 destijds ook een harde schijf van 100 euro kopen, hoor!
20GB heeft dat ding...

De Nintendo 64 had hetzelfde, ook daarbij kon ik zonder memory card vaak geen games opslaan, en ook de PS2 werd zonder memory card verkocht.

Blu-ray is inderdaad falend, we zijn nu klaar voor digitale distributie, en nieuwe optische formaten zijn gewoon niet nodig. Wat we nu hebben is groot genoeg en snel genoeg, daarna zal het internet dienst doen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 oktober 2011 16:00]

digitale distributie zal het ook nooit winnen. Er zijn altijd meer mensen die dingen nog altijd tastbaar willen hebben. En een kast vol blu-rays staat veel leuker dan een hardeschijfje vol met digitale zooi wat helemaal geen waarde houd. Als ik een film/muziekalbum zat ben, kan hij in de verkoop op marktplaats. Krijg je er nog wat leuks voor. Doe je dat met 3-4 items, kan je toch weer een gloed nieuwe kopen. Succes met die items van je hardeschijf dan...

Beetje jammer dat ze deze gedachtegang voor games nu omzeep aan het helpen zijn met zogenaamde online passes...

[Reactie gewijzigd door chimnino op 28 oktober 2011 04:13]

Je kunt nu wel zo mooi stellen dat al deze formaten mislukt zijn, maar is dat ook zo?
Je kan daar niets over zeggen zonder van de afzondelijke zaken de cijfers te weten.

Overigens waren Betamax, DAT en Minidisc voor die tijd revolutionaire systemen en hun tegenhangers ver vooruit.

Dat een systeem uiteindelijk wereldwijd geaccepteerd wordt, heeft helaas meer met de prijs te maken.

Ik merk dat Sony is als Apple (voor Tweakers). Ze kunnen het niet snel goed doen...

[Reactie gewijzigd door MichaelB74 op 27 oktober 2011 11:48]

Ben het volledig eens met Thief,

Eeuwig hun eigen formaten en standaarden gebruiken bij Sony. Het kan dan technisch wel beter zijn, het is gewoon vervelend.

Stel: als jij bij je maat bent en je wilt even snel een paar nummers of video's overzetten dan gaat dat niet want dat kaartje past niet, dat wordt dus weer een PC zoeken en daar je Vita op aansluiten en ongetwijfeld de benodigde drivers en programma's installeren (SonicStage anyone?) en ga zo maar door.

Sony moet gewoon eens leren dat ondanks dat standaarden niet altijd technisch het hoogstaandst zijn, ze wel voor enorm gebruiksgemak zorgen.

Alleen al omdat ze dit WEER doen sla ik deze Vita over... en natuurlijk omdat Vita een baggernaam is, maar dat is persoonlijk.

P.S. Mooi lijstje Thief, niet alles daarop is mislukt, maar 80% wel zou ik zo gokken.
en @ MichalB74, stop eens met onnodig Apple in alle discussie die je vinden kan te gooien, erg zinloos weer.
Het is niet alleen de prijs, het is ook de 'strategie' die zij hanteren, geen concurrentie dulden, geen licenties verlenen of ze veel te duur verstrekken.

Dat Sony de UMD ging gebruiken was niet zo'n probleem, dat systeem was eigenlijk prima om piraterij tegen te gaan. Tevens kregen games veel minder aandacht hierdoor want niet iedereen kon die games of de video's tegen die prijs kopen.

De Mini-Disc en soortgelijke formaten hetzelfde, ik heb er jaren tegen aan gekeken, wachtende op een prijs die ik kon en wilde betalen maar die kwam nooit (ja, toen het formaat bij de rest van de voorbije glorie behoorde..).

We zien nu wederom hetzelfde gebeuren bij BluRay, geen enkele fabriek buiten Sony mag ze produceren en de licentiegelden voor het formaat en alle bijbehorende DRM rommel systemen zijn torenhoog.

Deze custom geheugenkaartjes zijn weer klote, we hebben net van de EU regels gekregen voor gestandaardiseerde adapters, moeten we nou ook nog regels hebben voor opslag?
Overigens waren Betamax, DAT en Minidisc voor die tijd revolutionaire systemen en hun tegenhangers ver vooruit.
Lees eens goed wat je zelf zegt: ze waren beter dan het alternatief en worden toch niet gebruikt.
Dat een systeem uiteindelijk wereldwijd geaccepteerd wordt, heeft helaas meer met de prijs te maken.
Vergeet compatibiliteit niet! Als je met een paar man op vakantie gaat dan zul je altijd zien dat iemand te weinig geheugenkaartjes bijheeft voor zijn camera. Is niet erg, een van je vrienden heeft er vast wel eentje extra bij die je kunt lenen. Oh wacht, daar heb je niks aan, want dat Sony-apparaat van jou lust de standaard-kaartjes (die de hele rest van de wereld gebruikt) niet... Weet niet hoe het tegenwoordig is, maar een paar jaar geleden konden we zelfs geen ruimte maken door foto's over te zetten naar een laptop omdat zelfs een standaard kabeltje niet paste...
Lekker dan dat het apparaat technisch superieur is; qua gebruiksgemak is het dat zeker niet.
Ik merk dat Sony is als Apple (voor Tweakers). Ze kunnen het niet snel goed doen...
Ook Apple is altijd bereid om (bijvoorbeeld) compatibiliteit op te offeren voor dingen die ze in hun oneindige wijsheid belangrijker vinden, zoals uiterlijk in hun geval. En tja, dan ga je niet snel vrienden maken met een groep gebruikers die bovengemiddeld veel geeft om de specs en veel minder om hoe mooi het is. Zou jij een (benzine-slurpende, maar wel prachtige) Ferrari kopen als je voor de helft van het geld een (lelijke, maar op afval rijdende) DeLorean kunt krijgen...? Ja, ik weet dat dit een slecht voorbeeld is voor de eerste helft van deze reactie; er zijn geen benzinepompen waar je je tank met afval kunt vullen. Isn't ironic..., don't you think? :p
BetaMax mag het uiteindelijk niet gered hebben in de consumentmarkt, maar BetaCam is jarenlang heel populair geweest bij de TV studios: http://nl.wikipedia.org/wiki/Betacam

DAT is ook weer een voorbeeld die het niet gered heeft bij de consumenten, maar wel populair was bij de muziekstudio's. http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Tape

En ook Minidisc heeft maar matig verkocht bij de consumenten, maar in de professionele omgevingen werd het best nog wel gebruikt.

Verder was Sony ook betrokken bij de ontwikkeling van de CD en zou ik Blu-Ray niet bepaald een mislukking willen noemen. Net zoals de DVD ook niet meteen een einde maakte aan VHS, zo is het ook niet raar dat DVD en Blu-Ray nog een tijdje naast elkaar blijven bestaan. In ieder geval in mijn omgeving zie ik dat steeds meer mensen een Blu-Ray speler hebben.

En ik zou zeggen dat we juist blij moeten zijn met een bedrijf als Sony vanwege de innovatie. Natuurljk zijn er genoeg redenen om Sony te haten, maar voor de concurrentie is het alleen maar goed.
Minidisc gebruikt door profs? Profs werken het liefst met ongecomprimeerde audio en dat is minidisc niet. Denk dus eerder de semi profs.
@WiXX: Je moet het zien in de tijd. Zo was het bijvoorbeeld 20 jaar terug heel normaal dat je ingesproken teksten/geluid voor bijvoorbeeld betaalnummers (zoals 09XX nummers) op MD aanleverde. Geluidsdragers worden niet alleen door muziekstudio's gebruikt, maar bijvoorbeeld ook door journalisten en kan MD ook als datadrager gebruikt worden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Minidisc
Hoewel de md nooit een groot succes is geworden voor consumentengebruik, werd de minidisc nog lange tijd gebruikt in de opname- en uitzendindustrie. In radio- en televisiestudio's verving md de oude cartmachines om jingles mee af te spelen en uitzendingen op te nemen.
Als jij niet weet waar MD allemaal gebruikt is, dan kun je beter niet reageren.
Alledrie de formaten die je noemt zijn ontwikkeld voor de consumentenmarkt, en daar jammerlijk op gefaald. Dat ze een tweede leven bij profs hebben gekregen doet daar niets aan af.

Zo is een van de succesvolste gefaalde producten ooit er eentje die in ieder publiek gebouw wordt gebruikt: de roltrap. Deze is ontwikkeld om de tijd te bekorten dat mensen nodig hadden om van vloer naar vloer te gaan, doordat de trap beweeg terwijl je omhoog klimt. Tegenwoordig blijft iedereen gewoon stil staan en wordt de tijd over het algemeen alleen maar langer.
Ik moet daar toch echt even op reageren :o :P

De roltrap is ontwikkeld voor het vermaak van mensen in een attractiepark, pas later is gedacht aan de commerciële voordelen ervan en doorgeduwd naar winkels e.d. 8)7
BetaMax mag het uiteindelijk niet gered hebben in de consumentmarkt, maar BetaCam is jarenlang heel populair geweest bij de TV studios: http://nl.wikipedia.org/wiki/Betacam

DAT is ook weer een voorbeeld die het niet gered heeft bij de consumenten, maar wel populair was bij de muziekstudio's. http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Tape

En ook Minidisc heeft maar matig verkocht bij de consumenten, maar in de professionele omgevingen werd het best nog wel gebruikt.

Verder was Sony ook betrokken bij de ontwikkeling van de CD en zou ik Blu-Ray niet bepaald een mislukking willen noemen. Net zoals de DVD ook niet meteen een einde maakte aan VHS, zo is het ook niet raar dat DVD en Blu-Ray nog een tijdje naast elkaar blijven bestaan. In ieder geval in mijn omgeving zie ik dat steeds meer mensen een Blu-Ray speler hebben.

En ik zou zeggen dat we juist blij moeten zijn met een bedrijf als Sony vanwege de innovatie. Natuurljk zijn er genoeg redenen om Sony te haten, maar voor de concurrentie is het alleen maar goed.
Ik vond Video2000 anders een super ontwerp.. Eigenlijk jammer dat het VHS was geworden
Als ze hele ds kaartjes kunnen kopieren, kunnen ze toch ook sd kaartjes namaken ?
mij stuit tegen de borst dat je eigenlijk niet zonder kan dus een verkapte prijsverhoging van het product, een soort acccesoire, alleen als je deze niet hebt kun je er zeer weinig mee mogelijk zelfs saved games niet opslaan)

btw ik vinde de timing van het product ook altijd slecht van sony (ps3 in maart) nu deze in feb in europa,
waarom niet in japan halverwegen november en in europa en amerika net voor kerst ?
Al je dan toch een goede start wilt maken met verkoop. Die logica heb ik daar nooit begrepen, en het excuus dat hij in japan zeer waarschijnlijk als beste verkocht wordt en daarom alleen daar voor de kerst wordt gelanceerd vind ik gee goede reden

[Reactie gewijzigd door Peter F op 27 oktober 2011 10:38]

Savegames komen op de game-card, daar is een systeem en ruimte voor ingebouwd.

Het gaat waarschijnlijk om ander soort data die games nodig hebben. Voor gedownloade games lijkt het me logisch dat je er een geheugenkaartje in hebt ;)

Het alternatieve eigen formaat heb ik niet zo'n probleem mee. Meestal is het toch iets dat je koopt, erin stopt en nooit meer naar kijkt. Als het een SD-format was geweest was dat niet veel anders. Vanuit Sony lijkt het me wel logisch, aangezien ze graag een graantje meepikken van de verkoop van die kaartjes. (op z'n minst bij de launch, aangezien third parties waarschijnlijk vrij rap met eigen kaartjes zullen komen)

Het enige dat ik ze nog enigszins kwalijk kan nemen is het feit dat ze hem leveren zonder geheugenkaart, terwijl dit blijkbaar wel noodzakelijk is. Een 4GB kaartje meeleveren was dus wel netjes geweest. Maar ik ga me ook niet druk maken om die 2 tientjes eerlijk gezegd.

Ik denk dat we al blij mogen zijn dat we een dergelijk stukje hardware voor die prijs kunnen kopen. Ik acht de kans groot dat ze die praktisch met verlies aan de man brengen namelijk.

Something's gotta give.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 27 oktober 2011 10:43]

Probleem met nu een 4 GB-kaartje kopen is, wat als ik hem wil upgraden naar een 32 GB-exemplaar? Als het micro SD was geweest, dan had ik gewoon de bestanden over kunnen kopiëren, maar voor dit formaat zijn er volgens mij geen readers. Hopelijk kan je het uitlezen en kopiëren door de PS Vita via een USB-kabel op de PC aan te sluiten.
Op die kaartjes, voor die prijs, maken ze gigantische winsten. Als het gaat over de Vita zelf denk ik eerlijk gezegd ook niet dat er met verlies geproduceerd wordt.
Niet dat ik ook maar enige interesse in het hele apparaat heb, maar wat ik ze kwalijk neem is dat ze een onvolledig apparaat leveren; als nagenoeg alle spellen een geheugenkaart nodig hebben dan hoort die gewoon meegeleverd te worden. Als jij een computer koopt dan verwacht je toch ook dat daar een muis bijzit, ook al is die, strikt genomen, niet "noodzakelijk"? Het zou helemaal irritant worden als alle muizen ter wereld net niet passen en je (heel "toevallig") alleen bij de fabrikant van jou computer een geschikte muis kunt kopen... die drie keer zo duur is als een standaard-muis, met als enige "extra" dat ie op jouw computer past.
Een kaart van 4GB gaat ongeveer 20 euro kosten, een kaart van 32GB zal ongeveer 90 euro gaan kosten.
Pricewatch: Normale SD-kaartjes van 4 GB
Vanaf E 3,90; pas bij de duurste 4 (van de 70) komt de (laagste) prijs boven de E 20,00.

Pricewatch: Normale SD-kaartjes van 32 GB
Vanaf E 32,44; pas bij de duurste 2 (van de 41) komt de (laagste) prijs boven de E 90,00.
Het enige dat ik ze nog enigszins kwalijk kan nemen is het feit dat ze hem leveren zonder geheugenkaart, terwijl dit blijkbaar wel noodzakelijk is. Een 4GB kaartje meeleveren was dus wel netjes geweest. Maar ik ga me ook niet druk maken om die 2 tientjes eerlijk gezegd.
Voor twintig euro heb je (retail!) een ruime keuze aan 16 GB kaartjes... Sony zou prima een 32 GB kaartje kunnen meeleveren als ze de prijs van het apparaat als geheel 20 euro verhogen. Nu maken ze dikke winst op je als je een 4 GB kaartje koopt. En nog een keer, elke keer dat je een groter kaartje koopt. En het maakt ze natuurlijk niks uit dat je met het oude kaartje werkelijk niks meer kunt, want het past nergens anders op. Dat zou ik ze ook kwalijk nemen...
Something's gotta give.
Ja, jammer dat het altijd de wandelende geldzak consument is die zo ver mogelijk uitgeknepen dient te worden...
Mij stuit nog extra tegen de borst dat deze kaartjes idioot duur zijn. En ik heb een flauw vermoeden dat deze kaartjes nou niet bepaald wereld records gaan halen op snelheid.

Oude kleine kaartjes voor een premium prijs. Tja, dan pak ik Sony wel terug door gekopieerde spellen te gebruiken.

Ik begin steeds meer te snappen waarom mijn moeder een tas vol met eten en drinken uit de supermarkt meenam naar de efteling of een event. Op een gegeven moment krijg je er genoeg van om altijd maar een top bedrag te betalen gewoon omdat het kan. Ik ben zuinige hollander.
Dat klinkt eerder als een zwak excuus om je kopiëergedrag te verantwoorden.

Hoe kom je erbij dat die kaartjes oud en langzaam zouden zijn? Bovendien, Memory Sticks begonnen ook als Sony-technologie maar Sandisk is ze ook gewoon gaan produceren, het staat dus helemaal niet vast dat Sony de enige aanbieder van deze kaartjes gaat worden. Sterker nog het artikel impliceert dat er meer aanbieders zullen zijn. En als dat zo is zal de concurrentie gewoon zijn werk doen en de prijs naar beneden drijven.

Overigens vraag ik me af hoe ze aan deze prijzen zijn gekomen; als het de Japanse prijzen zijn omgezet naar euro’s (edit: ja dus, zie bron), dan zou ik daar nog niet al te veel waarde aan hechten. Geheugen in Japan is behoorlijk duur vergeleken met hoeveel het hier kost, heb ik zelf ervaren. Bovendien zijn dat de retailprijzen en zoals we weten gaat internet daar vaak nog flink onder zitten.

En als je het nog steeds te duur vindt, dan koop je die PS Vita toch lekker niet? Niemand verplicht jouw om hem te kopen, en dat geeft je niet het recht om dingen maar te gaan kopiëren.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 27 oktober 2011 11:32]

Maar de ervaring leert dat het helaas meestal wel dit soort dingen zijn waar men goed geld mee probeert te verdienen. Microsoft deed hetzelfde met hun geheugenkaarten voor de 360: 512MB voor ¤50. Misschien bij release een redelijke prijs maar inmiddels echt te absurd voor woorden. Ik kocht daarom een adapter waarmee je microsd kon gebruiken maar na een update van de xbox werkte dit niet meer. Gelukkig is het door de discussie die toen ontstond mogelijk gemaakt om een usbstick te converteren naar memorycard.
Ze gebruiken vast geen zware encryptie in die kaartjes en het zal vast niet moeilijk zijn om zo'n kaartje op een pc aan te sluiten. De enige manier om te beveiligen tegen piraterij is door de psp zelf alleen door Sony ondertekende software te laten draaien.
Dit kaartje is alleen ontworpen omdat een nieuwe standaard veel geld in het laatje brengt omdat de consument veel moet kopen.
Hebben we het wel over het zelfde hier? Het gaat toch om de opslag van savegames enzo, niet om de gamecard, die werden bij de PSP toch ook op een memorystick geplaatst? De 3DS heeft ook een SD slot en word MET SD kaart geleverd.

Ik vind het vreemd dat de PSVita hier voor geen interne storage heeft, dat zou je toch eigenlijk verwachten. Vooral omdat Sony downloads zo belangrijk wil maken.

Ik vind het onzin dat er geen SD in past, en ik gok dat de enige reden is om er veel geld aan te verdienen. In de tijden van de PSP waren de Memorysticks ook asociaal veel duurder als SD kaarten, en dat is nu helemaal het geval. Er worden geen snelheden bij vermeld, maar voor 20 euro heb ik een 16GB class 10/200x SD kaart. Laat staan wat ik voor 90 euro kan kopen.

Jammer, en vooral de verplichting tot extra aanschaf.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 27 oktober 2011 11:10]

Is niet logisch, alleen als je kijkt naar consument pesten en op kosten jagen. Dit is een heel slecht verkoopmodel. Als je een console koopt dan verwacht je dat je elke game kunt spelen toch? Nu moet je verplicht een extra uitgave doen om sommige games te spelen. Die game kost dan niet alleen zijn aanschafprijs, maar ook nog die kaart erbij.

Bovendien zal binnen een maand ofzo deze kaart nagemaakt zijn en via de waarschijnlijk chinese markt wel zijn weg naar NL vinden. Hopelijk kunnen daar gewoon sd-kaarten in gestoken worden.

Door dit soort acties van bedrijven kan ik niet tegen piraterij zijn.
SD kaarten kun je ook prima beveiligen met CPRM. De navigatie van mijn Ford staat op SD-kaart en die is welliswaar wel te kopiëren, maar vervolgens niet te gebruiken vanaf de kopie.

Dat Sony wederom zijn eigen formaat maakt om deze waarschijnlijk weer duurder te verkopen dan de gangbare formaten, vind ik erg jammer. Ik heb me in het verleden vaak geïrriteerd aan diverse soorten Memorysticks. Ze waren duur, traag en nergens anders in te gebruiken. Tevens had je weer een doos vol adapters omdat ze zelf ook nog eens veel verschillende formaten memorystick hadden.

Tegenwoordig is SD toch wel de standaard. microSD is klein genoeg en heeft voldoende opslagruimte, dus echt noodzakelijk lijkt dit nieuwe Sony formaat me niet.
Zijn er geen kaartjes met de vorm van een PSVITA kaartje maar waar je een microsd in kunt stoppen?
Die waren er voor de psp aanvankelijk ook niet. Maar later zijn die toch gekomen door 3rd party ontwikkelaars. Waarschijnlijk zal dit ook gebeuren voor de PSVita.
geen idee maar als het formaat dus zo groot is als de huidige SD kaart. Dan kan je erop wachten dat er adapters komen zodat je gewoon MicroSD kan gebruiken. Dat deed ik overigens ook met me PSP, scheelde nogal wat geld :+
Vindt het een hele rare actie van Sony. Het is niet typisch Sony, want in de PS3 kon je bijvoorbeeld weer wel je eigen hardeschijf installeren en kon je zelfs in de eerste versie van de PS3 verschillende geheugen kaartjes gebruiken. Ik snap trouwens niet waarom ze nu zo'n Memory Card uit moeten brengen, ze hadden toch al zo'n memory card duo bij de vorige PSP? Verdiende ze daar niet genoeg aan ofzo?
@Soepstengel de prijs van de Pro-Duo zijn nu net zo laag als standaard flash geheugen.
om rond te komen moet Sony ongeveer 40% meer geld ontvangen voor geheugen kaartjes dan de pro-duo's nu doen.

Sony moet wel, ze hebben aandeelhouders die niet blij zijn.
Nintendo doet het ook al jaren, maarja Nintendo is ook de pioneer van DRM sinds 1985 nu all hé?
Misschien jammer, maar blijkbaar noodzakelijk.
Ik geeft ze groot gelijk, je kan beter het risico niet nemen om een universele kaart te gebruiken.
Denk niet dat het om risico gaat. Dit draait gewoon om extra winst volgens mij...
Ok, misschien heb je gelijk, maar waarom leveren ze deze dan niet voor een zelfde prijs als de "normale" kaartjes.

Deze dingen zijn (net als bv een xbox HD) bijna 2x zo duur als de standaard kaartjes...
Photofast heeft een MMS adapter waar 2microSD kaartjes in kunnen, nu nog een adapter voor de PSVita :D
Ze leren het nooit inderdaad! Vooral een beetje jammer dat je gewoon duidelijk ziet dat het om sd-technologie gaat..
Zucht... al die reacties hierboven. "Waarom nu weer een afwijkende standaard voor geheugenopslag?"

1 woord; PIRATERIJ.

Ik ga dit niet eens verder toelichten (Hint: kijk naar wat er met de PSP is gebeurd.)
ooit wel eens naar de dsi gekeken? die gebruikt ook gewoon sd-kaarten en voor zover ik weet word die nog niet gebruikt voor piraterij. al dat gezeur van "ja, je MOET de klant wel naaien want piraterij" komt me een beetje de neus uit. want als je de klant naait dan naait de klant daarna jou en gaat ie gewoon piraten. en een afwijkend formaat geeft 0,0 beveiliging tegen piraterij. tot de dsi werd ook de ds enthousiast gekraakt. de enige beveiliging die echt werkt zijn software patches, het type dat automatisch gaat en geen functionaliteit weg haalt.

edit: sucsevolle troll is sucsesvol

[Reactie gewijzigd door prof1990 op 27 oktober 2011 10:45]

De enige reden waarom de Dsi niet gehackt is, is omdat de extra mogelijkheden en de paar Dsi-only games niet de moeite waard waren om te hacken.
ik weet niet of je het weet maar de dsi is een keer of twee gekraakt geweest met R4 kaarten, dit is telkens netjes gepatcht. echter is ie dus nog niet gehackt via de sdkaart (voor zover ik weet).
wat dus aangeeft dat je wel degelijk een standaard opslagmedium kan gebruiken zolang je maar goed je software in elkaar zet.

edit: je zou zelfs je hardware kunnen limiteren waardoor het onpraktisch word om te piraten vanaf de sd-kaart. bijvoorbeeld een lagere snelheid controller gebruiken.

[Reactie gewijzigd door prof1990 op 27 oktober 2011 10:53]

Alsof dit piraterij tegen gaat houden.

Dit zorgt alleen maar ervoor dat het misschien ietsje duurder wordt om kopie spellen te spelen op je psp vita

En natuurlijk meer winst voor Sony omdat je een dure kaart moet kopen
Lijkt me niet echt de reden hoor. Waarom zou dit piraterij tegenwerken?

Binnen een maand koop je op internet een usb schrijver en een alternatief merk geheugenkaart.
Waarom dan niet gewoon een algemeen aanvaarde kaart?
En weer een extra vorm van kopieerbeveiliging... je moet als fabrikant toch wat om piraterij tegen te gaan! Sony lijkt wel te leren van eerdere hack-cases, lijkt me dan ook dat dit vooral aan de hackers te danken is!
Hoewel ik hier absoluut geen voorstander van ben, heeft bdalenoord hierboven wel gelijk. De reden hiervoor is eigenlijk heel simpel - het moet een gecontroleerd, beveiligd en/of encrypted vorm van opslag zijn. Dit zie je ook terug bij de Xbox 360 met hun 'speciale' harde schijven, en o.a. de iPod's en iPhones. Doordat de media in zekere zin gegarandeerd* veilig zijn, zullen contentproviders een stuk makkelijker akkoord gaan om op het platform hun media te publiceren.

*gegarandeerd is uiteraard totdat de eerste hacks plaatsvinden - I can't wait ^^
Grote kans dat die kaart er anders uit ziet, maar stiekem exact dezelfde interface gebruikt als een bestaande kaart. De enige reden om hiervoor te kiezen is winst: geld verdienen met de verkoop van kaartjes die anderen voor een kwart van de prijs produceren. In ieder geval in het begin zal Sony de enige zijn die deze kaartjes produceert, waardoor ze een tijd lang zoveel kunnen vragen als ze willen.

Piraterij heeft hier niks mee te maken, als ze daar bang voor waren hadden ze gewoon meer geheugen ingebouwd en geen kaartslot gemaakt.
Hoezo is dit kopieerbeveiliging? Sony doet dit altijd al... Met hun digitale camera's moet je vaak ook hun eigen soort memory cards gebruiken.

Niks nieuws.
En wat is de reden dat dit niet op de cartridge wordt opgeslagen? Te weinig ruimte o.i.d? Dat wordt er niet bij verteld..
In het artikel staat vermeldt dat op de cartridges zelf ook ruimte is voor opslag, echter is dit niet altijd genoeg. De extra SD-kaart zal vermoedelijk merendeels zijn voor de opslag van game-data, zoals dat op de PS3 ook is.
Tsjaa maak de PSV 2 tientjes duurder en stop er een 2GB geheugenkaartje bij Sony!
Zodoende denk de klant: "Hmm dikke mik gewoon alvast een geheugenkaartje erbij"

Zelf koop ik denk een 8GB voor hopelijk zo'n 45 euro, wat duur is maar imho redelijk.. Zodoende heb ik genoeg ruimte voor extra game-content en ook nog voor wat muziek en een filmpje.
2 GB is peanuts hoor, ik ga direct voor de 32 GB. Ik heb nu in mijn PSP een 32GB Memory Stick zitten en die zit aardig vol.

Vanaf dat je hem gaat gebruiken om wat games op ze zetten en wat media files zoals video, verslind je het geheugen zienderogen.

Ik vind het daarom niet meer dan normaal dat de memory card altijd extra moet bijgekocht worden, zo kan de consument kiezen naargelang zijn noden. Uw idee van 2 GB er de facto bij te steken zou als resultaat hebben dat 90% van die kaartjes gewoon weggegooid zouden worden wegens te klein. Niet echt milieubewust nee.
Als ik zo'n apparaat zou maken zou ik alle downloads digitaal doen. En er voor zorgen dat er geen USB aansluiting op het apparaat zit. Enkel Wifi. Daarnaast intern geheugen.

Ben je meteen van het piraterij probleem af. Spellen die je eerder hebt gedownload mag je gratis opnieuw downloaden. Resultaat minder piraterij. De spellen kunnen goedkoper want ze hoeven niet in de winkel te liggen en mensen kopen dus meer.

Win win win win.
Herinner je de PSP go nog? Download only = geen succes.
ah ja vergeten: de nieuwe PSP heeft geen wifi meer! Ook een zeer taktische zet! Online is zo 201...
Online is zo 201...

Leuk gevonden, maar gelukkig niet waar: "The PlayStation Vita will be released as two different versions: one with 3G support, and a cheaper version without 3G support."
http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_Vita

De goedkope heet ook 'wi-fi only'.
Valt dit niet onder een soort van koppelverkoop?
Je hebt het een nodig om een groot deel van de functionaliteit te kunnen gebruiken...

edit: Ik vind dit een slechte actie zeker doordat je vast zit aan veel te dure speciale playstation vita kaartjes... en niet je ongebruikte microSD kaartje kunt pakken van je telefoon of 1 kan kopen van 8 gig voor 10 euro in de winkel ipv hun dure prijzen.

[Reactie gewijzigd door Robbels op 27 oktober 2011 10:21]

Dan kan je zoveel wel als koppelverkoop rekenen:
  • Voor de N64 had je controller paks die je nodig had om bepaalde games op te slaan
  • Ook had je voor de N64 voor sommige games Expansion pak nodig om ze uberhaupt te kunnen spelen.
  • Bij de Wii heb je een motionplus/Nunchuck nodig voor enkele games.
  • Bij de 3Ds heb je een 2e analoge stick nodig om sommige games goed te kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door GetBack op 27 oktober 2011 10:39]

Dan kan je zoveel wel als koppelverkoop rekenen:
  • Voor de N64 had je controller paks die je nodig had om bepaalde games op te slaan
Ohja? Noem er eens één dan. Ik heb een N64 gehad, en de controller pack nooit zelf gebruikt, een vriend van me had hem wel, en die gebruikte we soms om zijn savegames bij mij te gebruiken of andersom. Verder was het bijvoorbeeld nodig om ghostdata op te slaan in Mariokart, maar ik ken geen enkel spel waarbij het nodig was voor savegames.
  • Ook had je voor de N64 voor sommige games Expansion pak nodig om ze uberhaupt te kunnen spelen.
Volgens mij zijn er maar twee spellen waarbij de expansion pack verplicht was, en daar zat hij gratis bij, enkele andere spellen konden er wel gebruik van maken maar hadden hem niet persé nodig.
  • Bij de Wii heb je een motionplus/Nunchuck nodig voor enkele games.
De Wii wordt geleverd met Nunchuck (en tegenwoodig ook Motion Plus). Er zijn vijf spellen waarbij je Motion Plus echt nodig hebt:
• Wii Sports Resort (alleen te koop als bundel met Motion Plus extensie)
• Red Steel 2 (ook te koop als bundel met extensie voor 5 euro meer)
• FlingSmash (alleen te koop als bundel met nieuwe plus controller)
• Wii Play Motion (alleen te koop als bundel met nieuwe controller)
• Zelda Skyward Sword (Ook te koop als bundel met plus controller voor 10 euro meer).
In alle gevallen waarbij Motion Plus verplicht is krijg je Motion Plus er gratis of zeer goedkoop (ruim onder de prijs van een nieuwe controller) bij.
  • Bij de 3Ds heb je een 2e analoge stick nodig om sommige games goed te kunnen spelen.
Klopt, maar tot nu toe is hij bij geen enkel spel verplicht, en naar alle waarschijnlijkheid wordt het met Monster Hunter gebundeld.

Al je vergelijking kloppen dus niet, en daar waar het maar enigzins lijkt op koppelverkoop, komt Nintendo de consument flink tegemoet door het benodigde product gratis of zeer goedkoop te leveren.

@Mar2zz - Je hebt gelijk, niet volledig Perfect Dark was speelbaar zonder expansion pack link

@Getback - Je krijgt ook maar één controller bij je Wii, dus logisch dat je er ook maar één Nunchuck bij krijgt. Daarnaast is de combinatie Wii Plus controller + Nunchuck practisch even duur als een PS3 of 360 controller, dus daar zie ik het probleem ook niet echt.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 27 oktober 2011 12:58]

  • Voor bijv Goemon 64 had je een controller pak nodig.
  • Voor Majora's Mask en DK 64 had je een Expansion pak nodig, 2 van de grootste Nintendo titels voor de N64. Perfect dark kan je maar voor 40% spelen zonder expansion pak. DK64 werd in het begin met EP geleverd maar als je die game niet vond mocht je alsnog een paar tientjes neerknallen voor zo'n rood blokje als je de andere games wil spelen
  • Je krijgt 1 nunchuck bij de Wii. Als je dus met zn 2en wil gamen moet je alsnog een extra nunchuck erbij kopen. Je maakt niet vaak mee dat je een controller in 2 delen moet lopen Als je er motionplus bij rekent kan je hem zelfs in 3 delen kopen :').
  • Motion plus krijg je er NIET gratis bij. De 'game-set' kost meer en dus betaal je alsnog ervoor. Trouwens leuk als je al 4 wiimotes hebt dat je bij sommige games verplicht wordt gesteld om het in een set met 5e controller erbij te kopen waardoor je dus in feite een Wiimote teveel hebt.
  • Dat de stick voor de 3DS bij MH geleverd wordt is leuk maar die game boeit me niet. Als er later andere games uitkomen die het ondersteunen om het fatsoenlijk speelbaar te maken (Kid Icarus?) mag je alsnog extra dokken want ze gaan het niet bij elke game leveren.
N64: Tony Hawk bijvoorbeeld, kun je niet saven zonder controllerpack.
De expansion zat alleen bij Donkey Kong 64, maar je had hem ook nodig voor Perfect Dark, waar je hem dan of los bij moest kopen, of Donkey Kong erbij aanschaffen. En vast nog meer games die na Donkey Kong uitkwamen. En Nintendo wist dat vast al tijdens lancering van de console, anders was het niet zo makkelijk te vervangen geweest.

Dat is gewoon koppelverkoop, consumentje pesten en niet anders. Dat is met deze geheugenkaart van Sony ook. Het is een niet uitwisselbare geheugenkaart met andere systemen en je moet het aanschaffen wil je de games uit het artikel kunnen spelen.

Dit zou verboden moeten worden. Sony had er op zijn minst 1 van 8 Gb gratis bij kunnen leveren, al zullen die packs nog wel komen. Early adopters zijn altijd de sjaak met dit soort dingen.
Valt dit niet onder een soort van koppelverkoop?
Neen, voor koppelverkoop heb je meerdere fabrikanten nodig. Dus een PC van Dell en Windows van Microsoft: dat is koppelverkoop.

Een telefoon van HTC met een OS van Google of MS: ook koppelverkoop.

een PS Vita van Sony met een verplichte geheugenkaart van Sandisk (andere merken werken niet): ja.

In dit geval: alles van sony: geen koppelverkoop.
Juist niet. Lees ook wikipedia er eens op na. Koppelverkoop kan alleen door 1 fabrikant gebeuren. In geval sony sandisk is er gewoon sprake van een overeenkomst, zoals t-mobile en iphones eerder.
Dat is dus juist geen koppelverkoop, als er maar 1 fabrikant is. Misschien dat wikipedia iets anders roept, maar de werkelijke definitie is toch echt anders. (dat is ook de reden dat men het Microsoft wel moeilijk maakte, en bijvoorbeeld Apple niet)
Lijkt me sowieso verstandig om een geheugenkaart te halen bij een handheld die zo veelzijdig is dus voor mij is het niet echt een probleem.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True