Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Sony Computer Entertainment heeft aangekondigd dat ontwikkelstudio Zipper Interactive een third-person shooter maakt voor de PlayStation Vita. De game heet Unit 13 en moet tegelijk met de PlayStation Vita in de winkels verschijnen.

In Unit 13 speelt de speler een van zes speciale Operatives, die elk eigen specialiteiten hebben. Met deze soldaten kunnen spelers 36 missies op negen verschillende locaties spelen. Het spel is zo opgebouwd dat spelers na het opstarten snel in een game zitten, waardoor Unit 13 geschikt moet zijn voor korte, 'on-the-go' speelsessies.

Unit 13 is volgens de aankondiging op de officiële PlayStation Blog een shooter die, omdat hij speciaal voor de Vita is ontwikkeld, optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van Sony's nieuwe handheld. Zo werkt de besturing met beide thumbsticks en maakt het spel ook gebruik van de touchscreens aan de voor- en achterzijde van de handheldconsole, die op 22 februari in Europa op de markt komt.

Ook wat betreft connectiviteit maakt Unit 13 volop gebruik van de mogelijkheden die de PS Vita biedt. Zo krijgen spelers, wanneer de Vita verbinding heeft met een 3g-netwerk, doorlopend updates over verschuivingen in de online leaderboards, nieuwe 'Daily Challenges' en unlocks. Het spel is bovendien ook coöperatief speelbaar, al is nog niet duidelijk of dat alleen via de 'near'-functionaliteit van de Vita kan, of ook via wifi of 3g.

Unit 13Unit 13Unit 13Unit 13Unit 13

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Als het echt ingame screenshots zijn ziet het er heel goed uit voor de PS Vita!
Ziet er echt heel mooi uit, ben benieuwd hoe het speelt met twee thumbsticks en twee triggers!

[Reactie gewijzigd door JBee op 23 november 2011 18:13]

mooi?? dacht dat het dezelfde kwaliteit als de ps3 had... Dit is meer counter strike...
En waarom dacht je dat? We zouden willen dat we hardware van 5 jaar oud ineens in een zakformaat hardware kunnen stoppen. Zo snel gaat het helaas ook weer niet.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/PlayStation het gaat om een quad core cpu en een SGX543MP4 gpu. Hier verwacht ik toch wel wat meer van. Als ik het goed heb is dit dezelfde setup als die van de ps3?
PS3 heeft een octacore 3.2 ghz IBM Cell CPU die ook de graphics afhandelt.. is volgens mij iets meer dan de Vita
Een octacore waarvan 1 core standaard uitgeschakeld is, 1 core standaard voor de XMB gereserveerd is, dus 6 cores over. De graphics worden door de RSX afgehandeld. Overigens zijn het in de PS3 niet echt aparte cores maar gewoon units die parallel in de cpu threads afhandelen. Maar het is niet alsof er echt 6 volledige cores in gebruik zijn.

De Vita heeft een smartphone achtige architectuur bestaande uit meerdere ARM cpu's wel snel. Maar niet vergelijkbaar nog met de PS3.

Even de screenshots verkleint naar PSvita formaat, en moet zeggen, ziet er dan zeker wel impressive uit voor een handheld.

[Reactie gewijzigd door Rin op 23 november 2011 19:20]

Je denkt toch zeker niet dat je alle 6 de threads (die overblijven) 100% kunt gebruiken voor de renderer? En dan heb je nog die ondermaatse GPU, die eigenlijk altijd de bottleneck is.
in mijn galaxy s2 zit toch echt een dualcore en die kwamen voor desktops pas in 2006 op de markt. En dit ding is makkelijk krachtiger dan een telefoon, niet?
Het is natuurlijk maar de vraag of die dualcore in je s2 een x86 dualcore bij kan houden qua performance.
Puur op performance/watt zal die mobiele ARM het veel beter doen, maar op pure performance betwijfel ik.
De snelheid is van veel meer afhankelijk dan de kloksnelheid x cores.
Uhmmm, zit je nu op Tweakers of niet. Je kan niet zomaar zeggen, "ik heb een dulacore in mijn mobiel en dus is deze net zo goed als om het even welke dualcore is desk- of laptop". Dat zijn hele andere beestjes. Je mag van de Vita best zeggen dat het grafisch niet overeenkomt met een PS3 of pc, maar let wel waar we het over hebben hier... een pocket gaming device! Dan is dit echt vrij indrukwekkend.
Ziet er naar mijn idee niet veel beter uit als een willekeurige shooter op een iPad
Waarschijnlijk zit hier wel wat meer detail in, maar de textures lijken van het zelfde niveau

Naar mijn weten is de psVita toch wel een stuk krachtiger als de iPad(1)
Weet je hoeveel cores er in een PS3 zitten?

8, waarvan er 1 uitgeschakeld is. Dat red jouw Galaxy S2 niet ;)
Die ook nog eens op 3 GHz lopen en een bandbreedte van +/- 25 GBps naar het geheugen hebben. Denk niet dat we dat snel in pocket formaat zullen gaan zien :P
en een bandbreedte van +/- 25 GBps naar het geheugen hebben.
Dit is niet perse zo belangrijk. Kijk maar naar de P4 die op dit punt uitblonk maar voor de rest niet meekwam. Het belangrijkste is hoe efficiŽnt je de instructies en data verwerkt.
Weet je hoeveel cores er in een PS3 zitten?

8, waarvan er 1 uitgeschakeld is. Dat red jouw Galaxy S2 niet ;)
In de Cell BE Zit een Multi threaded core ( Power Processor Element ) en 8 Synergistic Processing Elements waarvan er een uitgeschakeld is, die ideaal zijn voor FPU berekeningen.
Die zijn niet eens ideaal voor FPU berekeningen als je perfomance uit de SPU's wilt halen moet je toch alles vectorizen. Het zijn extreem snelle SIMD engines, die zelfs iets sneller dan het PPU element draaien (3.2 Ghz).
En die twee zijn ook zoooo vergelijkbaar he. Net als een Atom op 1.6ghz net zo snel is als een Core 2 Duo op 1.6ghz en beiden dualcore.

SOrry hoor ik ben ARM fan, maar zo werkt het jammer genoeg niet. Lijkt wel of de mobiele markt in een soort van MHZ hype terecht is gekomen maar dan met cores... een Core Hype
Klopt ook, en je ziet dus ook waarom... het werkt, mensen denken dit dus echt.
Dus jouw 1GHz ARM Dual Core is net zo goed als een X86 dual core op veel hogere kloksnelheid?
Da's net als zeggen "ik heb twee appels, en de buurman heeft twee peren, dat is hetzelfde".
Daarnaast maakt bij games vooral de GPU uit.
mhz zegt niks, als de architecten van beide cpu's niet gelijk zijn hetzelfde geld voor cores.

Ik mag aannemen dat als je de site bezoekt echt toch wel een beetje verstand van zaken heb. Anders lijkt me dit niet bepaalt een handige site voor je.

mobieltjes cpu's en gpu's zijn grappig maar komen totaal niet mee met PC hardware.

Om maar een voorbeeld te geven, een 4 cored gpu van nvidia ( 4xgtx580 ) zou ongeveer 8 billion polygons kunnen verdragen ( als alles 1 op 1 schaalt wat niet het geval is uiteraard, maar meer als voorbeeld )

Een 4 cored gpu van de vita powervr 5 echter zal op zijn maximale clock snelheden nog niet eens 266 million polygons behalen, en in de vita zal het waarschijnlijk rond de 250mhz draaien wat ongeveer rond de 180 millioen polygons bevat.

Zoals je kan zien, is er echt totaal geen vergelijking tussen mobiel hardware en PC hardware.
Dat zijn ook echt compleet verschillende CPU's, in je telefoon en in je PC.... lollar
counter strike 1.6 dan
Dat was een verhaal die Sony volgens mij nooit heeft verteld.

Dessalnietemin zou het dan wel om verhoudingen gaan. Een scherm van een handheld is veel kleiner.
als iemand counterstrike speelt op een high end PC met top of the bill hardware, dan houdt dat niet in dat dit het enige is wat het system kan afspelen.

Buiten dat, je snapt wel dat de vita een handheld is en niet een desktop PC?

er is op dit moment op handheld/mobiel niks dat dit soort games kan neerzetten buiten de vita.
er is op dit moment op handheld/mobiel niks dat dit soort games kan neerzetten buiten de vita.
ik denk dat de iPad 2 hier echt wel dicht in de buurt kan komen
hetzelfde als elk andere playstation
Als het echt ingame screenshots zijn ziet het er heel goed uit voor de PS Vita!
Ziet er echt heel mooi uit, ben benieuwd hoe het speelt met twee thumbsticks en twee triggers!
Ik ben benieuwd hoe lang Sony succesvol zal zijn met dit device., als je rekening houd met de volgende zaken.
De release cycles die Sony er op na houd.
Dat er binnen een jaar ook smartphones en tablets met quad core processors zullen zijn, bijvoorbeeld de Tegra 3, mogelijk dat deze iets langzamer is dan de Visa processor maar binnen 2 jaar zal er zeker een andere Cortex Quad core zijn met met meer performance, zoals bijvoorbeeld de Cortex A15.
het maakt weinig uit of mobieltjes richting quad core gaan, de drivers die gebruikt worden op mobieltjes / ipads zullen altijd een massieve overhead hebben op performance. hetzelfde geld voor PC environments tegen consoles.

De ontwikkelaars kunnen lange na niet zoveel met de quadcores in mobieltjes en tablets dan wat ze met een dedicated handheld kunnen uitvoeren.

Een programma maken voor een mobiel heeft altijd rekening te houden met meerdere "mobiel taken of ipad taken" die tegelijk uitgevoerd moet worden, en de verschillende versies die allemaal ondersteunt moeten worden zullen het gebruik van specifieke performance nog meer naar beneden halen.

Buiten dat zullen er extra toevoegingen bij zitten zoals "snel ram" en video ram dat mobieltjes net als PC's ook niet hebben en hierdoor nog meer verwijderd zitten van de prestaties van de vita te evenaren.

Een simpel voorbeeld, de vita kan meerdendeels van zijn geheugen naar games gooien, terwijl mobieltjes nog niet eens een fractie hiernaartoe kan gooien.

Ook al heeft een mobieltje met een quad core system 1gb aan geheugen, ik betwijfel of ze veel verder van 100mb naar games kunnen gooien als het niet nog minder is.

Het zal meerdere generaties duren voordat de vita geŽvenaard zal worden op technisch front, en tegen die tijd zal de vita 2 het leven in geroepen worden om nog meer prestaties neer te zetten.

Echter is dit het enige obstakel "hardware". Software is net zo'n groot probleem.

Ontwikkelen als voorbeeld van uncharted op een mobiel kost vele miljoenen en grote ontwikkelings groepen om het rondt te krijgen. Iets wat een enorm probleem is voor mobieltjes en ipads.

Om dit te kunnen bekostigen zullen er duurdere prijzen moeten worden afgesproken om het software ook daadwerkelijk te kunnen maken en verkopen.

( de budgets zijn gewoon veel groter ).

Echter is dit niet haalbaar op mobiel / ipad platforms. Ook al verkoop je het product veel vaker het kan gewoon niet uit. ( epic heeft die op meedere interviews duidelijk benadrukt ).

Het enige wat quad core mobieltjes meebrengen is extra games voor de vita, die makkelijk port baar zijn. Echter ondersom is niet mogelijk.

Dan heb ik het nog niet gehad over controls en andere features die een vita meeneemt over mobiel platform.


Maar dat is niet het enigste probleem.
Eerste screenshot is mooi! Overige screenshots missen wel wat textures.
Maar nog steeds geen game waar ik een PS Vita voor ga halen.
Ik was eerst sceptisch over de PS Vita maar dit ziet er zeker wel mooi uit !
Zal wel niet te maken hebben met de Nederlandse politieserie van 15 jaar geleden.
Als ze net zo een draak van een game afleveren als socom 4 hou ik me hart vast.

[Reactie gewijzigd door Kraanwater op 23 november 2011 22:44]

Socom 4 is behoorlijk slecht ja. Verder altijd genoten van de serie.
Vergeet niet dat dit de eerste generatie Vita games zijn, die nog lang niet de volle potentie van de PS Vita gebruiken. Als je kijkt naar de eerste games voor de PSP (Burnout, Ridge Racer) dan zijn deze ook lang niet zo mooi als bijvoorbeeld de laatste God of War.. Daarnaast zien de screenshots van Uncharted er een stuk spectaculairder uit, dus ik vertrouw er op dat dit ůf screenshots zijn van een versie die nog geoptimaliseerd gaat worden ůf dat dit spel niet de volledige grafische kracht van de Vita gebruikt/. :)
Voor Sony producten worden te vaak renders getoond. Eerst zien... dan geloven... En dan verder met Mario Kart 7!
Ik ga deze generatie zowel op de PSV als op de 3DS spelen. Zo ook ga ik een PS4 en een WiiU kopen. (Heb een X360 en Wii atm)

Sony maakt over het algemeen betere games dan Microsoft. Maar kwa pure FUN wint Nintendo weer :)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 23 november 2011 21:32]

Waarom alleen via 3G constante updates over verschuivingen in de online leaderboards? Dat kan ook via wi-fi lijkt? Beetje jammer dat die weer tekort worden gedaan terwijl dat net zo makkelijk over wi-fi werkt... Kan me niet voorstellen dat dat alleen via 3G kan....
Maar natuurlijk kan dit ook over wi-fi. Het wordt er enkel als speciale functie uitgelicht. Alle online mogelijkheden zullen sowieso via wi-fi mogelijk zijn!
Lijkt me cool om met het touchscreen en de beide thumbnails te werken. Ook ziet het er voor een handheld zeker niet slecht uit, veel beter dan de DS...
Thumbnails? Of thumbsticks? 2 thumbsticks en touchscreen heb je volgens mij drie handen voor nodig.

Verder ben ik benieuwd hoe dit er daadwerkelijk uit gaat zien.
Mooie ontwikkeling. Ik mag hopen dat er ook echte shooters naar de PSV zullen komen. Zodra ik Battlefield 3 portable kan spelen (met mindere graphics) ben ik om. :)
nette graphics , maar ligt het aan mij of zouden de framerates nog iets hoger kunnen ? (kan ook flashplayer zijn hoor)

Majah als de frames echt omhoog kunnen dan zouden ze het hele grafische verhaal voor mij kunnen laten liggen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True