Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

De topman van Sony Computer Entertainment America, Jack Tretton, heeft aangegeven dat de release van Sony's nieuwe handheld, die voorlopig de naam NGP draagt, in sommige regio's mogelijk later uitkomt door de aardbeving in Japan.

Sony-logoTretton gaf in een interview met Bloomberg aan dat uitstel als gevolg van de nasleep van de aardbeving niet onwaarschijnlijk is. Volgens de SCEA-ceo heeft de productie van Sony's nieuwste handheld vertraging opgelopen door de aardbevingen; dit kan er wellicht toe leiden dat de NGP niet wereldwijd beschikbaar zal zijn in 2011. Tretton noemt de schade aan enkele Sony-fabrieken in het noorden van Japan en de tekorten aan onderdelen bij verschillende leveranciers als redenen voor de mogelijke vertraging: "Mogelijk kunnen we slechts één markt bedienen tegen het einde van dit jaar."

Sony heeft al wel eerder aangegeven dat een release mogelijk niet in alle regio's in 2011 kan plaatsvinden, maar het bedrijf wil de NGP in ieder geval één regio bedienen dit jaar. Dat zal hoogstwaarschijnlijk Japan zijn.

De Japanse game-industrie heeft al de nodige gevolgen ondervonden van de natuurramp die Japan op 11 maart teisterde. Square Enix sloot bijvoorbeeld enkele dagen zijn Final Fantasy-servers. Hiermee wilde het bedrijf tegemoet komen aan de roep van de Japanse overheid om zuinig om te gaan met energie. De release van enkele games werd daarnaast uitgesteld of volledig afgeblazen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Europa zal waarschijnlijk weer als laatste aan de beurt zijn... Kleinere afzetmarkt enzo, maar populair maken ze zich hier niet mee...

Ik kan overigens niet op de NGP wachten... Uncharted portable lijkt me echt geweldig!!!
Sommige mensen begrijpen dat als er een ramp gebeurt, men niet onmiddellijk weer alles volledig tiptop in orde heeft. Ik denk niet dat je Sony het kwalijk kan nemen.
Niet mee eens. Bijna iedereen zat al te wachten waarneer Sony zou zeggen dat het ding vertaagd was. Het is met de PsOne, PS2, PSTwo, PS3 en de PSP gebeurd, dus NGP was gewoon next. Ik vind het laag dat ze dit keer de aardbeving gebruiken als excuus, vind ik niet kunnen.
Ik ben het met je eens want volgens mij liggen de meeste productiefaciliteiten voor consoles/handhelds in China en Taiwan.
Maar goed er kan nog altijd een logistiek "probleem" optreden, ahem. We zijn het inmiddels gewend van Sony, zoals je ook aangeeft.

Ik zit persoonlijk niet op geinferioriseerde console ports te wachten op een handheld. Toon eerst maar eens wat games die er goed op werken en ervoor gemaakt zijn.
En het zijn kennelijk meerdere SKU's die gemaakt worden en wachten op nog een gimped en te duur apparaat van Sony doen er denk ik ook niet veel meer na de PS3.

[Reactie gewijzigd door Thief op 5 april 2011 12:51]

De aardbeving heeft een deel van japan getroffen waar veel fabrikanten grote fabrieken hebben staan, en voor een fabriek die fijne electronica produceerd is een aardbeving van de helft van de kracht gemeten op 11 maart al genoeg om de productie ernstig te ontregelen.
Sony heeft meerdere fabrieken in die regio en produceren zelf veel chips, schermen en andere componenten voor hun electronica, het bouwen en verpakken van het uiteindelijke product gebeurd in china, maar zonder componenten valt er weinig te verpakken.

Japan is goed voor 25% van de procuctie van al het flashgeheugen wereldwijd, dat is enkel flashgeheugen, en daarnaast hebben veel fabrikanten ook nog fabrieken waar andere chips zoals processoren worden geproduceerd.
Een enorm deel van deze fabrieken staan in de getroffen regio.

Als je een schop geeft tegen een machine waar wafers op worden geŽtst dan kan je het apparaat opnieuw kalibreren, moet je na gaan wat een aardbeving doet.
2 Weken downtime voor een chipfabrikant betekend 2 weken vertraging, Als de planning was om kerst dit jaar te halen dan kan het zijn dat de 2 weken vertraging zich uit in een release in 2012.

Japan wordt als eerste bediend omdat sony een japans bedrijf is, Amerika komt 2e omdat als ze ergens met kerst in de winkel moeten liggen het Amerika is gezien de belachelijke kerstverkopen daar.
In europa hebben we ook kerstverkopen, maar dat is slechts een fractie van de verkopen in amerika.
volgens mij net niet.. zo is de belangrijkste lcd fabriek van Sony in Japan, en dit geld voor veel van hun faciliteiten. Zo is de fabriek die de bluray spelers maakt stilgelegd. Een onderdeel van de playstation etc etc... Wat trouwens niet vreemd is, aangezien Sony toch een Japans bedrijf is...

Ik kan me ook voorstellen dat ze personeel enz verloren hebben.

[Reactie gewijzigd door white modder op 5 april 2011 12:51]

Als er geen ramp daar was gebeurd zou er geen uitstel komen :)
En het is zelfs mogelijk dat er geen uitstel komt ;). Hij geeft alleen alvast aan dat het mogelijk vertragingen kan geven door alles wat er is gebeurd.
Echt waar? Geloof je dat echt? Als er niets was gebeurt was er geen uitstel gekomen? Verklaar dan de vertraging van de vorige 3 releases eens aub.
Die vraag kan niemand beantwoorden behalve de devs. En wat heeft vertraging van de vorige 3 releases te maken met deze release? Niks.
Het zou heel goed kunnen dat als er niks gebeurt was dat er geen uitstel zou zijn. Er is nu zowiezo nog geen uitstel er word alleen gesproken over de mogelijkheid.

[Reactie gewijzigd door Rutix op 5 april 2011 18:34]

Bijna iedereen zat al te wachten waarneer Sony zou zeggen dat het ding vertaagd was.
Hij is niet vertraagd, Tretton geeft aan dat dit wel mogelijk is.
Ik vind het laag dat ze dit keer de aardbeving gebruiken als excuus, vind ik niet kunnen.
Die aardbeving heeft fabrieken van Sony en leveranciers beschadigd, daar doe je niet even een pleister op om vervolgens doodleuk verder te gaan.
Dat Sony zegt dat iets zo is, dat is dan in veel gevallen niet zo.
Hoe vaak is Sony terug gekomen op de feiten de afgelopen jaren.
- Veel E3 trailers voor de PS3 waren fake (bv. Motorstorm en Killzone 2), terwijl Sony ons vertelde dat het echt ingame beelden waren.
- PS3 controller kon geen rumble aan door de sixaxis. Dit bleek later (zoals door veel bedrijven aangegeven) gewoon te kunnen, maar die moest je dan wel erbij kopen.
- Sony zou nooooit OtherOs verwijderen, die is dus weg.
En zo kan ik nog wel even door gaan.

Ik ben het er dan ook mee eens dat dit meer lijkt op een uitweg, ze gaven al eerder aan het niet denken te halen, dan dat het ook meteen de aanleiding is. Goed het kan misschien de druppel geweest zijn maar Sony is altijd goed geweest in het niet halen van release data.

Daarbij was de PSP niet echt geweldig, veel krachtiger dan de DS, maar daar hield het dan ook op. Er kwamen bijna geen goede games voor uit en UMD was een fail.

Sony belooft weer gouden bergen maar ik moet ze eerst zien en dat zal dan wel zomer 2012 ofzo worden.
Eigenlijk precies wat ik ook dacht. Sony dit eigenlijk standaard gedaan en Europa hobbelt er achteraan.

Ik hoop alleen niet dat ze het nu als excuus gaan gebruiken want het is al erg genoeg wat die mensen daar meemaken.

Ondanks de kracht van het apparaat (en de eerdere psp), wacht ik nu even netjes af en koop niet bij launch.
Absoluut oneens... Wil niet veel zeggen hoor maar ale die apparaten waren niet bepaald vertraagd... Bovendien als dat wel zo was wil dat niet zeggen dat t auto met deze device ook zo is... Mensen moeten maar eens leren accepteren wat een reden is tot vertraging en niet de schuld op Sony gooien terwijl ze er niks aan kunnen doen.

Heb anders bar weinig mensen horen verwachten dat ie vertraagd zou zijn.. Eerder dat ze juist wachten op de komst end at ze bijna niet kunnen wachten... Daarnaast is t niet eens zeker dat ie vertraagd is... Er staat MOGELIJK... Sommige mensen brengen dat in verband met WORDT GEWOON...

Beetje kortzichtig gedacht allemaal.

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op 5 april 2011 18:49]

Ik neem dit Sony ook niet kwalijk. Echter is het een feit dat bij alle grote releases van Sony de afgelopen vijf jaar Europa telkens als laatste aan de beurt was.
Helaas is het tegelijkertijd wel zo dat Europa het grote Sony bolwerk is qua marktaandeel. Playstation is relatief veel populairder in Europa dan in de VS (Microsoft is koning) en in Japan, waar Nintendo de scepter zwaait. Maar goed, Sony staat ook niet bekend om z'n klantvriendelijke gedrag.
Denk dat de Europese markt net de meest interessante is qua aantal consumenten en de rijkdom die ze bezitten. Dat ze procentueel gezien populairder zijn in Japan zal wel, maar de Europese markt kan je niet negeren.
je hebt nogal een hoge pet op van europa.
Japan is het eigen land en daar worden dit soort dingen ook zonder dure reclamecampagne volop verkocht daarnaast is het minder moeilijk ivm geen versplintering van de markt (talen en verschillende distributeurs enzovoorts)
Denk alleen dat veel Japanners nu iets anders aan hun hoofd hebben dan een NGP
Niet om de ellende in Japan te bagetalliseren ofzo, maar Japan is echt redelijk huge, en het gebied dat echt zwaar getroffen is, is daarbij vergeleken erg klein. Zelfs in dichtbevolkte gebieden vlakbij het zwaarst getroffen gebied (Tokyo bijvoorbeeld) ging het dagelijks leven gewoon weer zijn gangetje, de dag na de ramp alweer.

Dus in het grote geheel der dingen denk ik dat het effect op de verkoop van handheld game consoles in Japan vrij klein zal zijn.
Ik heb mij eens laten vertellen dat de hele wereld zo'n beetje op Europa's koopkracht en expeditie draait. Kan het mis hebben en flink ook, ik heb echter het idee dat het wel die kant op gaat.
Je hebt het mis, en flink ook...De Europese economie is (alle EU landen bij elkaar opgeteld) weliswaar de grootste ter wereld, hij is ook sterk gefragmenteerd. Tel daarbij de enorme opkomende markten en je ziet dat het belang van Europa alleen maar (snel) afneemt)
kleinere afzetmarkt :S

ik heb laatst nog ergens gelezen dat PS3 in meer in Europa word verkocht dan in Amerika
op tweakers.net dus :P

nieuws: PlayStation 3 passeert Xbox 360 in wereldwijde aantallen
Dit heeft niet zo veel met populariteit te maken. Eerder met overmacht. Als je fabrieken in puin liggen en je aanvoerlijnen ook verstoord zijn. Dan kan je willen wat je wil, maar je kan echt niet leveren.
Zelf denk ik ook dat wij in europa wellicht later aan de beurt gaan zijn.
En of die handheld echt een succes word dat is nog te bezien, tot nu toe is dat bij Sony met hun andere handhelds nog niet het geval gebleken, mooie graphics etc dat is mooi mee genomen maar blijkbaar voor velen toch minder belangrijk dan bepaalde andere aspecten.

Ben bang dat deze handheld grafisch natuurlijk bv de 3ds voorbij blaast maar dat het toch weer geen succes gaat worden, ben er zelf wellicht ook wat sceptisch over maar we zullen zien wat het word.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 5 april 2011 12:50]

het leuke is, europa is de grootste markt juist, maar het zal wel japan worden omdat daar de PSP het populairst was
als er een tekort aan apparaten kan het ook zijn dat een kleinere regio eerst krijgt omdat daar dan net wel genoeg voor is
Goh, welke regio's zullen dat zijn? Amerika of Japan misschien :')?
Het staat in het artikel, vermoedelijk Japan.
Zat er toch al niet op te wachten: Heb ooit een keer een PSP gekocht maar al gauw weer doorverkocht. Vond het een beetje een onding gezien ik liever game op mijn pc en ik voor muziek etc. mijn telefoon al had :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True