Specificaties Actie, Shooter-game voor de Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

Battlefield 3, Xbox 360 Review

Phusebox 29 oktober 2011, laatste update op 29 oktober 2011, 1.908 views

Battlefield 3, Xbox 360

Pluspunten

• Graphics
  • Multiplayer Maps

Minpunten

• Single player campaign
  • Bugs (xbox360)

Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Replaywaarde Score: 4
http://www.level30.nl/wp-content/themes/wigi/themify/img.php?src=http://www.level30.nl/wp-content/uploads/2011/10/Battlefield-3-Review.jpg&w=571&h=255Battlefield 3 Review

Dit jaar zijn we al verwend met een flink aantal top titels en 2011 is het jaar waarin de verschuiving naar grote projecten steeds duidelijkere vormen aanneemt. Uiteraard verwelkomen we deze AAA titels met open armen maar het doet mij ook vrezen voor de toekomst van games waarin grote franchises steeds meer uitgemolken worden en creatieve, vernieuwende games verdrukt raken. Hieruit voortvloeiend zien we ook steeds meer rivaliserende series het tegen elkaar opnemen, zoals we al jaren het PES versus FIFA-verhaal kennen.

De titanenstrijd waar men al heel 2011 over spreekt is Battlefield 3 (BF3) versus Modern Warfare 3 (MW3), ook al zijn het binnen het genre shooters twee compleet andere series. Battlefield focust meer op grote veldslagen waarbij teamwork en realisme de boventoon voert, terwijl de Call of Duty (CoD) reeks zich vooral kenmerkt door snelle actie, kill-gerichte rewards en bovenal fun. De strijd tussen deze twee series is vooral aangewakkerd door Electronic Arts die riep dat ze een CoD-beater aan het maken waren in de vorm van Battlefield 3. De media sprong hier natuurlijk bovenop en sindsdien worden deze games, en dan vooral BF3 vanwege zijn grafische pracht, neergezet als dé games van 2011.

Push the button
Dat EA die “CoD-beater” -gedachte er bij ontwikkelstudio DICE goed heeft ingehamerd blijkt wel uit de singleplayer. Het lijkt alsof we hier een compleet andere game aan het spelen zijn waarbij de overdonderende graphics krampachtig proberen te verhullen hoezeer deze shooter gescript is en je een vast pad moet volgen. De vrijheid zoals we die kennen uit de Battlefield reeks is nergens terug te vinden en dat wordt kristalhelder zodra je de zoveelste quicktime event voorgeschoteld krijgt. (Quicktime events zijn scènes in een game waarbij de speler een verloop triggert door het indrukken van een knop of knoppencombinatie die in beeld verschijnt.)

Naast deze vast getriggerede events heb je bij BF3 nog minder het gevoel dat jouw acties een gevolg hebben op het verloop van een missie dan bij een CoD game. Je kunt zelfs hele stukken in het spel doorkomen zonder te schieten, zelfs met de moeilijkheidsgraad op ‘hard’; waardoor je je afvraagt wat BF3 nu eigenlijk probeert te zijn. Voor mijn gevoel heeft DICE hier gewoon een showcase neergezet wat ze in huis hebben met hun Frostbite 2 engine en is de campaign niet meer dan een veredelde marketingtool. Op de pc is dit grafisch zeker één van de mooiste games ooit, maar op de console worden er helaas niet de beloofde grensverleggende resultaten behaald.

Voeg daarbij enkele kleine irritaties toe in de vorm van slordige bugs en NPC’s die als blokken beton hun positie innemen en jou gewoon aan de kant duwen en je hebt de perfecte ingrediënten voor de deceptie van het jaar qua single player ervaring. Op het gebied van bugs kan ik als voorbeeld geven dat het spel op een van onze xbox 360′s in een oneindige lus bleef hangen van de eerste 30 seconde intro.

There is no I in team
De grootste minpunten die ik zojuist genoemd heb van de campaign mode gaan natuurlijk niet op voor online multiplayer. In de multiplayer mode zijn er immers geen scripted events of irritante NPC’s. Hier komt het aan op de community en de maps die men bij DICE heeft gebouwd. Laat ik beginnen met zeggen dat de maps groter zijn dan je gewend bent van de gemiddelde shooter. Op het moment dat je ten strijde trekt moet je goed nadenken over je tactiek en hoe je de tegenstanders gaat benaderen; je hebt immers ruimte voor legio mogelijkheden. Het gaat er echter niet om hoe jíj denkt deze oorlog te gaan winnen, nee in Battlefield 3 draait het om teamwork. Los van de vernieuwde Team Deathmatch mode maakt het niet uit hoe vaak je doodgaat of hoeveel kills je hebt gehaald zolang jij maar in het belang van het team handelt. Zorg dat de sniper naast je voldoende kogels heeft, heal hem wanneer nodig of repareer de kapotte tank die net buiten de basis is stilgevallen.

Omdát je als team speelt is het natuurlijk belangrijk om verschillende classes te hebben om zo efficiënt mogelijk te werken. BF3 geeft je toegang tot vier verschillende classes met elk hun eigen unieke mogelijkheden en unlocks. Als jij dus alleen maar als engineer speelt zul je nooit bepaalde wapens voor de assault class vrijspelen en vice versa. Het is een vrij uitgebreid level- en unlock systeem waarbij ik als kanttekening moet plaatsen dat het voor niet BF3 adepten vaak onoverzichtelijk en onduidelijk overkomt. Nadeel daarvan is dat levellen absoluut noodzakelijjk is om bij te kunnen blijven want zodra driekwart van het veld met superieure wapens rondloopt is de lol er snel vanaf. Dit is dan ook één van de kritieken die ik heb op de multiplayer die gericht lijkt te zijn op die-hards en niet zo toegankelijk is als CoD bijvoorbeeld. Nog een klein puntje van irritatie: zodra een pot is afgelopen is er geen mogelijkheid om te quitten via het menu; je moet wachten tot de volgende game is geladen of de game afsluiten via je dashboard of de aan/uit knop van je console.

Let’s stick together
Naast de verplichte kost bevat Battlefield dit keer ook een online co-op modus waarin je met een vriend (of vreemde) een zestal missies kunt volbrengen om wapens vrij te spelen die je weer in de multiplayer kunt gebruiken. Ook hier heeft DICE goed gekeken naar de CoD reeks waar we al jaren de Spec-Ops missies kennen, maar desalniettemin is het een welkome aanvulling op de karige campaign. De zes missies hebben wel een link met het verhaal uit de campaign maar zijn er geen onderdeel van, en bieden, in tegenstelling tot de campaign, veel meer vrijheid. Zo kun je een beetje proeven hoe de campaign had kunnen zijn en dat maakt de nasmaak van de single player modus nog wranger. Overigens moet je geen wonderen verwachten van de co-op mode; er zitten nog steeds diezelfde kleine irritaties in alleen heb je dit keer meer vrijheid om ze te omzeilen.

Het onvermijdbare
De vergelijking met Modern Warfare 3 kan natuurlijk niet uitblijven maar aangezien deze game nog een dikke week op zich laat wachten kunnen we hier niks concreets over zeggen. Wel kan ik op mijn gut feeling afgaan en dat zegt me dat MW3 de multiplayer kroon zeker niet zal afstaan aan BF3. Op single player gebied zijn beide series qua gameplay momenteel vrij gelijk, al voelt Battlefield 3 nog kunstmatiger aan dan de CoD reeks in het verleden heeft gedaan. Als we dan gaan kijken naar de core gameplay -datgene wat de meesten van ons over maanden nog zullen spelen, dan vrees ik ook voor EA dat Battlefield het onderspit zal delven. De complete ervaring van MW3 zal naar verwachting rijker zijn met meer opties, meer gameplay modes en voor de echte die-hards CoD Elite. We zullen hier uiteraard nog op terugkomen zodra we MW3 hier uitgebreid hebben kunnen spelen.

IN HET KORT
Battlefield 3 is echt wat je noemt een ‘mixed bag’ met aan de ene kant een weinig vernieuwende, kleurloze single player ervaring en aan de andere kant een kwalitatief hoogwaardige en rijke online component. DICE heeft geprobeerd de beloftes die door de PR machine van Electronic Arts zijn opgeworpen waar te maken en als hun doel was om MW3 te verslaan dan kan ik nu al zeggen dat dat mislukt is. Afgezien van het feit dat deze poeha wel record aantallen verkopen heeft opgeleverd moet je de vraag stellen of een gevestigde naam als Battlefield zich wel moet wíllen meten met Call of Duty. Als DICE in het volgende deel met een vernieuwende single player campaign komt die trouwer blijft aan de Battlefield formule, dan denk ik dat deze game als totaalpakket veel interessanter wordt dan het nu is. Overigens wil ik daar wel het onderscheid in maken dat de game op de pc dankzij zijn baanbrekende graphics net iets hogere ogen gooit dan op de console. Dat heeft ook te maken met de limiet van 24 spelers op de console in tegenstelling tot 64 op de pc waardoor de veldslagen in de grotere maps veel beter tot zijn recht komen.

Heb jij ook een Battlefield 3, Xbox 360?

Reviews door de redactie

Uiterst mooie verzorgde review. U legt alles goed vast en vormt een goede conclusie naar aanleiding van de punten die u heeft genoemd. Erg helpvol en uiterst prettig leesbaar.
"Nog een klein puntje van irritatie: zodra een pot is afgelopen is er geen mogelijkheid om te quitten via het menu; je moet wachten tot de volgende game is geladen of de game afsluiten via je dashboard of de aan/uit knop van je console."

Inderdaad erg irritant..!!
En ook al aanwezig in (de PC versie van) Bad Company 2. nu, vanaf een SSD'tje gaat het laden van maps snel genoeg :p