Gamescom Preview: Crysis 2 - multiplayer

In Engelse handen

Het van oorsprong Duitse Crytek had het multiplayergedeelte van Crysis 2 bewaard voor de Gamescom, waar twee maps konden worden gespeeld. Een klein groepje journalisten mocht het in Keulen opnemen tegen een even klein aantal ontwikkelaars, dat in Engeland zat. Want Crysis 2 wordt dan wel gemaakt in Duitsland, het multiplayer-gedeelte komt uit de studio van Crysis UK, dat vroeger Free Radical Design heette en dat verantwoordelijk was voor de TimeSplitters-games. Dat Crytek dit spel serieus neemt, blijkt wel uit het feit dat er in Engeland een team van zeventig man aan de Crysis 2-multiplayer werkt.

De sfeer van de twee levels is vergelijkbaar met die van de singleplayer-levels. Ook de multiplayer speelt zich af in New York en de stad is er net zo slecht aan toe als in de singleplayercampagnes. De diverse torenflats staan schots en scheef en de wegen zitten vol gaten. Dat is uiteraard een ideale achtergrond voor een potje knallen, en Crytek maakt daar optimaal gebruik van.

* Radar

Crysis 2 multiplayer bevat zes spelvormen, waarvan Crytek er in Keulen twee toonde: Team Instant Action en Alien Crash Site. In elke vorm strijden twee partijen tegen elkaar, de Marines tegen de Cell.

Team Instant Action is een standaard team-deathmatchvariant waarin elk team binnen een bepaalde tijd meer punten moet proberen te scoren dan de tegenstander. Links onderin het scherm is een radar te zien waarop de positie van vijandelijke spelers met rode stippen wordt aangegeven. We speelden de map Impact, een map rond een flat die omgevallen is en zich daarbij in een tweede flat geboord heeft. De ene flat heeft een ouderwets interieur en de ander is juist modern ingericht, wat een bonte mix van stijlen oplevert.

Alien Crash Site is van een heel andere orde: dit is een soort variant op Capture The Flag. Hierbij wordt een locatie gemarkeerd door een buitenaards ruimteschip dat over New York vliegt. Het is zaak als eerste op deze locatie komen en daar stand te houden. Het team dat de locatie bezet weet te houden, verdient een punt, waarna de aliens ergens anders weer een nieuwe locatie markeren.

De Alien Crash Site-map die Crytek toonde, heet Rooftop Garden en dat zegt alles over het uiterlijk: een uitgebreid stelsel van aan elkaar grenzende daken, met vrij veel hoogteverschil. Dat levert natuurlijk een prachtig uitzicht over New York op. Als je een tegenstander op knappe wijze om weet te leggen - met een headshot bijvoorbeeld - zal die tegenstander zijn dog tag op het slagveld achterlaten. Die naamplaatjes kun je verzamelen en spenderen aan bonussen. Daarmee kun je bijvoorbeeld tijdelijk het bereik van je radar vergroten of tijdelijk het spoor van vijandelijke kogels laten zien. Zo kan je beter nagaan waar je vijanden zich bevinden, wat uiteraard voordeel oplevert.

Crysis 2 DirectX 11 Video van 28 juni 2011
Crysis 2 Video van 18 maart 2011
Crysis 2 Video van 15 maart 2011