Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 208 reacties
Submitter: solenoid

De mbo-opleiding Gamedesign, die te volgen is op het Friesland College, mag naar eigen zeggen als eerste educatieve partij de CryEngine 3 van Crytek gaan gebruiken. De engine ondersteunt naast de pc ook de PlayStation 3 en de Xbox 360.

Volgens het Friesland College kunnen dankzij de verkregen licentie alle studenten die de vierjarige opleiding Gamedesign volgen, gratis gebruik maken van de CryEngine 3. De school wil de engine gaan benutten om diverse games en simulaties te gaan ontwikkelen. Of het Friesland College voor de licentie betaald heeft, of dat Crytek als partner van de opleiding de licentie kosteloos heeft verstrekt, is niet bekend gemaakt.

Met de nieuwe grafische motor van Crytek kunnen niet alleen titels ontwikkeld worden voor de pc, ook de PlayStation 3 en de Xbox 360 worden ondersteund. Daarnaast kan er met de Live Create-functie in de CryEngine 3 realtime ontwikkeld worden, doordat aangebrachte veranderingen in een level direct zichtbaar zijn. Ook kan er gewerkt worden aan games die Nvidia's 3D Vision en 120Hz-monitoren ondersteunen. Crytek zelf gebruikt zijn eigen engine momenteel voor de ontwikkeling van Crysis 2.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (208)

Als Gamedesign student aan het Grafisch Lyceum Utrecht kan ik misschien enig inzicht tonen in het 1e jaar daar. Dat jaar bestaat eigenlijk uit de basis voor het hele vak: designen. Dat houdt niet alleen programmeren in maar allerlei andere dingen zoals 3D modellen, 2D design, videobewerking, ontwerpen van verhalen in games, etc. Programmeren wordt in het eerste jaar beperkt tot html en flash om het voor de meerderheid van de leerlingen mogelijk te houden. Pas in het 2e jaar komt programmeren wat meer aan bod en wordt de Unreal engine gebruikt. Zelf heb ik het vwo voortgezet onderwijs verprutst door demotivatie en ben ik op deze voor mij te gemakkelijke opleiding terecht gekomen.

Ontzettend leuke school trouwens met gemotiveerde leraren, wat het allerbelangrijkste is.

Wat betreft werkgelegenheid: ze houden expres het scala aan vakken breed om meer mogelijkheden te bieden aan leerlingen die de opleiding afgerond hebben. Met de opleiding kun je niet enkel voor game designer, programmeur etc. gaan maar ook richting de reclame branche of 3D artist.
Mijn eerste vraag is dan, welke taal(java, c#, c++) programmeer je?
leer je ook dingen als diagrammen(DKD,AKD,UCD, etc.) maken?

En leer je ook je eigen engine maken? of is het meer tools gebruiken zoals de ut engine?
Op het GLU wordt bij de opleiding Gamedesign meer in gegaan op het visuele gedeelte. Ik weet dat C++ en C# beide aan bod komen gedurende het 2e jaar maar van diagrammen weet ik het eerlijk gezegd niet. Zit zelf ook pas in het 1e jaar :)

Volgend jaar komt er op het GLU een extra game opleiding bij genaamd Gamedeveloper. Deze focust zich veel meer op programmeren.

Overigens behoren twee halve jaren aan stage ook tot de opleiding. Als een leerling vroeg een bedrijf vindt dat zich op een specifiek platform richt wordt hier individueel ook extra aandacht aan geschonken.

EDIT: engine vraag vergeten. Dit wordt zover ik weet vrijwel niet behandeld. Hiervoor kun je doorstromen naar HBO.

[Reactie gewijzigd door Xyrr op 25 april 2010 13:22]

ALs je leert programmeren lijkt het me dat je ook UML krijgt
Lijkt me lastig programmeren als je de blauwdruk-taal van software niet kan lezen
En UML is nodig want? programmeer zelf al 30 jaar, en heb nog nooit UML nodig gehad.. Op het moment dat jij niet zonder UML kunt, dan is er toch iets grondigs mis...
Dit bericht klinkt heel stoer, maar de Educational License van de CryEngine is: GRATIS.
Oftewel: iedere opleiding kan die license aanvragen, daar is niets speciaals aan.

quote van de CryEngine website zelf:
"The CryENGINE® 3 Educational License is available to educators wanting to ensure that their students gain experience with the state-of-the-art in game development and real-time 3D technology. For courses and research projects in game development, 3D graphics, simulation, architecture, animation, film and design, CryENGINE® 3 is the most up-to-date technology available and is now FREE."
En dat is heel goed voor de makers van de CryEngine natuurlijk. Studenten die van die opleidingen afkomen hebben ervaring met die engine en mochten ze een eigen studio oprichten of iets dergelijks zullen wel een licentie voor die engine kopen, of op zoek gaan naar studio's die ook met die engine werken.
Zeker een heel goed idee. Volgens mij doen ook de meeste andere grote engines dit (iig de Unreal sdk is gratis). Ideaal om er mee rond te spelen, en je zit gelijk vast aan hun engine mocht je project zich ontpoppen tot een mooie game. En dan moet je alsnog dokken om het te kunnen releasen geven :) .
lol, dat is de school waar ik ook zit, als er iets waardeloos is, is het die school wel... geen organisatie, geen richtlijnen, gewoon maar wat doen, leraren zonder ICT kennis (ict opleiding) etc etc, in andere woorden, slechte school.

deze gameopleiding zijn ze net mee begonnen daar, en krijgen ze gelijk zo'n engine, zal wel niet zo veel worden... als ze nou eens de bestaande opleidingen daar verbeteren, zoals ict/netwerk-beheer en mbi...
Dan niet te vergeten dat ze bij de bestaande opleiding ICT-Beheer de examen vereisten nog niet hebben vrijgegeven omdat deze nog niet "af" zijn terwijl er een aantal cursisten toch begin mei hun examinerings materiaal moeten inleveren...

Toegang hebben tot een engine is heel leuk, maar om het daadwerkelijk te gebruiken vereist tijd en geld. En geld heeft het Friesland College momenteel even niet (een tekort van +/- 5 miljoen)

Als ik kijk naar de opleiding ICT-Beheer dan moeten we zo'n 24 uur per week maken. Van die 24 uren krijgen ze daar 1 uur les in Cisco. De rest van de tijd moeten ze maar vol maken met eigen projecten.

Op zich zou dat kunnen, maar omdat er geen duidelijke lijn is waar ze zich aan kunnen houden zijn er bij de Proeven Van Bekwaamheid (een vorm van examinering) een groot aantal leerlingen die het niet halen omdat ze niet de vakkennis hebben die ze nodig hebben. Als ze vervolgens vragen waarom ze dit niet gehad hebben in een of andere les halen de leraren hun schouders op...

Ik kan daarom best begrijpen dat het stereotype MBO'er niet genoeg kennis heeft....
Lijkt erop dat ze dit dus meer neerzetten als lokkertje, en daarna organisatorisch in elkaar gaan draaien.
Hilbert, niet zo negatief doen over het FC, is het niet waar dat op de meeste opleidingen het slecht gaat in de organisatie. de regering is hier momenteel ook over aan het discussiëren. ik geef toe er zijn bepaalde dingen die natuurlijk beter kunnen maar je moet niet op alle slakken zout gooien.

maar als je de opleiding zo vreselijk vind waarom ben je dan naar de zelfde opleiding in Leeuwarden gegaan.

groet van een INSIDER FC ;)
nu vind ik het zeker goed nieuws dat een opleiding dit mogelijk maakt, maar uit mijn eigen ervaring op een friesland college. kan ik er niet echt positief over spreken ik snap niet waarom ze dit niet voor een hogere opleiding hebben mogelijk gemaakt, de kwaliteit van het mbo was echt waardeloos. 1 van de reden waarom ik alsnog havo heb gedaan.
Ik vroeg me ook al een beetje af of games programmeren nou als MBO vak gezien wordt...
Als ik zo'n beetje keek naar het kennisniveau van mensen die van MBO informatica door stroomden naar HBO, dat was redelijk bedroevend.
Volgens mij gaat het om design en niet om programmeren. Voor het programmeren lijkt mij dat een goede combinatie van wiskunde en programmeren nodig is.
Maar wat heb je aan de CryEngine als de opleiding volledig gericht is op design? Beetje vreemd.
"De school wil de engine gaan benutten om diverse games en simulaties te gaan ontwikkelen."
Je krijgt dan verse "game ontwikkelaars" die dus niet de term.
"heavy modified game engine" gaan toepassen en er een andere naam op pleuren.
Persoonsgebonden, niet opleidingsgebonden.
Ik heb MBO ICT niveau 4 gedaan en ik kan de HBO variant in 2 jaar afronden ipv de benodigde 4, waarbij alles makkelijk bij te benen is.

Get off your high horse.. ;)
Akkoord!

We moeten vooral het HBO niet de hemel in prijzen. HBO is een school waarbij je uit theorie en uit praktijkopdrachten leert. MBO laat je kennismaken met de basisbegrippen dat geeft een voorsprong. De meeste havisten zijn nauwelijks bekend met deze begrippen, uitzonderingen daargelaten.

Dit zie je dan ook tijdens de lessen. MBOers hebben vanaf het begin al een flinke voorsprong op vakkennis en oplossingsvermogen. Terwijl de Havisten vaak beter zijn met algemene kennis zoals het schrijven en wiskunde.

Er is dan ook een duidelijk verschil in participatie te zien. Voor havisten is het allemaal nieuw en MBOers kunnen daadwerkelijk al meedenken. Zo zie je dat de MBOers in het begin vrijwel altijd de leiding nemen en daarnaast met betere en beter haalbare oplossingen komen.

Vaak hebben MBOers al een één of twee jaar werk ervaring.

MBO is een prima basis voor een studie richting en geeft daadwerkelijk een flinke voorsprong zeker in it gerelateerde vakken en waarschijnlijk ook voor andere trajecten.

In motivatie, persoonlijke vaardigheden en werkervaring zie je gigantische verschillen. Op mijn opleiding zijn MBOers gemotiveerd dankzij de kortere trajecten. Een goed voorbeeld is dat de MBOers werk verdelen zoals verslagen en belangrijke bronnen ten eerste scheelt dit voor iedereen werk en ten tweede was niemand beroerd om het iemand nog een keer uit te leggen.

Je leert veel meer van elkaars fouten dan enkel die van je zelf.

90% van de studenten van het versnellingstraject haalt het, terwijl bijna de helft die van de HAVO komt het eerste jaar stopt.
maar zoals kaluro al gezegd is dit allemaal vrij persoonsgebonden. bij mij op de opleiding zijn het bij dingen als verslagen en presentaties ook een handjevol MBOers die de leiding nemen en het het beste maken, echter zijn degenen bij wie het meeste aangepast moet worden ook bijna altijd MBOers. in andere woorden, een aantal MBOers weet wat ze doen en zijn gemotiveerde mensen die ook in staat zijn een groep vooruit te helpen, echter zijn ze niet allemaal zo en zijn de mensen die zich het meest ontwikkelen bijna altijd de mensen van de Havo.
ook is het duidelijk dat de mensen van de Havo vaak ook na een "O ja momentje" of wat uitleg het gelijk snappen en gelijk proberen het uit te werken. waar de MBOers soms wat langer nodig hebben.
verder merk je dat je in beide lagen te maken krijgt met mensen met weinig inzet. dit komt vaak neer op: "eigenlijk heb ik verkeerd gekozen" voor de mensen van de Havo en "dit gaat me toch iets te snel" voor de mensen van het MBO.
Hier moet ik dan toch het één en ander op toevoegen, ikzelf ben BOL3 ICTer in opleiding in het 3e jaar, en ik moet zeggen dat mijn motivatie op school 0,0% is.

Wil dat dan zeggen dat ik lui en onvolwassen ben etc. ?

nee, dat wil alleen zeggen dat hetgeen wat ik daar moet mij niet interesseert, ik loop nu stage en daar zijn ze zeer tevreden over mij, ik heb zelfs al een part-time baan aangeboden gekregen na 2 maanden.

Kortom, het ligt allemaal aan het werk wat gedaan moet worden.
als je bij mij aan komt zetten met zaken die vooral netwerk gerelateerd zijn of multimedia gerelateerd, dan zakt mijn interesse.

Kom je met PC's, componenten, randapparatuur, overclocken enz. dan zul je zien dat ik meer weet over dat soort zaken dan al mijn klasgenoten bij elkaar, waar ligt dat dan aan ? dat ligt aan hetgeen wat je interesseert.

Dat is dus voor iedereen verschillend.
Vertel me even dan, wat is de overeenkomst tussen MBO (Medewerker beheer) ICT, wat gericht is op netwerk- en applicatiebeheer, en de HBO opleiding Hogere Informatica, of Bedrijfskundige Informatica. Twee opleidingen die toch op een totaal ander gebied (programmeren voornamelijk) gefocussed zijn.
Ik heb zelf ook de opleiding MBO ICT gevolgd maar hebt de link daartussen nooit gezien.
Op zich wel, wat ik slecht vind is dat uitgevers dergelijke licenties niet gratis weggeven.

Ook vind ik dat stom. want als je die licenties weggeeft krijg je meer mensen met ervaring in jou engine waardoor game ontwikkelaars sneller je licentie nemen. En je dus een groter aandeel kan krijgen.
Die licenties weggeven is zoiets als Microsoft die plots Windows 7 gratis gaat weggeven. Die gasten steken heeeeel veel geld in die engine. Dat moet terug verdiend worden.

Als jouw engine zo goed is, dan wil zo´n educatieve instelling ook betalen voor een licentie. Zij maken daarmee ook nog het verschil ten opzicht van andere instellingen.

Het is maar hoe je het wil zien.
Microsoft heeft altijd hele goede prijsjes voor studenten. Soms zelfs gratis.
In de software bussness komt vaak voor dat de educatieve markt flinke prijs reducties krijgen.
Ik heb ook inderdaad het idee dat het gemiddelde MBO niveau zich niet goed leent voor gamedesign. Dat is niks gezegd over VMBO studenten met gamedesign ambities. Educatief ingerichte (veel theorie) MBO past zich echter in het geheel aan een erg laag niveau van onwillende studenten aan, ten koste van de mensen die wel willen...
Stromen de gemotiveerde studenten niet al relatief vroeg door naar de HAVO/HBO? Als ze niet al in de eerste plaats op de HAVO zijn gekomen... Of het kan zijn dat iemand, om het maar even blunt te zeggen, gewoon niet slim genoeg is voor een hoger niveau waardoor MBO misschien wel beter bij hem past.

Het kan zijn dat dit een vooroordeel is (ik ken niet zoveel MBO-scholieren), maar ik heb wel met een paar mensen gewerkt die het MBO hadden afgerond en hun intelligentie en motivatie hield niet te wensen over. (Om op het programmeeronderwerp te blijven: één van hen wilde per se veel OOP in php gebruiken bij een klein project "omdat het zo mooi is". Vervolgens maakte hij één grote class met allemaal static methoden en riep die in volgorde aan...)
als je vanaf vmbo afkomt kan je of een keuze maken voor bijv. een 3jarige opleiding hbo (dan heb je iig al een papiertje) of naar havo gaan, 2jaar over doen en dan 1jaar voorsprong hebben op de mensen die mbo hebben gedaan, maar, sommige mbo opleidingen sluiten goed aan en dan kan je vaak een half jaar of soms zelfs een jaar overslaan op het hbo, en loop je uiteindelijk of bijna gelijk of helemaal gelijk terwijl jij al een diploma in de pocket hebt

(lees net dat dit een 4jarige opleiding is maar ok, dan 1jaartje meer maar heb je wel ervaring / diploma )

[Reactie gewijzigd door Nowad op 25 april 2010 13:26]

als je vanaf vmbo afkomt kan je of een keuze maken voor bijv. een 3jarige opleiding hbo
Ja, dat gaat dus niet he

het is vmbo -> mbo, of havo -> hbo of mbo -> hbo
Of je doet geen van allen en doet een toelatingstest voor het HBO :) Dan moet je echter nog wel 4 jaar HBO doen, en niet 3.
En vaak boven de 21 zijn. De meeste mensen die vers van het vmbo komen zijn meestal nog LANG geen 21 ;)
En zij hebben al helemaal niet de vaardigheden om aan een hbo te beginnen, dus zullen zij vrijwel altijd deze toelatingstest ook niet halen, naast dat zij hem wettelijk nog niet eens mogen doen, maar dat terzijde.
@drdelta, hij bedoelt dan waarschijnlijk ook MBO.
Ik heb met HBO's gewerkt, die denken dat alles komt aanwaaien. De MBO's moesten misschien wat meer moeite doen, maar uiteindelijk zijn dat goede programeurs geworden zonder de "aditude" die sommige HBO's hebben.
Het is maar net hoe je ze treft denk ik...
Je bedoeld "attitude" neem ik aan?
Waarschijnlijk omdat HBO bijna alleen nog maar om management draait.
Niet echt waar. Met HBO informatica word je idd software engineer, en programmeer je relatief veel. ik studeer zelf informatica WO (@ Radboud Universiteit), en dat is meer de manager kant, of in ieder geval meer ontwerp en leiding geven en echt programmeren (niet dat we niet programmeren hoor :P)
Ach ja.. programmeren zelf is net eigenlijk niet meer dan de steentjes op elkaar leggen met wat cement er tussen. Een programmeur kan wat dat betreft best een MBO-er zijn.

Een programmeur op hbo/wo niveau is een architect. Hij bedenkt alle fancy technieken hoe alles moet gaan werken op een zo efficient mogelijke manier. Dat je daar een programmeertaal gebruik om datgene wat je hebt bedacht is eigenlijk bijzaak.
Je hebt natuurlijk veel soorten HBO-opleidingen die met informatica te maken hebben. Mensen die HEAO-BI gedaan hebben gaan wel vaak de management kant op.

@timonb:
Het hangt erg van de omgeving af, ik werk nu ruim 13 jaar als programmeur en de ene klant komt met een uitgekouwd technisch ontwerp terwijl de andere je een functioneel ontwerp geeft en verder niets.
Mensen die HEAO-BI gedaan hebben gaan wel vaak de management kant op.
Helaas ook vaak de programmeerkant, terwijl m.i. de mensen die BI hebben gedaan geen drol van programmeren weten (maar dat wel denken); en dat zeg ik uit ervaring.
Als je HBO Informatica hebt gedaan dan word je opgeleid tot software engineer, wat veelal neerkomt op programmeren en geen management.

Ik doe informatica, en ik denk dat het voor een minor als gamedesign dit zeker een goede toevoeging kan zijn.
Wat dus eigenlijk bar weinig met software engineering te maken heeft. Je mag jezelf overigens geen software engineer noemen, wel bachelor of Informatica (of ICT). Tenzij je er een major in hebt gedaan.

Eerlijk gezegd vond ik het niveau van zowel MBOers als HBOers zeer tegenvallen. En dan heb ik het niet alleen over de leerlingen. (Leraren te weinig dus aangevuld met leraren die het zelf niet snappen, dus nog meer verwarde leerlingen.. Kortom het niveau kelderde vanaf dag 1.)

Je leert volgens mij nog altijd het beste door het gewoon zelf te doen, daar kan een opleiding een steuntje in de rug bij bieden, maar bij zoiets serieus als programmeren ga je het daar alleen niet mee redden.

Wat ik me overigens afvraag, zijn er verder geen scholen waar ze dit ook toepassen? (mogelijk met een andere engine etc)
Ik heb ook MBO informatica gedaan en wat je daar op gebied van computers leert/krijgt is echt om te huilen, het word gewoon groten deels op een standaard opleiding gegooid wat meer over kostprijs berekennen gaat dan over informatica.

Ik kreeg een paar vakken Excel, en Access. Voor de rest hebben we nog wat over SQL gehad en normaliseren :r Beetje onzin van Afass bitmap ofzoiets.

Ik dacht eerst dat het echt een gerichte opleiding was maar het was gewoon een vervolg MAVO, met maatschapijleer en recht en onzin. Wel nog 4 verschillende vakken economie. Het was echt saai en slecht.

Ik wilde in die tijd graag gamedisigner worden maar dat was nog nergens te vinden, En die school was het enige in de buurt wat iets in die richting was. MBO informatica. Maar heeft echt mn droom vergruizeld. de 1e 2 jaar aan "computer les" heb ik niets geleerd van wat ik al wist, en dan ga je je vervelen.

En nu kunnen al die 1e de beste snotjongens die een spelleteje hebben gespeeld en van de mavo af komen maar direct aan een gameopleiding beginnen. :/

[Reactie gewijzigd door Bulls op 25 april 2010 17:58]

Op een MBO-opleiding kun je niet verwachten dat je leert om goede software te ontwikkelen. MBO informatica is volgens mij dan ook gericht op bijv. computerwinkels en support leveren, daar vind ik dat helemaal niet slecht bij passen. Maatschappijleer en rechtsleer kom je zelfs op WO informatica nog tegen: het is gewoon een belangrijk onderdeel om dat in perspectief te zien.

Bovendien: waarom moet het van jouw opleiding afhangen hoeveel je leert? Wat dat betreft zie ik daar ook het verschil tussen een (mbo/hbo)-scholier/deelnemer en een (hbo/wo)-student: de tweede gaat niet klagen als een opleiding niet aan zijn eisen voldoet maar zorgt er zelf voor dat hij kennis en kunde tot zich neemt.
Opzich zou je wel kunnen verwachten dat je leert om software te ontwikkelen.. het zijn bijna altijd de leraren die de kennis niet hebben om de student iets te leren.

En je gaat toch naar school om te leren wat je wil leren?
Dus als de school niet heeft wat je wil kun je beter een andere school zoeken.
.. erg herkenbaar. Toen ik in 2001 van de HTS af ging, was er net een vak game-design-iets begonnen, lekker mosterd na de maaltijd. :/

Maargoed, altijd leuk dat een dergelijk initiatief naar het noorden komt en je er niet persé helemaal voor naar Utrecht of Eindhoven moet ofzo, maar ik hoop dat er dan aansluitend ook een markt voor is, dus werkgevers. Ik heb nou niet echt het idee dat hierzo een grote gamedesigner hier in de buurt zit. Waar kom je dan terecht?
De meeste van de lui die daadwerkelijk ook iets met gamedevelopment gaan doen na hun studie gaan voornamelijk de casual/serious/edu games industrie in, en die redelijk groot in Nederland. Voor de grotere studio's is de arbeidsmarkt veel te klein om alle afgestudeerden van al die gamesopleidingen aan het werk te zetten. Dit nog even naast het feit dat er maar weinig talent tussen zit.

En dit ook @ Bulls:
Het is niet de schuld van het niet hebben van een gamesopleiding, het is je eigen schuld. Jij bent degene die het allemaal van school af liet hangen. Idd, je leerde niets en dus verveelde je je. De meeste mensen actief in de pc/console/handheld gamesindustrie leerden vroeger ook niet wat ze moesten leren. Dat deden ze zelf, door er met elkaar over te praten en dingen te proberen. Gewoon een keertje als al je vrienden in de kroeg zitten thuis blijven om lekker te coden. Ergo, vrijetijd gebruiken voor zelfstudie. Denk je dat jij (of wie dan ook) met jouw instelling op zo'n gamesopleiding van nu na je afstuderen aangenomen wordt?

Je droom is niet ingestort, je droom heb je gewoon nooit nageleefd.
En nu kunnen al die 1e de beste snotjongens die een spelleteje hebben gespeeld en van de mavo af komen maar direct aan een gameopleiding beginnen
Wees gerust, die snotjongens verspillen 4 jaar van hun leven aan een opleiding waar ze nooit wat mee kunnen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 april 2010 23:38]

Ja je hebt misschien wel gelijk, ik heb nog wel een paar game ideëen, die waarschijnlijk wel zullen aanslaan. Maar ik zou op dit moment niet meer zon opleiding willen doen, gewoon geen motivatie meer voor, die slechte school heeft me echt gedemotiveerd. Nu een beetje lullig systeem beheerder zijn, of nog keus voor een crap callcenter baantje die meer dan de helft van mn oude klas nu heeft.
Wat houd je tegen om in je vrije tijd wat met je ideen te doen?
Zit niets anders op om dan met een club zelf een studio te beginnen, maar dan nog een uitgever ziet ne krijgen, anders is het een hoop kosten maken zonder resultaat.
Zal ik maar zeggen wat naar verwachting veel mensen dachten ?...de echte reden was dat je het niet gehaald hebt en wel terug moest...anders had je via MBO zo door kunnen stromen naar HBO...
ga jij maar verder als agricola simplex op tweakers, want dat is een on onderbouwde simpele aanname die werkelijk nergens op slaat. als ik mbo niet zou kunnen dan zou havo echt een probleem moeten zijn geweest. ik had zelf de keuze wat ik wou doen, en ik zag op t mbo zeker geen toekomst omdat het 1 grote chaotische bende was. en nu haal ik het havo wel mooi met betere cijfers dan ik op het vmbo had. en daarbij heb ik die doorstroom naar HBO nu dus met 2 jaar verkort omdat ik nu niet eerst MBO hoef af te maken.

[Reactie gewijzigd door koudepinda op 25 april 2010 16:07]

Hoho, hij heeft status Faalhaas, niet Agricola Simplex :-)
wat nog niet is kan komen, hij verdiend het.
je kan niet iemand dom noemen zonder enige bewijzen daarvoor, en als de persoon die dom genoemd wordt zegt die hij is gestopt met MBO en havo is gaan doen is dat geen bewijs
Hij noemt je niet dom... Je kan een opleiding ook niet halen doordat het de verkeerde richtingkeus is geweest waardoor je er geen moeite voor wilt doen.

Of je hebt een halfjaar in het ziekenhuis gelegen, waardoor je het niet gehaald hebt.

Ik vindt het heel slim van je om in twee zinnen een woord te lezen die er niet in staat!
Ik weet niet of hier voor betaald is, maar als dat het geval is het geldverspilling geweest. Er zijn zat gratis 3D engines die heel erg dicht in de buurt komen van deze engine. Het lijkt me waardevoller om dit voor HBO's/Uni's beschikbaar te maken dan voor een MBO. Ik vind eigenlijk ook dat semi-overheidsinstellingen onafhankelijk moeten blijven.
In het artikel word gesproken dat het gratis is.

Beter mee verlegen dan om verlegen. Heeft het college er in ieder geval een keuze bij.
En waarom mogen MBO'rs hier niet mee prutsen? De licentie ook voor HBO'rs vrijgeven is zeker een goed idee, maar MBO moet toch ook kunnen ?
In het artikel staat dat studenten gratis gebruik kunnen maken van de engine, er staat ook dat het niet bekend is of het Friesland College voor de licentie heeft moeten betalen.

Ik ben het eens met Cagalli dat als er wel grof geld voor is neer gelegd, dat dat zonde is omdat er voor educatieve doeleinden genoeg 3D engines te krijgen zijn. Maar, aangezien het Friesland College waarschijnlijk geen commerciele games op de markt zal zetten, denk ik dat als ze er al voor moeten hebben betalen, het niet veel zal zijn. En dan is het natuurlijk een mooie booster, zowel voor het Friesland College als voor Crytek.
Zolang ze niets gaan uitgeven gebasseerd op die engine lijkt me het geen probleem om het gratis te mogen gebruiken. Game studios die echt een game gaan maken met de Engine, die moeten een grote som geld neer tellen voor de licentie.
[...]Ik vind eigenlijk ook dat semi-overheidsinstellingen onafhankelijk moeten blijven.
Ga eens op een MBO IT opleiding kijken, alles is Cisco en Microsoft wat de klok slaat.
An sich kan ik dat nog begrijpen: MBO opleidingen zijn heel praktijkgericht. Daarnaast krijgen MBO-opleidingen relatief weinig geld waardoor ze de sponsering goed kunnen gebruiken.

@DejaVu86
Mede om die reden zie je vaak in grote bedrijven (naast veel andere redenen) dat er voor Windows-servers gekozen wordt. Ik spreek uit ervaring: ik heb 5/8 maanden bij twee grote bedrijven (10.000+ werknemers) gewerkt en de redenen dat daar voor ASP.NET/Windows Server e.d. gekozen wordt is vaak dat alleen daarvoor de kennis in huis is bij de werknemers (met een vast contract).

Dat doet niet af aan het feit dat Microsoft producten zeker goede punten hebben (C#/.NET is mijn favoriete programmeertaal voor kleine projectjes/tooltjes), maar wat wel kwalijk is natuurlijk is dat alternatieven soms enkel met het argument "dat kunnen wij niet" weggewuifd worden.
Inderdaad, na het afronden van een MBO opleiding komen ze in de praktijk heel veel linux servers tegen. En is die 3/4 jaar in principe voor niks geweest.
Ik zie dit meer als ondersteuning van de opleiding. Weer een extra tool waar ze kennis mee maken. In dit geval een Commerciele Licenctie game engine en toolset.

Denk dat dit niet de opleiding beslaat maar er wat uurtjes per week aan besteed word.
Neem ook aan dat voor de programmeer zijde men juist zelf iets moet maken. Zij het iets een heel stuk simplers en kaler.

Ik neem ook aan dat dit de kale engine is dus geen full game maar de engine en toolset.

Zal wel vallen onder een soort van Content creatie vak.
Nouuuuu, dan mag je wel wat van die gratis engines opnoemen die dicht in de buurt komen dan de cry-engine3 inclusief de tools... Ik ken ze niet in iedergeval..
Tja, en de opmerking met betrekking tot het beschikbaar maken voor HBO's/Uni's ipv MBO is natuurlijk onzin, alsof HBO/Uni's beter om zouden kunnen gaan met dit soort engines dan een MBOer..
Belachelijke situatie... wat moet een MBO opleiding nou met een Crytec game engine. Gamedesign is een en al programmeren, wiskunde en een berg fantasie en ambities. Iets wat je op een gemiddelde ICT MBO opleiding niet snel tegenkomt.
Gamedesign is een en al programmeren, wiskunde en een berg fantasie en ambities. Iets wat je op een gemiddelde ICT MBO opleiding niet snel tegenkomt.
Gamedesign is nou niet bepaald een en al programmeren, game design, letterlijk is het designen van een game, het bedenken van een game. Voor de daadwerkelijke development van de game heb je inderdaad, gelukkig, wel vaardigheden nodig.
Je hebt het erg mis. Een gamedesigner moet wel degelijk kunnen programmeren maar zeker ERG goed zijn in wiskunde. Als je een COMPUTER game bedenkt, moet je namelijk de 'taal' van een computer spreken en dat is: wiskunde.

Lees anders maar eens een boek van Chris Crawford (oud Atari gamedesigner), staat vol met wiskunde.
Nee, jij hebt het mis. Je verwart gamedesign (wat louter over het design van een game gaat, dus setting, storyline, concept art, etc) met gamedevelopment, en zelfs de developers zijn niet allemaal programmeurs. En van alle programmeurs hoeven ze lang niet allemaal gedegen wiskundekennis te hebben.
Als je een COMPUTER game bedenkt, moet je namelijk de 'taal' van een computer spreken en dat is: wiskunde.
Je beweert dus dat je überhaupt goed moet zijn in wiskunde om te kunnen programmeren? Het gros van de programmeurs in deze wereld bewijst het tegendeel.
Dus... volgens jou kunnen ze de opleiding Gamedesign op het Friesland College maar gewoon afschaffen want niemand die die opleiding volgt heeft daar eigenlijk de skills voor? En dus hoef je ze ook geen tools te bieden die de opleiding wat meer raakvlakken geeft met het werkveld waar ze voor worden opgeleid?

Beetje sneu dat je loopt af te geven op MBO'rs terwijl je zelf blijkbaar niet eens de capaciteit hebt om begrijpend te kunnen lezen...
Even tussendoor, het probleem is dat vrijwel iedereen daar klakkeloos wordt geaccepteerd terwijl ze bij lange na niet geschikt zijn voor de opleiding. Zoals verderop gezegd, was ik dus 1 van de eersten, na gelang van tijd ga dan ook constant bij de mensen in het groepje die wel wil en kaas gegeten heeft van het alles. En daar merk je echt de fantasie, ambitie en doorzettingsvermogen op. Het is net niet kort door de bocht wat je daar zegt, wel zit je wat mij betreft op het randje hoor.
Ik snap niet wat een mbo-opleiding met een dergelijk engine moet. Moet je niet minimaal hbo-niveau hebben om beetje fatsoenlijk te kunnen programmeren?
Designen != Programmeren

En programmeren is ook meestal niet zo moeilijk. Het wordt pas lastig als je goede software moet ontwerpen, efficiënt (dus niet O(n^2) als het ook in O(log(n)) kan) wilt programmeren of een moeilijk probleem moet omzetten in een algoritme.
Programmeren is wel moeilijk, vaak zelfs heel moeilijk. Als programmeren makkelijk was zou de kwaliteit van software echt veel hoger liggen.
Ik denk dat de vak kennis tov de resultaten veel hoger ligd.
Dit komt door 18 huurs dagen crunch time door onrealistische deadlines en milestones. Tja als je 100 dozen vol met glazen in een minuutje moet uit laden in een loods dan gooi je ze eruit. Met de nodige stress.

Daarom zoveel buggy games
En heel toevallig moet je bij een game efficiënt programmeren. Anders haal je die 60 loops per seconden nooit :P

Programmeren is toch best moeilijk. Zoals mijn hbo leraar zegt: Coderen kan iedereen maar programmeren niet.

[Reactie gewijzigd door hellfighter87 op 25 april 2010 12:58]

Inderdaad. Programmeren is als koken:
iedereen kan het zich thuis eigen maken door te hobbyen, maar om een topkok te worden zal je een gedegen opleiding op hoog niveau moeten volgen.
Nou, de game industrie programmeren is zoiets als een kunstenaar op krappe tijdklok laten opleveren.
Zoals bepaalde auto reparatie werkzaamheden een max tijd voor aan gegeven wordt.

Gamedeveloper zie ik als een vakman en creatieveling die onder hoge tijdsdruk moet presteren.
Moet je niet minimaal hbo-niveau hebben om beetje fatsoenlijk te kunnen programmeren?
Ooit hadden we in Nederland ook zoiets als een opleiding Technische Informatica op MBO niveau waar je onder andere les kreeg in Pascal, C(++), Java en software design. Dus nee, in principe hoeft dat niet...
Zo'n opleiding (MBO technische informatica) heb ik gevolgd, maar om nou te zeggen dat je daar fatsoenlijk leert programmeren... absoluut niet. Sterker nog, het niveau was behoorlijk triest.
Echt programmeren heb ik pas geleerd op HBO en later uni.
Grappig, ik ben juist gestopt met HBO omdat het niveau van de opleiding gewoon waardeloos was, ik programmeerde in mijn 1ste jaar al beter dan iemand die net afgestudeerd was van diezelfde opleiding.. In mijn 15 jaar na mijn HBO opleiding kan ik ook zeggen dat wat ik daar 'geleerd' heb, nog nooit, maar dan ook nog nooit nodig heb gehad.

Maargoed, als je werkelijk over goed programmeren hebt, en je kijkt naar de huidige stand van zaken mbt programmeren dan zakt de moed me toch echt in de schoenen, hoe inefficient we tegenwoordig programmeren door het gebruik van al die 'trage' runtime-enviroments.. Helaas is ook de mentaliteit tegenwoordig: oh draait het wat traag? ach schaf maar een nieuwe PC aan, en meer geheugen.. Ik ben zelf natuurlijk wel nuchter genoeg om me in te denken dat het anders wel wat langer gaat duren voordat een programma misschien af is.. maar we zouden dan eindelijk wel eens echt kunnen genieten van die nieuwe computer...

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 26 april 2010 10:22]

HBO niveau zegt ook niks.
Ik zie ze vaak met de HL2 dev tools prutsen, en ik loop soms wel eens door de afdeling en dan zie ik dingen die ik ook wel kan, voor mijn gevoel hadden ze dit voor een hogere opleiding moeten vrijgeven.

Ik heb overigens zelf niet op de opleiding gezeten en ben het ook niet van plan, toen ik 14/15 was kon ik zelfstandig ook wel overig met 3D tools van de HL2 engine en andere games (bv. gebaseerd op Quake engine), en ik dacht dat er voor de Crytek games ook 3D dev tools waren die iedereen kon gebruiken. Ik neem aan dat er meer vrijheid komt met deze licentie.

Nu hopen dat de opleiding ook nog eens wat productiefs op gaat leveren want ik ken maar 1 goeie 3D game ontwikkelaar binnen Nederland die zo succesvol is met grafische pracht en dat is altijd nog Guerrilla Games (van Killzone 2).

[Reactie gewijzigd door Chefd op 25 april 2010 12:14]

Nu hopen dat de opleiding ook nog eens wat productiefs op gaat leveren want ik ken maar 1 goeie 3D game ontwikkelaar binnen Nederland die zo succesvol is met grafische pracht en dat is altijd nog Guerrilla Games (van Killzone 2).
Je vergeet triumph studios, dat ook gewoon een Nederlanse developer is.
En in tegenstelling tot guerilla is Triumph nog steeds onafhankelijk en op zichzelf. Guerilla is immers eigendom van Sony.
Dus... In principe heeft Guerilla zulk goed werk afgeleverd dat Sony ze heeft gekocht?

Sorry hoor maar games zoals Age of Wonders komen lang niet in de buurt van het succes van Killzone (2). Killzone is wat ik noem een grafisch wonder, als je het speelt zit je ook daadwerkelijk in de game en de effecten zijn ongelooflijk goed, dat kan ik van weinig games zeggen die van Nederlandse bodem komen.

En als ik dan rondloop op de Gamedesign afdeling bij mij op het College (toevallig dezelfde als in dit artikel maar ik studeer zelf Multimedia) dan zie ik dingen die ik makkelijk zelf ook wel kan, een kamer maken in HL2 Source SDK. Daar zie ik geen geld in zitten, helemaal niet op dat niveau, ik kan dat zelf ook wel, het zou niet eens een vak moeten zijn maar een 'bijbaantje' en als je echt goed bent kun je altijd nog beslissen.

Maar ik zie echt niet sponsoren in de rij staan te wachten op Gamedevelopers, want zonder sponsor kom je nergens tegenwoordig. Er zijn maar weinig developers die het ver schoppen op eigen initiatief, zoals de makers van de MOD 'Desert Combat' voor Battlefield 1942 (toen Mods nog aangemoedigd werden door gameontwikkelaars) die voor EA konden gaan werken voor vervolg games.

Ik vind het dan ook jammer dat de opleiding hier zoveel studenten kent, voor mij voelt dat allemaal aan als een groep gameverslaafden die niet uit hun wereld kunnen stappen en serieus denken dat ze grof geld gaan verdienen met een spelletje. (al zijn games voor consoles tegenwoordig dan ook belachelijk duur, 60 euro schijnt een doodnormale prijs te zijn voor een PS3 game en het loopt binnenkort waarschijnlijk gewoon op tot 70-80 als ik naar de afgelopen 10 jaar kijk)
Heb Killzone 2 ook. Die heb ik niet eens uitgespeeld. Haze trouwens ook niet.
Haze gekocht voor splitscreen functie was bewust dat het geen topper was. Coop was fun.
Killzone viel me zwaar tegen. Doet me denken aan Halo 3 wat ik ook even geprobeerd heb en ook haze. Niets bijzonder. De gameplay styl viel nogal tegen.

Maar ja als je nu in DX11 gamed dan imponeren console games sowieso niet meer.
MW2 vind ik wel te pruimen. Maar BC2 niet, valt kwa gfx nogal tegen. Ook in interface en stijl.
Maar das mijn voorkeur.

Ik denk dat er heel veel wannabee devjes zijn. Grote groep ongeveer in de puber jaren die juist die carriere path willen bewandelen. Maar de markt is niet zo groot als er zielen zijn en kwa opleidingen die sluiten ook niet goed aan. En NL heefd uiteraard wat dev'studio's. Maar als game developer land steld het niet veel voor.
Tja mocht je per jaar gespreid over het land met gelijke opleidingen 250 afgestudeerden opleveren daar zijn niet genoeg bedrijven voor met vrije plaatsen laat staan dat ze voldoen aan hun eisen.
Als je buitenland mee betrekt dan zijn de kansen wat groter. Maar denk dat die markt zwaar overspoeld wordt met studenten. Nu die opleidingen met paddestoelen uit de grond komen.

Mischien dat die markt dan groeid.

Als je developer wilt worden dan is dat meer de eind station van je carriere pad. Je start onderaan en met hard werken kom je erwel. Deze opleidingen zijn een officele papiertje waarvan de waarde betrekkelijk laag kan zijn. Als je de wereld wild betreden moet je zelf naast de nodige papieren ook wat eigenwerk kunnen aantonen.

Ideaal is een Full conversion mod waar je voor een redelijk deel verantwoordelijk voor was.
Dat is game design gebruikmakende van een "as is" Licenceerbare full featured gameengine en tools.

Voor de programmeer zijde zou kleine afgewerkte games je kunsten en potentie laten zien voor a junior programmer funtie.

Na zo'n opleiding staan dev niet om je te springen wel voor mensen met ervaring en een porofolio met wat concreets laat meer zien dan zo'n diploma.

Zoals bij veel oleidingen komen velen toch anders terecht.
Heel veel mensen vergeten dat "Overlord" ook van Nederlandse bodem is (de uitgever is weliswaar Engels, maar de ontwikkelaars kaaskoppen uit Delft).
Zeker ook geen slechte game.
Alle versies bijelkaar (alle platformen en Overlord I + II) volgens vgchartz als goed voor meer dan 1 miljoen copien.

http://vgchartz.com/world...s=0&results=50&sort=Total
Je vergeet zelf dat Triumph Studios ook de maker is van het turnbased strategiespel Age of Wonders. Overlord is niet het enige op hun cv.
Jij vergeet weer Eindeloos van Radarsoft.
Persoonlijk vindt ik dit soort opleidingen sowieso BS en een verspilling van belastingcenten, zeker omdat degene die interesse in deze business hebben alles thuis al zeker kunnen. Het aantal banen hier in nederland dat beschikbaar is, zijn zowat op 1 hand te tellen.

En wat tools betreft, yep, met de eerste cry-engine waren deze al op redelijk niveau, wat ook al lang is met de unreal-engine.
Ik ben skeptisch over dergelijke opleidingen. Ik denk dat ze teveel inspelen op het 'cool' gehalte wat bij de doelgroep leeft en weinig rekening houd met de realiteit.

Hoeveel banen zijn er in Nederland beschikbaar voor dit vakgebied ? Zelfs als we alle IPhone, Android, etc. games meenemen denk ik niet dat het heel wild is (Los van het feit dat daar geen CryEngine op draait en zulk soort platformen meer algemene programmeer kennis vereisen dan 3D engine kennis, maar dat dus even terzijde).

Tevens is de kans dat je later ergens komt waar je een serieuze engine als de CryEngine of UT engine kan gebruiken al helemaal minimaal. Dit in contrast met een 'normale' IT opleiding waar een zeer grote kans bestaat dat je tools als Java, .Net, etc. later gaat gebruiken.
Hoeveel banen zijn er in Nederland beschikbaar voor dit vakgebied ?
Je kunt nog altijd (met een aantal ambitieuze mede studenten) voor jezelf beginnen :p

Als je een goed concept hebt, en dat weet te verkopen kun je bijvoorbeeld eens bij een Microsoft/Sony buurten om je game te verkopen via XBLA/PSN en uiteraard via je eigen website... dit doet een W! Games (ook een Nederlandse studio notabene) bijvoorbeeld ook.

En dat dit tegenwoordig gewoon kán, en zeer succesvol/winstgevend kan zijn hebben studio's als Bit Blot (Aquaria), Runic Games (Torchlight), Crate Entertainment (Grim Dawn) en Chair Entertainment (Undertow, Shadow Complex en opgekocht door Epic) meer dan bewezen IMHO.

En ja, ook voor zo'n titel kun je prima een licentie op een engine als de Unreal Engine nemen; dit heeft Chair Entertainment bijvoorbeeld gedaan voor Shadow Complex. Het grote voordeel is dat je je als studio compleet kunt focussen op gamedesign/gameplay; en je niet hoeft druk te maken over alles wat 'onder water' moet gebeuren om de game draaiende te krijgen op het platform waarop je je spel wil uitbrengen.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 25 april 2010 13:10]

[...]


Je kunt nog altijd (met een aantal ambitieuze mede studenten) voor jezelf beginnen :p
Tuurlijk, maar 'studenten' die 4 jaar lang alleen maar gespeeld hebben met de cry-engine zijn nou niet echt goed in staat, dunkt mij, om een eigen game te maken.

Daarnaast is er vaak ook (een beetje) geld nodig om een studio te beginnen, je hebt in iedergeval meestal toch wel commerciele 3d software nodig, en game-engine (dus ook licentie) en andere dingen? tablets voor artists, mogelijk wil je ook nog muziek in je game?

En daarnaast heb je dan nog de studenten die van t HBO afkomen en zo maar in Amerika en ook hier in Nederland genomineerd worden vanwege hun geweldige games die ze gemaakt hebben. Ik heb nog geen nominaties van games gezien die op MBO's zijn gemaakt, daarentegen wel van bijvoorbeeld de HKU en NHTV.
Game-engines zoals de UnrealEngine zijn sinds kort ook voor de kleine developer weggelegd, het is gratis tot je wilt verkopen, en dan zijn er ook nog perfecte commerciele licenties (bv $99 om een spel te verkopen (tot $5000, waarna een royalty van 25% gevraagd wordt), maar ook andere licenties zijn mogelijk waardoor royalties lager liggen).
Nu is dit dus ook het geval bij de Cry-Engine3.. Inmiddels zijn er ook een zwik opensource engines.. Commerciele 3D software is ook niet nodig, want tegenwoordig zijn pakketten als Blender als zo ver dat ze perfect te gebruiken zijn als alternatief (en Blender heeft zelfs nog een gratis game-engine ingebakken)..

En voor zover je het nog niet wist, maar heel veel oude games zijn gemaakt door mensen die nooit hun opleiding hadden afgemaakt, maar gewoon zelf in hun slaapkamertje bezig waren, tja dat was eind jaren 70 en begin jaren 80..
En de reden dat je misschien nooit nominaties hebt gezien van een MBO game-opleiding is omdat die hier in nederland er nog eens een heel stuk minder van zijn dan HBO (welke IMHO ook pure belastinggeldverspilling zijn)...
Commerciele 3D software is ook niet nodig, want tegenwoordig zijn pakketten als Blender als zo ver dat ze perfect te gebruiken zijn als alternatief (en Blender heeft zelfs nog een gratis game-engine ingebakken)..
Als Blender zo 'zaligmakend' is, waarom gebruikt 'de industrie' het dan ook niet?
En voor zover je het nog niet wist, maar heel veel oude games zijn gemaakt door mensen die nooit hun opleiding hadden afgemaakt, maar gewoon zelf in hun slaapkamertje bezig waren, tja dat was eind jaren 70 en begin jaren 80..
De drempel om toen een game te maken lag toen ook een stuk lager, tegenwoordig kost het in verhouding veel meer kennis en tijd om een 'normale' game te maken.
En de reden dat je misschien nooit nominaties hebt gezien van een MBO game-opleiding is omdat die hier in nederland er nog eens een heel stuk minder van zijn dan HBO (welke IMHO ook pure belastinggeldverspilling zijn)...
Belastinggeldverspilling? Tuurlijk, net zoals een mbo die gamedesign geeft en vervolgens een CE3 licentie krijgt.
Valve was naar wat ik heb gehoord begonnen door mensen die voor Microsoft werkten.
Dan heb je misschien wel veel programmeer kennis, maar dat is niet genoeg voor een game. Creativiteit is minstens zo belangrijk. Zij zijn ook voor zichzelf begonnen, en hun creativiteit heeft grote successen geboekt.

Beter voorbeeld uit dezelfde hoek zijn de makers van Portal. Dat waren gewoon studenten die tijdens hun studie zijn aangenomen door Valve. Zij werkten daarvoor aan een ander spel, maar dat andere spel is uiteindelijk Portal geworden. Een razendpopulair spel, maar gemaakt door beginnelingen.
Dus omdat er maar weinig banen zijn... wat dan? Is dit een nutteloze opleiding? En de kunstacademie of een opleiding archeologie? Wat dacht van een opleiding tot chirurg, daar is ook niet zo veel in te vinden.. Kom op zeg, doe 's ff niet zo negatief!!
Dus omdat er maar weinig banen zijn... wat dan? Is dit een nutteloze opleiding? En de kunstacademie of een opleiding archeologie?
We hebben het hier toch niet over de kunstacademie of archeologie ? We hebben het over de opleiding gamedesign.

En ja, jonge studenten lokken met opleidingen met een hoog 'cool' gehalte met een zeer discutabel toekomst perspectief vind ik twijfelachtig. Dit is geen specialisatie maar een full blown opleiding. Wat inhoud dat je dus minder mee krijgt van de algemene IT waardoor je voor bedrijven in de algemene IT (99% van de markt) minder interesant bent dan mensen met een algemene IT opleiding.

Wat heb ik als een bedrijf aan iemand die wel bekend is met de API's van de CryEngine maar niet met de Java EE api's of de .Net API's in een gewone bedrijfsmatige omgeving ?
Wat dacht van een opleiding tot chirurg, daar is ook niet zo veel in te vinden.
Pardon ? Jij denkt dat er veel werkloze chirurgen zijn ? Daarnaast is chirurgie een specialisatie van geneeskunde en kan je dus ook nog zat andere dingen doen.
Kom op zeg, doe 's ff niet zo negatief!!
Waarom plak jij het ter discussie stellen van een opleiding meteen het label negatief op ? Mag er volgens jouw niet kritisch gekeken worden naar hoe realistisch een opleiding is ?
Ik vind dat jij een nogal negatieve houding hebt ten opzichte van deze opleiding, en het enige argument wat je hebt is dat er niet zo veel werk in te vinden zou zijn... Om duidelijk te maken dat dit eigenlijk een non-argument is, noemde ik nog een aantal opleidingen en 1 beroep waar ook niet veel werk in te vinden valt.
Ik vind dat jij een nogal negatieve houding hebt ten opzichte van deze opleiding
En ik vind dat jij een naïeve houding hebt, daar wat JUDGExKTF zegt gewoon keihard de waarheid is. Een MBO opleiding gamedesign gaat nergens over. De leerlingen hebben er geen zak aan want ze hebben a) vrijwel geen toekomstperspectief (want quite frankly, de industrie zit gewoon niet te wachten op mbo gamedesigners), en b) ze kunnen met hun studie ook niet een andere richting op. Dit itt gewone IT of kunst opleidingen, waar ze een goede basis krijgen en waarmee ze zich in hun eigen tijd kunnen specialiseren in games. Eigenlijk geldt dat sowieso wel een beetje voor gamesopleidingen in het algemeen, niet specifiek de MBO's.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 26 april 2010 02:07]

"Ik vind" en "de waarheid" in 1 zin... En vervolgens zeg je dat de game industrie niet zit te wachten op mensen met een game gerichte opleiding maar wel op hobbyisten?
"Ik vind" en "de waarheid" in 1 zin...
Dat klopt ja. Ik vind dat jij naïef bent. Dat vind ik, omdat ik de waarheid van dichtbij zie.
En vervolgens zeg je dat de game industrie niet zit te wachten op mensen met een game gerichte opleiding maar wel op hobbyisten?
Inderdaad. De gamesindustrie zoekt mensen die er heel veel zelfstudie aan hebben besteedt, en die er in hun vrije tijd dus heel erg veel mee bezig zijn. Het liefst met daarnaast nog een enigszins fatsoenlijke opleiding, zoals hogere informatica voor een goede programmeerbasis. Een gameopleiding leert je dat laatste niet, noch leert het je de technische vaardigheden die van belang zijn bij een daadwerkelijke baan in de gamesindustrie. De opleidingen zijn pure studentenlokkers, er zijn er maar weinig die daadwerkelijk interessant zijn.
Ik vind dat jij een nogal negatieve houding hebt ten opzichte van deze opleiding
Ik begin mijn betoog ook met de openbaring dat ik skeptisch tegenover deze opleiding sta. Mijn vraag aan jouw was waarom iemand niet skeptisch mag zijn. Jij merkt dit als negatief en vervolgens geef je aan dat iemand niet negatief mag zijn.

Daarnaast zie ik in deze context niet de relevantie van het betrekken van (jouw persoonlijke) gevoelens op mijn betoog in deze discussie. Beperk je gewoon tot de inhoudelijk discussie.
Om duidelijk te maken dat dit eigenlijk een non-argument is, noemde ik nog een aantal opleidingen en 1 beroep waar ook niet veel werk in te vinden valt.
Non-argumenten zijn drogredenen zoals een stelling bewijzen aan de hand van een voorbeeld.

Daarnaast zijn de voorbeelden die je noemt wezenlijk anders zoals ik hierboven ook schrijf. Chirurgie is een specialisatie, geen opleiding.

Monsterboard zoeken op 'game' levert 30 hits op. De helft vereist HBO of hoger en nog een ander gedeelte vereist ervaring:

http://jobsearch.monsterb...=184&re=0&pg=1&dv=1&pp=75
Jij vraagt aan mij waarom ik er het label negatief op plak. Mijn antwoord daarop was dat ik vind dat jij een negatieve houding hebt tegen over deze opleiding, daarom heb ik "dat label er op geplakt". Zo moeilijk is het toch niet? Maar, negeer dat maar want je wil het alleen maar over inhoudelijke zaken hebben.

Vertel mij eens waarom mijn voorbeelden zo wezenlijk anders zijn? Als je de kunst academie volgt en je studeert af als kunstschilder, heb je dan wel toekomst perspectief? Of wil je soms zeggen dat omdat jij kunstschilder niet cool vindt dat dit er niet toe doet?

Op monsterboard vind je ook geen banen voor beeldhouwers, kunstschilders etc.. Dat er nu alleen maar game developers met HBO gevraagd worden heeft misschien ook te maken met het feit dat er nog niet veel MBO game opleidingen zijn cq nog niet lang genoeg bestaan?
Daarbij, als je MBO gamedesign volgt wil dat toch niet zeggen dat je daarna niet een HBO gamedesign opleiding zou kunnen doen? Dan heb je in ieder geval een goede aansluiting.

En dan het programmeer aspect... waar denk je dat de Cry/Unreal engine API in geschreven is? Om de API te kunnen gebruiken zul je toch ook een 'echte' programmeer taal moeten beheersen. Het verschil met een gewone MBO informatica opleiding is dat ze nu geen "hello database" app maken maar een "hello 3d shooter". Dat spreekt de studenten waarschijnlijk meer aan als die database waardoor ze misschien wel de motivatie en inzet willen tonen, die volgens de vele reacties hier ontbreekt... Ik vind dat nogal een "ja-maar" mentaliteit, bekijk het eens van de positieve kant.
Er zijn hier wel erg veel mensen die blijkbaar alles weten van het MBO zonder dat ze er zelf studeren. Vooroordelen zijn de wereld dus nog niet uit. Ik doe zelf een HBO opleiding maar ik merk dat de MBOérs die instromen vaak veel meer nuttige kennis hebben.
De enige mbo leerlingen die dan ook instromen, zijn degene met de wil om te leren.
Ik heb zelf ook mbo gedaan, daarna hbo. maar dat niveau van mbo valt nog gruwelijk tegen als je eenmaal op het hbo zit :P.

Het grootste deel van de mbo leerlingen zie je dan ook niet op het hbo.

Al is het natuurlijk wel zo dat mensen van het mbo meer praktijk ervaring hebben dan de mensen die van het havo afkomen. en ook meer gewend zijn aan de manier van werken op hbo.

[Reactie gewijzigd door hellfighter87 op 25 april 2010 13:03]

MBO'ers studeren niet, je kan het echt niet met elkaar vergelijken.

Ik heb na 3 Havo één periode MBO ICT gedaan, dat vond ik zo kut vervelend, dat ik weer Havo ben gaan doen, hetzelfde jaar nog naar heet VWO gegaan, en nu zit ik op de TU Delft.

En serieus, het is heel wat anders dan "studeren" op het MBO..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True