Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Samsung werkt aan een Android-smartphone met een 2:1-scherm. Dat blijkt uit een profiel op de site van Samsung. Het nieuwe toestel lijkt een budgetmodel te worden en zou een schermresolutie ondersteunen van 480x240 pixels.

Het typenummer van het toestel, i5801, doet vermoeden dat het om een opvolger gaat van de Samsung Galaxy Spica, die i5700 als volgnummer heeft. Het toestel beschikt naast het 480x240-scherm over gprs en wifi. Of umts ook wordt ondersteund, is vooralsnog niet duidelijk.

Android ondersteunt sinds versie 1.6 meer schermresoluties dan 320x480 pixels, de resolutie van de schermen van onder meer de HTC Hero en Galaxy Spica. Sindsdien zijn toestellen verschenen met resoluties van 320x240 en 854x480 pixels. Een smartphone met een oplossend vermogen van 480x240 pixels is nog niet eerder opgedoken. Ook de beeldverhouding, 2:1, is nog niet eerder gebruikt bij een Android-toestel.

De Koreaanse fabrikant brengt tot nog toe mondjesmaat nieuwe Android-toestellen uit. In september vorig jaar verscheen de i7500 Galaxy in Nederland, een paar maanden later volgde de i5700 Galaxy Spica. Op de Amerikaanse beurs CTIA Wireless kondigde Samsung de i9000 Galaxy S aan. Deze Android-smartphone heeft Samsungs eigen Cortex A8-chip op 1GHz en een 4" Super Amoled-scherm.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Oh.. Google heeft het echt een beetje verkeerd aangepakt met Android.
Men had gewoon 2 formaten moeten vaststellen en verbieden dat men daarvan afwijkt.

Ik heb zelf een app ontwikkeld, en ik ga niet mijn tijd verdoen om voor QVGA mijn layout helemaal om te gooien. Er zijn gewoon te weinig toestellen om dat rendabel te maken.

Microsoft en Apple hebben het goed bekeken. Hoe langer hoe meer begin ik in te zien dat restricties ook hun positieve kanten hebben.
Of je maakt je app die meerdere resoluties ondersteund. Een willekeurige desktop app zal je ook op meerdere resoluties moeten maken. Je hebt immers mensen die werken op 1024x768, 1280x1024, 1280x800, 1440x900, 1600x900, 1920x1080 en ga zo maar door. Ik zou niet weten waarom dat op een mobile device ineens een probleem zou worden. Het enige probleem van een mobile device is dat de resoluties vrij laag zijn en je dus efficiŽnt met je ruimte om moet gaan. Maar met de 800x480 telefoons valt dat ook wel mee.
Jeah right, elk toestel heeft zelfs al 2 resoluties, want je kan hem op 2 manieren gebruiken, dus ja daarmoet je al rekening mee houden, neem nou mijn telefoon als voorbeeld (is al bijna 1:2 ook maargoed) 854*480 maar die moet ook werken als ik hem op ze kant houd met 480*854 pixels :D en toch weergeven apps in beide manieren perfect, dat moet prima kunnen met andere resoluties, net als websites die ik maak die in alle browsers goed moeten werken, of het nou 1024*768 of 1920*1200 is (en ja op dat groote scherm van de 2 zie ik alle website ongeveer op de helft van me schermbreedte!).

En dat is dan ineens een groot probleem op een smartphone :P Het is ook wel een nadeel maar geen extreem groot probleem verder ofso, nog steeds vind je in elke android telefoon een market met 90% van de apps van het totaal aantal apps. Nog steeds kan iedereen krijgen wat die wilt :D

En je hoeft je apps niet voor Android te maken natuurlijk, maar als je slim bent en kijkt naar hoe snel het groeit dan is het wel verstandig ;) Ookal is het wat minder leuk dat je met meerdere formaten rekening moet houden!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 april 2010 10:32]

Toen Microsoft besloot het op 1 resolutie te houden voor WP7 werd het ontvangen met boe-geroep, maar bij Android is het opeens wel een must :)

Heel raar :)
Het is alleen een must voor degenen die proberen kun platform met gelimiteerde keuzes voor resolutie te verdedigen. Overigens is er best iets te zeggen voor de beperkingen van Windows / iPhone, maar ik denk dat dit op de langere termijn averechts werkt.

@ newinca: zie snirpsnirp, zondag 25 april 2010 12:55

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 26 april 2010 22:35]

Op de lange termijn is het zeer succesvol gebleken, de iPhone heeft ondertussen een groot deel van de winst van Apple veroorzaakt. Gesloten of niet, ze doen toch echt iets goed. Dat zijn niet ALLEMAAL applefans met teveel geld op zak. Sommigen kopen het omdat ze het willen, ongeacht de hypes en de status die je dan kennelijk krijgt....
... maar ik denk dat dit op de langere termijn averechts werkt.
Dat moet je dan wel eens uitleggen waarom.

Denk jij dat alle programmeurs hun apps op alle mogelijke resoluties zullen testen?

Natuurlijk niet. In het beste geval doen ze dat op de simulator, wat ook al niet ideaal is. In het slechtste geval doen ze het helemaal niet.
simulator werkt anders perfect, zoals apps er daar in uit zien op mijn telefoon profiel (dus met mijn reso) komt het er exact uit te zien op mijn telefoon! En hetzelfde geld voor andere profielen, perfect om te testen hoor! Ik kan zelfs de ROM van de milestone zoals ik die heb aangepast enzo draaien in een emulator!
Het probleem is niet zozeer de resolutie maar wel de verhouding die verschilt, een breedbeeld telefoon heeft gewoon totaal andere applicaties nodig qua layout dan een 4:3 telefoon.
Waarom 2:1, al die rare resoluties. Toch een beetje vreemd. Daarnaast zijn budget android phones altijd welkom, markt een beetje groter maken en dan uiteindelijk meer en betere apps :D
De resolutie (oplossend vermogen) is niet echt raar te noemen, wat jij bedoelt is verhouding.
En daar gaat de hoop op een Android platform met een select aantal modellen en toestellen. Door grapjes als dit word het alleen maar een rommeltje
Maar het is uitstekend voor de hoop op Android met een heel divers aanbod van modellen en toestellen!
Draai de zaak om: met beperkte aanpassing kun je een applicatie laten draaien van dit tot dit en dit. En dan noem ik telefoons nog niet eens.

Vanuit de gebruiker is de versplintering een complete drogreden. Alleen vanuit de aanbieder is de diversiteit een reŽel vraagstuk. Een aanpassing naar verschillende resoluties en hardware ondersteuning is dan 10x eenvoudiger dan herschrijven naar een ander platform.

Voor de gebruiker is het resultaat dat ieder device een zeer breed aanbod heeft. Dat het aanbod tussen een netbook met Android en een low-end telefoon met Android verschilt is nogal wiedes. Maar zeg zelf, het verschil in aanbod tussen een willekeurige Nokia en mijn Milestone is vele malen groter. En zou een consument werkelijk snappen dat dit komt doordat Symbian anders is dan Android? Het zou ze worst zijn, voor zover ze uberhaupt snappen wat een OS doet op een telefoon.

Ze kopen een smartphone om te beschikken over features en apps die functionaliteiten vervullen. Door de opzet en breedte van Android ben je er vrijwel van verzekerd dat er een app is die de gewenste functionaliteit vervult. Het "rommeltje" van Android werkt dus sterk in het voordeel van de gebruiker!

Lang leve het rommeltje!

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 25 april 2010 12:56]

Door grapjes als dit word het alleen maar een rommeltje
Maar hee, het draait wel Flash!
O kom op zeg, kunnen mensen dan echt niets anders verzinnen. Flash is never gonna happen, hoe spijtig dat ook is.

Maar aan de andere kant ben ik ook wel weer blij dat ik gespaard word van desktop OS software op mijn mobieltje.
Ze hebben hun eigen besturingssysteem Bada waarom gebruiken ze dan android? 8)7
Bada is een schil die ze op elke besturingssysteem kunnen neerzetten. En samsung gokt gewoon op meerdere paarden.

Ze hebben WM6.5, symbian, android etc :)
Bada is wel degelijk een OS. Je bent wellicht in de war met Sense van HTC? De reden dat Bada nog niet wordt gebruikt lijkt me dat de ontwikkeling nog net niet ver genoeg is. Het is trouwens niet uit te sluiten dat deze phone alsnog met Bada uitgebracht zal worden.
Bada is geen schil, het is een Linux OS, net zo iets als Android.
Voor Bada kan je alleen applicaties schrijven in C.
Omdat Bada een nieuw OS is dat niet bekend is bij consumenten en nog geen grote userbase heeft en tienduizenden apps.
Omdat Bada geen smartphone O/S is, maar een verdeld dumbphone O/S met twitter en facebook integratie. Ze richten met android op een ander segment van de markt.
Inderdaad een aparte verhouding, gaat dat geen problemen geven met bepaalde apps die voor een specifieke verhouding zijn gemaakt?
Je moet je app inderdaad voor elke resolutie apart optimaliseren en ik meen ook in de market aangeven of je app geschikt is er voor... Al die verschillende resoluties zijn dan m.i. ook niet goed voor de ontwikkeling van android, de ontwikkeling van apps fragmenteert veel te veel.
Nu al kan mijn vriendin met haar htc tattoo met qvga display bepaalde apps die ik op mijn hero met hvga display heb niet vinden in de market.
Ik vraag me af of ze niet beter gewoon 2 of 3 mogelijke resoluties hadden kunnen bieden en de rest domweg niet toestaan.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 25 april 2010 11:25]

Nee, dat doet afbreuk aan de openheid van het platform, dingen verbieden. Ook al zijn we erbij gebaat;-)
Kun je dan multitasken met twee vensters naast elkaar?
Op 420x240? Denk het niet, dan is er voor iedere applicatie 240x240 over, en ik denk niet dat je daar veel zinnigs in kwijt kunt. Sowieso is 420x240 al behoorlijk laag vergeleken met huidige smartphones natuurlijk.

Zou het ook wel lekker in de broekzak zitten, zo'n telefoon van 2:1? Tenzij ze enorme zwarte balken aan de zijkant van het scherm plaatsten wordt het een enorm brede,korte telefoon.
Edit: Hmm of een toetstenbord ala blackberry natuurlijk! Dan zou het wel een mooie beeldverhouding zijn!
Edit2: Ik maak een denkfout, 2:1 is juist een lange,slanke telefoon... (toch?)

[Reactie gewijzigd door Shadow op 25 april 2010 11:33]

@Edit2
Dat hangt er vanaf of het B:H is of H:B :)
Dan blijft hij lang en slank.
Nee, dat hangt er vanaf hoe het toetsenbord georiŽnteerd is ;)
of heel kort en breed :)
Ik schat hem in op formaat van de ipod touch, maar dan iets langer (qua verhouding tenminste, kan zijn dat ie in zn geheel ingekrompen wordt ofzo ;) )
Raar dat de ''opvolger'' van de i5700 een lager resolutie heeft...en ik zie het nut niet in van een 2:1 scherm.
Laat ze maar eerst eens tijd besteden voor een update van de Galaxy i7500 :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True