Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

De PowerVR SGX540-gpu in de onlangs aangekondigde Android-smartphone Samsung Galaxy S zou negentig miljoen triangles per seconde kunnen verwerken en daarmee veruit de krachtigste gpu in een smartphone tot nu toe zijn.

In de presentatie rondom de aankondiging van de Samsung Galaxy S, op de Amerikaanse telecombeurs CTIA Wireless, claimde Samsung dat de S5PC110-soc in het toestel 90 miljoen triangles per seconde kan verwerken, waarmee het toestel meer dan drie keer zo snel is als de snelste andere smartphones.

De gpu van de QSD8250, een Qualcomm-chipset uit de Snapdragon-lijn, doet niet meer dan 22 miljoen triangles per seconde. Het aantal triangles per seconde staat bekend als een goede indicator voor 3d-graphics. De chip in de iPhone 3GS zou 28 miljoen triangles per seconde aankunnen. In de processor van de iPhone 3GS, die ook door Samsung is gemaakt, zit een oudere versie van de SGX-gpu.

Samsung heeft de S5PC110 voorzien van de PowerVR SGX540-gpu, meldt Android-site AndroidAndMe. Daarmee presteert de soc veel beter dan de Snapdragon-processor, die over een Adreno 200-gpu beschikt. Smartphones als de Motorola Milestone en de iPhone van Apple maken eveneens gebruik van een PowerVR-gpu. De Cortex A8-core van Samsungs processor is gebaseerd op de ARMv7-instructieset van ARM. Samsung heeft zijn chip in de Galaxy S geklokt op 1GHz.

De Galaxy S draait op Android 2.1 en heeft een 4"-scherm met Super Amoled, wat volgens Samsung een verbeterde versie is van conventionele amoleds. Foto's schieten kan met een 5-megapixelcamera en het is mogelijk om video op te nemen in 720p-resolutie. Verder heeft de Galaxy S bluetooth 3.0, a-gps, umts met hsdpa en 802.11b/g/n-wifi. Ook is uitgebreide ondersteuning voor multimediacodecs aanwezig.

Samsung Galaxy S Samsung Galaxy S Samsung Galaxy S
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Heftig, 3 keer meer als de gemiddelde high-end phone.
Ik ben benieuwd wat voor games daar op te spelen gaan zijn.
Natuurlijk...gamedevvers moeten wel rekening houden met meer dan 1 toestel.
De zwakste schakel is de bovenkant van de mogelijkheden wss.
Ik denk vrij weinig bijzonders - Immers, de games moeten ook werken op de andere toestellen.

Echter gaat dit toestel waarschijnlijk stukken langer mee, waardoor het in de (enigszins nabije) toekomst wel brute dingen kan.

Het toestel ziet er in elk geval leuk uit, android 2.1 is ook plezierig en als dit inderdaad een stap vooruit vanaf AMOLED is, is dat ook zeker niet mis.
Samen met die toekomst-bestendige GPU klinkt dit behoorlijk aantrekkelijk!
Dat moeten we nog maar zien. Als deze lang meegaat is dat de eerste android die dat doet.
Hoe kun je daar nu al een uitspraak over doen, en kun je ook aangeven waarom? Heb je je vorige android in de wc laten vallen? |:(

Ik vind je reactie een beetje kortzichtig, lijkt wel of je net uit een doos komt kruipen. :+
het gaat waarschijnlijk over de android versie (omdat er steeds nieuwe versies komen waarbij het nog niet zeker is of alle telefoons wel kunnen upgraden)

maar aangezien deze telefoon top of the bill is zal dat upgraden geen probleem worden, dus het punt dat ie niet lang mee zal gaan zie ik ook niet.
als ze hun support - voor deze telefoon specifiek - niet verbeten komt er wellicht een 3d (lees game) engine in die volstrekt ruk is en kan je er dus geneen spel op spelen.

eerlijk, geen samsung meer voor mij... en 't is niet de eerste die ik aanschaf.
Het zal wel aan mijn leeftijd liggen, maar waarom zou je op zo'n ding moeten kunnen gamen? Het is een telefoon.. Zou je er ook mee kunnen bellen? En wat heb je aan miljoenen triangles als het ding tegen je oor zit?
Dat ligt inderdaad aan je leeftijd. Zeuren over iets wat je vroeger niet deed (omdat het niet eens kon) en dus nu ook maar niet nodig moet zijn. Een mobiel heeft inmiddels allang niet meer als enige functie kunnen bellen.

Als je even van je opa-stoel opstaat ( als je dat nog kan tenminste ;) ) en een beetje vooruit denkt, dan zul je ontdekken dat een mobiel veel meer een portable computer gaat worden dan het nu al is. Sterker nog, zeker binnen 10 jaar voorspel ik dat het ding de desktop-PC gedeeltelijk overbodig gaat maken, omdat je gewoon je mobiel dockt aan een scherm en randapparatuur.

That being said, ik ben zelf niet eens opgegroeid met mobieltjes en internet, dus het is niet puur de leeftijd :)
WTF heeft dit met leeftijd te maken?
Als jij alleen wilt bellen dan is een Nokia 3310 prima |:(
Wil je vooral kunnen internetten dan is de Nokia N900 meer geschikt.. Wil je de beste game prestaties dan is deze Samsung de beste keus. Al heb je voor als nog wel minder keuze in games ten op zichtte van de IPhone vermoedt ik. Dan heb ik het nog niet over de zakelijke-phone, de survival-phone, de fashion-phone of de messenger-phone.
Voor ieder wat wils dus!

Kortom je comment zuigt.

[Reactie gewijzigd door Gallant op 28 maart 2010 15:55]

Dit ben ik volledig met je eens, dat moet ik ook wel want heb geen eens een mobiele telefoon, ik heb gewoon als alle prijsbewuste nederlanders een vaste aansluiting en dat al 38 jaar, die mij prima bevalt omdat hij in die 38 jaar 1x een uur niet heeft gewerkt vanwege een kabelbreuk voor de deur :)
Heel handig geen mobiele telefoon als je onderweg bent en pech krijgt, iemand wilt spreken of iemand jou wilt spreken.
Dat iemand jou wil spreken is toch niet jouw probleem? Het altijd maar bereikbaar moeten zijn 'omdat het kan' is best wel irritant.
Er treed geen weergave verbetering meer op als triangles kleiner worden dan ťťn pixel grote, deze smartphone heeft een groot scherm dus logisch dat ze de GPU mee geschaald hebben.

480 x 800 = 384k pixels x 60 frames/sec x (1 render +2 licht renders) = 62.6 miljoen triangels per seconde.
echter er zijn ook andere dingen die gpu power kosten.
dus hier kan men behoorlijk los gaan met shaders etc etc.
en dat is minstends net zo belangerijk als het aantal triangles.

goede vooruitgang.
dat is best veel power.
dit is wat er in mijn pc zat een paar jaar geleden.

[Reactie gewijzigd door freaq op 26 maart 2010 19:37]

Als we niet uitkijken gamen we straks allemaal op onze telefoon in plaats van op de pc.

Ontopic: Wat voor een stroomverbruik heeft zo een processor nu. Als je nu al kijkt en de gemiddelde smartphone neemt. Bij een beetje intensief gebruik is het gewoon elke dag aan de lader. Terwijl ik mijn oudere nokia's gewoon een week in de broekzak kon houden.

Daarnaast waar is dan het einde voor de ontwikkelingen? Het wordt steeds sneller en sneller maar waar is dit daarwerkelijk voor nodig op een telefoon?
Ik wil steeds sneller en sneller met een gelijk stroomverbruik.
Zo kan ik hem underclocken ;-) en heeft hij beter kwaliteit/batterij verbruik.

Zie het zoals een CPU van een PC, een heel sterke cpu die op piek momenten 130watt verbruikt, deze clock je under zodat er nog steeds zeer goede prestaties uitkomen maar minder verbruiken dan de vorige generatie.

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 26 maart 2010 18:16]

lekker schreve vergelijking weer. Die oude nokias gingen bij regelmatig bellen en een potje snake ook in no time leeg. Alleen raakt je ook welles uit gekeken op dat snake en belde je mss wat minder waardoor je een aantal dagen vooruit kon. Huidige telefoon kunnen alleen zoveel dat je de godsganze dag met dat ding in de weer ben. Zelfs een iphone kan je op standby gewoon 10 dagen laten liggen voor die leeg is.
Stroomverbruik volgens ImagTech zelf:

" 'T ding is twee keer zo snel als de oude SGX530 maar verbruikt minder dan twee keer de oppervlakte / energie".

Dus 'performance per watt' is groter maar absoluut stroomverbruik is hoger.

Wat wel scheelt is dat het ding op dezelfde plak sillicium zit als de CPU, en dat deze SoC's vanaf volgend jaar vermoedelijk op 28/32nm gebakken gaan worden.
en als ik nu geen triangles wil zien is deze processor zeker wel 2-4% sneller dan de snadragons in de nexus of de HD2 ?
Ik denk dat een triangle een berekening is van een bepaalde grootte, zoals djexplo hierboven even verduidelijkt. En dus hoe meer triangles hoe sneller hij is..
3d objecten in games worden opgebouwd uit driehoeken (triangles). Hoe meer triangles, hoe vloeiender de vormen van een object.
Dus hoemeer triangles verwerkt kunnen worden, hoe hoger de resolutie van je objecten (hoe ronder de vormen) en hoe sneller alles is bij zelfde aantal polygonen.
Klopt alleen is het niet de enige performace metric voor een gpu. Wanneer triangles/s wordt gemeten gebruikt men meestal traingles zonder texture en flat shaded. Voor de echte prestaties is dus ook de performance van de texture mapping units belangrijk en om die op volle kracht te kunnen laten draaien dient er voldoende geheugen bandbreedte beschikbaar te zijn.
Wie geen triangles / polygonen wil tekenen gaat toch geen GPU gebruiken?
Alweer een leuke stap in de richting van hun voorspelling zo te zien :)
De SGX540 is alweer 'oud', ze zijn nu bezig met de opvolger SGX543 met 1 tot 16 cores die in de octacore versie evenveel polygonen per sec op het scherm tekent als een Xbox360 (half miljard/sec).
Aantal triangles per seconde is nogal een nietszeggende performance metric, over wat voor triangles hebben we het dan? 1-pixel flat-shaded triangles? Zonder clipping? Maar 1 vertex attribuut? De performance zal vast wel behoorlijk goed zijn hoor, maar een 1-dimensionaal getal als 'aantal triangles' zegt bijzonder weinig, een beetje op dezelfde manier als dat de cylinderinhoud van een motorblok weinig hoeft te zeggen over het vermogen of de prestaties van de auto als geheel.

Het had al een stuk interessanter geweest als we er ook een fill-rate bij hadden, daar valt al veel beter uit af te leiden wat deze GPU kan.
1 GPixel/sec (in TI's OMAP 4 implementatie), redelijk makkelijk te vinden.
Vraagt niemand zich af waarom al die telefoons zich zo op beurskoersen focussen? Hoe groot is nou de markt voor mensen die dagelijks hun aandelen volgen? Ik weet nog mijn iPod Touch die ik bij lancering had: Ik kon muziek luisteren, afbeeldingen bekijken, internetten, youtuben, video kijken en jawel... de aandelen volgen |:( op een mp3 speler. En nu staat het ook weer prominent in de desktop widget van Samsung...

Ofwel, als de gpu zo goed is... toon dan een 3d game in het scherm en een paar standaard geinstalleerde games, werk daar dan aan.
Of zouden aandeel handelaren hardcore gamers zijn? :P

Ik moet overigens nog maar de eerste leuke 3d game vinden voor Android. Ik zat erg te twijfelen tussen de Desire en de Legend omdat de Desire erg dikke performance zou kunnen leveren in games, maar die games laten nog op zich wachten. Vreemd ook dat Ubisoft en EA niet voor Android kiezen, zou dat dan toch te maken hebben met de veel verschillende type toestellen?

[Reactie gewijzigd door poepkop op 26 maart 2010 20:32]

Ik denk dat als je zelf aandelen hebt dat je het wel kan waarderen hoor. Ik beleg zelf niet met echt geld maar ik hou wel al vrij lang een soort papieren aandelenpakket bij, omdat ik misschien ooit wel echt wil gaan beleggen. Ik betrap me er sinds ik een app voor beurskoersen standaard op mijn telefoon heb staan dat ik er toch vrij regelmatig op zit te kijken.

Grootste gedeelte van de gebruikers zal er inderdaad weinig mee doen, maarja dan zet je het icoontje toch gewoon in een scherm met andere zooi die je nooit gebruikt, heb je er ook geen last van.
Lijkt mij een prachtige telefoon, deze ga ik zeker overwegen, ik wil namelijk zo snel mogelijk van windows mobile af, windows mobile wil ik nooit meer.
Met windows phone 7. krabbel je wel terug! ;)
Windows phone 7 zal vast wel een verbetering zijn maar ik heb gewoon zoveel irritaties gehad met windows mobile dat ik het gewoon uit principe niks meer van Microsoft op mijn mobiel wil. Nu wil ik voor Android gaan, heb er al even mee gewerkt en ik ben er tot nu toe erg positief over. :)

[Reactie gewijzigd door Solkaner op 26 maart 2010 17:25]

Zou niet weten waarom. bedoel met alle beperkingen die het onlangs heeft gekregen
zie ik geen reden om te wisselen van android naar phone 7, daarbij als ik al ging wisselen wil ik sowieso geen microsoft meer. Heb me genoeg aan ze geŽrgerd en voor mijn gebruik komen andere os meer in aanmerking.
wow wat een argumentatie zeg. :O
Ergens aan ergeren niet genoeg?
Denk het niet, Android owned Windows Mobile...
Heb jij WP7 al kunnen proberen dan? Ik denk niet dat je deze uitspraak zomaar kunt doen zonder daadwerkelijk een vergelijking gemaakt te hebben met beide toestellen

[on-topic]
Specs zien er idd netjes uit. De UI schil lijkt ook niet zo bijzonder, maar dat zegt nog niets over de praktische toespasbaarheid. Zo vind ik zelf de Sense UI van HTC ook niet zo mooi (beetje standaard), maar wel heel praktisch. Veel beter dan de standaard UI van Android. (Denk bv aan de uitvoering van de calender app en email app in Sense.)
Android is al wel uit en WP7 nog niet, dus daar valt niets aan te vergelijken.

Maar hij vergelijkt toch Android met Windows Mobile? ( != WP7)
(...) dus daar valt niets aan te vergelijken. (....)
We hebben het toestel niet al moeten kunnen proberen om die uitspraak van al-nair te kunnen doen. Het belangrijkste van WP7S is toch al bekend:

- geen multitasking;
- geen copy & paste;
- geen vrijheid om apps buiten de marketplace om te distribueteren of installeren
- geen vrijheid je eigen hardware te kiezen (Microsoft bepaalt waar het op draait)
- geen vrijheid het toestel volledig naar eigen wil te kunnen inrichten (geen custom UIs etc)
- geen vrijheid om je telefoon-os te verbeteren of aan te passen (closed-sourced)
- geen vrijheid om het te delen met anderen (copyright)
- geen vrijheid je apps zelfstandig te verspreiden en onder je eigen voorwaarden
- geen externe media toegelaten, om je geheugen uit te breiden (sd-slot mag/kan niet)

Zal ik maar stoppen?

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 26 maart 2010 18:14]

[...]


We hebben het toestel niet al moeten kunnen proberen om die uitspraak van al-nair te kunnen doen. Het belangrijkste van WP7S is toch al bekend:

- geen multitasking;
- geen copy & paste;
- geen vrijheid om apps buiten de marketplace om te distribueteren of installeren
- geen vrijheid je eigen hardware te kiezen (Microsoft bepaalt waar het op draait)
- geen vrijheid het toestel volledig naar eigen wil te kunnen inrichten (geen custom UIs etc)
- geen vrijheid om je telefoon-os te verbeteren of aan te passen (closed-sourced)
- geen vrijheid om het te delen met anderen (copyright)
- geen vrijheid je apps zelfstandig te verspreiden en onder je eigen voorwaarden
- geen externe media toegelaten, om je geheugen uit te breiden (sd-slot mag/kan niet)

Zal ik maar stoppen?
90 miljoen triangles, dat is meer dan de PS2 genereert (75 miljoen)
dat is hoopvol voor highend spellen.

aangezien Only Holoris weer zn verkapte fanboyisme aan het spuien is zal ik gelijk maar even voorzien van genuanceerde taal, want dit is gewoon een flame op niks af. puntsgewijs:

1: dat heeft de Iphone (die in jouw wereld heilig is) ook niet. het is zeker een gemis maar het lijkt mij waarschijnlijk dat dat er bij een update er weer in komt of dat ze een alfernatief ervoor verzinnen.

2: klipbord anyone? dat is gewoon een kwestie van wennen.

3: correct me if im wrong maar is dat niet hetzelfde als bij Apple? alles moet toch door hun Appstore heen? dus je gooit hier je eigen glazen in. bovendien, je hebt vrijheid zat. je hoeft niet alles door de hele molen van Appstores en Marketplaces gooien om het bekend te laten worden. het is hoogstens een hulpmiddel.

4: wat een kulargument zeg. je kan toch nog steeds elke smartphone kiezen? of laat jij dat door iemand anders doen? het enige hieraan is dat elke WP7S phone dezelfde specs moet hebben, aka minimaal een 1 Ghz processor. dat stimuleert alleen maar. en wat dan nog? er is nog altijd Winmo 6.5 voor het goedkopere segment.

5: dat zal vast nog wel mogelijk zijn met Mobile Shell e.d. maar zowel jij en ik hebben WP7S niet getest dus kunnen wij beiden daar niet over oordelen (wat dus jouw argument een losse flodder maakt.)

6: dat is zon uitgekauwd argument dat ik hier niet eens op ga reageren.. kom op zeg.. beide (closed en open dus) hebben voordelen.

7: Copyright is dus ook iets wat niet kan? ik krijg het idee dat jij alles maar voor nop wilt hebben, of het moet open-source zijn waardoor het weer gratis is (en onder de GPL valt). nogmaals: hou toch op zeg..

8: zoals ik al bij 3 zeg: dat kan dus prima. je kan prima je eigen app maken en verspreiden zonder de Marketplace aan te doen. je moet alleen meer moeite doen om je creatie bekend te laten worden maar als dat doen ''geen vrijheid'' is dan haal jij dingen door elkaar.

9: er zit een SD slot op de accu die je wss kan vervangen. kan dus wel, maar het principe van een geheugenkaartje bij de accu zetten vind ik op zn zachts gezegd vreemd. maar het kan wel.

en op de vraag of je moet gaan stoppen: ja. een Fanboy zonder goed argument te hebben is zo makkelijk deze dagen. en nogmaals: ik ben geen Windows Fanboy, noch een Apple Fanboy. beide hebben voordelen en nadelen.
Ho ho... iPhone heeft wel copy and paste. Zie het vrijwel nooit gebruikt maar toch!
@ falconhunter:

ik gebruik copy/paste dagelijks op mijn ipod touch
ehm, N900 anyone?
:*) :+ Zon mooi betoog, en dan toch weer terugkomen op het standaardriedeltje. Dat ik geen zin heb om mijn 'telefoon-os te verbeteren of aan te passen' betekent niet dat ik dom ben, maar dat ik mijn tijd beter weet te besteden. Gelukkig hebben we gasten als jij, die dusdanig intelligent zijn dat wij gewone mensen in de schaduw kunnen staan als het warm is en de zon schijnt.
Inderdaad zeg, op zo'n manier neem ik de rest van wat ie schreef al niet eens meer serieus.

Persoonlijk vind ik het soort uitspraken als 'iPhone is voor domme mensen' eerder een compliment dan iets anders. Dat je geen ingewikkelde of nerderige shit nodig hebt om iets gedaan te krijgen is juist een van de goede eigenschappen van de iPhone, en ook van Nokia telefoons trouwens. Het is niet voor niks dat veel mensen zweren bij de user interface van Nokia telefoons, ook al is de hardware vaak helemaal niet zo bijzonder.

Een task manager, een file browser, .cab files die je op je telefoon kunt installeren, of een control panel met 1001 rare OS settings, zijn allemaal geen positieve eigenschappen voor een telefoon, in ieder geval niet als je je telefoon vooral als gebruiksvoorwerp ziet en niet als een computersysteem. Als je toch ziet dat het meeste mobiele internet verkeer van iPhones komt, de meeste apps worden gekocht voor de iPhone, de meeste mobiele games voor telefoons op de iPhone worden gespeeld, en de iPhone de telefoon is die het meest ook gebruikt wordt als muziekspeler, dan lijkt het er wat mij betreft op dat heel veel mensen de mogelijkheden van het toestel prima weten te vinden en weten te waarderen. Al die mensen dom noemen, dat is pas een domme manier van redeneren.
Helemaal mee eens.

Denk ook niet dat het goed zal verkopen als je koffiezet automaat een control panel heeft met tig settings. Ik ben nog net geen nerd, en hou erg veel van flexibiliteit en controle, maar snap ook dat de doelgroep geen developers of linux fans zijn.

WP7 wil iets vergelijkbaars doen als iPhone, ipv java, alleen .NET, met standaard interface. iPhone interface is ook niet zomaar te customisen.

Maar toch maakt Microsoft mijns inziens een grote fout door geen native toe te staan voor applicaties (alleen OEMS), omdat ze hiermee de hardcore developers die meeste uit het toestel weten te halen, weren, en .NET meute aantrekken, met VB achtergrond als ergste variant. Ik vind .NETcf buitengewoon ongeschikt voor een mobieltje, qua performance en batterijverbruik. Misschien is hetzelfde waar voor java.

Wat dat betreft ben ik een techneut, en geen marketeer, want het besef dat alles op dezelfde hardware 3x sneller zou kunnen werken en batterij net zo langer mee zou gaan als software efficienter (natuurundig, niet economisch) geschreven zou zijn, vind ik moeilijk te accepteren, omdat dit nou juist speerpunten zijn van mobieltjes en milieu.
wil je een knuffel?
Ik quoteer je bizarre reactie maar even zodat we er allemaal van kunnen genieten, voordat je hem weg-edit.
Zou je dat ook zeggen over al die Nazi's? Dat massa volkstammen op iets aflopen of denken, betekent niet dat een andere mening (zij zijn dom, ik ben slim) iets doms zou zijn. De geschiedenis kent genoeg voorbeelden.
Even serieus, als je met dit soort nonsens aan komt zetten dan denk ik dat je echt een van de laatsten bent hier die over dom en slim moet gaan zitten ouwehoeren. Zelden zo'n vergezochte Godwin tegengekomen als deze, ik begin erg het idee te krijgen dat je maar wat zit te trollen, iets anders kan ik er eigenlijk niet van maken.
Zal ik het zeggen? Ja?
Lijkt verdacht veel op een iphone! :+

En deze keer niet aankomen met argumenten van ja het is een telefoon met een touchscreen en dan lijkt het al snel op elkaar. Dit is gewoon een regelrechte kopie ;)

Verder erg mooie specs maar ben erg benieuwd of de hardware ook benut gaat worden op zo'n samsung.
Als je niet verder kijkt dan je neus lang is snap ik ook wel dat je tot die conclusie komt ja. Verder is het gewoon totaal anders, lijkt er eigenlijk helemaal niet op. Andere plaatsing van de knoppen, andere rondingen andere afmetingen mbt het scherm.
Nog beter, als het een 'regelrechte kopie' moet voorstellen dan hebben ze echt keihard gefaald!

En verder dus de widget schil van Samsung. Vooruit dan maar, dat lijkt inderdaad wel wat op een andere telefoon. Maar als het verder lijkt op het originele home scherm van Android of Sense (HTC) dan lijkt het dus helemaal niet zo op de iPhone.
de speaker, de chromen rand, de vorm van het toestel, de home knop, de 4 bij 4 icoontjes, de 4 icoontjes in de balk onder aan het scherm, de punten die de verschillende schermen aangeven.

laten we eerlijk zijn dat is gewoon afgekeken :)
Had je de home knop liever op de achterkant gehad dan? Ze hebben waarschijnlijk gekeken wat het beste werkt en schijnbaar heeft de iphone dat ook.
Bah, eerlijk zijn... je hebt gelijk, alhoewel 'het lijkt verdacht veel op een iphone' wel erg vaak onterecht gezegd wordt.
Het toestel zelf vind ik er niet op lijken maar de apps-pagina wel. Alhoewel het kleurgebruik niet echt fantastisch is. Het mooie aan Android is juist de horizontale backgrounds die je kan instellen.
Ik vind het er erg lelijk uit zien, alsof ieder icoon door een andere ontwerper is gemaakt.
Nou moeten alle iPhone bezitters ophouden dat iedereen de iPhone kopieert, want de iPhone is zelf een directe kopie van de Palm TX (release datum 2005). En zie hier waar ik op doel http://images.pcworld.com...cs/123574-2401p051-1b.jpg . Nu is dit niet een smartphone, maar Palm heeft ook een hele geschiedenis van smartphones die alleen van de TX verschillen door een extra toetsenbord, zie http://www.techory.com/bl.../uploads/treo-history.jpg .
De iPhone ziet er alleen gelikter uit, wat een nalatigheid was van Palm. Het grootste probleem bij de Palm was zelfs dat het niet echt multitasking kon. Muziek luisteren en gelijk browsen op Internet kon nog wel. Eigenlijk zo'n beetje alles wat de iPhone ook kan. Maar iedereen accepteert dit mankement wel van de iPhone.
Voor dat laatste heeft Palm nu een compleet nieuw OS gemaakt (webOS) wat wel multitasking kan. Het kan zelfs verschillende schermen tegelijk tonen die allemaal live bezig zijn. En met de Palm Pre Plus kan men meer dan 50 applicaties tegelijk open, zie http://www.youtube.com/watch?v=Wc2HJADfx0c (bij tijdseenheid 5:06 stopte deze reviewer maar omdat hij niet wist hoelang hij nog door moest gaan en begon te tellen hoeveel applicatie hij had geopend. En hoor zijn commentaar bij 6:36 waarna hij het spel Need For Speed hierop hervatte welke hij aan het begin begonnen was, en dus niet opnieuw hoefde te starten)

Dus als iemand credit mag ontvangen voor hoe de smartphones er nu uitzien dan is dat Palm en niet Apple.

En ja, ik ben een Palm fan (ik heb nu wel een Android) en vind het ook jammer dat hun laatste smartphone misschien ten onder gaat door alweer de slechte marketing en verkoop afdeling.
Hhehehe,

Palm fanboy alert.... (shit dat is niet leuk om te zeggen... :P )..

Ben het wel met je eens, kap nou eens met dat geneuzel van dit kopiŽren en dat. Bij het maken van een nieuw product wordt er altijd met een schuin oog naar de concurrent gekeken. En geef ze eens ongelijk? Apple heeft waarschijnlijk veel gekeken naar andere telefoon-bakkers.

Maar Apple fanboys, we weten het nu wel! Ga lekker slapen, je hebt geen miskoop gedaan... Kraak dan ook niet andere telefoons af, is beetje vervelend want je reactie staat vaak nog niet op -1 :O
Als je dit al op een Iphone vindt lijken, dan vindt je zeker alles met een grote knop en een groot beeldscherm op een Iphone lijken? Want dat is het enige wat de Iphone en deze Galaxy S met elkaar delen. Afgezien van de software natuurlijk, maar dat heeft opzich niks met de telefoon te maken.
BOEIUH!!! Als het prijskaartje en de hondenriem van Apple er maar niet op lijken 8-)
probleem is alleen dat applicaties en met name games voor de android OS voor meerdere devices weer gemaakt word, ben beieuwt hoeveel games hier echt van gaan profiteren
Maar ja, wat wil je met zo'n snelle GPU? Je hebt ook goed geheugen nodig om de GPU te laten presteren en wat wil je nou spelen op zo'n telefoon. Op een iPhone kan je spelletjes spelen maar laten we eerlijk wezen, wie kiest er een android phone om spelletjes op te spelen. Daar heb je toch de consoles voor?

Trouwens, hoe lang gaat de batterij mee aangezien deze zoveel sneller is?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True