Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 179 reacties

Imagination Technologies claimt dat mobiele telefoons en smartphones over drie jaar dezelfde grafische mogelijkheden als de Playstation 3 hebben. Volgens de maker van de PowerVR-chip zijn de benodigde chips al in ontwikkeling.

Imagination Technologies vertelde aan Gizmodo dat over drie jaar de eerste telefoons verwacht worden met een nieuwe chip, die momenteel bij het bedrijf in ontwikkeling is. Met de hardware van Imagination Technologies krijgen mobieltjes de grafische kracht van een PlayStation 3, zo claimt het bedrijf. De chip zou echter wel beperkt zijn tot een output van 720p over hdmi, terwijl de Sony-console 1080p aankan. Welke naam de nieuwe hardware krijgt, is niet bekend, maar Imagination Technologies zegt dat het gaat om een multiprocessor-chipset.

Naast de aankondiging van de nieuwe chipset heeft de hardwaremaker ook bekendgemaakt dat de huidige reeks producten extra functionaliteit krijgt. De huidige PowerVR-gpu, die bijvoorbeeld in de iPhone en de Motorola Milestone draait, wordt voorzien van OpenCL-ondersteuning waarmee gpgpu mogelijk moet worden. Ook moet een software-update voor de PowerVR-chip betere prestaties in onder meer Flash-applicaties tot gevolg hebben.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (179)

1 2 3 ... 6
Lees hier veel ongeloof, maar eigenlijk lijkt dit me zeer reeŽl. Immers is deze hele sector onderheving aan exponentiŽle groei. Dus een mobieltje van nu vergelijken met ťťn van 3 jaar terug is gewoon veel te conservatief wat betreft schattingen voor de toekomst. Beter is misschien om te kijken hoe snel we van kleur naar hoge resolutie, naar 3d applicaties zijn gegaan en de versnelling daarin schatten. Bovendien is het niet zo alsof de ps3 net een jaar uit is. Het zou me echt verbazen als nog langer dan 3 jaar zou duren om ps3 op pocketformaat te krijgen. Natuurlijk hebben we tegen die tijd weer betere consoles maar dat is helemaal niet van belang voor dit artikel.

edit: en roepen dat t scherm van zo'n telefoon te klein is staat ook helemaal los van de bovengemaakte claims, wie weet zijn tegen die tijd draadloos streamen, hd-projecteren of met een lcdbril gamen wel mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door k.olfers op 11 maart 2010 16:51]

Ik denk zeker dat de smarthphones exponentieel zullen groeien, maar ze zullen echt niet op het niveau van een PS3 komen, misschien die van de xbox360 o.i.d.

De PS3 heeft 7x 3.2GHz IBM cell processor, maar deze is niet te vergelijken met een huidige processor van AMD of Intel, aangezien deze een heel andere structuur hebben.

Ik gok er zo op dat het nog wel een jaarte of 6 duurt voordat we het niveau van de huidige PS3 bereikt hebben!
Uhm vergeleken met een CPU kan die cell cpu erg goed rederen en andere videokaart taken uitvoeren... Maar het komt niet in de buurt van een beetje videokaart ;)

De 7x3.2Ghz cpu is namelijk maar een hulpje van de omgebouwde 7800GTX die er in zit... Al met al zal een 8800GTS al meer grafische power hebben dan een PS3 met al ze hardware bij elkaar.

En welke console beter is zou ik je maar niet over inlaten dat ligt hier nogal gevoelig en is nogal offtopic :)

PS ook grappig dat het titel suggereert dat de telefoon grafisch gelijk gaat worden met PS3 en later zeggen ze dat het maar voor de helft aan pixels geld (720p vs 1080p), dus daar geven ze al toe dat het op de helft ligt ;) Daarbij is het een uitspraak van de maker, denk dat we met 1/3de van een PS3 tevreden mogen zijn (en dan bedoel ik niet PS1)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 maart 2010 19:29]

Maar dit zijn precies die intuitieve niet onderbouwde inschattingen waarme je zo ontzettend moet oppassen. Zet een grafiekje in elkaar van processorpower/grootte/prijs over de laatste 30 jaar en je zult zien dat 't een explosieve ontwikkeling is (beter nog, zoek er een paar van Kurzweil op).

Het is naief om te denken dat we de komende 3 jaar op hetzelfde tempo gaan ontwikkelen als de afgelopen 3 jaar. Dat gezegd hebbende denk ik dat een ontwikkelaar beter is in het inschatten van die snelheid dan jij, puur omdat hun winst er vanaf hangt.

Ter vergelijking, de BlueBrain supercomputer van IBM kan nu 1 corticale kolom simuleren (dat is 10.000 neuronen) na pakweg 15 jaar onderzoek, IBM heeft voorspeld over 10 jaar de hele cortex (miljarden verbindingen) te kunnen simuleren. Kortom binnen minder tijd dan nodig was om tot de 10.000 te komen, komen ze straks tot de miljoenen. En die trend gaat eigenlijk op voor alle informatietechnologie.

Je maakt mij niet wijs dat de ps3 zo'n ongelooflijk staaltje techniek is, dat ie is opgewassen tegen dit soort geweld, en dat we met de kennis en de techniek die we over 3 jaar hebben niet in staat zijn om dit bovenstaande claim waar te maken. Sterker nog ik vind de claim nogal aan de laffe kant.
Yeah sure... krijg je er een rugtas met accu bij zeker ;)
Idd lijkt mij mooi staaltje marketing. Zonder concreet inhoudelijk bekend te zijn met de HW. Denk ik stellig te kunnen zeggen: bullshit :X - Een PS3 in zakformaat muahhahahahah kijk dat die graphics mooier en beter worden, klopt, maar binnen 3jr een PS3 in je broekzak ... :N

Sowieso wordt het in het artikel zelf al ontkracht; De chip zou echter wel beperkt zijn tot een output van 720p over hdmi, terwijl de Sony-console 1080p aankan.

^- dus ....

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 11 maart 2010 16:35]

PS3 Launch: Eind 2006
Nieuwe telefoon chip launch: 2013
Verschil: 7 jaar

PS2 Launch: Midden 2000
iPhone launch: Midden 2007
Verschil: 7 jaar

Ik denk dat het graphics niveau van de iPhone toch zeker op PS2 niveau ligt. Dus waarom zou een grafische chips voor telefoons in 2013 geen PS3 niveau hebben?

damn dat ik ooit nog eens de iPhone als argument zou gebruiken
PS2 niveau? Niet echt. Eerder op een verbeterde PS1 niveau. Voor Windows Mobile is er bijv. een PS1 emulator die aardig stabiel kan draaien. En graphics van 3D iPhone games zijn beter, maar niet veel beter. Denk je echt dat je een spel als Grand Theft Auto 3/VC/SA op een iPhone of andere high-end telefoon kan spelen?

Edit (reactie @ hieronder): Ik snap dat een emulator slechter draait dan een native game. Maar ik bedoelde het meer positief dat het de PS1 met stabiele fps kan emuleren (en dan normale games ook goed). Maar geen GTA series of andere games die relatief gezien wel aardig wat kracht nodig hebben. GTA: Chinatown Wars heeft slechtere graphics e.d. dan op de PSP.

[Reactie gewijzigd door Ywa op 11 maart 2010 22:54]

Ja maar nu ga jij dus een emulator vergelijken met normale games die ervoor gemaakt zijn.

Die playstation emulator gebruikt nog niet eens de gpu van de smartphone alleen maar de cpu en is die emulatie code nooit zo goed als de native playstation hardware.

Dus volgens mij kan het makkelijk dat de nieuwe power vr chips ps3 achtige spellen aankan.

Maar wil je dus zulke spellen hebben dan mag je wel een flinke hardeschijf in je telefoon hebben :P (over 3 jaar verwacht ik niet dat we 100gb sdmicro kaartjes krijgen.)
ik ook niet :)

die komen namelijk volgend jaar al...
http://www.physorg.com/news143893844.html
Wow .. maar dat wist ik niet :P

Maar is dat wel compatible met de huidige smartphones/telefoons?

Ik dacht dat micro sdhc maar tot 32gb ging en dat er daarna een ander formaat kwam.
Huidige telefoon? Het gaat over telefoons die over 3 jaar gaan uitkomen.
Je huidige telefoon heeft ook niet de grafische kracht van een PS3.
Eerder PSP kwaliteit: PS2 kwaliteit met iets lagere settings. (iets lagere textures, lagere resolutie, iets minder nauwkeurige models and minder krachtige CPU)
zo is mijn ps1 ook een ps3 met lagere textures, resolutie, minder nauwkeurige models en minder krachtige cpu?
Tuurlijk niet, de PS3 gebruikt dynamische lichteffecten, renderd anders etc.
Appels en peren zijn gewoon niet hetzelfde...
Emulator is iets anders dan een game native draaien vriend.

iPhone 3GS is echt minstens ps2 of beter. Installeer maar is Dungeon Hunter bijvoorbeeld.
Denk je echt dat je een spel als Grand Theft Auto 3/VC/SA op een iPhone of andere high-end telefoon kan spelen?
Heb je "Gangster" al eens gezien op de iPhone? Komt aardig in de buurt van GTA3 imho.
Bij lange na niet zeg.

Nu ik het verschil zelfs persoonlijk in mijn handen heb gehad, durf ik zelfs
ronduit met gemak te zeggen dat de iphone de PSP niet eens voorbij streeft.

Begrijp me niet verkeerd, 3D doet de iphone heel leuk, maar hou het op NDS kwaliteit.

En ja, ik heb een PS1, PS2, PS3, PSP en iphone in bezit (gehad).
Ik weet waar ik het dus over heb en ben het, nogmaals, sterk met je oneens.

Bovendien, de enorme hoeveelheid aan detail die d'r aan verloren gaat, 720p of 1080p op je telefoon... Ik heb verschrikkelijk veel moeite dit bericht op waarde te schatten. PR-praat.

@ cpt capslock:

niet extreem bijzonder meer? Je moet ook zoiets inconsistent zijnde als een PC ook niet gaan vergelijken met een constante zoals een console. Appels en peren.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 11 maart 2010 17:49]

Begrijp me niet verkeerd, 3D doet de iphone heel leuk, maar hou het op NDS kwaliteit.
Overdrijven is ook een vak... Een NDS doet ~120k triangles/second en 30 MPixel/seconde, de GPU van de iPhone 3GS doet ~7 miljoen triangles/second en 250 MPixel/seconde.

Een PSP zit daar net iets boven, volgens opgave 30 miljoen triangles/second en 600 MPixel/seconde. Maar die heeft wel een iets hogere resolutie, geen programmeerbare shaders, en een veel zwakkere CPU. Daarbij staat Sony er ook wel een beetje om bekend om zijn performance cijfertjes nogal te overdrijven.

Kwa specs zit de GPU in een PSP dus waarschijnlijk hoger dan een iPhone, maar ik denk op basis van wat ik van de iPhone 3GS hardware weet dat je daar meer uit kan halen dan een PSP.

Dat de games op de PSP er veel mooier uitzien komt natuurlijk vooral omdat daar vele malen meer geld en development tijd in gaat dan iPhone games, dat staat momenteel echt nog in de kinderschoenen.
Het is niet overdrijven, het is een beetje een vergelijking zoeken die ik niet hard maak met specs. Je moet ook de hele ervaring, de overtuiging meenemen.

Iedereen is verzot op het strooien met specs, maar goed.... Waar het op neer komt, in mijn mening, over 3 jaar valt een smartphone gewoon echt niet te vergelijken met een PS3. Wat heb je aan haarscherpe textures als je de verfijnde details niet zal kunnen zien op dat 3.4 inch of 4.1 inch schermpie.
Het gaat hier om een chipset fabrikant, die hebben het niet over mening of feeling maar over specs :).
Je gaat wel erg kort door de bocht.

Alsof een spel geen enkele waarde meer heeft als je de details niet kan zien.

Met al die kracht kan je heel veel dingen doen, bovendien begrijp ik niet waarom je de details niet zou kunnen zien?

Op een PSP kan je die toch ook zien?

Is een PSP nu nutteloos omdat je de kleinste details niet ziet?

Vergeleken met de Playstation 2 tijdperk denk ik dat we zelfs veel verder zullen zijn in 2013.

In 2013 zitten fabrikanten waarschijnlijk al op 16 nanometer, en dan heb ik het niet eens over de andere ontwikkelingen op het gebied van techniek zoals verbeterde accu's, OLED schermen en snel en zuinig flash geheugen en wie weet wat nog meer.
en als het meezit worden de beelden tegen die tijd draadloos verzonden naar de flatscreen :Y)
Het gaat mij niet om de HDMI output, het gaat mij om het scherm op de telefoon zelf.

Denk je nou echt dat iedereen constant dat ding op de TV gaat aansluiten? Ik durf mijn handen in het vuur te steken voor de uitspraak: "vrij weinig", dan doe je het hele effect van al die kracht al te niet. Pure overkill.
Nou, 720p schermpjes zijn er echt gewoon al. En dat ziet dan in je hand net zo mooi uit als je flatscreen aan de muur.

[Reactie gewijzigd door RielN op 11 maart 2010 23:06]

Misschien leuk met wat stats te strooien:

PS3:------------275M P/s----4GPix/s 550mHz--90/65nm
XBox 360:------500M P/s---1GPix/s 233mHz---150nm
SGX543MP4---133M P/s----4GPix/s 200mHz---4-core
SGX543MP8:---532M P/s--16GPix/s 400mHz---8-core
SGX543MP16:- ???? P/s--???? ????? --------16-core
Sorry voor de tabel, Tweakers wil geen UBB tab doen
De SGX'en gebruiken Tile based deferred rendering in plaats van de inefficiŽnte Immediate Mode Rendering gebruikt door 'de rest van de wereld'.
Global Foundries zal vanaf volgend jaar ARM-chips bakken op 32/28nm voor bedrijven die de RTL's voor de CPU's bij ARM kopen en de RTL's voor de GPU's bij Imagination Technologies, dus men kan zich voorstellen dat er heel wat mogelijk is.

ed: En misschien handig toe te voegen dat de PSP2 vermoedelijk de MP4 gaat gebruiken, en MP8 / MP16 waarschijnlijk niet voor smartphones geschikt zijn omdat ze te zwaar zijn.

[Reactie gewijzigd door kidde op 11 maart 2010 23:58]

Ik denk dat de iphone het wel aankan, maar het budget van de developers te laag ligt aangezien de iphone al dezelfde gpu heeft als een intel gma500.
Bovendien, de enorme hoeveelheid aan detail die d'r aan verloren gaat, 720p of 1080p op je telefoon... Ik heb verschrikkelijk veel moeite dit bericht op waarde te schatten. PR-praat.
Alsof detail voor die doelgroep een selling point is..zolang de chip goed bloom effecten aan kan zal het toch niet opvallen ;)
Je kunt het ook met de PSP vergelijken ipv de aaifoon, die doet wel mobiele PS2 graphics.
PS3 niveau, hoop dan niet dat we ook overheating issues krijgen
Waar willen ze heen gaan met de hitte in de phones?

Mini fans ofzo?
Onze CPU's nu lopen ook op 3-4GHz zonder teveel moeite. Toch worden ze niet zo heet als wanneer je een Pentium 2/3 zover zou overklokken...
Misschien de graphics van de 3GS, maar niet de eerste, die komt niet eens in de buurt. overigens geloof ik wel dat het kan. Kijk maar naar wat ze vroeger voorspelden.
De directeur van de IBM heeft ooit gezegd: "Er is maar markt voor een handjevol computers" En Bill Gates heeft ook ooit gezegd dat er misschien ooit wel computers zouden komen met meer dan 32Kb geheugen. En een voorbeeld van mezelf: 7 jaar geleden zei ik tegen mijn broer:"Misschien hebben we ooit wel internet in heel Nederland." Mijn broer lachte me vierkant uit en verklaarde me voor gek. En raad eens... ze hebben alledrie de snelheid waarmee het zich allemaal ontwikkeld gruwelijk onderschat. Het zou best kunnen. Kijk bijvoorbeeld naar de Samsung Jet: 1Ghz duo processor. Hij is wel teruggeklokt en misschien langzamer dan een core 2 duo met hetzelfde aantal Ghz,maar het kan wel. Over 3 jaar hetzelfde niveau als de PS3? Ik weet het niet, maar het zou me niks vebazen.
Nooit! Een iphone op niveau van ps2? Ps1 heel misschien ja, dit is toch wat sterk...
Sinds wanneer is de PS3 eind 2006 uitgekomen dan? o.O
Dat de chip "maar" 720p over hdmi aan zou kunnen is dikke bull. Als die 720p aankan kan die ook 1080p aan, zeker te weten.

Of dit echter binnen 3 jaar gebeurd weet ik niet. Wel weet ik dat binnen een jaar al vreselijk snelle smarties uit gaan komen met wellicht dikke duals.

Het batterijvermogen zal dan echter wel flink omhoog geschroeft moeen worden denk ik....
Duals? De geruchten gaan dat de PSP2 uit zal komen met de SGX543MP4 @ 200mHz, dat is een "quadcore GPU".
Er zit een flink verschil tussen 720p en 1080p als je daarbij ook als vereiste hebt dat het stabiel draait. Voor video zou het waarschijnlijk geen issue zijn, maar als je het gaat vergelijken met een spelconsole dan scheelt het toch aardig wat in prestatie of je nu speelt op 1366x768 vs 1920x1080.

Zelfs op PC heb je daarbij al een aanzienlijke fps drop te pakken, laat staan met een smartphone waarbij ze waarschijnlijk richten op 24-30fps stabiel in 720p; een drop naar 12-18fps in 1080p dan bijvoorbeeld zou onacceptabel zijn.
Sowieso wordt het in het artikel zelf al ontkracht; De chip zou echter wel beperkt zijn tot een output van 720p over hdmi, terwijl de Sony-console 1080p aankan.

^- dus ....
Ik denk eigenlijk dat dit het juist iets aannemelijker maakt:
Door deze beperking van te voren aan te geven ligt de lat iets lager dan zonder deze uitspraak.

Ik heb zeker mijn twijfels of dit daadwerkelijk gaat lukken, maar het zou maar zo kunnen. 3 jaar is lang, zeker in de hardware industrie.

Bovendien is de PS3 niet extreem bijzonder meer qua graphics: een mooie game-pc tovert tegenwoordig betere beelden tevoorschijn.
serieus, zie jij jouw mobieltje over 3jr dit weergeven?
Ja, eigenlijk wel...
De telefoons van tegenwoordig kunnen ookal youtube weergeven dus over 3 jaar kan dat vast ook nog wel :+
Lol.
En over 3 jaar kunnen ze dat dus op 720p in plaats van 480p..
Er zijn alleen bar weinig spellen die ook intern op 1080p gerenderd worden hoor.

Rub a dub wel bijvoorbeeld. :+
Ik ben zelf ook een beetje sceptisch. Het artikel gaat ook niet in op de details, maar meer dat er een native van 720p zal zijn. Kwa shaders/flops etc denk ik niet dat er in 3 jaar tijd zoveel kan veranderen.
Jammer. Ik had gehoopt op het niveau van de Xbox360. Die is in veel gevallen toch net even mooier dan de PS3. In de Xbox360 zit namelijk een krachtigere GPU dan de PS3, maar de CPU van de PS3 is juist weer krachtiger dan die van de Xbox360. Mahja, over 4 jaar zullen we dan wel het niveau van de Xbox360 gfx kunnen evenaren.
zucht.. je begint vervelend te worden met je reacties.

in de x360 zit geen krachtigere gpu. op zn best zeg ik dat ze gelijkwaardig is aan de ps3. let wel: de x360 zit al bijna op zn max terwijl de ps3 nog op 100% power moet komen.

over 3 jaar hebben wij zeker geen x360 kwaliteit. al is het wel vet te beseffen dat de huidige iphone3gs gewoon de UE3.0 engine kan draaien.
Ik ben zelf ook een beetje sceptisch. Het artikel gaat ook niet in op de details, maar meer dat er een native van 720p zal zijn. Kwa shaders/flops etc denk ik niet dat er in 3 jaar tijd zoveel kan veranderen.
kan het niet meer mee eens zijn. technologie gaat snel, maar zo snel is niet te doen.

dan zouden over 3 jaar er consoles moeten zijn die real time fotorealisme kunnen draaien, als we het even doordrukken.
Je haalt wat dingen door elkaar. De GPU in de xbox360 is theoretisch wel degelijk sterker, het is alleen de processor bij de PS3 die het verschil maakt. De grafische processor in de PS3 is gewoonweg minder geavanceerd. De xbox360 grafische chip, is een generatie nieuwer.

Dat de consoles zelf wel of niet aan hun max zitten, is nog maar de vraag, maar dat heeft in beiden gevallen weinig met de grafische chip te maken, maar des te meer met de processoren, de hoeveelheid geheugen en de aansturing hiervan.

Als dit artikel zo de nadruk legt op de grafische capaciteiten en puur praktisch kijken naar de specificaties van die RSX chip, dan klinkt 't allemaal zo gek nog niet. Dat ding is namelijk heel zo bijzonder niet en toch al 5 jaar oud.

Qualcomm/ATi verkoopt/gebruikt op dit moment al Imageon chips met unified shader architectuur, en dat is al een generatie nieuwer dan de klassieke RSX, want die maakt nog gebruik van losse vertex en pixel shaders en staat gelijk met de generatie die in de Xbox360 zit.
hmm. interesting point.


ik zie echter niet in dat omdat iets nieuwer is (unified shader architecture) per definitie ook meteen sterker is. plus, de x360 kwam al in 2005 uit, in een tijdperk dat USA (lol :+ ) nog iets experimenteels was.

de RSX heeft dan wel veel gemeen met de Geforce 7 serie, ik vind dat deze ook zeker meespeelt in het grafische geweld. de Cell processor is zeker sterk, maar dat kan van de RSX ook gezegd worden.

dat van die consoles is niet de vraag. de x360 is al 5 jaar oud en dus hebben developers er het nodige uit weten te persen. de ps3 is pas 3 jaar oud, hence the difference.

je kan het nu al bij sommige spellen zien die voor x360 en ps3 uitkomen. nu ben ik hier zeker geen fanboy hierin trouwens.
Nouja, het is ook maar net hoe je de paystation 3 interpreteert, als namelijk Imagination Technologies alleen kijkt naar de halfbakken grafische chip in dat apparaat, dan is 't allemaal heel zo raar niet, da's gewoon een soort van mindere Geforce 7800 met een 256MB aan videogeheugen. Mijn oudere smartphone komt daar niet direct bij in de buurt, maar heeft al wel 64MB videogeheugen en wat pixel en vertex shaders. Dat was twee jaar geleden.

Als Imagination Technologies nu kijkt naar de volledige PS3, inclusief cell processor, dan is 't een ander verhaal, maar ze zeggen hier toch echt specifiek graphics.

Ik bedoel, we zitten nu al op Wii niveau; http://www.brightsideofne...ul-than-nintendo-wii.aspx
Een smartphone met 64 mb videogeheugen? Jij bent in de bibelebab gevallen zo te horen. 64 mb ram geheugen mogelijk ja maar niet dedicated videogeheugen.

En die snapdragon wint het in kloksnelheid misschien maar hij verslaat de PowerPC processor van de Wii in performance echt niet.

Er is echt geen telefoon met gelijke videokracht aan een GeForce 7800 over 3 jaar onder andere om de reden dat er geen behoefte is aan dergelijke rekenkracht en het veel te duur zou zijn. Daarnaast zou het verbruik en dus accu duur er nodeloos onder lijden.

Ze bedoelen gewoon dat je telefoon straks net zulke video af kan spelen als de PS3, waarbij de prutsers een kantekening plaatsen dat ze beperkt zijn op 720p.
Terwijl de ARM mali tegen die tijd wel 1080 doet en imagianition zichzelf dus uit de markt aan het werken is.
64MB grafisch geheugen is niet onmogelijk. dan wel shared(maar dat heb je denk ik altijd bij telefoons)
als voorbeeld, de HTC touch diamond heeft 192MB RAM geheugen, waarvan 128MB naar de gebruiker/windows mobile gaat.
zou best kunnen dat de overige 64MB naar grafische verwerking gaat(er worden voor telefoons helaas erg weinig specs vrijgegeven)

de HD2 zit al op 128MB voor graphics.
De HTC Diamond heeft inderdaad 64MB dedicated videogeheugen voor de ATi Imageon chip die erin zit. Hij mist dan wel wat drivers daarvoor, maar de hardware is er. Dat toestel is ook al redelijk oud. De Dell Axim X51 uit 2005 (5 jaar geleden), bevatte al 16MB dedicated videogeheugen voor de grafische chip. Als je het artikel had gelezen waar ik naar link, dan had je duidelijk kunnen zien dat het grafische gedeelte in de HTC HD2 niet onder doet voor dat van de Wii.

Dat het voor jou, Stevendefeij, een beetje lastig te bevatten is allemaal, kan best zo zijn, maar ik stel voor in het vervolg toch je feiten even te controleren, want je hebt volledig de strekking van dit artikel gemist en je zegt dingen die, gewoonweg, niet kloppen.

Over drie jaar kan er heel makkelijk een telefoon zijn die een grafische processor heeft die gelijk presteert aan een Geforce 7800, die zijn er nu zelfs al, maar da's alleen nog maar proof of concept. Het energiegebruik van die apparatuur gaat ook rustig naar beneden. Vergeet niet dat de RSX in de PS3, al 5 jaar oude techniek is. Zelfde geld voor de PS3 zelf, die er ook al meer dan vier jaar is. Lastig bij te benen, die snelle ontwikkelingen in de techniek, dat geef ik toe.

Overigens spelen de meeste toestellen op dit moment zonder problemen 720p video af.

Over behoefte gesproken, die is er wel zeker, op heel veel verschillende gebieden. Waaronder het aansturen van grote schermen. Vergeet ook niet dat die techniek niet alleen naar telefoons gaat, maar dat er veel meer branches in geÔnteresseerd zijn, de medische wereld bijvoorbeeld.

Dat concludeert mijn les beste Stevendefeij, ik hoop dat je er wat van opgestoken hebt en je in het vervolg nadenkt met het plaatsen van een reactie die begint met; "Jij bent in de bibelebab gevallen", want dat slaat, gezien de inhoud van je reactie, werkelijkwaar alle planken mis.
Lekker nuttig. Een 1080p scherm wordt 4x zo groot als een touch diamond en dat is al een akelig grote 'pixeldichtheid'. 720p is ... zat. Tegen die tijd.
Dat zei iedereen ook over camera's op de telefoon, maar, die zijn nu ook voor velen onmisbaar. Zo zijn er honderden dingen. Je moet niet vergeten dat die telefoons allemaal HDMI-out krijgen, hebben er nu al een paar, maar als die HDMI-out op 1080p aangestuurd kan worden, of op 720p zelfs, kan dat best interessant zijn. Als je dan ook grafisch wat leuks kunt laten zien of met de motion controller in de telefoons en het multitouch schermpje een spelletje kunt spelen, terwijl je beeld mooi gerenderd wordt op je televisie, dan kan dat weleens het einde betekenen van de consoles.
ach de technologie van de PS3 is al een paar jaar oud dus zoiets
zat er aan te komen.
Misschien is dit wel iets om de netbooks goedkoop grafisch op te krikken zonder
al te veel stroom gebruik.
Bedenk wel dat de hardware in de PS3 helemaal niet zo modern meer is.
De hardware kwam in 2006 al op de markt
Een smartphone die in 2013 op de markt gezet wordt is dus 7 jaar jonger!

Zeg maar een eeuwigheid op ICT gebied. :-)

[Reactie gewijzigd door procyon op 11 maart 2010 16:49]

Je slaat de spijker op zijn kop.
gaat ze nog wel lukken ook denk ik als je naar 3 jaar tereug kijkt wat toen de games op telefoons waren
http://static.gamesradar..../Ridge--article_image.jpg

en dat vergelijkt me dat games van nu die voor de iphone
http://www.gametrailers.c...ut-trailer-rayman-2/62443

[Reactie gewijzigd door firefly112 op 11 maart 2010 16:34]

Dus 3 jaar geleden had je snes waardige games op je telefoon, en nu ps1/N64. Je kan mij niet wijsmaken dat je dan over 3 jaar op een ps3 niveau zou zitten. Eerder op ps2.
PS1 games kun je op een WM telefoon spelen zonder hardware acceleratie. Dus dat niveau zijn we al ruim voorbij.
Het is maar net waar je naar kijkt natuurlijk. De games voor de N-Gage (ja dat oude taco geval uit 2003) zien er heel wat beter uit dan dat 'Ridge racer' uit 2007. Maar de N-gage was zijn tijd dan ook (te) ver vooruit.
Als je goed kijkt zie je dat het zo snel allemaal niet gaat. Rayman 2 dateert ook al weer van 1999... dus drie jaar geleden waren de games op de telefoon 12 jaar oude pc-games, en nu in 2010 nog maar 11 jaar oude pc-games.
Nou dat rayman ziet er in elk geval uit als de PS1. Bijna lelijker nog, toevallig zat een huisgenootje het vandaag op de PS1 te spelen =)
PS2 geloof ik zeker weten, maar PS3.. ik sta er nog een beetje Skeptisch over. Al zeiden ze 5 jaar geloofde ik het al meer.

[Reactie gewijzigd door BlackEyedAngel op 11 maart 2010 16:31]

Het is nu al bijna op het niveau van de PS2. Over 3 jaar geloof ik best dat het op PS3 niveau is, maar de accuduur is meer iets waar ik me zorgen om maak.
Wat je vooral nodig hebt zijn zuinige en supersnelle chips op miniatuur niveau met zeer laag energie-gebruik. En ontwikkeling kost erg veel tijd, dus of men is al een heel eind of het is wel erg rooskleurig voorgesteld (managers doen dit vaker). Het is vooral leuk om te zeggen, want verder is het niet bepaald boeiend, tegen die tijd heb je de PS4 aangezien technologie op alle fronten natuurlijk vooruit gaat.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 11 maart 2010 17:40]

Ach, iedereen kan een voorspelling doen over wat er over 3 jaar kan. Dat is iedereen over hoogstens 1 jaar alweer vergeten. Naar mate 2013 steeds dichterbij komt worden de verwachtingen steeds accurater en realistischer.
Wow! Als er tegen die tijd ook "volwaardige" games gemaakt worden om te draaien op een telefoon kun je hem mooi aansluiten op een groot scherm of beamer, dŠn maak je nog eens de blits op feestjes!
Er zijn nu al vrij aardige volwaardige games beschikbaar voor de iPhone hoor. Monkey Island, GTA, Brothers in Arms, Need for Speed, Fifa 10, etc zijn toch allemaal behoorlijk volwaardige games, met zeker aardige graphics op die resoluties.
Alleen zien die games er niet uit als je het zou laten zien op een full-hd televisie
Of FPSece, Playstation-Emulator voor windows mobile. PS spellen kunnen al makkelijk gespeeld worden op telefoons met snapdragon-processor.
FPSece downloaden, PS-ROMs downloaden, bluetooth-gamepad koppelen en voila:
http://www.youtube.com/watch?v=_667zwB3nLE
Dat kan nu ook al. N900, Quake 3, TV-uitgang naar de beamer. Kun je hem besturen met de ingebouwde bewegingssensor of een bluetooth controller van PS3.
Wat helemaal leuk was, ik had laatst een portable mini beamertje met ingebouwde accu te leen. DŠt is pas de blits maken: N900 -> portable beamer :D

[Reactie gewijzigd door Shadow op 11 maart 2010 16:37]

Hahaha. ha. Dit zijn wel de ontwikkelingen die we nodig hebben: de eerste PS3 verbruikte ontzettend veel, maar als ze nu al de kwaliteit van een PS3 in een simpele chip kunnen stoppen hebben ze toch een goudmijn in handen?
maar als ze nu al de kwaliteit van een PS3 in een simpele chip kunnen stoppen hebben ze toch een goudmijn in handen?
Het is niet zo moeilijk dat in een simpele chip te stoppen, het is de uitdaging dat in een kleine chip te stoppen die niet veel energie gebruikt.
Iedereen zegt hier dat de iPone al vergelijkbare graphics laat zien als een PS2 maar dat is grote onzin. De iPhone zit op n64 of hooguit PS1 niveau, het valt alleen niet zo op omdat je op een schermpje van 3,5" speelt. Ik denk dat deze chip eindelijk op het niveau van de PS2 komt (hetzij op 720p, maar de textures blijven toch low-res), voordat we op PS3 niveau zijn duurt echt nog wel even.
Volgens mij overschat je de ps3 een beetje, het ding is immers al relatief oud.
Wat de kracht hiervan gaat zijn op een telefoon is ook dat je hem via hdmi kunt aansluiten op je tv en de phone als controller kan gebruiken.
dus over 3 jaar heb je geen consoles meer nodig? Gewoon even je telefoon aan je tv hangen en met een bluetooth controler gamen? :9
Hoezo over 3 jaar hoop ik toch wel een PS4 of XBOX361 te zien ;) Net als een PC altijd op een notebook zal voor lopen... Zal een portable game-device 99/100 keer achter lopen op een non-portable console ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 maart 2010 19:30]

als je een snellere processor op een smartphone zet, moet de batterij meer inhoud en de koeling beter.
Die dingen moeten dan ook verbeteren, nee het gaat iig niet kloppen dit. Over 6 jaar misschien?
Sneller is niet altijd ook minder-energiezuinig. Een C2D van nu is energiezuiniger dan een Pentium 4, maar ook sneller.
naja de techniek gaat steeds sneller.
het is niet meer zo dat je jaren moet wachten voor er wat beters/snellers komt.
tegenwoordig als je iets koopt is het al bijna weer verouderd .
dus met de snelle ontwikkeling die aan de hand is zal dat toch wel is kunnen kloppen .
De techniek gaat naar mijn idee juist langzamer dan in de jonge jaren van de PC. Toen had je nog regelmatig verdubbelingen van snelheden. 8 -> 16 -> 32 MHz etc. Nu zie je dat niet meer zo extreem, logisch ook wel. Ik kan nu langer met een pc mee dan in de beginjaren.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True