Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

De volgende generatie Snapdragon-soc's van Qualcomm zal worden gebakken op 28nm, in plaats van de huidige 45nm. De nieuwe Snapdragon heeft een Adreno 300-gpu, die vergelijkbare grafische capaciteiten zou hebben als de PS3.

De nieuwe Snapdragon heeft als typenummer MSM8960, zo heeft Qualcomm volgens Anandtech bekendgemaakt op een analistenbijeenkomst in New York. Qualcomm maakt wat boude claims over de nieuwe Snapdragon-processor, die vermoedelijk pas in 2012 in smartphones terecht zal komen: de processor wordt pas in 2011 verscheept naar klanten. Onder meer HTC, LG en Sony Ericsson maken momenteel gebruik van Snapdragon-system-on-a-chips voor smartphones.

De MSM8960 wordt volgens een 28nm-procedé gemaakt. De huidige Snapdragons, zoals de MSM8255 uit de HTC Desire HD, worden geproduceerd op 45nm. De eerste versie van de Snapdragon, die onder meer te vinden is in de HTC Desire en alle Windows Phone 7-toestellen, wordt geproduceerd volgens een 65nm-procedé. Het kleinere productieprocedé zou een van de factoren zijn die ervoor zorgen dat de nieuwe Snapdragon 75 procent zuiniger is, al is het onduidelijk waar Qualcomm het mee vergelijkt.

De nieuwe Snapdragon kan bovendien niet alleen overweg met gsm, 3g, wifi en fm-signalen, maar ook met lte. Veel providers gebruiken lte voor de volgende generatie van hun mobiele netwerk, al wordt de technologie niet officieel geaccepteerd als 4g-standaard. De maximale kloksnelheid of zelfs de hoeveelheid cores is nog niet bekendgemaakt door Qualcomm.

Ook de gpu van de system-on-a-chip krijgt een update: de Adreno 300 biedt grafische prestaties die vergelijkbaar zijn met die van de gameconsoles Xbox 360 en Playstation 3, zo claimt Qualcomm. De huidige Adreno 205-gpu heeft volgens de chipbakker overigens de prestaties van een Nintendo Wii.

Voordat de nieuwe Snapdragon MSM8960 verschijnt, komt er al de MSM8270, de opvolger van de MSM8260: die chip is de eerste dualcore voor smartphones en zal begin 2011 in toestellen verschijnen. De eerste apparaten met de MSM8260 zullen vermoedelijk de komende tijd worden aangekondigd.

Qualcomm is een van de marktleiders op het gebied van chips voor smartphones. De chips kunnen onder meer gebruikt worden voor meerdere platformen, waaronder Android en Windows Phone 7. De Snapdragons zijn ARM-processors: vrijwel alle mobieltjes en smartphones hebben momenteel ARM-processors, hoewel Intel met zijn Moorestown-cpu's gaat proberen de komende jaren marktaandeel te behalen in de snelgroeiende smartphonemarkt.

Qualcomm MSM8960: Adreno 300-gpu Qualcomm MSM8960: roadmap mobiele processors
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

De chip zelf kan misschien net zoveel gflops produceren als de huidige cell-processor in de ps3 of de Xenos-gpu in de Xbox 360. Vergeet alleen niet dat die chips hun eigen dedicated geheugen en geheugenbandbreedte hebben, die velen malen groter is dan bij de snapdragon-chipset. Zie ook het stukje van gisteren inzake AMD's apu: nieuws: Testresultaten AMD's Zacate-apu verschenen

In theorie is de gpu bijna net zo snel als een HD 5450 (iets lagere kloksnelheid), maar door het gebrek aan geheugenbandbreedte, kan de apu de HD 5450 toch niet bijhouden in games. Verder valt natuurlijk te betwijfelen of de adreno 300 ook daadwerkelijk evenveel gflops kan produceren als de gpu's in huidige consoles.

[Reactie gewijzigd door Marc Rademaker op 18 november 2010 12:34]

De chip zelf kan misschien net zoveel gflops produceren als de huidige cell-processor in de ps3 of de Xenos-gpu in de Xbox 360.
De cell is geen GPU, het gaat om de RSX. Een Geforce 7800-achtige chip. Natuurlijk haalt de telefoon absoluut niet het aantal GFLOPS van de Cell.
Dat is een gedurfde claim, maar zie het nut er niet zo van in. Wie gaat er full hd content bekijken(indien die resolutie uberhaupt al mogelijk is) op een 7" smartphone scherm.
En dan XBMC op je smartphone. Heerlijk je mediacenter overal mee naar toe nemen :)
Die haal je toch via de cloud van je media server thuis?
en diegene die niet zoiets heeft, gebruikt gewoon in 2012(zoals ik) een smartphone voor full-hd videos. hoop dat ze ondertitelingen ook gaan ondersteunen:).
en die xbox360/ps3 graphics zijn ook erg aangenaam.

iphone4 graphics zijn mooi, maar het kan zeer zeker beter.
Tja, ze moeten voor mij alleen nog even WDMI (of hoe dat draadloze HDMI ook heet) inbouwen zodat je lekker vanaf de bank kunt kijken.
Zo zie ik de toekomst idd wel voor me (niet perse XBMC maar het algemene idee)
Hoezo full HD? De meeste PS3 en 360 games kunnen niet eens fatsoenlijk 720p renderen, laat staan 1080p full HD op 30fps. Grafische kracht van de huidige generatie consoles is zwaar overschat.
een beetje fatsoenlijke game draait met alle gemak 720p op de ps3..

zelfs 720p 60fps in 3D gaat vlekkeloos tot nog toe, en 1080p, voor zover daar een paar games van zijn, draaien ook goed in 30fps, dus beetje kort door de bocht,

ja nu is de grafische kracht niet zo bijzonder meer, maar vergeet niet dat de generatie consoles alweer 5+- jaar oud is..
Euh nee. Dat ze dat outputten betekent niet dat ze intern ook op die resolutie renderen. Veel grafisch-intensieve games renderen intern op een lagere resolutie dan zelfs 720p, en schalen dat vervolgens op met wat leuke filters.

@OdessE hieronder: helemaal mee eens, da's percies wat ik ook altijd roep!

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 november 2010 14:10]

En terecht want meer, gedetailleerdere modellen, meer textures, schaduwen, lightning, reflections, bump-mapping en wat je allemaal aan cpu vretende effecten hebt levert vooralsnog meer bang for the buck dan die extra resolutie.

Oftewel liever een vet beeld op 720p upscalen dan wat saaie blokkerige modellen renderen op 1080p. Een terechte afweging.
Ehm... hoeveel 7" smartphones heb je al gezien? :P
En ik zie dat perfect zitten :) Hoef ik ten minste geen MKV's meer te converteren
Hoef je al niet meer met de Galaxy S en Galaxy Tab (kinda 7" smartphone), die lusten gewoon MKV-tjes :)
Een 7 '' smarthphone scherm? Ik weet niet wat jij onder een smartphone verstaat maar 7'' is dat in ieder geval niet.

OT:
Mooi om te horen dat de ontwikkelingen zo snel gaan. Met de toekomstige verschijning van dit type zal de mobiele game industrie ook wel sneller ontwikkelen (dan het nu doet).
Dat is wel een aardig grote claim..

Zeggen dat je smartphone chip zelfde grafische prestaties gaat leveren als een ps3.
Vraag me ook af of het ook daadwerkelijk word waar gemaakt.

Zo ja dan kan het mogelijk de console fabrikanten pushen om toch een nieuwe console neer te zetten.
Ik durf te wedden dat iemand dat een paar jaar terug ook heeft gezecht over mobieltjes met 1Ghz processor's ;)
ik weet niet wat daar staat.
Dat is wel een aardig grote claim..

Zeggen dat je smartphone chip zelfde grafische prestaties gaat leveren als een ps3.
Vraag me ook af of het ook daadwerkelijk word waar gemaakt.

Zo ja dan kan het mogelijk de console fabrikanten pushen om toch een nieuwe console neer te zetten.
Wanneer je naar de technologische ontwikkelingen kijkt zou dat niet eens zo een gekke claim zijn. Als voorbeeld de Sigma en de Realtek chippies. Wat die dingen in vergelijking met een Atom met intel Chipset niet eens kunnen met hardware implementatie van HD content. Je moet je dan afvragen waarom dit soort fabrikanten wel functionaliteit kunnen implementeren in 1 chippie wat Intel niet eens voor elkaar krijgt met een combi van chips.
Vergeet niet dat de resolutie een stuk lager is. Kijk maar eens naar de tech demo van Epic op de iPad ( epic citadel)
Het is dichterbij dan je denkt.
Die tech Demo was ook niet veel bijzonder hoor, OK het zag er mooi uit, maar je kon verder alleen rond lopen, er waren amper animaties, en zeker geen AI.

in andere woorden: Het is (volgens mij) niet mogelijk om volwaardige games met zulke graphics op een mobiel apparaat te laten draaien
Je hebt 100% gelijk maar de fanboys zien dat natuurlijk niet... Ze hebben zoiets van kijk hoe vet dit is zonder ook maar een klein beetje na te denken dat zoiets natuurlijk geen game is :)

Geef de user een gun id handen ( laat ze flink schieten met de animaties en berekeningen die daarbij horen ) en zorg ervoor dat er npc's rondlopen met een acceptabele AI en je fps dropt naar 5 frames per seconde

Sarcasme: Het is verder weg dan de fanboys zien ;)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 18 november 2010 13:43]

Fijn dat gelijk de fanboys er weer bijgehaald moeten worden, lekker constructief en echt hard nodig in dit topic hoor.

Voor jullie informatie: er komt binnenkort een spel uit gemaakt met dezelfde engine als Epic Citadel, en ook Rage heeft een versie van zijn IDtech engine die prima framerates haalt op huidige telefoon hardware en waar ook een spel voor op stapel staat.

Dit artikel gaat over *grafische* prestaties en niet over volledige games met PS3 of Xbox 360 kwaliteit. Lijkt me nogal evident dat een Cell CPU of een 3-core PPC op 3.2 Ghz geen match is voor een mobieltje met een 1 GHz ARM chip erin, dat wordt ook nergens beweerd, het gaat hier alleen om de mogelijkheden van de GPU, en die zijn inderdaad al vrij dicht bij die van de GPU's in huidige consoles als je de lagere resoluties meeneemt.
Gelukkig is de resolutie geen belangrijk onderdeel van de grafische kwaliteit. |:(

Idee: Een 1x1 pixel, zwart-wit scherm. Kijk mij, de grafische kracht van een PS3 op mijn Commodore 64, mits je de resolutie even vergeet.
Die tech Demo was ook niet veel bijzonder hoor, OK het zag er mooi uit, maar je kon verder alleen rond lopen, er waren amper animaties, en zeker geen AI.
Rage HD is net vandaag uit voor iPhone en iPad, dit is gebaseerd op Id Tech 5. Ziet er super impressive uit op een iPhone 4.

Petje af voor Id software.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 18 november 2010 15:21]

En toch zie je daar al dat het echt de PS3/360 nog niet nadert...

Kijk op die pagina naar de screenshots... Mooie schaduwen van de ramen etc.. maar de monsters die in het licht staan hebben gewoon een zwart vlakje dr onder als schaduw die niet eens veranderd afhankelijk van de lichtval.

Het is mooi dat ze goede kwaliteit textures kunnen maken tegenwoordig en daardoor ziet iets er al snel mooi uit, maar er zit wel verschil tussen "er mooi uit zien" en "gedetailleerd zijn"
Ik weet niet wat voor een ps3 je hebt maar ik vind eigenlijk geen enkele van de games die ik op de ps3 speel echt mooi te noemen of gedetailleerd, afstand van je tv + overmatig bloom gebruik maskeren dat misschien maar echt top ziet het er nooit uit op consoles (en dan is het vaak ook nog eens slechts op 720p)
Uncharted 2 eens kopen misschien? :+

Nee even zonder gekheid.. PS3 games zien er ook niet per definitie goed uit. Maar het is makkelijker om de vergelijking PS3/360 te trekken dan dat je zegt "grafische kracht 28nm-Snapdragon vergelijkbaar met PC" want ja, een PC met een intel grafisch chipje zie ik een telefoon er nog wel uit trekken idd. Maar een moderne gaming machine met de nieuwste graka absoluut niet. En ik denk dat we wel met redelijk wat zekerheid kunnen zeggen dat deze chip qua prestaties de PS3 zn graka niet in zal halen, anders kunnen AMD/NVidia wel opdoeken als er een concurrent opstaat die in ene zulke prestaties neer kunnen zetten met een mobiel systeem dat gemaakt word met telefoons en dergelijke in gedachtte
Dezelfde grafische prestaties. De grafische kaart (RSX) in de ps3 was toch zo "slecht" dat de cell processor mee moest helpen? Dus mischien bedoelen ze wel dezelfde prestaties als de RSX in de ps3 ;)
Volgens mij was het andersom, de cell zou eerst AL het grafische werk gaan doen voor de PS3 maar bleek daar niet geschikt voor vandaar dat de RSX is ingebouwd.
Inderdaad. Er zouden eerst 2 cell CPU's in komen. Maar cell bleek "niet snel genoeg" te zijn om de strijd met de GPU in de 360 aan te kunnen.

Althans, dat is de officiele reden... De andere reden die wel genoemd werd was dat de ontwikkelaars sony terugfloten omdat hun games dan nog moeilijker te porten zouden zijn naar andere platforms. Cell als cpu was wel complex en duur genoeg om voor te ontwikkelen
de rsx is inderdaad ietsje zwakker dan de gpu van de xbox, maar je moet dus niet vergeten dat in combinatie met de gpu's die in de cell processors zit, het nog altijd de meest krachtige console op de markt is.
wel spijtig dat de meeste developers te dom/lui zijn om de grafische kracht van de cell te benutten, waardoor ze alleen gebruik maken van de rsx in de ps3 :(
De volgende generatie consoles zijn toch allang in de maak?
Of heb ik het nu mis?
Ik houd het game nieuws nauw in de gaten, maar nog geen van de fabrikanten heeft het nog op een opvolger van de huidige generatie gehad.
Integendeel, Sony en MS hebben net hun Motioncontrols op de markt gebracht om het product nog een aantal jaren langer levensvatbaar te maken.
En Nintendo is alleen maar aan het doorontwikkelen met de 3DS.
De DS lijn en de Wii doen het alleen nog maar uitstekend.

[Reactie gewijzigd door dinoballz op 18 november 2010 12:28]

Geloof mij maar dat ze al vanaf de launch van de huidige consoles onderzoek aan het doen zijn voor de volgende consoles

Aankondigingen heb je meestal pas nadat de dev kits zijn opgestuurd naar de ontwikkelaars en daar gaan makkelijk 100e prototypes aan voor (incl de 100e dev consoles die opgestuurd worden naar ontwikkelaars) het is dus geen verkeerde aanname dat bij IBM al bezig is met het maken van componenten

Wat ik wil zeggen is dat het uitbreiden van de levensduur van de consoles puur en alleen een marketing kwestie is en niks met de techniek te maken heeft (wat jij ook al ong aangeeft). De Wii heeft gewoon bewezen dat je aardig wat verkopen kan realiseren met low end hardware mits je met een uniek idee de interesse bij je console kan houden... Nintendo deed dat met een nieuwe console terwijl Sony en MS het gewoon proberen met hun huidige consoles (wat zo gek nog niet is op het feit na dat de ontwikkeling in het top segment hier wel door wordt vertraagd)

Ontopic over de claim, het is niet vreemd om dit aan te nemen. Deze proc komt pas over een jaar beschikbaar voor fabrikanten en dat betekend dat de PS3 dan al 5 jaar uit is. Als je na gaat dat consoles al achterlopen op de pc's op het moment van de launch dan snap je dat dit niet zo'n extreme prestatie is... Maar ja dat de processor het aankan wilt natuurlijk nog lang niet zeggen dat de telefoons dat ook gaan kunnen. Er zijn natuurlijk veel meer factoren waarmee je dan rekening moet houden (zoals software en bijv andere hardware)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 18 november 2010 12:42]

Zullen vast wel in thinktank zijn. Maar zoals Microsoft ook al had aangegeven.
Hopen ze een paar jaar door te gaan op Kinect.
Ik kan me vaag herinneren een artikel te lezen waarin stond dat IBM al componenten voor de volgende playstation aan het produceren was... Nouja laat ik er maar over ophouden want ik ga behoorlijk offtopic.
"grafische kracht 28nm-Snapdragon-soc vergelijkbaar met PS3"
Nou dus echt niet. Misschien lijkt het erop op een klein smartphone schermpje, maar fullHD renderen? Ik geloof het niet. Marketing gelul noem ik het.
"grafische kracht 28nm-Snapdragon-soc vergelijkbaar met PS3"
Nou dus echt niet. Misschien lijkt het erop op een klein smartphone schermpje, maar fullHD renderen? Ik geloof het niet. Marketing gelul noem ik het.
Hij zegt ook niet dat ze games kunnen maken die vergelijkbaar zijn met de PS3... Hij zegt dat de grafische prestaties gelijk zullen zijn aan de PS3... Dit is heel goed mogelijk maar de vergelijking wordt wel erg basaal gedaan... 100e mensen met minder IT kennis dan een gemiddelde tweaker zullen dit opvatten alsof ze games kunnen draaien die vergelijkbaar zijn aan een PS3 maar dit zeggen ze helemaal niet. Ze kunnen iets gescript draaien wat vergelijkbare grafische prestaties heeft als een PS3 maar dit maakt het nog geen game. Je hebt altijd nog bijv AI (wat enorm veel resources vereist) Annimaties (wat maar een klein gedeelte uit GF bestaat), en al de onderliggende natuurkundige berekeningen :P
Kan me niet voorstellen dat de AI van de meeste recente games veel rekenkracht vergt :*)
Wie heeft het over full HD dan? Welke PS3/360 games ken je die full-HD 30fps kunnen renderen? 99% van alle huidige generatie games is maximaal 720p resolutie, als ze dat al halen.

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 18 november 2010 12:34]

De kracht van de PS3 zit vooral in de Cell. De GPU is vergelijkbaar met een high-end nVidia 7-series kaart. Lijkt me dus niet onmogelijk.
Net alsof de ps 3 zo een krachtige gpu heeft.
De GPU van de PS3 is gebaseerd op de Nvidia G70 of NV47, beter bekend als een Geforce 7800 GTX. Dus dat valt best mee. :)
Als ik dit zo lees ben ik benieuwd wat voor een kracht de volgende generatie game consoles gaat krijgen. Ook zet ik mijn vraagtekens bij het stroomverbruik, het zal toch ergens vandaan moeten komen.
nou bijna dubbelpost, dacht precies hetzelfde.. het zal dan wel zo gaan, op batterij halve kracht, in vergelijk met het step down principe van Intel en op de voeding voor de volle kracht. Lang leve de usb voeding!
Niet vergeten dat USB max 500 mA mag leveren he ;).
tegen die tijd is er USB 3. 0 en deze mag 900 mA leveren
Op zich zijn we al weer vier jaar verder vanaf de launch van de PS3. Het zal er toch een keer van komen dat dit gaat gebeuren, dus ik geloof het wel. Ookal haalt de chip het nét niet, dan haalt de volgende het zeker :)

Erg cool dat het allemaal maar kan, maar mij zie je (voorlopig) echt nog niet met zo'n "zak-computer" lopen...
Als het in een telefoon kan kan de techniek op een ander platform ook toegepast worden voor laptops of kleinere desktops, kan je makkelijker naar LAN-parties.
Het heeft weliswaar de grafischekracht van een 360/ps3, maar verwacht nu niet meteen dat je daadwerkelijk ook op zakformaat games kunt spelen met graphics zoals de 360/ps3.

Want met een gpu kom je er niet alleen, hoewel de nieuwe game van Epic op de Iphone 4 er best wel slick uit ziet =)
Je bedoelt Epic Citadel? Da's geen game maar een demo.

Het significante verschil is dat bijna alles statisch is. Er kan dus heel wat (zoals de belichting en de zichtbaarheid) vooraf berekend worden. De framerate is ook niet zo bijster hoog, maar dat valt niet meteen op omdat je niet snel kan voortbewegen.

Overigens wel knap resultaat uiteraard!
Nee hoor, ik denk dat hij toch echt over de game heeft. Infinity Blade

zie http://www.eurogamer.net/videos/first-infinity-blade-trailer
Tegen de tijd dat deze CPUs op de markt komen zij er hopelijk applicaties die ook daadwerkelijk baat hebben bij al deze power. In een jaar tijd kan een hoop veranderen.

Zou me niet verbazen als smartphones binnen afzienbare tijd fuseren met tablets en netbooks qua functionaliteit en performance.

[Reactie gewijzigd door Singular1ty op 18 november 2010 12:37]

Even een vraagje met betrekking tot de toekomstige dual core CPU's en daarna quad, etc., etc. in mobiele apparaten:

Wat is de staat van de OS'en (Symbian, iOS, Android, RIM) van tegenwoordig met het kunnen handelen met multi-core CPU's in mobiele systemen? Ofwel zijn OS'en, of app's, multi-treated geschreven om optimaal gebruik te kunnen maken van de multi-core kracht van CPU's van de toekomst in mobiele apparaten?

Eigenlijk hetzelfde probleem waar veel programma's op de PC's en laptops tegenaan zijn gelopen met de komst van dual- en quadcore met hypertreating.

*vraag van een persoon zonder programmeer achtergrond*
beetje verneukeratief, want ze hebben het natuurlijk dan over de grafische kaart van de PS3 welke niet zo denderend is, de meeste nieuwe games wordt het grafische pracht ook voor een groot deel afgehandeld door de CELL (omdat de RSX dus niet krachtig genoeg is, de RSX is vergelijkbaar met een nvidia 7800 (daarop is die ook gebasseerd))..