Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

RIM gaat BlackBerry's met dualcoreprocessors uitbrengen, zo heeft de ceo van RIM gemeld. Alle huidige BlackBerry's hebben singlecoreprocessors van Marvell. Het is onduidelijk wanneer er BlackBerry's met twee cores op de markt komen.

Mike Lazaridis, ceo van RIM (BlackBerry)Een dualcoreprocessor is nodig om RIM's nieuwe besturingssysteem QNX goed te laten lopen. Dat zei RIM-ceo Mike Lazaridis tijdens de conferentie D: Dive Into Mobile, die dinsdag en woensdag in San Francisco plaatsvindt. QNX wordt gemaakt door het gelijknamige bedrijf dat ook het embbeded besturingssysteem Neutrino bouwde. Deze firma werd afgelopen jaar door RIM overgenomen. Het nieuwe OS verschijnt eerst op RIM's tablet PlayBook, maar moet op den duur het op Java gebaseerde BlackBerry OS vervangen.

QNX biedt betere ondersteuning voor multitasking en een beter vormgegeven interface dan het huidige BlackBerry OS. Bovendien kan RIM met het onlangs gekochte TAT meer moderne elementen toevoegen aan de interface. TAT maakte in het verleden interfaces voor veel fabrikanten en claimt dat op twintig procent van de huidige touchscreentoestellen software van TAT te vinden is.

De huidige topmodellen van RIM draaien op een Marvell PXA940-processor. De PXA940 ondersteunt weliswaar een ARM-instructieset, maar in plaats van een ARM-ontwerp heeft Marvell zijn eigen Sheeva-core gemaakt. Deze core is compatibel met zowel ARMv6- als ARMv7-instructiesets. Het is onduidelijk of Marvell aan een dualcore-variant van deze processor werkt. De chipmaker is gestopt met het publiceren van informatie over zijn PXA-processors, omdat RIM de enige afnemer is. RIM's Playbook-tablet heeft een dualcore Cortex A9-processor in de vorm van een Omap4430 van Texas Instruments. Het is voor het eerst dat een Omap4-cpu wordt gebruikt in een product.

Er zijn al tablets met dualcoreprocessors, maar binnenkort worden ook de eerste smartphones met twee processorkernen verwacht. De eerste toestellen zouden onder meer de Motorola Olympus en de LG Star zijn. De dualcoretelefoons zouden zuiniger met energie omspringen omdat ze de grafische taken over twee kernen kunnen verdelen, betoogt Nvidia.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Een dualcore voor een OS dat mobiel moet zijn lijkt me geen goed idee. Android, IOS of WP7 kunnen allemaal zonder problemen met een single core toe. Alleen speciale functies vereist steviger hardware. Het zal me benieuwen hoe deze OS en toestel zich gaat houden in het huidige GSM geweld.
Android, IOS of WP7 kunnen allemaal zonder problemen met een single core toe.
Grapjas, daar zitten allang meerdere cores in ;) Een stuk of 5 is zeker geen uitzondering; vaak een CPU kern, 3D kern, 2D kern, video/audio kern en 'mixed source' kern (waar analoog / digitaal bij elkaar komen). Een 'eindje verderop' zit vaak ook nog de 'communicatie-kern' (FM, BlueTooth, WiFi, GSM etc.)

Het idee is als volgt: Probeer specifieke taken door specifieke kernen te laten afhandelen, die ontworpen zijn voor die taak. Zodoende blijft er bijna geen werk meer over voor de 'algemene' processor, of CPU. Dan boeit het niet zo hard of er één of twee CPU's zijn, want die CPU's krijgen hulp van allerlei andere kernen dus hoeven niet zo vaak aan de bak.

Immers, wie met een 'algemene' auto als een Volkswagen Golf een lading zand moet gaan verslepen en een race op een circuit moet rijden, is langer bezig dan iemand anders die én een zandauto én een Ferrari heeft. Dan boeit het voor het verbruik niet of die tweede persoon één of twee golfjes heeft, want die staan toch vooral te nietsen.
Alle smartphone's gaan naar multi-core toe, noem eens een reden waarom dit niet gewenst zou zijn? Als de performance per watt enkel toeneemt is er niets aan het handje.
Volledig mee eens met Zpaz maar zou een blackberry daar echt een goede zet mee doen?

Ik ken niet veel van blackberry's maar het lijkt me niet dat daar direct een verbetering nodig is op processor vlak.
in de tekst staat dat het nodig is om het nieuwe OS te kunnen draaien dus dan lijkt het me wel nodig.
Dat het nodig is, is wel raar. Android, iOS en WP7 hebben dat namelijk niet nodig.
Inderdaad, zeer goed punt. Waar ik een beetje bang voor ben is dat men aan komt zetten met overbodige 3D gfx of inefficiente (maar ja, het is dan wel echte) multitasking waar idd zoveel mogelijk power voor nodig is.
Voor zover ik weet, hebben alle smartphones altijd al 2 cores. In ieder geval alle HTC phones. Twee ongelijke cores weliswaar, een grotere en een kleinere. De kleinere draait een firmware voor de radio functies (GSM, bluetooth, WiFi, GPS) en de grotere draait het main OS. Alleen noemt men het meestal geen dual-core.

Het is dus niet duidelijk of men hier hetzelfde bedoelt, of dat men bedoelt dat er nu 2 cores voor het OS zijn (en mogelijk nog een derde kleinere voor de radio)
android en ios kunnen dan ook niet multitasken.
de sgs van m'n vrouw stopt zelfs met installeren van apps als de screensaver aangaat :?

wp7 heb ik geen ervaring mee.

ik ben wel blij dat mijn ouwe gammele N82 gewoon een dualcare proc heeft (en normaal kan multitasken)
Android kan prima multitasken, en doet dat ook veelvuldig. Wat jij noemt is een bewuste energie bezuiniging, dat installeren kan ook prima verdergaan als ze straks even een smsje leest. en op deze manier kan de telefoon tenminste in een low-powertoestend als hij weggestopt word.
Goeie oude tijden met een Philips mobieltje. De batterij deed het na 2 jaar nog steeds 5 dagen voor te herladen.

Dus de charger gaat nu in de andere broekzak?
2 uurtjes aan, en ff opladen.
Dus om dat iedereen het doet is het goed? Ze kunnen ook gewoon eerst zorgen dat de software goed op 1 core werkt, en daarna pas kijken naar processen/threads verdelen.

Verder hoeft een telefoon echt niet zoals een computer steeds sneller en meer. Je moet er mee kunnen bellen, en als ie dat op maximale snelheid doet, is het niet echt zinvol om er 'meer' in te stoppen.
Sommige mensen willen meer doen met hun telefoon. Daarom is er Android Ios en al die OS'en.

Het is naar mijn idee beter om er meteen een dual-core processor in te stoppen zodat het meteen vlot en goed werkt, dan eerst modellen uit te brengen met een processor en dan klagende mensen krijgen die zeggen dat het OS niet vlot werkt.
Dus om dat iedereen het doet is het goed? Ze kunnen ook gewoon eerst zorgen dat de software goed op 1 core werkt, en daarna pas kijken naar processen/threads verdelen.
Of gelijk goed als multicore programmeren, dat zal uiteindelijk goedkoper (en beter) zijn dan proberen een singlethreaded OS (en applicaties) proberen te vertalen naar een multithreaded iets.
Voor mensen als jij blijven er producten bestaan als een nokia 6100 enzo. Gewoon een simpele telefoon om te bellen. Een telefoon moet wel steeds meer zoals een computer, sommige mensen vinden dat nou eenmaal fijn.

Waar het om gaat is, je hebt de KEUS om te kopen wat je wilt. Sommige mensen willen nou eenmaal meer dan alleen bellen met hun telefoon.
Je zou 1 core volledig kunnen uitschakelen, dan heb je een singlecore processor. Alleen als er meer gevraagd wordt van de MID (laten we stellen dat tablets en smartphones daaronder vallen) hoef je de 2e core te gebruiken. Je zou dan elke core apart kunnen terugklokken met vergelijkbare of betere perfomance. Dus 2 of meer cores hoeft niet onzuiniger te zijn, je moet er alleen wel goed over nadenken, en natuurlijk apps hebben die multithreaded kunnen werken.
zoals Nvidia hier toe licht heeft dual core zeker wel voordelen op het gebied van smartphones. Hier wordt uitgelegd dat een dual core, bij hetzelfde gebruik als bij een single core, zuiniger is. Oftewel, je kan langer bellen, smsen, maar vooral ook meer smartphone gerelateerde activiteiten als browsen, documenten bekijken/bewerken.
Waarom is het een goed idee? Ik heb liever een batterij die langer dan een dag meegaat. Leuk al die spec boosts maar we zitten nu al op een punt dat tenzij je 3D games wilt spelen er een spec overkill is. Wat mij betreft gaat vanaf nu de accuduur alleen weer omhoog, qua featureset voldoen imo alle smartphones voor normaal gebruik (zeg maar Internet + PDA functie). Lijkt me niet dat het er zuiniger op word met >1 core.
Al bouwen ze 100 cores in. In mijn mobiel vind ik accuduur, warmte en een voldoende snel OS belangrijk. Hoe ze dat doen is natuurlijk voor de techniek leuk, maar single core of dual core maakt mij niet uit.
dual = zuiniger
Dat zeiden ze 10 jaar geleden van normale pc's ook. Het is niet meer dan een logische ontwikkeling naar mijn mening.
Ik vind het alleen maar een vooruitgang. Nog even en een telefoon zal een Netbook in halen :Y)

Mooi dat ze dit kunnen bereiken, vraag me alleen wel af wat het met de accuduur doet.
En waarom zou je dat willen? Als je zo veel tijd besteed met internetten op je telefoon kan je beter een tablet of notebook kopen. En stel dat je zo veel tijd hebt, kan je dan niet beter een opleiding volgen of werken?
Ik weet niet of jij de laatste tijd de nieuwsberichten hebt gevolgd hier, maar het internet gebruik op de telefoon is zich zodanig aan het verhogen dat providers toch maar limieten in gaan stellen voor het gebruik van internet. Dat lijkt mij toch genoeg te zeggen?
Sommige mensen vinden het dan toch fijner als het internet en andere apps sneller gaan draaien dan met een singlecore.

En opleiding of werken? Wil jij zeggen dat je 24/7 studeert/werkt? Er is ook nog zoiets als vrije tijd....
Voor nerds is dit misschien technisch wel leuk om te lezen, maar het is totaal irrelevant.

Waar het om draait is usability. Dat je een telefoon hebt die niet alleen functioneel werkt, maar ook 'bruikbaar' werkt. Die je makkelijk in staat stelt om iets te doen, zoals een e-mail versturen of een foto verzenden.

Als dual-core processors helpen om een snapier user interface te maken of de batterijduur juist te verlengen dan is dat mooi, maar an sich is het niet echt interessant.

De komende jaren zal het niet eens zozeer om deze hardware gaan maar om de OS platforms. Dat is veel belangrijker.
Deels mee eens. Het zal gaan om de user experience. Daar hoort onder andere een vloeiend lopend OS bij, maar ook gemak en lange batterijtijd.

Wat ik begrepen heb is dat je met dual core bij goed geprogrammeerde software sneller klaar kan zijn met een taak (vloeiend lopend), waarna je éen core uitschakelt waardoor hij in een zuinige stand gaat (langere batterijtijd).
Wat ik net zo interessant vind aan dit artikel, is dat RIM ook meteen prijsgeeft dat het nieuwe OS niet of nauwelijks op de oudere toestellen zal gaan werken.

Nu is dat voor de wat oudere toestellen wel logisch, maar als je net een BB Torch hebt aangeschaft dan is het wel zuur als je over een paar maanden niet kan overstappen op QNX..

Overigens gaat al een tijdje het gerucht dat QNX op de Storm 3 zal gaan draaien. Storm 3 krijgt dus een dualcore?
Waarom is iedereen zo cynisch over RIM / BB?

De BB is voor business en het is jammer dat kinderen hem nu ook gebruiken maar het blijft een efficiente telefoon.

Ontwikkelingen zoals dit zijn alleen maar goed voor mensen zoals ik die de BB gebruiken voor werk!
Gaap, weer een Apple en Android fanboyclub die oorlogje voert hier :D
Aangezien RIM de softwarekant behoorlijk goed voor elkaar heeft gaat dit naar mijn mening ook goed werken! Volledig Apple en Android volgen heeft ook geen zin en dan heb je straks 3 vergelijkbare systemen! Lekker saai :S

Vaak is het onwetendheid wat de mensen zo cynisch maakt :D jammer

Kies wat bij je past en ga niet alles maar afkraken omdat iemand anders een andere mening en/of voorkeur heeft :P

[Reactie gewijzigd door IJssiej op 9 december 2010 07:16]

ze zijn goed bezig daar ! het is wachten op een blackberry van normaal formaat (9700) met een klein nauwkeurig touchscreen scherm.
Ze lopen eerder achter de feiten aan. Hun pogingen om de iPhone en Android aan te pakken zijn duidelijk niet succesvol geweest, dualcore is al te verwachten voor al deze smartphones. Blackberry zal uiteindelijk, denk ik, meer hebben aan een volledig nieuw en bij de tijd zijnd OS zoals nu de bedoeling is.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 8 december 2010 20:31]

Ja want een dualcore cpu in een smartphone is een doorslaggevende feature :)
In de professionele sector zijn er nog steeds veel mensen die een blackberry gebruiken, simpelweg omdat de toestellen zakelijk ogen en er niet uitzien als flashy speelgoed. Dat is in ieder geval wel mijn ervaring met de banking en consultancy sector.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 8 december 2010 20:45]

Omdat ze zakelijk ogen EN erg beveiligd zijn en kosten besparend. BB comprimeerd elke mail en bestand die hij binnen krijgt. Een zaken man die 40 mail per dag krijgt met wat bestanden er in, in een bedrijf waar 100 man werken kunnen de kosten voor het internet erg hoog oplopen voor de big boss. Daarom worden ze veel gebruikt plus ze zijn degelijk
Sorry hoor, maar wat een opmerking.
Was gisteren nog met school in de tweede kamer en bijna elk kamerlid heeft een BB. En BB kan dan wel succesvol zijn bij jongeren (ook mijn vrienden, die zeker niet dom zijn) maar BB is ook zeker succesvol bij volwassenen.
Dat de BB in nederland bij tieners zo succesvol betekent niet gelijk dat dat wereldwijd hetzelfde verdeeld is, nederland is maar een klein landje he..
Breaking news: RIM gaat BlackBerry's met dualcoreprocessors maken

en HTC, Apple, Samsung, LG, Nokia en gaan zeker geen smartphones met dualcoreprocessors maken...

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 8 december 2010 21:23]

Gaan ze die wel maken dan :P?

Nee, echt breaking news waarvoor CNN de programmering onderbreekt is dit niet, maar toch is het een opvallende ontwikkeling: RIM is nooit van de cutting edge hardware geweest en nog altijd lopen BlackBerry's grafisch ver achter op andere smartphones, zodat veel games en applicaties niet kunnen. De stap van de processors van nu naar dualcores is een grote. En wees eerlijk, als Apple aan zou kondigen een dualcore in te bouwen in de volgende iPhone, verwacht je daarover dan een bericht op de frontpage ;)?

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 8 december 2010 21:52]

Wat voor features worden er toegevoegd dat er een dual core cpu voor nodig is dan? games? zware 3d applicaties? op een Blackberry?
Wat ik tot nu toe gezien heb met BB's lijkt me dit volstrekt onnodig.

Alleen voor QNS dus? Dan ben ik wel reuze benieuwd wat dat wel niet wordt als het een dual core moet vereisen...
Wie zegt dat er gelijk features toegevoegd moeten worden?! Is het niet logisch dat er nog geen features zijn aangezien er nog geen dual core bb's zijn?!

Ik snap niet waarom er zoveel "tweakers" zo negatief over een vooruitstrevende technologische ontwikkeling doen.

Denk verder dan features die op dit moment beschikbaar zijn, als we allemaal zo zouden denken zaten we nu nog met een 486.
Dat plaatje is echt typisch.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True