Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

De Motorola Olympus wordt niet alleen een van de eerste smartphones met dualcore-processor, het heeft ook een scherm met hogere resolutie dan voorgaande Androids. Het heeft een kwart van de pixels van een full-hd-scherm.

Het scherm met de qhd-resolutie van 960x540, die de Olympus krijgt, toont daarmee de meeste pixels van alle Android-smartphones. Onder meer de Motorola Milestone en Sony Ericsson Xperia X10 hadden met 854x480 pixels de hoogste resolutie tot nu toe. De Olympus wordt echter niet de smartphone met de hoogste resolutie op de westerse markt: die titel blijft in handen van de iPhone 4, die een 960x640-scherm heeft.

De Olympus zal werken met de ook in Nederland gebruikte netwerktechnieken gsm en umts, zo blijkt uit informatie die Tweakers.net verkreeg. Voorheen bracht Motorola aansprekende toestellen, zoals de Milestone, alleen of in eerste instantie uit met cdma-ondersteuning. Cdma is een techniek die concurreert met gsm en wordt onder meer gebruikt door Verizon Wireless, de marktleidende telco van de Verenigde Staten.

De resolutie van 960x540 is nog niet eerder gezien op een smartphone op de westerse markt, maar is niet ongebruikelijk voor filmpjes op internet en wordt ook al langer gebruikt voor sommige andere apparatuur. De betreffende 16:9-resolutie bevat een kwart van de pixels van een full-hd-televisie. Het scherm van de Olympus heeft een diagonaal van rond 4" en de smartphone draait op Android.

De Motorola Olympus is ook een van de eerste toestellen met een dualcore-processor. De Nvidia Tegra2 heeft een Cortex A9-core en bevat twee processorkernen die ieder op 1GHz draaien. Het toestel dook eerder al op een vlooienmarkt op. Over het algemeen wordt aangenomen dat de Olympus volgende week op elektronicabeurs CES wordt aangekondigd.

Motorola Olympus 1 Motorola Olympus 2 Motorola Olympus 3 Motorola Olympus 5 Motorola Olympus 6 Motorola Olympus 7
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

En dan maar hopen dat er geen kleine batterij inzit..
En dan maar hopen dat er geen kleine batterij inzit..
Want resolutie zegt iets over het batterij gebruik ?
Alle pixels moeten worden aangestuurd ja.
Een 10" scherm met 800x600 verbruikt stukken minder dan net zo'n scherm dat 1600x1200 doet, bij gelijke backlight-techniek.
we hebben het hier niet over een verdubbeling.. en al helemaal niet over een 10" scherm
overigens is de grootste batterij slurper de backlight zelf, en die hoeft niet perse anders te zijn dan in andere mobiele schermen met minder pixels

wel mooi om te zien overigens dat Android devices ook een mooie resolutie gaan krijgen
ik gebruik zelf een iPhone 4 naast een HD2 waar Android op draait en moet toch steeds weer wennen aan die resolutie van die HD2

waar ik me dan weer wel "zorgen" over maak is de wirwar van verschillende resoluties
ik denk dat het alleen maar voordelen met zich meebrengt als Google hier wat strakkere richtlijnen voor op zou stellen
Aansturen van de pixels is nog geen 5% van het totaalverbruik van een LCD paneel. Het overgrote deel zit hem gewoon in de backlight...

De GPU zal wel misschien iets meer gaan verbruiken door de hogere resolutie.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 28 december 2010 11:25]

Alleen dat de backlight het meeste stroom verbruikt en dus de resolutie bijna als niet significant te bestempellen valt.
Er zal toch meer informatie op het beeldscherm moeten worden getoverd. Zeker met grafisch intensieve dingen als games. Als jij op een pc dezelfde instellingen wil gebruiken bij een game op 1920x1080 als bij 640x480, dan zal je een betere videokaart moeten hebben. En het is algemeen bekend dat duurdere videokaarten meer verbuiken dan budgetkaarten (meer shaders, meer geheugen, hogere kloksnelheid etc.).

Dus het heeft wel degelijk invloed op 'energieverbruik', maar ik denk niet dat het bij telefoons zoveel uit zal maken. Zal ook afhangen van het gebruik.
Ik denk dat hij doelt op het totaalplaatje. Een nieuw soort processor voor mobieltjes en een grotere resolutie zal vast meer stroom kosten dus het is hopen dat ze niet op de accu gaan besparen.

Is er eigenlijk al iets bekend kwa prijzen? (geruchten etc.?)
Ik denk dat dat wel goed zit, mijn Defy doet ook met groot gemak ruim 2 dagen op een volle accu.
Hoewel ik mijn milestone een super toestel vindt denk ik toch dat ik sterk zou twijfelen nog terug te gaan naar motorola, ze slagen er nog steeds niet in om een android 2.2 te voorzien, terwijl ze dit al lang beloofd hadden (bij release vh toestel!).

Ze maken terug prachtige telefoons, maar dit gebrek aan communicatie met hun user base gaat hen (zeker op de android markt) imho de nek om doen.
Jazeker. Vooral nu ze te kennen hebben gegeven dat ze na beloofd te hebben froyo in Q4 2010 vrij te geven voor de milestone, ze dit ook weer niet gaan halen!

Verder wil ik ook nooit meer een android met een locked bootloader. Echter is het moeilijk een up-to-date android telefoon te vinden met een redelijk toetsenbord en een open bootloader.
Wees blij, de milestone krijgt tenminste FroYo. De XT720 krijgt (ondanks betere specs) geen update. Ik heb naar aanleiding daarvan m'n laatste motorola gekocht. Hun update policy is echt beneden alle peil
Ze hebben al lang mede gedeeld dat het gestaag gaat met de ontwikkeling en dat Froyo Q1 2011 naar de Milestone komt!
Geloof jij dat nog na de derde keer uitstel? Ik ben bang dat ze straks misschien wel uitstellen naar Q2/3 2011 of nog erger: ze zeggen dat het technisch niet mogelijk is om Android 2.2 op het toestel te krijgen.
Oorspronkelijk zou het al in september gebeurd moeten zijn. Ik begrijp ook niet wat het probleem is, het is niet alsof ze er nou zoveel extra software op hebben gezet tov de 'vanilla' android: geen sense interface, gewoon allemaal standaard.

Ik ben op zich blij met mijn Milestone, maar jammer dat ie blijkbaar nu al als verouderd toestel gezien wordt, terwijl ik hem pas een half jaar heb. Toen ik hem kocht werd beloof dat ie flash ready zou zijn. Nou ja, dat ready op zich klopt wel geloof ik, hij is er hardwarematig klaar voor, alleen Motorola niet ;)

Voor mij ook voorlopig geen Motorola meer, jammer wel, want het zijn echt degelijke toestellen, maar de ondersteuning is slecht.
Dit is wel een mooie resolutie tov van de standaard medium resolutie (480x320) waardoor je minder moeite hoeft te doen bij GUI design. Nu moet je extra dingen doen om vervorming van de aspectratio te voorkomen bij de verschillende resoluties, das toch wel een stuk makkelijker bij het ontwikkelen voor de iphones.

Android resoluties (Hoogte-Breedte ratio:
QVGA: 1.33
WVGA400: 1.66
WVGA432: 1.8
HVGA: 1.5 (standard medium)
WVGA800: 1.66
WVGA854: 1.78
En ng een resolutie erbij...

:w gamemarkt op Android
Wat een onzin weer.
Wat boeit een hogere resolutie?

Dat een kleinere resolutie problemen oplevert, kan ik me wel voorstellen (niet alles past dan op het scherm). Een hogere resolutie mag geen problemen opleveren.
levert problemen op met je apps die niet "perfect" meeschalen.
My gameboy colour emulator schaalt anders perfect! En als je een telefoon met een exotische resolutie neemt mag je soms de zwarte randen voor lief nemen
Juist, daar heb ik in windows/osx/willekeurigelinuxdistro ook altijd zo'n probleem mee. :/

Als er apps niet meeschalen, zijn die gewoon geschreven luie developers.

Daarnaast, gericht aan de schrijver:
nieuws: Meizu geeft specificaties M9-smartphone vrij
Die is toch echt al "hoger" met zijn resolutie van 960x640.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 28 december 2010 11:01]

Het scherm met een hogere resolutie is zonder zoomen beter leesbaar dan een lagere resolutie. Is geen onzin, dat heet logica.
Dat snapt ie ook wel maar in de context met games is dat dus helemaal niet relevant :) Aangezien jij het meer over browsen hebt ipv een game klopt het gewoon wat hij zegt (wat jij zegt ook maar het heeft niks met deze discussie te maken), het maakt niks uit, Android schaalt prima, en omhoog is altijd nog beter als naar beneden!
Juist, en deze krijgt android 2.3. En weg is het opschalings probleem. ;)
Probleem is niet het OS, dat zal wel aangepast zijn, maar de Apps die je er zelf op installeert...
Net zoals al die monitoren van verschillende resoluties al jaren de Windows-gamemarkt om zeep helpen? Heb je enig idee wat het verschil is tussen een Android-app op 800x480 en 960x540 (antwoord: niets)? Heb je niet het idee dat die kennis misschien vereist is voor dat je dit post?

[Reactie gewijzigd door DCK op 28 december 2010 14:52]

Apps op een iphone 3g werken ook niet op de iphone4?
De resolutie van de iPhone 4 is dusdanig dat je oude apps heel makkelijk kan schalen. n pixel van de 3G/3GS is nu in vier pixels opgedeeld.
Zeker wel.
De schermafmetingen van de iPhone 4 zijn 960 x 640, wat precies 2 keer de 480 x 320 is van de iPhone, iPhone 3G en iPhone 3GS.
Daar de fysieke maat van het scherm dezelfde is gebleven, namelijk 3.5", ziet dat er dus normaal uit.

Applicaties die niet zijn aangepast draaien pixel doubled voor de zaken die de app zelf tekent (zoals graphics en icons), maar het iOS zal de zaken die het OS levert zoals de text en knopjes wel op de hoge resolutie doen. Hierdoor ziet een app er dus beter uit dan als er slechts pixel verdubbeling voor de hele app gebruikt zou zijn...
De ontwikkelaar kan ervoor kiezen of deze alsnog de eigen graphics wil updaten voor de hogere resolutie.
nou, verschillende resoluties ondersteunen zal toch wel meevallen...? Ik moet dit ook instellen op m'n pc...

en hoe werkt dat dan met een console op een TV?
Verschillende resoluties maken niet zo uit lijkt mij, het gaat om de aspect-ratio vind ik.

Maar dit is wel een leuke ontwikkeling, hopelijk is het een degelijk ding, dan heeft motorola weer een leuk apparaatje op de markt gebracht!
Ie mag dan een hoge resolutie hebben... de leesbaarheid in open zon lijkt me redelijk laag te liggen. Wat een spiegel. :-s
Klopt ik hoop dat er ook screen pritectors voor komen. Ik heb zelf een matte op mn iPod en dat "verbeterd" de weerspiegeling echt. Minder dus. Ook qord de glijbaarheid van het scherm beter waardoor je veel nauwkeurig ermee kan werken. De broghtness van et scherm staat volgens mij ook op z'n laagst nu.

Verder is het een erg mooi apparaat. Ik hoop dat de accu het een beetje volhoudt. Een goede resolutie voor films e.d.
De brightness lijkt wel op het laagst te staan...
De resolutie van een iPHONE kan bijvoorbeeld best hoger zijn dan die van een SGS maar het beeld van een SGS is vele malen beter.

Echt weer zo iets van... who's got the biggest...
hoezo beter...? bedoel je enorm meer saturated? want dan heb je inderdaad gelijk... verder zou ik echt niet weten waarom hij ''beter'' zou zijn of in welk opzicht dan buiten het feit dat het iphone scherm een hogere resolutie heeft
Dat vind jij, ik vind het beeld van de iPhone weer mooier. Dus op deze manier ken ik er nog wel 10
Nee, want dit scherm zal geen >330 ppi hebben.. Ergo, het scherm van een iPhone is beter qua scherpheid.
Contrast van sie SGS is hoger. Vind ik fijner :)
Zwart = zwart.
Ik vind de achterkant wel strak zo. Zonder bobbels. Gewoon vlak met een uitsparing voor de camera en flitser. Blijft ie tenminste niet in je broekzak hangen als je hem eruit haalt. XD zul je net zien dat je vriendin al heeft opgehangen terwijl jij nog bezig ben met je telefoon uit je zak te krijgen.
Zou een mooie opvolger zijn van mijn Nokia 5800. Alleen zal er wel een zwaar prijskaartje aan hangen.
Ik denk dat er meer toestellen zich kwalificeren als een mooie opvolger van de 5800 ;)
De Meizu M9 is toch ook 960 x 640 dus de iphone 4 is niet meer de enige.

(ok, kleine aanpassing; deze is er nog niet 'op de westerse markt')

[Reactie gewijzigd door bigblue op 28 december 2010 10:34]

hoogste resolutie op de westerse markt: die titel blijft in handen van de iPhone 4
met een kleine google search zie ik dat het een knockoff merk is van china, dus zal het wel niet snel hier in het westen komen.
daarom zal het wel niet in het verhaal meegenomen zijn.
Meizu is absoluut geen "chinees knockoff merk".
Ze gebruiken allemaal componenten van zeer hoge kwaliteit, hebben geen buggy software, en leveren regelmatig updates voor hun apparaten, sowieso al meer dan sommige "A-merken".
IMHO, kan je Meizu nog het meeste met Cowon of Archos vergelijken.

Daarnaast zijn hun mp3-spelers wel degelijk in Nederland verkocht. Zowel onder de naam "Dane Elec" als Meizu's eigen naam.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 28 december 2010 11:14]

Hun smartphones zijn echter nog nooit in NL en verkocht en - als ik het wel heb - wordt ook de M9 een China-only. Sommige Japanse toestellen hebben eveneens een hogere resolutie (al kan ik die Japanse sites slecht lezen :P), maar in Japan zijn ze de westerse markt ook vooruit :)
wat is dat toch met nieuwe smartphones en vlooienmarkten!?

doe mij ook zo'n vlooienmarkt :9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True