Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties
Submitter: m3gA

Google-ceo Eric Schmidt heeft aangekondigd dat de nieuwe versie van het Android-OS, Gingerbread, over enkele weken verschijnt. Daarnaast toonde de topman een onaangekondigd toestel, waarvan wordt vermoed dat het de Nexus S is.

Schmidt deed zijn uitspraken op een bijeenkomst in San Francisco en liet tevens weten dat Android Gingerbread ondersteuning zal hebben voor nfc. Met deze technologie is het onder andere mogelijk om over een kleine afstand data tussen apparaten uit te wisselen, wat onder andere kan worden gebruikt voor draadloze betalingen. Verder liet de Google-topman niets los over de nieuwe features in Gingerbread.

Op de bijeenkomst toonde Schmidt tevens een toestel dat volgens hemzelf nog niet is aangekondigd. Op afbeeldingen is te zien dat het waarschijnlijk gaat om de Google Nexus S, waarvan onlangs details opdoken. De Nexus S is waarschijnlijk de eerste smartphone die op de nieuwe Android-versie draait. Het toestel beschikt vermoedelijk over een dualcore-processor die zijn werk doet op 1,2GHz. Het typenummer is nog onbekend, maar mogelijk gaat het om een processor uit de serie die bekendstaat onder de codenaam Orion; Samsung kondigde daarvan onlangs het eerste model aan.

Wanneer de Nexus S wordt uitgebracht is niet bekend, maar het is aannemelijk dat Google het toestel na de introductie van Gingerbread uitbrengt. De smartphone wordt verkocht bij T-Mobile in de Verenigde Staten. Details over een Europese introductie van de Nexus S ontbreken vooralsnog.

Verder lijkt Vodafone te zijn begonnen met het uitrollen van de Android 2.2-update voor de HTC Legend. Gebruikers melden op GoT dat ze de update hebben binnengekregen. Eigenaren van een unbranded HTC Legend lijken de update nog niet binnen te krijgen, maar het is de verwachting dat ook voor deze gebruikers de nieuwe software snel wordt uitgerold. Eerder kreeg de HTC-smartphone Desire al een update naar Android-versie 2.2.

Google Nexus S in handen van Eric Schmidt
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Kan er niet op wachten, en dan heb ik het niet over gingerbread maar over de Nexus S, mits de gespeculeerde specs kloppen uiteraard :) Wat een masterlijk scherm, zwartebalk boven is niet eens te onderscheiden van het gedeelte dat geen scherm is! (kan ook de foto zijn, maar ik heb natuurlijk ervaring met SAMOLED en dat kan nog een tikki beter! En de Nexus S zou SAMOLED2 krijgen)

@tigger: volgens mij hebben ze bij Apple zelfs een paar patenten, maar Nokia is beide te snel af die heeft het in verschillende toestellen al jaren! Echter moet het natuurlijk wel bruikbaar worden wil het nuttig zijn (ben het nog niet/nooit tegen gekomen), ben ook benieuwd waar die centen van af geschreven worden, via me telefoonrekening? CreditCard? Want dat wil ik niet, geld wat ik uit geef wil ik per direct van me rekening anders geef ik het (mezefl kennende) 2x uit...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 november 2010 09:22]

Op afstand betalingen, ik word er altijd een beetje rillerig van. Je beveiliging moet wel verdomd goed in orde zijn met een degelijke encryptie en geen pruts oplossing zoals de RFID chip. Ik vraag mij af of een telefoon daar echter wel geschikt voor is, niet alleen technisch maar ook gevoelsmatig.
Ik vermoed dat het zo gaat:

1. Je legt je telefoon bij een 'terminal' en je telefoon krijgt middels NFC door hoeveel er betaald dient te worden en aan wie (bankrekeningnr.) + betalingskenmerk

2. Op je telefoon krijg je deze gegevens te zien en middels een Rabofoon achtige app, voer je je rabofoon code in, die de betaling vervolgens verwerkt via je eigen bank of een payment provider.

3. De terminal krijgt van zijn bank (of de payment provider) door, dat de betaling gelukt is.

Dan is de beveiliging zoals ze die nu hanteren reeds voldoende, aangezien dan via NFC niet wordt doorgegeven dat een betaling gelukt is o.i.d. en/of hoeveel er betaald is.

Correct me if i'm wrong. ('Rabo' termen gebruikt ter verduidelijking)

[Reactie gewijzigd door Cheater op 16 november 2010 09:32]

En daarmee wordt het juist eng! Waarom de rabo app opstarten en niet een (virus) app waarbij geen tussen komst van de gebruiker nodig is.
Die rabobank app zal wel via ssl comminuceren met de rabobank en een bepaalt certificaat vereisen, of ben je ook bang dat het mis gaat met rabo internet bankieren op je computer?
Het gaat er om of er niet automatisch een app voor je wordt opgestart als de nfc iets ontvangt. Als je steeds zelf de app moet zoeken om iets te betalen zal het nooit iets worden (te veel moeite, om ff snel te betalen).
De app zal vast zelf gestart kunnen worden, maar je moet zelf waarschijnlijk nog wel iets van een pincode o.i.d. invullen neem ik aan. Zo werkt het momenteel met de rabobank app voor de iPhone bijvoorbeeld.
Cheater's aanpak ligt voor de hand, en daarmee is het systeem zo veilig als internetbankieren via je smartphone. Alleen is dat vaak niet bijzonder veilig, ook door het kwijt/gejat/doorverkocht risico. Ik begin er niet aan.
Dan lijkt pinnen me sneller.
Nu weet ik de exacte implementatie ook niet. Maar nee, zo gaat het niet. Een paar karakteristieken die ik er over las:
- Je kunt er makkelijker spullen online mee kopen, van Amazon bijvoorbeeld.
- Je hoeft je telefoon in princiepe niet uit je zak te halen.

Dus in plaats van die magneet strip/chip op je pas, is het nu je telefoon. Maar hoe ze dat beveiligen??? Geen idee. Mischien dat je een pincode moet geven, of dat ze je finger afdruk nemen. Geen idee. Je zal ervoor moeten zorgen dat als je telefoon gestolen wordt, niemand ermee kan betalen.
en liet tevens weten dat Android Gingerbread ondersteuning zal hebben voor nfc.
Dan zijn ze Apple te snel af want het gerucht ging dat Apple onderzoek deed naar deze techniek.
hhmmm jah maar die zullen weer hun eigen implementatie ontwikkelen, ik bedoel echt echt onderzoek hoeft nu ook weer niet aangezien Nokia al 3 jaar zo'n toestel heeft :
http://www.forum.nokia.co..._specifications/6131_NFC/
Imho enkel mooi dat ook Android voor NFC gaat naast Symbian en waarschijnlijk ook iOS, dat betekent enkel dat het sneller ingeburgerd raakt.
Hoezo onderzoek, het wordt volgens mij al jaren gebruikt in Japan. Net zoals vrijwel elke andere techniek die hier in Europa wordt geïntroduceerd.
Onderzoek omdat ze zo innovatief lijken terwijl ze hier geen moeite voor hoeven te doen :P
Wat een bullshitreacties zijn dit toch telkens. Hebben ze gezegd dat ze het aan het "uitvinden" zijn en de eerste er mee gaan worden? Om iets te implementeren in je producten zul je toch "onderzoek" moeten doen.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 16 november 2010 09:59]

De software bied ondersteuning voor nfc, of het apparaat het ook heeft is niet bekend.
NFC bestaat al erg lang en de halve wereld maakt er al gebruik van, alleen zijn er binnen NFC zoveel standaarden en oplossingen dat er eigenlijk niet echt één NFC is.
Gelukkig hebben ze een variant toegevoegd aan de Bluetooth spec, en daarover zal het waarschijnlijk gaan.

Of je hier bijvoorbeeld je OV Chipkaart zou kunnen lezen is maar de vraag.

Daarom hoor je ook constant dingen over betalen met NFC, als de toepassing duidelijk is, is het ook duidelijk welke variant/protocol moet worden toegepast en welke chip erin moet. Anders gebruikt helemaal niemand het en is de enige gebruiker een SDK of proof of concept van de fabrikant.
Over the air updates, fijn voor voor de telco's. Lekker snel de grens van je datalimiet over;)

Kan iemand me vertellen of ik het nou te negatief zie en of Android updates heel misschien niet meegeteld worden door de Telco's?

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 16 november 2010 09:56]

Dat valt uiteraard gewoon onder data voor de provider, lijkt me vrij logisch want dat is het ook :) (Dus als je per MB betaald zou ik het niet via je provider doen!)

Anyway, je kan het gewoon over WiFi laten lopen hoor, het niet is zo dat ie automatisch begint te downloaden, je krijgt een bericht dat er een update is en dan kan je kiezen voor direct uitvoeren of 'Later...'.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 november 2010 10:40]

Lijkt mij alleen het geval bij branded toestellen? Wat voor belang heeft een telco bij het "gratis" verstrekken van een update voor een unbranded toestel, schuiven ze vast af op de verantwoordelijkheid van de fabrikant. :)

Ik krijg bij mijn FOTA Froyo update van HTC op mijn unbranded Desire volgensmij een melding dat ik maar beter WIFI kon gebruiken omdat het anders wel eens in de papieren zou kunnen gaan lopen (is overigens al even geleden dus kan het mis hebben hoor...).

OT: Ik hoop dat HTC de update ook uit brengt voor de Desire. Ik zit er niet zo op te wachten om mijn toestel te gaan rooten. De "verhalen" klinken namelijk best veelbelovend.
Ik bedoel juist dat het gewoon mee telt aan de MB's die je via je provider verbruikt ;) (heb het iets duidelijker gemaakt in het berichtje)

En HTC geeft inderdaad een betere waarschuwing dan standaard Android, had het eerst ook getyped maar bedacht me toen dat dat niet Android in het algemeen was maar HTC die dat heeft gefixed!

HTC's geven inderdaad een opmerking dat je beter WiFi aan kunt zetten omdat het anders via je provider gaat wat geld kan kosten :)

HTC update bericht:
http://www.sizzledcore.co...8/clip_image002_thumb.jpg

Stock Android update bericht:
http://www.android-portal...update_ota_screenshot.jpg

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 november 2010 10:43]

Zet je je netwerk op wifi en haal je zo de update binnen.

On-topic: Goed dat er nu weer een update komt, ben benieuwd hoe het er uit komt te zien. Betaalsysteempje is ook wel een handige nieuwe feature. Ben benieuwd wat er dus verder allemaal vernieuwd wordt, aangezien er nog niet zo veel over losgelaten wordt. Nexus S lijkt me een zeer vette telefoon. Als hij daadwerkelijk zo snel wordt, heeft google weer een potentieel toppertje.
Hopelijk komt deze update ook nog uit voor de desire.

Weet toevallig iemand wanneer de 2.2 update voor een wildfire van KPN uit komt?
als ik zoek wanneer de 2.2 update uitkomt dan zou die er al moeten zijn maar op het toestel van me vriendin krijg ik hem niet binnen.
HTC maakt geen 2.2 voor de Wildfire, toch niet in belgië... heb ze er zelf over gemailt..

Hopelijk gaan ze Gingerbread wel porten naar de Desire, anders was dat de laatste keer dat ik een HTC gekocht heb... dan zal het toch naar Apple gaan... Ik heb geen zin om elke 6 maanden een nieuw toestel te kopen, gewoon om de updates te kunnen ontvangen...
HTC zal, hoewel ze het niet bevestigd hebben, geen Android-update naar 2.3 uitbrengen voor de Desire, wel voor de Desire HD. Tenminste, dat kunnen we aannemen. Maar natuurlijk zal er wel een port komen waarmee je alsnog 2.3 op je Desire of Wildfire zult kunnen draaien. Op de HTC Magic (G1) is ook 2.2 te draaien hoor en dat toestel draait officieel ook nog op 1.5. ;)
Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat die al wel te downloaden is voor developers:
http://developer.htc.com/

Misschien dat je dit hebt gelezen maar dat was dus niet waar:
http://www.androidworld.n...lt-binnen/comment-page-1/

En als die uitkomt dan lees het als eerst op de website van HTC zelf:
http://www.htc.com/nl/support.aspx

[Reactie gewijzigd door Neokglitch op 16 november 2010 10:55]

NFC ondersteunen is een ding, NFC hardware is een tweede. Voorlopig zijn er geen Android telefoons op de markt die NFC ondersteunen en voor zover ik weet zijn er ook geen aangekondigt.

Toch wel een goede ontwikkeling, mogelijk betalen we over een paar jaar met onze telefoon via NFC en misschien wel meer dingen. Een universeel pasje (mobiele telefoon) lijkt me wel wat.
Tja dat is toch altijd zo, als de hardware er wel eerder was had je daar weer een omgekeerde opmerking kunen geven... Het komt heus niet exact tegelijk ;)

Zoals ik al op een ander forum aangaf waar ze zeurden over de update dat er ondersteuning voor videobellen gaat komen, dat dat geen nut had want bijna niemand heeft een front cam (ik wel) :) En dan merk ik vriendelijk op dat die updates ook toekomstgericht zijn, niet gericht op het verleden! Tenzij je een totaalpakketje levert zoals Apple dan kan je het tegelijk doen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 november 2010 09:27]

Beetje het kip en het ei verhaal :P

Zonder NFC ondersteuning komt er nooit NFC hardware. Met NFC ondersteuning is het mogelijk dat er wel NFC hardware komt :)
Duh. Froyo is al een hele tijd uit, maar moet nog door de Telco's worden doorgevoerd. Op het moment van schrijven (nov '10) zitten bijvoorbeeld de klanten van T-Mobile (Joep!) ng steeds te wachten op deze update. Dan kan Google wel mooie naam maken, maar het distributiemodel deugt van geen kant.
Huh? T-Mobile voert de update niet door dus Googles distributiemodel klopt niet? 8)7
Inderdaad. De providers kunnen beslissen wanneer de klant mag updaten, zelfs of hij wel mag updaten. Dat is een consequentie van het distributiemodel.
Ben nu wel eens benieuwd hoe gingerbread eruit gaat zien. Of hebben ze de 'total ui makeover' eruit gesloopt?
Er komt met Gingerbread geen 'total ui makeover' wel zijn er uiterlijke veranderingen, maar de 'extrme makeover' zou in Android 3.0 komen... En doordat iedereen dacht dat dat de opvolger van 2.2 zou zijn, is dat beeld natuurlijk vertekend, want we krijgen nu eerst nog 2.3. Maar ze hebben het wel wat strakker gemaakt als ik de screens zo bekijk...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 november 2010 09:20]

Welke screens. Ik heb nog vrij weinig screens van gingerbread kunnen zien. Zou je die screens kunnen linken?
Engadget ;) Stelt niet veel voor, maar ook op de door tweakers geplaatse screen kan ik het zien (loading box is strakker/vierkanter) en de notificatiebar is zwart en de iconen lijken me anders maar dat is lastig te zeggen!
Bedoelen ze daar geen bump mee dan? Zo niet, wat is het verschil?
Bump kijkt via GPS de 2 locaties van de personen die "bumpen". Als er 2 personen bij elkaar in de buurt staan wordt het bestand via internet naar elkaar gekopieerd. Dit heeft dus helemaal niets met de NFC chip te maken
bump werkt met bluetooth..nfc is een andere aparte chip
ik hoop dat de beveiliging dan goed is. Zo even iemands mobieltje pakken om te betalen lijkt mij een van de valkuilen voor de software.
Zal wel pincode bijhoren oid