Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Er zijn nieuwe, vage foto's opgedoken van de Google Nexus S, de beoogde opvolger van de Nexus One. Het door Samsung gemaakte toestel zal waarschijnlijk beschikken over een gebogen scherm. Dit lijkt op de afbeeldingen zichtbaar.

De Nexus S zou volgens XDA-Developers, waar de foto's werden gepost, beschikken over een 4"-amoled-scherm met een resolutie van 800x480 pixels. Gezien het typenummer, GT-i9020, ziet Samsung het toestel als een variant van de Galaxy S (GT-i9000) en Galaxy S Armani (GT-i9010). Voor het overige zijn er nog weinig specificaties duidelijk. Wel maakte Google-topman Eric Schmidt eerder bekend dat de nieuwe Nexus nfc zal ondersteunen.

De achterkant van het toestel is gebogen, maar de foto's lijken erop te wijzen dat het toestel ook een gebogen scherm heeft, een element dat eerder al opdook in geruchten. Het gebogen scherm is een techniek die Samsung dit jaar aan providers heeft getoond, maar de Koreaanse fabrikant zou niet op tijd toestellen met de techniek in massaproductie kunnen nemen. Fabrikanten en providers willen uiterlijk deze week hun line-up voor de feestdagen klaar hebben. Hoewel in Nederland dan niet veel meer toestellen worden verkocht, is dat in overige delen van de wereld wel het geval.

Het is onduidelijk wanneer Google de Nexus S en de bijbehorende Android-update Gingerbread zal aankondigen. Lang werd geloofd dat het half november zou zijn, maar inmiddels nadert december. Gingerbread, dat volgens de foto's versienummer 2.3 krijgt, zou onder meer videobellen, voip en nfc-ondersteuning aan Android toevoegen. Ook zou Google eigen software toevoegen om mobiele betalingen mogelijk te maken.

Google presenteerde begin januari de Nexus One, de eerste smartphone die de zoekgigant zelf ging verkopen. De Nexus One werd door HTC ontwikkeld onder de naam Passion. Vermoedelijk zal de Nexus S niet door Google, maar door provider T-Mobile worden verkocht. Of het toestel ook naar Europa komt, is onduidelijk.

Google Nexus S Google Nexus S Google Nexus S Nexus S - Best Buy Google Nexus S in handen van Eric Schmidt Vage foto's Nexus S Vage foto's Nexus S Vage foto's Nexus S Vage foto's Nexus S Vage foto's Nexus S Vage foto's Nexus S Vage foto's Nexus S Vage foto's Nexus S Vage foto's Nexus S
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Het gebogen scherm is een techniek die Samsung dit jaar aan providers heeft getoond
Weet iemand wat het voordeel is tegenover een plat scherm?
Ik kan niet meteen een voordeel bedenken, integendeel: het scherm lijkt me toch veel krasgevoeliger op die manier. Rare keuze als het effectief zo is; of zie ik hier iets zeer banaal over het hoofd?
Nou als je hem op zijn scherm legt is er een kleiner oppervlak dat de grond raakt....
verder zal het wel meer problemen geven met spiegelingen
just a thought...
Dan zou ik eerder opteren voor een concaaf scherm zodat hij op de randen rust ipv convex waardoor er in het midden van je scherm krassen komen.

Misschien oogt het scherm groter doordat scherm op een lens lijkt?
Weer eens wat anders. Of te wel onderscheidend van de concurrentie.
Misschien dat gebogen scherm (in de lengte van de telefoon) zorgt voor betere gesprekskwaliteit omdat de microfoon beter bij je mond uitkomt? Kan anders ook geen verklaring bedenken wat het voordeel van een gebogen scherm zou zijn.
Design-feature. Differentieren met een anders gevormd scherm. Overigens lijkt het me op de foto’s gewoon een plat scherm te zijn, ongebogen.
Design-feature. Differentieren met een anders gevormd scherm. Overigens lijkt het me op de foto’s gewoon een plat scherm te zijn, ongebogen.
Volgens mij ook, en lopen ze gewoon het scherm te verwarren met de achterkant. ;)

Hoax?
Ergonomischer, ten minste dat was het argument toen dit nieuwsbericht een week of 2 geleden al opdook op engadget/phandroid/androidworld/planetandroid (het is ook geen nieuws meer, iig niet actueel nieuws)...

Tevens is het bovenste stukje van een (bijv.) 4 inch scherm best ver voor je duim, door hem daar naar je toe te laten komen hoeft je duim dus minder ver omhoog, ik heb af en toe ook dat ik me notificatiebar wil slepen maar me telefoon opnieuw moet vastpakken omdat me duim er niet bij komt (en ja ik heb vrij bewust 4 inch gekocht en wil niet anders meer, heeft ook nadelen die voo rmij niet tegen de voordelen op kunnen).

Het zal dus minder beweging en natuurlijkere bewegingen veroorzaken denk ik, tevens zal weerkaatsend licht in een andere hoek terug kaatsen wat misschien ook wel een voordeel kan zijn (hoewel met een gebogen scherm worden die lichtstralen weer meer gebundeld wat resulteert in fellere terugkaatsingen?)!

edit: altijd handig als je nog met van die vingerskateboards speelt, altijd een mini-half-pipe bij de hand :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 november 2010 11:46]

Kleine handjes :-) Back to topic: deze foto's tonen geen gebogen scherm. Het is een plat scherm. Zo er sprake is van een buiging, dan is het een dermate minimale buiging dat je probleem van te korte vingers niet opgelost wordt.
mijn hoofd is licht gerond van oor tot wang tot mond, ik weet niet hoe jouw hoofd qua vorm is op dat stuk
-GSF-JohnDoe: Weet iemand wat het voordeel is tegenover een plat scherm?

Het is dan makkelijker om alles met je duim te bedienen in plaats van een plat scherm!
Omdat je zoon groot scherm hebt hoef je telefoon niet te verplaatsen in je handpalm, wat bij somige telefoon wel zo is?

Nog een voordeel is wat hier boven word gezegt
Paularts: Nou als je hem op zijn scherm legt is er een kleiner oppervlak dat de grond raakt

[Reactie gewijzigd door dustx op 25 november 2010 12:08]

Ik weet niet waarom men denkt dat het scherm gebogen is. De reflecties erop zien er hartstikke onvervormd uit.
Op de laatste afbeelding lijkt niet alleen het scherm iets gebogen (hele grote radius wss) maar is ook de onderkant dikker. Dit heeft wss het gevolg dat het zwaartepunt van de phone zich meer richting je handpalm verplaatst waardoor de phone beter in je hand ligt. Waarom daar dan een gebogen scherm bij moet?? Maar het lijkt wel stoer...

Ene, waarom niet iets doen als het gewoon kan!! :*)
Wat ik me afvraag is waarom ze van een telefoon foto's met een andere telefoon gaan maken? Slechte kwaliteit foto's.
OT: Kan iemand mij vertellen wat het nut van een gebogen scherm is? Alleen voor het uiterlijk?
Omdat het uitgelekte foto's zijn. Het zijn dus geen persfoto's. Iemand heeft ze stiekem gemaakt en verspreid. Dat doe je niet vanuit een professionele fotoshoot natuurlijk.
Het zou me niets verbazen als er een heel marketingteam zit achter dit soort 'uitgelekte' foto's, expres gemaakt me een wat mindere camera ;)
Ik weet wel zeker dat dat vaker gebeurd. Het is bijvoorbeeld een hardnekkig gerucht dat Apple bij elk nieuw apparaat langzaam info lekt naar de buitenwereld, om zo'n een soort vraag/hype te genereren. Kijk maar naar de iPad, dat ding was al een hype nog voordat Apple hem officieel had aangekondigd.

Verder ben ik het niet helemaal eens met de stellingen hierboven over Samsung en HTC. HTC heeft ook genoeg brakke (bouwtechnisch gezien) toestellen gemaakt. De DesireHD en de Nexus One kennen best wel wat probleempjes en (vroeger) waren de TyTN toestellen ook niet echter "stevig". Samsung heeft de afgelopen jaren wat mindere toestellen uitgebracht, maar dat betekent niet meteen dat alle toestellen slecht zijn.

En het design is persoonlijk. Ik vind de Samsungs best wel er aardig uit zien. En als ik bijvoorbeeld kijk naar de HTC Hero is dat qua design een faal wat mij betreft. Smaken verschillen.

De productie van dit soort apparaten moet zo goedkoop mogelijk, zodat uiteindelijk de consument ook niet te veel moet betalen. De Samsung Galaxy S had wat mij betreft van iets steviger materiaal gemogen, maar hij kost nu onder de 500 euro.
De iPhone bijvoorbeeld is van goede bouwkwaliteit, maar kost een paar honderd euro meer. En dan nog heb ik kapotte iPhones gezien (barsten in de achterkant of in het scherm, zonder dat hij viel o.i.d.) dus het zegt ook niet altijd alles.
Mijn vriendin heeft een Samsung en die is nog steeds heel, terwijl zij dat ding steeds los in haar tas stopt tussen alle meuk. Ik had een HTC en die begon na een klein jaar uit elkaar te vallen, terwijl ik veel zuiniger met mijn telefoon om ga.
Klopt, dat wordt vaker gedaan.
Volgens mij is dat zelfs verboden :X.

Maar goed, opzich wel goed handig van die personen, nu kan ik weer uitkijken naar mijn volgende telefoon ;).

[Reactie gewijzigd door kevinr1 op 25 november 2010 11:41]

Het is en blijft een telefoon, en met die grote schermen zit het microfoontje mijlen van je mond (achtergrondgeruis galore), of zit het speakertje een eind van je oor. Door het ding lichtjes te buigen verbeter je dat. Daarnaast glijdt ie dan beter in je broekzak :P

OT: deze fotos zijn vermoedelijk door een enthousiaste medewerker even snel-snel geknipt, en als jij op een besloten overleg met een fikse DSLR aan komt zetten, krijg je toch verbaasde blikken. Telefoon (al dan niet met camera) heeft iedereen toch mee, dus dan kun je in een onbewaakt ogenblik even de primeurfotog spelen. Kwaliteit komt wel bij de launch.
Dat zal niet de reden zijn lijkt mij, een gebogen scherm is meer voor uiterlijk dan voor praktisch nut. Microfoon dichter bij je mond? Ja een halve centimeter, dat zal weinig opleveren. Geluidskwaliteit is meer dan genoeg te verbeteren zonder gebruik te maken van kromme telefoons. Ik denk dat het meer iets unieks moet zijn puur voor marketing.
Met een groter scherm zit de microfoon verder bij je mond vandaan? Hoe kom je daar nu weer bij? Hij zit juist dichterbij, in vergelijking met kleinere toestellen.
Wellicht mocht diegene geen foto's maken omdat het toestel nog niet aangekondigd is en was zijn eigen telefooncamera het enige wat hij ongezien kon gebruiken?
Jammer dat Google kiest voor Samsung, naar mijn idee qua afwerking en design toch nog altijd de mindere toestellen (alhoewel vormgeving natuurlijk een kwestie van smaak is).
De nexus one was van htc, en zij hebben toch ook een paar grote productiefouten bij de htc desire HD.
Dus alle producenten hebben hier last van
True, maar die productiefouten zijn wel met de nieuwe batch opgelost, daar zit alles solide in elkaar. En ook lang niet alle toestellen hadden hier last van. Als je een nieuwe batch toestel in je hand hebt (en dat heb ik) dan voelt het gewoon zeer solide aan en is hij keurig afgewerkt.
HTC doet dat net wat netter dan Samsung, ze hebben er wel problemen mee, dat geef ik direct toe, maar het toestel zoals het bedoeld was en nu geleverd wordt heeft gewoon een veel hogere kwaliteit, of straalt dat op z'n minst uit.
Na Nokia is Samsung de nummer 2 mobieltje pusher op de wereld. Aangezien Nokia Symbian en Maemo doet en Samsung alles waar ze maar geld mee kunnen verdienen (Bada, Android, WP7, Symbian?) lijkt me dit een logische keuze.

http://www.letmedefine.com/mobile-phones-market-share/
Waarom is dat een logische keuze? Dat ze veel telefoons verkopen, waarvan een groot deel ook goedkope 'domme' telefoons zijn, is geen argument dat ze betere telefoons produceren dan concurrenten. Je kijkt naar wat een fabrikant jou kan aanbieden en of dat aan al je eisen voldoet, niet of ze toevallig veel verkopen.
Mee eens, hoewel het enorm subjectief is (zoals altijd met uiterlijk) vind ik dat de Galaxy S en nu ook de Nexus S er enorm plastic uit zien. Met plastic als bouwmateriaal is niks mis, sterk en aardig krasbestendig, maar het hoeft er dan niet als goedkoop plastic uit te zien. Zeker dat glimmende plastic past naar mijn idee niet bij een telefoon van 500+ euro.
Jammer dat ze Samsung als partner hebben gekozen en niet verder gaan met HTC, die weten naar mijn idee toch hoe ze dure smartphones er uit moeten laten zien, zeker met de Legend, Desire Z en Desire HD hebben ze dat zeer goed laten zien.
lol, ik vind juist die HTC's cheap eruit zien.
de Desire is echt een lelijke telefoon, en voelt totaal niet solide.
De Galaxy S is daarin tegen wel solide en qua looks een stuk mooier.
Je kan de desire er cheap uit vinden zien. Maar als je zegt dat de Galaxy S meer solide is ben je toch wel hard op je voorhoofd gevallen. Uiterlijk is smaak. Maar die plastic huls van samsung meer solide vinden dan de Desire? De Galaxy S is ongetwijfeld een goede telefoon maar ik knap af op de bouwkwaliteit.

En dus inderdaad jammer dat de Nexus S gefabriceerd wordt door Samsung. Als Samsung eens een toestel bouwt van aluminium dan zal die zeker goed verkopen. Dit is gewoon jammer. Voor de rest hou ik niet van die glossy shine achterkant. Gebruik dan op zijn minst mat plastic. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Galaxy S meer solide dan HTC Desire? Grapje? Ik heb ze hier nu beide voor mij liggen en ik beweer nu het tegendeel. Dit is nu echt geen kwestie van smaak maar de Desire ziet er niet alleen meer solide uit, zo voelt hij ook aan. Het "goedkope" plastiek van de Galaxy kan echt niet op tegen het materiaal wat is gebruikt voor de Desire. Ook is de Desire wat zwaarder en voel je dat je iets in je handen hebt.

Opm: ik heb het over de Desire en niet de Desire Z of HD

Edit2: typo

[Reactie gewijzigd door c0d3w4lk3r op 25 november 2010 12:21]

Mijn zus heeft de Desire, mijn vriendin de DesireHD en ik de Galaxy S. Dus ik dacht laat ik me mengen in de discussie, die alleen over meningen gaat.

De Galaxy S ziet er zeker plastic uit, dat komt ook omdat een groot deel van plastic is ;). Wel voelt hij tijdens het gebruik erg goed aan en ligt hij fijn in de hand. Ook na een aantal keer vallen (van c.a. 1m hoogte) zie ik geen/weinig schade.

De DesireHD ziet er vooral erg groot uit, en is naar mijn idee een klein formaat tablet. Het is fijn om mee te werken maar ligt in vergelijking met mijn galaxy S toch minder fijn in de hand, doordat hij naar mijn mening net te groot is. Hij ziet er professioneler uit, dus minder plastich achtig, maar het is maar net wat je wil uitstralen met je telefoon.

De Desire heeft naar mijn mening een enorm zakelijke uitstraling. Dit zou ik dus totaal niet willen voor mijn telefoon. Het is erg leuk dat hij er zo professioneel uit ziet, maar het moet er niet uitzien als een saai dingetje (wat het niet is, maar naar mijn mening ziet het er wel zo uit).

Deze vergelijking had ik al gemaakt voordat ik mijn SGS kocht, en ik blijf erbij dat ik erg tevreden ben met mijn keuze. Uiteindelijk maakt de software weinig uit, aangezien ik met Launcher Pro toch ook een redelijke Sense interface heb. En Android blijft Android....
Ik vind de afwerking van de DesireHD anders ook niet top hoor.

Bij dat onderste klepje kijk je tussen de kieren door.
Daar hadden de eerste modellen last van en dan ook lang niet allemaal. De nieuwe revisie heeft daar absoluut geen last van en zit zeer solide in elkaar. Ik heb er zelf echt geen last van met mijn HD, de afwerking is prima en die klepjes zitten zeer goed dicht. Het blijft echter wel een klepje en daar zal je altijd een rand tussen hebben, echter dit is zeer strak afgewerkt en sluit goed aan.
Daar hadden de eerste modellen last van
Daar hebben wel meer HTC modellen last van. Ook heel recente.

Bij de initiele Windows phone 7 toestellen die in de basis vrijwel gelijke specs hebben valt ook op dat diverse HTC toestellen slechte afwerkings issue hebben en het gebruikte trage interne micrsoSD geheugen is helemaal van den zotte.
De samsungs zijn daar qua hardware duidelijk superieur aan de HTC toestellen. Snellere hardware en degelijker in elkaar gezet.

Overigens lijkt het toestel in bovenstaande foto's wel heel erg op een Samsung Focus Windows Phone 7 telefoon die in de VS wordt verkocht

[Reactie gewijzigd door 80466 op 25 november 2010 14:30]

Het spijt me zeer, maar ik vind mijn Desire HD met zn aluminium unibody design toch echt een stk robuuster en degelijker dan een Samsung met zn plastic behuizing..

Het is jammer dat Tweakers.net dan een toestel heeft ontvangen uit de eerste batch, waardoor de meeste tweakers hier meteen de indruk krijgen dat "het toestel niet goed wordt afgewerkt". HTC heeft de leveringen tijdelijk stilgelegd, en inmiddels zijn er alweer volgende batches geleverd, die hier geen last meer van hebben. Maar ja, de eerste indruk blijft toch bij veel mensen hangen, schijnbaar..
Inderdaad. Ik heb de mijn gisteren in ontvangst mogen nemen en die hebben de genoemde mankementen helemaal niet! Misschien zou Tweakers.net eens opnieuw moeten kijken?

OT:

Zo op het eerste gezicht vind ik dit maar een slap aftreksel van de Galaxy S. Maar dit zijn dan ook slechte foto's... Even wachten nog maar.
idem, ik vind de ontwerpen iets te "flets", als je er een ziet liggen kijk je niet nog es terug met het gedacht van "Wat ligt daar ?!" maar loop je gwn door met het gedacht "weer iemand met een smartphone met een te groot scherm
Heeft met name met de agressieve prijs van Samsung te maken. Samsung ontvangt overheidssubsidies en kan om die reden altijd lager gaan zitten dan andere electronica fabrikanten..
Weet ik zo nog niet.... Denk eerder dat het komt omdat ze echt elke onderdeel bijna in-house maken. Dus samsung geheugen samsung SoC. Samsung scherm... En ga zo maar door..
Er zit inderdaad een curve in de lengte van de voorkant.

Als je het zijaanzicht bekijkt, dan zie je dat deze een curve naar binnen heeft.
Of dat ook daadwerkelijk het scherm zelf is, of puur de plastic cover van het scherm dat kun je niet goed zien.

Als het daadwerkelijk het scherm is, dan is dit een primeur. Echter lijkt het mij niet praktisch, omdat het op deze manier alleen maar meer ruimte in beslag neemt.
Daar kan je nog is goed gelijk in hebben, betwijfel inderdad of het scherm zelf buigt, denk eerder dat het inderdaad de plaat er op is...

Dikker hoeft ie er trouwens niet van te worden, als die nu vlak is aan de achterkant zou die als het scherm gebogen is juist aan de onder en bovenkant meer ruimte geven omdat dat dus naar buiten buigt ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 november 2010 11:41]

Dan nog, ik heb nog nooit een kromme printplaat gezien :+
Maar wel buigbare OLEDS en Samsung gebruikt SAM-OLED's wie weet is dat ook te buigen (misschien niet herhaaldelijk zoals die OLEDS maar wel om een gebogen scherm mogelijk te maken)... het is niks dan een heel dun soort velletje met daar minuscule leds op :)

Een printplaat hoeft niet vast te zitten aan het scherm, de aansturing (neem aan dat je die bedoelt met printplaat) is een los onderdeel van een telefoon, net als het scherm een los onderdeel is...
Ik zie eerlijk gezegd geen gebogen scherm. Ik denk dat dat eerder optisch bedrog is. Maar hoe men het ook went of keert...ik word niet warm van de Android modellen die tegenwoordig uitgebracht worden. Ze hebben praktisch eenzelfde look als hun concurrenten. Ik heb zelf de Desire gehad, maar deze alweer na een 2 tal maandjes de deur uitgedaan.
En wat heb je nu voor telefoon dan??
Geen mooi design al zeg ik het zelf, maar wel een goede telefoon. Als de bouwkwaliteit even goed is als die van de Galaxy S, dan zit het wel goed.

Even voor de mensen die denken dat de Galaxy S een slechte bouwkwaliteit heeft; Ik vind de bouwkwaliteit van mijn SGS juist heel goed. Hij heeft een plastic achterkant, maar voor de rest is hij waarschijnlijk beter in elkaar gezet dan HTC telefoons (ik lees regelmatig over DHD's die niet goed in de behuizing zitten, lak die van HTC Desire telefoon af gaat, etc). Over de SGS klaagt echter bijna niemand.
het valt me op dat er bijna alleen maar gezeurd wordt over de bouwkwaliteit van de Galaxy S (en vaak om die reden weer om de Nexus S) door mensen die er zelf geen hebben..
De Galaxy S voelt namelijk echt wel stevig aan, dit komt ook doordat de achterkant erg precies aansluit en het totale geheel licht en stevig is, niet kraakt en je ziet geen kieren.
Op basis van dze plaatjes moet je kunnen zien dat het scherm gebogen is? <meer koffie haalt>
Goed nieuws in ieder geval voor de Galaxy S bezitters (waaronder ik ;) ) dat de Nexus S op ons toestel gebaseerd is. Zitten we in ieder geval in de toekomst goed met updates!
Ga er nog maar niet van uit, er gaan geruchten dat ie een dual-core krijgt, enige referentie dat het dezelfde hardware is is omdat ze met i9xxx beginnen :) Dat is geen onomstotelijk bewijs dacht ik zo!
Samsung en HTC hebben er een kunst van gemaakt hun telefoons zo lelijk mogelijk te maken, lijkt het wel. Ik denk eerder dat het gebogen scherm-effect met de slechte afwerking heeft te maken, gezien de goedkope materialen die gebruikt zijn.

Het zou ze sieren eens wat meer aandacht aan de ergonomie en materiaalkeuze te schenken zodat je telefoon z'n waarde behoudt. Nu betaal je 500 euro voor hun vlaggenschip die na een jaar normaal gebruik niks meer waard is. Dit ziet er toch niet uit mensen.
Wat is dit een domme reactie zeg. HTC maakt gewoon mooie high end toestellen en samsung probeert daarna de naam van een goed toestel te verprutsen (net als treyarch met activison doet)
Wat is dit een domme reactie zeg. HTC maakt gewoon mooie high end toestellen
Mooi en high end? Ik vind dat er anders maar heel goedkoop en lelijk uitzien. Doet me denken aan de uitstraling die Acer heeft op desktopgebied; veel specs, maar zo lelijk als de nacht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True