Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 156 reacties

Imagination heeft gpu's in zijn PowerVR 6-serie aangekondigd. De gpu's vormen de opvolgers van gpu's als de SGX543, die onder meer dienstdoet in de iPad 2, iPhone 4S en PlayStation Vita. De grafische prestaties zouden twintigmaal zo hoog zijn.

De gpu's zijn veel krachtiger mede dankzij de nieuwe Rogue-architectuur, waarop ze zijn gebaseerd, zegt Imagination, de maker van de beeldprocessors. De gpu's worden nu in licentie uitgegeven en kunnen daardoor naar verwachting binnen afzienbare tijd voor het eerst gebruikt worden in smartphones, tablets en apparatuur voor auto's.

De PowerVR-gpu's kunnen omgaan met onder meer OpenGL ES ‘Halti’, OpenGL 3.x/4.x, OpenCL 1.x en DirectX10. Ook ondersteuning voor DirectX11 wordt ingebouwd. De PowerVR-gpu's zijn aangekondigd in twee varianten: de dualcore G6200 en de quadcore G6400.

Chipmakers kunnen de gpu's gebruiken voor soc's. Dat is in de afgelopen jaren veel gebeurd; onder meer Apples A4- en A5-processors hadden een PowerVR-gpu, net als diverse processors van Samsung en Texas Instruments. Samsung gebruikte voor zijn Exynos 4210-soc een Mali-gpu van ARM zelf, terwijl Qualcomm zijn eigen Adreno-gpu's maakt.

De gpu's worden in licentie gegeven aan acht fabrikanten, waarvan er vier door Imagination bij naam worden genoemd: Renesas, MediaTek, ST-Ericsson en Texas Instruments. TI leverde onlangs nog de soc voor Googles Android-vlaggenschip Galaxy Nexus. ST-Ericsson is nu nog geen speler van betekenis, maar gaat volgens geruchten processors maken voor onder meer Sony's smartphonetak en Nokia.

Apple zal vermoedelijk ook tussen de licentienemers zitten, gokt AppleInsider. Apple is aandeelhouder van Imagination. De gpu zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden in nieuwe iPhones en iPads; nog dit voorjaar wordt de iPad 3 verwacht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (156)

Zeer misleidende titel, dat zou echt tussen aanhalingstekens moeten staan gezien gewoon een totaal uit de lucht gegrepen gerucht is dat nooit waar zal komen. Deze statement zal alleen waar zijn als de iPhone 5S of 6 ook nog als opvolger gezien wordt, maar dan kan je sowieso wel vanalles claimen: opvolger van CPU in iPhone 4S wordt 10x zo snel (over 5 jaar).


Ten eerste: Hoewel het natuurlijk wel zeer waarschijnlijk is dat Apple en Intel licentienemers nummer 5 en 6 zijn, is het absoluut niet zeker.

Ten tweede: Het ontwerp is net beschikbaar gesteld aan de chipbakkers, en gezien de gemiddelde doorlooptijd van een ARM onwerp naar werkende chip uit de fab zullen we de eerste producten met Rogue GPU's waarschijnlijk pas in de loop van 2013 gaan zien. Dat wordt dan voor Apple dus waarschijnlijk de A7 processor die tegen die tijd voor de iPad 4 en iPhone 5S/6 producten gebruikt zal worden (als ze doorgaan met hun huidige trand van 1 update per jaar).

Ten derde: Alleen de snelste variant die nu aangekondigt is is 20x sneller, maar heeft ook een 4x zo hoge TDP. Ik zie eerder een lichtere versie in de A7 verschijnen die dus 5 (of misschien 10) keer zo snel is met dezelfde TDP.

De snelste Rogue is meer voorbehouden voor volgende generatie nettop/netbook Atom of misschien een product als de Apple TV.

---

Het lijkt mij een stuk waarschijnlijker dat de iPad 4 en iPhone 5 dezelfde SGX543MPx krijgen als dat er nu gebruikt wordt. Misschien met meer cores, misschien niet.

Meer cores is vooral van belang voor de iPad 3 vanwege het Retina, de extra cores bij de SGX54x serie voegt namelijk alleen extra pipelines toe en zorgt dus voor een hogere fillrate. Het aantal shaders blijft (helaas) gelijk ongeacht het aantal cores.


edit: Tevens, linken naar een appleinsider artikel van meer dan een half jaar oud :')

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 13 januari 2012 10:52]

De gpu wordt 20x zo krachtig, maar de efficiŽntie neemt maar toe met een factor 5.
Dat zou betekenen dat het stroomverbruik met 4x toeneemt..
Goed voor Intel om ze in laptops/desktops te stoppen... maar een 4x hogere stroomverbruik, daar zit Apple niet op te wachten voor hun iPhone/iPads.. waarschijnlijker dat de gpu maar 5x sneller wordt met dezelfde stroomverbruik.
Maar dat is natuurlijk maar 1 kant van het verhaal. Bij gelijkblijvende taak is het ding dus 5x sneller en dus 5x eerder klaar. Als het ding bij lage last net zo weinig gebruikt als de voorgaande generatie ga je er dus netto wat batterijduur nauwelijks op achteruit.

Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je het ding net zo lang gaat gebruiken (dus kort door de bocht: 5 maal meer dingen hebt om te renderen).

Zoals altijd; de waarheid zal in het midden liggen, tenzij je er natuurlijk op gaat gamen, maar ik verwacht niet dat de UI van iOS ineens veel uitgebreider gaat worden dat je telefoon veel minder lang met zijn batterij zou gaan doen.
Waarom nou weer die associatie met Apple in de titel. Het is gewoon de nieuwe Imagination PowerVR GPU 6 series.

Het had anders net zo goed de volgende Intel Atom GPU kunnen heten?! Apple staat niet eens op de lijst die Imagination noemt! Is de Teakers redactie ook al in de ban van de appeltjes en hun aanhangers? Ruikt naar mijn idee wel naar populisme / omkoping...

Verder mooie ontwikkeling, maar ben wel benieuwd 20x op welk vlak... 2x lijkt me, onder de voorwaarde van eenzelfde max tdp, al een grote prestatie.

@ Koeny 3: Ik dacht dat de Intel GMA500, GMA600 en GMA36X0 ook vaak over de toombank gegaan zijn hoor ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_GMA#PowerVR_based
En die aandelen van Apple zijn volgens eerder bericht van Tw maar 3,6 procent, wauw...
nieuws: Apple koopt zich in bij ontwikkelaar grafische Powervr-chips

[Reactie gewijzigd door Student1563424 op 12 januari 2012 17:47]

Apple staat niet eens op de lijst die Imagination noemt!
Iedereen, maar dan ook iedereen, weet dat dit bedrijf de GPU's voor Apple maakt, en dat Apple aandeelhouder is in het bedrijf. De titel is derhalve helemaal niets mis mee, en bovendien is het journalistieke vrijheid om een titel zo te schrijven dat hij uitnodigt tot klikken. Apple trekt kliks. (en discussie).

ontopic:

Iedereen roept nu trouwens wel enthousiast over de opvolger van de iPhone 4S, en de iPad3, maar vergeet de nieuwe AppleTV niet. (de settop box, niet de tv). Er gaan al even geluiden op dat er nieuw model gaat komen, en dat dat model wel eens naar 1080p zou kunnen gaan.
Om naar 1080p te gaan kan ik je vertellen dat de huidgie dat makkelijk aan kan, daar is echt niet iets 20x snellers voor nodig... Sterker nog de A4 kan al bepaalde 1080p bronbestanden aan (maar worden door apple geblokkeerd)!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 januari 2012 16:59]

Om naar 1080p te gaan kan ik je vertellen dat de huidgie dat makkelijk aan kan, daar is echt niet iets 20x snellers voor nodig... Sterker nog de A4 kan al bepaalde 1080p bronbestanden aan (maar worden door apple geblokkeerd)!
Da's waar ook ja, daar heb je helemaal gelijk. De A4 kan volgens mij ook 1080p output aan, je kan dat bereiken door een iPad 1 (en 2 ook, maar daar zit een sterke CPU/GPU Soc in) met een speciaal kabeltje aan te sluiten.
Dat is dus wat er gaat gebeuren, de volgende iPad wordt FullHD en krijgt een quadcore GPU en de iPhone5 krijgt een groter scherm en de dualcore GPU. Maar vooral de TV spullen gaan performance vragen zeker als er ook games op gespeeld moeten gaan worden.

Chipbouwers zitten niet stil en PowerVR kon natuurlijk niet achterblijven bij NVidia. Als de komende tablets met NVidia Tegra3 al FullHD worden dan maken zij dus ook iets snellers dan wat er al was en wat nieuwe grotere schermen aan kan.

Hoe veel krachtiger de chips zullen zijn hangt overigens ook nogal af van de samenstelling van de rest van het apparaat en de kloksnelheden. Een slimmere chip kan op lagere snelheid (lees minder stroomverbruik) meer doen en zal dus vooral ook de batterijduur ten goede komen.
Iedereen, maar dan ook iedereen, weet dat dit bedrijf de GPU's voor Apple maakt
Je bedoeld iedereen op Tweakers.. de gemiddelde consumment heeft nog nooit van powerVR gehoord

Ik ken het zelf alleen van vroeger, had je een powerVR rendering in Quake
(ondertussen ken ik het natuurlijk ook van apple, maar om te claimen dat iedereen dit kent gaat wat ver)
[...]

Je bedoeld iedereen op Tweakers.. de gemiddelde consumment heeft nog nooit van powerVR gehoord
We zitten hier toch op tweakers.net ? Of zit ik al 10 jaar op de verkeerde website te posten? :)
Het is volgens mij wel heel duidelijk dat niet alleen Tweakers op deze site komen :)
Dat is ook logisch met al die categorieŽn, niet alles gaat over Die Hard Tweak stuff
journalistieke vrijheid=op zoek naar de waarheid, waarvoor je soms grensoverschreidend bezig moet. Dat hier is niet van toepassing lijkt me..
Het lijkt de telegraaf wel :)

Verder is 20x wel een claim die verduidelijk nodig heeft. Als de resolutie op een scherm 4x maal zo hoog word, dan wordt het toch moeilijker uitleggen als de diameter van het scherm even groot is. De normale consument zal het verschil niet zien op een kleine telefoon.

Het verschil wordt pas duidelijk als je je telefoon op een monitor kunt aansluiten, of gelijk op de televisie.
Tja, je weet toch, Apple in een titel geeft minstens 50% meer hits. :+

Maar met je eens, want de titel zou net zo goed kunnen zijn

Volgende generatie Android krijgt 20x sterkere GPU
Volgende generatie Windows Phone krijgt 20x sterkere GPU (volgende gen SoC is van ST)
Volgende Intel (desktop) CPU krijgt 20x sneller GPU...
Het is wellicht niet op zijn plaats, maar ik vind het wel fijn. Ik ben geen diehard tweaker dus een artikel met de tekst 'PowerVR GPU 6 series vertwintigvoudigt rekenkracht' zou ik niet aanklikken. Ik vind het echter wel interessant om te weten wat de ontwikkelingen zijn op het gebied van nieuwe telefoon(specs/mogelijkheden).

Titel is niet terecht, maar voor de minder technische tweaker (zover je het dan bent) is het wellicht toch interessant om te weten.
Omdat net als het gros van het FP nieuws op tweakers dit artikel werdt overgenomen van andere nieuwssites en die gebruikten ook deze titel.
Omdat Apple de bekendste en meest voorname gebruiker is van hun chips , omdat ze aandelen hebben van het bedrijf en omdat "Apple" in de titel bekender klinkt dan een of ander bedrijfje waar niemand nog nooit van gehoord heeft?
De meeste tweakers hebben wel van PowerVR gehoord hoor.

En ik vind de titel ook misleidend, nu lijkt het of de volgende iPhone sowieso een 6-reeks gpu krijgt, terwijl dat dat helemaal niet zeker is, laat staan dat het zeker is of Apple een licentie gaat nemen op de gpu's
Als er 'PowerVR' in de titel had gestaan hadden alle tweakers die een beetje geintereseerd zijn in mobiele telefoons het wel geweten... ;)

Dit is gewoon om meer lezers naar het artikel te trekken...
Ben ik met jullie eens ja, dit is wel aan de trieste kant van de redactie zeg, :/
Welkom in de wereld van het wereldwijde web. Voor niets gaat de zon op, ook bij Tweakers.net en VNUmedia niet.

Je kunt wel denken dat er met tweakers.net geen geld gemoeid gaat, omdat je immers toch alles hier gratis kan komen lezen. Maar zo werkt het toch niet helemaal, anders zat er ook geen groot media bedrijf achter.

Kortom, tweakers.net moet geld verdienen, niet in de eerste plaats omdat tweakers.net ook geld kost. Bovendien lusten die redacteuren enzo ook best een boterham. En wat blijkt nu, hoe meer bezoekers en kliks er bij tweakers binnen komen, hoe meer geld er binnen komt.

Nu mag jij dat triest vinden, maar ik weet zeker dat wanneer jouw salaris hoger is wanneer je vaker artikelen over Apple (dus meer kliks en reacties) publiceert, dat jij dit ook niet zult nalaten. En laten we wel wezen, er staat geen onwaarheid in de titel.
Tsja, natuurlijk moet Tweakers geld verdienen. Maar dat kun je op verschillende manieren doen. Je kan je populistisch gedragen en met dit soort artikels en titels komen. Dat werkt vast op de korte termijn.

Je kan je ook als kwaliteitsmedium opstellen en goed onderbouwde artikelen met inhoud schrijven. Ook daarmee kun je goed geld verdienen.

Maar dit soort artikelen en de "kwaliteit" van de achtergrond artikelen tonen aan dat tweakers.net nog steeds voor de eerste optie gaat.
Apple is en blijft toch een gevoelig punt hier. Ik heb een heel sterk gevoel dat deze reactie er niet had gestaan als je Apple door Samsung vervangt,
Who know's, maar het is ook niet te bewijzen in dit stadium en naar mijn mening dan ook dubieus te noemen, helemaal als je titel dat doet geloven.

"Apple zal vermoedelijk ook tussen de licentienemers zitten, gokt AppleInsider."
Na de eerste zin gelezen te hebben, dacht ik precies hetzelfde... ;(
Niet geheel onlogisch, men kan ook als titel neerzetten "20x zo krachtig als de PowerVR SGX 535" maar dat zegt natuurlijk niemand iets. De iPhone is gewoon het bekendste apparaat die van deze GPU gebruik maakt en daar is het blijkbaar de opvolger van.

OT: 20x geloof ik niet. Bedrijven weten het altijd mooi te brengen, de chip scoort waarschijnlijk 20x zo hoog op 1 benchmark waar ze op hebben geoptimaliseerd. Zoals je al zegt is een verdubbeling al knap, maar 20x de prestaties? denk het niet.
Denk ook dat je in dat geval als bedrijf zou zeggen:"Laat het maar 4x zo snel presteren, als de concurrentie ons dan volgt hebben we altijd nog een troef achter de hand".
Niet geheel onlogisch, men kan ook als titel neerzetten "20x zo krachtig als de PowerVR SGX 535" maar dat zegt natuurlijk niemand iets.
En is tevens fout.
De iPhone 4S gebruikt de PowerVR SGX 543M2.
(De iPhone 4 gebuikt de PowerVR SGX 535, net als de 3GS)
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/IPhone
Logisch vind ik. De iPhone is een van de meest bekende toestellen die een PowerVR chip aan boord heeft. Zeggen dat een PowerVR chip 20 keer sneller is heeft 20 keer minder waarde dan zeggen dat de volgende iPhone op grafisch gebied waarschijnlijk 20 keer sneller wordt.

Dat een of andere random android tablet 20 keer sneller wordt boeit veel mensen gewoon niet. Tweakers brengt gewoon nieuws dat de aandacht moet trekken. Tweakers wordt al lang niet meer enkel gelezen door "de nerd". Met een chip alleen is niemand iets, koppel er een product aan en het bericht heeft gewoon zoveel meer waarde.

Dit bericht geeft geen foute informatie dus er is ook niets schandelijk aan.
Opvolger gpu iPhone 4S is twintig keer zo krachtig als voorganger
Wat een misleidende titel zeg. De titel impliceert dat de opvolger van de iPhone 4s een GPU krijgt die 20x zo krachtg is, terwijl het artikel alleen maar meldt dat Imagination nieuwe GPU's heeft aangekondigt die krachtiger zijn dan de vorige chips.
Apple zal vermoedelijk ook tussen de licentienemers zitten, gokt AppleInsider
Gokt Appleinsider. Gokken kan iedereen, feiten vertellen is blijkbaar aan een kleinere groep besteed...

[Reactie gewijzigd door LCP op 12 januari 2012 16:44]

Inderdaad, zeer suggestief gebracht. Pure mis informatie.
Tweakers onwaardig.........alhoewel de laatste tijd? :?
Het is een betrouwbare gok, aangezien zowel de voorganger van de A4 (die in de 3GS zat, ontwikkeld en gefabriceerd door Samsung), als de A4 en de A5 Soc's van Apple zelf de GPU van dit bedrijf bevatten, en er geen enkele reden is om aan te nemen dat Apple ontevreden is over deze GPU's.

Daarnaast heeft Apple aandelen in het bedrijf, dat zegt redelijk veel, Apple neemt nooit aandelen in bedrijven waar ze geen relatie mee hebben.
Het impliceert dat de de opvolger van de GPU die de iPhone 4S nu heeft twintig keer krachtiger is.

Er staat niet dat de opvolger van de iPhone 4S zelf qua grafische kracht 20x krachtiger zal worden.
Gaat dit ook worden gebruikt in de Ipad3?
Volgens het geruchten cirquit en een deductie over het ontwerp- tot productieproces, is dit niet aannemelijk.

Als de iPad 3 in grote volumes rond maart moet worden uitgeleverd ligt het ontwerp al een tijdje vast en wordt er op dit moment al druk aan de lopende band gewerkt.
(mac rumors had hier een artikeltje over http://www.macrumors.com/...or-early-march-shipments/)

Aan de andere kant, mochten ze vertraging hebben ingebouwd in de product cyclus, of ze hadden een scoop bij de maker van deze GPU's (wat best kan gezien ze een groot aandeelhouder er van zijn. 9,3% van Imagination Technologies) dan zou het eventueel wel kunnen.

[Reactie gewijzigd door guanche op 12 januari 2012 17:16]

In de 'IP' wereld werkt het toch echt anders:

ARM is 'stiekem' al jaren aan 64 bit technologie bezig, en partners (ARM klanten) zijn er ook al drie jaar aan bezig, zonder dat het publiek het wist.

IMG is zeker ook al minstens 3 jaar bezig aan Rogue, en reken maar dat klanten dus ook al drie jaar aan het voorbereiden zijn, en al drie jaar toegang hebben tot ontwerp, compilers, tools e.d.

Sony Ericsson heeft al een SoC (Nova A9600) aangekondigd die 'ergens' in 2012 uitkomt en een PowerVR 6 heeft. En vziw. samplede het ding al eind 2011.

Dus op zich zou het best snel in hardware op kunnen duiken, het enigste 'probleem' is dat de meeste programma's er nog niet optimaal gebruik van zullen maken, dat zal nog even duren.

[Reactie gewijzigd door kidde op 13 januari 2012 10:18]

Deze GPU was in Q2 van 2011 al beschikbaar gesteld aan bovengenoemde bedrijven, waaronder Apple.

Het is dus nog echt afwachten of Apple heeft besloten dan ook maar meteen dit chip design mee te nemen in de opvolger van de A5 processor, of dat ze voor een ouder model gaan.
De gpu's worden in licentie gegeven aan zes fabrikanten, waarvan er vier door Imagination bij naam worden genoemd: Renesas, MediaTek, ST-Ericsson en Texas Instruments.

Is dus nog niet duidelijk, in ieder geval uit dit artikel... .

[Reactie gewijzigd door mdma3012 op 12 januari 2012 16:42]

Baart me toch enigzins zorgen voor de PS Vita, als die claims waar zijn gaan gsm's binnen een dik jaar al bijna evensnel zijn als een PSV. Quad cores zijn niet zo ver meer weg, en nieuwe smartphones komen constant uit, maar een nieuwe console maak je niet zomaar even :/
Is dat niet ook al gezegd door John Carmack van id Software. Die sowieso laaiend enthousiast is over de progressie van al die mobiele devices. Meen me iets te herinneren dat hij het had over 2-3 jaar dat ze smartphones dan op een vergelijkbaar niveau zouden zitten met de huidige thuisconsoles. Sowieso is dedicated handheld gaming een probleem. De Nintendo 3DS doet het nog enigzins redelijk sinds Nintendo met hun eigen titels komt, maar de PS Vita verkoop stortte na 1 week al als een kaartenhuis in elkaar. En dat terwijl het een zeer krachtig apparaat is met een aantal interessante mogelijkheden. Nu kom ik op het moment niet meer zo heel veel in aanraking met kleine (<10 jaar oud), maar als ik ze zie dan zitten te meestal te spelen met een de smartphone of tablet van pap of mam en niet met een dedicated handheld zoals ik vroeger (gameboy classic en verder).

Toch een mooie ontwikkeling dat deze grafische chips ook zo snel vooruit gaan. Dat mobile gaming hot is wel te zien aan het enorme aantal gaming gerelateerde accessoires voor tablets en telefoons die momenteel geshowed worden op de CES. Ben sowieso ook eens benieuwd in hoeverre deze chips toepasbaar zouden kunnen zijn in de nieuwe consoles van MS en Sony. Er waren laatst geruchten dat MS een veelvoud aan ARM chips wilde gebruiken en ze zijn overduidelijk bezig om Windows ook te optimaliseren voor die chips. Misschien dat het net te weinig oompf heeft, maar wie weet als ze wat grafische taken op die arm chips laden dat ze er wel mee uit de voeten kunnen. Ik weet zelf niet of het uberhaupt een mogelijkheid zou kunnen zijn, maar het zal iig een stuk goedkoper zijn in productie en R&D dan een apart ontwikkelde gpu.
Ik zie toch nog geregeld kinderen met een Handheld Gameconsole spelen. Maar het is idd veel minder dan wat je vroeger zag.

Dat de verkoop van de PSV na 1 week in elkaar viel, is niet verbazend.

* De PSV is niet goedkoop te noemen. 250§ voor wat erin zit is idd niet veel, maar omdat je verplicht bent om een extreme geheugenkaart te kopen, gaat de prijs al direct omhoog.

* Nu, ik zei dat de 250§ niet veel is, voor wat er in zit van hardware, maar ik zeg ook: Het is veel te duur. Een contradictie nietwaar. Deze zit hem juist dat je niet enkel de hardware moet bekijken, maar ook de markt.

De 3DS had nog maar een paar maand geleden een ZWARE prijsdaling gehad. Wat hun op een veel goedkopere niveau bracht. Neem daarbij dat Nintendo juist in deze periode een ganse serie "AAA" titels zit uit te brengen voor de 3DS.

Gevolg is, dat iemand die een 3DS + een AAA titel koopt, een gans pak goedkoper uitkomt, dan iemand die een PSV koopt.

* Dan je heb nog het feit dat de eerste week, vooral de hardcore gamers waren dat kochten, maar eenmaal dat deze markt verzadigt was, ... moet je naar de casual gamers gaan. En zoals men aangeeft, daar hebben heel wat mensen al een smartphone. En aangezien deze mensen al een gaming toestel hebben, zullen ze minder geneigd zijn om zeer veel te betalen voor een ander dedicated gaming toestel.

* Neem dan ook nog, dat alle games op de PSV de introductie prijs zijn. Waar de 3DS kan genieten van al lang op de markt te zijn, en heel wat games in discount heeft. Hetzelfde op de smartphone markt, met heel wat goedkope games.

* Dan heb je nog het feit, dat heel wat mensen, die een PSP in het verleden hadden, en de lastige begin periode meegemaakt hebben, meer geneigd zijn om de kat uit de boom te kijken. Ik zie geregeld ook de commentaar, dat mensen willen wachten op de "PSV Slim" of 2de generatie binnen een jaar. Omdat ze de eerste generatie omschrijven als vaak buggy, of dat de 2de generatie vaak beter batterij leven heeft enz.

* En zeg nu zelf. De Tegra3 is uit, met quad cores. De GPU is een pak zwakker, maar op CPU gebied, zijn de table/smartphones al op hetzelfde niveau. En dan hoor je altijd de berichten dat nog sneller CPU/GPU eraan zit te komen, en nog sneller, enz ...

Wat de markt mist, is dat men niet de gaming controles heeft op de smartphones / tables. Behalve dat, zijn een PSV vs een smartphone/table, technische gezien gewoon dezelfde. De PSV heeft als voordeel dat het een custom GPU heeft, met dedicated memory, en momenteel sneller is, maar zoals je ziet in deze nieuwstopic ...

De Smartphone/table industrie met ARM, enz is een enorm snel gaande markt, wat technische in 2008 begonnen is met de introductie van de Cortex A8.

Nu, de PSV heeft ťťn voordeel, net als de 3DS. De Developers zijn zeker van de hardware, en kunnen het maximaal eruit halen. Wat je nu meer en meer zit op de smartphone/table markt, is zoals de oude PC tijden. Zoveel verschillende type CPU/GPU, dat het lastig is voor ťťn specifiek te ontwikkelen, waardoor men nogal makkelijk voor de laagste versie ontwikkeld.

De PSV haalt graphics in zijn eerste generatie games, waar menige smartphone / table gamers toch ook naar opkijken. Maar zoals met elke console, zal de smartphone / table industrie, technologische zo snel gaan, dat binnen een jaar en half, deze in staat zijn heel wat betere graphics te produceren. Beetje zoals de gewone consoles...

De x360/PS3, wanneer ze uitgebracht werden, kon enkel een high end PC ze bijhouden. Een jaar en half later, en 2 GPU generatie, en de PC's waren zo krachtig, dat zelf medium level PC's de Consoles bij beende. En ... nu ... zitten veel PC eigenaars te klagen, dat alle games hun GPU nauwelijks doet zweten, omdat de games ontwikkeld worden met de consoles in gedachte.

Op dit moment heb je de luxe dat de console ontwikkeling & smartphone/table ontwikkeling nog redelijk afzijdig zijn, maar in de toekomst zullen deze wel naar elkaar groeien. Een ontwikkelaar, dat nu een game uitbrengt voor de PSV, kan datzelfde game met gemak porten omdat technische de PSV hardware, dezelfde is als een smartphone/table, enkel een beetje meer krachtiger ( vooral op de GPU ).

Maar als de volgende iPhone al een GPU heeft, dat maar dubbel zo krachtig is, dan zal deze de PSV's graphics moeten kunnen draaien.

Kopers:

Het is een lastige situatie voor vele kopers: Nu een PSV kopen, of 6 maand wachten op een smartphone/table, dat even krachtig of krachtiger is. Wachten op een PSV 2de generatie, of niet.. Enz enz.

De keuzes zijn zo groot, dat het de markten infeiten meer verdeelt dan in het verleden. In het verleden: Je keuze voor handheld gaming was. .. Nintendo, of Sony. Dat is nu al lang gedaan.
Sinds wanneer wordt PSV in Nederland de afkorting van "vermoedelijk" de Playstation Vita genoemd? Ik heb het verhaal verder niet op inhoud gelezen, het viel me bijzonder op. Wellicht is dit een standaard afkorting in de scene, maar nog niet mainstream op de hoofdpagina.
Een beetje offtopic, maar in verschillende forums waar men spreekt over de Vita, maken heel wat mensen gebruik van de vormgeving PSV.

PlayStation Vita => PSV

Waarschijnlijk omdat dit overeenkomt met de PSP -> PSV...

Zover ik weet, heeft dit niks te maken met de "scene" maar gewoon een term dat mensen makkelijker oppicken, dan Vita. Persoonlijk vind ik Vita een beetje ... Ik heb altijd ondervonden dat de naamgeving niet echt correct is voor de PSV.

Men had evengoed kunnen gaan voor de PSP2, maar men wou duidelijk een breuk maken met het verleden.

Als je kijkt op de Engelstalige Wiki Pagina:

The PlayStation Vita (プレイステーション・ヴィータ Pureisutēshon Vīta?, also known as "PSVita" or "PSV")
Meen me iets te herinneren dat hij het had over 2-3 jaar dat ze smartphones dan op een vergelijkbaar niveau zouden zitten met de huidige thuisconsoles.
Ja, en het stelt weinig voor. De huidige consoles zijn al wat jaartjes oud, en tegen de tijd dat mobile devies de prestaties evenaren is er al weer een nieuwere, snellere generatie consoles.
Mobile devices zullen voorlopig altijd achter blijven lopen op non-mobile devies, simpelweg omdat ze een compromis zijn tussen draagbaarheid, accuduur en pure prestaties.
Dit bericht is dan ook weer veels te Apple-minded geschreven... Alleen de titel al impliceert dat de GPU van de iPhone 5 gewoon 20x sneller is dan een PS VITA, terwijl dat de grootste onzin is.

Allereerst gebruikt de VITA een quad-core GPU terwijl bijna alle smartphones een single of dual-core GPU gebruiken en als de nieuwere serie efficiŽnter wordt zou ik niet weten waarom de fabrikanten quad-core GPU's zouden gebruiken tegenover accu duur. Daarnaast gebruikt de VITA 128MB dedicated VRAM waar smartphones en tablets het moeten doen met gedeeld normaal RAM... Ook is er weinig bekend over de snelheid waarop de VITA draait maar gezien de hele VITA op performance is gebouwd en niet zozeer op een enorm lange accuduur zou ik er stilletjes vanuit gaan dat deze hoger ligt dan bij bijvoorbeeld de iPhone 4S...

Om nog maar niet te spreken over claims van fabrikanten, 20x sneller is natuurlijk "tot wel", uitgaande van de meest gunstige test en het grootste geteste verschil. Als hij echt 20x sneller zou zijn dan de VITA dan zouden nVidia en AMD zich toch wel serieus zorgen mogen gaan maken...

Daarnaast worden in games voor de VITA miljoenen geÔnvesteerd, daarmee kan men games maken die qua afwerking en diepgang niet onder doen voor een PS3 game. Bij een iOS/Android release verdient men dat simpelweg nooit terug en dus mag je er vanuit gaan dat puur op basis van efficiŽntie de PS VITA de komende 2.5 jaar toch zeker wel betere graphics blijft houden en op lange termijn sowieso de betere games.

VITA is dan ook geen doodgeboren kindje, alleen mensen die zich blindstaren op marketing gepraat zullen dat kunnen geloven...
Dit bericht is dan ook weer veels te Apple-minded geschreven... Alleen de titel al impliceert dat de GPU van de iPhone 5 gewoon 20x sneller is dan een PS VITA, terwijl dat de grootste onzin is.
Dat staat er niet , er staat dat deze "opvolger" chip 20x sneller is dan de voorganger die oa in een aantal IOS devices zit EN de PS Vita, lezen blijft een kunst.
Niet dat deze opvolger in de IOS devices 20x sneller dan dezelfde chip in een PS Vita.
Daarnaast worden in games voor de VITA miljoenen geÔnvesteerd, daarmee kan men games maken die qua afwerking en diepgang niet onder doen voor een PS3 game. Bij een iOS/Android release verdient men dat simpelweg nooit terug en dus mag je er vanuit gaan dat puur op basis van efficiŽntie de PS VITA de komende 2.5 jaar toch zeker wel betere graphics blijft houden en op lange termijn sowieso de betere games.
Waarom hebben IOS en Android games dan het grootste aandeel in mobile game opbrengsten?


http://www.theverge.com/2...of-mobile-gaming-revenues
Dat staat er niet , er staat dat deze "opvolger" chip 20x sneller is dan de voorganger die oa in een aantal IOS devices zit EN de PS Vita, lezen blijft een kunst.
Niet dat deze opvolger in de IOS devices 20x sneller dan dezelfde chip in een PS Vita.
Misschien dat lezen een kunst is, maar begrijpend lezen schijnbaar nog meer. Eerlijk is eerlijk, de verwarring wordt door Tweakers.net veroorzaakt en niet door de fabrikant zelf, maar "Opvolger van gpu in iPhone 4S is twintig keer zo krachtig als voorganger" betekend letterlijk dat de opvolger van de GPU in de 4S(dus diegene die in de iPhone 5/4S2 whatever you wanna call it komt, want het is de opvolger van de GPU in de 4S volgens de titel en het bericht, niet de opvolger van het reference design van de GPU van de 4S) twintig keer krachtiger wordt.

Daarnaast mag je nooit zeggen dat de GPU van de 4S hetzelfde is als die van de VITA, want nVidia en AMD hebben ook genoeg GPU's waarbij ze de pipelines verdubbelen en het dan ineens een totaal andere GPU noemen. Daarnaast zijn ook CPU's die dezelfde core designs gebruiken voor single-core, dual-core en quad-cores ook niet bepaald dezelfde CPU's...

Sowieso wordt bijvoorbeeld de A5 in de iPhone 4S underclocked omdat hij anders te warm wordt dus dan gaat die hele vergelijking sowieso al scheef. Vooral omdat dus onterecht gesuggereerd wordt dat de GPU in de iPhone 4S dezelfde is als die in de VITA:
De gpu's vormen de opvolgers van gpu's als de SGX543, die onder meer dienstdoet in de iPad 2, iPhone 4S en PlayStation Vita. De grafische prestaties zouden twintigmaal zo hoog zijn.
Ze stammen weliswaar beide af van het SGX543 design maar de SGX543MP2 die in de Apple A5 zit is een werkelijke andere GPU dan de SGX543MP4. De prestaties van de VITA GPU op zich zullen al minimaal 2x beter zijn dan die van de A5 dus kun je onmogelijk in ťťn zin zeggen dat de opvolger van de GPU van de 4S(waarvan niet eens zeker is dat deze chip daar Łberhaupt in komt) 20 keer krachtiger is dan de GPU in de VITA. Dit had nog gekund als er gestaan had: per core, per watt, etc... Niet puur: de GPU is 20x krachtiger want dat is zelfs in het meest gunstige geval klinkklare onzin...
Waarom hebben IOS en Android games dan het grootste aandeel in mobile game opbrengsten?
Uhm, wellicht weleens aan gedacht dat er voor iOS en Android waarschijnlijk 50.000 games per jaar uitkomen en er in totaal veel meer devices verkocht zijn? Op een device als PSP/DS komen gemiddeld rond de 100-200 games per jaar uit. Het klinkt allemaal erg leuk, maar voor 0,99-4.99 euro per game kun jij geen 20 miljoen ontwikkelingskosten terug verdienen tenzij iedereen je game koopt. Per game is de omzet dan ook zoveel lager dat je moeilijk kunt zeggen dat de iOS/Android markt echt rijp is voor full-sized games.

Er zijn veel mensen die voorheen nooit gamede maar een paar kleine spelletjes wel leuk vinden en daar ook voor betalen, dat zegt echter niet dat full-sized games als Uncharted zichzelf ooit terug zouden verdienen op iOS/Android omdat de mensen die daarvoor gaan dat echt niet op een touch-screen gaan spelen. Infinity Blade als grootste voorbeeld, het ziet er goed uit, het speelt lekker, maar het wordt toch al heel snel eentonig en on-rails... GTA III kon wel, maar dat was dan ook een goedkope port waarvan de ontwikkelingskosten al lang en breed terug verdiend waren.

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 13 januari 2012 10:44]

En zeker als er een alternatief/opvolger van de Xperia Play komt, komen de controls ook nog enigzins in de buurt, en kan het inderdaad een serieus probleem vormen voor de huidige consoles.

Zeer mooie GPU, en voor zover ik weet zit DirectX in bijna geen enkele gangbar ARM gpu chip, of zit ik mis?
Ik denk dat de smartphones dit jaar de snelheid van de PS Vita gaan halen. Toch blijf je houden dat I.M.O. de besturing bij een console als de PS Vita soms toch even wat uitgebreider is waardoor de gameplay weer heel anders is
Ik denk dat een snellere gpu niet meteen betekend dat hij 20 keer sneller wordt. Het kan ook gebruikt worden op een zeer lage kloksnelheid waar het stroomverbruik minimaal is en hij nog steeds retesnel is. Hierdoor zal de batterijduur aanzienlijk verbeterd worden. Ik denk ook niet dat Apple daadwerkelijk een 20x zo snelle gpu in de iPhone 5 stopt want: little room for improvement en er zijn gewoonweg geen apps die het nodig hebben.
A5 wordt dus al weer de deur gewezen? Aparte bedoeling.. Toch is mijn mening, (buiten dit onderwerp om trouwens), dat ze maar is eens met een goede fles wijn naar Adobe moeten stappen om de Flash Player als ondersteuning op de iDevices te krijgen. Als OpenGL en Microsoft's DirectX ook ondersteund wordt.. Tja.
A5 wordt de deur gewezen omdat deze ouderwets is hea, je moet wel blijven upgraden en vernieuwen :)

Het punt is, Apple doet alleen dingen waar het zelf baat bij heeft (net als ieder ander bedrijf). Waarom zouden ze Flash ondersteunen? Het is een concurrent voor hun eigen Game Center, bovendien Ūs het gewoon erg traag en onhandig op smartphones. Ondersteuning voor OpenGL is logisch. DirectX wordt softwarematig niet ondersteund door Apple. Dat de hardware dat kan is prima, maar Apple zal, lijkt mij, DirectX never nooit ondersteunen. Het is 1. Eigendom van de concurrent en 2. OpenGL werkt prima.
Flash is uit gefaseerd (gelukkig maar). En de geschiedenis kennende zal Apple er alles aan don Flash volledig weg te krijgen.
A5 wordt dus al weer de deur gewezen? Aparte bedoeling..
waarom is dat zo appart dan? Mobiele Soc's worden continue vernieuwd naar nieuwere modellen. In principe functioneerd de A4 ook nog prima, maar die hebben ze ook vervangen voor de krachtigere A5. Het is logisch dat ze voor hun volgende generatie Soc's wederom betere modellen willen.
Toch is mijn mening, dat ze maar is eens met een goede fles wijn naar Adobe moeten stappen om de Flash Player als ondersteuning op de iDevices te krijgen.
Adobe heeft aangekondigd dat Flash Mobile end of life is. Er komen nog wat updates, maar het mobiele platform van flash zal niet verder ontwikkeld worden. Ergo, de toekomst zal onherroepelijk zijn dat Flash uit het mobiele straatbeeld verdwijnt.
Komt Flash weer op.
Voor reclame en minigames alleen maar 'goed' te gebruiken.

Zowel op de iPad, tab10.1 en mijn telefoons heb ik geen glash geinstalleerd staan, en het nog geen dag gemist.
Logisch dat dit aan Apple (met Imagination aandelen) gelinkt wordt want het bedrijf moet natuurlijk wel met iets gaan komen dat de Sony Xperia NXT-series waarvan de Sony Xperia S voorlopig het vlaggenschip wordt, in de schaduw gaat stellen. Doet Apple dat niet dan is het voorbij met de iPhone als melkkoe en kelderen de aandelen.

Ik ben dus reuze benieuwd of het Apple dit jaar nog gaat lukken of dat het een groot deel van de markt gaat kwijtraken aan wie meer en beter dan de iPhone 4s wil.
Geen idee, in Europa daalt het marktaandeel langzaam, in America daarentegen stijgt het marktaandeel waarbij de voorspellingen zijn dat het marktaandeel nog veel harder gaat stijgen.
Apple zal hun hardware zeker blijven updaten, maar Apple doet nooit zo mee aan specificatie-wedlopen. En terecht.
PowerVR2 met tiled based rendering deed anders wonderen op relatief goedkope hardware :
- PowerVR1(Matrox M3D addon-kaart, Apocolypse 3D)
- PowerVR2(Sega dreamcast, arcades)
- PowerVR3(Kyro series)

Energiezuinig en goedkoop, en prima prestaties tegenover de concurrentie.
Ja leuk, alleen schijnt "Tile based maps" programeren enorm af wijken van polygon based maps, waardoor het moeilijk programmeren is. Daarom is de Sega Saturn geflopt omdat games porten vanaf de Playstation zo lastig was. ;)
euhm denk niet dat dat het geval is. Enkel de manier van renderen (door de videokaart) is anders. XBOX 360 gebruikt het ook, evenals de PS Vita:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tile-based_rendering
Door Hurm, donderdag 12 januari 2012 20:38

Ik denk eerder dat Apple liever heeft dat je er dan maar gewoon 2 koopt.


Niet mee eens. Apple is een van de enige fabrikanten die hun software nog laat lopen op oudere hardware. Zo kan iOS5 gewoon werken op de iPhone 4 en de iPhone 3GS. Dit houd in dat de nieuwste besturingssysteem van apple nog gewoon werkt op een iPhone van medio 2009 (2,5 jaar geleden!).

Kent iemand een android telefoon van 2,5 jaar geleden die android 3.0 en hoger ondersteund. Laten we de Samsung Galaxy S pakken (populairste android telefoon van 2010. Deze is gelanceerd op 23 maart 2010 (+/- 10-9 maanden na de iPhone). De hoogste versie van android die je hierop kan zetten is 2.3 (gelanceerd feb. 2011).

Conclussie:
Een 2,5 jaar oude iPhone is nu nog steeds softwarematig up-to-date
Een 1,5 jaar oude Samsung was al na 11 maanden al bezig met zijn laatste update.

Ohhja, na enig speurwerk kwam ik er achter dat in de top 10 telefoons 2009 de HTC Hero de nr 2 was (na de iPhone). Hoogste versie is android 2.1. Gelanceerd in juni 2009 (hetzeflde als de 3GS). En kreeg zijn laatste update in mei 2010. Dit houd in dat hij 11 maanden up-to-date was.

Dan kan je zeggen, ik denk dat Apple liever dat Apple maar al te graag wilt dat je nieuwe producten koopt maar Apple wilt gewoon goede producten verkopen die lang up-to-date blijven. i.p.v. Samsung die hun Galaxy S al naar 11 maanden in het archief doen.

Wat is Apple toch een overprized merk die de zakken van hun klanten willen leegplukken. :/

[Reactie gewijzigd door RosSittard op 12 januari 2012 21:26]

Verklaar Siri dan eens? :)

Werkte ook perfect op de iPhone 3GS en iPhone 4.
Ik zeg niet dat alles werkt. Apple doet wel zijn uiterste best om hun updates ook te laten werken voor oudere types telefoons. Daarnaast komt dat Siri nog in de testfase zit, hij is nog niet eens beschikbaar in het Nederlands. Ik denk dat als Siri beschikbaar komt in het Nederlands dat Siri ook wel werken met de iPhone 4.

Hier in Nederland heb je nog niet zo veel aan Siri.
Zodra ik iOS4 op mijn 3G installeerde, kon ik er helemaal niets meer mee. Einde iPhone, terwijl ik hem amper een jaar in bezit had.

Heb nu een Samsung Galaxy S2... never looked back.

Apple is een van de enige fabrikanten die hun software nog laat lopen op oudere hardware.


Niet mee eens mijn iPod mag een IOS 5 (zou prima kunnen) en mijn galaxy mini heeft wel ICS ;-)

Kent iemand een android telefoon van 2,5 jaar geleden die android 3.0 en hoger ondersteund.

De Galaxy S heeft al Android 4 enkel nog niet officieel. slecht voorbeeld. Andoid KŠn tenminste ontwikkeld worden door andere personenen dan een merk..

De hoogste versie van android die je hierop kan zetten is 2.3 (gelanceerd feb. 2011).

Niet dus. 2.3.7 naar 4.0.3 is there my friend. en drie telt helemaal niet mee natuurlijk want die is voor tablets.. je kan ook geen Lion op je iPhone zetten he.

conclusie:
een 2.5 jaar oude iPhone gooi je weg want die is vergeleken met de nieuwe peanuts.
een 1.5 jaar oude Samsung zet je het spiksplinternieuwe ICS op en je bent meer bij de tijd dan met iOs plus heb je niet dat stoffige gevoel (imho).

Dit houd in dat hij 11 maanden up-to-date was.

Voegt niets toe aan je punt. 2.3 werkt nog steeds prima en je telt 3 mee en die is niet voor telefoons.

Apple wil liefst morgen de Iphone 6 uitbrengen en Samsung morgen de galaxy mega oid dat is logisch. En dat een nieuwe versie sneller is duh, dat heeft met ontwikkeling van de hardware te maken niet de software.

Overpirced. Ja daar mag geen twijfel over bestaan.Het is geen geheim dat Apple graag de winst maximaliseert ten koste van de klant. (heb ook een iphone hoor, was leuk toen) Kan je het ze kwalijk nemen .. niet echt. Samsung doet het wat eerlijker en zorgt daarmee op de lange duur dat meer mensen Samsung willen. Die heen en weer deining is iets wat erbij hoort. Een merk is op een moment nummer 1 dus gaat merk 2 zorgen dat ze beter worden. Dat is het grote voordeel van concurrentie. En natuurlijk wil iemand niet dat het apparaat waar hij vele honderden euro's voor betaald heeft stom genoemd wordt, echter moet je wel gedegen onderzoek plegen. Maargoed een Galaxy s2 is ook duur. Daar kies je voor omdat je de functionaliteit kunt gebuiken. geld is maar geld.

[Reactie gewijzigd door swel op 14 januari 2012 10:21]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True