Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Samsung heeft zijn eerste quadcore-processor op basis van de Cortex A15-core geïntroduceerd. De Exynos 5450 heeft een Mali T658-gpu. De soc zal vermoedelijk pas in 2013 in tablets en smartphones van Samsung worden toegepast .

De Exynos 5450 is de krachtigste op de ARM-architectuur gebaseerde soc die Samsung tot nu toe heeft laten zien. De vier processorkernen draaien normaal gesproken op 2GHz, zegt PhoneArena. De soc wordt gemaakt op een 32nm-procedé, net als enkele andere nieuwe processors van Samsung, zoals de Exynos 4212 en de 4412.

De Exynos 5450 is bedoeld voor smartphones en tablets en heeft een Mali T658-gpu aan boord. Hoewel Samsung niet zegt wanneer de 5450 voor het eerst in smartphones en tablets te vinden is, kan dat nog even duren: ARM heeft de Mali T658 in november vorig jaar pas uitgebracht.

De nieuwe topprocessor van Samsung wordt gebakken op een 32nm-procedé. Dit zorgt er volgens Samsung voor dat de soc bij identieke werklasten tientallen procenten minder van de accu vraagt dan de huidige 45nm-socs. Hij is gebaseerd op ARM's Cortex A15-core. Er zijn nog geen producten met Cortex A15-processors op de markt: de huidige ARM-multicores zijn allemaal gebaseerd op de Cortex A9, zoals de Nvidia Tegra 3 uit de Asus Transformer Prime-tablet.

Samsung heeft niet bekendgemaakt in wat voor producten het de Exynos 5450 wil gaan gebruiken, maar het past zijn Exynos-lijn tot nu toe uitsluitend toe in tablets en smartphones. De krachtigste processor die het tot nu gebruikte is de Exynos 4210, een dualcore Cortex A9-processor die onder meer in de smartphone Galaxy S II en de tablet Galaxy Tab 7.7 te vinden is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

heefd iemand wel eens een lijst van prefomance ranks en namen gezien van al deze chips en cpu/gpu combos?
ik ben een beedje de weg kwijt in wat nou snel oud nieuw snel met trage gpu of wat dan ook is.
ik dacht zelfs dat tegra 3 de eigen cpu van nvidia had maar dit blijkt ook niet waar te zijn :O
ik vind het nogal ingewikkeld worden maar als ik in een paar maande een neiuwe telefoon koop wil ik natuurlijk wel het beste voor mn geld :)
Nvidia heeft wel degelijk een eigen CPU echter is die gebasseerd op een design van ARM, namelijk Cortex A9 in geval van de Tegra 3... (net als TI, Samsung en Apple, Qualcomm is de enige uitzondering)

Niemand weet op voorhand wat echt sneller is dus een duidelijke lijst is niet te geven, wel kan je een beeld krijgen van de performance als die uit is door te kijken hoe goed een telefoon het doet (met SoC A) tegenover een andere telefoon (met SoC B)...

Als je bijv de reviews op tweakers bekijkt zie je daar altijd bij benchmarks een vrij duidelijk overzicht welke SoC's sneller zijn, kan per teleofon wel iets verschillen natuurlijk, maar ligt vaak erg dicht bij elkaar, bij het gebruik van dezlfde SoC.

Uiteindelijk telt niet enkel de SoC, maar ook het geheugen mee en het aantal pixels op het scherm en dergelijke!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 februari 2012 18:46]

ja hoe interesant geheugen is heb ik gezien bij berschillende vergelijking van de sensation en de evo 3d die dezelfde chip hebben maar de sensation 768 mn ram en de evo 3d 1 gig ram en bij de standaard smartphone test was hij 300 punten(15%) sneller.

maar hardware ok niet altijd key te zijn helaas soms is een in theory tragere telefoon sneller en meer stottervrij dan een snellere en duurdere.
vraag me af of android nog niet volwassen genoeg is of dat de fabrikanten hun werk gewoon afraffelen.
Hoe krijgen ze dat voor elkaar?
Meer coresm hogere Ghz. en toch minder accu verbruik? eerst zien, dan geloven..

[Reactie gewijzigd door TECHcrime op 2 februari 2012 13:32]

Die-shrink heet dat... minder weerstand en energieverlies, minder warmte, dus hogere kloksnelheden worden mogelijk.

Uit het artikel:
De nieuwe topprocessor van Samsung wordt gebakken op een 32nm-procedé. Dit zorgt er volgens Samsung voor dat de soc bij identieke werklasten tientallen procenten minder van de accu vraagt dan de huidige 45nm-socs.

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 2 februari 2012 13:35]

minder weerstand
Voor de duidelijkheid naar TECHcrime.

Die weerstand zit hem hoofdzakelijk tijdens het schakelen van 1 naar 0 of van 0 naar 1 waar jij dus tijdelijk even 'analog' bezig bent. Juist tijdens dit schakel process, dat tijd kost genereert je warmte. Maak je je CPU op een kleiner procédé kun je dus sneller schakelen wat dus resulteert in minder warmte.

Hier geprobeerd een grafiekje voor je neer te zetten (jammer dat tweeakters geen plaatjes toelaat).

Het gaat niet om deze tijd...
........|....................|
------\_____/------\______
.......| |
Maar om deze schakel tijd.... (in dit geval van 1 naar 0)

PS: De puntjes staan erin omdat tweeakters met mijn layout aan de haal gaat en moet je dus wegdenken

[Reactie gewijzigd door 282252 op 2 februari 2012 13:49]

Dat is niet het volledige verhaal. Je schakelverliezen verhaal klopt redelijk (er speelt meer mee dan alleen de schakeltijd: *veel low power procédé's gebruiken een dikker gate-oxide laag om lekkage te verminderen, dit gaat ten kost van schakeltijd). Echter zijn schakelverliezen maar een deel van het totaal verbruik. Globaal gezien heb je de dynamische verliezen bestaande uit de schakelverliezen en ohmse verliezen, en de statische verliezen bestaande uit lekkage.


Bij een kleiner procédé hebben de drie verliezen de volgende veranderingen:
dynamisch:
• schakelverliezen: Deze worden kleiner doordat er sneller geschakeld kan worden (echter wordt dit soms weer teniet gedaan door een hoger aantal transistors).
• ohmse verliezen: deze worden iets kleiner. Ohmse verliezen zijn namelijk afhankelijk van meerdere factoren: de gebruikte spanning, de weerstand van het pad en de andere verliezen. Bij een kleiner procédé wordt de spanning vaak lager, en de paden worden zowel korter als dunner (weerstand speelt hierdoor een kleine rol bij verbetering in verbruik). De ohmse verliezen nemen door de lagere spanning en lagere schakelverliezen flink af.
statisch:
• lekkage: Dit is de enige die toeneemt bij een kleiner procédé, en behoorlijk (vroeger bij 150nm was lekkage zo een 5% van het verbruik of minder, nu bij 45nm en kleiner is dat al 50%). Om lekkage te verminderen worden aanpassingen gemaakt in de productie (zoals high-K) en het ontwerp (zoals steeds verder gaande power-gating).

Uiteindelijk is het netto verschil bij een kleiner procédé een klein beetje positief doordat de schakel- en ohmse verliezen iets harder afnemen als dat de lekkage toeneemt. De grootste voordelen worden echter gehaald door extra transistors in te zetten voor zaken als power- en clock gating of een sneller CPU ontwerp te maken waardoor eerder ge-powergate kan worden.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 3 februari 2012 08:35]

Ik begrijp er nog niet veel van en volgens mij wordt er een denkfout gemaakt:
Sneller schakelen resulteert NIET in minder warmte, aangezien een core i5 cpu op 2,5GHz minder warmte produceert dan een 3,0GHz, dus precies andersom dan rvantwisk redeneert.

Het gaat om performance per watt: hoeveel energie is er nodig om een taak uit te voeren.
Er zijn 2 factoren die iets met de warmte doen:
  • Die-size: hoe kleiner de lijntjes en dus de schakeling, hoe minder energie er voor nodig is om de schakelaar om te zetten (zo simpel is het niet helemaal, maar dekt op zich de lading).
  • Architectuur: hoe efficiënt worden alle schakelaar ingezet?
Sneller schakelen zegt alleen iets over de kwaliteit van de schakeling: hoe beter de lijntjes/schakeling, hoe stabieler het gedrag bij hogere kloksnelheden en dat maakt dat een cpu sneller kan schakelen en dus meer taken per tijdseenheid kan uitvoeren (daarbij meer warmte producerend in tijd).

[Reactie gewijzigd door Nas T op 2 februari 2012 16:49]

Die core i5 CPU op 3,0GHZ schakelt niet sneller dan diezelfde core i5 CPU op 2,5GHz.
Hij schakelt meer.
Meer cores staat gelijk aan een processor wat voor een groter gedeelte "uit" staat bij normaal gebruik :P
Dat staat in het artikel:
De nieuwe topprocessor van Samsung wordt gebakken op een 32nm-procedé. Dit zorgt er volgens Samsung voor dat de soc bij identieke werklasten tientallen procenten minder van de accu vraagt dan de huidige 45nm-socs.
Het procede is verkleint van 45nm naar 32nm, wat altijd zorgt voor een afname in stroomconsumptie. Daarnaast betekent meer cores niet meer verbruik. Het tegenovergestelde is wellicht waar. Als er goed gemultitakst kan worden (wat helaas vaak nog niet mogelijk is), dan zou de load verdeeld worden over de cores. Dit betekent een lagere load per core --> lager totaal verbruik. Althans, zo zou het volgens de marketingpraatjes moeten werken (theorie vs praktijk) :Y)

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 2 februari 2012 13:35]

ja idd als dat even doorgaat zijn de kloksnelheden van mobiele CPU's net zo snel als kloksnelheden van desktop pc's... die blijven al jaren stagneren rond 3.6Ghz..
Dat komt omdat een persoon geen verschil meer ziet of ie nou een 2.6ghz of 3.6ghz processor heeft.
Neen, dat komt vooral omdat ze fysisch op een grens zitten naar wat redelijk gezien mogelijk is. In feite is het beter om twee cores op 5GHz te hebben ipv vier core op 2.5GHz, althans voor 99% van de desktoptoepassingen. Het probleem is dat 5GHz niet werkbaar is, kijk ook naar de bakoven die de P4 was: de warmteontwikkeling steeg zo snel dat het onbeheersbaar werd. Om van de stabiliteit nog maar te zwijgen. Daarom dat ze nu in de breedte gaan met meer cores ipv in de diepte met sneller geklokte cores.
Ik wel :) ..
FSX is zo verrekte veeleisend... zou graag een 6Ghz dual/quadcore hebben in munne desktop.. maar heeft meer met incompetentie van MS FSX architectuur te maken dan met de algemene eisen.. dan is 3+ Ghz voor desktop en nu al 2 Ghz voor je telefoon zat!
http://www.tomshardware.c...re-i5-gaming,2403-10.html

Flight simulator X heeft zoveel processorkracht niet nodig lijkt het hier, snelst geteste processor is de core i7 870, inmiddels al lang niet meer de snelste. Volledig capped op een hogere dan de standaard framerate cap van 15 fps.

Bovendien verzet een ARM op 2GHz veel minder werk dan een core i7 op 2GHz, zeker als je kijkt naar games. Je zou ook nog een deel speciaal voor de ARM moeten programmeren, wat de gemiddelde kwaliteit van de FSX architectuur bij gelijkblijvend urenbudget ongetwijfeld niet ten goede zou komen. Een vergelijking van 3 GHz voor de desktop en 2 GHz voor de telefoon is dus wat misleidend.

Verschil in processor zie je trouwens bij het verwerken van bijvoorbeeld HD-video prima. Exporteren daarvan uit een videobewerkingpakket belast alle cores van een processor vrijwel 100%. Een snellere processor met meer cores scheelt je dus direct tijd in die toepassing.
En ik maar denken dat de volgende stap (en wellicht is die het in de praktijk ook) zou zijn dat de quadcore A9 bestreden zou worden met hoger geklokte dualcore A15. In de praktijk zou dat al sneller zijn geweest, maar Samsung doet er dus een stap bovenop en heeft nu al een quadcore A15
Dat worden ze dan ook, en Samsung brengt er al vrij binnenkort een van uit....5 dagen geleden op Tweakers geweest: nieuws: Samsung gaat Exynos 5250-soc vanaf voorjaar gebruiken voor tablets
Volgens de roadmap van Nvidia willen ze de Tegra Wayne (4x arm15) halverwege 2012 uitbrengen. Als dat zo is loopt Samsung toch achter de feiten aan.
Naja achter de feiten, enige feit wat ik weet is dat de Tegra elke keer de eerste is die uit komt (dualcore, quadcore) maar een maand (of 2 a 3) later moet concurreren met veel betere chips ;)

In tijdsspanne lopen ze inderdaad achter bij Samsung (hoewel er niet met zekerheid gezegd worden is namelijk speculatie), maar in prestaties juist weer voor. Hoewel we daar ook pas zeker van kunnen zijn als die uit komt ;)

Vergeet vooral niet dat de Tegra 3 nog op 40nm is gemaakt en alle andere quad A9 cpu's op 32nm bijv... Is nadeel voor nvidia juist omdat ze de eerste (willen) zijn.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 februari 2012 14:17]

Mee eens! Daarbij komt dat Samsung het zich kan veroorloven een SOC later uit te brengen, aangezien daar de lijnen veel korter zijn doordat ze zelf cpu bakken en SOC ontwerpen/assembleren en implementeren in eigen hardware. Nvidia is nog hard aan het lobby-en om hun SOC kwijt te kunnen.
Naja achter de feiten, enige feit wat ik weet is dat de Tegra elke keer de eerste is die uit komt (dualcore, quadcore) maar een maand (of 2 a 3) later moet concurreren met veel betere chips
In dit geval is het niet een maand of 2 a 3, maar een vol jaar. Tegra 3 is *nu* verkrijgbaar, Samsungs concurrent komt pas in 2013 (!!). En TI zegt "second half 2012" voor OMAP5, en Qualcomm's S4 komt ook pas na de zomer, nVidia heeft minstens een half en misschien wel een heel jaar het rijk alleen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 2 februari 2012 14:48]

Misschien moet je beter gaan lezen ;)

nieuws: Samsung komt met quadcore-Exynos 4412-soc << deze moet dus met de Tegra 3 gaan concureren
nieuws: Samsung toont quadcore Cortex A15-processor << deze moet dus met de Tegra 4 gaan concureren (dat is het huidige artikel)

Jij denkt dat het huidige artikel dus over de Tegra 3 concurrent gaat, wat dus helemaal niet zo is, die komt binnen nu en 2 maanden uit (in de SGS3 waarschijnlijk)!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 februari 2012 15:48]

Het klinkt goed, ik vraag me alleen af wat voor processor de Galaxy 3 krijgt, aangezien de geruchten hiervoor deze soc waren...

Anyway: het ziet er goed uit voor 2013. Ik vraag me af tot hoeveel Ghz ze gaan alvorens ze zich op andere zaken gaan richten :)
Dan moeten ze de S3 vertragen tot volgens jaar ;) De S3 krijgt waarschijnlijk de quadcore versie van de huidge SoC in de S2, de 4xxx serie dus ipv 5xxx ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 februari 2012 15:54]

ze hebben er zoveel over gezecht.

quad 1.2, 1.5, 1.8GHz gewoon nog even geduld en hij zal worden aangekondigd ;)
ben ook al in spanning aan het wachten.
Samsung (en ongeveer gelijktijdig TI) lanceren binnenkort de volgende generatie ARM proc. Maar als eerste komt Qualcomm. Daarna zullen de benchmarks gaan bepalen wat de beste SoC is. Nvidia lijkt wederom weer een beetje de boot te missen met tegra3 op een 45nm die.

Dus nog even wachten op de volgende generatie producten en dan zal er van de zomer een mooi tabletje aangeschaft worden.

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 2 februari 2012 14:11]

Nvidia mist helemaal de boot niet, die hebben Tegra3 nu al op de markt, en hebben dus een jaar (!!) voorsprong op Samsung. Natuurlijk, tegen 2013 is-ie verouderd, maar tot die tijd harken nVidia en hun OEM partners de dollars naar binnen, terwijl Qualcomm en Samsung alleen maar papieren specs en prototypes kunnen showen op de beurzen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 2 februari 2012 14:42]

Wat mij betreft is het belangrijkste om je in 2012 te onderscheiden van je concurrenten, 28 of 32 nm die's. Qua prestaties zijn de huidige generatie SoC's al bruikbaar voor tablets, smartphones, nassen, netbooks en zelfs htpc's. Ook de Tegra2 liep niet meer dan in de maat met zijn concurrenten.

De clockspeed en aantal cores verhogingen in de tegra3 zorgen voor marginale prestatieverbeteringen. Daarnaast duurt het nog jaren voordat de quad-core optimaal gebruikt worden door de software.Dit is en blijft een redelijk schamele strategie voor 2012 tov de nieuwe ontwerpen op 28/32nm.

Dus is en blijft mijn statement: Tegra3 tot de zomer kopen (als je echt niet kan wachten) en daarna Qualcomm (en TI en Samsung). In 2013 zullen alle partijen producten op 28/32 nm leveren wat betekent dat er gigantische concurrentie zal komen. Tegen die tijd zijn x86 processors (vooral intel medfield) ook concurrenten.

Hoe jammer het ook is: eerst verliest nvidia op het x86 platform zijn momentum en op het arm platform lijken ze ook tweede viool te gaan spelen omdat ze ongeveer een half jaar achterstand hebben vanaf 't moment dat de eerste 28/32 nm producten verschijnen. Verder heeft de concurrentie ook nog eens meer spierballen...

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 2 februari 2012 23:02]

In de ARM markt is het toch wel anders, vergeleken met Samsung, Qualcomm, TI en zelfs Broadcom is nVidia de kleine nieuwkomer die zich in de markt moet vechten. Tegra 1 lukte dat niet, Tegra 2 was een grote hit, en Tegra 3 nu ook. Maar nVIdia blijft een relatief kwetsbare kleine speler, en kan zich geen flop veroorloven.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 2 februari 2012 16:31]

bizar hoe hard deze ontwikkeling gaat. Straks heb je in je tablet/mobiel evenveel power zitten als nu in een gemiddelde laptop. Zolang ze maar zuiniger worden.
Dat klinkt zo flink krachtig! Als je geen verstand van computers zou hebben zou ik zeggen! Wow, dat is netzo snel als mijn laptop (i7 Quad core op 2GHz) Maar dat is niet waar, haha. al zou het wel mooi zijn.

Toch knap kunstje dat ze zo laten zien hoor!
Dat die processor snelheid niet alles zegt ben ik zonder meer mee eens, maar dat smartphones binnenkort de laptop gaan benaderen ben ik zeker van. Wellicht geen high-end, maar een High-end smartphone/tablet is tegenwoordig in "sommige" taken al efficiënter als een laptop/netbook.

Een voorbeeld: onze 2 jaar oude netbook kan geen 1080P vloeiend decoden, daarbij is de accu zo leeg. De moderne tablets doen dit al zonder problemen. hieruit concludeer ik dat op sommige onderdelen de SOC de traditionele markt (mobo, procc. etc.) aan het inhalen is!
Hedendaagse netbooks kunnen soms ook geen 1080P op youtube afspelen. En sommige al geen 720P.

Heb soms het gevoel dat ARM SoC's deze netbooks makkelijk kunnen verslaan met bijvoorbeeld Windows 8 erop. Bye bye Intel!
Ik hoop echt dat de 5250 in de SGS III wordt gebruikt, een 2GHz quad-core op 23nm met Mali T658 klinkt veel indrukwekkender dan de Exynos 4412 (die nog steeds met de Mali-400 komt). :Y)

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 2 februari 2012 14:40]