Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 10 reacties

Samsung en Imagination Technologies hebben een licentieovereenkomst gesloten waarbij het Zuid-Koreaanse bedrijf de PowerVR SGX MP-gpu's in zijn soc's mag gebruiken. Samsung heeft ook al een licentie op de Mali-gpu's van ARM.

De aankondiging is enigszins verrassend omdat ARM vrijwel gelijktijdig aankondigde dat Samsung de Mali T658-gpu in zijn aankomende soc's gaat gebruiken. Daarmee is het aannemelijk dat Samsung in de toekomst meer dan één zelf ontwikkelde processor gelijktijdig gaat gebruiken voor zijn smartphones. Momenteel ontwikkelt Samsung voor elke generatie smartphones en tablets één nieuwe chip.

Het PowerVR SGX MP-ontwerp is al door verschillende andere fabrikanten gelicenseerd. Apples A5-soc uit de iPhone 4S en iPad2 maakt er gebruik van en ook de nieuwe Playstation Vita gebruikt het ontwerp van Imagination Technologies.

Het is overigens niet de eerste keer dat Samsung een gpu-ontwerp van Imagination Technologies gebruikt; in zijn Hummingbird-soc, die onder meer de Galaxy S aandrijft, zit een PowerVR SGX540-gpu. Bij zijn huidige high-end soc - de Exynos 4210 - gebruikt Samsung een Mali-gpu die ontworpen is door ARM.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (10)

Als ze dit jaar nog een DX 9(+) capabele GPU/Soc willen kunnen leveren zijn ze volgens mij op die chips aangewezen, de Mali T658-gpu heeft zelfs DX11 maar is nog lang niet productierijp...

De rede kan dus best zijn om SoC's voor Windows 8 te maken...

edit: zie net dat de 'Mali-T604' ook al DX11 ondersteuning heeft, echter is die volgens mij ook nog niet te verkrijgen?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 november 2011 09:37]

Volgens mij is DirectX niet erg relevant: de meeste ARM cpus zullen geen OS draaien wat DirectX gebruikt. OpenGL ES is dan veel belangrijker. Wellicht Samsung gokt op een succes van Windows 8 op ARM CPUs (wat ik niet direkt denkt aangezien de applicaties die je normaal op Windows draait allemaal x86 zijn en je je Core i7 echt niet gaat inleveren voor een ARM cpu zonder applicaties).
het leuke is dat de nieuwe xbox volgens rumors zal gaan draaien op ARM chips! dan is het wel heel erg belangrijk dat ze dx11 kunnen draaien!
maar inderdaad in een telefoon lijkt mij dat nietheel erg nuttig nee.
In een telefoon niet nee, maar zoals hierboven al gezegd, Windows 8 gaat op ARM SoC's draaien en leunt zwaar op hardware acceleration. Één van de redenen dat Windows 8 niet zo goed draait op de Tegra2 is dat de GPU erg matig is vergeleken met de concurrentie (Atom, Exynos 4210 en OMAP4). Een andere reden is dat de drivers voor ARM SoC's nog niet zo ver zijn ontwikkeld en tot slot leunt de hardware acceleration van Windows ook op DirectX en ARM GPU's waren hier tot nu toe niet echt uitblinkers in.

Verder uit hetzelfde artikel:
Afgezet tegen deze Zxx-serie doen de A9-socs het op papier niet slecht. De moderne ARM-socs hebben veelal twee cores, terwijl de zuinige Atoms slechts een enkele rekenkern hebben. Bovendien ondersteunt de A9 out-of-order-execution, terwijl de Atom de instructies op volgorde afwerkt.

Op gpu-vlak zijn er overeenkomsten te vinden. De GMA500-gpu uit de Atom Z5xx-serie is in feite een PowerVR SGX535 met een Intel-stickertje - Apples A4- en A5-socs en Samsungs Hummingbird-soc gebruiken ook PowerVR SGX-gpu's. Verder hebben zowel Intels Zxx-Atom als de Cortex A9 32bits registers en een singlechannel geheugencontroller.

Voor Windows 8-tablets zou Intel zijn zuinigste Atoms aanbevelen. Hier zouden de ARM-chips dus voor geduchte concurrentie kunnen zorgen; of ze dat ook zijn, hangt natuurlijk af van optimalisaties in de Windows 8-kernel en zaken als de snelheid van het gebruikte geheugen.
Ik denk dat Samsung inderdaad, zoals watercoolertje al zegt, een licentie neemt op de SGX GPU's omdat de nieuwe Mali GPU nog lang niet klaar is, ook al ziet die er spectaculair uit.
Verder is dit artikel ook wel interessant (zelf geschreven :*) ), het gaat vooral over de vergelijking tussen x86 en ARM.
Why Android on x86 will fail
Één van de redenen dat Windows 8 niet zo goed draait op de Tegra2 is dat de GPU erg matig is vergeleken met de concurrentie (Atom, Exynos 4210 en OMAP4).
Huh wat? Ik had altijd begrepen dat de nVidia gpu in de Tegra2 vrijwel gelijk presteerde als de SGX540 in de OMAP4, en zelfs een stuk beter dan de SGX535 in de Atom?
De ULP (zo heette hij dacht ik) van de Tegra2 is echt deprimerend, geloof me. Granted, hij is beter dan die van de Atom, da's mijn fout maar de OMAP4460 presteert een stuk beter op grafisch gebied, maar daarin is de 540 ook hoger geklokt.
Samsung lijkt ervan te houden op 2 (of meer) paarden tegelijk te wedden. Ze ontwikkelen mobieltjes met Windows Phone, Android en Bada, SoC's met Mali en SGX gpu, mobile devices met ARM en x86, netbooks met Windows en MeeGo...
Dat is inderdaad heel typisch Samsung ;) Ze zitten ook niet voor niks op 1001 markten...

En dat is geen slechte strategie, denk ik zomaar ;)

Anyways van die SoC's is logisch immers als je 2 (of meer) OSen wilt aanbieden heb je ook 2 (of meer) verschillende SoC's die daar zo goed mogelijk op aansluiten nodig ;)
Samsung is dan ook groot genoeg om hun activiteiten te diversifiëren, maar toch in elke deelmarkt een kritisch massa te behouden. Komt denk ik voort uit het oogpunt van risicospreiding, hoewel veel andere partijen (developers, consumenten) graag een universeel (hardware-)platform zien.
De SGX540 zat inderdaad al in de S5PV210 en C110 maar ik ben vooral benieuwd voor welke cpu / soc ze dan deze (nieuwe) licentie nemen, en vooral welke core(s) daar dan weer in zitten (a9?).

Performance van de 540 was ongekend voor dusdanig oude hardware (2007), ik denk dat veel Galaxy-S of 'Dropad'/Galaxy Tab eigenaren dat met me eens zijn. Op 3d-gebied draait de PowerVR alles zonder gemopper. (Een ook toppers als bijv. ShadowGun of Dead Space zien er perfect uit met ChainFire 3D)

Overigens is de MP serie (aka 5xt) slechts één stapje hoger dan de 540, een gepimpte 540 zegmaar. (7.2Gflops ipv 3.2 Gflops op de SGX540)

[Reactie gewijzigd door Asure op 11 november 2011 09:34]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True