Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

ARM heeft de twee generatie van zijn Mali T600-gpu's aangekondigd. Deze moeten een prestatieverbetering van 50 procent bieden ten opzichte van de eerdere generatie. De high-endmodellen kunnen maximaal acht cores bevatten.

De nieuwe Mali T600-serie komt in drie verschillende smaken. Het meest simpele model, de T624, kan maximaal vier cores bevatten. Vervolgens is er de T628 met maximaal acht cores, die twee keer zo goed presteert op grafisch gebied. Tenslotte is er het topmodel, de T678, die eveneens is gemaximeerd op acht cores, waarbij ARM claimt dat deze vier keer zoveel rekenkracht heeft als de T624.

ARM kondigde eerder in deze serie al de T604 aan, die vergelijkbaar is met de T624. Ook is er de T658, die vergelijkbaar is met de T678. Volgens de chipontwerper bieden de aangekondigde tweede-generatie-modellen een prestatiewinst van 50 procent ten opzichte van hun voorgangers, iets dat bewerkstelligd wordt door optimalisaties aan de Midgard-architectuur. Van zijn eerste-generatie-variant T568 liet ARM eerder al weten dat deze tien keer beter presteert dan de Mali 400-serie, die onder andere zijn werk doet in de Samsung Galaxy S III.

De high-end T678-variant is vooral bedoeld voor tablets, aldus ARM. Volgens de chipontwerper is de gpu onder andere geschikt voor fotobewerking en augmented reality-applicaties. De nieuwe generatie gpu's kunnen ook voor andere mobiele apparaten zoals smartphones worden ingezet. ARM claimt eveneens dat zijn tweede-generatie T600-gpu's efficiënter met energie omspringen.

Samsung gebruikt de eerste generatie T600-gpu's voor zijn Exynos 5-soc. Ook Fujitsu en LG hebben al toegezegd het gpu-ontwerp te zullen gebruiken. Wanneer de gpu's terug te vinden zullen zijn in apparaten is nog niet bekend, maar vermoedelijk is dit pas in 2013. Het is tevens onduidelijk welke fabrikanten van de T600-gpu's uit de tweede generatie gebruik gaan maken.

Tevens kondigde ARM aan dat de Mali-gpu's voorzien worden van zijn atsc-technologie. Deze is bedoeld voor compressie van grafische textures, iets dat vooral handig is voor game-ontwikkelaars. ARM probeert van atsc een standaard te maken door met alle soorten textures, kleurstandaarden en bitrates overweg te kunnen. Zo hoeven ontwikkelaars niet langer van verschillende compressietechnieken gebruik te maken voor verschillende platforms.

Mali T600 schema

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Deze zullen wel van pas gaan komen met Windows RT tablets, welke meen ik met resoluties tot 2560X1600 uit gingen komen.
Waarom zijn die resoluties zo enorm hoog op tablets? Is dit niet gewoon zonde van de resources?
Vanwege het 'Retina' verhaal bij de iPads en iPhones en MacBooks Pro: Een dusdanig hoge resolutie dat voor het oog niet meer te zien is dat het beeld uit pixels bestaat en waarbij dus meer detail te onderscheiden is.

En ik kan uit eigen ervaring zeggen: Dat is erg fijn.

Het scherm van mijn iPhone 4S is zoveel fijner dan dat van mijn iPhone 3GS. Veel scherper. Het icoontje dat op de iPhone 3GS aangaf dat er gebruik gemaakt werd van een GPRS verbinding leek op een gesloten bolletje. Op de iPhone 4S is duidelijk, zonder je in te spannen, te zien dat het een ringetje betreft.

Zo is tekst op het display van mijn iPhone 4S ook veel fijner te lezen dan op de 3GS.
Ik kan de meeste tekst op websites die voor desktops bedoeld zijn lezen zonder dat ik in hoef te zoomen. Gewoon omdat het zo scherp is dat het leesbaar is.

Dat maakt die mobiele apparaten een stuk beter werkbaar. En het ziet er veel mooier uit.
Hooguit 15 jaar geleden draaiden de meeste mensen op hun 15 inch CRT monitor met een resolutie van 800*600, een enkeling had 'm toen al op 1024*768 staan. Daar doe je het tegenwoordig niet meer voor. Hell, ik vind de 1920*10280 op 22 inch op kantoor eigenlijk al 'onscherp'.

En als je dus die hoge pixel density hebt op een scherm met dezelfde diagonaal, heb je meer pixels nodig. Dus heb je de resources nodig om het aan te sturen.

[Reactie gewijzigd door Romke op 6 augustus 2012 18:19]

ik vind de 1920*10280 op 22 inch op kantoor eigenlijk al 'onscherp'.
Wat bedoel je precies met onscherp? een voorbeeld graag

Ik heb nog nooit iets onscherp gezien op me 24'' Full HD scherm namelijk

Kan natuurlijk zijn dat het alleen opvalt als je beter gewend bent, maar ik kan me gewoon niks bij voorstellen wat in Windows onscherp zou kunnen zijn
24" Full HD (1920x1080 of 1200) is echt niet scherp op het moment dat je hem naast een 27" monitor zet met 2560 x 1440. Is ~94PPI versus ~109PPI. Helemaal als je beide vergelijkt met een rMBP met 15" en een resolutie van 2880 x 1800 met dus een PPI van 226.

Leuke tool hiervoor (link)
Alle Apple fanboys modden dit omhoog? 10% verschil op iets dat nauwelijks met het oog waarneembaar is dus niet met het blote oog waarneembaar. Ik vermoed dat jij het verschil tussen een TN en IPS paneel ziet.
Dell en Samsung hebben ook gewoon de 27" betaalbare schermen. Apple was wel weer de eerste die het voor consumenten beschikbaar maakte. Belangrijk is dat meer en meer fabrikanten betaalbare hi-PPI schermen gaan leveren in hun systemen. Zelf vind ik de stap van MBP naar rMBP een enorme stap. Schermen zijn naar mijn mening veel te lang bij de sub 100 PPI blijven hangen. Oogste tijd voor >200 in computers en >300 in smartphones.
De pixels zijn scherp afgetekend bij Sinester :)
Het scherm van mijn iPhone 4S is zoveel fijner dan dat van mijn iPhone 3GS. Veel scherper. Het icoontje dat op de iPhone 3GS aangaf dat er gebruik gemaakt werd van een GPRS verbinding leek op een gesloten bolletje. Op de iPhone 4S is duidelijk, zonder je in te spannen, te zien dat het een ringetje betreft.
Een iPhone 4S heeft in vergelijking met veel andere smartphones niet echt schokkend veel pixels. De 3GS had er met name schokkend weinig vergeleken met de concurrentie.
Ja en nee. Het oog wil vaak ook wat. Zoals The New iPad. Ik zou geen ipad 2 ofzo meer willen.
Hoogtijd dat je een Sony Xperia S gaat kopen dan, 342ppi. wat wil een mens nog meer ? ;)
Apple gaat met model nummer 5 van de iphone zeer vermoedelijk terug naar sub 300 ppi.

anyway..prachtige ontwikkeling van ARM.
Ik blijf mij bij dit soort berichten toch verbazen waarom het zo moeilijk is om een leuke 13 of 14 inch laptop te vinden met full hd resoluties terwijl tablets daar al ver overheen gaan.
De meeste (geloofwaardige) geruchten beweren juist dat apple qua ppi hetzelfde blijft. Waarom zou je een lagere beeldscherpte willen als je (met de new ipad en de nieuwe macbook pro) juist net een usp maakt van hoge resolutie schermen (zoals ze altijd al doen met hun retina schermen)?

Zelf ben ik met mijn xperia S heel erg blij met het scherpe scherm!
Je zit vaak enkele meters van je TV af en slechts enkele tientallen centimeters van je tablet. Dus die vergelijking gaat niet op.

Desondanks zit er een boel marketing omheen, maar dat is niet zo scherp als dat jij stelt.
En nu zeggen ze dat je wel verschil ziet op een 10inch scherm
Als jij serieus geen verschil ziet tussen het scherm van een iPad 3 en een willekeurige andere tablet, dan wordt het echt heel erg hoog tijd voor een bezoek aan de opticien.
Omdat apple gebruikers er niet mee zitten, die zijn wel gewend dat ze betalen voor uiterlijk en niet de hardware

...

Marketing doet schijnbaar zijn werk goed.
Volgens mij doen vooroordelen en zonder enige persoonlijke ervaring of kennis van zaken nablaten wat andere mensen zeggen nog veel beter hun werk. Het internet sterft van de mensen als jij, die niet verder komen dan wat betekenisloos gezever over marketing, kuddedieren en te hoge prijzen.
Hoe hoger hoe scherper de tekst.
films 1920*1080 is maximum.

Wat er niet staat is onderstaande:

The trio's headline feature is that they promise to deliver at least 50 percent more performance with the same silicon area and power draw, with the explicit aim of delivering "console-class gaming," 4K and even 8K video workloads, as well as buttery 60fps user interfaces in phones, tablets and smart TVs
ik vind het ook wat raar dat die resoluties groter en groter worden op tablets, terwijl je pc dan opeens met een "lage resolutie zit" vervolgens door u tablet..
Met die instelling blijft de techniek natuurlijk stilstaan. "Neen, laten we maar geen 3D tv kopen, want dan missen we dat gevoel op onze tv in de slaapkamer!"

Tablets zijn 'the next big thing' en daarom krijgen ze, net als smartphones, state of the art techniek mee. De concurrentie is moordend: fabrikanten zijn meer geneigd tot innovatie om de concurrentie te verslaan. Intels' ceo Otellini heeft zelfs gezegd dat de smartphonemarkt zich dubbel zo snel ontwikkeld als de wet van Moore.

De vraag voor betere pc schermen is veel minder groot. Een groot deel van de consumenten zal geen beter scherm kopen 'omdat deze verkrijgbaar is'. Smartphones en tablets zijn echter verbruiksproducten, na één of twee jaar lopen de contracten af en wil de consument een nieuwe telefoon. Maar dan moeten fabrikanten de consument wel een reden geven om een nieuwe, betere telefoon te willen.
Dat komt daardat veel (teken)programma's nog niet klaar zijn voor dergelijke schermen. Veel software tekent een lijn als een enkele rij pixels. Op een scherm met een te hoge resolutie wordt dat onwerkbaar. Ik had +/- 8 jaar geleden een laptop van Dell met een relatief hoge resolutie en er was een model met een nog hogere resolutie. Werken met tekenprogramma's was niet echt prettig op dat beeldscherm. Mijn collega's verklaarden me eerst voor gek dat ik het model met de lage resolutie had gekozen maar nadat ik ze het 'probleem' had laten zien moesten ze me toch gelijk geven. Enkele maanden later had Dell ook een versie van de laptop met een nog lagere resolutie. Kennelijk vonden meer mensen de resolute te hoog...

Als de software echter geschikt is voor een hoge resolutie beeldscherm dan is een hogere resolutie alleen maar beter. Het uitsmeren van letters is maar een lapmiddel.

[Reactie gewijzigd door ncoesel op 7 augustus 2012 10:04]

1 simpele rede : verkooppraatjes :)

het verkoopt ondankt dat het bijna nutteloos aan het worden is.
Zo mooi om de ontwikkeling te zien van zulke kleine chips. "Even" een prestatie verhoging van 50%. Ik ben echt benieuwd hoever we over 2 jaar zijn met de huidige ontwikkelingen!
50% performance verbetering, maar dat is ook niet zo lastig als je de klok hoger zet :) De architectuur blijft hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 augustus 2012 18:58]

Kijk, zo komen we iig een stap dichterbij werkbare grafische apps op tablets voor on the go ipv de toch wel vrij beperkte functionaliteit en rekenkracht die we nu hebben =)
ARM ontwikkelt zich enorm snel. De Mali400 van de S3 is al erg sterk en goed. Die gaat hard over de Tegra 3 die eigenlijk qua gpu niet tegen de S3 of de A5x op kan.
Ik denk dat juist Apple blij is met de nieuwe reeks Mali, want die nieuwe iPad kan nog wel wat extra power gebruiken bij video- en fotobewerking of het gamen.
Apple gebruikt Mali niet, maar de gpu's van concurrent Imagination Technologies, de PowerVR SGX544. Die hebben ook een nieuwe gpu in de pijplijn ("Rogue"), het is waarschijnlijker dat Apple die gaat gebruiken.

Van de grote SoC fabrikanten gebruikt alleen eigenlijk alleen Samsung de Mali gpu's, de rest doet het met PowerVR's of eigen (nVidia, Qualcomm) ontwerpjes.

Dit persbericht klinkt mooi, maar het blijft voorlopig bij mooie specs sheets. Produkten met deze Mali 6xx-serie gpu hadden er allang moeten zijn, het vlaggeschip van deze nieuwe wonder-gpu (de Samsung Exynos 5250 met Mali T604) was gepland voor de eerste helft van 2012, dat is inmiddels een jaar later geworden. Gelukkig voor ARM heeft de concurrentie ook vertraging opgelopen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 augustus 2012 23:29]

Helemaal gezien Apple aandeelhouder is bij PowerVR (+/- 10%?) zie ik ze niet snel overstappen naar ARM. Apple zal in de A6 (of een latere versie) inderdaad hoogstwaarschijnlijk een PowerVR 6 serie GPU gebruiken.


Verder heb je gelijk dat het mooi klinkt maar voorlopig allemaal papier specs zijn en er niets bevestigd is. De 10x beter dan Mali 400 zal waarschijnlijk alleen in de meest gunstige scenario's zijn. En dan nog resteerd de vraag wat hebben ze daar vergeleken? (Hoeveel cores voor de 400, hoeveel voor de 658, welke klokfrequenties, etc)

Echter zegt het feit dat er nog geen chip op de markt is met een Mali 600 GPU helemaal niets. Waarom de Exynos 5250 uitgesteld is weten we niet, problemen met het ontwerp? En zitten die problemen dan in de Cortex A15 of in de GPU of in de overige onderdelen zoals de LTE baseband? Of hebben ze voor het ontwerp toch 28/22nm nodig om het verbruik onder controle te krijgen?

Het feit dat er nog altijd geen Cortex A15 producten op de markt zijn doet mij vermoeden dat je het eerder in die hoek moet zoeken dan bij de GPU.


Overigens heeft de concurrentie geen vertraging opgelopen. PowerVR Rogue ligt nog op schema design-ins zullen dit jaar plaats vinden (producten volgend jaar?). En de Adreno 300 ligt ook nog op schema en daarvan zullen de eerste producten binnenkort verschijnen.
Rogue werd verwacht voor "mid/late 2012" en dat is ook niet gebeurd, en ook de Adreno 300 had er al moeten zijn. De huidige Snapdragon S4 varianten hebben niet voor niets nog de oude 200-serie gekregen, ook daar is flinke vertraging. De hele "next gen" is er feitelijk pas in Q1-2013.

Edit: ST-Ericsson beweerde in Jan 2011 nog in een persbericht dat ze de eerste samples van de A9600 NovaThor met PowerVR Series-6 in 2011 gingen produceren, op 28nm. We zijn nu anderhalf jaar later, ST-E heeft nog geen pepernoot op 28nm geproduceerd, en de release date van NovaThor is een vage "begin 2013" geworden. Dat noem ik vertraging.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 augustus 2012 13:59]

Apple gebruikt meen ik geen mali GPU's van ARM maar PowerVR's van Imagination Technologies
Laat maar komen december weer tijd voor nieuwe abbo en ga voor windows phone 8 haal ook gelijks een Dev code van Dreamspark. Ben nu al bezig met Dx11 en C++ hopelijk binnenkort de wp8 sdk uit mooie tijd.
bij een laptop zit je er net zo ver vanaf en daar blijven ze al heel lang steken op een resolutie die lager is dan 1080p.

Op zon kleine display zie je gewoon geen verschil, het probleem zit hem erin dat ze het systeem wel zwaarder moeten maken, anders koopt niemand meer een nieuwe.

Het zelfde geld voor de software updates, volgens mij draaid een linux mint ondertussen net zo licht op een nieuwe smartphone als android of IOS, terwijl de laatste 2 uitgeklede versies moeten zijn van Linux.

Vooruitgang maar erbij ook achteruitgang, beetje jammer.
misschien ligt het er ook aan dat het scherm type veranderd is, en niet alleen aan de resolutie?

Mensen zoals ik die zeuren zorgen juist voor verandering, beetje kritisch naar uitbuitende bedrijven kijken kan nooit kwaad.

Maar gezien je reactie heb je dus een apple product ;)
Tevens kondigde ARM aan dat de Mali-gpu's voorzien worden van zijn atsc-technologie.
Waarom moeten sommige bedrijven altijd nieuwe betekenissen zoeken voor bestaande afkortingen?

ATSC = Advanced Television Systems Comittee (Amerikaanse tegenhanger van DVB-T).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True