Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

De iPhone 3G S, die op 26 juni in Nederland en BelgiŽ wordt uitgebracht, kan betere 3d-graphics leveren door de ondersteuning voor OpenGL ES 2.0. De iPhone 3G ondersteunt alleen versie 1.1 van de mobiele versie van de OpenGL-software.

Volgens Apple Insider beschikt de iPhone 3G S voor het grafische werk over een PowerVR SGX-chip, die ondersteuning heeft voor OpenGL ES 2.0. Er stonden al diverse verwijzingen naar OpenGL ES 2.0 in de bètaversies van de sdk's die tot nu toe zijn uitgebracht. De tweede OpenGL-versie is niet backwards compatible, maar ook OpenGL ES 1.1 wordt door de nieuwe iPhone ondersteund.

De nieuwe OpenGL-versie maakt betere 3d-graphics mogelijk, wat vooral games ten goede zal komen. De Apple-smartphone geldt nu al als een serieuze concurrent voor handhelds als de Nintendo DSi en Sony's PSP, al denkt Nintendo's ceo daar anders over.

De nieuwe iPhone zal op 26 juni in Nederland verschijnen en ook in België is de smartphone vanaf die datum te koop, zo meldt De Standaard. De Belgische provider Mobistar maakt op zijn site weliswaar melding van de komst van de iPhone 3G S, maar noemt zelf nog geen datum.

OpenGL ES 1.1 op iPhone 3G, 2.0 op iPhone 3G S
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

wat ook mooi is: iPhone OS 3 zorgt voor (betere, legale) ondersteuning van randapparatuur via de dock connector. Op deze manier is het niet heel lastig meer om een soort controller te bouwen waar je de iPhone in legt.

Er zijn al enkele projectjes bezig met een controller waar je de iPhone in legt, al waren die nog niet officieel ondersteund. Vanaf volgende week woensdag is het dus ook officieel mogelijk om dik te kunnen gamen op je iPhone. let wel: neem een dynamo of iets mee, je accu is binnen no time leeg ;)
Of je gebruikt je iPhone als controller, en sluit hem aan op de TV. klikje
leuk voor legacy video games met old skool controllers, maar gaming gaat toch telkens meer richting nieuwe manieren van controlling. kijk naar de wii en de koerswijziging die xbox360 en ps3 ingezet hebben hierna.

daarnaast zijn telkens meer spellen connected experiences.

de iphone sluit op beide aspecten aan met de internet connectivity, multitouch screen en sensoren (tilt, kompas).

dus zeker welkom een conventionele controller, het gemis van een hard keyboard/controller is een gemis voor deze games maar vergis je niet de iphone heeft een boel sterke eigenschappen die juist voor moderne games heel goed uitkomen.
De iphone is sowieso voor de developers een super platform om voor te produceren, misschien zelfs wel beter dan voor de ds of de psp omdat het zo makkelijk kan worden gedistribueerd en omdat er zo'n grote markt is die een iphone of ipod touch heeft.

Voor de gebruikers is het ook een goed gameplatform, kijk maar eens op toucharcade.com hoeveel (goede) games en reviews je daar wel niet kan vinden.
Ik ben heel erg benieuwd wat dit met de accu gaat doen, ik begreep dat de accu duur verbeterd is ten opzichte van de 3G versie.
Als games nu wat meer gespeeld zullen gaan worden en mooier gemaakt zullen worden zal dat ongetwijfeld ook ten koste van de accu duur gaan.

Hoop wel dat ze hier rekening mee gaan houden en je niet om de dag je Iphone moet gaan opladen..
Volgens Anandtech kan de accuduur er alleen maar op verbeteren (ondanks de ongewijzigde batterij). Dit zou meerdere oorzaken hebben:
-De hardware shrink naar 65nm (komt van 90nm).
-De snellere processor die bij het uitvoeren van een applicatie snel terug naar idle zou overschakelen en zo meer stroom zou kunnen besparen.
Lees het artikel er maar eens op na, het is best interessant
Denk niet dat de Iphone echt kan concurreren met de PSP etc. Zeker omdat de Iphone niet gemaakt is als handheld.
Als jij als telefoon al een iPhone hebt, en je wilt niet met 2 apparaten in je zakken rondlopen. Dan denk ik dat veel iPhone bezitters de PSP links laten liggen en lekker games in de app-store kopen, welke vaak ook nog eens veel goedkoper zijn omdat er geen conventionele distributie tussen zit, maar alles door developers of publishers zelf direct in iTunes gezet kan worden.

Kortom de enorme functionaliteit van de iPhone, snelle marktacceptatie en het distributiemodel van itunes kunnen partijen als SONY behoorlijk in de weg gaan zitten.

Nintendo blijft wat mij betreft veilig omdat ze zich vooral op kleine kinderen richten en erg goedkoop zijn.
Dat is ook niet de insteek van het device, maar het maakt mobiel gamen wel interresanter.
Als men een volwaardig gamedevice wil koopt met een ds/psp.

//edit
Ik was een iphone gebruiker (gelukkig verkocht) maar de insteek van mijn reactie is; als men een game device wil, koopt met een ds of psp
Maar dat maakt de iphone zeker niet minder geschikt om games op te spelen, monkey ball heb ik met veel plezier (en frustratie) gespeeld.
En deze nieuwe opengl 2.0 ondersteuning zal nog veel meer moois brengen.
Maar om 'echt' te gamen, moet ik toch wel knoppen onder me duimen hebben :+

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 10 juni 2009 16:18]

Nee hoor, kijk maar eens naar Assasins Creed, Super Monkeyball, Need For Speed, Rolando, FPS en een hele lading andere games.

De games van de iPhone doen zeker niet onder aan de games van een handheld (uiteraard zitten er minder goede games tussen, maar dat heb je op elk platform).

---

Zelf game ik vrij vaak op mn iPhone, en de reden dat ik geen PSP of DS heb is dat ik al een iPhone heb, waarmee ik hetzelfde kan (en meer).

De graphics waren al vrij goed voor een handheld, met de nieuwe 3GS zal dit dus nog beter worden en zal de kloof tussen de DS, PSP en iPhone alleen maar kleiner worden.

Je ziet juist dat veel 'grote gamedevelopers' ala E.A & Sega een afdeling hebben om iPhone games te maken.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 10 juni 2009 16:04]

Nee hoor, kijk maar eens naar Assasins Creed, Super Monkeyball, Need For Speed, Rolando, FPS en een hele lading andere games.
Inderdaad maar je mag er wel bij vermelden dat deze games ook beschikbaar zijn voor bijvoorbeeld de N Gage serie van Nokia :P

Gezien ik toevallig een demo van Assasin en van NFS op mijn N85 heb staan :)

Verder goed nieuws natuurlijk, ik zie liever de portable consoles verdwijnen zodra de telefoons sterk genoeg zijn om mooie games te genereren (kan nu al bijv metal gear solid mobile vind ik super mooi voor een mobiel spel) en een bediening hebben waar je wat mee kan (ook goed uitgevoerd in metal gear maar ja de N85 heeft iets meer knoppies)!

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 10 juni 2009 16:29]

Het probleem wat ik zie is dat je dan dezelfde chaos hebt als op de PC. Wat op de ene werkt, zal op een andere stotteren.

Dus soepel op een iPhone 3G S, maar stotteren of misschien zelfs niet eens werkend op een "oude" 3G.
Als developer kun je heel makkelijk de games op verschillende devices testen(ook op je mac gewoon al). Je kunt ook de performance etc. bijhouden dus ik denk dat veeleisende games of 3GS only worden of dat de graphics bij de 3G gewoon lager worden gezet..
De performance van je PC in de simulator is volgens mij niet gelijk aan de performance op de iPhone zelf. Je kan wel kijken wat het langste duurt, het meeste resources neemt via grafieken e.d, maar volgens mij loopt alles 'soepeler' op de Mac dan op de iPhone.

Daarnaast kan je ook je iPhone aan de Mac koppelen en daar de test applicaties op laten draaien, je zit dan wel op de native snelheid en hebt ook toegang tot alle grafieken e.d, het punt is dan wel dat je zowel (als je compatible wilt zijn) de 3GS en 3G nodig hebt.

Maar dat zou met ontwikkelen voor andere platformen niet anders zijn als je backwards compatible wil blijven.
Ja natuurlijk maar ik vind dit bij andere platformen ook niet erg. Gamemakers testen op DX10 en op DX9 als voorbeeld. Pas als de 3G bijna niet meer gebruikt wordt zullen de spellen daar niet meer naar kijken. Maar dit duurt dus in ieder geval nog 1-2 jaar aangezien dan de contracten aflopen(en veel mensen gewoon hun contract verlengen en een nieuwe iphone krijgen/kopen)
dan moet je daarbij weer vermelden dat assassins creed op de iphone een port van de ds is met betere grafics.
alleen vergeet iedereen te melden dat de iphone na normaal gebruik niet eens een dag mee kan, laat staan dat je ff een uurtje in de trein zit te gamen. hoe lang doe je er dan mee? 5 uurtjes?

en dan wel je 3g aanlaten.
Als je 1 uur in de trein zit kun je er gewoon de hele dag mee vooruit hoor.(Dan neem ik aan dat je dat uurtje ook wat ermee doet). Als je 1 uurtje spelletjes speelt heb je nog steeds heel veel standby-tijd over.. Daarnaast weet ik niet of je het hebt bijgehouden maar de iPhone 3GS gaat een stuk langer mee op de batterij.
Waarom zou je 3G aanlaten als je "ff een uurjte in de trein zit te gamen"?
Je hoeft niet meteen het volume minimaal te zetten en de backlight uit te doen, maar je kunt ook overdrijven...
Volgens mij ook niet. Verder zit je met bijv een shooter continu met je vingers in de weg om beetje goed rond te kunnen kijken.
Ik weet niet hoe goed de sensor in de iPhone is die doorgeeft wat de stand van het toestel is maar als deze goed genoeg is kan je deze gebruiken om te bewegen.

[Reactie gewijzigd door Mentox op 10 juni 2009 16:02]

Die sensor is heel precies en daardoor dat race-games e.d. al mooi lopen.
Ook precies genoeg om te voelen dat ie naar rechts en links gaat? Dus zonder hem schuin te houden?
Ja die sensor is echt precies, je hoeft hem maar een beetje te kantelen en dat registreert die dan ook. Kantel je verder dan stuurt het stuur ook verder.

Laatste tijd zie je dat bijv. bij racegames de horizon ook meebeweegt, waardoor je altijd tegen een normaal beeld aan het kijken bent.
Dat is iets anders dan wat er gevraagd wordt. Je kunt namelijk de iPhone op zijn kant houden (horizontaal dus) en vervolgens naar links en rechts bewegen. Dit registreert hij niet denk ik zo. Alleen schuin houden (verticaal kantelen) heeft effect. Dus zal een shooter echt met de vingers gedaan moeten worden.

Beetje raar als je je telefoon horizontaal hebt en je beweegt de linker kant naar beneden dat je dan naar links kijkt... volgens mij gaat dat niet lekker werken.

update:
Het kan misschien wel als je hem plat horizontaal houdt. Maar dan krijg je op een gegeven moment wel kramp in je nek. Dan bedoel ik bewegen net als met het balletje op zo'n bord met gaatjes. En dan nog heb je je vingers nodig om eventueel te schieten/reloaden enz.

[Reactie gewijzigd door Tupel op 10 juni 2009 16:29]

Valt mee, net als alle nieuwe dingen zul je even moeten wennen.

Overigens kun je je afvragen of er wel zoiets is als een protable gaming device. Er zijn niet veel titels die het echt goed doen op een PSP/DS etc. En dan heb ik het niet over framerates of graphics (alhoewel, nu niet tenminste), maar veel games zijn gewoon directe ports wat inhoud dat je een uitgeklede versie van een spel bent het spelen.

Ik hoor bijvoorbeeld genoeg klachten over een FPS spelen op een PSP, waarbij ik me soms afvraag of een ontwikkelaar niet beter iets voor een mobiel apparaat kan maken dan een reeds bestaande game over te zetten.

Veel games, waarvan ik persoonlijk denk dat ze perfect zijn om te spelen op een mobiel apparaat, werken evengoed op een iPhone als op een PSP of een DS, simpelweg omdat ze simpel in elkaar zitten, origineel zijn, en gewoon leuk zijn om 'even' te doen. De 'grote' games zijn vaak toch weggelegd voor een systeem met een groot scherm en een echte controller of toetsenbord.

imo hebben portable gaming devices dus niet veel nodig om op te kunnen gamen.
Nee hoor, ook dat registreert hij. In sommige programma's wordt bijvoorbeeld 'schudden' gebruikt om de afgespeelde track te shuffelen. In OS 3.0 zal (kan?) het gebruikt worden voor 'Undo'.
Het is een versnellingsmeter, niet alleen een hellingshoekmeter.
@ Peppio. Je neemt vanalles zomaar aan, maar zou er goed aan doen wat meer in te lezen.

De acceleratiesensor van de iPhone kan bewegingen en stand in alle 3 de assen meten, en is nauwkeurig. Er zijn veel apps die daarvan gebruik maken, shooters zoals Wolfenstein, racegames, zelfs digitale waterpassen.
Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel.

Als je de iPhone op een tafel legt en je draait hem om de Y-as, dan wordt dat echt niet geregistreerd, dat is tenminste mijn ervaring. Dit zou in de toekomst met bijvoorbeeld dezelfde techniek als het kompas wel kunnen misschien.

Maar dus ook als je je telefoon zo houdt en je beweegt wederom om de Y-as, dan registreert het apparaat echt niets hoor.

Ik neem het niet zomaar aan, ik heb er zelf ťťn.

edit:
Wolfenstein
Need For Speed

Beide maken geen gebruik van wat ik hierboven geschreven heb...

[Reactie gewijzigd door Tupel op 11 juni 2009 10:18]

Dit filmpje geeft wel aan hoe gevoelig de sensor is.

Erg gevoelig ;)

@Hierboven, hij werkt ook plat (er zijn meerdere labyrinth spellen welke 'net echt' aanvoelen.) De sensor is duidelijk beter dan van de HTC Touch Diamond (welke een klasgenoot heeft, maar daar voelt het labyrinth spel zeker niet 'echt' op aan).

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 10 juni 2009 16:38]

De bewegingssensor is op zich al goed, maar ook het kompas dat in de volgende iphone zit zal hieraan meewerken. Augmented reality FPS, lol.
Michien kun je het compas gebruiken om om de hoek te kijken :+

zou geen gek idee zijn alleen zullen mensen je wat sneller aankijken als je met je iphone rondjes aan het lopen bent

en met multiplayer met iemand in de buurt zou nog wel eens frontale botsingen kunnen opleveren

[Reactie gewijzigd door Proxx op 10 juni 2009 16:14]

Dat denk ik ook met de DS eigenlijk, voice commands enzo.. Lijkt me ook niet iets om in de trein te doen ;)
Doordat de iPhone slechts een echte knop heeft en de rest door het scherm wordt afgehandeld is het best mogelijk om het als concurrent neer te zetten van bijvoorbeeld de PSP of DS(i).

Mensen die echt een handheld zoeken zullen niet direct voor een iPhone gaan maar het kan er wel voor zorgen dat mensen met een iPhone geen handheld kopen. En de iPhone wordt weer interessanter voor een andere doelgroep. En als deze groep zowel een telefoon als een handheld zoeken dan is het sommetje net zo simpel als 1 + 1.
Er komt een hardware uitbreiding waar je de iphone kan inschuiven en dan heb je extra knoppen, speciaal om te gamen.
heb je ook een bron?
De iphone is juist een handheld bij uitstek.

Je neemt hem zo in je broekzak mee, altijd bij de hand om te bellen/mailen/gamen. In tegenstelling tot een psp of ds die net iets te groot is en cardridges nodig heeft voor de games die je wil spelen.
Denk niet dat de Iphone echt kan concurreren met de PSP etc. Zeker omdat de Iphone niet gemaakt is als handheld.
maar toch, snellere hardware en de veel leukere manier van games besturen door het kantelen en aanraken van het scherm...

Mij lijkt dat de iPhone behoorlijk concurreert met de PSP en de DS. Splits mobiele gamers in twee groepen: (1) die het gewoon leuk vinden om onder spelletjes te spelen en (2) de fanatiekelingen die vooral bepaalde spellen (grote namen) erg interessant vinden, of gehecht zijn aan de knopjes.

Voor die eerste groep, wat zomaar eens de grootste van de twee kan zijn, is de iPhone op zijn minst interessant. En gaan andere factoren de beslissing beÔnvloeden, zoals "wat kost een game?", "wat doet het apparaat nog meer?" En dan blijkt dat de iPhone wel degelijk een concurrent is voor de PSP.

Al is het maar omdat men eerst een telefoon koopt, en daarna kijkt of een PSP, een TomTom, een digitale camera of een mediaspeler nog wel nodig zijn.
Crysis en OpenGL? :+
Dat is uiteraard enkel ter demonstratie van het verschil. Ik weet niet of het werkelijk zo groot is, maar als het enigszins de kwaliteit uit het onderstaande filmpje benadert is naar mijn mening een behoorlijke stap voorwaarts.

http://www.youtube.com/watch?v=wnr4HCIoFlk

http://www.youtube.com/wa...TXpqa9jG0&feature=related

Ik blijf het toch interessant vinden dat een telefoon die nooit is aangekondigd als game device voor de eerste serieuze interesse zorgt voor gamen op een telefoon...
De appstore heeft daar ongetwijfeld mee te maken.... zeker als je kijkt dat sony nu met de PSP GO ook over gaat op de internet distributie..
ben benieuwd of de iphone hier ook optimaal gebruik van kan gaan maken..
volgens apple's denkwijze lijkt het me sterk dat ze sommige apps niet op de oudere modellen laten draaien.. maar van de andere kant zou het natuurlijk ook stom zijn om hem OpenGL ES 2.0 compatible te maken als ze er toch geen gebruik van gaan maken..
ben benieuwd...
dit is volgens mij prima op te lossen met 3d engines toch, terugvallen naar minder details enzo, zie je ook in de PC-wereld.
Het is niet alleen zo dat de SGX support biedt voor OpenGL ES 2.0, maar ook _volledige_ hardwaresupport voor OpenGL ES 1.1. De MBX hadden al 1.1 support maar een deel van de berekeningen werd overgelaten aan de host, waar de library de OpenGL API wrapte rondom de native interface van de MBX. De SGX biedt dus een efficientere support voor OpenGL ES 1.1.
Waarom staat dit als een rumoer-achtige quote? Dit is allang bekend gemaakt op de WWDC hoor, bij de eerste keynote.
Het is trouwens OpenGL ES 2.0, niet OpenGL 2.0 ES :P

[Reactie gewijzigd door graey op 10 juni 2009 16:20]

lol crysis op je phone XD
Dat zou nog wel wat worden denk ik :D
Mooi spul.. Vraag me af of de iPod touches dit ook hebben. daar word net nog een tikkeltje meer vrijetijdsspul op gedaan dan de iPhone