Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Qualcomm verwacht dat mobiele chipsets binnen vijf jaar dezelfde kwaliteit graphics kunnen leveren als een PS3 of een Xbox 360. Mobiel gamen met PlayStation 2-kwaliteit zou volgens de fabrikant uiterlijk volgend jaar al realiteit zijn.

Het bedrijf presenteerde zijn toekomstvisie donderdag op de Innovation Qualcomm-conferentie in Londen, zo bericht Slashgear. Volgens Qualcomm kunnen mobiele soc's ergens tussen 2011 en 2013 de kwaliteit van Xbox 360- en PlayStation 3-graphics evenaren, terwijl PS2-kwaliteit nu al haalbaar of bijna haalbaar zou zijn.

De kwaliteit van de huidige next-gen-consoles zou binnen handbereik komen dankzij mobiele soc's met een dualcore-cpu en aparte gpu's voor 2d- en 3d-beelden. Door 2d-beelden door een aparte gpu te laten renderen, zou bijvoorbeeld het navigeren door menu's of het renderen van fonts sneller moeten gaan. Daarnaast zouden ook niet-grafische taken door beide gpu's kunnen worden uitgevoerd, om mobieltjes veelzijdiger te kunnen maken.

Qualcomm - Socs

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Hmmm, weet niet wat ik ervan moet denken.. Sinds wanneer heeft een iPhone 3GS eveneel "kracht" als een PS2? :P

misschien toch maar met een korreltje zout nemen?
Het gaat zich om grafische kracht, en misschien ben je (gezien de PS2 waarschijnlijk al een tijdje onder het stof ligt) vergeten op welke kwaliteit een PS2 graphics kan renderen, maar een 3GS is wel degelijk "similar".

De vraag of het boeiend is om op een klein scherm te gamen is niet interessant. Het gaat zich erom dat er steeds krachtigere hardware wordt gemaakt en dat kleine apparaten na verloop van tijd beter worden. Dat er, wanneer er vraag is naar veel mobile games, eventueel grotere schermen zullen komen is daar weer een vrij logisch vervolg op.
Heeft de 3 GS een dedicated GPU dan?

Overigens vind ik dat deze vergelijking totaal niet op gaat: ik meen me te herinneren dat de PS2 een CPU heeft van 250 mhz? Dan zou de stap van DS en PSP naar PS2 dus niet echt een verbetering zijn. Daarnaast zijn er voor de Iphone weinig spellen die vergelijkbaar zijn met de kwaliteit van DS/PSP games (qua graphics, complexiteit en grootte) dus dat zou ook niet zoveel uitmaken dan. Opvallend is ook dat de Xbox en Gamecube gewoon zonder meer overgeslagen worden. Ik denk zelf dat we rond 2012 ongeveer daar zullen zitten qua games.
(qua graphics, complexiteit en grootte)
Tsja, de hit-titels ala need for speed, fifa, assasins creed en meer komen ook allemaal stuk voor stuk uit voor de iPhone hoor. E-A is goed bezig wat dat betreft, alsook diverse andere grote developpers.

Imho is de iPhone grafisch beter dan de DS, enkel de PSP heeft betere graphics, maar het verschil tussen de DS en iPhone is groter dan het verschil tussen de iPhone en PSP.

Ook geloof ik best in deze uitspraak, immers hebben we nu ook PS2 graphics in de broekzak.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 20 november 2009 18:51]

Niet echt, de psp hangt qua graphics tussen de ps1 en 2 in.
Dus als jij vind dat een Iphone (zelf nog nooit op gespeeld) iets minder is zit ie op ps1 nivo.
Niet zo dramatisch op het relatief kleine scherm van een iphone, maar nog heel heel ver verwijderd van een ps3/xbox360 op fullHD tv`s.
Heeft de 3 GS een dedicated GPU dan?
Ja. Naast de M Cortex-A8 CPU zit er ook een PowerVR SGX GPU in.
toch vind ik het gek dat ze de ds en psp bij elkaar doen.

De iphone 3gs en psp liggen namelijk echt wel bij elkaar,

ik zou zeggen de psp, 3gs, en ps2 bij elkaar!
Ik vind de 3GS eerder vergelijkbaar met een Wii.. of de games zijn gewoon nog niet goed genoeg ontwikkeld...
Het gaat over hardware, niet software :)
3D kracht is niet belangrijk. Als ik iets heb geleerd van gameontwikkeling en marketing is dat het platform er weinig toe doet. Kijk naar de Wii. Het gaat uiteindelijk puur om de software, niet om eye candy want dat beperkt de user base alleen maar (=omzet). En de bijdrage die eye candy heeft voor immersive gaming is niet relevant bij mobiele apparaten waar men 'alleen maar' in vrije micro time speelt (=casual).

Dus waarschijnlijk is de statement wel waar maar is het compleet onbelangrijk voor de gamer imho.
maar de wii spellen zijn wel gewoon kut. De gamers hebben allemaal een Xbox of Playstation gekocht, de Wii staat bij de oma's en 10 jarige kindertjes en hun drukke ouders thuis in de woonkamer.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 21 november 2009 01:40]

wie zegt dat dat niet zo is?
en daarbij hoeven ze veel minder grafisch geweld gezien de schermen veel kleiner zijn, minder pixels is minder grafisch berekenen.
Klopt niet, want de iPhone rendert toch op een hogere resolutie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Apple_iPhone#Functies <-- resolutie is volgens mij maar 320x480, wat bedoel je precies?
Ja, en een pal tv heeft niet zo heel veel meer pixels volgensmij (560x480 oid uit mn hoofd). dus dat scheelt elkaar niet zo veel... opzich zou de iphone 3gs best een aardig eind kunnen komen... denk ik ;)
720 beeldpunten bij 576 beeldlijnen
bijna goed...
De 576i50 standaard die bij PAL gebruikt wordt heeft 625 beeldlijnen waarvan er 50 leeg zijn voor synchronisatie doeleinden.
Langs elke lijn zijn er GEEN beeldpunten gedefinieerd, het is een continu signaal.

Voor digitale beelddragers zijn ze uit gegaan van 720x576 omdat dit het oplossend vermogen van de meeste beeldbuis TV's het dichtste benaderd.

Overigens hadden de laatste generatie beeldbuis TV's meer dan 576 beeldlijnen, ik kan op mijn Philips TV duidelijk verschil zien tussen een digitale bron op 576p en 720p.
Als ik een 1080i bron aanbied, het hoogste dat de TV aan kan dan zie je geen verschil tussen 720p en 1080i.
Ik denk dat het nog steeds een erg raar idee is. Leuk dat gamen zo word op je mobiel, maar wie gamen er nou eigenlijk echt veel op zijn mobiel. Een mobiel is om te bellen als je het mij vraagt. En leuke apps is ook mee genomen, maar om er nou heel de dag op te gaan zitten gamen i.p.v. mijn pc of mijn xbox 360 nee laat maar.

Verder denk ik dat dan de accu wel een heel groot stuk vooruit moet gaan. Want als je dat met de accu's van nu moet doen zijn ze na een uurtje al op.

Ik weet het niet leuk dat de chips dan zo goed zijn, maar ik moet het eerst maar eens zien voor ik het geloof.
Wie gamed er op een psp of ds? En die zijn ook niet veel groter dan een mobiel.
Persoonlijk vind ik het zelf niks op zo een klein schermpje gamen, maar het komt misschien ook omdat ik er niet mee ben opgegroeid.

Maar kinderen die ermee opgroeien, met het feit dat je gewoon je mobieltje uit je zak haalt en met je vriendje gaat zitten gamen over wlan of internet voor hen is het wel normaler :)
Best fijn om een beetje leuk te kunnen gamen op je mobiel, en er is ook wel een markt voor denk ik, gezien het succes van de PSP en de DS. Wie weet waar het naartoe gaat. Een mobiel was idd ooit bedoeld om op te bellen, maar dat idee is inmiddels zwaar achterhaald. Het zal zich steeds meer ontwikkelen als een multifuctioneel platform.

Dus deze ontwikkelingen zijn sowieso interessant, niet alleen voor games natuurlijk. Zie bijvoorbeeld de ontwikkeling van augmented reality apps, die kunnen hier veel profijt van hebben, en toepassingen als google earth/maps en andere navigatie en visualisatie software.
Binnen een paar jaar hebben we telefoons met HD resolutie dus dan hebben we weer net zoveel pixels als een PS3. :P
bijkbaar is de PS2 een lege doos met wat verouderde printplaten erin
Als er verouderde printplaten inzitten is hij toch niet meer leeg? :+
Tegen die tijd is er waarschijnlijk ook wel een ps4 geintroduceerd
Leuk dat dat mogelijk is, maar is het echt boeiend om te gamen op zo'n klein schermpje?
Misschien tegen die tijd met een special (3D) game bril op je hoofd waarbij je helemaal niets meer van de buitenwereld kan zien?
Virtual Reality v2? Is in de jaren 90 niets geworden en zal het in de toekomst ook niet gaan worden. Zie wel voor me dat je (draadloos) je PDA/mobiel met je TV en evt. extra controller kunt verbinden als je high def wilt. Aan de andere kant zijn de PS4 en de X720 dan uit, dus waar hebben we het over? PSP is immers vergelijkbaar met de PSOne
Gezien de ontwikkeling van OLED zal er wel degelijk design brilletjes op de markt komen dat zulke functionaliteiten gaat bieden, het zijn de lompe brillen met een crt/tft-monitor die het niet zo goed doen.

Ik zal niet verbaast kijken als de handheld geheel overstapt op brillen met 'nanotechnologie en oled'.

Zal best fet zijn zo'n bril dat kan: inzoomen, GUI, maps, bellen, video etc.... (geen gedoe met een mobiel in je zak, gewoon een dikke design bril :P)
sorry maar ik zie 3d schermen niet anders dan als een gadget wat een flop gaat worden. Ze kunnen beter gelijk onderzoek gaan doen naar hologrammen dat zou veel beter zijn.
Iets met tussenstappen enzo..

Vanaf het houten wiel welke voor het eerst was uitgevonden/ontdekt ging men ook niet ineens naar superdeluxe banden welke je nu ziet.
Ik denk dat er ook veel spellen gaan komen op het gebied van augmented reality. Ik zie eerder een bril ontwikkels worden die je meta-data over de wereld zal geven (een beetje zoals in deze TED Talk over Sixth Sense Technology wordt omschreven, maar waarbij de data dan niet in de wereld wordt geprojecteerd, maar als een overlay via je doorzichtige brilletje zichtbaar is.

Als een dergelijke bril wordt ontworpen, lijkt me de kans groot dat hier een grote markt voor is. Als veel mensen een dergelijk ding bezitten, dan is de kans groot dat hier sneller spellen voor worden ontworpen dan voor een volledig afgesloten bril (die waarschijnlijk minder snel door het grote publiek zal worden aangeschaft).

Al denk ik nu ook weer dat een bril die normaal doorzichtig is met mogelijk ook makkelijk ondoorzichtig te maken is met een simpel opzetstukje ofzo. Nou goed, de toekomst zal het leren.
Vraag je dat aan de 110 miljoen DS gebruikers of aan de 52.2 miljoen PSP gebruikers?
Om een antwoord te geven: Ja! volgens veel mensen.
http://www.vgchartz.com/
Om eerlijk te zijn vind ik dit een beetje in de categorie "duh". De DS spuugt al graphics uit van het niveau Nintendo 64; dat is nu 13 jaar geleden. Stellen dat over tien jaar mobiele consoles de HD graphics van nu kunnen halen (en weinig stroom verbruiken) is niet meer dan logisch. Hardware wordt steeds sneller, kleiner en beter. Ik kijk hier dan ook niet van op.
wrong, een ds is niet eens in staat N64 titels amet halve snelheid af te spelen
Emulatie is iets anders dan native draaien. Je kan bv Super Mario 64 op een DS draaien.
idd, zelfs een PSP heeft er nog wat moeite mee, maar het begint wat te worden.
http://www.youtube.com/wa...x2p_A8cZE&feature=related
dus zeker weten geen N64 op DS
Het gaat om 2010-2013, misschien even goed lezen dus... :+
Dit vindt ik best een gewaagde opmerking vraag is hoelang gaat de batterij dan mee en waar laat je de warmte? Kijk dat er brandstofcellen komen oke maar een mobiel zit in je broekzak!??

En de PS 3 loopt vooruit op de normale pc´s dus ik vindt het erg gewaagd. Maar ja nog even en je hebt een riem waar water doorheen loopt die je op je mobile moet aansluiten vanege de water koeling omdat hij in je broekzak zijn warmte niet kwijt kan! :Y) :P
Gewaagd? Zelfs de goedkoopste en zuinigste desktop GPU rent tegenwoordig al rondjes om een 360. Als Moore's law het gewoon volhoudt zijn die chips over 5 jaar 8 keer zo klein. De enige interessante vraag is wat stroomverbruik gaat doen in toekomstige procedee's, maar als je ziet wat er tegenwoordig al mogelijk is met een NVIDIA Tegra chip dan is de kans toch erg groot dat de 360/PS3 binnen 5 jaar wel wordt gepasseerd.
los van de verkleining ( wat een hogere yield per wafer oplevert en dus goedkoper produceren is ) wordt ook de hoeveel stroom die zo'n chip een stuk kleiner. Dat merk je bij CPU's niet zo, omdat ze de schaalverkleining meteen (mis/ge)gebruiken om er meer cores van te maken. Dat houdt prijs en stroom concumptie vaak redelijk gelijk (niet helemaal, maar er spelen natuurlijk meer factoren mee). Als je dat niet doet, krijg je zowat microchips met een whopper aan kracht, tegen een fractie van de consumptie.

En dat alles is heel nuttig voor mobiele devices. :)
Het gaat om grafische kracht, aka wat er op het scherm getoond wordt. Daar verschillen de Xbox en PS3 (waar je ook mee aan komt) gewoon weinig in, de Xbox fanboys gillen dat de xbox beter is, en de PS3 fanboys dat de PS3 beter in grafische kracht is..

Maar in de spellen zie je... geen verschil (minescule verschillen soms, welke per spel voor de andere console in het voordeel zijn). Maar als je de spellen niet naast elkaar draait zie je het gewoon niet.

En, kleiner is vaak ook meteen energiezuiniger, en dat staat weer voor minder warmte en stroomverbruik, een PSP kan zich toch ook meten met een PS2, terwijl de PS2 toendertijd misschien wel een monster was, wat veel stroom verbruikte (voor de slim versie dus) en groot was. En nu past dat ook in je handpalm.

Ach, 50 jaar geleden had je een supercomputer in een compleet huis staan. En nu past dat in een horloge. En die is dan nog flink sneller ook.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 20 november 2009 18:57]

Mijn pc was al krachtiger dan de PS3 toen dat ding uit kwam hoor....
"ATI Handheld team brings more than 100 engineers with deep experience."

Sinds wanneer heeft ATI ervaring met maken van GPU's voor handhelds ?
Ze zullen het waarschijnlijk wel kunnen, wel frappant ATI is nu de grootste(marktleider) GPU leverancier op de console markt en zal dat ook blijven omdat de nieuwe generatie console van MS en Nintendo beiden een ATI GPU zullen gebruiken.
Zou mooi zijn als ze binnen de handheld markt het zelfde klaar krijgen gespeeld als in de console markt.
ATi heeft al een redelijke tijd de Imageon chips die voor handhelds gebruikt worden.
Inmiddels heet ATI deze tak verkocht aan Qualcomm. Beetje gek dat Qualcomm nog steeds zoveel PowerVR gebruikt (alhoewel die waarschijnlijk krachtiger zijn dan Imageons).
"ATI Handheld team brings more than 100 engineers with deep experience."

hoeft niet direct te betekenen dat ATI er ervaring mee heeft; de techneuten hebben de ervaring. Kan toch goed mogelijk zijn dat de afdeling personeelszaken gruwelijk haar best heeft gedaan om 100 man te vinden met ervaring?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 20 november 2009 19:26]

Project Gotham Racing op de Zune HD is al heel erg dicht het nivo van de XBOX genaderd.
Ja, maar de Zune HD heeft wel een erg extreem krachtige chipset. De GPU bedoel ik daarmee, de ARM11 core is echter niet zo snel als meeste Cortex A8/Scorpion-type ARM processoren.

[Reactie gewijzigd door Pyronick op 20 november 2009 18:19]

Ik vind het vooralsnog tegenvallen, ik heb de Zune HD, en ik vind project gotham racing erg mooi voor zo'n apparaat (net iets mooier als de iphone 3gs), maar het komt echt niet in de buurt van de xbox, playstation 2 misschien wel...
Zo'n dingen worden nu ook al geroepen voor de iPhone :

http://www.engadget.com/2...hone-is-a-gaming-console/
http://kotaku.com/372687/handheld-wars-ds-vs-psp-vs-iphone

Waarbij voor het gemak vergeten wordt dat de iPhone een paar keer zo duur is dan een handheld game of een volledig uitgeruste console.

Er is geen reden niet een mooie 3d engine op mobiles te zetten (is met windows immers ook gebeurd), maar dat sluit het bestaansrecht van de volgende generatie consoles niet uit.

Wat de mobiles wel mee hebben is de ontwikkelsnelheid. Consoles brengen ongeveer elke 5 jaar een nieuw platform op de markt, bij mobiele telefoons gaat dat nog aanzienlijk sneller.
Je vergeet ff dat het voor veel mensen "goedkoper" is.

Ik wil een PDA en een telefoon die goed werkt, dus heb ik een iPhone 3GS.
Nou wil ik ook graag nog wel is een gamepje spelen in me vrije tijd of als ik ergens aan het wachten ben.
HA dat komt mooi uit ! want me iPhone is ook een prachtig krachtige handheld console!

Mooi niet dat ik nog is 200 euro ga spanderen aan een gameboy of psp...
"krachtig" is relatief. Spellen die jaren en jaren geleden voor de pc uitgekomen zijn zijn wel te spelen op een iphone maar de rest....

mijn psp kan daarentegen netjes alle ps1 spellen die ik heb rustig afspelen, dat zie ik een iphone nog niet doen.

Ze zeggen nu wel dat over 5 jaar mobiel gamen gelijk is aan de xbox360 en de ps3 maar tegen die tijd zitten echte consoles waarschijnlijk op fotorealistische graphics of iets dergelijks.

En was er niet al zo'n rumor dat de psp2 qua graphics 2 keer krachtiger was dan de ps2?

al met al wacht ik wel even af want totnutoe is het enige goede spel voor de iPhone/iPod touch dat ik ken Myst 1, de rest wordt na ongeveer 5 minuten saai.
Een iPhone is dan wel duurder, je kunt er ook een stuk meer mee.. Ter vergelijk, een typemachine is ook goedkoper dan een laptop, maar toch koop ik geen typemachine om een brief op te stellen ;)
Je kan op een PS3 prima Ubuntu installeren waardoor je hem perfect kan gebruiken als desktop ;)
Ik ben dan niet zo'n gamer, maar als ik dit lees en ik denk dan aan de PS3 beelden bij mijn broer thuis dan kan ik het me nauwelijks voorstellen.
Al bedenk ik me wel dat de kwaliteit ongetwijfeld vooruit zal gaan terwijl de resoluties in vergelijking met PS3/Xbox360 een stuk lager zullen zijn. (Een handheld met HD resolutie lijkt me wat overdreven).
De enige reden dat mensen PS3 en 360 beelden nog steeds zo indrukwekkend vinden is dat er geen vergelijkingsmateriaal is. Terwijl in het verleden de PC constant voortouw nam en steeds mooiere en knappere games bracht is dat tot nu toe deze generatie niet het geval. We krijgen veredelde consoleports met hogere resoluties en opgepoetste textures, maar niets significant beters. Als je bedenkt dat een nieuwe AMD 5970 of straks de NVIDIA Fermi snel een factor 10 krachtiger zijn dan de 360 of PS3 GPU is het toch doodzonde dat niemand daar echt gebruik van maakt. Als een gevolg daarvan ziet bijna niemand hoe gedateerd de graphics van PS3 en 360 eigenlijk zijn...
Vind et nieteens zo vreemd eigenlijk.. die ontwikkeling van videokaarten ging op een gegeven moment zo snel dat ik het allemaal niet meer bij kon houden hoor, had je een nieuwe videokaart (voor de prijs van een 360...), is die alweer gedateerd en loop je weer achter. Met consoles heb je daar beduidend minder last van; developers bouwen op jouw systeem, jij hoeft niet je systeem op hun game te bouwen...
Ja maar ook kaarten die niet vandaag zijn gekocht doen het prima hoor voor nieuwe games... Je doet makkelijk 1 a 2 jaar met een videokaart, ja ik vind het leuk dus heb elke 2 maanden wat nieuws maargoed, je kan er veel langer mee doen dan jij nu laat denken. Meeste spellen werken prima vanaf videokaarten van +- 3/4 jaar oud!
Is een Iphone net zo snel als een PS2, of snap ik het plaatje niet?
Een PS2 heeft waarschijnlijk wat meer last van de luchtweerstand, dus een iPhone gaat sneller :)

Merk even op dat het om Grafische kracht gaat, niet om de algehele snelheid van het apparaat.
Mij lijkt het wel wat om HD content af te kunnen spelen op een mobiel welke is aangesloten op een HD TV middels mini-HDMI
"En wat is daar het praktisch nut van?" :P

Nee, maar zonder dollen... Tegen de tijd dat je een mobiele telefoon hebt die HD content kan af spelen, heeft de persoon die een HDTV heeft staan ook de mogelijkheid om die content real-time te streamen (tzt zullen de breedband verbindingen ruim voldoende zijn).

Het enige nut wat er nog zou kunnen zijn is dat jouw mobiele telefoon dusdanig veel opslag heeft dat ie een grote hoeveelheid HD content kan bevatten.

Het lijkt mij dan ook meer zaak dat een dergelijk apparaat de mogelijkheid heeft om zijn HD content te kunnen leveren aan een afspeel apparaat aan de HDTV. Waarom zou de telefoon dat moeten doen?

Eventueel zou de mobiele telefoon deze HD content ook zelf moeten kunnen afspelen (eventueel aangepast voor het mobiele formaat)

[Reactie gewijzigd door MaxxMark op 21 november 2009 01:41]

"En wat is daar het praktisch nut van?" :P
Niets dat is zelfs heel pijnlijk.
Tegen de tijd dat je een mobiele telefoon hebt die HD content kan af spelen,
Ik dacht dat er nu al telefoons of minstens chipsets voor telefoons waren die dat konden (of het al op de markt is weet ik niet). Dit is op z'n minst al heel dichtbij.

Een grote verbetering in gamen zagen we in de jaren '90 en eind jaren '80: we kregen games in 3D, eerst veelal "2,5D" met veel sprites in een 3D-omgeving. In het verloop van de jaren '90 kwamen daar steeds meer verbeteringen in. Je kon opeens ook omhoog en omlaag kijken, en nog wat later waren ook alle modellen daadwerkelijk 3D-modellen ipv. sprites. Maar daarna is er relatief weinig meer gebeurd. We kregen textures met meer detail, modellen met meer polygonen, betere lichtbronnen etc. maar dat heeft allemaal geen directe invloed op de spelervaring, zoals de overgang van 2D naar 3D en in mindere mate de overgang van sprites naar echte 3D-modellen dat had.

Het zou mij dan ook niet verbazen als de beeldkwaliteit op den duur voor veel consumenten "genoeg" is en een aanzienlijke groep geen zin meer heeft om honderden euro's uit te geven aan playstations, kruisdozen en videokaarten. En de Blu-ray spelers zou qua techniek gemakkelijk hetzelfde kunnen overkomen. Waar ik dus op doel: dat je, zoals MrJoinT wil, in de toekomst je mobieltje op de televisie aansluit en gebruikt als videospeler, maar wellicht ook als gameconsole. Vanuit technisch oogpunt is dat verre van ondenkbaar, het is natuurlijk alleen de vraag of de consument deze keuze ook zal maken, maar het is absoluut een mogelijkheid.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True