Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 94 reacties

Tweaker Thunderbird2k heeft Quake 3 geport naar Android. De klassieke game is geoptimaliseerd om te spelen op toestellen met een fysiek toetsenbord. Het kostte volgens de tweaker slechts een paar dagen om de game te porten.

Het meeste werk zat daarom niet in het porten, aldus Thunderbird2k. "Het vergde meer werk om de prestaties te optimaliseren, de bediening te verbeteren en geluid en netwerk toe te voegen." Zonder geluid loopt het spelletje nu op 25fps, terwijl de originele game gespeeld kon worden met een framerate van boven de veertig.

Quake 3 is gemaakt voor de Motorola Milestone, het Android 2.0-toestel van de Amerikaanse fabrikant die sinds december via grijze import te koop is in Nederland. De G1 wordt in elk geval ook ondersteund. 'Kwaak3', zoals Thunderbird2k de game heeft genoemd, is niet zomaar op elk toestel te installeren: op toestellen met Android 1.5 wil de installatie niet starten. Het installatiebestand is te vinden via de projectpagina van de game. Het is overigens niet de eerste poging om de game op Android draaiend te krijgen. Quake 3 werd eerder al geport naar andere smartphonebesturingssystemen, zoals iPhone OS en Maemo. De N900-port van Ioquake3 vormde de basis van de Android-versie van Quake 3.

Tweaker port Quake 3 naar Android: Kwaak3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (94)

Erg vet, hoe zijn de te verwachten prestaties op een HTC Hero, Legend en Desire?
Zelf heb ik alleen een Milestone. Iemand heeft het getest op een oude G1 en daar haalt een timedemo ongeveer 10fps en met wat tweaken haal je in het spel tot misschien 20fps als het erg rustig is. De G1 draait op grofweg 300MHz, terwijl de Hero op 528MHz draait en tevens heeft de Hero meer geheugen (op de G1 is dit een groot probleem). Ik denk dat 15fps in de timedemo zeker mogelijk zijn en in het spel rond de 20-25 als het wat rustiger is, maar dit is puur een schatting. Het kan zijn dat het toch wat slechter is.
Hoe ga je dat spelen zonder fysiek toetsenbord?? :+
Ik heb ondersteuning voor de trackball. Deze schijnt erg goed te werken om te richten en schiten volgens een tester op een G1. Het enige wat je verder nog nodig hebt zijn knoppen om te bewegen. Dit kan prima op het touchscreen als deze multitouch ondersteund, maar hier heb ik nog niks mee gedaan.
kan je niet maken dat:
dpad/trackbal: lopen
on-screen joystickje: kijken/mikken
camera knop: schieten

dat zou ideaal zijn voor de meeste telefoons zonder keyboard
Ik zat er aan te denken een on-screen joystickje te maken voor het lopen. Het mikken schijnt erg goed te gaan met de trackball.

De dpad werkt al voor het lopen. De camera knop is inderdaad geschikt voor schieten, dat zal ik eens testen.
Nice! Werkt multiplayer online ook? :p
Multiplayer werkt, maar online werkt alleen op 'pure servers' aangezien ik om performance redenen quake3 game dlls gebruik in plaats van qvm.
Er staat in de nieuwsbericht dat er aan de netwerk ondersteuning is gewerkt.
Nou maar even installeren dan :D 24fps op 854*480 is absoluut niet niks (zonder geluid dat wel)... Neem aan dat dit hardware-opengl gebruikt (oftewel de GPU)?
Die 25fps is in een timedemo. In het echte spel loopt de framerate op tot boven de 40fps afhankelijk van de situatie (zonder geluid). Met geluid is het wat langzamer, maar met wat tweaks is een goede framerate zeker mogelijk.

De GPU wordt gebruikt, maar deze wordt momenteel nog amper benut. Ik heb gewerkt met degene die het spel naar de N900 heeft geport (hij werkt voor Nokia) en hij zag m.b.v. speciale PowerVR tools dat de GPU voor nog geen 20% wordt benut. Quake3 is erg inefficient, doordat het elk frame alle geometrie opnieuw upload. Dat kan voor een groot deel voorkomen worden en effiicienter gemaakt worden.

[Reactie gewijzigd door thunderbird2k op 24 februari 2010 11:55]

Oke nice game :D thuis echt ff proberen! Thanks voor alle moeite!

Kunnen we meer van je verwachten (op android)? OpenTT zou echt superdope zijn (maar denk te priegelig zonder stylus), net als alle RPG's dat is al gauw geprigel met onze worstenvingers!
OpenTTD? Bestaat al op de iPhone.. misschien moet je even googlen, wellicht kunnen dezelfde mensen je een eind op weg helpen :)

Overigens is het niet te bedienen inderdaad..
Hey daar is ie dan! ;)

Wanneer ga je GTA of GTA2 porten :D stuur maar een pm als je zover bent :+
Iemand een filmpje? Heb quake3 hier niet liggen en thuis moet ik even die bestanden op me milestone kwa(a/k)ken :D

Muis is toch vervangen door het touchscreen, andere spellen die dat hebben zijn ook wel redelijk te spelen...

Movement: a/s/w/d, up/down arrows
Look: touch screen, trackball and left/right arrows
Shooting: Alt / tap on screen / trackball
Tilde (quake3 console): search button
Escape: back button

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 februari 2010 11:56]

Of je doet er een bluetooth joypad op aansluiten.
Thunderbird2k , is het ook mogelijk om pointrelease 1.32 , Punkbuster en mods zoals cpma/osp/defrag te installeren?
Hoe zit het met de opensourceversie 'Openarena' http://www.openarena.ws
Zou die ook kunnen draaien ?
Het zou wel leuk zijn , als ik niet thuis ben kan ik toch nog even online om wat wedstrijden live te kunnen volgen.

Tenslotte , dit alles ook voor windows mobile te verkrijgen/ te verwachten ?

Alvast bedankt voor je antwoord!

*edit 1 minuutje te vroeg gepost :)

[Reactie gewijzigd door stupidcat op 24 februari 2010 13:37]

Kwaak3 vereist point release 1.32. Punkbuster is niet mogelijk, omdat de code hiervan niet openbaar is. Geen enkele quake3 port ondersteund het.

Mods zoals OpenArena en andere horen te werken. Standalone zullen ze in ieder geval nog niet werken, omdat ik bij het opstarten controleer of pak0.pk3-pak8.pk3 aanwezig zijn.
Super! maar ik vraag me af of je wel zo'n spel kan spelen op je telefoon.. de besturing kan, lijkt mij, niet optimaal zijn.
quake3 is alleen knap te spelen met muis en toetsenbord ;)

tevens kan je het meeste uit quake 3 halen als je een constante FPS hebt van 125. Dan kan je verder springen e.d.

[Reactie gewijzigd door Waterkoker op 24 februari 2010 11:52]

Kwaak3 speelt lastig. Op het makkelijkste niveau is Crash te verslaan, maar daarna wordt het erg moeilijk. Er is iets van een aim-bot achtig iets nodig om je te assisteren. Iets wat je vizier op een andere speler gericht houdt, nadat jij op die speler hebt gericht.
Op het makkelijkste niveau is Crash te verslaan, maar daarna wordt het erg moeilijk.
voor jou misschien ;)
Ik heb op mijn xperia met quake 3 de eerst 5 levels gepseeld met een stabiele 5 fps (volgens mij was het wel iets van 25fps maar rechts boven in stond 5fps) :P
Dus alleen crash verslaan? Nee het is meer zoiets als op de playstation.
Zal denk een kwestie van gewenning zijn.
Denk dat iedereen de eerste keer ook redelijke moeite heeft moeten doen om goed met de muis over te kunnen.
Ik heb vroegah Duke3D en Shadow Warrior volledig met keyboard uitgespeeld. Vond gamen met de muis maar een raar iets. Voor mij begon dat pas met UT (classic), toen ik online ging en niet meer op kon boksen tegen de snelle reflexen van de tegenstanders. Tegenwoordig ben ik meer van de consoles en speel liever met een controller. Op de bank hangen achter de HDTV is toch een stuk relaxter dan achter m'n bureau met zo'n muis die je de hele dag al gebruikt hebt...
Het is voor mij ook alleen een proof of concept. Het is gewoon cool Quake3 op je phone te hebben :) Echt speelbaar, als in enkele uren plezier, vind ik het inderdaad niet.

Hoewel, als er nou een aimbot komt, zoals thunderbird2k elders al oppert, zal het mikken misschien wel beter worden waardoor de fun groter wordt. Ook het rond kijken zou wat soepeler moeten gaan en dan zou het nog best leuk kunnen zijn voor even tussendoor.

[Reactie gewijzigd door Evanescent op 25 februari 2010 01:28]

Cool dit :) ik hoop stiekem dat ze dat met meer klassiekers zouden kunnen doen. (carmageddon, duke 3D, UT99).

Maar daarvoor moeten die games open source geworden zijn zeker.
Open Source maakt het (relatief) makkelijker of er moet een emulator/implementatie van DOS komen voor de Android.

Carmageddon II op m'n phone lijkt me wel heel erg vet :D
Opensource zegt niets of je het zou kunnen overzetten. Er bestaan duizenden licentievoorwaarden en vele ervan zouden het niet toelaten.
Dan weet jij niet wat Open Source is. De term Open Source wordt gebruikt voor code die vrij te downloaden, aan te passen en verspreiden is. Als er beperkingen zitten op de source is het dus geen Open Source. Als je de source hebt kun je die dus ook zelf aanpassen en zelf overal op zetten.

Misschien dat je in de war bent met "freeware" (gratis maar niet open) of de nep-open source van bv Microsoft (beweren dat het open is, maar verborgen beperkingen ("gebreken" :p) in de licentie stoppen... volgens mij noemen ze het zelf Shared Source en is iets heel anders.

linkje: http://www.opensource.org/docs/definition.php
Hier kun je nog eens nalezen aan welke voorwaarden software moet voldoen om Open Source te mogen heten... alhoewel er natuurlijk geen trademark voor is, en je niet aangeklaagd kunt worden als je je closed source product als "open source" verkoopt, iets waar bv MS graag gebruik van maakt :+
je hebt het fout. sommige opensource zijn niet vrij te spreiden of aan te passen.
waar je het nu over heb is een standaard gnu licenstie. sommige open source kun je wel downloaden en aanpassen en die aanpassing doorgeven aan het organisatie maar die mag je niet spreiden.

ik kan ook zo een computer.org domein aanmaken en zeggen dat computers moeten kunnen lopen anders zijn het geen computers, wild voorbeeld.

excuse my spellings
je hebt het fout. sommige opensource zijn niet vrij te spreiden of aan te passen.
Nee hoor; kozue's post is 100% correct.

We citeren uit de Open Source Definition van het Open Source Initiative:
Open source doesn't just mean access to the source code. The distribution terms of open-source software must comply with the following criteria:

1. Free Redistribution
The license shall not restrict any party from selling or giving away the software [...]

3. Derived Works
The license must allow modifications and derived works [...]
Wikipedia is het daar ook mee eens:
[...] This permits users to use, change, and improve the software, and to redistribute it in modified or unmodified forms. [...]
Dus software waar je het hier over hebt:
sommige open source kun je wel downloaden en aanpassen en die aanpassing doorgeven aan het organisatie maar die mag je niet spreiden.
is simpelweg niet Open Source.

[Reactie gewijzigd door deadinspace op 24 februari 2010 17:08]

jou bronnen zijn imo gekleurd

Laten we eens filosofisch doen

Dit is de definitie van open source.... door een bepaalde groep open source leveranciers. Als pakweg MS zegt: jij mag met ons een NDA tekenen en dan openbaren we de source code, en ze nomen dat een open source contract, dan heb je opeens iets heel anders.

Dit is conform de regels van de open source groep waar jij naar refereerd:
je neemt iets: de definitie van open source
je past dat aan naar jou behoeften: je stelt de code ter beschikking, je hangt er een NDA aan + een fikse kost
je plaatst jou definitie van open source op de website en bied dat aan

tada je heb open source die iets gans anders betekent dan wat sommigen onder open source begrijpen
hmmm, als dat serieus de definitie van open source is dan zie ik hem niet zo levensvatbaar zijn... open source zou juist free as in free speech, en niet free as in free beer moeten zijn, dus dat je er wel geld aan mag verdienen, maar volgens de definitie die jij linkt, mag je hem dus verkopen, en heb je dus 1 verkoop, die persoon mag hem legaal weggeven en doorverkopen, dus verkoop je zelf niks meer, omdat precies hetzelfde product legaal gratis te verkrijgen is.
Goed voorbeeld is Quake 3 zelf, de engine is OSS, de "pak" bestanden (de content) niet. De engine zelf mag verspreid en veranderd worden (zoals hier: geport). Echter de content moet zelf erin gezet worden vanaf CD. Geld eraan verdienen kan dus nog steeds (content verkopen, niet de engine).
hmmm, als dat serieus de definitie van open source is dan zie ik hem niet zo levensvatbaar zijn...
Maar dat is precies de situatie met bestaande Open Source software als Linux, Firefox, Apache, MySQL, OpenOffice.org, en ga zo maar door.
...en heb je dus 1 verkoop, die persoon mag hem legaal weggeven en doorverkopen, dus verkoop je zelf niks meer, omdat precies hetzelfde product legaal gratis te verkrijgen is.
En toch weerhoudt dat bedrijven als Red Hat, Novell, IBM, Mozilla en Oracle er niet van om geld te verdienen met Open Source software :)

Red Hat en Novell doen dat bijvoorbeeld door niet zozeer geld te vragen voor de software, maar voor de support. Voor bedrijven kan dat interessanter zijn dan de software gratis ergens vandaan plukken zonder support.

Van IBM weet ik dat hun klanten regelmatig als wens hebben dat IBMs producten en diensten goed samenwerken met GNU/Linux. IBM heeft daarom bijvoorbeeld aardige bijdragen aan de Linux kernel gedaan om de schaalbaarheid en ondersteuning voor IBMs hardware te verbeteren. Puur eigenbelang natuurlijk, maar dat geeft niet. Linux gaat er op vooruit, en het levert IBM meer klanten op.

Mozilla vangt onder andere geld van Google om Google als standaard zoekmachine in te stellen in Firefox.

Hoe Oracle geld verdient aan MySQL weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat dit via support is, a la Red Hat/Novell.

edit: Oh ja, Oracle doet met MySQL naast eventuele support in ieder geval aan dual-licensing om geld te verdienen aan commerciele MySQL licenties.

[Reactie gewijzigd door deadinspace op 24 februari 2010 21:57]

Een emulator zorgt voor ontzettend veel overhead, dan ben ik bang dat het niet fijn meer gaat draaien.
Op gegeven moment worden chips zo krachtig dat die overhead te verwaarlozen is, dus over een tijdje zal het echt wel mogelijk zijn.
vuistregel is altijd geweest dat je 10x meer bewerkingen per seconde moet kunnen berekenen als je een interpreterende emulator maakt tov het geemuleerde platform.
Ik zie UT'99 dus nog niet zo snel geemuleerd worden, aangezien dat pas vloeiend draaide op een p3-500.
Er is al heel lang een N64 emulator voor de PSP, welke ook een relatief krachtige processor heeft, en dat draait lang niet echt zo heel vloeiend (wel redelijk). Dus wat je zegt is een beetje optimistisch.
Ik heb zowel Stainless als SCI een tijdje lopen naggen om de Carmageddon source vrij te geven maar daar reageren ze niet op.. Denk niet dat ze het kunnen doen omdat ze BRender (de engine gebruikt voor C & CII) in licentie hadden van Argonaut Games.
Duke3D is ook opensource: http://icculus.org/duke3d/
Maar volgens mij is er nog geen Linux/ARM port, wat wel nodig is.
Deze bestaat, voor de ARM openmoko en maemo. (mogelijk ook andere opties, maar dat weet ik niet).

Zie: deze link.
inderdaad
ik heb het al gespeeld op mijn Neo Freerunner in 2008 (met accelerometers en "onzichtbare knoppen" op het touchscreen)
Ik stem voor alle oude Quest series van Sierra!
(King, Police, Space)
Dat kan geloof ik al met ScummVM (welke ook een android port heeft) met de AGI plugin.
Klopt, die kan alle Sierra en LucasArts games, evenals vele anderen... maar voor de iPhone kan je momenteel ook Monkey Island en andere klassiekers native kopen in de App Store..
Ja, ga maar lekker betalen voor een antieke game die je vroeger al eens gekocht hebt. Omdat Apple dat zegt. Die klassieke games in de Appstore zijn leuk voor mensen die ze nog niet hebben, maar ik ga echt niet nóg een keer geld uitgeven aan dezelfde games als meer dan 10 jaar geleden. Doei he Apple...
Monkey Island voor de iPhone is niet helemaal dezelfde oorspronkelijke game. Het is op grafisch vlak helemaal up to date gebracht!
Monkey Island voor de iPhone is niet helemaal dezelfde oorspronkelijke game. Het is op grafisch vlak helemaal up to date gebracht!
En dus hetzelfde als het origineel. Het is gewoon een opgepoetste versie van het oorspronkelijk spel, rest is hetzelfde. Voor enkel graphics ga je geen spel kopen.
Niet waar, niet alle Sierra games kunnen door ScummVM gedraaid worden. Enkele degene die oorspronkelijk voor de AGI & Sarien interpreters waren geschreven.
De latere games (bv de latere Leisure Suit Larry games) worden helaas nog niet ondersteund.
Ik heb hem net geinstalleerd op mijn milestone maar heb de pak0.pk3 file nog nodig. Weet iemand waar waar die te downloaden is?
@Emiel

In ieder geval voor Quake en Quake 2: Pak bestand Pocket versie Quake

En voor Quake 3 even zoeken zoals: En de beste bron :+
Tevens zit de pak0.pk3 file in de Quake 3 demo.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 24 februari 2010 12:50]

Is dat niet het pak bestand van Quake I? Dit gaat over Quake III namelijk, hier kan je de demo downloaden of je moet het spel kopen (officiëel gezien tenminste) wil je hem volledig hebben.

edit:
Typefoutje

[Reactie gewijzigd door i8086 op 24 februari 2010 13:21]

Gebruik pak0.pk3 van de demo.
Het is grappig dat men een port weet te draaien van een eeuwenoud spel voor de PC, maar echt indrukwekkend durf ik het niet te noemen. Grafisch zijn er al spellen voor mobile die veel indrukwekkender zijn, zoals bijvoorbeeld Eliminate Pro voor de iPhone (die trouwens qua controls wel erg fijn werkt).

Dan ben ik meer onder de indruk van het feit dat Epic de Unreal Engine 3 heeft weten te porten (bron) en de graphics daarvan zijn ook een stuk beter. Daarnaast is die engine natuurlijk een stuk slimmer en geavanceerder dan deze engine.

Helaas zijn de controls voor shooters op mobiele platformen nog niet perfect. De iphone doet het behoorlijk goed, maar mist toch echt een analoge stick om vloeiend te kunnen richten en mist shoudlerbuttons en andere hardware-knoppen om van wapens te wisselen en andere zaken te regelen. De Droid heeft wel een Dpad, maar die zit aan de verkeerde kant om natuurlijk aan te voelen (we zijn allemaal aan Dpad links gewend) en zijn er nog steeds geen shoulderbuttons. Als Sony de PSPhone maakt kan daar verandering in komen, natuurlijk, dat zou een leuk concept zijn. Een XMB met telefoon-functionaliteit, dual analog sticks, goede shoulderbuttons zoals de PSP nu ook al heeft, etc.
Het gaat er niet om hoe het er uit ziet, het gaat erom dat quake een een pc game is en niet dedicated voor de telefoon is gemaakt. Dat je dat draaiend kunt krijgen, is het knappe, en dat het Quake3 is, is het stoere :Y)
Hmm zoete herinneringen...
Wat maakt het nou uit dat er beter uitziende spellen op de Iphone zijn? Ook voor android zijn er grafisch betere games (met een max reso van 854*480 tegenover 480*320)... Het gaat JUIST om het porten in dit bericht, niet dat dit het eerste 3d-spel is ofso want dat is er al sinds maand 1 dat android er was :)

En ik heb wel degelijk een shoulderbutton op me MILESTONE (geen DROID)! De cameraknop en de volume knop (zijn er zelfs 2 in 1)...

En die kan je gewoon gebruiken in je spel, mogelijkheden zat dus, de meeste android telefoons hebben die knoppen trouwens (op camera knop na) :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 februari 2010 13:12]

Deze snelle port bewijst naar mijn mening meer de kwaliteiten van John Carmack.

10 - 11 jaar geleden ontwikkelde hij samen met zijn team namelijk een een Engine welke met veel gemak naar andere systemen, en later ook naar mobiele apparaten geport kon worden.

De engines van ID waren eigenlijk altijd briljant. Ik vond alleen de games wat jammer, en kreeg de indruk dat het meer tech-demos waren.
Op dat gebied waren ze blijkbaar goed maar als ik de persoon die de poort heeft gemaakt moet geloven gebruikt de engine de ingebouwde GPU maar bar weinig (tot 20%)... Het is dus lang niet optimaal :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True