Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties
Submitter: sw3at

De Finse mobieltjesmaker Nokia heeft aangekondigd zijn N-Gage gaming-platform niet langer als losstaande dienst te handhaven. De dienst zal worden geïntegreerd in de Ovi Store, maar nieuwe games zullen niet meer worden uitgegeven.

Alle games die voor het N-Gage gaming-platform werden uitgebracht, zijn in een game-sectie in de online winkel van Nokia, de Ovi Store, ondergebracht. Tot september 2010 zal het huidige aanbod aan games gehandhaafd blijven, maar op nieuwe games hoeven N-Gage-bezitters niet te rekenen: die zullen niet meer ontwikkeld en uitgebracht worden, zo laat Nokia op zijn N-Gage-blog weten. De community rond het game-platform van de Finse fabrikant, dat als N-Gage Arena bekend staat, blijft eveneens tot eind volgend jaar gehandhaafd.

Na september 2010 zullen N-Gage-games uiteraard blijven functioneren, maar alle functionaliteit die gebruik van de community maakt, zal verloren gaan. Als reden voor het uitfaseren van het losse N-Gage-platform geeft Nokia aan dat gaming op mobieltjes buiten het N-Gage-platform dermate populair is, dat het handiger is alles in één winkel aan te bieden. De mobieltjes met Ovi voorgeïnstalleerd is met ruim honderd modellen veel groter dan het aantal N-Gage-mobieltjes, en die telefoons kunnen voor het leeuwendeel dezelfde games spelen. De telefoonmaker zal geen nieuwe mobieltjes meer met N-Gage uitbrengen: het huidige portfolio met de dienst zal nog wel enige tijd verkrijgbaar blijven.

N-Gage QD
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Begrijp wel dat het hier om N-Gage 2.0 gaat.

De originele N-Gage bestond uit de N-Gage (telefoon) en de N-Gage QD met MMC kaartjes als 'game-cartridges'.
Dit is inderdaad 5 jaar geleden uitgestorven. Het plaatje onder het nieuwsbericht is misleidend want dit is een QD van de eerste generatie.

Wat er nu is uitgestorven is dus N-Gage 2.0. Hiervoor waren geen speciale telefoons uitgebracht door Nokia maar wel een serie voor gekozen. Veel telefoons in de N-serie (met name de N-81, N-82, N-85, N-86 en N95) waren hiervoor bedoeld. Hierbij waren er geen kaartjes met spellen erop, alles was te downloaden en betalen via internet.
Volgens mij heeft dit de 2 jaar nog niets een gehaald!

[Reactie gewijzigd door r100 op 31 oktober 2009 17:57]

Begrijp wel dat het hier om N-Gage 2.0 gaat.
Niet helemaal waar. Kijk N-Gage 1.0 was een flop, de toestellen waren duur en er waren niet veel games in het begin. Ook de kwaliteit van de games liet nog aleens te wensen over (graphics, sound, gameplay). Dus toen de N-Gage helemaal niet zo goed liep is Nokia het N-Gage platform gaan uitbreiden naar andere toestellen: de N81, N95 bv ondersteunde ook N-Gage. N-Gage "2.0" was dus niets meer dan een nieuwe poging om N-Gage leven in te blazen door het uit te breiden naar een grotere markt en niet meer beperkt tot enkele specifieke toestellen. Daarmee hoopte Nokia een groter markt aandeel voor N Gage te werven. Maar ook die strategie heeft niet mogen baten, en is een beetje overbodig geworden door Ovi - maar ook weer niet helemaal omdat Ovi geen community biedt als N-Gage wel deed voor gamers. Nokia is hierover niet helemaal eerlijk door te stellen dat het overbodig is geworden: ja dat klopt, maar dat is niet het hele verhaal. Feit blijft gewoon dat N Gage hoe dan ook mislukt is met of zonder Ovi Store als "vervanger" (wat het deels wel, deels niet is).

Maar z N-Gage hoe je het wendt of keert of noemt is gewoon geflopt. In z'n oorspronkelijke vorm dan wel de poging tot revival door uitbreiding naar andere Symbian phones en digitale distributie van de N-Gage games.

Overigens verdient het combineren van een telefoon + gameplatform wel respect. Nokia was toen wel innovatief bezig. Je ziet nog steeds geen Nintendo of PSP-gametelefoon. Het idee was op zich best goed maar helaas was de uitvoering niet goed.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 31 oktober 2009 18:28]

Eigenlijk waren de toestellen helemaal niet duur voor de mogelijkheden die ze hadden. Let wel dat we het hier over 2003 hebben, en de NGage was volgens mij een van de eerste telefoons die een fatsoenlijke MP3 speler en FM radio mét stereo headset had. Hij was bijvoorbeeld veel goedkoper dan de (in die tijd best populaire) Nokia 6600 die veel minder mogelijkheden had.

En goede games waren er ook wel. Ik heb me best vermaakt met Pathway to Glory, of Ashen, en dan vooral het multiplayer gedeelte over bluetooth, wat perfect werkte.
Precies. Ik heb er hier nog de eerste versie in de kast liggen, gloed nieuw en met een aantal originele games. De hardware en het OS (platform) was identiek aan al de andere Serie 60 toestellen die Nokia destijds had (3600, 6600 etc.). Het enige dat Nokia aan de eerste NGage modellen toevoegde was een MP3 speler en een FM radio. Ik geloof dat ze de MP3 speler bij de tweede versie (plaatje boven) eruit hadden gehaald. In de tweede versie hadden ze ook de cardridge bay voor de games iets toegangkelijker gemaakt inplaats van onder de batterij.
Heb hier nog steeds een N-Gage QD in gebruik (incidenteel dan), niet om mee te bellen maar voor autonavigatie. Er draait Symbian op en daarom kon Route 66 2005 er op draaien.

[Reactie gewijzigd door sambalbaj op 1 november 2009 02:05]

Ze waren inderdaad niet duur maar persoonlijk vond ik het een lomp onding waarvan nog niet eens zeker of het nou een telefoon of een gameboy was.

n het begin moest ik sterk wennen aan de keypad layout. Vanwege de kromme vormgeving van de keypad en omdat elke spel wel een andere key gebruikt wat altijd verwarring met zich mee bracht.

Anyweg ik schrijf de flop van het n-gage 1.0 platform niet af aan de toestellen maar aan het feit dat het idee gewoon zijn tijd te ver vooruit was. Ten eerste was dat wat er mogelijk was met de techniek van toen. Accu duur as je een spel speelt was te kort, scherm was belabberd en het was nog een lomp ding ook dus het is niet echt iets wat je met je mee wilt sjouwen.

Tevens was het heelerg gemakkelijk om die spellen te hacken zodat ze ook draaien op andere toestellen dus je hoefde niet perse een n-gage toestel te kopen. Ik denk dat een betere beveiliging trouwens niks had gedaan om de verkoopcijfers te stimuleren. Mensen die N-Gage spellen illegaal downloaden waren mensen die wel een leuk spel op hun toestel wilde maar niet een n-gage wilde kopen, het spel was een extra en niet een behoefte. Dat zag je ook toen Nokia de beveiliging wat aanscherpte, de hacker gemeenschap stierf langzaam uit en daarmee ook de interesse in het n-gage platform.
maar dus wel een iphone :D
Een totaal geflopt product van Nokia. En dan te bedenken dat de iPhone/iPod enkele jaren later wél weet te slagen met hetzelfde concept in een nieuw jajsje gestoken. Maar goed, de foto onderaan het bericht spreekt natuurlijk boekdelen...

Een paar jaar geleden was ik nog aan het twijfelen of ik deze telefoon zou kopen, ben heel blij dat ik uiteindelijk de Siemens SX1 heb gehaald.
De iPhone/iPod geniet dan ook een enorme hype. Vooral de App Store die centraal staat.
Bij Nokia heeft men helaas veel afwijkende hardware waardoor games vaak specifiek voor bepaalde N-modellen zijn, daar zelfs een klein percentage van.

Op den duur zal Nokia waarschijnlijk toch proberen de hardware en software zo uniform mogelijk te houden zoals Microsoft bijv. eisen stelt aan Windows Mobile 7 toestellen, Apple die maar 1 model heeft en Palm die twee toestellen heeft welke dezelfde software kan gebruiken.
Het nieuwe besturingssysteem van Nokia, genaamd Maemo, is gebaseert op Debian Linux, hierdoor kan men al een redelijk scala aan spellen aanspreken.

Dat dit faalde is niet meer dan logisch. Te weinig hype, te veel verwarring en te weinig ontwikkelaars aangesproken.
"Apple die maar 1 model heeft"

kleine correctie: Apple heeft 3 telefoonmodellen (2G, 3G en 3GS) naast de 3 generaties Ipod Touch waarmee je net zo goed kunt spelen. In grote lijnen dus 6 toestellen die alleen qua schermresolutie precies hetzelfde zijn.

En dat is een slimme aanpak om te voorkomen dat er ontwikkelaars van OS en applicaties allerlei apestreken moeten uithalen om het compatible te maken.

Nog een citaat van wiki: Een hype (uit te spreken haip, op zijn Engels; afgeleid van het Griekse hyper = "boven") is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is
Hij doelt duidelijk op het feit dat de hardware in de iPhones vrijwel identiek zijn, natuurlijk voegt Apple steeds wel dingen toe, maar de core van het toestel blijft vrijwel hetzelfde en daardoor hoeven developers maar 1 versie van hun product uit te brengen.

Dit is dan ook het grote probleem van echt gamen op je telefoon, alle verschillende hardware, operating systems, bediening enz. niets is hetzelfde, en als je met spelletjes maar zo'n kleine markt kan pakken dan ga je er ook geen volwaardige spellen voor uitbrengen. Nokia probeerde dat met de N-gage voor elkaar te krijgen en volgens mij ging het nog wel aan het begin, maar toen er diverse versies waren waardoor spellen steeds niet meer werkte op oudere toestellen is het waarschijnlijk echt mislukt.

Je ziet dan ook dat alleen Apple echt succesvol hierin is, dit is dan ook omdat zoals ik al zei de core van de telefoon hetzelfde is in de 3 modellen, je hebt wel aardig wat spelletjes voor Windows Mobile, Symbian enz toestellen, maar echte bijzondere spellen (dat is exclusief emulators enz) zijn er niet echt gewoon omdat er teveel verschil is.

Eigenlijk zouden we gewoon naar 1 open source OS moeten gaan die als basis dient en dat bedrijven zich puur nog maar richten op hun eigen interface, je zit dan nog steeds wel met verschillende hardware, maar het maakt het in ieder geval al een stuk makkelijker voor developers.
Ook dat is niet echt waar. Met de komst van de ipod 3g en de iphone 3gs zit er een nieuwe grafische chip in. Willen developers van deze extra grafische kracht gebruik maken dan moeten ze daar speciaal voor coden, en dus voor zowel de oude als de nieuwe versie dat stuk schrijven.

Tuurlijk blijft de basis hetzelfde, maar ik kan me niet voorstellen dat dat niet ook zo is bij nokia telefoons/winmo telefoons/android/palm of wat dan ook.


En ja, n-gage is erg geflopt, leuk concept maar nooit helemaal voeten aan de grond gekregen.

Ik denk dat het verschil met dit en de iphone/app store is dat de games in de app store gratis of erg goedkoop zijn, en je ze via internet kunt ophalen ipv in de winkels o.i.d.

Daarnaast schijnen veel developers niet zo veel moeite te hebben met programmeren in Objective-c en OpenAL.
En dus is het toch helemaal waar: de oude versie BLIJFT op de nieuwe ipods werken. Ja er wordt aan toegevoegd maar de basis blijft onverandert!
Nee want het nieuwe kan weer niet op het oude, dus 2 verschillen :)
Een hype is tijdelijk, ik denk dat Apple al wel bewezen heeft dat de iPod/iPhone geen hype meer is.
Staan er nog steeds rijen bij de shops dan ?
Daarbij zijn de verkoopcijfers ook nog nooit bekendgemaakt, dus ik betwijfel of dat ding ook echt redelijk loopt. Ondertussen zie ik veel nokia e-series, nieuwe HTC modellen en goedkope, simpele toestellen overal de kop op steken, terwijl iphone eigenlijk maar zelden tevoorschijn komt.
Verkoopcijfers van de iPhone zijn gewoon openbaar hoor.
pagina is alweer offline.
Maar kwartaalcijfers hadden het over 10,2 miljoen ipods en 7,4 miljoen iphone's.
De Camera Finder op Flickr geeft ook wel een aardig overzicht.
Camera finder zegt weinig, héél veel smartphone gebruikers gebruiken flickr niet. Als flickr representatief moet zijn voor de hele wereld gaat er iets niet goed.
De apple kwartaalcijfers zegt niets over de NL cijfers.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 3 november 2009 17:28]

Als jij de iPhone maar zelden tevoorschijn ziet komen dan mag je toch wel eens wat alerter rond kijken. En de verkoopgetallen van de iPhone zelf is misschien dan wel niet bekend gemaakt, van de apps weten we wel dat het als een razende loopt. En zelfs al zou de iPhone maar een klein marktaandeel hebben, succesvol is hij zeker. Om het een hype te noemen is niet op zijn plaats.
GEEN hype meer is, zegt hij toch?
OK, een hype is tijdelijk. Hoe lang is tijdelijk?
1 jaar. 2 maanden, 7 dagen, 3 uur en 22 seconde.... :?

De hype is nu toch min of meer over.... Het is nu toch niet meer zo dat men in de rij staat of dat mensen zeggen... Ik moet! een iphone hebben...
In die zin was het tijdelijk, hadden ze meer media aandacht dan wat je op basis van het marktaandeel zou verwachten, dus je zou het een hype kunnen noemen..
De iPod blijft altijd een hype zolang die matige tot voldoende MP3 speler van hun zo vaak verkocht blijft worden.
De eerste NGage toestellen werkte met memory cards onder de batterij toch? Dan vind ik het persoonlijk niet zo raar dat mensen liever voor de alles in een oplossing kiezen.
Het gaat hier vooral over de services van N-Gage, die min of geherlanceerd is een paar jaar na het floppen van de N-Gage. Overigens is de N-Gage helemaal niet zo'n flop geweest, in Nederland zeker niet. Het was de goedkoopste S60 telefoon in dit land. Echter bleven massale gamesverkopen door veel te hoge prijzen en piraterij uit de lucht.
Waar in dat artikel staat dat de service is geflopt? Nokia zegt alleen dat het de N-Gage diensten gaat integreren met de Ovi winkel wat voor mij eigenlijk een logische stap is. N-Gage is ook niks anders dan een winkel waar je spellen kan kopen en waar je eventueel online kan spelen en scores worden bij gehouden maar in essentie is het een winkel. Ovi is ook een winkel maar dan voor Apps alleen het probleem is dat er ook spellen worden verkocht. Om nou twee producten naast elkaar te hebben welke in essentie hetzelfde doen is onzin natuurlijk.

Ik weet niet hoe een n-gage toestel uit 2003 boekdelen zou moeten spreken maar de paragraaf net boven die foto zegt volgens mij al genoeg.
het N-Gage-platform dermate populair is, dat het handiger is alles in één winkel aan te bieden. De mobieltjes met Ovi voorgeïnstalleerd is met ruim honderd modellen veel groter dan het aantal N-Gage-mobieltjes, en die telefoons kunnen voor het leeuwendeel dezelfde games spelen.
De N-Gage toestellen uit 2003, de relaunch van de N-Gage 2.0 dienst en de zet om N-Gage en Ovi met elkaar te integreren zijn allemaal losse dingen.
Dat enkele jaren later is ongeveer 5 jaar en meer dan 2 miljoen verkochte N-Gages later. Geen telefoon model heeft het eeuwige leven.
De iPhone heeft niet hetzelfde concept. NGage is nog steeds uniek als een game phone.
Mocht je nog NGage-Cartridge games hebben liggen, dat worden zometeen dus collector's items! :p En idd. Die hele Ngage is één grote flop geweest.

En dat design...Zo spuuglelijk, snap niet hoe dat product OOIT op de markt is kunnen komen...nog een pica

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 31 oktober 2009 17:01]

Ach zo lelijk, past een beetje binnen het tijdsbeeld van toestellen van nokia uit 2003:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_6600
en de concurrentie was ook zo mooi om eens een slecht voorbeeld te laten zien ;)
http://www.carkitstunter....ony%20ericsson%20z200.jpg

Eigenlijk doet het model me nog het meest denken aan de Sega Gamegear from the good ol' days:
http://www.thoseweretheda.../game_gear/game_gear3.jpg
Laat ik ze net allemaal hebben gespaard :). Ik vind de eerste N-Gage best mooi moet ik zeggen.
Omdat het halloween is?
alsof het eruit gekotst is...
Als reden voor het uitfaseren van het losse N-Gage-platform geeft Nokia aan dat gaming op mobieltjes buiten het N-Gage-platform dermate populair is, dat het handiger is alles in één winkel aan te bieden.
Als het zo populair is, waarom schaffen ze dan de community af, en brengen ze geen nieuwe games meer uit ?

Ik heb hier nog een N-Gage liggen, was een leuke telefoon (MP3, FM-radio, BT, enz) maar bellen was toch wel grappig :p

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 31 oktober 2009 19:59]

Dit gaat helemaal niet over de N-Gage telefoon (wat trouwens een geweldig ding was voor zijn prijs), maar over de N-Gage gaming service. Dat hebben ze later uitgebracht voor 'gewone' telefoons zoals de N95 en N86. Ik had er best gebruik van willen maken, maar het ontbrak gewoon aan goede games; meestal stonden er suffe dingen op als tetris etc, nou dat kan ik ook wel gewoon downloaden en daar heb ik geen 'service' voor nodig.

Ze hadden ook gewoon de games van de 'echte' N-Gage overnieuw moeten uitbrengen, want daar zaten wel een paar goede tussen (Pathway to Glory, Ashen, etc.). Die goede games werden dan ook door Nokia zelf gepubliceerd, en niet door 3e partijen zoals EA (die alleen maar namaak versies van Fifa probeerden uit te melken)...
Edit na edit van bovenstaande persoon: De N-Gage community is niet populair. Daarom schaffen ze 'm af. Omdat spellen *buiten* de N-Gage / N-Gage community veel populairder zijn.

[Reactie gewijzigd door wheez50 op 31 oktober 2009 23:58]

Slechte timing en een te grote ambitie zijn het ding fataal geworden. Nokia positioneerde de N-gage wel heel prominent als een concurrent van de GBA (wat qua support van de developers/uitgevers totaal niet reëel was). En toen een jaar na de release van het eerste model de DS en PSP uitkwamen werd het ding ook technisch overklast.

Nokia had misschien beter de samenwerking kunnen zoeken met Sony of Nintendo. Dan had je misschien echt grote franchises aan boord gehad en zou het ding misschien ook wat serieuzer zijn genomen door gamers. De enige mensen die ik er namelijk echt mee heb zien rondlopen waren absoluut geen gamers.
Een mooie gedacht, maar Sony en Nintendo zouden wel gek zijn om hun eigen glazen in te gooien door samen te werken met Nokia. Wellicht heeft Nokia ook aangestuurd op een samenwerking destijds.
logisch, is nooit echt hot geworden. Alles in een store, houden ze de huidige gebruikers ook nog aan zich, netjes.
en overzichtelijk ;)
Jammer dat het geflopt is, ik geef persoonlijk nog steeds de voorkeur voor controls ipv touch, of een combo(Nintendo DS).

Ik hoop stiekem dat Sony nog met een psp+mobiel komt....
jah zou vet zijn,

dat zou dan de PSE heten, PlayStationEricson
Nee, PlaystationMobileTelephone, or PMT.

It is real bitch of a gaming system!
Was nooit een echt succes geweest naar mijn mening
N-gage was niet slecht, het sloeg alleen niet aan.
Bij de orginele N-gage sprak men direct negatief omdat je zogenaamd de zeikant van de telefoon tegen je oor moest houden. Dat was niet nodig, maarja je weet hoe dat soort dingen gaan. De games waren vaak beter of gelijk aan nintendo advanced games.
De laatste jaren stelde het helemaal niets voor. Daarvoor heb ik me best vermaakt met mn N-Gage QD, was best een goede telefoon voor zn geld, zelf al zag het er raar uit om mee te telefoneren. Probleem was dat er zeer weinig echt goede games (ik herinner me pathway to glory en ghost recon) waren en veel piraterij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True