Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

Konami heeft een deal gesloten met Nokia waardoor de Japanse uitgever games zal publiceren op het N-gage platform van de telefoonfabrikant. De eerste game die Konami uit zal brengen is Metal Gear Solid. De game is aangepast voor N-gage.

Solid SnakeIn hoeverre het Konami gelukt is de originele Playstation-game uit 1998 over te zetten naar de N-gage is niet bekend. De uitgever heeft het over een 3d-versie van het spel die 'de atmosfeer van de Metal Gear Solid-serie vangt'. Konami zal in ieder geval de besturing aanpassen voor de mobiele telefoon, met als opvallendste vernieuwing het gebruik van de ingebouwde camera. De camera zal een rol spelen bij het sluipen van Solid Snake; met de camera kunnen kleuren vastgelegd worden die Solid kan gebruiken als camouflage. Konami zal meer games op de N-gage uitgeven, maar welke is nog niet bekend.

Nokia lanceerde in april 2008 N-gage opnieuw, nadat het in 2005 moest toegeven dat de eerste versie van het platform en de gelijknamige telefoons geen succes waren. De nieuwe versie van N-gage is niet langer gebonden aan een speciaal toestel. Alle telefoons uit de N-serie of andere modellen met de derde editie van Symbian S60 kunnen met de nieuwe versie van N-gage overweg, al zal bij de oudere modellen de gratis N-gage-applicatie gedownload en ge´nstalleerd moeten worden. Uitgevers als Capcom en Vivendi maakten al eerder bekend games voor N-gage te zullen gaan leveren.

Nokia is de speciale N-gage-telefoon overigens niet helemaal vergeten. Eind 2007 diende het Finse bedrijf een patentaanvraag in voor een een draagbare gameconsole die met beide handen vastgehouden moet worden en waar ook mee gebeld kan worden. Verder moet het toestel foto's kunnen nemen en audio kunnen afspelen en opnemen. De plannen hoeven niet op een nieuwe N-gage-telefoon te duiden, maar de beschrijving lijkt precies op de oorspronkelijk N-gage die de Finse telefoonfabrikant in 2003 introduceerde.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Ik heb de Ngage altijd wel een goed initiatief gevonden maar zeer achterlijk uitgewerkt, en ik zal even opsommen waarom;

- Verschrikkelijk hinderlijk bellen, de bovenrand van de telefoon aan je hoofd houden...
- Bar slechte kwaliteit in games, niet te vergelijken met de concurrentie.
- Symbian was leuk maar riep ook een heleboel iritaties op bij de gebruikers, vastlopers in games zorgden er ook voor dat je niet meer gebeld kon worden.
- Zwakke batterij, een uurtje of 2 gamen en dan byebye batterij, en hoe moet je dan nog gebeld worden?
- Geheugenkaart achter de batterij (???)
- Verder een heleboel beperkingen in connectiviteit bij de eerste en tweede versie.
- Weinig ergonomisch verantwoord, zowel in de broekzak als in gebruik.

Nokia is denk ik niet het bedrijf dat geschikt is om het Ngage platform tot een succes te bombarderen, heel eigenzinnig bedrijf dat "narrow-minded" ontwerpers heeft. Dat werkt misschien bij reguliere mobiele telefoons, maar gamers stellen nu eenmaal vrij hoge eisen en daar voldeed Nokia nu eenmaal niet aan.

Ik denk dat een "psp-phone" van SonyEricsson veel meer kans van slagen heeft. Maar concurrentie is altijd wel goed.
@Kykez: Veel van de nadelen die je noemt, had nokia al opgelost met de N-Gage QD waarmee je:

- Normaal kon bellen (geen sidetalking meer)
- Betere games (online multiplayer madness via oa gprs)
- Verbertingen in het Symbian os (Al moet ik zeggen dat ik nooit last had van vastlopers in games)
- Betere batterij (BL-6c ipv BL-5c)
- Hot swappable geheugenkaart

Je laatste twee punten zijn smaak dingen. Ik vond de QD juist erg lekker in de hand liggen en was net klein genoeg om niet irritant te voelen in m'n broekzak. Het jammere was alleen dat sommige features van de oude N-Gage waren weggelaten op de nieuwe (oa hardwarematige fm tuner en mp3 speler) wat voor mij een reden was de oude N-gage te houden (maar dan wel met een BL-6c batterij :) ) en het side talking en non hot swapping voor lief te nemen.

De situatie was lang niet zo slecht als jij net schetste. Jammergenoeg hadden Nokia's verbeteringen niet geholpen oa doordat ze niet of nauwelijks reclame maakte voor de QD. Dat had zeker geholpen. En wat het porten van Playstation 1 games naar N-gage betreft. Het is al eerder gedaan en nog goed ook (Pandemonium en Tomb raider 1)

Ik kan alleen maar hopen dat hun tweede poging slaagt en wat beter uitgedacht wordt. N-gage is een geniaal en handig concept.
Die QD was grappig maar omdat ze daar aan gesleuteld hadden en features uit de handheld sloopten was het gedoemd tot een flop. Verder nog steeds;

- "white screen of death", alleen te verhelpen door firmware te vervangen, en het werd veroorzaakt als je meer dan 80% van je geheugen gebruikte (???)
- Geen MP3 speler, alleen 3rd party en 16khz mono geluid (???)
- Byebye FM radio
- Geen plug & play USB meer (waarom is me tot op de dag van vandaag een mysterie)
- Potentiele doelgroep uitsluiten: Reizigers van intercontinentale vluchten, ding werd ineens dualband ipv triple band zoals de oude generatie.

De QD is een halfjaar na introductie van de originele Ngage geintroduceert, Nokia heeft het oude apparaat niet even de kans gegeven zich te plaatsen. Vervolgens introduceren ze het nieuwe apparaat voor 150 euro, en dan ineens een week na introductie het apparaat te dumpen voor Ą99 waardoor iedereen het idee krijgt dat het platform geflopt is en je het ding aan de straatstenen niet meer kwijtraakt! In 2005 ruim 1.2 jaar na introductie van de originele Ngage is het hele platform als flop neergezet door Nokia zelf.

Verder helpt het niet echt grove leugens over verkoopcijfers proberen te slijten aan "geeks" en gamers. 400.000 stuks verkocht? Het waren er iets van 4000 in de VS en 800 in UK.

Ik geloof dat het Ngage platform een succes kan worden, begrijp me niet verkeerd, ik vind het een grappig platform met potentie. Maar ik geloof niet dat Nokia (ook met Ngage 2.0) een successtory in handen heeft. Het is zelfs bizar dat ze het arme beestje dezelfde naam gegeven hebben. En teveel keuze qua apparatuur maakt onkiesbaar. En dat zal ze denk ik parten gaan spelen; Nokia N81, N81 8GB, N73, N82, N95, N95 8GB, N93, N93i en er komen er nog een hoop aan. En dan moet je al die platformen gelijk gaan houden en onderhouden. teveel verschillende hardware waar softwarefabrikanten rekening mee gaan moeten houden. voorbeeld;

Stel je eens voor dat ik een spelletje maak als fabrikant waarbij ik de interne GPS ontvanger van de N95/N95 8gb en de N82 utiliseer? Dan moet je als consument ook nog even goed gaan opletten welke versie ik koop, of er een losse bluetooth GPS module bijkopen. Of ik wil via Wifi, net als de psp, multiplayer ondersteunen...
En als ze dat niet doen, dan zou ik als concurrent (Nintendo/Sony) flink wat onrust zaaien met goedkope reclame spotjes over compatibility bij de concurrenten en ze daarmee flink om de oren te slaan.

En nee Nokia gaat geen eisen stellen, ze mogen blij zijn dat er nog fabrikanten zijn die met ze in zee durven te gaan. Dus fabrikanten hebben dan vrij spel en doen vervolgens de gekste dingen.

En daarom zei ik (in mijn ogen nog steeds correct) dat SonyEricsson een grotere kans van slagen heeft met een eventuele introductie van een PSP telefoon of Nintendo met een eventuele telefoon handheld (onwaarschijnlijk maar toch).

[Reactie gewijzigd door Kykez op 22 mei 2008 01:36]

Erg leuk, maar de NGage platform houdt tegenwoordig gewoon in dat je de games op de nieuwere Nokia's kunt spelen en dus geen apart Ngage toestel hebt. Je hoeft dus niet meer met zo'n foeilelijk ding te lopen.

Het huidige Ngageplatform is dus eigenlijk gewoon een speciale game SDK voor developers.
Erg leuk, maar ik had het meer over de laatste alinea en enkele punten hebben nog steeds betrekking op dit nieuwe bedrijfsmodel die Nokia gevonden heeft voor Ngage.
Nou nee. De oorspronkelijke Ngage was bedoeld voor echte gamers, het huidige Ngage-platform is bedoeld voor mensen die sowieso al over het algemeen een vrij prijzig toestel hebben en dus mogelijk een relatief goedkope game ervoor willen kopen. Dat is dus niet de echte gamer-markt, aangezien deze ongetwijfeld al een DS en/of PSP zullen hebben.

Ik denk ook niet dat er enorme eisen gesteld zullen worden aan de games, aangezien deze eerder vergeleken worden met andere games voor mobiele telefoons dan met de duurdere DS en PSP games. En vergeleken met Java-games is het Ngage platform toch aardig superieur.
Volgens mij was de grote flop van N-Gage 1 gewoon puur dat ze voor relatief simpele games 50 euro wilden en niet zozeer de telefoon zelfs. Ook uiteraard het gebrek aan games.
En toch denk ik ook dat dit wederom geen succes zal worden. Zelfs wanneer Metal Gear Solid op het platform verschijnt.
wie weet, ik ga het iig wel proberen :), ngage draait tot nu toe prima op mijn n95-2

space impact ftw :P
Als de Nintendo DS een succes kan worden, waarom zou de N-Gage dat dan ook niet kunnen worden - natuurlijk zul je wel voor een paar killer-apps (games) moeten zorgen om het platform een kick-start te geven...

Verder was Metal Gear op de MSX al een succes en die kon toch echt minder dan de N-Gage zal kunnen, nu moet ik wel gelijk toegeven dat er in die tijd gewoon minder mogelijk was - ook concurrerende hardware kon minder...

Ik weet niet hoe de N-Gage zich verder verhoud tot de Nintendo, maar men zal toch enigszins in de buurt moeten zitten wil men natuurlijk uberhaupt wat kunnen bereiken - of men moet voor een goede multiplay zorgen, de Wii heeft getoond dat mooie graphics niet per se nodig zijn...

[Reactie gewijzigd door Little Penguin op 21 mei 2008 17:55]

Ach wees nou toch eerlijk, afgezien van een simpele Tetris oid speelt zo'n MGS voor geen meter met de ZEER beperkte joystick/joypad mogelijkheid.
Daar valt of staat iedere game mee.

Nee, leuke gimmick als je je echt verveeld maar een alternatief voor de echte handheld spelcomputers, NEVER.
De eerste MGS had ook geen analoge input hoor.

Alleen de richtingstoetsen, 4 knoppen op de voorkant en vier aan de achterkant.
Op een N81 kan je overigens heerlijk spelletjes spelen hoor.
De iPhone wordt waarschijnlijk wel een beetje een concurrent, hoewel de spellen daar homemade worden gemaakt. Mss gaat dat in de toekomst nog wel veranderen.
Ik dacht dat die N-Gage al een paar jaar kilometersdiep dood en begraven lag....ze weten dus echt niet van ophouden.

Nou ja, weeral mooi weggesmeten geld. Laten we die "killer app" maar aanzien als een laatste stuiptrekking.

* Boeboe speelt verder op zijn DS :)

Ik heb onlangs wel nog iemand zien sidetalken met een N-gage (dus er bestaan nog mensen die zo'n dinosaurus hebben) op de trein. Heb heel hard moeten proberen om niet luidop te beginnen lachen :p

[Reactie gewijzigd door boe2 op 22 mei 2008 01:16]

Het hele huidige N-Gage idee kost Nokia verhoudingsgewijs denk ik niet zo heel veel, en ze kunnen een heleboel al bestaande gebruikers bereiken(N73,N80,N81, N82,N95 etc.). Die toestellen zijn nu al vrij populair, dus daar zal het niet aan liggen. Distributie van de games gaat ook een stuk makkelijker dan met de oude n-gage.
Je moet denk ik geen geavanceerde 3D games te verwachten, maar als ze wat leuke concepten bedenken kan het best een succes worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True