Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties
Submitter: FvdM

Nokia heeft nieuwe plannen om de mobiele telefoon te kruisen met een draagbare gameconsole. Het Finse bedrijf wil een patent krijgen op een apparaat met telefonie-, multimedia-, gaming- en cameramogelijkheden

Nokia-logoDe patentaanvraag beschrijft een draagbare gameconsole die met beide handen vastgehouden moet worden. De delen aan de zijkanten zijn uitschuifbaar, zodat de speler beter grip krijgt op het apparaat. Games moeten niet alleen op het apparaat zelf weergegeven kunnen worden, maar ook op een extern scherm. Daarnaast moet met de draagbare console gebeld kunnen worden en moet het toestel foto's kunnen nemen en audio kunnen opnemen en afspelen.

In 2003 introduceerde Nokia zijn eerste poging de mobiele telefoon met een gaming-apparaat samen te smelten: de N-Gage. Deze draagbare telefoonconsole heeft de fabrikant echter nooit het succes gebracht waarop werd gehoopt, maar eind augustus blies Nokia nieuw leven in N-Gage, ditmaal als gameplatform voor nieuwe toestellen. Niet bekend is of en wanneer Nokia zijn bellende concurrent voor de Sony PSP en de Nintendo DS gaat uitbrengen. In juni van dit jaar dook al een patentaanvraag van Sony op, waarin een kruising van een PSP en een mobiele telefoon beschreven werd.

Nokia gamemobieltje patent
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Mind me, maar dit ruikt bijvoorbaat al naar een Flop.
Ik zal uitleggen waarom ik dat denk, ze hebben niet de moeite genomen om naar Nintendo te kijken, en daar lering uit te trekken. Beauty lies in simplicity zeggen ze ook wel eens, en dit apparaat geeft dat idee niet weer.

En welke genius heeft verzonnen dat mensen voor 15 verschillende toepassingen 1 apparaat willen hebben? Tomtom apparatuur verkoopt een heel stuk beter dan al die pda's die ook nog eens kunnen navigeren.
De Nintendo DS verkoopt ontzettend goed door z'n laagdrempeligheid en het feit dat het één functie heeft. Games.

Vraag jezelf als marketeer af: Wat bied mijn apparaat wat de concurrent nog niet heeft EN is dat wel gewenst. Want je PSP kan later misschien wel koffie malen, maar is dat wel gewenst? Waarom scoort Apple zo gigantisch hoog met zijn producten. Natuurlijk, design en dergelijk. Maar ook het feit dat de iPone of iPod of de Cinema schermen niet 500 andere functies heeft. Je koopt het product dat is toegespitst op jouw eisen en het product dat jouw eisen op de hoogst mogelijke kwaliteit uitvoeren, en als het kan voor een zo laag mogelijke prijs. Maargoed, mijn verhaal zal ze er niet van weerhouden.
Ik heb hier toch een heel andere kijk op dan jij.
Beauty lies in simplicity zeggen ze ook wel eens, en dit apparaat geeft dat idee niet weer.
Je kunt dit zeggen, maar dat maakt het niet per definitie waar. Als technische gadgets die simpel ingericht zijn op één functie per definitie het beter zouden doen dan apparaten die dit prinipe niet aanhouden, zou je gelijk hebben. Maar is dat ook zo? Bron? Apparaten als de N95, TytnII, F700, iPhone (je stelt dat dit ding weinig mogelijkheden herbergt, maar m.i. is het tegendeel waar, en gebruiken de meeste mensen bij lange na niet alle mogelijkheden), etc. zijn ongelofelijk gewild. Veel mensen zijn er voor bereid flinke maandelijkse kosten voor aan te gaan. Dus stellen dat volgepropte apparaten per definitie het niet goed doen, is gewoonweg niet terecht.
Tomtom apparatuur verkoopt een heel stuk beter dan al die pda's die ook nog eens kunnen navigeren.
De Nokia 6110 verkoopt als een tierelier. Hetzelfde geldt voor de N95, o.a. met het doel om te gaan navigeren. Ook de GPS-ontvangers worden beter verkocht. Waarom denk je dat dat is? Een TT wordt gekocht door iedereen, en een geavanceerde telefoon alleen door mensen die 'into gadgets' zijn (hoewel ook veel 'normale' mensen voor een dergelijke oplossing gaan, net als veel gadget-freaks ook voor een losse nav-systeem gaan). De verkopen van beide tegenover elkaar zetten in dit verband is dus niet legitiem maar bovendien ook niet relevant. Ze richten zich immers niet op dezelfde niche. Tevens wed ik dat er meer geavanceerde smartphones/PDA's worden verkocht dan navigatiesystemen. Dit puur om de doodsimpele reden dat mensen gewoon een telefoon nodig hebben, en niet per definitie voor een simpel toestel gaan, zeker niet als ze gratis een leuker toestel bij hun abonnement kunnen krijgen. Dit vanuit het idee van 'je moet immers sowieso met de tijd meegaan, en je hoèft geen gebruik te maken van de extra mogelijkheden'.
De Nintendo DS verkoopt ontzettend goed door z'n laagdrempeligheid en het feit dat het één functie heeft. Games.
Dit roep je, maar is het waar? Eigenlijk is het zelfs nergens werkelijk op gebaseerd, want de verkoopresultaten die neergezet worden m.b.t. smartphones worden als maar beter.
De DS verkoopt goed omdat het van een bedrijf is dat een goede en stabiele reputatie heeft op deze markt, en omdat het gewoon een leuk ding is en een uitgebreide gamesupport heeft voor een breed publiek (maar geloof je werkelijk dat er veel oudere mensen met een DS rondlopen?). Daar zou bijv. de ondersteuning van WiFi en/of het kunnen inlezen van office-documenten echt niets aan afdoen hoor. Het is een spelcomputer, net zoals de Atari Lynx en Sega Game Gear dat ook waren. En ook de overige massa's aan spelcomupters die uitgekomen zijn. En toch waren ze niet allen zo succesvol als de DS. Stellen dat Nokia 'lering' zou moeten trekken uit een succes als de DS is ook vrij inhoudsloos. Heeft de DS een soort van ware revolutie ontkentend ofzo? Het concept van alleen maar games, zoals jij het definieert is immers voor de andere (iig portable) spelcomputers niet veel anders. En als ze het teveel zouden imiteren zou het als 'naäperij' worden beschouwd. Sowieso zou een DS-cloon geen garantie zijn voor succes. Sterker nog, meer succes zou logischer zijn wanneer je juist onderscheidend en origineel bent en iets anders biedt tov wat er al is. Dus dat 'alleen games'-concept verhaal van je waar Nokia lering uit zou moeten trekken, is regelrechte onzin. En onderscheidend, dat is wat een console met belfunctie op dit moment ook zou zijn. Het is een risico, maar zonder risico geen vooruitgang, toch? Maar je moet niet vergeten dat het nog helemaal niet duidelijk is of Nokia haar apparaat ook in directe concurrentie wil brengen met de bijv. DS. Wellicht richt het zich op een heel andere niche. Tevens weet jij natuurlijk niet wat deze Nokia precies zal zijn. Je weet te weinig om de uitspraak te kunnen doen dat het een flop zal zijn. Misschien is het wel een echte portable console, met een belfunctie, waarin voicecommunicatie geintegreerd is in online gameplay via mobiel internet. Gezien de HSDPA-snelheden zou dat ideaal kunnen zijn. Eén groot nadeel: De naam Nokia is in de gamewereld niet dezelfde als die van Nintendo. Dat laatste is voor bijv. de DS een groot voordeel geweest. Tè groot om het succes van de DS puur op het concept te benoemen.

Daarbij is het maar de vraag wat een 'flop' is. De N-Gage was misschien niet het succes waar Nokia op gehoopt had of wat veel mensen verwacht hadden, maar een flop was het zeker niet als ik kijk naar de cijfers die door ons genoteerd zijn voor dit apparaat. En als bij het nieuwe apparaat nog een leuk abonnement bij komt, zal dit ding zelfs worden gepushed door de provider(-s?) die hem zullen aanbieden.

Sowieso worden de IT-gadgets steeds mobieler, met ondersteuning van eerst IR, daarna Bt en nu WiFi. Waarom niet een volgende stap, en overal over HSDPA multi-player spelen? Of gewoon bellen. De beide markten van telefoons en overige multimedia-/IT-gagets komen sowieso dichter en dichter bij elkaar. Ik zie een dergelijk apparaat eerder als een puur logische ontwikkeling.

De vraag is alleen of mensen vertrouwen kunnen hebben in Nokia als speler in de game-markt. Misschien dat ze een sterke partner erbij nemen? Ik geloof dat Sega haar hardware-ambities nog altijd klaar heeft liggen. Zou zomaar een leuke kleine eerste stap kunnen zijn. Onbekend in de mobiele divisie is Sega sowieso niet.
Tevens moet inderdaad het concept aanslaat. Maar het evenaren van de DS hoeft niet per definitie een richtlijn te zijn om dit initiatief een succes te noemen. Net zoals je de Wii en de PS3 over tien jaar met elkaar gaat vergelijken kwa verkoopresultaten en hardwareinnovatie. Beiden zijn ze gericht op andere marktniches. En dan vind ik deze laatste twee nog meer te vergelijken als de komende Nokia met de DS of PSP, aangezien een bel-/mobiel internet-functie een geheel andere dimensie aan het apparaat geeft.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 22 december 2007 01:14]

Je denkt teveel "zij" en je zou moeten denken "wij".

Je zegt nu dat alle handhelds dezelfde corefuncties hebben als die van de DS? Ja dat klopt helemaal, alleen daarnaast nog 20 andere functies. Koop je een PSP echt als een MP3 speler? Ga je er films op kijken? Ja ik zeg dat Nintendo een revolutie ontketend heeft, en dan bedoel ik niet zozeer de giga aantallen die ze verkopen, maar een nieuw model van denken. En daar zou Nokia lering uit moeten trekken.

De Ngage waar je het over hebt, werd in de eerste week eruit gemept door de gameboy van Nintendo. 100 nintendo's tegen 1 verkochte ngage. Dat is bizar slecht en getuigt van wanmarketing en ontwikkeling. Het was op een gegeven moment zelfs zo erg dat websites zoals ChartTrack de scores per verkochte Ngage niet eens mij bijhield omdat niemand het meer interesseerde. In de eerste twee weken zijn er 5000 Ngages verkocht in de VS en 800 in de UK. vergelijk dat maar eens met de aantallen iPhones die verkocht worden.

Tot begin 2005 toen oud Sega topman Gerard Wiener bij het bedrijf werd gehaald en topman en manager van de Nokia game divisie werd gemaakt. Driemaal raden wat hij tegen Nokia zei:

"verwijder vrijwel alle functies behalve de telefoon en de console"

En toen was de Ngage QD geboren, een veel kleinere en veel simpelere handheld dan de originele, maar dat gaf het Ngage platform van Nokia uit het niets een goede boost. Blijkbaar zagen de gamers het core design wel zitten. En dat zelfs terwijl de QD zelfs nog duurder verkocht werd dan de normale Ngage. Dat geeft wel aan hoe belangrijk al die functies op de originele Ngage zijn geweest. Maar het heeft niet mogen baten. De topman van Nokia heeft in 2006 het Ngage platform dood verklaard en zei wel dat ze het platform zouden heropenen met de komst van de Nokia smartphones, zoals de N series.

je roept trouwens ook wel wat grappigs, namelijk dat er geen ouderen zouden zijn die een Nintendo handheld zouden hebben? Nou dat klopt niet helemaal. Sinds Nintendo met de DS een nieuwe weg ingeslagen is, met spellen zoals Braintraining en dergelijk, is de handheld immens populair. En tot Nintendo's verbazing ook onder de ouderen.

Je moet even realistisch blijven, als jij de hoogste kwaliteit koffie wil, koop je een Krups of een Jura, maar niet een Senseo, die tevens ook thee zet.

Problemen die optreden wanneer een apparaat teveel functies verkrijgt;
- één apparaat, één batterij, en dus ook zo leeg.
- één apparaat, één defect, alle functies kwijt
- De kwaliteit van standalone wordt niet geevenaard
- Grotere kans op defecten
- Duurder
- Als je één functie vervangt, vervang je wellicht andere functies die wel voldeden

Voordelen;
- één apparaat in plaats van 3 of misschien zelfs 4, maar of dit nu echt een voordeel is?

Zoals ook wel aan de verkoopcijfers te bemerken valt zijn de consumenten van nu niet op zoek naar een all in one apparaat. Stel jezelf eens de volgende vragen;
- Ik moet hoogwaardige kwaliteit fotoprints maken. Koop ik een all in one of een standalone fotoprinter?
- Ik wil spellen spelen in mijn vrije tijd. Koop ik dan een spelcomputer of een multimediacentrum?
- Ik wil onderweg op hoge kwaliteit muziek kunnen luisteren en het lieft een gigantische library hebben om uit te kiezen met hoge snelheid. Koop ik dan een iPod of koop ik een Nokia N73 met geheugenkaartjes?
- Ik wil de weg weten van punt A naar B voor op vakantie. Koop ik dan een PDA die toevallig ook met een afzonderlijke gps unit ook kan navigeren? Of koop ik dan de Tomtom, die sowieso langer op de batterij werkt dan de Pda en ook nog eens maar één oplaadstekkertje nodig heeft met minder kabelzooi?

De algemene regel geld voor al die all in one troep: (van WoW geplukt)

"Jack of all trades, Master of none"

En die vragen stellen marketeers zichzelf steeds minder, waardoor de producten manusjes van alles worden en geen diepgang meer hebben. Maar af en toe stapt er dan een bedrijfje op wat de boel weer wakker schud. Nintendo voor de game industrie, Apple voor de mobile music industrie en bijvoorbeeld Toyota voor de autoindustrie.

Oh en een grappig voorbeeld hiervan is hoe snel de Xbox 360 en de playstation 3 wel niet ingehaald werden door dat technologisch inferieur apparaatje van Nintendo.
Of hoesnel de windows mobile pda/smartphone markt ingehaald werd door de iPhone. Dat is duidelijk het bewijs dat de consument steeds minder boodschap heeft aan alles in één apparaten. Je zou voor de grap eens het interview van Steve jobs en Bill Gates moeten bekijken. Als Bill dan begint over een alles in één apparaatje en hoeveel het wel niet kan en dat het de toekomst is etc., zie je Steve heel erg bedenkelijk kijken. Hij geeft desgevraagd ook meteen aan dat hij dat niet ziet zitten en dat hij voor elke toepassing een ander apparaat wil hebben/ andere software. Want zegt hij, de zoekbedrijven en de processor fabrikanten hebben zich erin gespecialiseerd en die kwaliteit kunnen wij niet evenaren, omdat het simpelweg niet onze core business is. En iets zegt mij dat Steve gelijk gaat krijgen.

[Reactie gewijzigd door Kykez op 22 december 2007 04:34]

Wow, uitgebreid antwoord. Dank daarvoor.
Koop je een PSP echt als een MP3 speler? Ga je er films op kijken?
De vraag is of het de verkopen van de PSP heeft achtergehouden. Ik weiger dat te geloven. Overigens heeft Nintendo het principe van 'simpliciteit, geen extra mogelijkheden en 'alleen games'' ook als eens eerder ingezet. Met de Gamecube. Geen wereldsucces, wel?
Ja ik zeg dat Nintendo een revolutie ontketend heeft, en dan bedoel ik niet zozeer de giga aantallen die ze verkopen, maar een nieuw model van denken. En daar zou Nokia lering uit moeten trekken.
Ik denk dat je Nintendo in deze teveel eer gunt, iig in de termen waarin jij de DS als een vernieuwend concept neerzet. Als Nintendo geen Nintendo had geheten, was de DS sowieso niet zo goed verkocht. En dat Nokia lering zou moeten trekken uit een succesvol product, vind ik niet relevant. Tuurlijk zijn succesvolle cases interessant. Maar onsuccesvolle cases zijn nog interessanter. Zaken die fout zijn gegaan zijn veel leerzamer, terwijl de goede zaken veel moeilijker te framen zijn, en überhaupt is het maar de vcraag in hoeverre Nokia hier iets aan heeft. Nokia kan niet precies hetzelfde model volgen als met de DS, omdat zijn niet de naam van Nintendo hebben. Tevens willen ze een ander soort apparaat op de markt brengen.
De Ngage waar je het over hebt, werd in de eerste week eruit gemept door de gameboy van Nintendo.
Nogmaals, je zou je eens moeten afvragen of dit een legitieme vergelijking is. Dat is het niet. De NGage en de Gameboy waren twee verschillende apparaten, die slechts één overeenkomst hadden, nl. dat er games op gespeeld kunnen worden.
Tot begin 2005 toen oud Sega topman Gerard Wiener bij het bedrijf werd gehaald en topman en manager van de Nokia game divisie werd gemaakt. Driemaal raden wat hij tegen Nokia zei:

"verwijder vrijwel alle functies behalve de telefoon en de console"
Een SegaTopman uit die periode is natuurlijk alles behalve een autoriteit met recentelijk een Saturn en Dreamcast debakel achter de rug. Ja, ik weet het, goedkope opmerking, maar toch.
je roept trouwens ook wel wat grappigs, namelijk dat er geen ouderen zouden zijn die een Nintendo handheld zouden hebben? Nou dat klopt niet helemaal. Sinds Nintendo met de DS een nieuwe weg ingeslagen is, met spellen zoals Braintraining en dergelijk, is de handheld immens populair. En tot Nintendo's verbazing ook onder de ouderen.
Wat is populair. Meer dan de andere consoles, maar toch is hun aandeel maar beperkt, en blijft de core business natuurlijk gewoon kinderen. Ik ontken niet dat de DS een relatief populaire console is voor ouderen. Maar wel dat deze groep een substantiele niche vormen (kwa grootte) in de DS-afzetmarkt.
Je moet even realistisch blijven, als jij de hoogste kwaliteit koffie wil, koop je een Krups of een Jura, maar niet een Senseo, die tevens ook thee zet.
Deze opmerking snap ik niet helemaal, aangezien ik mijn standpunt hierin juist ondersteund vind. Het verschillende producten. Zoek je topkoffie, ga je inderdaad niet voor Senseo (die niet verder komt dan het predicaat 'voldoende/goed'). Wil je het wel, plus relatief goedkoop, dan ga je er wel voor. Wil je een DS, dan koop je een DS, maar wie zegt dat mensen per definitie een nieuwe N-Gage zouden afslaan? Immers is het niet zo dat de DS de Ngage overtreft in ieder opzicht. Dit is nog maar afwachten, en een bel-/mobielinternet-functie heeft de DS sowieso niet. Dit terwijl dit een extra dimensie aan het gamen kan toevoegen. Jij spreekt steeds in termen van 'extra functies'. Maar ik meen dat het juist 'aanvullende functies' kan betreffen.
Problemen die optreden wanneer een apparaat teveel functies verkrijgt
Geldt dat niet voor alle geavanceerde apparaten? Een camera in een telefoon geeft hetzelfde nadeel. Een DS heeft twee schermen. Veelal wordt er maar één gebruikt. Ook een nadeel? En nogmaals, als bijv. de netwerkfunctie niet werkt, kun je daar ook effe geen gebruik van maken, en gewoon alleen maar gamen. Het beschrijven als een nadeel tov. een apparaat dat deze extra's niet heeft, is dus een beetje makkelijk m.i.. Verder noem je verschillende apparaten. En voordeel van een uitgebreid toestal dat je hier tegenover kan zetten is natuurlijk het gemak van 'alles in een'. Een 10 verschillende accus, draden, etc.. En een langere accuduur, tsja, met een autolader zijn een hoop problemen opgelost. En de accu buiten de auto, tsja, denk je werkelijk dat mensen met de accuduur een doorslaggevend argument hebben. Niet opzichzelf iig. En als ik kijk naar een uitgebreid toestel als de N95, scheelt het heel erg of je wel of niet gebruik maakt van de extra functies. Jij brengt het op deze manier als een nadeel dat een functie erop zit, omdat je in de verleiding komt deze te gebruiken. Alsof dit een legitiem nadeel is.... Ik meen van niet, want je hebt nog altijd de keus om niet online te gaan, etc.
En die vragen stellen marketeers zichzelf steeds minder, waardoor de producten manusjes van alles worden en geen diepgang meer hebben. Maar af en toe stapt er dan een bedrijfje op wat de boel weer wakker schud. Nintendo voor de game industrie, Apple voor de mobile music industrie en bijvoorbeeld Toyota voor de autoindustrie.
Wat is dan de overeenkomst tussen deze drie? Ze houden er iig een heel andere manier van business doen op na. Zeker Toyota. En Apple en Nintendo zijn ook niet vergelijkbaar. Ten eerste is Apple een stuk duurder dan haar concurrenten. Dat Nintendo met de Wii een leuk 'ander' concept van gamen heeft, maakt ze niet vergelijkbaar met Apple. Apple heeft een eigen idee van hoe een computer (of iig het OS) in elkaar moet zitten. De Wii brengt een andere manier van gamesspelen naar voren. Het wezenlijke verschil is dat de Wii naast een PS3 of Xbox360 staat, waar een Mac een substituut voor een PC is. Nintendo heeft altijd aangegeven dat het haar Wii niet als concurrent uitbrengt voor de PS3/Xbox360. Je koopt ook veel eerder een Wii voor naast een andere console, dan dat je een Mac voor naast je PC koopt. Toyota in dit verband ontgaat me. Toyota heeft haar succes vooral behaald door productietechnisch innovatief te zijn. Kwa imago en marketing proberen ze wel wat. Maar kijk je wel eens naar de F1? Nuff said... Kwa autotechniek is het merk redelijk innovatief, maar meer dan andere hoger aangespreven merken/allianties (bijv. BMW, Mitsubishi, Honda, PSA)? Nee, dat niet.
Oh en een grappig voorbeeld hiervan is hoe snel de Xbox 360 en de playstation 3 wel niet ingehaald werden door dat technologisch inferieur apparaatje van Nintendo.
Of hoesnel de windows mobile pda/smartphone markt ingehaald werd door de iPhone.
Wederom een vergelijking (naar mijn mening) tussen verschillende producten die je niet moet vergelijken, iig niet langs dezelfde dimensies. De Wii is een stuk goedkoper dan de PS3, en hoewel mensen een ander systeem laten voor de Wii, is het niet ondenkbaar dat op de lange termijn mensen toch voor ook een PS3/Xbox360 gaan. Ok, dan hebben ze de Wii dan wel ook gekocht, maar dit betekent ook dat de Wii geen verkopen heeft weggenomen van een zgn. concurrent. De PS3 richt zich ook op een andere niche in de markt. Het kost meer, en brengt voor een groot deel andere type games uit. Voor mij is een Wii leuk voor even, maar aangezien ik een racefanaat ben, is het verder geen optie voor me. De iPhone is vooral door de hype en het design uitgebracht. Niet door het concept van hoe het werkt. Inderdaad is het een leuk ding, maar de mensen willen het hebben omdat het 'de iPhone' is. Slim stukje marketing, maar het concrete technische concept, daar geeft het meerendeel niet echt om. Bij de Wii geloof ik wèl dat het voor het grootste concreet om het spelconcept gaat. Al denk ik niet dat een andere fabrikant met precies hetzelfde concept, hetzelfde succes had gehad.
Je hebt het ook wel over 'marketeer', maar wat is nu een goede marketeer? Heeft het technische concept van een product daar nu zoveel mee te maken? Houdt een marketeer zich daar sowieso mee bezig? Of komt deze pas later om de hoek kijken? Uiteraard is het laatste het geval. Een martekeer ontwerpt niet, hij promoot. Apple was daar inderdaad uniek in, door het appelerende aspect van te voren al mee te nemen in het design, en daar ook een key-point van te maken in haar product.
Ik zeg verder altijd dat marketing voor een groot deel onzin is. Niet voor niets zijn de meest succesvolle marketeers geen echte marketeers. Ook bestaat er niet voor niets geen wetenschappelijke opleiding voor marketing. Puur omdat marketing niet rationeel te analyseren is. Of ja, deze opleiding bestaat trouwens wel: Psychologie.
Wat ik wil zeggen is dat je niet vooraf precies kunt stellen aan de hand van het concept van een product, of het wel of geen succes gaat worden. Een idee kan briljant zijn, en toch falen, of een product kan eigenlijk helemaal niet zoveel voorstellen, maar toch succesvol zijn. Hoe verklaar je dat in Nederland Opel de best verkochte auto's zijn, terwijl deze auto's gerelateerd aan bijv, Toyota's stuuken troep zijn (gemiddeld genomen)? Zijn ze zo onderscheidend? Betrouwbaar? Spannend? Kwa rijeigenschappen?
En iets zegt mij dat Steve gelijk gaat krijgen.
Nou, waar het volgens mij om gaat is dat een product bruikbaar moet zijn. Wie zegt dat de nieuwe Nokia (want daar hadden we het over :)) niet innovatief is? De Iphone is naast een telefoon o.a. ook een apparaat om te webbrowsen, een fotocamera, foto-editor, houder van audio-videomateriaal, agenda. Nogmaals: Jij weet natuurlijk niet in hoeverre deze nieuwe Nokia wordt volgestouwd, en indien dat inderdaad wel het geval is, in hoeverre dit al dan niet intuïtief gaat werken. En zo niet, dan nog is het niet legitiem om te stellen dat het apparaat slecht gaat verkopen. Dat hij de DS-verkoopcijfers niet gaat halen, tsja dat kan ik je ook wel vertellen. Maar stellen dat het dan per definitie een flop gaat worden... Nee. Net als de vele smartphones en PDA's ook geen flop zijn. En als dit ding mobiel internet inderdaad gaat ondersteunen, reken maar dat de telecomproviders deze gaan pushen. Helemaal als het ding er niet helemaal uitziet als een spelcomputer.
Overigens is het natuurlijk ook per land verschillend. In het ene land kickt men erg op extra functies en gadgets, terwijl men in het andere land er niet zo voor warm loopt.
Zo wat een lap tekst, ik ga even selectief lezen;
Zo vind ik een leuk punt om op te reageren de Nintendo/Apple/Toyota vergelijking.

Ze opereren alledrie in een onafhankelijke markt van elkaar, en toch hebben zij alledrie iets met elkaar gemeen. En dat is alledrie usabillity en eisen van de klant voorop stellen.

-Nintendo heeft goed geluisterd naar de klant en heeft succes geboekt met hun Wii & DS. Minimalistisch maar functioneel en dat op de hoogste kwaliteit, niet kwa graphics, maar wel kwa gameplay.
-Apple heeft goed geluisterd naar hun klant en heeft de iPod en iPhone op de markt gezet. Minimalistisch maar functioneel en dat op de hoogste kwaliteit.
-Toyota heeft ook erg goed geluisterd naar de klant en heeft het gegooid op zuinige voertuigen met vrij weinig dure tv schermpjes en lederen bekleding etc. Nee een heel stuk goedkoper, maar zij zijn op één punt gewoon HEEL erg goed en dat is je van punt A nar punt B brengen en dat tegen de laagste kosten. En het boekt groot succes.

En ja met de Gamecube had Nintendo bijna een fiasco. Maar als je goed nadenkt weet je ook waarom. De Xbox/PS2 hadden elk ook maar 1 functie, gamen. En dat deden ze in vergelijking met Nintendo een stuk beter.

Maar ok, nu heb ik een groot aantal voorbeelden gegeven, maar welk all in one apparaat is er ongeslagen dan? Welk All in One apparaat beheerst een markt waar een dedicated apparaat minder succesvol is?

PS: Misschien is het handig als je mensen minder quote en meer de boodschap van het verhaal probeert te pakken. Net zoals toen ik me afvroeg of mensen daadwerkelijk muziek en films kijken op hun PSP, vroeg ik mij niet af of het apparaat daardoor geflopt was of niet. Mijn intentie was om te kijken of ik me daar een voorstelling van kon maken. En als het kan, kan ik daar dan usabillity aan koppelen of niet? Voorbeeld had net zo goed een Zune kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Kykez op 22 december 2007 15:40]

En dat is alledrie usabillity en eisen van de klant voorop stellen.
In welk opzicht doet Toyota dit dan beter tov een andere autofabrikant? Is een Toyota makkelijker in bediening dan een andere auto? Afgezien van Apple zie ik niet wat de andere twee beter doen in termen van usability. Nintendo gaat wel voor een andere inrichting van usability, maar is in dit opzicht niet te vergelijken met Apple, dus meer voor intuïviteit gaat in het besturen van je computer/smartphone. Nintendo wil meer iets 'anders' aanbieden. Hier zit ook het wezenlijke verschil tussen Apple en Nintendo kwa concept en wat hen niet vergelijkbaar maakt. Het doel van het voeren van een onderscheidend concept is niet hetzelfde.
Je maakt een rijtje waarin men de klant voorop stelt. Beetje een simpel rijtje, aangezien Toyota net zo goed auto's levert waar alle zooi wel in zit. De iPod is een mp3 speler die het geheel op een nieuw nivau bracht. Niet door minimalistisch te zijn, maar door anderes en intuïtief te zijn. En de iPod is ook meer dan een mp3-speler. Dus niet minimalistisch. En waarom zou de nieuwe Nokia per definitie met haar extra functies (net zoals de iPod ook extra functies had) wèl te vol zitten, en de iPod niet?
En ja met de Gamecube had Nintendo bijna een fiasco. Maar als je goed nadenkt weet je ook waarom. De Xbox/PS2 hadden elk ook maar 1 functie, gamen. En dat deden ze in vergelijking met Nintendo een stuk beter.
Van de Xbox, maar vooral van de PS2 beweerde men naast een console, ook een DVD-speler te hebben. Onzin als je het mij vraagt, aangezien die functies erg beperkt waren. Maar tov de Gamecube konden ze wel meer, èn waren ze succesvoller. Terug naar de komende Nokia, wie zegt dat het een te vollgestouwd apparaat zal zijn?
Maar ok, nu heb ik een groot aantal voorbeelden gegeven, maar welk all in one apparaat is er ongeslagen dan? Welk All in One apparaat beheerst een markt waar een dedicated apparaat minder succesvol is?
Je stelt de verkeerde vraag, aangezien je wederom zoekt naar een vergelijking tussen twee verschillende producten. Maar om toch een antwoord op je vraag te geven: Smartphones verkopen beter dan PDA's. De PS2 verkocht beter dan de Dreamcast. Misschien niet om de bereffende reden (Playstation was gewoon een sterkere naam in de betreffende markt, zoals Nintendo dat ook is tov Nokia in deze), maar was de eerste instaat meer te doen dan alleen games en de DC niet. En dat heeft de PS2 ook niet kwaad gedaan. Aan de ene kant had Sony de betere naam (zoals Nintendo dat heeft) en aan de andere kant kan het apparaat meer dan de DC (zoals de nieuwe Nokia dat kan) en verkocht het toch beter. denk je dat de PS3 het nog beter had gedaan als het geen DVD-ondersteuning had, of indien de DC dit had, het verschil nog groter zou zijn?
PS: Misschien is het handig als je mensen minder quote en meer de boodschap van het verhaal probeert te pakken.
Dit deed ik vooral om wat structuur aan te houden. Ik heb niet specifiek op het gequote deel gereageerd, om de reden die jij aangeeft. Mocht ik iets gemist hebben, excuus. Wat de PSP betreft, snapte ik wel dat je dat niet bedoelde. Maar ik meen dus dat de extra functionaliteit het het apparaat niet kwaad heeft gedaan. Iets dat dus geen meerwaarde heeft voor iedereen (zoals bijv. Divx-onderstuning, Wifi, etc.) doet het apparaat toch niet per definitie kwaad?
lol net alsof iemand dit gaat lezen
Een game kan dan misschien wel automatisch gepauzeerd worden, maar dan ben je wel uit je `wedstrijdritme` en kan je zomaar ´ AF ´ zijn als je de game van pauze haalt....

Hetzelfde geldt eigenlijk voor telefoons met bijv TOMTOM er op,, ,,,,, ben je in een drukke stad,,,, aan het navigeren,, je kent de weg niet en vertrouwt blindelings op je ,,, uuuh TOMfoon...... wordt je gebeld door je schoonmoeder,,,, verspringt het scherm gelijk naar `foon` modus,,, weg orientatie,,,, ,,, en de weg kwijt....
En dat is de reden waarom men liever een normaal dedicated apparaat koopt dan een all in one, inderdaad.

Ik denk dat all in one heel erg zwaar overrated is, en dat zal 2008/2009 wel uitwijzen.
Offline-modus, anyone? Stel dat je wil gamen, onverstoort. Dat zet je een game-modus aan. Offline, en agenda-herinneringen die niet door komen.
Ik blijf het een zeer simplistische claim vinden om te stellen dat AIO-oplossingen per definitie inferieur zijn. Je kunt ervoor kiezen om niet alles tegelijk uit te voeren cq. te gebruiken... Het hang per persoon af wat zijn of haar voorkeur geniet, in termen van benodigde functionaliteit, kwaliteit en de vorm ervan. Dus sluit dus niet per definitie een mogelijke oplossing uit. Time will tell wat het meest succesvolle concept zal zijn. Maar een succesvol concept comceptualiseren zoals nu door Kykez gedaan worden, kan mijnsinziens niet. En al helemaal niet wanneer je bijv. een iPhone gaat definieeren als een dedicated device. Alsof en puur een telefoon is.
zijn bellende concurrent voor de Sony PSP en de Nintendo DS gaat uitbrengen.
Is het dan wel al bekend dat dit apparaat inderdaad moet gaan concurreren met de PSP en/of DS.
Je kunt je sowieso afvragen wat de waarde is van een dergelijk concept. Ik denk dat 2003 niet al te lang geleden is, en opzich wel een representatief beeld geeft van hoe interessant de 'bellende portable console'-markt is. Overigens is het niet zo dat de N-Gage een regelrechte flop was. Wij hebben het ding best aardig verkocht. Voor de jeugdigen zou het een best aardig apparaat kunnen zijn als eerste telefoon, en voor providers is het interessant om dit ding aan te bieden met een abonnement, waar de jongere leeftijdscategorie het voor een groot deel bij prepaid houdt. Wellicht zal er een concept achter liggen van via mobiel internet online spelen, of het downloaden van games of updates of toevoegingen, en Nokia dus hiermee al een apparaat heeft waarmee het een speciaal specifiek abonnement wil afdwingen bij een provider, ala Apple met de iPhone bij T-Mobile. Al geldt ook hier dat feitelijk iedere provider in Nederland iig deze dienst zou kunnen aanbieden, al zou de een wellicht wat geschikter kunnen zijn dan de ander. Het downloaden van game-content zal wel ongewtwijfeld meer downloadcontent dan gemiddeld betekenen, wat evt. een reden voor een 'specifiek' N-Gage abonnement zou kunnen zijn.
All in One heeft absoluut z'n voordelen, kijk naar pc's, dat is zo all in one als het maar kan.
Of heb jij liever losse apparaten om internetpaginas mee te bekijken, text te verwerken, IM'en, etc?
Ik ben erg blij dat er een camera in mijn telefoon zit waar ik af en toe gewoon snel even een fototje mee kan maken van een leuk moment, en dat ik wakker word door de wekker die er in zit.

-alhoewel ik de sketches van deze telefoon erg lelijk vind-
Het klinkt wat erg ambitieus.
Het enige wat bijvoorbeeld beoogd concurrent Sony hoeft te doen om een een dergelijk product neer te zetten is telefonie aan z'n PSP toevoegen.
Terwijl Noka een compleet gamesysteem moet toevoegen aan zijn telefoons.
Sinds wanneer betekend een patent ergens op hebben ook dat je het daadwerkelijk gaat maken en verkopen?
Ik denk dat hij gewoon heel erg blij is met zn PSP O-)
Sinds wanneer betekend een patent ergens op hebben ook dat je het daadwerkelijk gaat maken en verkopen?
Inderdaad! Zien jullie ook een trend? If at first your technology does not succeed, patent patent patent!

Oftewel, je maakt een gametelefoon die vervolgens flopt. Dan denk je "Hier moeten we nog wat geld uit trekken", dus dan patenteer je het. Vervolgens verkoop je dat patent, waarna op tweakers weer nieuwsberichten verschijnen in de trend van:

"NeverHeardOf.com klaagt Sony aan over nieuwe belfuncties in PSP2"

|:(
Nokia heeft blijkbaar goed geleerd van het mislukken van de N-Gage, want... eh... okee, ik heb geen flauw idee waarom ze denken dat het nu wél een succes gaat worden. Als je dit naast zoiets vernieuwends als de Nintendo DS (op consolegebied dan, bedoel ik) legt moet je je afvragen wie er zit te wachten op een spelcomputer met een ingebouwd mobieltje. Of een mobieltje met een ingebouwde spelcomputer, I forget.

Het is gewoon hondsmoeilijk om één apparaat te maken dat goed is in al die functies die Nokia eraan wil geven, en iedereen tevreden stelt. Je loopt meer kans om een apparaat te krijgen dat het op alle vlakken net niet is, en daar lopen alleen technofielen warm voor.

De enige "killer app" die ik zie is dat het ding je spelletje op pauze kan zetten als je gebeld wordt... En je kunt spelletjes in theorie combineren met mobiele diensten, maar ik vraag me af of ze daar wel goed over hebben nagedacht. Een console staat of valt nou eenmaal met het spelletjesaanbod, of het ding nou kan bellen of niet.
Ze gaan het misschien alleen patenteren zodat ze er later nog wat mee kunnen verdienen?

Ligt het nou aan mij of is dit weer zo'n patent met een gigantisch 'duh!' gehalte? Komop, wat ze hier beschrijven bestaat toch allang??

Pak drie of vier off-the-shelf technologieen, voeg ze samen in één apparaat, beschrijf dat en hoppa, weer een nieuw patent!
Moeten we dit werkelijk zien als een serieuze concurrent voor de DS en PSP? Iets zegt me dat de PSP tien keer zoveel (grafische) rekenkracht heeft, en de DS, ja daar kan geen enkele handheld-console aan tippen met z'n 2 schermpjes en touchscreen.
Te zielig dit! Als ze nou gewoon eens kijken wat er allemaal al gedaan wordt met hun mobieltjes, buiten hun medewerking om. Dan is dit gedrocht een aanfluiting.
zie link: Nokmote voor N95 bysamir.fr
Met een beetje geluk voor Nokia worden er veel spellen voor gekocht maar dan moeten de prijzen van deze spellen wel in het redelijke blijven. Op vrijwel alle telefoons kun je de leukste spellen spelen en als bedrijf moet je van goede huize komen wil je hier een product tussen kunnen proppen die kan concureren met het huidige aanbod.

De meeste mensen spelen de spelletjes onderweg of wanneer ze even tijd over hebben en het huidige aanbod van spellen is hierop afgestemd. Het nadeel van een gewone telefoon is dat je niet even lekker de toetsjes kunt bedienen want dat gaat vaak prullerig, een telefoon die fungeert als gamepad is dan ook erg handig. :)

Zelf zal ik zo'n telefoon niet snel kopen en de doelgroep zal echt de mensen die jonger zijn dan 22 jaar. Ik ben wel benieuwd hoe dit zal gaan want de N-Gage was een aardig toestel, het ging alleen verkeerd met het aanbod van spellen, ze waren er genoeg maar misten hun doel.
Je schiet ze neer / haalt ze in,,, je bent na 2 uur eeeeeiiindelijk bijna aan dat nieuwe level.... nog even maar.... schieten / racen en dan..... word je uuuuh gebeld..... uuuuh snel game pauzeren,,, belletje afronden (of gewoon wegdrukken)... en daarna,,, ben je af,,,, zucht ,,, kan je weer opnieuw beginnen.

@Kykez: HELEMAAL MEE EENS....
Inderdaad. Maar waarom zou je een telefoon aan je oren moeten houden?

Dit geldt trouwens ook voor smartphones. Op het moment dat je de game/smart phone tegen je oor houd verliest ie zijn andere functies. Volgens mij is het beter als fabrikanten er van uit gaan dat bij deze telefoons een (stereo) headset wordt gebruikt. Verder moet een lopende applicatie niet onderbroken worden, maar moet een niet storende melding komen. Bij de N-Gage zou het misschien leuk zijn dat als je een racespel aan het spelen bent dat de bestuurders hoofd veranderd in het hoofd van degene die belt. Eventueel kan een andere knop (aan de zijkant, of een bepaalde beweging) dan de standaard groene knop het gesprek kunnen aannemen of afbreken. Of degene die belt en die ook een N-Gage heeft, zit dan plotseling ook in dat spel. En is dan bijvoorbeeld de racewagen achter degene die hij belt.

Volgens mij kunnen fabrikanten meer als ze er van uitgaan dat de telefoon niet meer tegen het oor gehouden dient te worden.
Mobiele games worden vrijwel altijd gepauzeerd bij een inkomende oproep, bovendien moet je DS of PSP ook op pauze zetten als je gebeld word, moet je vervolgens eerst de telefoon ook nog eens pakken, waarna je het weer terug op moet bergen.
Alles in een heeft zo z'n voordelen, het is logisch dat deticated apparaten die ene taak beter doen, maar dat wil nog niet zeggen dat alles in een apparaten slecht zijn.
Ik heb nog best wel veel plezier gehad met mijn N-Gage.
Dat ding is niet zo'n succes geworden omdat er weinig goede games op verschenen, de marketing eromheen slecht was en het apparaat onhandig was ontworpen, niet doordat het een telefoon en een handheld was.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True